Annoin pettämisen anteeksi

Marjukka H

Parisuhteessamme paljastui pettäminen monen avioliittovuoden jälkeen. Suhde oli ollut ensin henkinen ja tämän jälkeen ehti muodostua fyysiseksikin hetki ennen paljastumistaan.
Olimme totaalisessa kriisissä tapahtumasta ja olimme jo ehtineet suunnitella eron. Kuitenkin mies sanoi vakuuteltua, että hänen suhteensa syy oli lähes puolelta osin minun käytökseni. Tästä syystä päätin jatkaa vielä hänen kanssaan puhtaalta pöydältä.
Puolitoista vuotta ehti mennä uudessa elämässämme, kunnes minulle räsähti tieto, että he tapailevat toisiaan. Ei usein, mutta kun hyvä tilanne kohdalle osuu, esim. toisessa kaupungissa. Puolisoni suuttui, kun otin asian puheeksi, koska kaikki tapaamiset ovat olleet sattumia.

Sydäntä viiltää aivan suunnattomasti, kuinka rakkaani voi tehdä tämän minulle uudestaan? Hän näki, kuinka kärsin. Hän varmasti tiedosti, etten tulisi kestämään uutta paljastumista...en voi tajuta, miksi...

10

1154

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samassa veneessä olen sinun kanssasi, olen kirjoitellut tänne kohdassa ero vai ei ja puinut omaa suhdettani ja mahdollista eroa...
      Tiedän tunteesi, minäkään en ymmärrä miten mies voi tehdä tämän minulle uudestaan, vaikka hän niin lupasi minulle että ei koskaan enää petä minua....Ilmeisesti pettäminen on toisen kerran paljon helpompaa. Kirjoitit että "hänen suhteensa syy oli lähes puolelta osin minun käytökseni", kuulostaa vähän kuin minun mieheni "syy" eli "luulin että et tykkää enää minusta..."
      Eli kiva sysätä syyllisyys meille. Minun mielestäni mikään ei oikeuta tekemään tällaista, jos on ongelmia niistä pitää puhua ja kertoa vaikka että on kurja olo tms.
      Minullakin on ollut kurja olo kauan, mutta en silti ole hakenut ymmärrystä ja seksiä toiselta mieheltä.
      Yritä jaksaa ja keskittyä johonkin mukavaan, niin minäkin yritän, vaikka vaikeaa se on. Olen nyt kuukauden yrittänyt pohtia ja miettiä mitä tehdä, välillä tuntuu että pää sekoaa. Lueskelen näitä stooreja täällä netissä ja kirjoittelen, se vähän helpottaa.

• ei lovea

Rakkautta ei ohjailla järjellä, se vie ihmistä. Valitettavasti et ole ensimmäinen mies joka noin jatkaa.
      Sinä rakastat miestäsi, mutta hän ei rakasta sinua, se on karmea totuus, muuten ei hän varmasti tekisi tuollaista.
      Eikö se olisi elämämme oikein, kun kuuntelesimme sydämen ääntä, tottakai toiset huomioon ottaen? Mutta että tekisimme päätökset kuuntelemalla sydäntä, koska tosiaan vain sen ääni tekee meidät onnelliseksi.
      Olet tehnyt virheen kun unohdit miehen suhteen joka on vielä ollut henkinen ja annoit anteeksi, nyt saat kärsiä siitä.
      Juttele asia sielväksi, miehesi ei pääse henkisesti irti tuosta toisesta, arvaa miksi:
      Hän on rakastunut. En halua olla ilkeä, mutta näin voi käydä. Ihastus menee ohi nopeasti ja on helppo unohtaa, rakastuminen ei.
      Omassa kokemuksessa myös miehen puoliso oli jo kertaalleen kärsinyt tosi pahasti vaikka suhde oli perustunut lähinnä seksiin, nyt kun tuli pidempi suhde ja rakastuminen mukaan ..mitä luulet kärsimyksen olleen nyt?
      Sitä ei voi kuvata sanoin, mutta tiedätkö tässä on tuo toinen puoliso itse syypää kun jatkaa miehen kanssa joka on myöntänyt ja ei oikeasti toista rakasta.
      Siihen paikkaan varmasti loppuu oikea rakkaus, ja sitä kylmettää itsensä, yrittää jatkaa eteenpäin kun ei halua särkeä lapsilta kotia, mutta varma on että lapsiin heijastuu tämä kaikki pahemmin kuin jos vanhemmat rakastaivisvat toisiaan oikeesti, eikä toinen joutuisi käymään noin pohjalla, aina uudestaan ja uudestaan.
      Hyvä ero on ihan totta parempi kuin rakkaudeton tai yksipuolinen rakkausliitto.
      Ei tarvitse miinustaa, pääset yli, ansaitsee nääs puolison joka rakastaa sua.

• paikka sydämessä

Tähän vielä teille molemmille jotka jotka kirjoititte aiheeseen vastaisin:

Olen itse ihan totta upea kaunis nainen, aivan varmasti miesten päät kääntyy ja kysellään miksi olen yksin vain lasteni kanssa. Mutta kuulkaa, se riittää odottamaan oikeaa, en halua jakaa itseäni ikinä turhaan. Olen ollut rakkasuliitossa tätä ennen, ja en ikinä menisi uudelleen naimisiin muuta kuin rakkaudesta uudelleen. Ei pettämistä liitossa, ei väkivaltaa, ei alkoholia, muita asioita kuten kulttuuriero, jääräpäisyytemme , taloushuolet jne. ja edelleen voimme jopa asua lomilla saman katon alla, no problem. Lapset ansaitsevat meidät molemmat.

Silti, vaikka varmasti ihailijoita riittää olen ollut pitkään yksin, koska mielestäni hyvää ja oikeaa kannattaa odottaa!

Suosittelen TEITÄ ELÄMÄÄN ITSELLENNE, EI MIEHEN KAUTTA, KEHITTÄKÄÄ ITSEÄNNE. Unohtakaa se mies, unohtakaa ja jatkakaa yksin eteenpäin.
        Yksin olleessaan oppii tuntemaan itseään, tietää oikeesti mitä haluaa. Toisen, huonon ihmisen läsnäolo vaan sumentaa sitä mitä itse haluatte.

Etsi muuta toimintaa, harrasta, ihan totta, elä itsellesi.
        Ei kenenkään ole hyvä jäädä roikkumaan yksipuoliseen rakkauteen, eikä antaa tehdä itsellensä noin. Tai täytyy myöntää, että SINÄ ET RIITÄ MIEHELLE. Niin yksinkertaista se on. Halautko jäädä katkeraksi surkuttelijaksi?

Hyvää oikeaa tunnetta kannattaa odottaa, ja se voi tulla just silloin kun sitä vähiten odotat.
        Seksiä ilman voi hyvin olla pidempäänkin, sitten kun se oikea tunne tulee kohdalle on se senkin ihanampaa ja parempaa. Itse odotin oikeaa tunnetta, ja kun se tuli, totta vie se oli sen arvoista, en kadu sekunttiakaan. Itse tein lopussa suhteen paljastamalla elämäni pahimman virheen.,menetin oikean rakkauden kärsimättömyyteni vuoksi ja petin luottamuksen, ja se on koskenut.

Olin tyhmä, ja mies liian ylpeä ja jääräpää, vaikka varmasti kärsi hän yhtä paljon. Emme vaan voineet saada aikaa tarpeeksi kasvotusten, jotta kaikki epäselvyys olisi raivattu pois.

Eläkää ITSELLENNE , ei miehen kautta. Tunteita ei ohjailla järjellä.
        Ja kyllä, minä olin sen Martin täällä joskus palstalla ollut rakas. Aivan selväjärkinen, mutta vaan kovasti kärsinyt kun mies ei pitänyt lupaamiaan, mutta olen itse osasyyllinen, kyllä.

• voimia sulle

En tiedä mitä sanoa. Pelkään, että itselleni on käymässä samoin. Tämä on, kuin lukisin omaa tulevaisuuttani. Tiedän, että mieheni käy jonkun naisen luona säännöllisesti kuulemma vain juttelemassa pitäähän naispuolisia ystäviä olla. Nyt muutaman kuukauden aikan hänen käytösensä on muuttunut keksii kaikenlaisia juttuja ja menoja.Uskon, että heidän suhteensa on muuttunut siksi toiseksi. Mieheni kieltää kaiken ja suuttuu eikä suostu puhumaan. On jäänyt kiinni valehtelusta muutamia kertoja eli ei ole ollut siellä missä on sanonut olevansa esim. kavereiden kanssa terassilla jne... nyt on lähdössä laivalle ei tiedä vielä päivää, kun matkan järjestäjä ei osaa vielä sitä sanoa ( jokin työpaikan juttu?) uskon, että on lähdössä risteilylle tämän naisen kanssa, mutta kun en itse voi mennä samalle laivalle niin millä voin mieheni käräyttää itse teosta ja saada siitä pitävät todisteet. Sen tiedän kun kerran pääsee tuohon pettämisen makuun ei hän sitä voi lopettaa vaan silloin pitää itse hakea eroa, että saa itselle rauhan. Sinun kohdallesi voin sanoa, että nyt tuskasi on suurimmillaan, mutta et saa antaa periksi. Miehesi puolustelee tekojaan ja syyttää sinua, mutta muista sinä olet se syytön osapuoli. Vika on vain ja ainoastaan miehessäsi ei sinussa. ( sanonta kuuluu pettää kerran pettää myös toisenkin kerran) Miehesi pitää sinua ns. piikana, kuten varmaan omanikin ( saa puhtaat vaatteet, ruuan valmiina jne..)Olisi kiva vaihtaa ajatuksia muuallakin kuin tällä palstalla.

• kokenut olen

Juuri noin se menee, nuo ovat ne keinot ja teoriat joilla mies menee eteenpäin,, ja pettää. Tiedän tasan tarkkaan, koska olin ukkomiehen kanssa suhteessa, ja tietenkin kysyin aina miten hän onnistui tulemaan luokseni tai lähtemään viikonlopuksi kanssani jonnekkin. Lopussa kyllä vaimo jo luovutti , oli pieni vauvakin (paha juttu, tiedän) ja vaimo antoi lahjaksi vapauden mennä...sormukset naulaan ja eroaikeet.
        Oli työmatkoja, joilta hän palasi ennemmin minun luokseni, seuraavana päivänä kotiin, oli iltakävelyjä, salillakäynti', aamulla töihin mennessä minun luokse, ruokatunnilla yhdessä kahvilla tai syömässä aivan julkisesti, koko illan tekstiviestejä ja koska asuimme lähellä oli tosi helppo miehen livahtaa. Vaikka lasten harrastusten välillä. Ja vaimo ei huomannut MUKA mitään. Kaikki paikalliskapakat olemme iltalenkillä istuneet, kun mun lapset nukahtivat mies luokseni, olemme olleet toimistolla, ajelulla Vehmersalmella, istuneet rannalla, tai laskettelualueella kun muut poistuivat mökistä minä sinne. Ja meillä oli pirun hauskaa, ei suinkaan vaan seksiä, vaan pitkiä keskusteluja ja urheilua yhdessä.
        Kun vaimo soitti, mies puhui tyynellä äänellä pitäen minua samalla kädestä kiinni autossa, ei minkäänlaista omantunnontuskaa, huokaisi vaan että onneks hän pian saa ollla minun kanssa saman katon alla, ja uskaltaa vihdoin erota.
        Ei miehiä omatunto kolkuta. Laivalle menee ukkos panemaan, siellä kun ei muut näe..
        Voi jos miulla olisi ollut tuollainen mies, olisin tullut hulluksi ja siihen olisi mies jäänyt.
        Voimia.

• huh teitä

Joo, miehes on menossa risteilylle "rakkauden saarille"! Odottaa noita päiviä vesi kielellä, ja voit olla varma että hytistä ei poistuta kuin välillä välttämättömyydelle syömään.
        AH, TULEE OMAT AJAT MIELEEN.....
        Älkää antako tehdä noin itsellenne, kuulostaa ihan mahottoman hölmölle että annatte miehen rakastaa ja itse muka rakastatte häntä. Ei voi olla.
        Mars, simmut auki ja uutta rakkautta etsimään, tai ainakin simmut auki, joskus löytyy.

• älkää miinustako
        kokenut olen kirjoitti:

Juuri noin se menee, nuo ovat ne keinot ja teoriat joilla mies menee eteenpäin,, ja pettää. Tiedän tasan tarkkaan, koska olin ukkomiehen kanssa suhteessa, ja tietenkin kysyin aina miten hän onnistui tulemaan luokseni tai lähtemään viikonlopuksi kanssani jonnekkin. Lopussa kyllä vaimo jo luovutti , oli pieni vauvakin (paha juttu, tiedän) ja vaimo antoi lahjaksi vapauden mennä...sormukset naulaan ja eroaikeet.
        Oli työmatkoja, joilta hän palasi ennemmin minun luokseni, seuraavana päivänä kotiin, oli iltakävelyjä, salillakäynti', aamulla töihin mennessä minun luokse, ruokatunnilla yhdessä kahvilla tai syömässä aivan julkisesti, koko illan tekstiviestejä ja koska asuimme lähellä oli tosi helppo miehen livahtaa. Vaikka lasten harrastusten välillä. Ja vaimo ei huomannut MUKA mitään. Kaikki paikalliskapakat olemme iltalenkillä istuneet, kun mun lapset nukahtivat mies luokseni, olemme olleet toimistolla, ajelulla Vehmersalmella, istuneet rannalla, tai laskettelualueella kun muut poistuivat mökistä minä sinne. Ja meillä oli pirun hauskaa, ei suinkaan vaan seksiä, vaan pitkiä keskusteluja ja urheilua yhdessä.
        Kun vaimo soitti, mies puhui tyynellä äänellä pitäen minua samalla kädestä kiinni autossa, ei minkäänlaista omantunnontuskaa, huokaisi vaan että onneks hän pian saa ollla minun kanssa saman katon alla, ja uskaltaa vihdoin erota.
        Ei miehiä omatunto kolkuta. Laivalle menee ukkos panemaan, siellä kun ei muut näe..
        Voi jos miulla olisi ollut tuollainen mies, olisin tullut hulluksi ja siihen olisi mies jäänyt.
        Voimia.

Nyt en ehdi enää kirjoitella, mutta miksi MINUSTATTE TOSIASIOILLE?
        Miksi?
        Noin ne kuviot todella menee kun on salasuhde päällä, ja jätin vielä pahimmat loukkaukset kertomatta.
        En ole katkera näille vaimoille, uskokaa, itse olen myös ollut vaimo, ja tiedän miten hirveetä on epäillä, koska olen epäillyt joskus turhaan, olen mustis kun rakastan toista.
        Nuorena olin hiiiirveen rakastunut poikaan, menin ulkomaille töihin, pari viikkoa kun kertoi vahingossa menneenn tytön kanssa sänkyyn. ARVATKAA, rakkaus loppui siihen paikkaan, vaikka olimme olleet yhdessä jo vuoden. Heti lopetin. Kun tulin Suomeen norkkui poika kannoillani katuen, mutta en varmasti antanut anteeksi tai mennyt yhteen. Nyt kun näämme keskustelemme ja nauramme tapahtuneelle, olisimme varmasti olleet hyvä pari, mutta tuo anteeksiantamattomuus oli just oikein, meille molemmille.
        Niin se menee myös avioliitossa jossa toinen ei sua rakasta ja voi pettää suunnitellusti suhteeseen lähtemällä, tai vaikka vaan kerrankin erehtymällä voi pilata kaiken, ihan kaiken.

• Marjukka H

Voitko laittaa sähköpostiosoitteesi, niin kirjoitan sinulle. t. alkuperäinen

• vieläkin vaivaa

Piikana piti minunkin nyt entinen mies, ja meni vuosia, kunnes hain lopulta eron.
      Ei muuttunut, kerran pettää, aina pettää, oli hänen tapansa elää.

Kenenkään ei tarvii olla sellasen kanssa, joka pettää, ei silloin rakasta.

• petetty pettäjä

Mä olen joutunut aivan pakosta miettiin tätä samaa asiaa. Mistä tietää, jääkö pettäminen siihen yhteen vai jatkuuko aina uudestaan ja uudestaan. Eli milloin se "pettäjä pettää aina" pitää paikkaansa, ja milloin ei. Kun kuitenkin haluaisi uskoa, että omalle kohdalle on tullut se "vain kerran"-tapaus.

Tää seuraava ajatus ei ole mitenkään tieteellisesti todettu, syntynyt vaan mun omista ajatuksista. Ja keskusteluista saman kokeneiden kanssa. Eli pettäjä (niin mies kuin nainenkin) haluaa ja varmaan uskoo pääsääntöisesti kiinnijäätyään, että kykenee muuttumaan uskolliseksi. Haluaa sitä, eikä halua satuttaa tietoisesti. Silti niin käy monesti. Miksi? Uskon, että kertapettäjän ja tapapettäjän erottaa toisistaan se, miten he itse kantavat vastuun teostaan. Millä tavalla he näkevät sen. Jos pettäjä kokee jollain tavalla, että syyllinen pettämiseen on myös se oma petetty puoliso, niin pettäjä päästää itsensä liian helpolla. Hän jakaa vastuuta silloin itsestään ulos, eikä kanna sitä tavalla, jota tulisi tehdä.

Jokainen petetty kyllä alkuhässäkän jälkeen pystyy katsomaan peiliin, näin uskon. Ja näkemään myös oman roolinsa parisuhteessa. Omat virheensä ja puutteensa. Mutta mikään parisuhteen kiemuroista ei oikeuta pettämään, parisuhteeseen sitoutuessa on sitouduttu myös ratkaisemaan parisuhteen ongelmat sen sisällä. Ei siis missään olosuhteissa pettämällä. Siihen ei kukaan petetty ole osallinen tai syyllinen. Ja jos se jää jollain tavalla pettäjälle epäselväksi, jää jatkoakin varten oma vastuu parisuhteen osapuolena epäselväksi. Pettämällä itseasissa vakuuttaa, että parisuhteen vaikeassa vaiheessa on ok pettää, varsinkin jos petetty jollain tavalla nielee selitykset sittä kun puoliso oli niin kylmä, ei huomioinut ja blaa blaa ja blaa. Petetty ymmärtämällä nämä selitykset pahimmillaan jopa itse "siunaa" pettämisen.

Totuus on se, että ihan sama, millainen perspää puoliso on, pettäminen ei ole oikeutettua. Jos puolison tavat, olemus, tunneside tai mikä tahansa muu asia mättää, niin suhteesta lähdetään. Ei petetä. Kaikki lätinä siitä, miten uhraudutaan ja ollaan vain lasten takia, on tarkemmin tarkasteltuna vain itsekästä kakkapuhetta. Siitä höpinästä on lasten etu kaukana.

Mutta, uskon näin vakaasti, jokainen meistä tekee virheitä. Paraskin voi pettää. Jopa minä itse petettynä olen sortunut siihen aiemmassa suhteessani kerran. Ja nyt paino sanalla kerran. Joten tiedän myös aivan käytännössä, että pettäjäkin voi ottaa opiksi. Helppoa se ei ole, ja jos jää pienikin mahdollisuus vierittää osa omasta vastuusta usos itsestä, niin peli on menetetty.

Mistä sitten tietää, että pettäjä kantaa vastuun? Satavarmasti ei mistään, mutta aika hyvä merkki on se, että pettäjä antaa petetylle aikaa sen mitä tarvitaan. Että petetty ei käytä heidän parisuhdetta tai puolisoaan selittelemään omia tekojaan, vaan erottaa siitä henkilökohtaisen virheensä ja väärän valinnan. Puolison tukeminen, omien hermojen venyttäminen silloin kun ei enää kertakaikkisesti jaksaisi jankata asiasta jne. Sanoilla on tyhjän verran merkitystä silloin. Rakkaus ja vastuu ovat yksiselitteisti silloin tekoja ja toimintaa, ja erityisesti oman itsensä ja vastuun kantamista vaikka ei olisikaan kauhen kivaa... kun kivaa ei ole sillä petetylläkään.

Pettäjä voi rakastaa puolisoaan hyvinkin paljon, tai olla rakastamatta. Koko touhulla on itse asiassa aika vähän tekemistä rakkauden kanssa. Kyse on enemmänkin parisuhteesta, ja sen sääntöjen noudattamisesta ja kunnioittamisesta. Samalla tavalla kuin jokainen alkoholistivanhempikin varmaan rakastaa sitä lastaan, mutta ei osaa nostaa heidän välistä suhdetta etusijalle elämässä vaan hakee omia nautintoja toisten kustannuksella. Ei siitä rakkauden puutteesta ole kyse, vaan aivan jostain muusta.

Näin minä siis ajattelen. Moni toisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6345
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      643
      2641
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1209
    4. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      82
      1133
    5. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      83
      1114
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      60
      1078
    7. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      299
      1076
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      84
      1055
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      66