En tiedä, onko tämä nyt oikealla palstalla, mutta laitan kuitenkin.
Minulla oli heinäkuun lopulla jälleen ilo olla vieraana venäläisellä kesämökillä. Isäntänä oli vanha perhetuttu Petroskoista. Olin muutamia päiviä Petroskoissa perheen kerrostaloasunnossa ja olimme myös pari yötä datsalla. Paikka sijaitsee Paatjärven läheisyydessä joen varrella. Kaupungista on matkaa suunnilleen 30 km Suojärven suuntaan.
Jotenkin minulle on tullut sellainen vaikutelma, että aiemmin alueella on asunut ”parempiosaisia” neuvostokansalaisia. Alueelle johtaa asfalttipäällysteinen tie, mökkejä on varmaan muutamia satoja samalla alueella. Alue on siisti.
Suomessahan kesämökit sijaitsevat yksinäisillä paikoilla järvien rannoilla. Venäjällä kesämökit muodostavat melkoisen taajaman, mökkejä on pienillä tonteilla tiiviissä asemakaavassa.
Mökeillä kasvatetaan paljon erilaisia kasveja. Monenlaisia kukkia, mutta paljon myös hyötykasveja, kuten perunaa, porkkanaa, punajuurta, hernettä, mansikoita, maustekasveja jne.
Kävin Igor-isännän naapurissa katsomassa Valerin ja Nadjan puutarhaa. Siellä ei ollut lainkaan nurmikkoa, vain kasvimaita ja pieniä kasvihuoneita. Paljon erilaisia kukkia, kuten vaikkapa monenlaisia kiinalaisia ruusuja. Siellä kasvatetaan tomaatteja, avomaan kurkkua, meloneita, porkkanaa ja paljon muuta, mitä en huomannut. Nadja-rouva tekee kurkuista säilykkeitä suuriin lasipurkkeihin. Hän antaa niitä lapsilleen ja tuttavilleen ja kaipa myy osan. Sain kaksi purkkia kotiin viemisiksi. Toinen on jo syöty, herkullisia ovat.
Datsa-alueella on sähköt, tiet, pieni kauppa, mutta ei vesijohtoja tai viemäreitä. Käytössä on ulkokäymälä, joten jätevesiä ei tule wc:stä. Kaikissa mökeissä on sauna, vesi otetaan joesta, järvestä tai kaivoista. Sain sen vaikutelman, että ”datsailu” on elämäntapa. Mökeillä vietetään kesäisin lähes kaikki vapaa-aika. Oleilua jatketaan syksymyöhälle saakka.
Lauantaiaamuna alkoi kuulua erilaisia ääniä lähimökeistä. Moottorisaha, ruohonleikkuri, höyläkone, kirves ja vasara antavat kukin oman mausteensa datsaelämään.
Sunnuntaina ei juuri ääniä kuulunut, kaipa sielläkin hieman kunnioitetaan lepopäivää. Kävin alueen pienessä kaupassa ostamassa jotain ruokaa. Valikoima oli pieni, mutta kaikki tarpeellinen löytyi. Kauppa on niin pieni, että varmaan tarvikkeita joutuu täydentämään päivittäin.
Joillekin mökkielämä on myös tulonlähde. Hyötykasvien kasvattamisella hankitaan ruokaa tai laitetaan niitä myyntiin. Datsa on myös perheen ja tuttavien kokoontumispaikka. Tehdään yhdessä ruokaa, saunotaan ja ollaan muutenkin yhdessä vapaa-aikana.
Minulla on ollut vuosien varrella mukava mahdollisuus tutustua naapurin elämäntapoihin. Olen siitä tosi tyytyväinen, kielitaitoni on kohentunut merkittävästi, kun on pakko puhua venäjää. Igor on perhetuttu ja sellainen tuttavuussuhde on avartanut näkemystäni Venäjästä ja venäläisistä melkoisesti. Taidan olla hieman etuoikeutettu?
Elämää datsalla
6
235
Vastaukset
- Marmeladova
Oikealla palstalla olet mielestäni. Minulla on muutama tuttava Karjalassa, ja olen siitä oikein tyytyväinen. He ovat ystävällisiä ja hienotunteisia ihmisiä, ja auttavat vähintään yhtä mielellään kuin meikäläiset heitä. Ei mitään ylimielisyyttä tai teeskentelyä, annan suuresti arvoa tälle ystävyydelle. Tosin eivät olekaan mitään uusrikkaita, vaan tavallisia kansalaisia omine probleemineen, joita tietenkin riittää. Mutta luovuus ja kekseliäs ratkaisukyky ovat kyllä siellä ylivertaisia, ja aina huumori mukana. Monesti olen ajatellut, että pitäisi osata rennommin tutustella ihmisten kanssa, niissä asioissa olen vähän semmoinen suomalainen jäykkäniska.
Onnittelen sinua ystävistäsi. - Vladimir Putinkiwits
Viipurin datsa-alueella muut asiat ovat 1:1 tuon kertomasi kanssa, mutta tiet ovat siellä kuin kynnöspelto ja kuoppia piisaa. Kukaan ei huolehdi yhteisistä asioista. Suomessa tiet laitettaisiin kuntoon talkoilla.
Törkyinen roskien avokaatopaikkakin on sisääntulotien varressa.
On siellä päämieskin, jonka pitäis huolehtia yhteisistä asioista ja hän kerää ainakin hoitomaksuja. Mutta taitaa osa mennä omaan taskuun? Sama mies pitää datsa-alueella pientä kauppaa.
Sähköalan ammattilaisena nuo datsamökkien sähköasennukset hirvittää. Aika yleistä taitaa myös olla, että osa asukkaista varastaa sähköä. Ainakin tiedän pari tapausta. Osa asukkaista asuu vuoden ympäriinsä. Nykyisin taittaa vain talvella olla sähkönjakelu poikki. Ehkä juuri tuon sähkönvarastelun takia. - lisää tälläistä.
Hittolainen, tälläistä tänne kaivataankin, kaikenlaista huuhaata on ihan liian kanssa! Kiitos teille kaikille.
- zemzu
Mukavaa, että olet päässyt datshailemaan oikein livenä!
Itse vain bussin ikkunasta katselleena tai pikaisesti ohi kulkeneena oikein kateeks käy..
Sopisi nimittäin tuollainen palstaviljely vanhallerouvalle hyvinkin enkä kauheesti mukavuuksia kaipaa. Noh, talvipakkasella ehkä...
Parissa kohteessa (Jyskyjärvellä ja Poventsan lähellä) tänäkesäisellä reissulla kävi niin, että kun kaytin kaikki kymmenen venäjänkielen sanaani kommunikoidakseni reheviä puutarhojaan hoitavien ihmisten kanssa, sain heti kukkakimpun ja kurkkuja. Kaikkea muutakin oli tarjolla, jos olisin mukaani ottaa voinut.
Kukista sain väkisin vähän maksettua babushkalle, mutta kurkkumies ei ehdottomasti ottanut mitään.- Harrastus...
Mökkielämä Venäjällä on sekä harrastus, että elämäntapa. Lisäksi siitä saa vähän leivänlisää ainakin kesäajaksi ja ainakin perunaa talveksi. Säilytysmahdollisudet kerrostaloasunnoissa ovat vähän huonot, kun ei ole kylmiötä.
Mutta ainahan niitä jossain viileämmässä ja pimeässä säilyttää, huoli taitaa olla enemmänkin siitä, ettei perunat pääse paleltumaan talvella.
Aiemmin tämä pariskunta kasvatti perunaa Pudosissa Äänisen itäpuolella ja niitä sitten ajeltiin henkilöautolla ja peräkärrillä Petroskoihin autotalliin säilytettäväksi. Kyllä perunat ja porkkanat siellä säilyivät kun autotallin kellarissa saattoi pitää pahimpina pakkasina hieman lämpöä päällä. Pudosista ne olisivat hävinneet perunakuopasta melko äkkiä.
Täytyy kyllä sanoa, että Karjalassakin ihmiset yrittävät tehdä työtä elinmahdollisuukisensa hyväksi. Hattua pitää nostaa. Ei se puutarhan pitäminen ihan helpolla työllä onnistu, pitää istuttaa, kylvää, välillä käydä kitkemässä, harventamassa ja kastelemassa. Maan muokkausta keväisin ja syksyisin ja niin edelleen.
Olen aina hieman leikilläni sanonutkin sitä, että Venäjän maaseudulla iäkkäät babushkat pitävät porukan hengissä. Muuten siellä kuoltaisiin nälkään. He jos ketkä, ovat sankarikansalaisia.
- Mukavalta kuulostaa
Kylläpä kuulostaa hienolta paikalta tuo Paatjärven datsakylä, sen kun pääsisi joku päivä vielä omin silmin näkemään ja maistelemaan Paatjärven luomuviljeltyjä kurkkuja ja muita kasvimaiden tuotoksia. Tietysti kyytipojan kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465307Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5421848Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771110Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77963
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748