Öljyvuoto, ilm. kampiakselin tiiviste

Saku

Aluksi perusfaktaa: en tiedä autojen korjauksesta käytännössä yhtään mitään. Renkaat, umpiot ym pikkujutut hoituu, mutta konepuolen rempat saa osaava tehdä. Muuten olen hyvä kyllä pesemään ja pitämään auton muuten hyvänä.

Eli asiaa:

Auto oli pakoputken korjauksessa ja pääsin alle samalla kurkkaamaan mistä valuu öljyä parkkipaikalleni. Näytin kohtaa (älkää kysykö tarkemmin..) kys. pakoputkihitsarille ja kysyin mistä/miksi öljyt vuotaa? Hän kertoi sen olevan kampiakselin stefa joka vuotaa (sain selvitettyä itselleni että stefa on siis tiiviste). Öljyä ei tipu niinpaljon että aiheuttaisi ylimääräisen öljynvaihdon, mutta kismittää kun haluan pitää autoni priimakunnossa.

Ilmeisesti suuritöinen, koska huolto, jossa käyn ilmoitti etteivät tee moisia, koska on liian isotöinen (en siis käytä maahantuojan huoltoa).

Onko muilla kokemusta omista voyagereista vastaavasta? Korjauksen hintaarvio?

Kiitos tiedoista,
Saku

6

9594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pete

      pitää kai nostaa moottori ulos ja vähän purkaakin sitä. Hinta-arvio alkaa vissiin 1000 eur ja siitä ylöspäin.

      Stefa on säteisakselitiiviste, Stefa on yksi tiivistevalmistaja jonka nimi on kääntynyt puhekielessä tarkoittamaan näitä tiivisteitä.

      Osana ei ole kallis, työ sen vaihtoon on sen sijaan mittava operaatio.

      Enpä ole ihan varma, mutta voisiko sen vaihtaa irroittamalla hiukan vaihdetta, silloin ei konetta tarvitsisi irroittaa.

      Vojakereista en ole moista kuullut. Näillä vuodoilla ei ole tapana korjaantua itsekseen, päinvastoin. Katsele miten se kehittyy.

      • Jaakko

        Ei sen tiivisteen vaihtaminen koskaan helppoa ja halpaa ole, mutta jos se on etutiiviste jakopäässä, niin se on vähän helpompaa ja halvempaa kuin takatiivisteen vaihtaminen.

        Tuleeko se öljy koneen ja vaihteiston välistä vai sieltä toiselta puolelta?


    • Tip tip

      Jos asut pääkaupunkiseudulla niin kysy Aallon Autokorjaamosta hinta-arvio. www.aallonauto.com

      • Srarr

        Mulla alko valuttaa

        Koneeseen väriainetta ja UV valolla katsottiin "vihreää" öljyä. Sieltähän se vaihteistin ja koneen välistä sellaiset litra kolmelle sadalle. Korjaustarjous n.700 € Samalla kannattaa vaihtaa vetoakselien tiivistet. Tiivisteiden hinta noin 30 kappale MAX. Jos joku tuttu hoitaa kandee maksaa muutama satku.


      • Anonyymi

        Ei kannata tehdä mitään. näitten kanssa on se tosiasia, että tekniikka kestää vaikka öljy lentää, ellei ole manuaalivaihteisto. Kytkin ei tykkää öljystä ja rupeaa ravistamaan. Jenkeissä laittavat koneeseen korkean mailimäärän öljyä ja meno jatkuu niin kuin ennenkin, jos on automaattivaihteisto. Näitä korkean mailimäärän öljyjä löytyy esim. Valvoline Maxlife ja rupeaa öljyt pyymään taas koneen sisässä. Maxlifessä on nimittäin lisäaineistus, joka auttaa vuotaviin tiivisteisiin ajan kanssa. Jos vuotaa reilusti, laittaa alkuun STP Stop Smoke viskositeetin vahvistajaa lisäksi hidastamaan vuotoa ja Valvoline Maxlife hoitaa sitten vuodon pois. Voyagerissa ei ole pohjapanssaria, minkä vuoksi tipat putoavat suoraan maahan. Pohjapanssarin yksi tehtävä taitaakin nykyautoissa olla kerätä nämä öljytipat talteen. Muutama tippa on vielä normaalia ja isompi ongelma on, jos sen vuoksi pitää öljyä ostaa kannukaupalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata tehdä mitään. näitten kanssa on se tosiasia, että tekniikka kestää vaikka öljy lentää, ellei ole manuaalivaihteisto. Kytkin ei tykkää öljystä ja rupeaa ravistamaan. Jenkeissä laittavat koneeseen korkean mailimäärän öljyä ja meno jatkuu niin kuin ennenkin, jos on automaattivaihteisto. Näitä korkean mailimäärän öljyjä löytyy esim. Valvoline Maxlife ja rupeaa öljyt pyymään taas koneen sisässä. Maxlifessä on nimittäin lisäaineistus, joka auttaa vuotaviin tiivisteisiin ajan kanssa. Jos vuotaa reilusti, laittaa alkuun STP Stop Smoke viskositeetin vahvistajaa lisäksi hidastamaan vuotoa ja Valvoline Maxlife hoitaa sitten vuodon pois. Voyagerissa ei ole pohjapanssaria, minkä vuoksi tipat putoavat suoraan maahan. Pohjapanssarin yksi tehtävä taitaakin nykyautoissa olla kerätä nämä öljytipat talteen. Muutama tippa on vielä normaalia ja isompi ongelma on, jos sen vuoksi pitää öljyä ostaa kannukaupalla.

        Täytyy koittaa tätä konstia, jospa saisi vähän lisäkilometrejä vielä v.-97 Voyageriin, kml 330000.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      197
      1545
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1288
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      52
      1052
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      72
      975
    5. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      58
      883
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      883
    7. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      105
      865
    8. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      840
    9. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      42
      834
    10. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      820
    Aihe