Yksinäinen Jyväskylässä

MymSki

Olen 34-vuotias nainen parisuhdetta ja siskoani lukuunottamatta kokolailla totaalisen yksin.
Lapsena oli hyvin ujo ja minulla oli koko kouluajan yksi hyvä ystävä. Muut sitten kiusasivat minua. Perheeni, ja minä sen mukana, muutimme kouluaikana muutaman kerran ja aina piti jotenkin sulautua joukkoon ja löytää se yksi ystävä.
Opiskelijana biletin ankarasti ja niitä biletyskavereita minulla olikin. Soittelimme lähinnä kysyämme, mitä lantrinkia olet ajatellut. Mutta jotakin tapahtui : lopetin alkon käytön. Ja siitä alkoikin sitten hiljaisuus. Kukaan ei pyytänyt minua enää mihinkään, koska pilasin tunnelman olemalla selvä. Kukaan ei halunnut tulla käymään, koska en tykkää, että kotonani juodaan väkeviä. Minulta kysytään, olenko raskaana, juoppo, uskovainen tai muuta kun en juo. Joskus olen kysynyt, että oletko sinä juoppo, kun juot. Aina pitäisi selvitellä, miksi ei juo, normaalia olisi juoda. No, minä kai kyllästyin viinan makuun.
Tapaan ihmisiä töissä, mutta nämä viikonloput ovat todella hiljaisia. Varsinkin, jos puoliso on viikonlopun työmatkalla.
Monelle ikäiselläni on lapsia. Minulla ei ole. Kaverit, joilla on lapsia, touhuavat muiden lapsiperheiden kanssa, minä en siihen yhtälöön mahdu.
Käyn kuntosalilla ja juoksemassa, eli yritän hakeutua ihmisten seuraan. Kukaan vaan ei puhu minulle mitään, ehkä tervehtii. Enkä minä mene kenelläkään puhumaan.
Miten kaipaisinkaan sitä, että joku joskus soittelisi ja kyselisi kuulumisia. Pyytäisi kylään tai tulisi lettukasan kanssa yllätysvierailulle. Tai en minä sitä osaa kaivata, kun en ole sitä koskaan edes kokenut.
Baareissa en ole käynyt vuosiin. Nykyisin inhoan sitä hälinää. Tykkäisin istua jossakin rauhallisessa paikassa, jossa kuulisi vierustoverin puheen. Olisi mukavaa käydä konserteissa, elokuvissa, kirpparikierroksella tai tehdä päivareissu Ikeaan. Nämä pitää tehdä nyt yksin tai pakottaa puoliso mukaan.
Luottamus on minulle tärkeä asia. Minulla olisi paljon puhuttavaa, jos vain joku kuuntelisi.Osaan myös kuunnella, sitä teen työkseni. Onneksi on tämä näppis ja internet-illuusio, että näytön takana on ihan oikea ihminen, joku joka ehkä tämän viestin. En tiedä.

26

1558

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • h4gh4

Olen 22v mies jyväskylästä kanssa ja vähän sama homma, en juo alkoholia kun ei maistu/kiinnosta niin aikalailla mahotonta ystäviä saada kun kaikki aina ryyppää viikonloput sun muut ja ite ei ja sit vielä kun olen vähän ujohko / hiljanen tyyppi nii tekee vielä enemmän mahottomaksi.

• 10+12

On tää kyllä ihmeellistä, että ainut mikä ihmisiä yhdistää tässä paskamaassa on alkoholi.

• Ensinnäkin tästä "paskamaasta" pääsee kyllä helposti pois ja toiseksi yleistyksesi ei todellakaan pidä paikkaansa. Minulla on aina ollut myös täysin raittiita tai lähes raittiita ystäviä, kaikissa ikäluokissa, nykyisin heitä on jo aika paljon. Teemme yhdessä paljon muutakin kuin käytämme alkoholia.

Olen samaa mieltä kuin jpeajeaeda tuolla alempana, että alkoholi(ttomuus) ei ole syy yksinäisyyteen.

• olen 29 poika jykylästä osittain sama tarina 4 vuotiaasta asti ollu kaveri yhden sällin kaa muita kavereita ei juuri oo ollu no sekin meni naimisiin ja sai tossa lapsen niin on noi yhteydet jääny vähemmälle kun nää perhenan lait estää olemasta aina töissä niin itellä taas ei oo oikein muuta kuin ottaa sitten se pari kaljaa kun ei muutakaan ole ehkä toi kommentti jossa epäiltiin että vain viina yhdistää tätä kansaa on väärä mutta toisaalta kun selvinpäin ei kykene olemaan ihmisten seurassa niin sama kai se on sitte otta ittelläni ei oo mitään juomattomia vastaan hyvähän se on että joillain kestää pää tän elämän juomatta

• n23

Näköjään aika myöhään löysin tähän keskusteluun mukaan, mutta tekee mieli silti vastata tähän.. Oon asunu Jyväskylässä kans muutaman vuoden jo ja suurimman osan ajasta oleilen ylhäisessä yksinäisyydessäni. Ei täällä vaan jostain syystä ole tullut ystäviksi kenenkään kanssa. Olen kai liian ruma ja ei-naisellinen sulautuakseni aina muuhun porukkaan.. Ei se yksinäisyys niinkään itseäni häiritse, mutta lähinnä muita ihmisiä se tuntuu vaivaavan että "Siis miten sä jaksat olla yksin koko ajan?! Mä kai tulisin hullux!!" Viihdyn omien ajatusteni kanssa haaveillen, luonnossa kulkien ja piirrellen ja valokuvaillen. En pidä suurista ihmismassoista, en biletä, en juokse festareilla ja keikoilla, koska ei vaan yksinkertasesti kiinnosta ja herätä mussa minkäänlaista sisäistä riekkujaa, jota taas kaikki muut tuntuu ihmettelevän.
      Silti joskus mielessäni pyörii ajatus, että olispa hienoa jos olisi tällainen samanlainen outo tyyppi ystävänä. Outoa kai nykypäivänä on se, ettei pinnalliset asiat merkise mitään, korkea koulutus ja hienot vaatteet ja kaikki muu glämöyr on mulle yhtä tyhjän kanssa. Tärkeintä on sisin, mutta siihenhän ei kiireisessä ja urapainotteisessa elämässä enää kukaan ehdi kiinnittää huomiota kun ulkokuori on se joka merkitsee.

• Vähän samanlainen omissa ajatuksissaan ja luonnossa haahuilija täälläkin jolta sukulaissielut tuntuvat olevan kateissa. Kiinnostaisiko jutustella?

• N23
        oonnekas kirjoitti:

Vähän samanlainen omissa ajatuksissaan ja luonnossa haahuilija täälläkin jolta sukulaissielut tuntuvat olevan kateissa. Kiinnostaisiko jutustella?

No mikä ettei. :) Löydytkö Naamakirjasta? :) En kehtaa heittää fb-nimimerkkiäni tänne.. -.-

• jpeajeaeda

Yksinäisyys on erittäis perseestä, tiedän. Mutta tiedän myös sen, teidän alkoholittomuutenne ei ole syy siihen. Vaikka se toki helppo tekosyy onkin.

Helppoa ratkaisua ongelmaan en tiedä, koska olen itsekin kovin yksinäinen. Mutta antakaa tekosyiden olla, ja koittakaa etsiä se todellinen ongelma. Jos sitä loppujen lopuksi edes on.

• Ei se alkoholittomuus pelkkä tekosyy yksinäisyyteen ole vaikkei pääsyy olisikaan. Mielestäni se on itselläni ainakin yksi merkittävimmistä suomalaisesta massakulttuurista erottavista asioista. Ei toki ainoa asia, mutta hyvin vaikea olisi kokea kovinkaan syvää yhteenkuuluvuuden tunnetta ihmisten kanssa jotka vetävät päänsä täyteen aina kun vapaalle pääsevät.

• 30v kundi samoissa ongelmissa täs, en juuri harrasta erityisemmin alkoa ja sosiaalisuus ei kai koskaan valttini ole ollut niin ehkä myöhäistä oppia siihen nyt ja viettää vaan yksinään päiviä tässä keskustalla :/

• näkymätöntyttö.

Täälläkin yksi nuori samasta kaupungista. Oon ollut yksinäinen jo kauan ja oikeastaan viihdyn omissa oloissa. Tuntuu, että oon eri aaltopituudella samanikäisteni kanssa. Kyl mä välillä korkkaan viinipullon, mutta senkin juon vaan kotosalla ihan yksin. Joskus tulee vaan paha mieli, kun ei oo ketään jolle puhua mutta en usko että ketään ees kiinnostaa tai kukaan ymmärtää.

• mies 24v

mitenkähän sais yhteyttä tähän näkymättömääntyttöön? :)

itsekkin olen juttu kaveria kaipaillut ja olen hyvä kuuntelemaan.

• näkymätöntyttö.
        mies 24v kirjoitti:

mitenkähän sais yhteyttä tähän näkymättömääntyttöön? :)

itsekkin olen juttu kaveria kaipaillut ja olen hyvä kuuntelemaan.

Tehdään profiilit tänne? :)

• mies 24v
        näkymätöntyttö. kirjoitti:

Tehdään profiilit tänne? :)

Vieläkö "näkymätöntyttö" olet täällä?
        Tein nyt profiilin tänne ja odottelen viestiäsi :)

• mies-kylman-maan
        mies 24v kirjoitti:

Vieläkö "näkymätöntyttö" olet täällä?
        Tein nyt profiilin tänne ja odottelen viestiäsi :)

....nyt pitäs näkyä tuo profiili nimi lähettäjänä ja pääset profiiliini,näkymätöntyttö.
        Olen siis tuo "mies 24v"

• ..............

Täällä kanssa yksi 31-vuotias yksinäinen mies ilmoittautuu. On minulla pari kaveria kaupungissa, mutta en näe heitä kuin muutaman kerran vuodessa. Sinänsä kyllä viihdynkin yksin, mutta oma rakas olisi tosi hieno juttu.

• Yhdistystoiminta. Siinä tutustuu ihmisiin, ei kuntosalilla tai juoksemalla. Kotiseudultasi löytyy varmasti monenlaista tekemistä vapaapalokunnasta Marttoihin ja leffakerhoista lukupiireihin.

• jakarandaf

Voih, täällä olisi ollut liki saman ikäinen ja samassa tilanteessa oleva nainen. Minullakaan ei siis lapsosia, mies ja siskoja pari. Harmi kyllä muutin Jyväskylästä keväällä toiseen kaupunkiin... jossa yksinäisyys on jatkunut, jopa syventynyt.

• nainen...89

Tuosta alkoholinkäytöstä sen verran, että itsekin nuorena olin kova juomaan ja nimenomaan humalahakuisesti, koska se sai ujosta minästä sosiaalisen. Kun olin 21-vuotias tulin uskoon. Kuulostaa ehkä todella "friikiltä", mutta ei se ollut sen kummempaa kuin, että haluaa uskoa Jumalan olevan olemassa ymmärtää miksi jotkin asiat ovat syntiä kuten alkoholi. Tai ei alkoholi, vaan humalan tekemä riettaus. Enää en halua olla humalassa. Oikeastaan en ole montaa kertaa ollut humalassa niin ettenkö olisi osannut itsestäni pitää huolta, yleensä juuri minä olin se skarpein ja muista huolehtiva.
      Sanonpahan sen, että selväpäinen nainen on paljon viehkeämpi kuin kännissä oleva. Selvinpäin tajuaa vilkaista myös omaa siideriä pidemmälle.
      Se kuinka olen selittänyt juomattomuuttani, ei todellakaan liity uskooni. Se on oma asiani enkä halua ihmisten leimaavan minua.
      Alkoholi on pahanmaikuista koska se on myrkkyä. Ihmiset peittävät myrkyn makua mitä erilaisimmilla konsteilla (kovimmat juo tietysti raakana). Eikö ihmiset tajua miten se myrkky se menee aivoihin, sinne mikä muuten on kehossamme parhaiten iskuilta suojattuna, kovan kallon sisään pumppaamme myrkkyä ja saamme humalatilan. Humalatilan! Ja mitä se hyödyttää? Klisee mutta niin totta: eikö sulla muuten muka voi olla hauskaa? Krapulasta puhumattakaan. Keho ei voi hyvin, ja sillä leveillään. Tää on mun ajatus, mutta en tietenkään halua saarnata, joten yleensä tyydyn vastaamaan juomattomuuskysymyksiin, että ei tänään, tai että aamulla haluan mennä jumppaan tai jos en jaksa kysymyksiä niin ostan kaksi tarkkaan harkittua siideriä ja nautiskelen niitä hitaasti. Välillä myös limua tölkissä, koska loppuillasta kukaan ei edes huomaa mitä juot, mutta jos et juo niin se huomataan.
      Huh. Tulipa avautuminen.
      Juominen on vaan niin säälittävien ihmisten hommaa. Mä haluan olla teve, liikunnallinen, hyvävartaloinen kaunis viehkeä nainen, eikä siihen sovi kännit. Kiitos.

• Juopoilla on aina ystäviä ja rakkaita. Juoppo miehillä on aina tyttöystävä tai vaimo.
        Naiset sietää juoppo miehiä uskomattoman hyvin.
        Juopot on kai sosiaalisia ja mä en kai ole sit sosiaalinen kun en juo usein enkä käy baareissa. Juon mä kotona joskus harvoin yksikseen.

• Olis kiva jos sais jotain meettiä kasaan tänne jyväskylään :)

• ..........

Kannatan. Mikähän olisi hyvä paikka ja ajankohta?

• elämä turhaa

Et ole yksinäinen jos on parisuhde. Mulla ei suhdetta, ei ystäviä eikä vanhempia.

• yksinäisyyden tuntu

Hei!

Oletko vielä käynyt täällä sivustolla. Haluaisin tutustua sinuun. Meillä kun tuntuu olevan samankaltaisia ajatuksia ja ongelmia.

Saisinko sinun sähköpostiosoitteen, niin voin ottaa sinuun yhteyttä.

• yksinäisyyden tuntu

Viesti oli osoitettu siis etenkin MymSkille. Mutta haluaisin olla yhteydessä myös teihin muihin!

Sähköpostiosoitteita kaipailen siis...

• Memuli

Vieläköhän joku lukee tätä keskustelua? Onko Jyväskylässä SPR:n järjestämää toimintaa yksinäisille nuorille?

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4740
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2245
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1414
    4. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      22
      1314
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      86
      1289
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      126
      1084
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      67
      1026
    8. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      945
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Kitee
      252
      935
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      906
    Aihe