Miksi niin moni lopettaa

Ajamisen/harrastukse

Todella moni tuttu tai puolituttu myymässä pois kauan haaveilemansa motskarin. Kaiklilla mukamas ajan puutetta??
Nettimoto puhuu samaa,pyöriä julmetun paljon myynnissä.
ite 46v ukko ja ainakin 15vuotta haaveilin omasta prätkästä ja nyt kun se on tallissa viimeinen tekoni olisi myydä se pois....

65

1421

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mp-jannu

51-vuotias ukko ja olen ajanut vuodesta -74, että ei enää tarvetta ajella mopoilla, omistanut 30 isoa mopoa.

• Niin niin.

Kaikki lopettaa joskus.

• Kyllästymispiste.
        Niin niin. kirjoitti:

Kaikki lopettaa joskus.

Hullut ajat on ohi, varmasti kaupat tulee olemaan "väärällään" vähän ajettuja pyöriä. kaikissa harrastuksissa on aina ylilyönti kausia säännöllisesti.
        Moottoripyöräilyyn liittyy nykyaikana elintason nopea nousu, eli korkeasuhdanne.

Yleensä pyörä myydään syksyllä ja syitä on vaikea eritellä, mutta yleisin syy on kyllästyminen.
        On totta, ettei kaikki onnistu tai yritä tarpeeksi pääsemään "sisälle" harrastukseen ja harrastusyritys jää pintapuoliseksi muoti-ilmiöksi, eikä henkilölle synny tunnetila aistimuksia itse pyörään tai liikkumiseen sillä.
        Varsinkin jos pyörä on hankittu kompensoimaan jotain kompleksista traumaa, kuten avioeroa, äidin kuolemaa tai elämättömän aikuiselämän turhautumaa kuten työelämän mihinkään johtamaa puurtamista. Myös vanhenemisen aiheuttama vitututus voi johtaa itsensä aktivisoimiseen ja kun totuus selviää, latistuu yritys ja henkilö luovuttaa..myyden pyöränsä..

Tietysti myös elokuvien luoma harha realisoituu yleensä ikävällä tavalla syksyllä ja taustalla olevat pettymykset ottavat vallan ja ihminen tekee järkiratkaisun ja myy kalliin turhakkeen päästäkseen tästä vaivaloisesta kapineesta eroon.

On ihan oikein, että lopettaa jos ei saa siitä mitään, kyllä moottoripyöriä suomessa on jo riittävästi, ja harrastajia ei tarvita lisää.

Paljonko jää talleihin perikunnille pähkittäväksi , erityisesti halvemman luokan pyöriä.

• VAARALLISTA TOUHUA YLI IKÄISILLE...LIIKAA ONNETTOMUUKSIA

KALLIIT VAKUUTUSMAKSUT JA HUOLTOKUSTANNUKSET

JA SE POLTTOAINEEN HINTA ?

• Koska loppu tulee ?

En ole lopettanut koskaan,olen vain ollut harrastamatta pitkiäkin aikoja.

• sukisuki m 1800 r

voi olla että liian kallis pyörä ja sille rahalle löytyis muutakin käyttöä,mut tulee niitä taukoja jokaiselle itelläkin oli yli kakskyt viis vuotta taukoa.no nyt on tietysti tämän vuoden malli alla ja tarkotus olisi pitää niin kauan kun pystyy.

• hehhe---

En myy pyörääni koskaan..saa perikunta miettiä sitä asiaa.

• Ex Köröttelijä

Heh ja Hah!
      Ajanpuute on helpoin tapa luopua,vaikka detaljit olisivat aivan toiset...nuorilla kavereille perheen perustaminen/usein rahan puute,useimmilla varmaan se kun tuli ostettua bike muodin vuoksi eikä ollutkaan niin kiva sateessa ajella,joillain se perheen todellinen hallituksen puheenjohtaja on pistänyt ralleissa ravaamisen poikki...omalla kohdalla tulivat vain kilometrit täyteen,upea harrastus,mutta maailmassa on muutakin kivaa!!!
      Hyvää ja turvallista loppu ajokautta,kaikille tutuille ja tuntematomille!
      Terv.Ex Köröttelijä

• Mika++

Laitappa infoa, jotta missä vaiheessa rupeaa tulemaan kilometrit täyteen, niin tietää ruveta virittelemään köyteen silmukkaa.

• Ikimotoristi
        Mika++ kirjoitti:

Laitappa infoa, jotta missä vaiheessa rupeaa tulemaan kilometrit täyteen, niin tietää ruveta virittelemään köyteen silmukkaa.

Kylä se loppu varmaan tulee, mutta ei ainakaan mulle vielä. 41:s perättäinen kausi saadaan reilun kuukauden päästä pakettiin ja sitten jäädään taas osottamaan ensi ajokauden alkua.

Meitä on moneksi. Jollekin tämä harrastus on ollut ohimenevä ihastus ja jotain uutta on taas etsimessä. Itsekin olen kokeillut mm. veneilyä ( ikuista tavaroiden kantamista ja paatin kunnostusta), golfia ( samojen ympyröiden kiertämistä ja elintasolla elvistelyä) sekä asuntovaunua. Toi viimeksi mainittu onkin sellainen kakkosharrastus, mutta siihen ei kohdallani liity sellaista täydellistyä asialle omistautumista kuin moottoripyöriin.

Moottoripyörä nyt on teknisesti mielenkiintoinen ja kaunis katsella. Mutta tärkeintä ovat ELÄMYKSET ja MATKALLA OLO. Itse asiassa rautaa ei saa rakastaa liikaa, vaan on osattava etsiä se fiilis vaikka vaatimattomammallakin kalustolla. Jälkeenpäin miettien parhaita hetkiä ovat ollet ne ensimmäiset matkat silloin 1970-luvun alussa. Vaikka se kalusto oli nykymittapuun mukaan tehotonta ja epäluotettavaa, huoltaminen ja korjaaminenkin ( ainakin tulppien ja kärkien viilaus) kuului jokaiseen matkaan. Sytytystäkin säädeltiin ohimennen siinä tauolla toisella kädellä eväsleipien syönnin lomassa.
        Mutta silti ne Jytä-Jammut, Leskentekijät ja Tuutti-Hondat muistetaan ikuisesti. ( No Tuutti oli kyllä ainoa noista, joka oli luotettava. Ei tarvinnut takana-ajajan keräillä irtoavia osia.) Ja ajovarusteet - nehän olivat silloin hemmetin kylmiä ja huonoja muutenkin. Sateessa painettiin avokypärillä ja huurtuneilla ajolaseilla kylmästä täristen. Ahh..voi niitä aikoja!

Moni on ostanut liian kalliin pyörän, joka ei vastaa oikeasti tarpeisiin. Halvempaa pyörää kun voi seisottaa tallissa sen harrastuksen aallonpohjavaiheen yli eikä harrastusesta tarvitse luopua - siirtää vaan mp-harrastuksensa telakalle hetkeksi.

• Mika++
        Ikimotoristi kirjoitti:

Kylä se loppu varmaan tulee, mutta ei ainakaan mulle vielä. 41:s perättäinen kausi saadaan reilun kuukauden päästä pakettiin ja sitten jäädään taas osottamaan ensi ajokauden alkua.

Meitä on moneksi. Jollekin tämä harrastus on ollut ohimenevä ihastus ja jotain uutta on taas etsimessä. Itsekin olen kokeillut mm. veneilyä ( ikuista tavaroiden kantamista ja paatin kunnostusta), golfia ( samojen ympyröiden kiertämistä ja elintasolla elvistelyä) sekä asuntovaunua. Toi viimeksi mainittu onkin sellainen kakkosharrastus, mutta siihen ei kohdallani liity sellaista täydellistyä asialle omistautumista kuin moottoripyöriin.

Moottoripyörä nyt on teknisesti mielenkiintoinen ja kaunis katsella. Mutta tärkeintä ovat ELÄMYKSET ja MATKALLA OLO. Itse asiassa rautaa ei saa rakastaa liikaa, vaan on osattava etsiä se fiilis vaikka vaatimattomammallakin kalustolla. Jälkeenpäin miettien parhaita hetkiä ovat ollet ne ensimmäiset matkat silloin 1970-luvun alussa. Vaikka se kalusto oli nykymittapuun mukaan tehotonta ja epäluotettavaa, huoltaminen ja korjaaminenkin ( ainakin tulppien ja kärkien viilaus) kuului jokaiseen matkaan. Sytytystäkin säädeltiin ohimennen siinä tauolla toisella kädellä eväsleipien syönnin lomassa.
        Mutta silti ne Jytä-Jammut, Leskentekijät ja Tuutti-Hondat muistetaan ikuisesti. ( No Tuutti oli kyllä ainoa noista, joka oli luotettava. Ei tarvinnut takana-ajajan keräillä irtoavia osia.) Ja ajovarusteet - nehän olivat silloin hemmetin kylmiä ja huonoja muutenkin. Sateessa painettiin avokypärillä ja huurtuneilla ajolaseilla kylmästä täristen. Ahh..voi niitä aikoja!

Moni on ostanut liian kalliin pyörän, joka ei vastaa oikeasti tarpeisiin. Halvempaa pyörää kun voi seisottaa tallissa sen harrastuksen aallonpohjavaiheen yli eikä harrastusesta tarvitse luopua - siirtää vaan mp-harrastuksensa telakalle hetkeksi.

"Itse asiassa rautaa ei saa rakastaa liikaa, vaan on osattava etsiä se fiilis vaikka vaatimattomammallakin kalustolla."

Ei kannattais jättää shoppailuvaihdetta päälle. Sillä rahalla saa paljon bensaa ja monet hotellimajoitukset. Maailma jää valloittamatta, jos rahat menee kalustoon. Ostaapi kunnon "rungon", varustaa ja ylläpitää sitä. Mä tiesin kahden pyörän jälkeen mitä oikeastaan haluan ja siinä oon pysyny seitsemän ajokautta. Mun idoli on jenkki harrikkahörhö, joka ajoi samalla pyörällä miljoona mailia. Tällä tahdilla milli menee rikki 80 vuotiaana :-)

• kjiuytr
        Ikimotoristi kirjoitti:

Minulla oli kawan 750 h2-74, yksi luotattavaimpia mitä on ollut.

• Ex Köröttelijä
        Mika++ kirjoitti:

Sinusta en tiedä!
        Omalla kohdalla 10 ajokautta,11 moottoripyörää ja reilut 250000km,kaikenlaisia teitä kaikilla keleillä lumisade mukaan lukien riittivät ainakin toistaiseksi.
        Kun en mikään "elämäntapamotoristi"koskaan ollut,ei ole pakottavaa tarvetta jatkaa harrastusta josta en saa mitään uusia fiboja.
        Ai niin,moottoripyöräilyhän on sellainen vanhojen ukkojen harrastus,aloitetaan viisikymppisenä tai eläkeiässä,mutta mä oon erilainen "nuori"lopetin neljäysinä ja mukavasti on mennyt nykyisenkin harrastuksen parissa,bensaa palaa ja aika kovaa mennään nelipyöräiselläkin...

• Millähän Harrikalla
        Mika++ kirjoitti:

"Itse asiassa rautaa ei saa rakastaa liikaa, vaan on osattava etsiä se fiilis vaikka vaatimattomammallakin kalustolla."

Ei kannattais jättää shoppailuvaihdetta päälle. Sillä rahalla saa paljon bensaa ja monet hotellimajoitukset. Maailma jää valloittamatta, jos rahat menee kalustoon. Ostaapi kunnon "rungon", varustaa ja ylläpitää sitä. Mä tiesin kahden pyörän jälkeen mitä oikeastaan haluan ja siinä oon pysyny seitsemän ajokautta. Mun idoli on jenkki harrikkahörhö, joka ajoi samalla pyörällä miljoona mailia. Tällä tahdilla milli menee rikki 80 vuotiaana :-)

ajaa miljoona mailia?!

• Mika++

• Mika++
        Ex Köröttelijä kirjoitti:

Sinusta en tiedä!
        Omalla kohdalla 10 ajokautta,11 moottoripyörää ja reilut 250000km,kaikenlaisia teitä kaikilla keleillä lumisade mukaan lukien riittivät ainakin toistaiseksi.
        Kun en mikään "elämäntapamotoristi"koskaan ollut,ei ole pakottavaa tarvetta jatkaa harrastusta josta en saa mitään uusia fiboja.
        Ai niin,moottoripyöräilyhän on sellainen vanhojen ukkojen harrastus,aloitetaan viisikymppisenä tai eläkeiässä,mutta mä oon erilainen "nuori"lopetin neljäysinä ja mukavasti on mennyt nykyisenkin harrastuksen parissa,bensaa palaa ja aika kovaa mennään nelipyöräiselläkin...

Tässä olis psykoanalyysin paikka! Oliko 11 pyörän joukossa yhtään isoa customia?

• jäläs
        Mika++ kirjoitti:

Elä ,Elä kuule Mika tuommosia !! Kuka tännekkin sitte
        kirjoittelis ? Ja sanan säilää viuhuttelis ?
        Ei hyvät pojat ,tämmöne peli vetele!!

• Ex Köröttelijä
        Mika++ kirjoitti:

Tässä olis psykoanalyysin paikka! Oliko 11 pyörän joukossa yhtään isoa customia?

En ole koskaan ollut customeista kiinnostunut.Pari kertaa kun oma pyörä oli huollossa sain alle ison customin,eikä tuntunut yhtään sellaiselta,että itselle olisin sellaista tai ylipäätään minkäänlaista customia halunnut.
        Älä myöskään ehdottele powercruisereita...jos pyörässä on tehoa ja vääntöä,täytyy sen olla myös helppo ja kevyt käsitellä...
        Onneksi malleja on paljon ja kaikille löytyy se mieluisa laite.

• Mika++

En ole koskaan ollut customeista kiinnostunut.Pari kertaa kun oma pyörä oli huollossa sain alle ison customin,eikä tuntunut yhtään sellaiselta,että itselle olisin sellaista tai ylipäätään minkäänlaista customia halunnut.
        Älä myöskään ehdottele powercruisereita...jos pyörässä on tehoa ja vääntöä,täytyy sen olla myös helppo ja kevyt käsitellä...

No eipä ihme että harrastus tyrehtyi. Olisit laittanu powercruiserin.

• Ikämiehellä etuja
        Ikimotoristi kirjoitti:

Minulla on "kalliit" kaksi pyörää pyörä tallissa myös aallonpohjien ajan, velattomia pyöriä eikä vuosimallien arvonalennuksen kannata antaa piinata itseään, eihän harrastus ole bisnestä harrastajalle.Se on myyjien ongelma.

Pyörät on aina lähtökunnossa, ja toisessa vakuutus aina päällä. Jos myyn, eli hävitän nämä mielenkiinnon kohteeni heikkona hetkenäni, kadun varmasti joskus, siitä on elämäni aikana ollut kokemuksia.

Toki nuorena ei ollut mahdollisuuksia ja varaa pitää näitä leluja nurkissa vanhenemassa, Onneksi näin kypsällä iällä talous ei ole muutaman harrastuslelun varassa, vaikka harrastuksia on päällä muitakin jotka maksavat, vievät tilaa ja aikaakin.

Olen huomannut erikoisen mutta ymmärrettävän ilmiön moottoripyöräilystä luopumisessa. Usein lopettajan käytös muuttuu torjuvaksi harrastusta kohtaan. Ehkä tälläinen psyykaaminen on tarpeen , päästäkseen henkisesti irti väärästä harrastuksesta...kuten holistikin tekee, lopettamisyrityksen aikana.

• niin..niin-
        Mika++ kirjoitti:

Toki ajo fiilis on tärkeä, mutta jos on nikkarin vikaa, niin kapineita on mukava vain omistaa ja koppuloida.

• Ex Köröttelijä
        Mika++ kirjoitti:

No eipä ihme että harrastus tyrehtyi. Olisit laittanu powercruiserin.

Terve!
        Onneksi eilinen kommenttini meni biittiavaruuteen,nyt asialinjalla.
        Lasketaannko Yamaha MT01 Powercruiseriksi,sellaisellakin olen ottanut n.400km tyypit,kiva peli,mutta vakiona ei mennyt mihkään,siihen kyllä saa kivasti palikoita,rahapussin paksuudesta riippuen?

• suwasaki.

Ajelitko vain pikiteillä vai kokeilitko myös hiekka/sora teitä tai metsäautoteitä missä se vauhti ei se juttu.. ainakaan mulle .. jotkut kyl väittää et niitten pyörät on soran siirto laitteita. Jotkut kuulema kyllästyy ajelemaan autojen seassa ja siirtyy ajamaan maastoon. Tai yhdistää ne jollain tavalla.

• K7

Kaikista ei ole motoristiksi. Huomataan eka kesän aikana että eikän tämä olekaan niin hauskaa kuin kuvittelin, ja syynä ehkä vääränlainen pyörä? Itsestä tuntuu myös että nykyään "täytyy" löytyä pihalta jonkin näköinen mp vaikkei sillä ajais koko kesän aikana ku muutaman kerran. Itse kun olen pyörän myynyt niin viimeistään samalla viikolla on jo uusi motskari pihassa.

Tosin itse olen pikkunappulasta saakka ajellut kaksrattaisilla mopoista ja crossipyöristä lähtien, niin eihän sitä tiikeri raidoistaan pääse :) Ja olen onnellinen että mulla on ollut mahdollisuus harrastaa tätä hommaa.

• jäläs

OIsko yksi syy siinä että on vuosien saatossa päätynyt
      niin isoon pyärään et semmoinen lyhyemmän
      matkan päristely , ja rutuaminen ei oo hauskaa ?
      Pitkän matkan kiitäjät on sitten taas oma harrastaja
      porukkansa,siis isoilla pyörillä.

• Honda -250cc-

Oma tarina meni näin. Nuorena poikana alla oli muutamakin vanha crossi pyörä. Oli pirun hienoa! Aina ajellessa UNOHTUI KAIKKI MUU. Mikään rämäpää en kuitenkaan ollut.
      Niistä tuli kuitenkin luovuttua siinä 22-23ikäisenä. Sitten 31vpiti ostaa pyörä,ei sen takia et kaikilla muilla oli pyörä vaan sen takia et pidin ja pidän edelleen itseäni motoristina. Sen verran tuli aikasemmin turattuna noitten crossien kanssa.Tekniikka tuttuja ja jne.

Noh eihän tuo matkamopoilu ollutkaan sitten mun juttu. Maantiellä ajo tylsää.Ja sitä pukemista vihaan kans.
      Vaihdoin pyörää 3-4kertaan ja rahaakin siinä meni. Nyt pyörätön ja mietteissä et olisiko sitä liian vanha rassaileen noita crosseja? Se olis kyllä mun juttu edelleenkin.

• suzuki vm 82

Eilen piti lähteä noin 130km päähän käymään. Hieman vettä tihuutteli.Vaimo ehdotti et mene pärrällä. Ekana tuli mileen et voi##### jos oikeesti joutuis menee kaks pyöräsellä. Menin autolla.

En minä silti ole myymässä tai lopettamassa mutta ajot jäänee tulevaisuudessa 500-1000km per kesä.
        Suurimmat ajopaineet meni siinä 07,08,09 vuosien huumassa

• Kausi jatkuu

Ajanpuute on suhtautumisesta kiinni.
      Ajelen myös vakiota hitaammalla mopedilla, ja kehun rikkauttani:
      mopedistilla on kaikkea muuta riittävästi paitsi kiirettä.
      Motoristeilla on kaikesta pulaa, paitsi kiireestä.

Ajokausi tarkoittaa minulle puvun lämmityksen ja nastarenkaiden valintaa.
      Maisemakelit kohtapuoliin alussa. Luonto värittyy ja maisema avartuu.

Moottoripyöräilyn ja mopoilun raja on itselläni hämärtynyt kokemuksen myötä.
      Sama koskee ajokauden rajoja. Ikää on vasta 57, ja pyörät jatkuvasti ajossa.

Koneella kulkeva ratsu on muutakin kuin moottoripyörä. Moottorilla pyöräilyä.
      Sähköavusteinen polkupyöräkin tarjoaa luonnottoman vahvaa suorituskykyä.
      Silläkin voi harrastaa crossia, matkailla tai tehdä työmatkat.
      Kiire, raha ja aika on kuvitteellisia käsityksiä. Nautinto on aitoa.

• timofzs

"Ajanpuute on suhtautumisesta kiinni."

Joo, tai jos se harrastus on itselle tärkeä, niin kyllä siihen järjestyy silloin aikaakin.

• on se hähty

Ihmiseltä löytyy aikaa aina, jos asia on kiinnostavaa.

• A.Senne

Mikäpä olisikaan helpompi veruke keksittäväksi kuin ajan puute?
      Kukas sitä nyt ilkeäisi tunnustaa että,loppui rahat kun tuli hankittua liian kallis kikkelin jatke??
      Ja vielä kun ei voi syyttää ketään muuta kuin sitä ikuista sisällä asuvaa pikkupoikaa joka haluaa aina olla kaikessa paras.......juokse poika ...juokse,kyllä ketjua riittää!
      Ei vaan,tosi motoristit ovat aivan erirotua, kun nämä pililöitään mittailevat juppipojut joille tunnetusti ei mikään riitä!
      Oikean motoristin pyörässä on sielu, jota ei löydy näistä elintasokilpajuoksijoiden leluista!

• jäläs

Jotensakkii noin minäkin ,näin ensimmäisen kesän jälkeen
        tuon ajattelen, oon jo vaari ikäne kuppe.
        Yksi minun ja Jammun parhaita kesä kokemuksia,on ,kun
        lähdin ukonilman jälkeen katsomaan onko
        kaupunki pystyssä (oli) ja jouduin keskelle ukonilmaa !!
        Tuuli ,myrskysi,satoi kaatamalla . . . ja huimat
        salamat roisti kadun päällä.
        Tuo kokonaisuus,jammu , minä ja hurja sää,
        SE oli kokemus !!
        Mut mitä tulee AIKAAN, niin se lakkaa olemasta
        kun iskee potan päähän ja "mopon" käyntiin !!

• Ymmärrän.

Mitenkä se tuttujen pyörän myyminen vaikuttaa, vaikuttiko se myös aikoinaan ostopäätökseen?

• 35v

10 vuotta olen pyöräillyt, siinä ajassa 3 pyörää. Itse en enää jaksa merkityksetöntä lähialueiden kartoituista, aina ne samat tylsät tiet.
      Kyllä tuota jaksoi ensimmäiset 3-4 vuotta, mutta ei enää.

Eri asia, kun edessä on tuhansia kilometrejä tuntematonta tietä, mikä käytännössä tarkoittaa viikon parin siivua kesälomasta. En kuitenkaan ole pyörästä luopumassa, mutta ei se tunnu enää niin tärkeältä kuin ennen.

Ymmärrän hyvin, että moni katsoo vastaavassa tilanteessa parhaaksi pyörän myymisen.

Vanhempien ~50 keskuudessa on oma ryhmänsä ne, jotka haluvat vain näyttäytyä uuden / ison pyöränsä selässä läheisellä ABC:llä. Pönkitetään sitä omaa imagoa pikkupomona, yrittäjänä, tms. Ei siis ole ihme, jos lähes ajamaton pyörä on parissa vuodessa myynnissä...

• äijä58v

Kyllä se näyttäminen ja näyttäytyminen sekä "katuuskottavuuden" osoittaminen kuuluu nuoremmille ja näkyy myös.

• Heh..

Uskomus, että äijät hankkivat kalliina pidetyn merkin vain imago-syistä, on hieman hatara.
        Kyllä imago ja merkkituote altis väki on noin 30-kymmentävuotiaita jotka pistävät koko velanottokykynsä himoitsemansa tuotemerkin hankkimiseen jonka avulla toiveet ja haaveet toivotaan realisoituvan.

• Kupla vm 62

Ite ostin pyörän ihan sen takia kun muutkin tuntui niin tekevän silloin joskus 2005 tai 2006. Pari kesää ok mut sitten alkoi vaan tökkiä. Myin pyöräni ja ostin kesä auton. Silti minä seuraan nettimotoa lähes viikottain ja täälläkin tulee käytyä tuon tuosta. Varmaan ostan taas vuoden kahden päästä jonkun.
      Jonkun halvan kulkineen. Isolle ja kallille ei ole käyttöä tarpeeksi.

• Pyörä vuodesta 03

En tiedä kuinka moni lopettaa tai on lopettanut mutta kyllä tien päällä on HILJAISTA. Ei näy juuri motskareita.
      Meininki samanmoista kun joskus 2000luvun alussa ,juuri ennenkuin saksantuonti alkoi jyllätä. Silloin piti jokaista pyörää oikein kyylätä jos sellasen näki.

• Joskus on vaa n pakko..Eikä se oo ees oma syy.Do diin.ehkä sä et tunne mua oon ajellut vuodesta -79 erilaislla eupäässä noilla matkiksilla ja mahtuu mukaan muutama kyykky kanssa.Mulla kävi trauma tossa v-08 eli rypäsin mun pihassa otin vas kädellä vastaan ja saaketin solisluu luksoitui eli kävin läpi kaks leikkausta ja siitä jäi pysyvä vamma mun vas,käteen.Nooh kyl yritin ajaa mut tyhmä ortopedi sano sun ajelelut on ajeltu..mul on 10 mm rako tos missä solisluu kiinnittyy ja se aiheuttaa kipuja mulle tietyssä tilanteessa..mm ajamisessa ja duunissakin välillä..
      En mä vitsi koko stoorii sulle alkaa kertoo,mut sanotaan näin..mul puhkes ekaleikkausessa vasen keuhkoloko jne..muuta baskaa sit sen mukana..
      Nooh on mulla toi mopo vielä tallissa yritin myydä sitä ,mut kele ilmasiks mä en sitä anna..siis olkoon tulla tallissa nyt tämän syksy ja ens talvenkin.Yritetään sit keväällä jos menis kaupaks tai sit ei..
      katos joskus on vaan pakko luopua ei auta mikään..
      Eniten mua harmittaa kun en trollien trolli n kanssa päässy keiulimaan Korian suoraa enkä muutenkaan nähnyt häntä livenä..Mut lähetä terkkuja mm Madamelle eli lonkulle.sit trampparille.Jossukille,anu 52 .Ville 5v.sit parta-arskalle.körröttelijälle,ymym jota en oo kyl livenä ees nähnyt:)
      Ja bemukalle ja sit vielä kaikiile muille motoristeille..
      Elämä koittelee mut periks ei anneta ei koskaan..
      Terppoja vaan mä dajana:)

• Ex Köröttelijä

Älä oo murheissas!
        Trolli ei ois saanu etunakkia nouseen kuiteskaan...HähHäh,toivotaan,että Trolli herää kommentoimaan tätä solvausta.
        Onneksi,ainakin toivon niin,elämässä on muitakin kliffoja juttuja kuin pärrät.
        Ikävä kuulla ettei sun olkapää ole kondiksessa,mutta vaikka muistaakseni terveysalan ihmisiä oletkin,älä kuuntele tollasia ortopedejä ollenkaan jos ajamisesta ei ole muuta haittaa kuin kipu...hammasta purren baanalle!
        Kun kerran mitään pakkoa pyörän myyntiin ei ole,pidä se muistona hurjista motomimmi ajoista.
        Hyvää syksyn jatkoa sinne ,Korian suoran suunnille!
        Terv.Ex Köröttelijä

• Ex Köröttelijä kirjoitti:

Älä oo murheissas!
        Trolli ei ois saanu etunakkia nouseen kuiteskaan...HähHäh,toivotaan,että Trolli herää kommentoimaan tätä solvausta.
        Onneksi,ainakin toivon niin,elämässä on muitakin kliffoja juttuja kuin pärrät.
        Ikävä kuulla ettei sun olkapää ole kondiksessa,mutta vaikka muistaakseni terveysalan ihmisiä oletkin,älä kuuntele tollasia ortopedejä ollenkaan jos ajamisesta ei ole muuta haittaa kuin kipu...hammasta purren baanalle!
        Kun kerran mitään pakkoa pyörän myyntiin ei ole,pidä se muistona hurjista motomimmi ajoista.
        Hyvää syksyn jatkoa sinne ,Korian suoran suunnille!
        Terv.Ex Köröttelijä

Nooh pojat on poikia:)
        Enhän minäkään ois saanu ton xvs 1100 etunakkia ilmaan, saati sit Korian suoraa keulittua,mut rosvossa se ois kyl noussu ja helposti:)
        Jos otat burtsia 3x 600 mg ja lähdet ajamaan niin 100 km siinä menee ja sit stop...Mun on vaan pakko uskoo sit lekurii ja mitään mömmöjä mä en käy mopoilun takia syömään,tai oishan se varmaan kiva ajaa pamit huivissa...No ei nyt sentään:)
        Nooh on mun toi kamu joka luopu mopostaan tos 6 v sit ja hän se xvs ajelee,no oon mä olly kydissä,mjut pelkäsin berkkellesti..sä ymmärrät varmaan,et jos itse ajat niin se luotto puoli on kyl hakusessa on sit stongassa mitän hyvä gusgi tahansa:)
        Noon on meil se aito Dajana sit on mökki ja tää haussssi joten nou hätä...
        Kait mä oon sit kasvanu aikuiseksi näiden vuosien aikan..joo o kohta tulee 50v mun plakkariin-..mut oikeesti kaiholla mä muisteln niitä vuosia ja mä toivon niitä mutka teitä motoristeille hiton paljon --..Niitä mitä mä

• Ex dajana
        dajana kirjoitti:

Enhän minäkään ois saanu ton xvs 1100 etunakkia ilmaan, saati sit Korian suoraa keulittua,mut rosvossa se ois kyl noussu ja helposti:)
        Jos otat burtsia 3x 600 mg ja lähdet ajamaan niin 100 km siinä menee ja sit stop...Mun on vaan pakko uskoo sit lekurii ja mitään mömmöjä mä en käy mopoilun takia syömään,tai oishan se varmaan kiva ajaa pamit huivissa...No ei nyt sentään:)
        Nooh on mun toi kamu joka luopu mopostaan tos 6 v sit ja hän se xvs ajelee,no oon mä olly kydissä,mjut pelkäsin berkkellesti..sä ymmärrät varmaan,et jos itse ajat niin se luotto puoli on kyl hakusessa on sit stongassa mitän hyvä gusgi tahansa:)
        Kait mä oon sit kasvanu aikuiseksi näiden vuosien aikan..joo o kohta tulee 50v mun plakkariin-..mut oikeesti kaiholla mä muisteln niitä vuosia ja mä toivon niitä mutka teitä motoristeille hiton paljon --..Niitä mitä mä

En pysty enää ajamaan,,,,Kele tää suoli 24 jättää osan julkasematta..Mut kyl mä näitä juttuja luen naurussa suin niin ja Orgissa kanssa..Voi halvattu näitä tosi motoristeja:)))

• Ex Köröttelijä
        dajana kirjoitti:

Heips!
        Kyllä ymmärrän,ettei kyytiläisen osa ole kliffa!Ajan itse n.90000km vuodessa,työ ja huviajot yhteenlaskettuna,nykyään autoilla,voi hana sentään.Aina kun on toisen kyydissä,ei osaa rentoutua,tilanne on kuin ajaisi itse...Poikkeuksen tekevät mun oman familin kuskit,vaimo,tytär ja poika,kaikki ratti/tanko ihmisiä,kaikki laitteet pysyvät käsissä!

• 750 suzuki

Naapuri naurattaa, osti itelleen ison customin 3-4vuotta sitten. Seuraavana suvena pihaan ilmestyi pieni ihan uusi custom.Pitäähän emännälläkin olla oma mp.
      Pikku custom tais lähteä vielä samana syksynä kiertoon. Vai oliko sit sitä seuraavana.Nopeasti kuitenkin. Tuskin tonnia paria enempää ajettuna.

Isännnän customi vaihtui viime kesänä vielä isompaan. Suoraan sinne yli 1.5litrasiin. Nyt kesällä tuli puheeksi motskarit niin naapuri totesi et myynnissä ajanpuutteen takia? Ei kuulemma vaan käy kaupaksi......

Aika tyypillinen tarina ,sopinee moneen tapaukseen?

• todellista realismia

Tyypillisiä tarinoita, mutta rehellisiä ei tässäkään ketjussa taida olla yhtäkään, siis niitä, että rahat tarvittiin välttämättömämpään, tai pyörän säilytys on hankalaa asumisolosuhteista johtuen, tienpäällä pelottaa ajaa prätkällä, suoranaista kuolemanpelkoa jonkun läheltäpititilanteen takia, tai ilmankin sitäkin, tai puoliso ei hyväksy harrastusta.
        Nämä kai ovat yleisimpiä syitä ja niiden yhdistelmät, jos taas nämä asiat on kunnossa, pyörän voi säilyttää, tilapäisen ajan, tai kiinnostuksen puutteenkauden yli, kun se into todennäköisesti taas viriää.
        Itse hankin matkailuauton, kun rahatilanne on siihen riittänyt ja sillä on reissaaminen mukavampaa, mutta prätkää tuskin myyn koskaan, sillekin on oma paikkansa ja aikansa kesässä.

• jhg5ka
        todellista realismia kirjoitti:

Tyypillisiä tarinoita, mutta rehellisiä ei tässäkään ketjussa taida olla yhtäkään, siis niitä, että rahat tarvittiin välttämättömämpään, tai pyörän säilytys on hankalaa asumisolosuhteista johtuen, tienpäällä pelottaa ajaa prätkällä, suoranaista kuolemanpelkoa jonkun läheltäpititilanteen takia, tai ilmankin sitäkin, tai puoliso ei hyväksy harrastusta.
        Nämä kai ovat yleisimpiä syitä ja niiden yhdistelmät, jos taas nämä asiat on kunnossa, pyörän voi säilyttää, tilapäisen ajan, tai kiinnostuksen puutteenkauden yli, kun se into todennäköisesti taas viriää.
        Itse hankin matkailuauton, kun rahatilanne on siihen riittänyt ja sillä on reissaaminen mukavampaa, mutta prätkää tuskin myyn koskaan, sillekin on oma paikkansa ja aikansa kesässä.

Mulla on myös prätkä ja matkailuauto.

Jos jomman kumman pitäis talosta lähteä, niin matkailuauto se olisi. Matkailuauto on toki miellyttävä ilkeällä ilmalla ja matkustaminen sillä on vaivatonta. Ei tarvitse etsiä ruokapaikkoja kun jääkaappi kulkee mukana.
        Mutta oikeaa fiilistä matkailuauto ei tarjoa.

• Monta tapaa
        jhg5ka kirjoitti:

Mulla on myös prätkä ja matkailuauto.

Jos jomman kumman pitäis talosta lähteä, niin matkailuauto se olisi. Matkailuauto on toki miellyttävä ilkeällä ilmalla ja matkustaminen sillä on vaivatonta. Ei tarvitse etsiä ruokapaikkoja kun jääkaappi kulkee mukana.
        Mutta oikeaa fiilistä matkailuauto ei tarjoa.

Niin, matkailuauton perään voi laittaa kuomullisen perävaunun.

Itsellä on henkilöauton perässä silloin tällöin iso kuomullinen kippaava kevytperävaunu johon raskas 350kg pyörä menee helposti ajamalla.

Tätä ratkaisua käytän pääasiassa kaukana olevan kesäpaikan takia (900km) syynä ei ole pelkkä mukavuus, vaan vaunua ja autoa tarvitaan muiden tavaroiden takia, jota kaukaiselle Lapin kämpälle täytyy aina ainaisesti viedä ja tuoda
        Talvella menee myös värkillä myös kelkka .

Paikanpäältä sitten voi halutessaan tehdä retkiä vaikka johonkin ralliin .

• Nyt auto...

pari prätkää omistin ja sellaset 15000km tuli ajettua. Ei vaan ollut niin hienoa kun muistelin. Moni keski-ikäinen on myöntänyt minulle vihaavansa ajamista sateella ja pukemista ja sehän on motskari hommissa ihan päivittäistä.Ainakin pukeminen.
      BMW 523 on vaan mukavampi ja aiheuttaa minulle enemmän iloa.

Joskus hommaan siltikin vanhan mr tuutti hondan.

T: 56v ex-motoristi.

• Masek

Tänään vihdoin pyörä meni kaupaksi, onhan noita ollutkin muutamia kymmeniä.
        Aloitin vuonna -74, ikää yli 50, enemmän kiinnostaa soittohommelit ja urheilu.
        Olihan se aikansa mukavaa, mutta ei enää niin.

• toinen 56vee

Totta on ,että pukeminen on vanhemmiten rasittavaa puuhaa, eikä pikku lenkille viitsi sen takia huonolla kelillä lähteä.

Minulle moottoripyöräily ei ikinä ole ollut mitään muuta asiaa pois sulkeva, eli aina on autoja perheessä jopa useampikin kuten muitakin härveleitä.
        Toki pihatyöt ja sen semmoset turhuudet kilpailevat samoista ilmoista ja ajasta, joskus vain joutuu valitsemaan.

Moottoripyörässä ja varusteissa pitää myös olla aina jotain pikku laittamista ja kehitettävää.

Jos arvostaa ainoastaan mukavuutta, kyllä silloin on syytä ja järkevää unohtaa moottoripyörät.

• vain hyvällä säällä

Kesäkeleillä pukeminen ajelua varten tarkoittaa itsellä kypärän laittamista päähän, ei niin vaivalloista. Ajan prätkällä vain 3000 - 8000 km vuodessa ja on monta kesää ajettu siten, ettei kunnon vesisateeseen ole joutunut ollenkaan. Kun on autokin, voi säätutkasta vilkaista kelin ja valita sen mukaan. Ei ajamisen tarvitse olla aina pitkänmatkan reissaamista.

Olisko syy siinäkin, iän karttuessa tullaan helposti niin turvallisuushakuiseksi, että se estää jo ajelusta nauttimisen, siinä missä skootteritytöt ajaa pelkässä hihattomassa toppissa kesällä, cruisailee ikämies hissuksiin mustissa nahkavermeissä ja saappaissa yltäpäältä varustautuneena.

• 29
        vain hyvällä säällä kirjoitti:

Kesäkeleillä pukeminen ajelua varten tarkoittaa itsellä kypärän laittamista päähän, ei niin vaivalloista. Ajan prätkällä vain 3000 - 8000 km vuodessa ja on monta kesää ajettu siten, ettei kunnon vesisateeseen ole joutunut ollenkaan. Kun on autokin, voi säätutkasta vilkaista kelin ja valita sen mukaan. Ei ajamisen tarvitse olla aina pitkänmatkan reissaamista.

Olisko syy siinäkin, iän karttuessa tullaan helposti niin turvallisuushakuiseksi, että se estää jo ajelusta nauttimisen, siinä missä skootteritytöt ajaa pelkässä hihattomassa toppissa kesällä, cruisailee ikämies hissuksiin mustissa nahkavermeissä ja saappaissa yltäpäältä varustautuneena.

Lopetin koska pidin ajamista lievänä kärsimyksenä. Vesisateet,kypärämelu ja kylmyyskin. Osittain myös se että kuljetuskapasiteetti olematon.
        Kaikkea näitä olis pystynyt lievittämään mutta en halunnut.
        kaikki tai ei mitään.

8vuotta harrikan selässä riitti

• Lievää..toki ?
        29 kirjoitti:

Lopetin koska pidin ajamista lievänä kärsimyksenä. Vesisateet,kypärämelu ja kylmyyskin. Osittain myös se että kuljetuskapasiteetti olematon.
        Kaikkea näitä olis pystynyt lievittämään mutta en halunnut.
        kaikki tai ei mitään.

8vuotta harrikan selässä riitti

Kylmyyttä en oikeastaan pidä ongelmana, sitä vastaan on helppo suojautua. Mutta kylmyys ja vesisade yhdessä tekevät matkasta liiankin haasteellista.

Oikeastaan syys-kylmillä on omansa fiilinki ajaa syrjäteitä hyvin topattuna villahanskat nahkarukkasien sisässä ja aistia luonnon hiipuminen kesän vihreydestä.
        Moottorin vaimea jyrinä ja raikkaan kirpeä viima suostuttelee myhäilemään tuttua säveltä matkan edetessä kohti lauantai-saunaa.

• WauChickenBoogie

Olen päättänyt lopettaa ajamisen/harrastuksen. Talven ajaksi.

• Mika++

Talvet plärätään moposivuja, suunnitellaan reissuja ja roikutaan motomessuilla. Harrastus ei lopu vaan muuttaa muotoaan - kuin perhosen toukka ja perhonen.

• 600suzuki läks

Sanotaan näin että minä pidän taukoa. Pyörä lähti uudelle omistajalle juhannuksen maissa ja uusi tulee ehkä ens kesänä tai syksynä.
      Tauko saattaa tehdä hyvää. Yritetään vileä kerran.

• Myin jo,nyt ostetaan

Moni tosiaan lopettaa kokonaan tai vaihtaa pyörää. Pyöriä ihan saatanasti myynnissä.ollut jo kuukauden kaksi. Heinäkuun jälkeen aikamoinen piikki nettimotossakin. Ostajan markkinat todella.
      Syytä en kyllä tiedä mutta arvaus et porukoiden kyllästyminen?
      Mitähän sitä seuraavana aletaan harrastaan? Avoautoilua?

• Oootelllaaaan

Porukat vaihtelee nyt isompiin ja uudempiin kun hinnat kohdillaan,jos vain pääsisi pienemmistään ja vanhemmistaan eroon,kauppiaat kun eivät niistä mitään hyvitä jos nyt huolivat olleskaan,monessa liikkeessä ainaskin ollu tuo 10v rajapyykkinä,tainnu sekin jo muuttua,noita vanhoja näemmä jopparit ostavat jopa liikkeiltä pois kun ilmestyvät sitten uudelleen myyntiin,tosin samaan tai korkeampaan hintaan vailla takuita.mikäs siinä,näinhän jo toiminut autopuolella pitkään,markkinarako.Kohtahan uudet listahinnat kolahtavat palstoille.

• menee ja ei mee

Kyllä hullut ajat ovat monessa muussakin asiassa tasaantunut, nyt ollaan menossa kohti normaalia aikaa !

• 900kawatsa

Tauolla. Ottaa pattii kun moni kyselee et miksi luovuit.
      Ihan vaan ajattelin pitää vuoden tai pari taukoa. Kattoo miten hinnat laskee ja ostaa sit joku kiva peli taas. Ei sen kummempaa.
      Tuntuu ihmeellisltä jos joku vetää ilman taukoja kolmikymppisestä kuusikymppiseksi prätkällä kaikki kesät. Pakosti puuduttaa tai sitten tykkää ihan tosissaan.

• bandu

en myy pyörääni mistään hinnasta ja aina tulee uus pyörä niin vanha jää varastoon muistoksi..joilla sit välillä käyn muistelemassa menneitä aikoja

• mpmp.mp,mp

Ei ny suomen oloissa pääse kyllästymään kun pitkä talvi välissä, itsellä alkaa kyl polttelemaan jo parin ajamattoman kk jälkeen,saati jos ei olis edes mopoa tallissa odottamassa kevään ensi ajokelejä.Vasta 15 ajokesää takana.

• Hyvää syksyä

Mulla kävi säkä.Selkä leikattiin v.2008 poppaukko sano ettei pysty enään miestenhommiin, myin pyörän pois.v.2010 ajelin pojan pyörällä (SUZUKI joku R ) ostin YAMAHA Tmax 500 Keväällä lähden taas reissuun ilman kiirutta Työkyvyttömyys eläkkeellä on ihanaa ,Kiiruut jäi

• 423uuye

Hienoa jos pystyt ottamaan selkävaivat ja työkyvyttömyyden noin. Henkilökohtaisesti en varmaan jaksaisi olla yhtä positiivinen vastaavassa tilanteessa.
        Vaikka hienoa on toki, kun kerrankin on aikaa motoreissuille ilman ainaista kiirusta takaisin "sorvin ääreen". Vanhuuseläkkeellä sitten on tietty kaikilla aikaa riittävästi harrastaa, mutta monella silloin on jo kunto pannut pisteen motoharrastukselle.
        Kuulostaa kyllä hienolta suunnitella kiireetöntä piiitkää matkaa lokoisalla maksiskootterilla omaan tahtiin edeten.

• niinkÖ ?

Ja naiset...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5680
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2477
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      269
      1832
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1727
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      26
      1502
    7. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1311
    8. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      38
      1286
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1281
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      347
      1271
    Aihe