Hei,
olen kihloissa dominikaanilaisen miehen kanssa ja olemme menossa naimisiin. Ja tämä tapahtuisi hänen kotimaassa.
Olen yrittänyt etsiä kohtalotovereita keskusteluista, mutta ei ole osunut kohdalle.
Kysymykseni siis on että:
-Mitä papereita tarvitsen suomesta, että avioliitto on laillinen sekä Suomessa että Dominikaanisessa Tasavallassa?
-Onko pitkä prosessi kaikkien papereitten kanssa?
Olemme menossa ns. papereissa vain naimisiin, eli ei ole kirkkohäitä tai muuta sen tapaista. Pidämme juhlat sitten erikseen.
Olen itse menossa maistraattiin saamaan lisää tietoa, mutta olisi kiva kuulla muitten kokemuksia :)
Naimisiin Dominikaanisessa Tasavallassa paikallisen kanssa
2
528
Vastaukset
- superikävä
Heippa.
En tiedä oletko jo löytänyt vastauksen kysymyksiisi, mutta mä osaan neuvoa kun itse tein tuon juuri tän vuoden keväänä. Tarvitset maistraatista esteettömyystodistuksen ja syntymätodistuksen jossa vanhempien nimet mukana ja niihin apostillen(se on paperi missä oikeaksi todistetaan joku toinen asiakirja, maksaa alle 10e/kpl). Toisen näistä(esteettömyystod. ja syntymätod/siviilirekisteriote) saa valmiiksi espanjaksi, mutta toinen pitää käännättää virallisella kielenkääntäjällä(eli mikä tahansa käännöstyö ei ole hyväksyttävä). Eli sun pitää etsiä sellainen. Kielenkääntäjällä yks sivu maksaa n. 80e ja niitä sivuja ei ole kuin yksi. Kysy vielä maistraatista et pitikö nämä kaikki liittää yhteen vielä apostillella kun en muista kun ne paprut ei tietenkään enää ole mulla tässä. Passin lisäks muita papruja et tartte. Dominikaaninen tasavalta kuuluu Haagin sopimukseen, vaikka se virallinen sivu mihin ohjataan se tarkistamaan ei sitä kerrokaan, eli apostille kelpaa oikeaksi todistamisessa, ei tarvi lähettää mitään papruja Suomea lähimpään edustustoon(Tukholma) vaikka netissä on kirjotuksia missä näin neuvotaan(selvitin ite asiat Ruotsista ku neuvot oli ristiriidassa). Miehesi osaa varmaan hankkia itse tarvitsemansa parut dommareissa. Sit ku olette menneet naimisiin paikallisessa maistraatissa, pyydätte avioliittotodistuksen. Me saatiin odotella sitä pari viikkoa, ja ne lupas ja lupas ja käytiin useana päivänä peräkkäin kysymässä onko se valmis. Lopulta saatiin se. Se papru pitää lähettää (riippuen siitä missä kaupungissa menette) Santo Domingoon saamaan apostille(paljon kalliimpaa ku Suomessa!). Koska mun piti palata Suomeen ennen ku saatiin apostillekin papruun, mun mies lähetti sen mulle postissa. Sitten vein sen Suomessa maistraattiin ja avioliitto hyväksyttiin muutamassa päivässä. En tiedä kuinka paljon sulla on kokemusta Dominikaanisesta tasavallasta, mut sanoisin et aina kannattaa laittaa pikapaketteja ku lähettää asiakirjoja puolin tai toisin. Sieltä tullut postia jopa 3 päivässä tänne Suomeen! Ja samoin ainoastaan pikapaketti asiakirjoille menee sinne nopeasti(4pvää-2vkoa), muu posti voi hukkua/juuttua johki 1kk:ksi. Meillä mennyt moni asia pieleen tässä paperileikissä, joten on mukava neuvoa muita joilla sama edessä. Me ollaan läpikäyty varsinainen sählinki, mentiin naimisiin toukokuussa, sain avioliittotodistuksen käteeni vasta heinäkuussa kaiken postisähläyksen kanssa ja nyt vieläkin(marraskuussa) meillä on prosessissa miehen maahantulo. Viisumin saa teoriassa kuulemma viikossa hakemuksen jätöstä, oleskeluluvasta ei hajuakaan, ohjeita espanjaks ja Hollanniks Hollannin Dominikaanisen tasavallan edustuston nettisivulta. Toivotan onnea teille ja toivon ettette käy läpi samaa sähläystä kun me on käyty näinä kuukausina! Silloin kun on tarkoitus mennä ulkomailla naimisiin, ehdottomasti oikea paikka selvittää se mitä dokumentteja tarvitaan on avioliittoon vihkivä maistraatti kyseisessä massa kaupungissa!
Sen paremmin Suomalainen maistraatti kuin Suomen edustustokaan kyseisessä maassa ei välttämättä tiedä mitä dokumentteja kyseisen kaupungin vihkiviranomainen edellyttää.
Tiedän esimerkiksi ihan kokemuksesta että vaikka maassa olisi pitänyt kansainvälinen esteettömyystodistus riittää, toisen kaupungin viranomainen hyväksyi sen mutta toisessa kaupungissa se ei kuitenkaan kelvannut.
Siispä ulkomailla olevan morsiamen/sulhasen on viisainta henkilökohtaisesti selvittää tuo asia paikalliselta vihkiviranomaiselta eikä yrittää etsiä tietoa mistään muualta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1043558
- 623207
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342704- 822507
- 852458
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422134- 972103
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil501752Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221730- 121706