Saatan kuulostaa ylimieliseltä, mutta tämä on oikeasti ongelmani. Ihmissuhteeni kaatuvat aina siihen, että mies ei voi kestää älykkyyttäni. Olen ollut aina väärinymmärretty lahjakkuus. Olen myös todella kaunis, ja saan sen vuoksi usein huomiota. Ensin miehet lähestyvät, mutta lopulta he juoksevat minua pakoon. Mies ei pysty kestämään sitä, että nainen on häntä älykkäämpi. Totta puhuen todella vaikeaa uskoa, että tästä maasta löytyisi tarpeeksi älykästä ja komeaa miestä minulle. Älykkyyserot ovat suomessa tabu. Jos niistä puhuu, saa automaattisesti idootin leiman. Tämä on varmasti vakava ongelma monessa orastavassa parisuhteessa.
Olen liian kaunis ja älykäs
55
790
Vastaukset
- Sadun ohittama
Hei Satu
Olen tavannut sinut, et kiinnostunut minusta, koska ilmeisesti älykkyyteni oli iikaa sinulle. Et osannut selittää antamiasi pakkeja, no olin kuitenkin jo silloin tottunut pakkeihin, joten en surrut niitä.
Harmi sinänsä, koska olet edelleen älykkäin nainen, jonka olen tähän mennessä kohdannut. En tiedä loukkasiko se, ettet seurassani voinut loistaa älylläsi. Voisitko kertoa miksi meistä ei voinut tulla paria?- no, voin kertoakin
sinulla on liian lyhyt penis.
ironista sinänsä, että nimesi on Jorma
- aivokuume
Ikävää tuottaa sinulle pettynys, mutta älykkäät naiset ovat minullle kuin magneetteja. En kyllä ihan hevin usko että olisit niin älykäs että minä juoksisin pakonn, se on kyllä sinä joka pakoon juokset.
Mitä älykkäämpi nainen sen parempi. Nyt kehuit vielä paljon että melkein sukat pyörii jalassa.
Kyllä varmaan on miehiä jotka ei älykästä naista kaipaa, mutta minulle se on aivan toisin päin.
Joo se on vakava ongelma taatusti, jos silmät alkaa loistaa päässä ja katsetta ei saa irroitettua muualle. Ja vielä aivot alkaa vielä sulaa onnesta.
Mulle älykäs nainen kiitos.
En pyydä mielestäni paljon - ihan lehden testi
nii. minä olen mies, ja päihtyneenä älykkyystesti näytti 126.
olen myös komea. ja yksinäinen. olet kyllä varmaan oikeassa, pakoon minäkin juoksisin, jos vastaan tulisit. tuskin tosin, jos keskusteluun asti päästäisiin. mutta koska en osaa tutustua kauniisiin naisiin niin.. (tai naisiin ylipäätään. olin kyllä 8v aviossa joskus, että aivan sosiopaatti en ole.)
on toki typerää oleilla tyhmempien kanssa, sillä seura tekee kaltaisekseen, jos kärjistäen asiaa lähestyn.
mutta sitä jäin miettimään, että tarkoitatko että et voisi olla sinua typerämmän miehen kanssa? vai totesitko vain lakonisesti että "tätä se nyt vaan on loppuelämä !" ?
onhan muitakin tärkeitä asioita; kyky kantaa vastuuta ja huolehtia muista (heikommista), ja ja.. no eipä niitä nyt niin paljoa taida ollakaan. joskus vähän on enemmän :) Tämä kuulostaa kyllä vähän provolta. Älykkäitä miehiä on kuitenkin niin paljon enemmän kuin älykkäitä naisia, joten ei pitäisi olla ongelmaa. Älykkyys kyllä tekee elämän hankalaksi, se on totta. Esim. oman tasoistani keskusteluseuraa on todella hankalaa löytää.
- Mensa Hunk
Et huomioinut että aloittaja haluaa älykkään SEKÄ komean miehen.
Mensa Hunk kirjoitti:
Et huomioinut että aloittaja haluaa älykkään SEKÄ komean miehen.
Totta kai huomioin senkin.
Ainahan voi haluta kaikkea. Minäkin haluan älykkään ja kauniin naisen.
Kauneus ja komeus (attractiveness) näyttäisi korreloivan älykkyysosamäärän kanssa, ja vielä voimakkaammin miehillä. Joten etu naisilla on siinä vieläkin, mikäli haluavat älykkään ja komean miehen. Tosin täytyy muistaa että kauneus ja komeus ovat jonkin verran subjektiivisia.
Joten:
1) älykkäitä miehiä on paljon enemmän kuin naisia
2) hyvä ulkonäkö (attractiveness) korreloi miehillä enemmän älykkyyden kanssa kuin naisilla
Lähde:
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1347651/Attractive-people-higher-IQs-Beauty-brains-DO-together.html- Sorry, mutta
m36-intj kirjoitti:
Kauneus ja komeus (attractiveness) näyttäisi korreloivan älykkyysosamäärän kanssa, ja vielä voimakkaammin miehillä. Joten etu naisilla on siinä vieläkin, mikäli haluavat älykkään ja komean miehen. Tosin täytyy muistaa että kauneus ja komeus ovat jonkin verran subjektiivisia.
Joten:
2) hyvä ulkonäkö (attractiveness) korreloi miehillä enemmän älykkyyden kanssa kuin naisilla
Lähde:
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1347651/Attractive-people-higher-IQs-Beauty-brains-DO-together.htmlÄlykkäitä miehiä ei ole paljon enemmän kuin naisia. Eikä muuten edes paljon enemmän kuin älykkäitä naisia.
- usko jo tämä
m36-intj kirjoitti:
Joten:
Lähde:
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1347651/Attractive-people-higher-IQs-Beauty-brains-DO-together.htmlTaas joku roskalehdessä julkaistu roskatutkimus.
Ja jos tutkimuksiin haluat uskoa, niin useimmissa tutkimuksissa ei ole havaittu merkittävää eroa miesten ja naisten ÄO:n välillä. usko jo tämä kirjoitti:
Taas joku roskalehdessä julkaistu roskatutkimus.
Ja jos tutkimuksiin haluat uskoa, niin useimmissa tutkimuksissa ei ole havaittu merkittävää eroa miesten ja naisten ÄO:n välillä."Ja jos tutkimuksiin haluat uskoa, niin useimmissa tutkimuksissa ei ole havaittu merkittävää eroa miesten ja naisten ÄO:n välillä."
Mutta ne aikaisemmat tutkimukset olivatkin väärin. Tähän tutkimukseen olen viitannut aikaisemminkin:
"Sex differences in means and variability on the progressive matrices in university students: A meta-analysis"
Paul Irwing and Richard Lynn
British Journal of Psychology (2005), 96, 505–524
Luin tutkimuksen, ja se oli huolellisesti tehty, eli otanta yli 20 000 ihmistä. Ero miesten ja naisten välillä oli 3.3-5 ÄO-pistettä. Siinä myös selvitettiin g-faktorin taustaa, ja käytiin läpi muita aikaisempia tutkimuksia älykkyysosamäärästä, ja miksi ne ovat ristitiidassa tämän tutkimuksen kanssa. Kukaan ei ole pystynyt tähän mennessä osoittamaan myöskään ylläolevaa tutkimusta vääräksi.
Tuloksena ÄO-erot eivät vaikuta olevan suuria, mutta kun mennään korkeimpiin älykkyysosamääriin, eli ÄO > 120, niin miehiä löytyy jo kaksi kertaa enemmän kuin naisia, joilla on ÄO > 120. Ja ÄO > 155, niin löytyy miehiä 5.5 kertaa enemmän kuin naisia. Tohtoreilla ja professoreilla on ÄO 125 ja 135 keskimäärin tutkimusten mukaan, ja ei ole sattumaa että suurin osa tohtoreista ja professoreista on miehiä. Eikä tämä liity välttämättä lapsiin, vaan älykkyyteen.
Tässä löytyy myös toinen tutkimus aiheesta, joka tulee ihan samaan lopputulokseen, ikäryhmä on tosin eri.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-405056/Men-intelligent-women-claims-new-study.html
Tässä oli otanta 100 000 17-18 vuotiaita, ja pojilla oli keskimäärin 3.63 pistettä korkeampi älykkyysosamäärä kuin tytöillä.- Mies1985
m36-intj kirjoitti:
"Ja jos tutkimuksiin haluat uskoa, niin useimmissa tutkimuksissa ei ole havaittu merkittävää eroa miesten ja naisten ÄO:n välillä."
Mutta ne aikaisemmat tutkimukset olivatkin väärin. Tähän tutkimukseen olen viitannut aikaisemminkin:
"Sex differences in means and variability on the progressive matrices in university students: A meta-analysis"
Luin tutkimuksen, ja se oli huolellisesti tehty, eli otanta yli 20 000 ihmistä. Ero miesten ja naisten välillä oli 3.3-5 ÄO-pistettä. Siinä myös selvitettiin g-faktorin taustaa, ja käytiin läpi muita aikaisempia tutkimuksia älykkyysosamäärästä, ja miksi ne ovat ristitiidassa tämän tutkimuksen kanssa. Kukaan ei ole pystynyt tähän mennessä osoittamaan myöskään ylläolevaa tutkimusta vääräksi.
Tuloksena ÄO-erot eivät vaikuta olevan suuria, mutta kun mennään korkeimpiin älykkyysosamääriin, eli ÄO > 120, niin miehiä löytyy jo kaksi kertaa enemmän kuin naisia, joilla on ÄO > 120. Ja ÄO > 155, niin löytyy miehiä 5.5 kertaa enemmän kuin naisia. Tohtoreilla ja professoreilla on ÄO 125 ja 135 keskimäärin tutkimusten mukaan, ja ei ole sattumaa että suurin osa tohtoreista ja professoreista on miehiä. Eikä tämä liity välttämättä lapsiin, vaan älykkyyteen.
Tässä löytyy myös toinen tutkimus aiheesta, joka tulee ihan samaan lopputulokseen, ikäryhmä on tosin eri.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-405056/Men-intelligent-women-claims-new-study.html
Tässä oli otanta 100 000 17-18 vuotiaita, ja pojilla oli keskimäärin 3.63 pistettä korkeampi älykkyysosamäärä kuin tytöillä.Eivätkös naisten aivot ole suhteellisesti pienemmät kuin miesten? Ainakin solujen määrässä on suuria eroja. Tämä voi olla vaiettua tutkimustietoa joka on ennen ollut yleisesti tiedossa, kuten rotujen väliset erot aivojen koossa ja rakenteessa joita ei voi mitenkään selittää pois vaihtelulla ruumiin koossa.
- jaajaa!
m36-intj kirjoitti:
"Ja jos tutkimuksiin haluat uskoa, niin useimmissa tutkimuksissa ei ole havaittu merkittävää eroa miesten ja naisten ÄO:n välillä."
Tässä oli otanta 100 000 17-18 vuotiaita, ja pojilla oli keskimäärin 3.63 pistettä korkeampi älykkyysosamäärä kuin tytöillä.Ai, olenkin sitten harvinaisempi poikkeus. Mukava tietää.
Onko tuo se sama tutkimus, jossa miehet olivat yliedustettuina myös siellä toisessa päässä, eli heikkolahjaisia miehiä löytyi kaksinkertainen määrä naisiin verrattuna? Sorry, mutta kirjoitti:
Älykkäitä miehiä ei ole paljon enemmän kuin naisia. Eikä muuten edes paljon enemmän kuin älykkäitä naisia.
Aika jännästi tilastojen mukaan tuo älykkyys jakautuu. Miesten ja naisten keskimääräinen älykkyys ei juuri poikkea, mutta radikaali ero tulee jakaumassa: miehet edustaa enemmän molempia ääripäitä, eli sekä huippuälykkäitä että täysiä tolloja.
Kyllähän älykkäitä miehiäkin on olemassa vaikka kuinka, mutta paluupallona se tuppaa yleensä tulemaan jossain toisessa asiassa. Älykkyys voi hyvinkin äkkiä olla kirous.- psdgsg
jaajaa! kirjoitti:
Ai, olenkin sitten harvinaisempi poikkeus. Mukava tietää.
Onko tuo se sama tutkimus, jossa miehet olivat yliedustettuina myös siellä toisessa päässä, eli heikkolahjaisia miehiä löytyi kaksinkertainen määrä naisiin verrattuna?"Onko tuo se sama tutkimus, jossa miehet olivat yliedustettuina myös siellä toisessa päässä, eli heikkolahjaisia miehiä löytyi kaksinkertainen määrä naisiin verrattuna?"
Tuo selittäisi ainakin miespuolisten palstaidioottien määrän. jaajaa! kirjoitti:
Onko tuo se sama tutkimus, jossa miehet olivat yliedustettuina myös siellä toisessa päässä, eli heikkolahjaisia miehiä löytyi kaksinkertainen määrä naisiin verrattuna?Ei ollut. Mutta kai tuokin asia mainittiin jossakin.
- Kas kummaa
jaajaa! kirjoitti:
Onko tuo se sama tutkimus, jossa miehet olivat yliedustettuina myös siellä toisessa päässä, eli heikkolahjaisia miehiä löytyi kaksinkertainen määrä naisiin verrattuna?Siis on. Mutta se on noissa provosoivissa artikkeleissa jätetty mainitsematta.
- barbituraatti nro 1
Kas kummaa kirjoitti:
Siis on. Mutta se on noissa provosoivissa artikkeleissa jätetty mainitsematta.
Onhan se muutamassakin tutkimuksissa saatu tulokseksi, että miehissä on enemmän erittäin älykkäitä ja erittäin tyhmiä. Keskiarvo on miehillä ja naisilla lähellä toisiaan.
Mies1985 kirjoitti:
Eivätkös naisten aivot ole suhteellisesti pienemmät kuin miesten? Ainakin solujen määrässä on suuria eroja. Tämä voi olla vaiettua tutkimustietoa joka on ennen ollut yleisesti tiedossa, kuten rotujen väliset erot aivojen koossa ja rakenteessa joita ei voi mitenkään selittää pois vaihtelulla ruumiin koossa.
Käsittääkseni miehillä on aivoissaan moninkertainen määrä harmaata ainetta naisiin verrattuna, ja naisilla valkoista. Käytännössä tämä näkyy miesten parempana avaruudellisena hahmotuskykynä. Ei siis mikään ihme sinänsä, että miehiä kiinnostaa mekaniikka enemmän.
- 15
"Esim. oman tasoistani keskusteluseuraa on todella hankalaa löytää. "
Epäilemättä. Olkaamme siitä kiitollisia.
Mitenkäs se sijoitusvinkit kun kulta romahti juuri 10%?
- mdfef
Se että ihminen pitää itseään todella älykkäänä, on merkki siitä ettei häni voi olla kovin älykäs.
- -xy-
Näin siis sinun versiosi mukaan. Mitäpä, jos olet vaikka kaudeuden ja älyllisyytesi päätteeksi niin ylimielinen, ettei kukaan kestä luonnettasi?
Miten voit olla varma, että yksinäisyytesi johtuu nimenomaan älykkyydestäsi? Kelpuutatko itse rumemman ja tyhmemmän miehen?
Noin muuten olen joskus ollut bileissä, jossa oli useita mensalaisia. En enää yhtään ihmettele, miksi moni on väärin ymmärretty nero. Yhdenlaista älykkyyttä runsaasti, muttei sosiaalisia taitoja nimeksikään.- tihisss
Noin just!!!
- Binomin kolmio
On se merkillistä että kaikki älyköt ovat löytäneet juuri tämän palstan missä todistella älykkyyttään. Ja tämä on älykkäin tapa jakaa tätä viisaana olemisen tuskaa. Tai ylipäätänsä älykkäin asia mitä tehdä siinä samalla kun painiskelee kvanttifysiikan ongelmien parissa. Hyvä näin että tuntee kerrankin olevan älykkäässä seurassa. :)
- Jaska'
Joopa joo. Kysehän ei ole siitä,että he eivät kestäisi älykkyyttäsi, vaan se,että sä kuulostat joltain vitun insinööriltä. Huumorintajuton jäykkä paska, joka höpöttää jotain tekoälykästä paskaa. Kiitos ei.!
- diablo 3
Mensa on yhtä groteski instituutio kuin missikisat. Syntymälähjana saadulla ominaisuudella yritetään pönkittää olematonta itsetuntoa. Arvostan ainoastaan ihmisiä, jotka ovat aidosti panostaneet päämääriensä eteen. Arvostan myös ihmisiä, jotka eivät panosta tai saavuta, mutta ovat sen verran älykkäitä, etteivät tee itseään naurunalaiseksi jonkin sieluttoman yhteiskunnallisen instituution mallinukkeina, vaikka siihen ehkä pystyisivätkin.
- dfjdlfgldfgk
Hyvin sanottu sieltä takaa! Itsekään en arvosta mitään syntymässä saadulla ominaisuudella brassailua.
Eiköhän Mensa perustettu tuomaan matemaattisesti (tämä älykkyyden osa-aluhan tässä lähinnä testataan) älykkäät henkilöt yhteen sen vuoksi, että löytäisivät helpommin samanhenkistä porukkaa? Samaan tapaan kuin esimerkiksi moottoripyöräkerhot.
Onhan Mensaa toki niin helppo pitää elitistisenä joukkona, joka varmaan osaltaan onkin totta, mutta yleensä ihmiset eivät vain millään tahdo käsittää, että millainen taakka huippuälykkäillä on kannettavinaan. Yleensä se näkyy monessa muussa luonteenpiirteessä, kuten esimerkiksi todella usein sosiaalisena kyvyttömyytenä.
Ei ihan niin riemukasta kuin voisi kuvitella.- Ändi Mäkkoin haamu
enigmatica kirjoitti:
Eiköhän Mensa perustettu tuomaan matemaattisesti (tämä älykkyyden osa-aluhan tässä lähinnä testataan) älykkäät henkilöt yhteen sen vuoksi, että löytäisivät helpommin samanhenkistä porukkaa? Samaan tapaan kuin esimerkiksi moottoripyöräkerhot.
Onhan Mensaa toki niin helppo pitää elitistisenä joukkona, joka varmaan osaltaan onkin totta, mutta yleensä ihmiset eivät vain millään tahdo käsittää, että millainen taakka huippuälykkäillä on kannettavinaan. Yleensä se näkyy monessa muussa luonteenpiirteessä, kuten esimerkiksi todella usein sosiaalisena kyvyttömyytenä.
Ei ihan niin riemukasta kuin voisi kuvitella."yleensä ihmiset eivät vain millään tahdo käsittää, että millainen taakka huippuälykkäillä on kannettavinaan"
Tarkoitatko tällä ehkä kuinka paljon rinta rottingilla totuuksina jauhettua p*skaa joutuu kuuntelemaan? Jos jonkin verran Mensa-rajan alapuolellakin tulee usein sellainen olo, niin mites sitten...
- ei baariin ollenkaan
Mensa testaa vain yhden tyyppistä älykkyyttä. Siinä ei testata lainkaan esim. sosiaalisia taitoja. Esimerkiksi mensalaisuus ei tarkoita, että olisi hyvä puoliso tai hyvä vanhempi. Kouluja käymätön ihminen saattaa olla lämminsydäminen hyvä puoliso ja erinomainen ymmärtävä rajat asettava vanhempi.
AP:n kannattais etsiä puolisoa yliopistoista. Tiedän työni puolesta, että aika lailla pareja syntyy jo opiskeluvaiheessa ja esim. jatko-opinnoissa. Työn tai opiskelun aikana saa helposti vietettyä esim. 40 tuntia viikossa muiden älykkäiden kanssa, joilla älykkyys on vielä samalla tavalla suutautunutta, joten jos haluaa kerran saada älykkään miehen, jolla on samat kiinnostuksen kohteet, niin "verkot vesille" jo opintovaiheessa. - joku vaan
Yhden piirteen olen todella älykkäistä ihmisistä havainnut, he ovat älyllään niin tehokkaita perustelemaan näkökulmansa itselleen, että näkevät vain yhden tai kaksi syytä tai tapaa tehdä asioita. Mahtavalla älyllään he sitten todistavat itselleen olevansa vain enemmän oikeassa.
Joillekin älykkäille ihmisille on lisäksi ominaista haluttomuus (tai jopa vastenmielisyys) oppia uutta tai omaksua erilaisia näkökulmia tyhmemmiltä ihmisiltä vaikka he tuntisivat sen elämän osa-alueen paremmin. Tämä erityisesti tulee ilmi sosiaalisten taitojen tai sosiaalisien älykkyyden alueilla.
Esimerkiksi, veikkaan ettei aloittaja ole koskaan edes yrittänyt niiten "tyhmempien" ystäviensä, jotka ovat onnistuneesti pariutuneet, kanssa käydä läpi asioita, jotka saisivat ne hänestä kiinnostuneet miehet jäämään. Korkeintaan hän on näille yrittänyt tuputtaa tätä samaa "koska minä olen älykkäämpi niin miehet juoksevat karkuun" -mielipidettä, jonka on onnistuneesti itselleen onnistunut perustelemaan.- Korjaisin..
"Yhden piirteen olen todella älykkäistä ihmisistä havainnut",
Korj. todella älykkäinä itseään pitävät.
Oikeasti älykkäät ihmiset eivät nimittäin toimi noin kuten jäljessä ku vailet.
- tuikitavallinen N
Olen aikoinani käynyt yhden Suomen huippulukioista, jonne pääsy oli minulle ja suvulleni jättiyllätys, kun taas monelle luokkakaverilleni itsestäänselvä valinta hakeutua sinne. Niinpä tunsin silloin monia sellaisia, jotka olivat oikeasti monessa suhteessa älykkäitä ja lahjakkaita.
Monella älykkäällä oli kuitenkin se ongelma, että he eivät osanneet relata, vaan koko ajan analysoivat kaikkea. Se oli aika rasittavaa. He eivät osanneet relata ja heittää vapaalle, vaan työskentelivät raivokkaasti kuuluakseen ryhmään, jolloin se relaaminenkin oli heille suorittamista. Oli kuitenkin myös niitä älykköjä, jotka nauttivat älyllisistä haasteista esim. matematiikan tehtäviä tehdessä, mutta vapaa-aikana pelasivat futista, kävivät rokkikeikoilla tai muuten vaan tekivät ihan tavallisia juttuja ihan tavallisten ystäviensä kanssa.
Jos sinä AP haluat keskustella uusimmista oman alasi tutkimuksista, analysoida EU-politiikkaa, tehdä ehdotuksia EMU:n rahapolitiikan vakauttamiseksi yms. vapaa-ajan keskustelua, joka ei ole taatusti turhaa hömppää, vaan 24/7 älykästä, niin etsi kaltaistasi seuraa työpaikoilta tai opiskelupaikoista, jossa on muita kaltaisiasi. Myös netissä voit täsmähakea haluamaasi miestä. Muista kuitenkin, että osa "älyköistäkin" tykkää laittaa itsensä likoon töissä, mutta haluaa vapaa-ajallaan ihan normaalia taviselämää ja perhe-elämää, jossa tehdään ruokaa, käydään lasten kanssa kirjastossa, puistossa ja uimassa, tavataan kaveriperheitä ja harrastetaan puolison kanssa seksiä. - fghfghfgh
Kakkein älykkäimmät eivät ota osaa tähän ketjuun.
- Varovainen arvio
Tämä lausunto tuli neron suusta.
- ...........
Tuskin olet älykäs, ainakin jos perustelet sen mensalaisuudella. Sillä jos olisit älykäs, niin ymmärtäisit ettei ÄO mittaa mitään muuta kuin reagointinopeutta ÄO- testeihin, samasta syystä 17-vuotiaat saavat parhaimmat tulokset. Nimimerkkisi oli mensalainen, se taas viittaa pätemistarpeeseen, sillä Mensan testit ovat maksullisia, eikä niitä siten tee kuin ihmiset, joilla on tarve todistaa muille ja itselleen omaa "älykkyyttään". Etenkin miehet menevät tähän markkinointikikkaan. Syy on kuulemma se, että miehillä on suurempi tarve todistaa olevansa "älykkäitä", koska pärjäävät keskimäärin huonommin opiskeluissa
Voi tietysti olla, että olet oikeastikin älykäs, ja se on kyllä totta, että miehet karttavat itseään älykkäämpiä naisia. Täällä on ollut aiheesta tutkimus.
http://blogs.discovermagazine.com/cosmicvariance/2007/11/07/smart-women-are-scary/
ÄO:ta voi myös helposti nostaa esimerkiksi kahdellakymmenellä pisteellä kahden viikon harjoittelulla, todistetusti. Tästä tuli kerran Yle Teemalta ohjelma. Ihmisen älykkyys kokonaisuudessaan ei tietenkään parane, ainoastaan siis ÄO-pisteet.
Itse kuulun ÄO- testin mukaan kahden prosentin "parhaimmistoon", mikä on kyllä täyttä passkaa, ainaki sius mikäli sen katsoittaisiin tarkoittavan älykkyyttä kokonaisuudessaan. Mutta sen verran älykäs kuitenkin olen, että ymmärrän tämän. Kuulun siis vain ÄO- testeissä menestyneisiin.
Minulla on tiettyjä ongelmia arjessa selviytymisen kanssa, jotka keskivertoihmiselle ovat paljon helpompia. Enkä siis tarkoita vain sosiaalista älykkyyttä, mikä usein nostetaan esille tässä kohdin, ikäänkuin vastakohtana.
Yhden tutkimuksen mukaan miesten hajonta ÄO: ssa olisi suurempi kuin naisten, eli sekä parhaiten, että huonoiten pärjänneiden joukossa olisi naisiin verrattuna tuplasti miehiä. Useimpien tutkijoiden mukaan miesten ja naisten ÄO: ssa ei ole eroa.
http://www.cs.ucl.ac.uk/staff/M.Sewell/SexDifferencesInIntelligence.pdf
Yleensä eroja miesten eduksi löytävät herrat Irving ja Lynn.
Eräässäkin tutkimuksessa kohteeksi otettiin lukiossa opiskelevat tytöt ja pojat. Tyttöjä oli vain 10 000 enemmän. Muistan myös kritisointia siitä kuinka tavoitteeseen sopimattomia tulokset yksinkertaisesti sivuutetaan.Mikäs sinun pointtisi oli?
Ettei ÄO merkitse mitään? Epäilen sitä. Korrelaatioita löytyy suuntaan jos toiseenkin. Se, että testit eivät ole täydellisiä on hyvin mahdollista. Kuitenkaan 20 pistettä ei kyllä kuka tahansa voi saada lisää harjoittelemalla. Tai sopii yrittää. Kahdessa viikossa Mensan jäseneksi, vaikka ÄO on vain noin 110 ensimmäisten testien perusteella.
Lisäksi kukaan ei ole väittänyt että korkea ÄO takaa sen että pärjää hyvin elämässä tai töissä. Myös Mensan sivuilla on maininta tästä.
"Yleensä eroja miesten eduksi löytävät herrat Irving ja Lynn."
Kyllä muutkin ovat niitä saaneet.
"More recently, however, especially since the turn of the millennium, there have been an increasing number of studies that cast doubt on this politically correct conclusion. Studies with large representative national samples from Spain, Denmark, and the United States, as well as meta-analyses of a large number of published studies throughout the world, all conclude that men on average are slightly but significantly more intelligent than women, by about 3-5 IQ points. So this has now become the new (albeit tentative) consensus in intelligence research."
Uusien laajojen tutkimusten tulokset puhuvat sen puolesta että miehet ovat naisia keskimäärin 3-5 ÄO pistettä älykkäämpiä. Kuitenkin pituus myös korreloi älykkyyden kanssa, joten voi olla että koska miehet ovat keskimäärin pidempiä kuin naiset, he ovat myös älykkäämpiä.
Teidän oma sankarinne Henry Laasanen puhuu myös älykkyydestä, ja listaa monta syytä siihen miksi miehet ovat naisia älykkäämpiä:
http://henrylaasanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2010/05/11/ovatko-miehet-alykkaampia-kuin-naiset
Tässä yksi kuvaava poiminta kommenteista:
"Jos miehet eivät olisi sellaisia kuin ovat, naiset istuisivat tänäkin päivänä luolissa/puunlatvassa keskustelemassa empaattisesti siitä, miltä tuntuu kun petoeläin järsii omaa jälkeläistä. Näinhän useimmat ihmisen sukuiset kädellislajit taitavat tehdäkin."
Mikä tarkoittaa että nykymaailma on pitkälti miesten rakentama. Sekin vaatii älykkyyttä. Jos naisilla on tosiaan samantasoista älykkyyttä, niin heidän olisi parasta osoittaa se teoillaan, eikä vain lässyttää jotakin tyhjänpäiväistä. Pitäisi perustaa erillinen siirtokunta, jossa olisi vain naisia, ja katsoa miten hyvin ne empaattiset neropatit pärjäävät ja kehittyvät. Suru siellä tulisi puseroon ennenpitkään varmaan =)- .....
m36-intj kirjoitti:
Mikäs sinun pointtisi oli?
Ettei ÄO merkitse mitään? Epäilen sitä. Korrelaatioita löytyy suuntaan jos toiseenkin. Se, että testit eivät ole täydellisiä on hyvin mahdollista. Kuitenkaan 20 pistettä ei kyllä kuka tahansa voi saada lisää harjoittelemalla. Tai sopii yrittää. Kahdessa viikossa Mensan jäseneksi, vaikka ÄO on vain noin 110 ensimmäisten testien perusteella.
Lisäksi kukaan ei ole väittänyt että korkea ÄO takaa sen että pärjää hyvin elämässä tai töissä. Myös Mensan sivuilla on maininta tästä.
"More recently, however, especially since the turn of the millennium, there have been an increasing number of studies that cast doubt on this politically correct conclusion. Studies with large representative national samples from Spain, Denmark, and the United States, as well as meta-analyses of a large number of published studies throughout the world, all conclude that men on average are slightly but significantly more intelligent than women, by about 3-5 IQ points. So this has now become the new (albeit tentative) consensus in intelligence research."
Uusien laajojen tutkimusten tulokset puhuvat sen puolesta että miehet ovat naisia keskimäärin 3-5 ÄO pistettä älykkäämpiä. Kuitenkin pituus myös korreloi älykkyyden kanssa, joten voi olla että koska miehet ovat keskimäärin pidempiä kuin naiset, he ovat myös älykkäämpiä.
Teidän oma sankarinne Henry Laasanen puhuu myös älykkyydestä, ja listaa monta syytä siihen miksi miehet ovat naisia älykkäämpiä:
http://henrylaasanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2010/05/11/ovatko-miehet-alykkaampia-kuin-naiset
"Jos miehet eivät olisi sellaisia kuin ovat, naiset istuisivat tänäkin päivänä luolissa/puunlatvassa keskustelemassa empaattisesti siitä, miltä tuntuu kun petoeläin järsii omaa jälkeläistä. Näinhän useimmat ihmisen sukuiset kädellislajit taitavat tehdäkin."
Mikä tarkoittaa että nykymaailma on pitkälti miesten rakentama. Sekin vaatii älykkyyttä. Jos naisilla on tosiaan samantasoista älykkyyttä, niin heidän olisi parasta osoittaa se teoillaan, eikä vain lässyttää jotakin tyhjänpäiväistä. Pitäisi perustaa erillinen siirtokunta, jossa olisi vain naisia, ja katsoa miten hyvin ne empaattiset neropatit pärjäävät ja kehittyvät. Suru siellä tulisi puseroon ennenpitkään varmaan =)Laasanen tuskin on " meidän" sankari. Kuten jo todettua, useimmat tutkijat eivät siis löydä miesten ja naisten ÄO:ssa eroa, mutta etenkin tietyt samat tutkijat useissakin tutkimuksissaan löytävät. Ja tästä laitoin linkin.
Lisäisin vielä tähän, että ei ole kovinkaan kauan aikaa siitä kun Suomessakin tytöt ja pojat opiskelivat omissa kouluissaan. Ja koska oli yleisesti hyväksytty asia ( tieteellisesti todistettu), että tytöt kehittyvät älyllisesti poikia hitaammin, niin tyttöjen koulu alkoi vuotta myöhemmin kuin poikien. Ja koska silloisen käsityksen mukaan tytöt vähemmän älykkyytensä vuoksi eivät myöskään voineet oppia asioita samaan tahtiin, kuin pojat, kesti tyttöjen koulutus vuoden kauemmin. Yliopistoihin ei tyttöjä edes huolittu, paitsi joskus vuosituhannen vaihteessa, kunhan ensin anoivat keisarilta vapautusta sukupuolestaan.
Edelleen ( tietyt ) miehet haluavat väen väkisin nostaa omaa sukupuoltaan historiallisista ja muista itsekkäistä seikoista johtuen naisia ylemmäksi. Mutta jos nostetaan kissa pöydälle ja otetaan asiat sellaisina kuin ne ovat, mikä tietysti on vaikeaa, koska sukupuolettomia ihmisiä ei ole, siis kyse on aina subjektiivisesta näkemyksestä, herää kuitenkin kysymys: Mikä on miehen arvo?
Kylmä tosiasiahan on se, että miehiä, ja sitä kautta miehisyyttä arvostetaan sitä enemmän mitä sotaisampi yhteisö on. Eli miehen arvostus pohjautuu väkivallan käyttöön: Miehiä tarvitaan puolustamaan toisia miehiä vastaan (kuten mafia). Pitkän rauhanjakson aikana nousevat arvostukseen feminiiniset, pehmeät arvot: hoiva, empatia, ja sitä kautta ihmisten yleinen hyvinvointi. Ei ole sattumaa, että maissa missä naisten asema on huono, on myös paljon enemmän konflikteja eri maiden välillä ja ihmisoikeudet on poljettu maan rakoon. Jopa apinaurosten on todettu aihettavan 80 prosenttia konflikteista keskenään ja naaraiden puolestaan " sovittelevan" niitä. Mutta koska miehen arvostus pohjautuu siis väkivallan uhkaan, on keinotekoisesti keksitty mitä erilaisimpia asioita miesten ylöspäin nostamiseksi ja samalla kielletty naisia edes näihin asioihin osallistumasta, kuten koulutukseen ja työntekoon. Yksi tärkeimmistä motiiveista on tietysti ollut se, että naisista saadaan miehistä riippuvaisia. Aivan kuten miehet ovat emotionaalisesti ja biologisesti naisista riippuvaisia, olivat naiset puolestaan miehistä taloudellisesti riippuvaisia. Ja tämähän on se tilanne, johon alempitasoiset miehet edelleen haikailevat. - ....
m36-intj kirjoitti:
Mikäs sinun pointtisi oli?
Mikä tarkoittaa että nykymaailma on pitkälti miesten rakentama. Sekin vaatii älykkyyttä. Jos naisilla on tosiaan samantasoista älykkyyttä, niin heidän olisi parasta osoittaa se teoillaan, eikä vain lässyttää jotakin tyhjänpäiväistä. Pitäisi perustaa erillinen siirtokunta, jossa olisi vain naisia, ja katsoa miten hyvin ne empaattiset neropatit pärjäävät ja kehittyvät. Suru siellä tulisi puseroon ennenpitkään varmaan =)Pituudesta vielä. En ole itse tällaista tutkimusta nähnyt että pituudella, ja ilmeisesti älykkyyden sijaan, tarkoititkin ÄO:ta, olisi jotain korrelaatiota. Mutta koska nostit asian esille, niin oletan sinun olevan keskipituista pidempi. Ei siksi, että ajattelisin sinun olevan keskivertoa älykkäämpi, vaan siksi että itse haluat niin ajatella.
Oletko kasvissyöjä? Tieteen kuvalehdessä oli taannoin tutkimus, jonka mukaan kasvissyöjien ÄO on muita korkeampi. Olen myös törmännyt tutkimukseen, jonka mukaan itsemurhan tekevien ÄO on muita alhaisempi. Ja tässä joku aika sitten oli tutkimus, jonka mukaan isopyllyiset naiset ovat muita älykkäämpiä. Helsingin yliopisto puolestaan suolsi ulos tutkimuksen, jonka mukaan miehet, joilla on pieni penis menestyvät taloudellisesti isopippelisiä miehiä paremmin. Miten on sinun talousasioidesi laita?
Mutta kuten sanottua ÄO ei siis korreloi älykkyyden kanssa ainakaan kokonaisuudessaan. Turhan harhaanjohtava nimitys koko testillä, kun loppujen lopuksi kyse on vain nopeudesta. Mitään uskottavia todisteita siitä että korkea ÄO tarkoittaisi erityisen älykästä ihmistä ei ole. Eikä sitä sellaiseksi ole edes
kehitelty. Jotain viitteitä siihen kuinka tulee menestymään opiskeluissaan voi olla , ja siitä kuka tulee tarvitsemaan erityisopetusta.
Pointti oli, jos et jostain syystä vieläkään ymmärtänyt, se, että ÄO ei ole = älykkyys. Ja mitä aivotutkimuksiin yleensä tulee, niin siellä astellaan vielä vauvatissuissa. .... kirjoitti:
Pituudesta vielä. En ole itse tällaista tutkimusta nähnyt että pituudella, ja ilmeisesti älykkyyden sijaan, tarkoititkin ÄO:ta, olisi jotain korrelaatiota. Mutta koska nostit asian esille, niin oletan sinun olevan keskipituista pidempi. Ei siksi, että ajattelisin sinun olevan keskivertoa älykkäämpi, vaan siksi että itse haluat niin ajatella.
Oletko kasvissyöjä? Tieteen kuvalehdessä oli taannoin tutkimus, jonka mukaan kasvissyöjien ÄO on muita korkeampi. Olen myös törmännyt tutkimukseen, jonka mukaan itsemurhan tekevien ÄO on muita alhaisempi. Ja tässä joku aika sitten oli tutkimus, jonka mukaan isopyllyiset naiset ovat muita älykkäämpiä. Helsingin yliopisto puolestaan suolsi ulos tutkimuksen, jonka mukaan miehet, joilla on pieni penis menestyvät taloudellisesti isopippelisiä miehiä paremmin. Miten on sinun talousasioidesi laita?
Mutta kuten sanottua ÄO ei siis korreloi älykkyyden kanssa ainakaan kokonaisuudessaan. Turhan harhaanjohtava nimitys koko testillä, kun loppujen lopuksi kyse on vain nopeudesta. Mitään uskottavia todisteita siitä että korkea ÄO tarkoittaisi erityisen älykästä ihmistä ei ole. Eikä sitä sellaiseksi ole edes
kehitelty. Jotain viitteitä siihen kuinka tulee menestymään opiskeluissaan voi olla , ja siitä kuka tulee tarvitsemaan erityisopetusta.
Pointti oli, jos et jostain syystä vieläkään ymmärtänyt, se, että ÄO ei ole = älykkyys. Ja mitä aivotutkimuksiin yleensä tulee, niin siellä astellaan vielä vauvatissuissa.Olen kyllä aikaisemmin tästä maininnut, että Mensan ÄO-testissä mitataan g-faktoria, joka on kaikkien kognitiivisten toimintojen taustalla. Niinpä voidaan sanoa että ÄO tosiaan tarkoittaa samaa asiaa kuin yleisälykkyys. Kyse ei siis ole pelkästään matemaattis-loogisesta älystä. Joka tapauksessa Mensan käyttämä ÄO-testi on paras tunnettu mitta g-faktorille, eli Ravenin matriisit ja muut vastaavat.
http://en.wikipedia.org/wiki/G_factor_(psychometrics)
Itse en ole erityisen pitkä, 180-181 cm, enkä ole kasvissyöjä. Taloudesta kyllä ymmärrän jotakin.
Teiltä löytyy innokkuutta upottaa tämä ÄO-teoria, jos toisaalta ÄO ei tarkoittaisi älykkyyttä, niin miten on mahdollista, että esim. duunareilla on keskimäärin ÄO 100-110, maistereilla 115, tohtoreilla 125, ja professoreilla 135 tutkimusten mukaan? Jos kyse ei olisi eroista älykkyydessä, jota ÄO ennustaa hyvin, niin olisin hämmästynyt. Jos poistettaisiin ÄO-testit, meillä ei olisi mitään tapaa myöskään arvioida objektiivisesti, onko joku älykäs.
Toisaalta teillä on myös kovin suuret käsitykset sosiaalisesta älykkyydestä ja muista epämääräisistä jutuista. Kuka sanoo että siinä edes on kyseessä mitään älykkyyttä? Se sosiaalinen älykkyys ei kyllä ole mitään rakettitiedettä ainakaan, varmaan ihan yksinkertaisia sääntöjä, joita sovelletaan tiettyihin tilanteisiin. Ja tämän "älykkyyden" toimivuus taitaa riippua enemmänkin yleisestä mielialasta, kuin älykkyydestä.- .......
m36-intj kirjoitti:
Olen kyllä aikaisemmin tästä maininnut, että Mensan ÄO-testissä mitataan g-faktoria, joka on kaikkien kognitiivisten toimintojen taustalla. Niinpä voidaan sanoa että ÄO tosiaan tarkoittaa samaa asiaa kuin yleisälykkyys. Kyse ei siis ole pelkästään matemaattis-loogisesta älystä. Joka tapauksessa Mensan käyttämä ÄO-testi on paras tunnettu mitta g-faktorille, eli Ravenin matriisit ja muut vastaavat.
Itse en ole erityisen pitkä, 180-181 cm, enkä ole kasvissyöjä. Taloudesta kyllä ymmärrän jotakin.
Teiltä löytyy innokkuutta upottaa tämä ÄO-teoria, jos toisaalta ÄO ei tarkoittaisi älykkyyttä, niin miten on mahdollista, että esim. duunareilla on keskimäärin ÄO 100-110, maistereilla 115, tohtoreilla 125, ja professoreilla 135 tutkimusten mukaan? Jos kyse ei olisi eroista älykkyydessä, jota ÄO ennustaa hyvin, niin olisin hämmästynyt. Jos poistettaisiin ÄO-testit, meillä ei olisi mitään tapaa myöskään arvioida objektiivisesti, onko joku älykäs.
Toisaalta teillä on myös kovin suuret käsitykset sosiaalisesta älykkyydestä ja muista epämääräisistä jutuista. Kuka sanoo että siinä edes on kyseessä mitään älykkyyttä? Se sosiaalinen älykkyys ei kyllä ole mitään rakettitiedettä ainakaan, varmaan ihan yksinkertaisia sääntöjä, joita sovelletaan tiettyihin tilanteisiin. Ja tämän "älykkyyden" toimivuus taitaa riippua enemmänkin yleisestä mielialasta, kuin älykkyydestä.Kuten sanoin, ÄO voi antaa viitteitä siihen, miten tulevissa opinnoissaan menestyy. Mutta ÄO ei siis edelleenkään ole sama asia kuin älykkyys. Kuten jo edellä kirjoitin voi ÄO:ta harjoittelemalla nostaa, kysehän on nopeudesta.
Tottakai myös sosiaalista älykkyyttä voi oppia. Ilmeisesti olet vähä-älyinen sillä saralla, koska vähättelet sitä? Niin minäkin olen, mutta en koe silti tarvetta vähätellä asioita joissa olen heikko, vaan haluan parantaa tasoani niissä. Turhaa kukkoilua tuollainen, eikä johda mihinkään, ainakaan edistymiseen. Myös se, että ihminen on hauska, vaatii myös älykkyyttä. Ei voi sanoa älykkääksi ihmistä, joka on lahjakas vain jollain kapealla osa- alueella, mutta ei osaa sitoa
kengännauhoja. Itse kannatan moniälykkyysteoriaa. ....... kirjoitti:
Kuten sanoin, ÄO voi antaa viitteitä siihen, miten tulevissa opinnoissaan menestyy. Mutta ÄO ei siis edelleenkään ole sama asia kuin älykkyys. Kuten jo edellä kirjoitin voi ÄO:ta harjoittelemalla nostaa, kysehän on nopeudesta.
Tottakai myös sosiaalista älykkyyttä voi oppia. Ilmeisesti olet vähä-älyinen sillä saralla, koska vähättelet sitä? Niin minäkin olen, mutta en koe silti tarvetta vähätellä asioita joissa olen heikko, vaan haluan parantaa tasoani niissä. Turhaa kukkoilua tuollainen, eikä johda mihinkään, ainakaan edistymiseen. Myös se, että ihminen on hauska, vaatii myös älykkyyttä. Ei voi sanoa älykkääksi ihmistä, joka on lahjakas vain jollain kapealla osa- alueella, mutta ei osaa sitoa
kengännauhoja. Itse kannatan moniälykkyysteoriaa."Kuten sanoin, ÄO voi antaa viitteitä siihen, miten tulevissa opinnoissaan menestyy. Mutta ÄO ei siis edelleenkään ole sama asia kuin älykkyys."
Tuo kuulostaa kyllä saivartelulta. Itse älykkyyden määritelmähän ei ole myöskään täsmällinen. Mutta monella on kuitenkin käsitys siitä mitä älykkyydellä tarkoitetaan. Mensan testaama ÄO liittyy kuitenkin kaikkiin älykkyyden osa-alueisiin, ja sen vuoksi se testaa älykkyyttä yleisesti.
Moniälykkyysteorialla ei taas ole vakavasti otettavaa tieteellistä pohjaa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Moniälykkyysteoria
"Gardnerin väite täysin erillisistä älykkyyksistä on torjuttu laajasti älykkyystutkijoiden keskuudessa. Esimerkiksi Visserin et al:in tutkimuksen (2006) mukaan suurin osa Gardnerin erillisiksi väittämistä älykkyyksistä korreloi keskenään yleisälykkyysteorian mukaisesti."
"Waterhousen (2006) mukaan moniälykkyysteorian ennustevaliditeetista ei ole olemassa empiiristä todistusaineistoa. Hänen mukaansa teoria on myös ristiriidassa kognitiivisen neurotieteen tulosten kanssa."
Se siitä =)- tewtwetwe
m36-intj kirjoitti:
"Kuten sanoin, ÄO voi antaa viitteitä siihen, miten tulevissa opinnoissaan menestyy. Mutta ÄO ei siis edelleenkään ole sama asia kuin älykkyys."
Tuo kuulostaa kyllä saivartelulta. Itse älykkyyden määritelmähän ei ole myöskään täsmällinen. Mutta monella on kuitenkin käsitys siitä mitä älykkyydellä tarkoitetaan. Mensan testaama ÄO liittyy kuitenkin kaikkiin älykkyyden osa-alueisiin, ja sen vuoksi se testaa älykkyyttä yleisesti.
"Gardnerin väite täysin erillisistä älykkyyksistä on torjuttu laajasti älykkyystutkijoiden keskuudessa. Esimerkiksi Visserin et al:in tutkimuksen (2006) mukaan suurin osa Gardnerin erillisiksi väittämistä älykkyyksistä korreloi keskenään yleisälykkyysteorian mukaisesti."
"Waterhousen (2006) mukaan moniälykkyysteorian ennustevaliditeetista ei ole olemassa empiiristä todistusaineistoa. Hänen mukaansa teoria on myös ristiriidassa kognitiivisen neurotieteen tulosten kanssa."
Se siitä =)Putkiaivo.
- ,,,,,,,,,,,,
m36-intj kirjoitti:
Olen kyllä aikaisemmin tästä maininnut, että Mensan ÄO-testissä mitataan g-faktoria, joka on kaikkien kognitiivisten toimintojen taustalla. Niinpä voidaan sanoa että ÄO tosiaan tarkoittaa samaa asiaa kuin yleisälykkyys. Kyse ei siis ole pelkästään matemaattis-loogisesta älystä. Joka tapauksessa Mensan käyttämä ÄO-testi on paras tunnettu mitta g-faktorille, eli Ravenin matriisit ja muut vastaavat.
Toisaalta teillä on myös kovin suuret käsitykset sosiaalisesta älykkyydestä ja muista epämääräisistä jutuista. Kuka sanoo että siinä edes on kyseessä mitään älykkyyttä? Se sosiaalinen älykkyys ei kyllä ole mitään rakettitiedettä ainakaan, varmaan ihan yksinkertaisia sääntöjä, joita sovelletaan tiettyihin tilanteisiin. Ja tämän "älykkyyden" toimivuus taitaa riippua enemmänkin yleisestä mielialasta, kuin älykkyydestä."Se sosiaalinen älykkyys ei kyllä ole mitään rakettitiedettä ainakaan, varmaan ihan yksinkertaisia sääntöjä, joita sovelletaan tiettyihin tilanteisiin. Ja tämän "älykkyyden" toimivuus taitaa riippua enemmänkin yleisestä mielialasta, kuin älykkyydestä."
Sinä olet kyllä elävä esimerkki sosiaalisesti tyhmästä ihmisestä. ,,,,,,,,,,,, kirjoitti:
"Se sosiaalinen älykkyys ei kyllä ole mitään rakettitiedettä ainakaan, varmaan ihan yksinkertaisia sääntöjä, joita sovelletaan tiettyihin tilanteisiin. Ja tämän "älykkyyden" toimivuus taitaa riippua enemmänkin yleisestä mielialasta, kuin älykkyydestä."
Sinä olet kyllä elävä esimerkki sosiaalisesti tyhmästä ihmisestä."Sinä olet kyllä elävä esimerkki sosiaalisesti tyhmästä ihmisestä. "
Aika rohkea väite, kun ottaa huomioon että sosiaalisen älykkyyden mittaaminen on hankalaa:
"http://fi.wikipedia.org/wiki/Sosiaalinen_älykkyys"
"Sosiaalisen älykkyyden käsitettä on käytetty yleisen älykkyystutkimuksen rinnalla. Muun muassa älykkyystutkimukseen vahvasti vaikuttanut ruotsalaissyntyinen Yhdysvalloissa työskennellyt psykologi Thorndike kehitteli sosiaalisen älykkyyden käsitettä ja mittaustekniikoita jo älykkyystutkimuksen kulta-aikana 1920-luvulla, mutta osoittautui erittäin hankalaksi mitata sosiaalista älykkyyttä yleisestä älykkyydestä riippumatta. Määrittelyongelmista ei ole päästy myöhemminkään. Hall puhui karkeasti "lähettämisen ja vastaanottamisen taidoista". Täsmällisempinä ilmauksina on esitetty "vuorovaikutusongelmien ratkaisukykyä" ja roolinottokykyä. Thorndikella sosiaalinen älykkyys tarkoitti kykyä ymmärtää ja hallita ihmisiä."- .......
m36-intj kirjoitti:
"Kuten sanoin, ÄO voi antaa viitteitä siihen, miten tulevissa opinnoissaan menestyy. Mutta ÄO ei siis edelleenkään ole sama asia kuin älykkyys."
Se siitä =)Joo, olen kyllä lukenut tuon wikipedian jutun, mutta ei mitään " se siitä". Ainahan uusia teorioita kritisoidaan. Ja varmasti löytyy parantamisenkin varaa. Mutta jos älykkyysosamäärä ( sana ei tarkoita yhtään mitään)- testit korreloivat yleisen älykkyyden kanssa, niin silloin hyvät pisteet saanut pitäisi olla älykäs myös esim. interpsyykkisesti. ÄO-testithän alunperin kehiteltiin siksi, että saataisiin selville ketkä oppilaista tulevat mahdollisesti tarvitsemaan tukiopetusta.
Tiedän kyllä että älykkyyden määrittelystä ei ole yksimielisyyttä, mutta on vähintään puusilmäistä rajoittaa älykkyys koskemaan vain tiettyjä osa-alueita. Ja ihan vain siksi, koska se on yksinkertaisinta. - ....
m36-intj kirjoitti:
"Sinä olet kyllä elävä esimerkki sosiaalisesti tyhmästä ihmisestä. "
Aika rohkea väite, kun ottaa huomioon että sosiaalisen älykkyyden mittaaminen on hankalaa:
"Sosiaalisen älykkyyden käsitettä on käytetty yleisen älykkyystutkimuksen rinnalla. Muun muassa älykkyystutkimukseen vahvasti vaikuttanut ruotsalaissyntyinen Yhdysvalloissa työskennellyt psykologi Thorndike kehitteli sosiaalisen älykkyyden käsitettä ja mittaustekniikoita jo älykkyystutkimuksen kulta-aikana 1920-luvulla, mutta osoittautui erittäin hankalaksi mitata sosiaalista älykkyyttä yleisestä älykkyydestä riippumatta. Määrittelyongelmista ei ole päästy myöhemminkään. Hall puhui karkeasti "lähettämisen ja vastaanottamisen taidoista". Täsmällisempinä ilmauksina on esitetty "vuorovaikutusongelmien ratkaisukykyä" ja roolinottokykyä. Thorndikella sosiaalinen älykkyys tarkoitti kykyä ymmärtää ja hallita ihmisiä."Tuo wikipedian jatkuva copy-pastailu kyllä viittaa että kykyä omaperäiseen tai itsenäiseen ajatteluun sulta puuttuu tuon sosiaalisen älyn lisäksi myös.
- Nauran!
m36-intj kirjoitti:
"Sinä olet kyllä elävä esimerkki sosiaalisesti tyhmästä ihmisestä. "
"Sosiaalisen älykkyyden käsitettä on käytetty yleisen älykkyystutkimuksen rinnalla. Muun muassa älykkyystutkimukseen vahvasti vaikuttanut ruotsalaissyntyinen Yhdysvalloissa työskennellyt psykologi Thorndike kehitteli sosiaalisen älykkyyden käsitettä ja mittaustekniikoita jo älykkyystutkimuksen kulta-aikana 1920-luvulla, mutta osoittautui erittäin hankalaksi mitata sosiaalista älykkyyttä yleisestä älykkyydestä riippumatta. Määrittelyongelmista ei ole päästy myöhemminkään. Hall puhui karkeasti "lähettämisen ja vastaanottamisen taidoista". Täsmällisempinä ilmauksina on esitetty "vuorovaikutusongelmien ratkaisukykyä" ja roolinottokykyä. Thorndikella sosiaalinen älykkyys tarkoitti kykyä ymmärtää ja hallita ihmisiä.""Aika rohkea väite, kun ottaa huomioon että sosiaalisen älykkyyden mittaaminen on hankalaa:"
Olet kyllä varsinainen putkiaivo, jos et muuta.
- mensalaiselle mensa
Sitten olet kuin luotu ystävälleni..hän on miespuolinen, jolla on sama ongelma. Älykäs mies tarvii älykkään naisen.
- mörkö23
jos joillekkin ÄO on niin tärkeää niin miksi ne täällä vinkuvat ja itkevät. ei sillä oo väliä jos toisella on korkea ja toisella hieman alhaisempi.
son joskus hyvä jos toinen vähän älysempi ja toinen joku näsä viisas joka tietää kaiken missä ja milloin, ei tarvii olla kateellinen toiselle. itse en ole mikään viisas ja ÄO ei oo mikään suuri varmaankaan mutta ei se minua niin painosta..
ei kannata rakkaus asioissa olla hätäinen koska se oikea tulee joskus vastaan - Toinen mensatar
Minäkin olen kaunis ja älykäs. Niin älykäs, että ymmärrän ketjun aloituksen olevan provo. :D Tai sitten aloittaja ei olekaan tarpeeksi älykäs, kun ei tajua todellista syytä siihen, miksi miehet juosevat karkuun....;)
Hyvä juttu. Minulle käy aina niin, että vain rumia naisia löytyy ympäristöstä. Eilenkin kun kävin eräällä fysiikan kurssin luennolla, niin löytyi yksi nuori ruma nainen, joka oli myös lihava, ja hän puhui Navier-Stokesin yhtälöstä (vinkki: virtausmekaniikka). Ja toinenkin, joka oli edes normaalivartaloinen, mutta myöskin aika ruma. Hihitteli myös omille jutuilleen, jotka eivät olleet lainkaan hauskoja. Tällaista se on luonontieteellisellä puolella naisten kanssa yleensä.
- ...
Noin fiksun ihmisen pitäisi ymmärtää ettei ulkomuodolla ole merkitystä - etenkin jos etsit seuraa joka on yhtä fiksua kuin sinä...
- 112 911
vai olisko niin, että AP:lla ei kumminkaan ole sen vertaa älyä, että osaisi etsiä sitä miestä sieltä Mensasta?
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 672801
- 462554
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4312217- 792128
- 951956
- 321692
- 121526
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171477Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?261283Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil181165