Minulla on, aina ollut epäsäännölliset kuukautiset. Pahimillaan tulee 1-2krt. vuodessa. Lasta on yritetty 4vuotta. Painoni on noussut tuona aikana melko paljon. Yrityksen alussa olin normaalipainoinen. Tiedän , että laidutus auttaa raskauttamaan, todella yritän laihduttaa! Mutta mietityttää auttaako se minun tapauksessa, koska kuukautiset ovat normaalipainoisenakin ihan samanlaiset. Kannattaisiko hakeutua hoitoihin vai ensin laihduttaa?Olen nuori, joten iän ei pitäisi olla esteenä, sekä tutkimuksissa ei ole löytynyt vielä vikaa.
pitkä odotus
1
181
Vastaukset
Hei,
Kiitos kysymyksestä, joka askarruttaa monia nuoria naisia. Mitä tehdä kun kuukautiset tulevat vain muutaman kerran vuodessa? Tavallisin syy tähän tilanteeseen on hormonitoiminnan häiriö. Sen seurauksena ensin ovulaatiota ei tapahdu ja sitten kuukautisetkin jäävät pois.
Mainitsit, että tutkimuksissa ei löytynyt vikaa. Onkohan kaikki tarpeelliset tutkimukset tehty? Hormonihäiriötä voidaan selvittää verikokeissa ja usein se näkyy myös muutoksina munasarjoissa ultraäänitutkimuksessa. Näiden perusteella lääkäri voi suunnitella sinulle oikeanlaisen hoidon.
Neuvon sinua ottamaan uudelleen yhteyttä lääkäriin joko terveyskeskuksen, gynekologin tai lapsettomuusklinikan kautta, miehen tutkimista unohtamatta. Hyvä uutinen on, että melko yksinkertaisella ja edullisella lääkityksellä ovulaatio voidaan palauttaa ja raskaus pääsee alkamaan. Kuulostaa nimittäin siltä, että pontevakaan laihduttaminen ei ratkaise kaikkea kohdallasi.
Mahdollisuutesi lapsen saamiseen on oikein hyvä.
Syysterveisin
Anne-Maria / Väestöliiton klinikat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 951996
- 571929
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351