Hei,
Olen yrittänyt puolisoni kanssa jo lasta muutaman vuoden ajan oikeastaan. Olen vaikeasti/sairaalloisesti ylipainoinen. Kierto on epäsäännöllinen, joskus taas säännöllinen. Minulla todettiin PCOS, kun olin saanut 19 kiloa pois, eli pari vuotta sitten. Siltikään en ole tullut raskaaksi. Taustalla myös siis kilpirauhasen vajaatoiminta.
Miten on: hoidetaanko ylipainoisia esim. terolutein ja clomein? Pregnyl? Olen niin paljon lukenut asiasta netistä, että vaikuttaa siltä, että asia on kiinni lääkäristä? Itse olen jo asian suhteen melko turhautunut. Itse olen menossa nyt 2 viikon kuluttua vo:lle ja alkaa jo hieman masentaa asia, sillä koko ajan pelkään, että vastaanotolla puhutaan ainoastaan painostani ja laihduttamisesta, mikä ei kuitenkaan ole nopea ratkaisu. Siis halukas en ole IVF yms hoitoihin, tarkoitan nyt vain hormonihoidoista/piikeistä?
PCOS ja hoidot
1
190
Vastaukset
Hei,
Kiitokset hyvästä kysymyksestä. Reilu ylipaino on suuri haaste elämässäsi ja kulkee usein yhdessä munasarjojen toimintahäiriön (PCOS) kanssa. Mainitsit myös kilpirauhasen vajaatoiminnan. Toivottavasti se on lääkityksellä tasapainossa.
Raskautta ajatellen on tärkeää pohtia miten suuren riskin ylipainosi aiheuttaa raskauteen ja synnytykseen. Arviot tästä voivat vaihdella riippuen minkä alan lääkäriltä kysyt. Kuitenkin tätä on tärkeä huolellisesti pohtia ennen hormonihoidon aloittamista. Clomifen lääkitys olisi ensimmäinen vaihtoehto.
Toivon, että kohdallesi osuu taitava lääkäri, jonka kanssa voitte keskustella luottamuksella kaikista tilanteeseesi vaikuttavista näkökohdista.
Kannustavin ajatuksin
Anne-Maria / Väestöliiton klinikat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873217
- 622917
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322435- 802273
- 742179
- 952026
- 121616
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan191593Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301440Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j321423