Lapsettomuus ja endometrioosi

Aada838

Olemme kamppailleen lapsettomuuden kanssa nyt 3,5 vuotta. Minä olen 27 v ja mies 29 v. Pitkään jatkuneelle selittämättömälle lapsettomuudelle saatiin selitys keväällä tähystyksessä, jossa minulla todettiin endometrioosi. Hoitajan mukaan lapsen hankinnan kannalta tärkeintä oli, että saatiin poistettua toisesta munasarjasta halk. 5 cm kysta.. muuten endoa ja kiinnikkeitä oli lähinnä kohdun takana tms... Vaikuttaako endometrioosi munasolujen laatuun? Endometrioosi ei tarkoita lapsettomuutta, mutta monella lapsettomuudesta kärsivällä naisella se on.. Meillä on nyt takana 2 IVF hoitoa julkisella puolella. Ensimmäisessä IVF:ssä saatiin 9 kypsää munasolua (folleja 16) joista vain 4 hedelmöittyi (ei yhtään TOP) ja nyt toiseen IVF lähettiin samalla annostuksella, mutta kypsiä saatiin vain 5 kpl (folleja 12) joista 4 jakautui, mutta 2 kpl pääsi vain siirtoon saakka... ja ei tulosta. nyt mahdollisesti 3 IVF edessä ( ja viimeinen julkisella puolella). Muuta ei ole todettu kuin minun endometrioosi.. Ennen IVF hoitoja minulla oli 4 kk käytössä clomifen-> ei tulosta. Viime keväänä tulin luomusti "raskaaksi", mutta meni kesken rv 6 (ainut kerta, kun testi on näyttänyt ). Valmiita ei olla vielä luovuttamaan, mutta mitä suosittelisitte meille jatkossa? Näiden tietojen pohjalta onko kannattavaa jatkoo IVF hoitoja vielä pidempään, jos tulosta ei 3. IVF tule? Nyt ensimmäistä kertaa tuli ajatus, että jos sitä täytyy vaan joku päivä hyväksyä tämä asia ja elää sen kanssa.. Haluttais miettiä vamiiksi, mitä vaihtoehtoja meillä on, jos 3 IVF ei onnistu..

1

270

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei,
      Kiitos tarinasta ja kysymyksestä. Tilanteenne on sangen tavallinen. Monet kamppailevat toivon ja pettymysten tunteiden vuoristoradalla useita vuosia. Toistuvat hoidot koettelevat paitsi fyysisesti, myös erityisen paljon psyykeä.

Kysyt vaikuttaako endometrioosi munasolujen laatuun. Endometrioosin ilmenemismuodot vaihtelevat hyvin paljon. Osa tutkimustuloksista osoittaa, että munasolujen laatu heikkenee endometrioosin yhteydessä, mutta nykyisin ollaan sitä mieltä, että endometrioosi ei vaikuta IVF hoitotuloksia huonontavasti.

Lopuksi kysyt mitä mahdollisen kolmannen epäonnistunen IVF hoidon jälkeen? Ainakin Väestöliiton klinikoilla tehdään jokaisen hoidon jälkeen huolellinen tilannearvio. Onko jotain mihin lääkkeillä tai muilla hoitokeinoilla voidaan vaikuttaa? Onko jotain mitä kannattaa muuttaa? Tämän arvion perusteella voidaan tehdä vielä neljäs hoito tai sitten jos kaikki keinot on käytetty pohditaan mahdollisuutta lahjamunasolujen käyttöön.

Kertomasi perusteella, kaikesta huolimatta, kannustan teitä lämpimästi jatkamaan yritystä teidän omilla soluilla. Olen nähnyt monta kertaa kuinka raskaus onnistuukin kun lähes kaikki toivo tuntuu kadonneen.

Syysterveisin

Anne-Maria / Väestöliiton klinikat

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3217
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2917
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2435
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2273
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2179
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1616
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      19
      1593
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1440
    10. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      32
      1423
    Aihe