Nuoruuden kokemuksia eri seurakunnista.

Ev.lut.

Tulin uskoon nuorena, kauan sitten. Kävin kotikaupungissani ensin luterilaisen seurakunnan nuortenilloissa, mutta en oikein sopeutunut sinne, koska lähes kaikki muut 20-25 nuorta olivat rikkaista ja onnellisista perheistä ja menestyivät lukiossa hyvin.

He olivat tasapainoisia ja onnellisia, eivätkä viitsineet edes tutustua minuun. Itse olin köyhästä duunariperheestä, rikkinäisestä kodista, ahdistunut, yksinäinen ja menestyin koulussa huonosti. Lopetin siis nuortenilloissa käymisen, ja aloin käydä helluntaiseurakunnassa.

Siellä oli oma, kiinteä porukkansa, joka tunsi toisensa ja kaikki tuijottivat minua, mutta kukaan ei tullut puhumaan mitään. Muutaman kerran käytyäni siellä jaettiin ehtoollista, ja kun jakaja tuli kohdalleni, hän kysyi, olenko luterilainen. Ei kysynyt, olenko uskossa, vaan olenko luterilainen. Kun sanoin, että olen, hän jätti ehtoollisen kohdaltani väliin. Silloin lakkasin käymästä siellä.

Siirryin vapaaseurakuntaan. Siellä pistin merkille, että piha oli täynnä Mersuja ja Jaguareja ym. parempia autoja. Vapaaseurakunnassa kävi lääkäreitä, tuomareita ja johtajia. En oikein tuntenut oloani kotoisaksi liituraitapukuisessa juppiporukassa, mutta vapaaseurakunnan hillitty, jotenkin luterilaissävytteinen tapa pitää kokouksia miellytti minua. Se oli järkevämmän oloista kuin helluntailaisten sekasortoinen huutosaarna ja kielilläpuhuminen.

Jonkun aikaa siellä käytyäni eräs seurakuntalainen mies tuli jututtamaan minua, ja piti pienen sielunhoidollisen keskustelun. Hän kyseli, mitä kaipaan ja etsin. Sanoin, että minulla oli ollut selkeä etsikkoaika ja uskoontulo. Kaipaisin lähinnä seurakuntayhteyttä, ystäviä ja uskovaa tyttöystävää.

Hän rukoili puolestani, ja seuraavan kerran, kun tulin kokoukseen, hän tuli luokseni ja sanoi, että oli saanut Jumalalta profetian, että minä tulisin löytämään seurakuntayhteyden, ystäviä ja tyttöystävän tästä vapaaseurakunnasta. Jumala oli myös ilmoittanut, että minun pitää käydä kasteella, niin asiat alkavat järjestyä.

En etsinyt ehtoja, jotka minun pitää täyttää, vaan empaattista, rakastavaa uskovien yhteyttä ehdoitta, joten en sitten jäänyt vapaaseurakuntaankaan. Siihen loppui sitten minun etsintäni. Ei löytynyt rakastavaa yhteisöä. Sen jälkeen en ole kristillisten kirkkokuntien kokouksissa käynyt. Tästä on nyt 30 vuotta.

10

615

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rohkeutta elämässä

Olet pettynyt ihmisiin. me kaikki ihmiset olemme vajavaisia, myös usovaiset niin sinä kuin minäkin. Itse olen monesti pettynyt uskonystäviin ja varmaan olet itsekkin aiheuttanut pettymyskiä toisille. Kuitenkin Jumla on säätänyt, että me ihmiset kasvamme yhdessä. Sanoohan sanakin: rauta rautaa hioo, ihimen ihmistä hioo.
      Jos olemme liian heikkohipiäisiä, emme koskaan tule kasvamaan ihmisinä. Voi uskoa Jumalaan ja Jeesukseen ilman seurakuntaakin, ja tulla pelastetuksi mutta menetämme kasvun ihisenä ja kristittynä.

• ei Jt

"Voi uskoa Jumalaan ja Jeesukseen ilman seurakuntaakin, ja tulla pelastetuksi mutta menetämme kasvun ihisenä ja kristittynä. "

Älä vaan Jehovan todistajille mene sanomaan, että voit uskoa ilman järjestöä ja pelastautua! Sehän ei ole noin! Siis Jehovan todistajien mukaan. Tarvitsen sen Vartiotorniseuran siihen tueksi. Tarvitset seuran jäsenkirjan.

Epäjumalanpalvontaa?

Älä töki kepillä muurahaispesään. Se nyt vaan on noin.

• ylva-li

vapareis saa osallistua ehtoolliselle kaikki uskossa olevat. myös luterilaiset.
      helareis täytyisi, ainakin pienissä seurakunnissa olla kastettu uskovien kasteella. minusta outo systeemi, toi helari-homma siis.
      helluntaikirkkoon kuuluva ei voi kuulua ev.lut. kirkkoon, mut helluntaiseurakuntaan kuuluva saa.

• ylva-li

jos kuuluu sekä helareihin, että luteriin, kävi ainakin ennen muinoin sekä kirkon pappi, että helarien pappi saman ihmisen syntymäpäivillä. itse en kuulu mihinkään seurakuntaan tällä hetkellä.
      olin 24 vuotta helari ja 10 kk vapikses. helarit ovat aika ahdasmielisiä.
      vaparit ovat enempi avarakatseisia.
      olen myös huomannut, et vapareis on korkealle lukeneita. olin kovasti yllättynyt, että jopa vapiksen kaaleet ovat koulutettuja ja hyvissä työpaikoissa.

• joh 316

Itse olen kanssa uskovainen ja en aina todellakaan missään pumpulissa kasvanu vaan,tehny kanssa paljon asioita jota on katunu jälkeen päin,mut ne on anteeksi annettuja :) Tiedän ei ole helppoa kaikilla mennä Helluntaiseurakuntaan,jos ei ole sieltä puheliaammasta päästä,mut menee vaan jutteleen ja rukoilee,niin kyllä niitä kavereita/ystäviä vaimo ehdokkaita löytyy..Toivon sulle kaikkea hyvää elämässäsi ja toivottavasti pystyt vielä mennä seurakuntaan ja koet olevasi yksi niistä. Tärkeintä kuitenkin että asiat on yläkertaan kunnossa,siunausta elämääsi. (Tiedän mistä puhut)

• ystävä rakas, jos kävit yhdessä alan seurakunnassa niin et voi yleistää, ja onhan siellä muitakin ihmisiä kuin juuri se yksi joka ahdisti. minä jätän omaan arvoonsa ne jotka ei miellytä ja otan sen hyvän joka on tarjolla, täydellisiä ihmisiä ja seurakuntia ei vain ole olemassakaan. varmaan siksi että meidän tulisi kiintyä pääasiassa Jumalaan, mutta varmasti monesta seurakunnasta löytyy ajan kanssa tosi ihania ihmisiä joka voi tukea..mutta jos tarvitsee enemmän tukea niin ei pidä odottaa liikoja, siellä on muitakin tukea kaipaavia varmasti käymässä, vähän oma-aloitteisuuttakin tarvitaan yleensäkkin että tutustuu uusiin ihmisiin. Olen pahoillani että petyit heti. Mutta Jumala näkee kaiken ja rakastaa!

• ei Jt

"En etsinyt ehtoja, jotka minun pitää täyttää, vaan empaattista, rakastavaa uskovien yhteyttä ehdoitta, joten en sitten jäänyt vapaaseurakuntaankaan. Siihen loppui sitten minun etsintäni. Ei löytynyt rakastavaa yhteisöä."

Hyvä ettet käynyt tutustumassa Jehovan todistajiin. Sielläkin homma alkaa ehdoista, ja jokaisen pitää lopuksi sopia Jehovan todistaja -muottiin. Suvaitsevaisuus siellä on sitä, ettei erilaisuutta ja erilaisia mielipiteitä suvaita. Kaikkien pitää olla (ainakin kaikista opinkohdista ja säännöistä) tismalleen samaa mieltä.

Jännittävää!

• totuudenetsijä83

Itse erosin baptistiseurakunnasta oltuani jonkin aikaa jäsenenä. Tajusin että Raamatun mukaan on vain yksi uskovien seurakunta, mitään baptisteja tai luterilaisia ei ole.

• minä vaan

"Itse erosin baptistiseurakunnasta oltuani jonkin aikaa jäsenenä. Tajusin että Raamatun mukaan on vain yksi uskovien seurakunta, mitään baptisteja tai luterilaisia ei ole."

Itse olen baptistiseurakunnasta, olen siinä mielessä samaa mieltä että ei "pitäisi" olla kuin yksi iso Jeesuksen seurakunta, mutta katsos kun me olemme kaikki vajavaisia ihmisiä, joten meillä kaikilla on omat uskomuksemme ja mieltymyksemme. Esim käytännössä hellareilla, baptisteilla ja vapaakirkkolaisilla ei ole juurikaan eroa opetuksessa, vain joitakin hyvin pieniä eroja, jotka ei näy käytännössä juuri mitenkää. Toki kaikilla seurakunnilla on seurankunta kohtaisia eroja. Mutta pääpiirteet on niin että vapaat suunnat menevät hyvin pitkälle samoilla opetuksilla.

• kotikirkko

Kotimme on kirkkomme, siellä voimme rukoilla ja pitää jumalanpalveluksia ja koteihin voi tulla kuka vaan Jeesukseen uskova rukoilemaan. Ehtoollistakin voimme nauttia kaikkien uskovien kanssa kuten apostolien teoissa opeteaan. Hyvää Raamatun opetusta saamme universaalisesta TV7:stä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6435
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      656
      2737
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1229
    4. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1175
    5. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      90
      1160
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1103
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1090
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      280
      1084
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      71
      985
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      229