Kävin hölkkäämässä Vantaan maratonin

Olen KTM

Ilahduttavan paljon tervehenkistä porukkaa oli liikkeellä. Lihavia ihmisiä ei paikalla juuri näkynyt, he varmaankin olivat turvottamassa itseään krapulamätöllä.

Juoksijoissa oli kuitenkin valitettavan vähän naisia, naiset tuntuivat viihtyvän paremmin katsomossa. Ne, jotka juoksivat, olivat kuitenkin todella hyvässä kunnossa. Yhdestäkin naisesta katsoin ensin, että tuossapa on hyvännäköinen 30-vuotias nainen, mutta sitten näin miehensä, joka oli ainakin 50-vuotias. Nainenkin siis luultavasti oli hiukan vanhempi kuin 30, mutta hyvin säilynyt. Ja miksei säilyisi, jos pitää itsestään huolta?

Lisäksi nuoret naiset loistivat poissaolollaan. Nuoria, 20-30-vuotiaita miehiä oli juoksemassa reilusti, mutta juoksijanaiset olivat pääsääntöisesti vanhempia. Vai oliko niin, että keskitason menijänä (KTM) olin nopeampi kuin lähes kaikki nuoret naiset, enkä siksi heitä nähnyt? Alitin kuitenkin 4 tunnin rajapyykin vain vaivoin eli luulisi naistenkin tuohon aikaan pystyvän.

Nyt vaan palstan ihmiset tossut jalkaan ja liikkeelle, tämä on ihan kliffaa hommaa! Ei ole mikään salaisuus, että naiset käyvät kuumana maratoonareihin ja päinvastoin. Ja kyllä juoksijanainen miestenkin silmään on viehättävämpi kuin itsensä siiderillä ja mäkkimätöllä turvottanut emakko.

20

250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no no no

Maratoonarimies: no thanks. Jääkiekkoilija, futari tai jonkun muun palloilulajin harrastaja: yes.

t. solakka pilates- ja jooga-girl

• kkkkkkkkkkkkkkkkuuu

No maratoonijuoksemiset ovat kyllä sen verran erityislajeja että eivät ne sovi lainkaan kaikille miehille. Ei kannata väkisin alkaa suorittaa jotain sellaista joka ei itselle lainkaan sovi. Lyhyempiä matkoja voi kyllä juosta niin lujaa kuin pääsee kuka hyvänsä jolla jalat toimii.

• Olen KTM

Ei se mitään extremeä ole. Ihan normaaleja ihmisiä siellä tänäänkin juoksi.

• rouvanamu.47

mikä aika? puhuit hölkkäämisestä, eli veikkaan yli 3.30?

Hieno harrastus se on, tiedän monta tyyppiä jotka "keräilee" näitä maratooneja ympäri maailman, yhdistävät siis huvin ja hyödyn, onnee sulle hyvästä suorituksesta ja vaikka huomenna "tekee kipeää, ei haittaa :)"

• Olen KTM

Aika oli jonkin verran alle 4 tuntia. En viitsi sanoa tarkkaa aikaa, koska joku älypää keksisi käydä katsomassa nimeni tuloslistasta.

• ATM=paskakasa :)

Just joo. Kuivan kesän orava -tyyppiset hintelät maratoonarimiehet on ihan yhtä ällöttäviä kuin sairaalloisen ylipainoiset mäkkiläskit. Ja fanaattinen terveysintoilu on vastenmielistä kenessä tahansa.

Noi "turvonnut emakko" kommentit kertoo susta kaiken tarpeellisen.

• Olen KTM

Nuo "kuivan kesän orava" kommentit kertoo susta kaiken tarpeellisen, varsinkin jos kuvittelet, että neljän tunnin alitukseen tarvitsee maratoonarin kroppaa. Esimerkiksi minä olen painoindeksin mukaan lievästi ylipainoinen, koska lihasta on jonkin verran.

Neljän tunnin alitukseen pystyy kuka tahansa. Siihen tarvitaan vain hieman tahtoa ja vaivannäköä, mutta niitä ei turvonneilta mäkkiläskeiltä löydy.

• joopajåå
        Olen KTM kirjoitti:

Nuo "kuivan kesän orava" kommentit kertoo susta kaiken tarpeellisen, varsinkin jos kuvittelet, että neljän tunnin alitukseen tarvitsee maratoonarin kroppaa. Esimerkiksi minä olen painoindeksin mukaan lievästi ylipainoinen, koska lihasta on jonkin verran.

Neljän tunnin alitukseen pystyy kuka tahansa. Siihen tarvitaan vain hieman tahtoa ja vaivannäköä, mutta niitä ei turvonneilta mäkkiläskeiltä löydy.

Ylipainoisen, ihan sama onko paino lihasta vai rasvaa (epäilen että kohdallasi on kyse jälkimmäisestä, olet vain sokea itsellesi), ei kyllä kannattaisi maratooneja juosta. Ei polvet kestä moista rasitusta.

• Olen KTM
        joopajåå kirjoitti:

Ylipainoisen, ihan sama onko paino lihasta vai rasvaa (epäilen että kohdallasi on kyse jälkimmäisestä, olet vain sokea itsellesi), ei kyllä kannattaisi maratooneja juosta. Ei polvet kestä moista rasitusta.

Helposti kestää, jos lihaksisto on kunnossa. Huonokuntoisella ihmisellä nivelet ottavat vastaan iskun, mutta jos jalkojen lihakset ovat treenatut, ne tukevat niveliä ottaen vastaan 60-70 % iskusta.

Pelkästään jalkapöydässä on yli 30 luuta ja lukuisia lihaksia, joiden tehtävä on keventää iskua juoksiessa. Jos tämä jalan luontainen mekaniikka on harjoittelulla hiottu toimivaksi ja opeteltu oikeaoppinen juoksutekniikka, polvien rasitus jää vähäiseksi.

• Kestävyysurheilulajit ovat korkealla mustalla listalla, mitä tulee niiden haitallisiin vaikutuksiin terveyteen.

Kestävyysurheilijoilla on tavallista enemmän eteislepatus-rytmihäiriöitä, sekä myös astmaa. Keuhkot sairastuvat. Sydän arpeutuu. Urheiluvammat. Harjoittelua ei tarvita paljon, yhden tutkimuksen mukaan säännöllinen, yli 3 tuntia viikossa kestävä harjoitus riittää tuhoisiin haittavaikutuksiin (pyöräily, uinti ja juokseminen).

Long-term endurance sport is a risk factor for development of lone atrial flutter
      http://heart.bmj.com/content/97/11/918.abstract

Deleterious effects of short-term, high-intensity exercise on immune
      function: evidence from leucocyte mitochondrial alterations and apoptosis
      http://bjsm.bmj.com/content/42/1/11.full

Diverse patterns of myocardial fibrosis in lifelong, veteran endurance athletes
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21330616

Biochemical evidence of myocardial fibrosis in veteran endurance athletes.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17311809

High prevalence of asthma in cross country skiers.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1679468/

Marathon Runners, Swimmers, And Cross-Country Skiers Beware: Intensive Exercise Is Bad For Your Lungs
      http://www.sciencedaily.com/releases/2000/09/000913203206.htm

• "harjoitus riittää tuhoisiin haittavaikutuksiin"

Voi v^77u! Siinä taas yksi lääkäriä leikkivä diplomi-insinööri.

Mistä teitä oikein sikiää? Eihän teillä ole aiheesta edes oppikirjatietoa, kun ette saa läskipersettänne hivutettua edes lähikirjastoon, kun "kaikki on nykyään netissä".

Ei ole olennaista, pitävätkö tutkimustulokset paikkansa vai ei, vaan olennaista on se, että nämä kotilääkärit eivät koskaan pysty ymmärtämään, mistä kussakin tutkimuksessa on kyse, sillä he ovat liian laiskoja kertaamaan asiat edes lukion oppikirjoista saati hakeutumaan ylipopistoon kyseistä alaa opiskelemaan.

Jos vastustaa jotain asiaa fiilispohjalta, kannatta tehdä se rehellisesti, eikä pukea johonkin $aatanan tieteen kaapuun.

Suksikaa kaikki lääkäriä leikkivät diplomi-insinöörit h€lv€ttiin!

Sitä paitsi tämä oli sinkkupalsta!!!!!!!!!!!!!

• suku_on_pahin kirjoitti:

"harjoitus riittää tuhoisiin haittavaikutuksiin"

Voi v^77u! Siinä taas yksi lääkäriä leikkivä diplomi-insinööri.

Mistä teitä oikein sikiää? Eihän teillä ole aiheesta edes oppikirjatietoa, kun ette saa läskipersettänne hivutettua edes lähikirjastoon, kun "kaikki on nykyään netissä".

Ei ole olennaista, pitävätkö tutkimustulokset paikkansa vai ei, vaan olennaista on se, että nämä kotilääkärit eivät koskaan pysty ymmärtämään, mistä kussakin tutkimuksessa on kyse, sillä he ovat liian laiskoja kertaamaan asiat edes lukion oppikirjoista saati hakeutumaan ylipopistoon kyseistä alaa opiskelemaan.

Jos vastustaa jotain asiaa fiilispohjalta, kannatta tehdä se rehellisesti, eikä pukea johonkin $aatanan tieteen kaapuun.

Suksikaa kaikki lääkäriä leikkivät diplomi-insinöörit h€lv€ttiin!

Sitä paitsi tämä oli sinkkupalsta!!!!!!!!!!!!!

Kyllä ne vaikutukset ovat tuhoisia. Vasemman eteiskammion suureneminen ja rytmihäiriöt eivät ole jotakin mitä minä haluan. Verrattuna niihin, jotka eivät harrasta kestävyysurheilua, niin riski suurenee moninkertaisesti. Ei muuten ole ensimmäinen tutkimus, joka havaitsee pysyviä sydänvaurioita maratoonareissa.

"Mistä teitä oikein sikiää? Eihän teillä ole aiheesta edes oppikirjatietoa, kun ette saa läskipersettänne hivutettua edes lähikirjastoon, kun "kaikki on nykyään netissä"."

Ei sillä ole väliä kuka näitä juttuja kirjoittaa, koska lääketiede on pseudotiedettä, eivätkä lääkärit tiedä itsekään mitään (tai terveystieteilijät). Ja lisäksi ovat lahjottuja, ja lääketiedepiireissä on samanlainen uskonnollinen hurmos kuin joissakin uskonnollisissa lahkoissa. Erittäin vaarallinen ammattiryhmä. Monikaan tieto mitä pidetään virallisena totuutena lääketieteessä ei pidä paikkaansa.

Niin kauan kuin punainen lanka puuttuu tutkimusten tulkinnassa, niin mitään edistystä ei tule tapahtumaan. Minulle on ihan selvää, mistä pysyvät vammat tulevat urheilusta. Sydämen ja keuhkojen ollessa kyseessä, se on latentti infektio, joka leviää urheilun vuoksi, koska elimistön rasitus heikentää immuunipuolustusta (esim. yksi tutkimus jonka linkitin). Kaikilla ei kuitenkin ole latenttia infektiota esim, sydämessä, joten tulos ei koske kaikkia. Latentit infektiot aiheuttavat astmaa ja sydäntauteja.

"Ei ole olennaista, pitävätkö tutkimustulokset paikkansa vai ei, vaan olennaista on se, että nämä kotilääkärit eivät koskaan pysty ymmärtämään, mistä kussakin tutkimuksessa on kyse, sillä he ovat liian laiskoja kertaamaan asiat edes lukion oppikirjoista saati hakeutumaan ylipopistoon kyseistä alaa opiskelemaan."

?
        Voin sanoa, ettei ala muutenkaan ole riittävästi kehittynyt ymmärtämään näitä tutkimuksia. Lukion oppikirjoista ei löydy mitään vastausta näihin ongelmiin, eikä yliopistostakaan. Ei pidä olettaa, että kaikki tieto on saatavilla yliopistosta.

"Suksikaa kaikki lääkäriä leikkivät diplomi-insinöörit h€lv€ttiin!"

Tuo on periaatteessa ad hominem, eli argumentaatiovirhe. Ja pseudotieteen merkkejä (vedotaan auktoriteetteihin). Kukaan diplomi-insinööri ei sanoisi noin, jos joku esim. haluaa keskustella insinööritieteiden asioista, vaikka hänellä ei olisikaan diplomi-insinöörin tutkintoa.

• Olen KTM

Urheilu on vaarallista terveydelle. Vaarallisempaa terveydelle on ainoastaan urheilemattomuus.

• Ei ongelmia

Järkevästi treenaamalla välttyy noilta ongelmilta. Ei kannata esim. rehkiä kovin kylmässä ja kuivassa ilmassa (hiihto, juoksu) vaan mieluummin kosteammalla ja lämpimämmällä ilmalla. Kylmällä ilmalla kannattaa mennä hissukseen. Jos ui paljon, kannattaa uida luonnonvesissa kloorin välttämiseksi. Jos juoksee paljon, kannattaa välttää kovia alustoja.

Itselläni ei ole ollut mitään vaivoja eikä flunssaakaan 20 vuoteen joten immuniteetti lienee kunnossa. Allergioita tai astmaa ei ole koskaan ollut vaikka aina olen noita lajeja aktiivisesti harrastanut.

• Tytsy 23

Maratoonarit on ihan sairaan rumia sori nyt vaan. Yhtäkään edes suurin piirtein ok näköistä maratoonaria en ole ikinä nähnyt. Maratoonarimiehistä on miehekkyys kaukana ja naisilla taas ei laaksoa eikä kukkulaa. Pelkkää jäntevää luisevuutta. Ei nappaa meitsiin. Itse harrastan aika runsaasti muutamaakin urheilulajia ja olen ihan hyvässä kuosissa. Mieluiten toivoisin tietysti jonkin näköistä urheilullista kumppaniakin, mutta ennemmin ottaisin sitten vaikka sen vähän ylipainoisen sohvaperunan kuin maratoonarien kaltaisen kuikelon. Miehen pitää näyttää mieheltä eikä miltään kuivan kesän oravalta.

• Olen KTM

Sinun olisi pitänyt olla eilen katsomossa, niin olisit nähnyt. Juttelin juostessa esimerkiksi erään lihaskimpun kanssa. Mies kertoi olevansa ammatiltaan palomies ja harrastavansa triathlonia ja erilaisia extreme-lajeja. Oli nyt juoksemassa vuoden kolmatta maratoniaan.

Kasvoiltaankin oli komea. Just sellainen, minkä perään tytsyt aina kuolaa.

• Naisilla on

omia likkojen lenkkejä ja naisten kymppejä. Ei tarvitse olla tuollaisten emakoiksi nimittelevien rumien miesten tönittävänä.

• Ai. Mää taas en ole koskaan tuntenut mitään vetoa juokseviin miehiin. Kävelevien rinnalla on helpompaa pysyä. Toisaalta mä myös olen tuntenut enemmän aina vetoa ihmisiin, jotka ei jonkun tekemisen kautta pönkitä omaa egoaan. :-)

Tai jonkin ulkoisen imagon avulla.

• rouvanamu.47

No mutta...

Kaveri on tehnyt kovan duunin, tahkonnut hikipäässä hyvän matkaa ja suoriutunut siitä.

Tota eka kappaleen provoa ilmapiiriä en minäkään ymmärrä, ehkäpä tyyppi on vaan miettinyt että se sopii tän paikan henkeen.

Ensi vuonna menee jo paremmin, se hyvä fiilis omasta suorituksesta toivottavasti voittaa ja pystyy tsemppaamaan muutkin kokeileen samaa enemmän "reilun pelin" hengessä.

Se vaan nyt näyttää olevan niin, että ihaan sama mitä täällä kertoo, jollei se tule riittävän nöyrästi saa paskaa niskaan, enkä yhtään puolusta aloittajaa, sitä saa mitä tilaa jos "mättölinjalle" lähtee.

Jotenkin vaan harmittaa, ettei kykene nauttimaan omasta saavutuksestaan ilman toisten dissaamista, koska kuitenkin näyttäisi pohjimmiltaan olevan tarve jakaa asia, eikö sitten vaan ole livenä ketään jolle kertoa?

Itsensä voittamista ja ehkä parempaa aikaa ensi kerralle toivon aloittajalle mikäli kaikki on ok ja kunto kestää..

Tolle söötille ol_io:lle sanon sensijaan, että hemmetti vieköön jos me naiset ollaan tosissan haku päällä niin me vedetään nuttura vinossa, korkkarit lonksuen ja minihame keikkuen miehen perään joka halutaan, niin saahan se olla melkoinen maratoonari jos karkuun pääsee :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3093
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      57
      2788
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2375
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2208
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2023
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2016
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1606
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1567
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1410
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      35
      1398
    Aihe