Miten on asian laita, saavatko Jehovan todistajat olla tekemisissä muiden kuin heikäläisten kanssa, esim. juuri jehovantodistajaksi kastettu, saako hän olla enää yhteydessä sukuunsa ja perheeseensä jotka eivät ole todistajia?
Jehovantodistajat ja muut ihmiset..
5
98
Vastaukset
- J
saa olla tekemisissä kaikkien paitsi jehovan todistajista eronneiden kanssa elleivät ole verisukulaisia
- rvrerv
kylläpäs niitä omia verisukulaisiakin kartellaan... jos ovat eronneet tai erotettu
- Srsly
"saa olla tekemisissä kaikkien paitsi jehovan todistajista eronneiden kanssa elleivät ole verisukulaisia "
Saa olla, mutta sitä ei pidetä suotavana. Miten suotavana, seurakunnasta riippuen. "Kiinnittäkää huomiota itseenne ja koko laumaan" (seurakunnan vanhimmille tarkoitettu kirja):
"Voit viettää aikaa uusien kanssa muinakin aikoina, kenties käydä heidän kotonaan tai kutsua heidät omaan kotiisi.
Se täyttää myös tyhjiön, joka syntyy, kun he jättävät entiset toverinsa ja maailmallisen ajanvietteen."- lukija+tekijä
Vartiotorniseuran mukaan jehovantodistaja saa olla tekemisissä jokaisen kanssa niin kauan kuin hänen raamatullinen (s.o. Vartiotorniseuran materiaaliin perustuva) saarnansa kestää. Tämän jälkeen voidaan ehkä jatkaa keskustelua, kunhan aihe on raamatullinen ja kuulija hyväksyy Vartiotorniseuran näkemyksen siitä. Jos hän on eri mieltä, hän on ilmeisesti demonien vallassa, joten kanssakäymistä on rajoitettava. Mutta seuraavalla viikolla voidaan tehdä uusintakäynti ja pitää hänelle seuraava saarna, jos hän kuuntelee. Jos ei kuuntele, se on vain merkki siitä, että hän on demonien häirinnän kohteena.
Erotetut tai sääntöjen vastaisesti kartetut ja heidän perheenjäsenensä ovat sitten ihan eri asia, koska he ovat kaiken aikaa demonien vallassa. Tämän vuoksi myös heidän kopioimansa Vartiotornin lainaukset ovat demonisia, koska niitä saa käyttää vain Vartiotorniseura. Heitä on kartettava. Tervehtiä voi pakkotilanteessa, eli jos paikalla on ulkopuolisia, mutta vervehdyksestä on käytävä selvästi ilmi, että tapaaminen on onneton, hyvin epämiellyttävä sattuma.
Jehovantodistaja-fanaatikot ovat taitavia, oikein ammatillisia kiusantekijöitä. Lue esim.Pentti Ikosen ja Eero Rechardtin kirja Thanatos, häpeä ja muita tutkielmia. Riittänee, kun aloitat seitsemännestä luvusta Häpeän alku ja sen myöhemmät vaiheet sivulta 129.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564830Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202255- 1031434
- 881342
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231336Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1301141Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681065Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi255968- 72957
Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75955