Moikka,
onko tutkittua tietoa siitä, kumpana päivänä on paremmat mahdollisuudet raskautua - sinä päivänä kun ovulaatiotesti on positiivinen vai sitä seuraavana päivänä? Ja kumpana päivänä inseminaatio pääasiassa pyritään tekemään?
Ovulaatiotesti näyttää ilmeisesti positiivista kun ovulaatioon on aikaa 24-36 tuntia? Onko siis niin, että ovulaatio ei voi tapahtua aikaisemmin kuin tämän 24 tunnin päästä?
Tässä kun näitä ajatuksia on mielessä pyöritellyt, niin tulee mieleen että onhan tässä ovulaation testaamisessa kuitenkin olemassa jonkinlainen "aukko"... Vaikka ovulaatiota testaakin päivittäin suunnilleen samaan aikaan niin tulee mieleen että tiheämmällä testaamisella (esim. pari-kolme krt/vrk) voisi paremmin varmistua siitä, mihin vuorokauden-/kellonaikaan testi suunnilleen muuttuu negatiivisesta positiiviseksi.
Itse siis testasin tänään aamulla (kp 14) positiivisen tuloksen ja meillä inseminaatio edessä huomenna (positiivisesta tuloksesta aikaa toimenpiteeseen noin 30 h). Mietinnässä siis on, että onko huomenna parempi päivä inseminaatiolle vai olisiko se ollut jo tänään (silloin siittiöt olisivat ikäänkuin olleet jo odottelemassa "h-hetkeä"). Eihän positiivisesta testistä seuraavana päivänä tehty inseminaatio ole liian myöhään?
Kiitos jo etukäteen! :) Täällä inssin ensikertalainen hermoilee... Raskautta toivottu ja yritetty luomuna yli 5 vuotta.
Ovulaatiotesti ja inseminaatio
1
218
Vastaukset
Hei,
Kiitos, kysyt tärkeästä perusasiasta. Onneksi on niin, että on olemassa aukko tai ikkuna niin hedelmöitymistapahtumalle kuin alkion kiinnittymiselle kohtuun.
Virtsasta tehtävä ovulaatiotesti on herkkä eli pienikin 'ovulaatiohormonin' (LH) nousu saa testin positiiviseksi. Ja tuo LH hormoni on tavallisesti koholla noin 24 tuntia. Itse munasolun irtoaminen tapahtuu reilun vuorokauden sisällä LH hormonin huipusta, joka normaalisti on plussavaiheen puolivälissä.
Tämän lisäksi siittiöt pysyvät hedelmöityskykyisinä naisen elimistössä 2-3 päivää ja munasolukin pystyy odottamaan siittiöitä jonkin aikaa.
Näin ollen inseminaation voi hyvin tehdä joko plussapäivänä tai seuraavana. Tulokset ovat yhtä hyviä molemmissa tapauksissa.
Jos lääkärisi havaitsee jotain ovulaatio aikataulun häiriötä esim. testin ja ultraänitutkimuksen suhteen, hän voi ohjeistaa teitä tarkemmin. Myös siittiöiden laatu huomioidaan.
Ole rauhallisella mielellä, luonto ei toimi kello kädessä tässä kohtaa.
Syysterveisin
Anne-Maria / Väestöliiton klinikat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322325- 792178
- 951996
- 541896
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339