jotain apua yökkäyksen estämiseen

Minun on vaikea käydä hammaslääkärissä, kun en siedä oikein mitään kosketusta suun takaosaan ja kieleeni. Ja suun ollessa auki, se kuivuu ja se kuiva tunne laittaa minut kanssa yökkäämään. Tuon takia en ole käynyt nyt viiteen vuoteen hammaslääkärissä. Onko mitään ainetta, mitä voisi vaikka suihkuttaa suuhuni, että se puutuisi hieman? Ehkä se auttaisi.

6

2980

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Apua löytyy

On olemassa aine (pahanmakuinen) jonka lääkäri voi suihkuttaa kurkunpäähän puuduttamaan sen ja se saa yökkäyksen vähnemään. Tuollaista on käytetty minulla kurkkulääkärin tutkimuksissa kun instrumentteja työnnetään kurkkuun ja olen herkkä yökkäämään. En tiedä aineen nimeä ja saako sitä ostaa apteekista vain onko vain lääkärien käytössä (en ole nähnyt mitä spraypurkin kyljessä lukee).

• the_road

Apuja löytyy tuon edellisen vastaajan mainitseman suihkeen lisäksi.

Esim apteekista ilman reseptiä saatava matkapahoinvointilääke voi auttaa samoin purskuteltava puudutusaine. Lääkkeettömiä keinoja on niitäkin. Minua ja monia muita on auttanut se, että muistaa hengittää kunnolla ja nimenomaan nenän kautta. Rauhallisuus on myös tärkeää ja siinä hammaslääkäri voi auttaa olemalla itse rauhallinen.

Suihketta ja purskuteltavaa puudutetta voit kysyä hammaslääkäriltä onko hänellä sitä tai voisiko hankkia.

• HML_

Puuduttava lidokaiinisuihke on tietty aina yksi ratkaisu. Muitakin kikkoja on:

Rauhalliseen nenähengitykseen keskittyminen, vatsalihasten jännittäminen / jalkojen koukistaminen lantiosta, varpaitten pyörittely yms. auttaa monella. Liikaa ei voi myöskään korostaa yleistä rentoutumista, hartiat löysäksi jne.

Sen lisäksi pari ikiaikaista kikkaa, jotka sopivat esim. röntgenkuvia ottaessa ja toimivat pääsääntöisesti hyvin. Pari suolanmurua kielelle ja/tai kuvattaessa jääkylmässä vedessä jäähdytetty filmi. Molemmat perustuvat samaan ilmiöön, jossa samalta alueelta tulevat hermoradat matkalla aivoihin "häiritsevät" toistensa välittämiä aistimuksia, jolloin oksennusrefleksi heikkenee selvästi.

• the_road

Tuli mieleen tuosta rtg-kuvien ottamisesta.... Itsellä on auttanut se, että on saanut ns. "vanhaan malliin" pitää filmiä paikoillaan itse sen sijaan, että käytettäisiin sitä muovista pidikettä väkisin.

Joskus tilanteen salliesssa voi myös käyttää pienempää filmikokoa.

• Hamppia

Mä olen ollut aivan samanlainen.Olen nyt käynyt oikomishoidossa yli 3 v, niin on helpottanut yökkäysasiaa.
      Kaikki ylimääräinen tavara suus sai yökkäilemään.
      Nyt oikomishoidossa neuvottiin heiluttelemaan jalkaoja ristiin eestaas ja hengittämään nenän kautta. Yökkään kylläkin vielä, kun otetaan kipsivalos hampaista.

Mahan tähystyksessä suikautettiin jotain ainetta suuhun, mutta silti se yökkäytti:(

Voin jopa laittaa pyöräilykypäränkin päähän ja remmin melko tiukalle:)

Eihän se yökkäileminen ole loppunut kokonaan, mutta helpottaa.
      Toivottavasti sinullakin helpottaa.

• the_road

"Nyt oikomishoidossa neuvottiin heiluttelemaan jalkoja ristiin eestaas ja hengittämään nenän kautta. "

Olen kuullut, tuollaisia ohjeita ennenkin, että jalkoja pitäisi heilutella. Yleensä ohje on tyyliin nilkkojen pyörittelyä tms. Eikös tuo jalkojen edestakaisin ristiin heiluttelu ole turhan häiritsevää jo? Jotkuthan kiemurtelee siinä tuolissa muutenkin miten sattuu ja se haittaa jo työntekoakin. Nenän kautta hengittäminen todella toimii, eikä siitä ole haittaa.

Mitä enemmän jännittää tai pelkää, sitä herkemmässä refleksi tuntuu olevan, eli totuttelu hammaslääkäriin auttaa (mieluiten aina tietysti sama tuttu lääkäri).

"Yökkäilen kylläkin vielä, kun otetaan kipsivalos hampaista. "

Hampaista ei sentään onneksi oteta kipsivalosta! ;D Hampaista otetaan muotti, jolla sitten tehdään kipsimalli laboratoriossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2325
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1896
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1370
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1339
    Aihe