opintoraha +toimeentulotukea?

fafasfsf

Kun vuokran jälkeen jää 230€/kk rahaa elämiseen, voinko saada lisäksi tt-tukea? Vai sanovatko vaan että nosta opintolainat ensin. Onko kellään kokemusta.

39

1050

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ll

Lainaa ei voi lain puitteissa pakottaa nostamaan, mutta se huomioidaan kyllä sinulle tulona, jos voit lainaa saada.

Mutta... jos jää noin paljon vielä vuokran jälkeen rahaa käytettäväksi, miten ihmeessä sillä ei muka tule toimeen?

• Kakkahousu

Nosta opintolainat ensin.

• 2+11

Eli laina tulee nostaa, se on ensisijainen opiskelijan toimeentulomuoto. Vasta sen jälkeen saa toimeentulotukea, eli ei saa. Sillä laina opintotuen tulee riittää.

• panterolli

1 oikein, 2 väärin. Lainaa ei ole pakko nostaa, mutta sossu laskee sen sinulle tuloksi.

• tt

Aloittajan laskelma näyttäisi olevan 119 euroa.
      tt-tuki 411 (Rahaa kohtuullisten asumismenojen jälkeen)
      hakijan tulot 230 300= 530

Eli et voi saada perustoimeentulotukea.

• mie vaan

itelle ainakin sossut sano että opintolaina pitää nostaa ennen ku saa toimeentuloa. tosin yleensä se menee sit silleen että kun on opintolainat yms muut kelan etuudet ni tulot nousee niin "korkeiks" että ei saa enää toimeentulotukea..

• hjnmkuhbin

Lain mukaan sossulla ei kyllä ole mitään perustetta pakottaa nostamaan lainaa. Voit käydä sieltä kyselemässä, että miksi haluavat toimia lainvastaisesti.

• yyyyyyy
        hjnmkuhbin kirjoitti:

Lain mukaan sossulla ei kyllä ole mitään perustetta pakottaa nostamaan lainaa. Voit käydä sieltä kyselemässä, että miksi haluavat toimia lainvastaisesti.

Suomi on eun kanssa samassa tilanteessa kuin potilas sossussa, lainaa on PAKKO ottaa.

• 26

mitäse persaukinen alkaa opiskeleen,ei veronmaksajien tartte kaikkia kouluttaa,

• lakia tulkitaan

Laissa ei toisaan pakoteta ottamaan opintolaina.. Laki sanoo, että muut etuudet ovat ensisijaisia ja se on sitten tulkittu niin, että myös laina kuuluu noihin ETUUKSIIN :( Tuota pitäis jaksaa tapella..

• 6+16

Otat yhteyttä pankkiisi ja sovit pankinjohtajan kanssa, että hän kirjoittaa sinulle todistuksen siitä ettei sinulle voida myöntää lainaa. Perustele sitä vaikka sillä, että et hyvin suurella todennäköisyydellä pysty sitä koskaan maksamaan takaisin(et edes korkoja). Tyhmä on se pankki joka noilla perusteilla sinulle lainaa myöntää. Kiikuta tuo paperi sitten soskuun ja asia on silläselvä!!! Itse tein noin aikoinaan eikä ole tarvinnut katua...koska en aio hankkia koskaan esimerkiksi asuntoa, autoa tms. pankkilainan turvin vaan asun vuokralla ja hankin rahalla halvan käyttöpelin...

• -lolo

Valtio takaa nykyään automaattisesti kaikkien opiskelijoiden opintolainan, jos tällä ei ole ennestään maksukyvyttömyys merkintää.

• köyhyyttä

230 on paljon, minulle jää asumisen jäkeen käteen 70 euroa. Sillä on selvittävä, tiukkaa on. Ei motivoi opiskeluun tai motivoi, on valmistuttava nopeasti :)

• anzelou89

230euroo on paljon! jäis mullekin! itelle jää huippeat yli 80euroa käteen vuokran jälkeen ja sillä rahalla pitäs ostaa ruokaa, maksella laskuja jne.. :DD

• Aatteles nyt itekki

Vai saat sinä jo yhteiskunnalta veronmaksajien rahoja noin paljon ja silti ruikutat!
      Minun nuoruudessani ei ollut opintotukia eikä opintolainoja.
      Vanhukset maksoi ammattikoulun, sen jälkeen olen vieraalla paikkakunnalla OKT:n vinttihuoneessa kimppakämpässä asuen, saikkaa ja vanikkaa syöden, säästänyt pienistä tuloistani ja omilla rahoillani jatkanut kouluttautumista.
      Nyt olen noin 70 v ja rahaa on, ettei p***alle taivu. Kaksi asuntoa ja käteisenä löytyy heti 400 000 ja pienellä toimitusajalla lisää.
      On oma häpeäsi jos et osaa raha-asioitasi edes tuon vertaa hoitaa. En ole minäkään osannut, pörssipelistä olen oppirahani maksanut ja aika monesta muustakin yrittämisestä. Vaan kun ei ne suuret tulot vaan pienet menot... Autokin täyttää pian 23 v.

• Suomalaisuuswtf

On se kumma homma, miten ihmiset reagoi niin negatiivisesti joka asiaan 230 euroa on VÄHÄN. Toista se on ollut todellakin silloin 70 vuotiaan nuoruudessa ja nyt on ihan turha tulla neuvomaan, kun kerran sitä rahaa on noin paljon. Unohtanut olet, höppänä.

Ei se nyt niin saa hyvinvointiyhteiskunnassa mennä, että "kun ei mullakaan, niin ei sullakaan", vaan niin, että kaikki pärjää.

Tuosta 230 eurosta maksetaan myös sähkö, puhelinlaskut, internetliittymät (jota muuten nykyään tarvitaan tietokoneen ohjella, jotta voi opiskella), mahdollisesti myös vesi ja sitten se kaikkein kallein asia, ELI RUOKA. Opiskelija tarvitsee kirjoja, kyniä, vihkoja, kansioita, vaatteita, kenkiä.

Minun mielestäni perusoikeuksiin pitäisi kuulua myös kampaajalla käynti, jos ei todella halutaan myös näyttää hyvinvointiyhteiskunnalta ulkomaalaisten silmissä.

Opiskelijat pakotetaan ottamaan lainaa, joka taas pakottaa työelämään, vaan fakta on se, että kaikki eivät saa työtä ja fakta on myös se, että kun takaajana on se suomenvaltio niin eipä se sitä niin helposti maksakaan pois, jos on maksuongelmia. Sitten jää velkaa valtiolle joka tapauksessa ja se velka KASVAA paljon suuremmaksi, kuin se kasvaisi pankissa.

Opiskelijoille enemmän palkkaa, sillä opiskelu on TYÖTÄ ja kun on tarpeeksi rahaa ostaa terveellistä ruokaa ja pitää itsestään muuten huolta, jaksaa siellä työelämässäkin aivan eritavalla.

• opiskelijaelämää...

Rehellisesti 230 e elämiseen on riittävästi. Osa maksaa vuokraa sen 400-600 eli pakko käydä töissä, jos haluaa elää.

230e:lla pitäisi kuitenkin kyllä pystyä elämään. Eri asia on onnistuuko sen lisäksi sosiaalisen elämän pyörittäminen vaatekaupoilla, kahviloissa tai baareissa, harrastuksissa... Ei välttämättä onnistu. Tätä varten mennäänkin siis töihin tai otetaan laina.

Ruoat, kännykän, koulumatkat ja netin kustannukset tuolla summalla kyllä kustantaa. Vaikka helppoahan se ei aina ole, jos on tottunut elämään leveämmin. Sossu ei anna varmasti toimeentulotukea ennen lainaa. Sorry.

Itse maksan vuokraa 260e oman puoliskoni ja lopuilla elän eli 240e. Hyvin pyörii elämä, vaikka tosiaan ei paljon mitään ekstroja ostella.

• Köyhä vuokralainen

Eläkkeestäni jää 100e vukran jälkeen taidan alkaa opiskelemaan !!

• diudiudiudaa

Jos eläkkeestä jää vuokran jälkeen 100e, asut joko liian kalliisti tai vaihtoehtoisesti olet oikeutettu toimeentulotukeen ;)

• Opintolaina on keksitty opiskeluja varten.

• J

Mulle jää vuokran jälkeen 40e käteen :) - Oisit vaan onnellinen tostakin rahasta...mene vaikka töihin - tai ota lainaa...

• 31.5.1974

Mielestäni tämä 70v puhuu asiaa. En itsekään ole yhteiskunnalta mitään saanut, vaan opintolainaa ottanut opiskeluuni. Sellaista käsitettä kuin alivuokralaisasunto ei nyky yhteiskunnassa enää ymmärretä. Vielä 1970 luvulla elettiin alivuokralaishuoneessa ja opinnot maksettiin opintolainalla, joka maksettiin takaisin 2x opiskeluajan mittana. Ei työpaikat silloinkaan tulleet kuin Manulle illallinen. Oli sijaisuuksia ja tehtiin hanttihommia aluksi. Ei ole kotoa saatu valmiiksi asuntoa eikä muutakaan. Itse on säästetty alkupääoma asuntoon.
      Minusta yhteiskunta opettaa nuoria väärin että kaikki tulee valmiina.
      Minusta avustukset ovat menneet liian pitkälle.

Helposti tuolla yks pärjää.

• lilllly91

Minä nostan opintolainaa, ilman sitä jäisi 150 e käteen vuokran jälkeen per kk. Riippuu tietenkin ihan itsestäsi haluatko nostaa opintolainaa, mä ainakin teen niin kun tuleva ammatti on iha ok tulojen suhteen.

• spuke

ota luotettava kaveri tai joku jonka kanssa voit rekisteröidä parishteen niin saat muistaakseni 280 euroa lisää rahaa kuukaudessa,city lehdessä oli juttu.
      saa vaikka asua vanhempien luona ei väliä,ei edes kumppanin tarvitse asua samassa osoitteessa.
      tämä on täysin totta,tarkista vaikka

• Opiskelija1988

Etkö tee kesätöitä ja säästä niistä talveksi? Ja joulusijaisuutta? Kaikki opiskelijat, joilla töitä on, yleensä tekee niitä opintojen ohessa. Määrä riippuu siitä, minkä elintason haluaa. Itse teen nykyään vähemmän, keskityn kouluun ja karsin muusta. Vielä sitä opintolainaakin saa, jos nyt tarvitset sitä. Jos otat tälle talvelle ja keväälle opintolainaa, siitä tulee pari tonnia, jonka maksat helposti takaisin vähitellen työelämässä. Ensi kesänä teet sitten duunia ja säästät talven varalle! Ihmiset ottaa kulutusluottoa ja autolainaa, mutta vähäkorkoista opintolainaa karsastetaan, turhaan. Muissa maissa sillä pitää maksaa koulumaksutkin ja lainan määrät on pikkaisen toista luokkaa ku täällä. Opintolainaa vaan siis ja saat hengähtää rahahuolista!

• 27-13

Joo itellä jää vuokran jälkeen opintotuesta ja asumislisästä -10 euroa käteen :D Menkää töihin!

• haloo??

Toihan on tosi paljon! Itelle jää 70 rahaa vuokran jälkeen. Opintolainaa saa tai jos et sitä halua nostaa, niin mene töihin! Töistä sitä rahaa saa, joskus voi yrittää itekkin pärjätä eikä aina nyhtää yhteiskunnalta.

• moneymoneymoney

hanki luottohäiriö merkintä niin voit mennä ruinaa
      toimeentulotukea joka on jotain 400e.

• :)

Silloin, kun itse opiskelin minulle ei jäänyt yhtään opintotukea vaan kaikki meni vuokraan eikä riittänytkään. Kävin opintojen ohella töissä niin paljon, kun sai etten kuitenkaan menettänyt opintotukeani. Myös opintolainaa tuli jonkin verran otettua. Suosittelen siis etsimään jonkin osa-aika duunin, joka ei kuitenkaan häiritse opintojasi.

• köyhä opiskelija

jumalauta, mulla jäi vaan satanen, että etköhän sä pärjää, jos minäkin..

• vieras667

Minulla jää opintotuesta 50€/kk, kun vuokra vesi sähkö on vähennetty. Siitä sitten vielä puhelinlasku nettimaksut kuntosali, jotka ovat noin 100€/kk joka kuukausi. Opintolainaa nostan keskimäärin joka kk. Siitä jää sitten vielä noin 250€/kk ruokaan, yms. Ruokaan menee sellane 100-150€/kk. Leffoihin, karkkiin, tupakkaan, kaljaan, yms. tuo loppu sitten meneekin.

• Hässäkkä

Jos olet opiskelija, ensisijaisena tulonasi on kelan opintotuet ja sitten opintolaina. Itselläni byrokratian kiemuroissa on nyt tällainen 'ongelma' tai ennemminkin pohdinta.

Tilanne on tämä;
      Olen opiskeija ja avoliitossa, myös avopuolisoni opiskelee.
      Minä saan kelalta opintotukea asumislisää n. 400e/kk
      Hän saa kelalta opintotukea asumislisää n. 280e/kk

Miksei meille tule saman verran?

Soskusta täytyy hakea toimeentulotukea, koska eihän tuollaisella rahamäärällä pärjää kun maksaa vuokran ja laskut.
      Sosku tottakai tahtoi tietää miksemme ole ottaneet opintolainaa, ja sinne piti toimittaa kielteiset opintolainapäätökset kelalta. (kummallakaan siis ei ole luottotietoja)

Aluksi yhteisellä hakemuksella ja yhteisenä toimeentulotukena rahaa tuli 500e/kk sitten kielteisten lainapäätösten toimittamisen jälkeen yhtenä kuukautena tuli 800e ja sitten on taas tullut tasaisesti 500e/kk.
      Mietin vain että jos ja kun sosku maksaa jonkinlaista 'opintorahaa'(?), niin maksaako ne sitä molempien edestä vai vedetäänkö mua taas nokkaan. Että onko kumpikin meistä ns. jäävi saamaan soskusta jotain ekstra rahaa, mutta kun en tyhmänä sitä osaa kysyä, niin sitä ei myöskään tipu?

Auttakaa tyhmää, vihaan tätä joka kuukautista raivostuttavaa lappupaperisotaa.

• as

Avokkisi opiskelee eri asteella kuin sinä? Hänellä vanhempien tulot vaikuttavat tukeen? Siinä ne yleisimmät syyt tuen eri kokoon.

• Hässäkkä

Molemmat samassa koulussa, samalla asteella. Kummallakin on jo ikää sen verran ettei vanhempien tuloilla ole mitään väliä.. hm :/

• 12 + 5

Antamillasi tiedoilla on mahdotonta sanoa, mistä nämä asiat johtuvat. Kelan ja sossun päätöksissa lukee perustelut, mistä se myönnetty rahasumma on repäisty. Ei siitä välttämättä mitään ymmärrä, mutta kuitenkin.

• 12 + 5

Niin joo, kyselit "extrarahasta". Sossu maksaa ainakin normi-tt-asiakkaille sähkön, lääkkeet, kunnalliset terveyskeskus- yms. maksut. Niistä pitäisi muistaakseni olla myös maininta sossun päätöksessä. Ja on mahdollista saada avustusta esim. silmälaseihin ja tämmöiseen. Mutta moneen asiaan ei (esim. vaatemenojen katsotaan sisältyvän tt:n perusosaan).

• opika
        12 + 5 kirjoitti:

Niin joo, kyselit "extrarahasta". Sossu maksaa ainakin normi-tt-asiakkaille sähkön, lääkkeet, kunnalliset terveyskeskus- yms. maksut. Niistä pitäisi muistaakseni olla myös maininta sossun päätöksessä. Ja on mahdollista saada avustusta esim. silmälaseihin ja tämmöiseen. Mutta moneen asiaan ei (esim. vaatemenojen katsotaan sisältyvän tt:n perusosaan).

Mulla menee vuokraan 750€ ja autolainaan 80€. Siihen meni opintotuki ja laina. No nyt joku kysyy, että miksi maksan näin kallista vuokraa. Siksi, koska olen jo aikuinen ja asumismukavuus on minulle tärkeää. Sen sijaan en käy elokuvissa, en baareissa, en kahviloissa, en konserteissa jne. Sekin on valinta. Tapaan mieluummin ystäviäni kotona kahvin ja kaupasta ostetun pullan kera, kuin maksan kahvilaan 8 euroa samasta. Tämäkin on valintakysymys. Miksi minulla on auto? Koska olen tottunut siihen jo 10 vuoden ajan ja sekin on valintakysymys ja tarvitsen sitä myös töiden kannalta. Monella menee se 80€ jo yhtenä ravintolailtana, millä minä lyhennän autolainaa. Käyn töissä 2-4 päivää viikossa, jotta saan maksettua laskut ja ostettua ruokaa ja laitettua rahaa säästöön.

Valintoja, rakkaat ihmiset, valintoja...

• lilllly91
        opika kirjoitti:

Mulla menee vuokraan 750€ ja autolainaan 80€. Siihen meni opintotuki ja laina. No nyt joku kysyy, että miksi maksan näin kallista vuokraa. Siksi, koska olen jo aikuinen ja asumismukavuus on minulle tärkeää. Sen sijaan en käy elokuvissa, en baareissa, en kahviloissa, en konserteissa jne. Sekin on valinta. Tapaan mieluummin ystäviäni kotona kahvin ja kaupasta ostetun pullan kera, kuin maksan kahvilaan 8 euroa samasta. Tämäkin on valintakysymys. Miksi minulla on auto? Koska olen tottunut siihen jo 10 vuoden ajan ja sekin on valintakysymys ja tarvitsen sitä myös töiden kannalta. Monella menee se 80€ jo yhtenä ravintolailtana, millä minä lyhennän autolainaa. Käyn töissä 2-4 päivää viikossa, jotta saan maksettua laskut ja ostettua ruokaa ja laitettua rahaa säästöön.

Valintoja, rakkaat ihmiset, valintoja...

Nimenomaan, on kyse valinnoista. Mä oon sellainen että on pakko ostaa hyvää ruokaa, menee enemmän rahaa siihen. En myöskään halua täysin laiminlyödä sosiaalista elämääni, käyn baareissa ja näen kavereita kahviloissa. Käyn myös kotikapungissani, siihenkin menee rahaa (matkaa 500 km).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4983
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4219
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2321
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2105
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1888
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1716
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1483
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1203
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94