Ohutsuoliavanteeni ommeltiin umpeen vajaa 2-viikkoa sitten.
Leikkauksen ja sulkemisen välin tein ohjeen mukaisia, "lapsellisia" vatsaliikkeitä.
Minua on useaan otteeseen varoiteltu tyristä.
Milloin leikatun kohdan, milloin navan ja välillä kohdistamattoman paikan pullahduksella.
Miten vakavasti otettava uhka se on ja miten kelju seuraamus tuollainen tyrä on?
Onko ennen leikkausta olleista vahvoista vatsalihaksista etua vai onko se uhkatekijä?
Tarttee hiljalleen suunnitella liikkumisen jatkamista.
Ennen leikkausta vedin punttia.
Mave 180kg, etukyykky pohjasta 110kg, pystypunnerrus 80kg jne.
Vatsalihasten kuntoutus avanneleikkauksen jälkeen?
13
1076
Vastaukset
- Vatsaleikkaus
Vatsaleikkauksesta toipuminen kestää kuukauden verran tai enemmän, pikkuhiljaa tunnustellen oman tuntemuksen mukaisesti kuntoillessa. Tyrän mahdollisuus on aina olemassa, mutta ehkä treenatut vatsalihakset kestävät paremmin, ainakin leikattu kohta ihossa on eri juttu?
Aikaisempi kunto. Haitta vai etuus?
Kuukauden verran varsinaisen poistoleikkauksen jälkeen aloin varovaisesti ottamaan tuntumaa lihaskuntoon.
Lapsellisilla painoilla ja vain keskikroppaa kuormittamatta.
Istuen niskan takaa punnerruksia, ojentajataljaa, tuettuja hauiskääntöjä, ranskalaista. Näissä pitkiä, hitaita sarjoja maksimissaan 30kg:n painoilla.
Vipareissa maksimi 12kg.
Kun jumputin turvalliseksi kokemaani crossaria 20min 130:n syketasolla havaitsin tunnin kuluttua suolen tulleen ulos aukosta ja muuttuneen mustaksi.
Ensiavussa painelivat takaisin sisään.
Tämä pisti ajattelemaan oman ymmärtämiseni rajallisuutta.
Olen myös alkanut epäilemään josko repimättä jääneet vatsalihakset antavat valheellisen kuvan mätipuolen kuormitettavuuden rajoista?
Mitä hemmettiä enää uskaltaa tehdä?
Jotain pitäisi aloittaa!- Ryppynaru
laiska-lasse kirjoitti:
Aikaisempi kunto. Haitta vai etuus?
Kuukauden verran varsinaisen poistoleikkauksen jälkeen aloin varovaisesti ottamaan tuntumaa lihaskuntoon.
Lapsellisilla painoilla ja vain keskikroppaa kuormittamatta.
Istuen niskan takaa punnerruksia, ojentajataljaa, tuettuja hauiskääntöjä, ranskalaista. Näissä pitkiä, hitaita sarjoja maksimissaan 30kg:n painoilla.
Vipareissa maksimi 12kg.
Kun jumputin turvalliseksi kokemaani crossaria 20min 130:n syketasolla havaitsin tunnin kuluttua suolen tulleen ulos aukosta ja muuttuneen mustaksi.
Ensiavussa painelivat takaisin sisään.
Tämä pisti ajattelemaan oman ymmärtämiseni rajallisuutta.
Olen myös alkanut epäilemään josko repimättä jääneet vatsalihakset antavat valheellisen kuvan mätipuolen kuormitettavuuden rajoista?
Mitä hemmettiä enää uskaltaa tehdä?
Jotain pitäisi aloittaa!Osaisiko urheilulääkäri auttaa?
- Kuntoilu saa odottaa
Sitten leikkaushaavan paraneminen kestää kauemmin kuin oletit.
Kyse ei ole itse leikkaushaavojen paranemisesta vaan niiden jälkivaikutuksesta mätipuolen lihaksiston toimintaan.
Alavatsan vasemmalta puolelta puukotettiin kaikki lihaskerrokset läpi poikkisyin 10cm:n leveydeltä, haava jäi sairaalassa auki ja sen päivittäinen hoito pohjasta käsin umpeen vei kotona 3-viikkoa.
Jos osa masulista toimii vanhasta muistista jotenkin niin onko se uhka revittyjen osien pettämiselle?
Kirjalliset ohjeet ovat mielestäni täysin lapsellisia.
Nyt, 2-viikkoa sulkemisleikkauksen jälkeen saisin selin makuulla nostella päätäni lattiasta max. 15 kertaa muutama sarja vuorokausessa.
4kg:n nostorajoitus on voimassa vielä 2-viikkoa tästä eteen päin!
Noihin uskoen, pian 68v täyttävä ukko romuttuu hyvin nopeasti!
Luottaisin enemmän saman kokeneen kertomaan kuin edes urheilulääkärin näkemykseen.
Lääkärin poikkitieteellisyys on kuitenkin hyvin rajallista.
Tässä tonnin revohkassa ei u-lekurin 78€ paljoa painaisi mutta sen hyöty on hyvin kyseenalainen.- Ryppynaru
No oikeassa olet, toisaalta.
Voi kuitenkin olla että tältä palstalta et taida sellaista vertaistukea saada? Täällä on noita lyhytsuolilaisia, mutta eipä juuri kukaan ole sinulle kommentoinut mitenkään???? Johtuneeko siitä, että harrastukset eivät ole samat tai mistä johtunee?
Oletkos kyselleyt noilta kuntoilupalstoilta. Josko heidän piireissään olisi joku, jolla on vastaavanlaisia kokemuksia? Tottahan on että ikämiehen kunto rapistuu nopeammin kuin nuoremman jos kuntoilu jää väliin ja välttämättä se ei palaudu sitten ennalleen. Pitäisikö sinun kuitenkin pikkuisen jo hyväksyä myös se, että et ehkä yllä kuntoilussakaan samoihin suorituksiin kuin aiemmin. Ts voisiko pikkuisen jo keventää :-). Ryppynaru kirjoitti:
No oikeassa olet, toisaalta.
Voi kuitenkin olla että tältä palstalta et taida sellaista vertaistukea saada? Täällä on noita lyhytsuolilaisia, mutta eipä juuri kukaan ole sinulle kommentoinut mitenkään???? Johtuneeko siitä, että harrastukset eivät ole samat tai mistä johtunee?
Oletkos kyselleyt noilta kuntoilupalstoilta. Josko heidän piireissään olisi joku, jolla on vastaavanlaisia kokemuksia? Tottahan on että ikämiehen kunto rapistuu nopeammin kuin nuoremman jos kuntoilu jää väliin ja välttämättä se ei palaudu sitten ennalleen. Pitäisikö sinun kuitenkin pikkuisen jo hyväksyä myös se, että et ehkä yllä kuntoilussakaan samoihin suorituksiin kuin aiemmin. Ts voisiko pikkuisen jo keventää :-).Kuntoilupalstoilta ei löydy edes ikäisiäni, saati sitten peräsuoilileikattuja.
Väistämättömän edessä olen alistunut jo vuosia sitten.
Pienemmillä painoilla enemmän toistoja, osa pienemmällä liikenopeudella sekä pitemmillä palautuksilla.
Aerobista ulkoilua en voi harrastaa ja liikunnalla on suora yhteys verenpaineeseeni ja kolestrolitasooni.
Ka. 10h/viikko niin arvot ovat lääkitsemättä erinoimaisia.
Nyt popsin paineeseen Ramiprilliä 2,5mg/vrk ja silti ne lähestyvät tasoa 80 / 135. Ei vielä hätää mutta huolestuttava muutos!laiska-lasse kirjoitti:
Kuntoilupalstoilta ei löydy edes ikäisiäni, saati sitten peräsuoilileikattuja.
Väistämättömän edessä olen alistunut jo vuosia sitten.
Pienemmillä painoilla enemmän toistoja, osa pienemmällä liikenopeudella sekä pitemmillä palautuksilla.
Aerobista ulkoilua en voi harrastaa ja liikunnalla on suora yhteys verenpaineeseeni ja kolestrolitasooni.
Ka. 10h/viikko niin arvot ovat lääkitsemättä erinoimaisia.
Nyt popsin paineeseen Ramiprilliä 2,5mg/vrk ja silti ne lähestyvät tasoa 80 / 135. Ei vielä hätää mutta huolestuttava muutos!Tervehdys Laiska-Lasse
Näin se on, etten pysty tällaisena lyhytsuolisena kunnolla kommentoimaan ongelmaasi kun vastaavaa voimailutaustaa minulla ei ole. Minulta leikattiin 2009 peräsuolesta pätkä pois ja leikkaushaavamme ovat varmaankin suht samanlaiset. Avannetta minulle ei tullut. Tyrän mahdollisuudesta silloin kovasti varoiteltiin muutama viikko leikkauksen jälkeen. Liikuntaa olin harrastanut muulla tavalla ja kun olotila alkoi taas kohenemaan, aloittelin kevyellä sauvakävelyllä ja odotin taas syksyllä alkavaa kansalaisopiston äijien kuntoliikuntaa alkavaksi. No sitten tulikin leikkauksen päälle puolen vuoden syto-kuuri Xelodan muodossa, siis näitä pinkkejä pillereitä tarkoitan. Silloin lääkäri "määräsi", että kaikenlainen hikiliikunta pitää jättää tuon kuurin ajaksi. Ymmärtääkseni tuo määräys johtui siitä, että rankka liikunta lisäisi aineenvaihduntaa ja se saattaisi heikentää sytojen tehoa. Tuo äijäjumppa piti sitten jättää siksi ajaksi. Sauvakävelyä tosin jatkoin, että jotain liikuntaa edes sain, mutta sitten tämä pinkkien sivuvaikutus, eli iho-oireet, saivat yhdellä lenkillä sen aikaiseksi, että isovarpaan pohjaan tuli valtava vesikello ja sen paraneminen kesti muutaman viikon ja sytokuurikin piti keskeyttää siksi ajaksi. Siihen sitten piti sekin harrastus lopettaa. Mutta kun vihdoin kuuri oli ohi, jatkoin liikuntaharrastuksiani kuten ennen leikkaustakin. Toivottavasti täältä löytyisi joku jolla antaa vastauksia kysymykseesi. Urheilulääkäriä tietysti itsekin suosittelen. Toivottavasti pian pääset tehokkaasti harrastamaan rakastamaasi lajia.MTJ kirjoitti:
Tervehdys Laiska-Lasse
Näin se on, etten pysty tällaisena lyhytsuolisena kunnolla kommentoimaan ongelmaasi kun vastaavaa voimailutaustaa minulla ei ole. Minulta leikattiin 2009 peräsuolesta pätkä pois ja leikkaushaavamme ovat varmaankin suht samanlaiset. Avannetta minulle ei tullut. Tyrän mahdollisuudesta silloin kovasti varoiteltiin muutama viikko leikkauksen jälkeen. Liikuntaa olin harrastanut muulla tavalla ja kun olotila alkoi taas kohenemaan, aloittelin kevyellä sauvakävelyllä ja odotin taas syksyllä alkavaa kansalaisopiston äijien kuntoliikuntaa alkavaksi. No sitten tulikin leikkauksen päälle puolen vuoden syto-kuuri Xelodan muodossa, siis näitä pinkkejä pillereitä tarkoitan. Silloin lääkäri "määräsi", että kaikenlainen hikiliikunta pitää jättää tuon kuurin ajaksi. Ymmärtääkseni tuo määräys johtui siitä, että rankka liikunta lisäisi aineenvaihduntaa ja se saattaisi heikentää sytojen tehoa. Tuo äijäjumppa piti sitten jättää siksi ajaksi. Sauvakävelyä tosin jatkoin, että jotain liikuntaa edes sain, mutta sitten tämä pinkkien sivuvaikutus, eli iho-oireet, saivat yhdellä lenkillä sen aikaiseksi, että isovarpaan pohjaan tuli valtava vesikello ja sen paraneminen kesti muutaman viikon ja sytokuurikin piti keskeyttää siksi ajaksi. Siihen sitten piti sekin harrastus lopettaa. Mutta kun vihdoin kuuri oli ohi, jatkoin liikuntaharrastuksiani kuten ennen leikkaustakin. Toivottavasti täältä löytyisi joku jolla antaa vastauksia kysymykseesi. Urheilulääkäriä tietysti itsekin suosittelen. Toivottavasti pian pääset tehokkaasti harrastamaan rakastamaasi lajia.Hyvä saada jotain kommentointia!
Olin varautunut jälkisytoihin mutta vielä ei ole ollut mitään puhetta.
Joulukuun 12pv on labrat ja 16. jälkitarkastus.
Tuo kertomasi elimistön aktivoitumisen vaikutuksesta panee minut epäilemään testojen uudelleen aloitusta.
Olin suunnitellut aloittavani, samaan aikaan puntin uudelleen aloituksen kanssa, lääkärin reseptin mukaisen testojen päivittäisen käytön mutta pistipä miettimään.
Ensi viikolla aloitan kuitenkin varovaisesti, pienillä vastuksilla vatsaa kuormittamattoman jumpan.
Lopultakin, juuri mitään kunnollista ei voi tehdä keskivartalon jännittymättä.
Kokeilen 22cm leveän, joustavan tukivyön käyttöä.
Epäilen käyttämäni urheilulääkärin kirurgisen tietämisen tasoa.
- Ryppynaru
Teräsmies :-).
Miksi et voi harrastaa aerobista, vai haluatko kertoa? Eikös verenpaine 135/80 ole hyvä, ilmeisesti tarkoitit lukemat noin päin kuitenkin, ymmärsinkö oikein? laiska-lasse, kannattaisi kokeilla www.cancer.fi ja sieltä keskutelut / miesten syöpä. Sieltä voi joskus tärpätä ohjeita. Ja en voi millään väheksyä syöpäjärjetöjäkään , kannattaa ainakin soitella oisko heillä sinulle ohjeita.
Minä sairastin 7 kk sairaaloissa, turvanani oli Jeesus Kristus. Hän auttoi minua ja auttaa sinuakin, kun pyydät avuksi.
Siunausta tkari
ps, olen ollut terve yli 9v, nyt 55v hyvässä kunnossaLaadukkaissa kuntosaleilla on hyvin koulutettuja treinereitä, he osaavat neuvoa teitä parhaiten tuossa asiassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577360Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393634Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3742019Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861489
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631267Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164