Näyttää maadoitus olevan ongelmana aika monella, ja vastauksista ei enää erota, milloin kyseessä on hyvää tarkoittava ammattimies ja milloin näsäviisas itseoppinut. Tässä yksi lusikka lisää soppaan, eli minulla on 1970-luvulla rakennettu 1-kerroksinen omakotitalo, olen asunut tässä nyt 8 vuotta. Kaikki sisäpistorasiat ovat seinään upotettuja ja sähköjohto kulkee seinän sisällä. Pistorasiat ovat tavallisia kaksi-reikäisiä ilman maadoituskielekkeitä. Johdot on vedetty yläpohjan kautta, siellä ne kulkevat vaaleissa muoviputkissa.
Millainen ja minkä hintainen operaatio olisi 15 pistorasian maadoittaminen n 100-neliöisessä talossa, olisiko halvempaa vetää uudet kaapelit mittaristosta ja joka huoneeseen lisätä maadoitettu pistorasia (yhteensä siis 6 pirstorasiaa) ja jätetään vanhat rasiat toimimaan kuten nykyisinkin?
Maadoitettuja tarvitaan tietokoneiden, mikroaaltouunien, jääkaappien, pakastinten akvaarion ym laitteiden pyörittämiseen. Tämä lienee kuitenkin halvempi vaihtoehto kuin että purettaisiin vanhat johdot pois ja ujutettaisiin uudet nykyvaatimusten mukaiset kaapelit joka rasialle?
Omakotitalon sähköverkkoon maa?
7
305
Vastaukset
- annakeikka
Sulla on varmaan kaapelit ML johtimia eli voit lisätä putkiin ke-vi johdon.Kaikki pistorasiat pitää vaihtaa maadoitettuihin ja hella ja valaisin rasioihin asentaa ke-vi maadoitus johto.Ei paha homma ja sähköturvallisuus paranee oleellisesti.Muista pesutiloihin ja ulos tuleviin ryhmiin asentaa vvsk:t
Kustannus tavaroiden osalta n.641€.Aikaa asentajalta menee n.2tp.
Laske siitä et kustantaa n.2000€ - sffgds
Samassa huoneessa ei saa olla maadoittamattomia ja maadoitettuja pistorasioita sekaisin joten jos haluat maadoitetun pistorasian huoneeseen niin johdot uusiksi kaikista huoneen rasioista (siis ke-vi vedettävä). Nollaustahan ei sitten enään saa tehdä. Samalla kun johdot menevät uusiksi niin pitää lisätä keskukseen vikavirtasuojat noille pistorasioille. Eli edellä mainitulla 2000€:lla pitäisi hyvinkin selvitä.
- Tee itse mies
Kun teet itse etkä hommaa siihen ketään sähkäriä selviä asioita sotkemaan, pääset paljon edullisemmin.
Tavarat ovat sellaiset 200-300 euroa vaikka ostaisit ne marketista.
Ja työkuluja ei mene olleskaan.
Homma on helppoa kuin heinänteko!- heinä heikki
"Homma on helppoa kuin heinänteko", oletkos tehnyt heinää, tiedätkös mitä kaikkia tarvikkeita ja materiaaleja siinä tarvitaan, siinä tarvitaan olkia, varsia, niveliä, lehtiä, tähkiä, vihneitä, liimaa sekä paljon kärsivällisyyttä. Joten en minä alkaisi heinää tekemään.
- Ukko-S-Kuuro
70-80 luvulla pistorasian maadoitus on liittynyt lattian johtavuuteen tai kostean tilan vaatimuksiin, sillä ei ole merkitystä, onko reiässä mikrouuni vai ei.
-Jos muutoksia ei ole tehty pintoihin, ja alunperin tehty määräysten mukaan, vain ikääntyminen heikentää turvallisuutta, joka on 70luvun tasoa.
-Sen jälkeen on tullut vikavirtasuojat henkiä suojaamaan ,
sekä oikosulkusuojaus johdonsuojakatkaisijan myötä paloturvallisemmaksi,
mutta kukaan ei pakota muuttamaan kerran tehtyä.
-Pöytätietokoneen häiriöt ovat asia erikseen,
kannettavat eivät kaipaa maadoitettuja.
Mutta olemme tulleet rikkaammiksi, haluamme parempaa.
Eli mieti isompaa sähköremppaa, valot, ovipuhelimet ym. reikien määrä ja kauneus, keskusten uusinta, ukkos-suojat, pihavalaistus ym. viihtyvyyttä parantavat toimet voi saada sähköliikkeen lotkauttamaan korvaansa asiallesi,
ja saat mielenrauhaa kokonais-saneerauksen myötä.
Tulin koulusta -75 tuore A1-74 Sähköturvallisuusmääräykset-kirja kainalossa,
ja siinä oli ihan asialliset pykälät, jos ne on ehtineet torppaasi - 14+8
"Samassa huoneessa ei saa olla maadoittamattomia ja maadoitettuja pistorasioita sekaisin joten jos haluat maadoitetun pistorasian huoneeseen niin johdot uusiksi kaikista huoneen rasioista (siis ke-vi vedettävä). Nollaustahan ei sitten enään saa tehdä. Samalla kun johdot menevät uusiksi niin pitää lisätä keskukseen vikavirtasuojat noille pistorasioille. Eli edellä mainitulla 2000€:lla pitäisi hyvinkin selvitä."
-"Samassa huoneessa ei saa olla maadoittamattomia ja maadoitettuja pistorasioita sekaisin"
*Saa olla sekaisin, mutta johtaviin osiin kuten patteristoputkistoihin, tiskipöytiin pitää olla ?m etäisyys. Lisäksi jos huoneeseen asentaa sekaisin sukoja ja nollaluokan pistorasioita, on niiden etäisyys oltava muistaakseni 3m - 4m.
-"Nollaustahan ei sitten enään saa tehdä."
*Nollaus on täysin laillista TN-C -järjestelmässä. Jos kojerasialle tulee vain nolla ja vaihe, on nollaus mahdollista tehdä, mikäli haluaa sukon asentaa. Nollaus käyttäessä sukoa on aina turvallisempi kuin nollaluokan pistorasia. Nollausta ei silti missään tapauksessa suositella. Se on viimeinen vaihtoehto.
Jos nollataan ja nolla on syystä tai toisesta irti syötön puolelta, muuttuu sukon suko jännitteelliseksi. - Kysyn vaan?
Eikös päättyvän pistorasian saa nollata, näissä vanhoissa asennuksissahan kaikki pistorasiat ovat päättyviä, eli lähevät omilla johtimilla katon kojerasiasta. Sinne vanhaan putkeen voi olla aika vaikea vetää uusia johtoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997853- 1075617
- 2754881
- 494843
- 763607
- 512859
- 632605
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222468Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292412- 412294