Tulipahan pestyä ikkunat !
Nätti päivä, mikä siinä...
Mulla on vanha ja perinteinen tyyli - puukolla (ei löytyny sitä härveliä - kuinka se voi olla aina hukassa??) haat auki, pesu etikkavedellä ja lopuksi kuivaus sanomalehtipaperilla.
Jokunen perkelekin siinä livahti, ikään kuin varkain, suupielestä :O
(Teon aloitukseen viitaten... ja siihen puukkoon *köh*)
Tiede ja teknologia on... no, on mitä on - on sitä tässäkin huushollissa käynyt pyörimässä jos jonkunlaista wiledaa, mutta aina vaan noihin vanhoihin palaan.
Enkä minä osaa mitään höyrypesureita käyttää...
Onneks ei oo montaa ikkunaa ;D
Mites se teillä ?
Ikkunat pestään viimesimmällä vimpaimella, jonka kaupasta saa ??
PS: Millä lähtis pihka käsistä, seinistä, lattiasta ja kissankupista ?
(yhen ikkunan karmi vähän tuottaa ylimääräistä ja nyt sitä on joka paikassa...)
Vanhanaikaista...
70
204
Vastaukset
Asuin exän kanssa suojellussa rakennuksessa viisi vuotta (rak.v. 1805) ja siinä talossa oli niin pienet ikkunaruudut, että niihin ei mahtunut mikään lasta. Silloin muistin äitini joskus kuivanneet ikkunoita vanhassa omakotitalossamme sanomalehtipaperilla. Otin tavakseni tehdä samoin ja tulos oli ehdottomasti parempi kuin mikään nykymenetelmä. (ikkunoiden pesu oli mun homma meidän huushollissa)
Pihkan saa parhaiten pois tynämentillä! :-DD- rygseck
Ko nyt ei olis sitä tynämenttiä tähän hätään... ja nyt sitä pihkaa on jo näppikselläkin :/
Mutsi aina sano et se sanomalehtipaperin taika on siinä painomusteessa ja mitä tuoreempi lehti, sitä paremmin toimii...
En oo kyseenalaistanut tätä =)
Ehkä jokin kikka vielä tuohon avaamiseen olis kiva - ton puukon kans se on vähän niin ja näin...
Vaikkakin katu-uskottavuus säilyy ;D rygseck kirjoitti:
Ko nyt ei olis sitä tynämenttiä tähän hätään... ja nyt sitä pihkaa on jo näppikselläkin :/
Mutsi aina sano et se sanomalehtipaperin taika on siinä painomusteessa ja mitä tuoreempi lehti, sitä paremmin toimii...
En oo kyseenalaistanut tätä =)
Ehkä jokin kikka vielä tuohon avaamiseen olis kiva - ton puukon kans se on vähän niin ja näin...
Vaikkakin katu-uskottavuus säilyy ;DNo, tuosta painomusteesta olen myös kuullut ja uskon sen. Mitä siihen tynämenttiin tulee, mene iltahämärissä voimapihtien kanssa sellaiselle alueelle, jossa lukee: PÄÄSY KIELLETTY EDESVASTUUN UHALLA, RÄJÄHDYSVAARA! Sieltä saa tynämenttiä, mutta muista nallit kans.:-DD
- rygseck
Teotwawki kirjoitti:
No, tuosta painomusteesta olen myös kuullut ja uskon sen. Mitä siihen tynämenttiin tulee, mene iltahämärissä voimapihtien kanssa sellaiselle alueelle, jossa lukee: PÄÄSY KIELLETTY EDESVASTUUN UHALLA, RÄJÄHDYSVAARA! Sieltä saa tynämenttiä, mutta muista nallit kans.:-DD
Onkohan se miten vaarallista semmonen... ?
Meinaan tosiaan sitä RÄJÄHDYSVAARA-juttua siinä... ja joissakin paikoissa lukee HENGENVAARA ja on jotain pääkallonkuvia kans :O
Sytkällä pitää tiirailla joskus niitä kylttejä pimees ku eivät kehvelit laita oikein valoja niihin kontteihin - jotenkin turvaton olo siellä, ku töissäki joutuu oleen !!! rygseck kirjoitti:
Onkohan se miten vaarallista semmonen... ?
Meinaan tosiaan sitä RÄJÄHDYSVAARA-juttua siinä... ja joissakin paikoissa lukee HENGENVAARA ja on jotain pääkallonkuvia kans :O
Sytkällä pitää tiirailla joskus niitä kylttejä pimees ku eivät kehvelit laita oikein valoja niihin kontteihin - jotenkin turvaton olo siellä, ku töissäki joutuu oleen !!!Kai sulla nyt fikkari on, meinaan, että eikö se jo kuulu vähän niin kuin työkaluihin? Ei sytkän kanssa saa mennä niiden konttien läheisyyteen! :-DD
- rygseck
Teotwawki kirjoitti:
Kai sulla nyt fikkari on, meinaan, että eikö se jo kuulu vähän niin kuin työkaluihin? Ei sytkän kanssa saa mennä niiden konttien läheisyyteen! :-DD
Kai mulla jonkinlainen tuikku on... mut ei siinä aina riitä valoa kaikista pimeimpiin pakkoihin :O
Työkaluna se enempi niinku toimiikin - vasarana ja sensemmoisena =) rygseck kirjoitti:
Kai mulla jonkinlainen tuikku on... mut ei siinä aina riitä valoa kaikista pimeimpiin pakkoihin :O
Työkaluna se enempi niinku toimiikin - vasarana ja sensemmoisena =)Olisit edes sanonut, että lekana tai kirveenä, olisi ollut vähän katu-uskottavuutta.:-DD
- rygseck
Teotwawki kirjoitti:
Olisit edes sanonut, että lekana tai kirveenä, olisi ollut vähän katu-uskottavuutta.:-DD
Ehhh... ihan kaikkeen ei MagLitekään sentäs taivu =)
Mistä tulikin mieleeni...
Puiset pamput kun jäivät historiaan, nii joku koiranleuka oli tuonut meidän kahvihuoneen seinälle semmoisen koviakokeneen ja -nähneen mallikappaleen... se oli hienosti liimattu pahville ja sen alapuolella luki;
PUURANA - KIPUUN JA SÄRKYYN
;D rygseck kirjoitti:
Ehhh... ihan kaikkeen ei MagLitekään sentäs taivu =)
Mistä tulikin mieleeni...
Puiset pamput kun jäivät historiaan, nii joku koiranleuka oli tuonut meidän kahvihuoneen seinälle semmoisen koviakokeneen ja -nähneen mallikappaleen... se oli hienosti liimattu pahville ja sen alapuolella luki;
PUURANA - KIPUUN JA SÄRKYYN
;DNokia nuoriso-ohjaaja taitaa olla kanssa vanhanaikainen nykyään, mut PUURANA....oli kyllä hyvä.:-DDD
mää pesen p lasi ja ikkunaliinalla ei tartte kastella ei kuivata senkun vaan pyyhkii niin hyvää tulee ikkunoita on ihan tarpeeks kuudella pinnalla sen takia haluankin päästä mahdollisimman helpolla.
- rygseck
Hiukaks kätevää ;D
Onko se jonkunlainen mikrokuituliina, vai millainen liina on kyseessä ?
Tarviiko sillä kovastikin hingata ?
Joo, se on totta et jos niitä pintoja piisaa laskettavaks asti, nii helpollahan sitä haluais päästä... =)
*lisäilee kauppalistalle liinoja*- rygseck
Joo - ja tuon edellisen piti siis mennä tii-na-lle : )
- tii-na-...
rygseck kirjoitti:
Joo - ja tuon edellisen piti siis mennä tii-na-lle : )
ne on sellaisia kertakäyttöisiä liinoja pakkauksessa on varmaan parikymmentä jos ei oo likaset ikkunat niin kyllä normi ruutuja pesee parikin yhdellä sit niillä on kätsy puhdistaa peilitkin ei tarvi kuivausta samanlaisia kun ne muutkin valmiiks kosteet siivousliinat ja hankaushomma riippuu siitä kuin likaset ikkunat on mutta yleensä ihmiset pesee ikkunat keväisin ja syksyisin on ne sit likaset tai ei paitsi en minä ja kun ne mullakin toimi niin uskon että joku pääsee pienemmälläkin hankauksella jopa vaan pyyhkäisemällä.
- rygseck
tii-na-... kirjoitti:
ne on sellaisia kertakäyttöisiä liinoja pakkauksessa on varmaan parikymmentä jos ei oo likaset ikkunat niin kyllä normi ruutuja pesee parikin yhdellä sit niillä on kätsy puhdistaa peilitkin ei tarvi kuivausta samanlaisia kun ne muutkin valmiiks kosteet siivousliinat ja hankaushomma riippuu siitä kuin likaset ikkunat on mutta yleensä ihmiset pesee ikkunat keväisin ja syksyisin on ne sit likaset tai ei paitsi en minä ja kun ne mullakin toimi niin uskon että joku pääsee pienemmälläkin hankauksella jopa vaan pyyhkäisemällä.
No joo... nyt mä taidankin tietää ne =)
En oo ikinä kokeillu, mut pari kertaa oon aatellu et autoon ne varmaan olis ainakin hyviä !
Auton ikkunat on meinaan yks... sanonko mikä !!!
Asfaltista lähtee semmonen piki, että ei väliin tiedä millä sen sieltä räjäyttäis =)
Tämähän kokeillaan !!
mää joskus näistä annoin täällä vinkkiä ja joku oli kokeillu ja kiitteli oli myös tykänny kätevyydestä.
- rygseck
tii-na- kirjoitti:
tää oli rygseckille.
Heh - onnistutaan näköjään molemmat tänään =)
Ei sulla sattuis oleen tuohon pihkaan mitään vinkkiä - sitä on joka paikassa :P rygseck kirjoitti:
Ei sulla sattuis oleen tuohon pihkaan mitään vinkkiä - sitä on joka paikassa :Psiihen ei oo kyllä tältä istumalta minkäänlaista vinkkiä mutta pitää vähän tiedustella meilläpäin asuu paljon metsureitakin ja satun tunteen kaikki nää miehet on saattanu pihkaantua kerran jos toisenkin eläessään pitää vähän kuulostella ja kertoo sit sulle jos ei joku jo aikasemmin kerkee.
- rygseck
tii-na- kirjoitti:
siihen ei oo kyllä tältä istumalta minkäänlaista vinkkiä mutta pitää vähän tiedustella meilläpäin asuu paljon metsureitakin ja satun tunteen kaikki nää miehet on saattanu pihkaantua kerran jos toisenkin eläessään pitää vähän kuulostella ja kertoo sit sulle jos ei joku jo aikasemmin kerkee.
Käsistä lähtee voilla ja vaatteista viinalla (koskenkorva tms...) =)
Kokeilin sitä voita - puhdistu ainakin kädet. Täytyy vissiin poiketa pitkäripaseen niin saa noi lattiatkin ;D
Voi siitä tilkka piisata sitten mullekin :O - kyllä lähtee
rygseck kirjoitti:
Ei sulla sattuis oleen tuohon pihkaan mitään vinkkiä - sitä on joka paikassa :PPihka lähtee hyvin astianpesuaineella.Ainakin meidän kissojen turkista!
Eläinlääkäri antoi vinkin,kun tuli tilanne eteen. - rygseck
kyllä lähtee kirjoitti:
Pihka lähtee hyvin astianpesuaineella.Ainakin meidän kissojen turkista!
Eläinlääkäri antoi vinkin,kun tuli tilanne eteen.Juuh... googlasin hakusanoilla "millä pihka lähtee", ja se neuvoi minut - kuinka ollakaan - S24:n sivuille... =)
Siellä oli noi voit ja öljyt ja viinat - kuin myös astianpesuaine - voita kokeilinkin käsiin, hyvin lähti !!
Kissankuppikin tuli pestyä =) - Pihkakäsi
rygseck kirjoitti:
Ei sulla sattuis oleen tuohon pihkaan mitään vinkkiä - sitä on joka paikassa :PSotkin pikku kätösin pihkaan, joka tarttui siiten edelleen sinne sun tänne, joten epätoivoissani yritin kaikkea mahdollista ja lopuksi tajusin hieroa leipämargariin käsiin ja HUP pihka oli poissa. Margariin merkillä ei varmaan väliä. Joen en enää ole "pihkassa".
- rygseck
Pihkakäsi kirjoitti:
Sotkin pikku kätösin pihkaan, joka tarttui siiten edelleen sinne sun tänne, joten epätoivoissani yritin kaikkea mahdollista ja lopuksi tajusin hieroa leipämargariin käsiin ja HUP pihka oli poissa. Margariin merkillä ei varmaan väliä. Joen en enää ole "pihkassa".
Voi voi =)
Eli smör smör - sillä lähti mulla !!!
En oo kans enää pihkassa - eikä mun näppiskä oo enää !!
Mulla on iso meisseli sitä varten ;) Siis niitä ikkunoita.
Sanomalehtipaperi on hyvä, mut hyvä on mikrokuituliinakin.Niitä saa nyklysin niinhalvalla, että kehtaa ostaakin ;)
Pihkan poistoon suosittelisin öljyä...on rasvaliukoinen aines se...- rygseck
Mulla on ollu vaikka mitä... ovenkahvakin joskus, semmoinen missä oli pieni kara - mut kaikki ne vaan tuppaa häviämään, ku niitä tarttis :O
Vähän kuin mukulatkin - ikinä eivät oo huutoetäisyydellä ku tarvis jotain tehdä, mut auta armias jos on rahaa jaossa, nii ovat toinen käsi povitaskulla, joka iikka =)
Voita hieroin käsiin - hyvin toimi !
Kissankuppi lähti ihan yllättäen astianpesuaineella ja samaa koitin tolle lattialle, mut sitä sai hieman hangata...
Näppis saa kulua rauhassa - yks pihka tossa näkkileivänmurujen ja kahvin seassa ei tunnu niin pahalta, että viittisin tiskaamaan alkaa ;D rygseck kirjoitti:
Mulla on ollu vaikka mitä... ovenkahvakin joskus, semmoinen missä oli pieni kara - mut kaikki ne vaan tuppaa häviämään, ku niitä tarttis :O
Vähän kuin mukulatkin - ikinä eivät oo huutoetäisyydellä ku tarvis jotain tehdä, mut auta armias jos on rahaa jaossa, nii ovat toinen käsi povitaskulla, joka iikka =)
Voita hieroin käsiin - hyvin toimi !
Kissankuppi lähti ihan yllättäen astianpesuaineella ja samaa koitin tolle lattialle, mut sitä sai hieman hangata...
Näppis saa kulua rauhassa - yks pihka tossa näkkileivänmurujen ja kahvin seassa ei tunnu niin pahalta, että viittisin tiskaamaan alkaa ;DHyh sun kanssas, minen mitään inhoo niin paljon kuin tahmeeta näppistä.
Mul on sellanen pakkomielle, et tuunaan näppikset joka paikas puhtaaksi.
Samoin kahvinkeitin pestään koloja myöten, tehosekoittimen pohjalevyn alukset kolutaan.
Enimmäkseen mä olen hutilus, mut on muutama juttu jonka pitää olla kunnossa...
EElikkä hus hus, näppistä peseen....siittä!
Tuos keväällä tuli käytyä asunto/sisustus -messuilla. Olihan siellä näytillä mm. naiselle kasvonaamoita yms. tyyppisiä tuotteita. (olikohan ne myös remppamessut ;)
Sitten osui "ihmesieni", oiskohan ollu saksalaista alkuperää. Käy kaikkeen..
Ikkunat, muut lasipinnat, peilit.. vaan vettä ja sieni joka huuhdotaan ja puristetaan ja sama toistetaan, kunnes jälki hyvä. Jos nokea tai rasvaa, niin etikkaa veteen. Tuli mieleen kaverin ikkunat, kun monta tulisijaa, vaikkakin vähä jo hirvitti esittelijättären ranteet ;)
Pari ikkunaa pesin kaverilla, sitte luovutin.. onneksi se sieni käy muillekin kuin lasipinnoille, tuli ostettua kolme..Sai halvemmalla nääs.. ;)
Ikunanpesuaine/rätti/lasta, sanomalehti nurkkiin.. vanha keino paras. Etikka ois varmasti yhtä hyvä.
Simmottis täällä päin ;))- rygseck
Tulin kans joskus ostaneeksi semmoisen ihmesienen...
Joo, tekihän se sen, minkä lupaskin - niin lähti iloseen noet ja tervat seiniltä =)
Lähti msitten kyllä vähän muutakin - mukulat piirteli vahingossa pöytään, kun paperi loppui kesken... se oli sellainen kiiltäväksi maalattu, valkoinen pinta... siitä lähti kiilto, mistä oli sienellä hingattu ja sen jälkeen siihen pöytään tarttuikin kiinni kaikki rottaa (anteeksi Råtta) pienempi :/
Eli varovainen saa senkin ihmesienen kanssa olla !!!
- ...........
No mites sälekaihtimet putsaatte?, olis se homma edessä.
Sellanen staattisen sähkön huisku on kätevä kaihtimiin (Sillä kans kerää pölyt tietokoneestakin, jottei mene sisuksii) ja sit vaan pesua rätillä ja saippuavedellä, jos on muutakin kuin pölyä...
- rygseck
Perunankuorintahanskat käteen ja saippuavettä...
Jonsei auta nii nuotio pihanperälle !!
- Kokeilkaapas***
Pihka lähtee Mineraalitärpätillä.
- rygseck
Joo mut ku se haalistaa vaatekappaleet - voi hajottaakin :/
- Mewgrazy
Ensin mekaaninen maalinpoisto ja sitten voisit kokeilla oksalakkaa. Kun oksalakka on kuivunut, väriä päälle. Pihka on puun oma suoja-aine, jota ei oikeastaan saisi parjata sen ominaisuuksien vuoksi. Pihkainen puu säilyy pitempään, koska se sietää paremmin kosteutta. Henkilö, joka aikoinaan on ikkunamateriaalit valinnut, on varmasti tätä myös ajatellut. Ulkopuolelle kuusta, mäntyä sisäpuitteisiin.
Itse en käyttäisi (vaikka äitini teki niin) sanomalehteä, sillä, vaikka se "antaa mukavan kiillon", se on naarmuttavaa materiaalia sekin. Vuosien päästä sen huomaa aivan varmasti. Pesuun kelpaa hyvin Fairy ja maaseudulla, jossa ei ole autoja, pelkkä vesikin kelpaa.
Pesuun olen käyttänyt messinkisiä ikkunanpesulastoja, Handya "srabaamiseen", reunoja kunnioittaen. Remonttireiska on virheellisesti näyttänyt, kuinka Handya käytetään erilaisten roiskeiden - kuivana. Ei, ei, ei. Paras tapa on käyttää sitä pesuveden kanssa, jossa on vaikkapa hieman astianpesuainetta. Näin vältetän naarmuuntumista. Kylmissä oloissa siihen kannattaa lisätä esim. Sinolia. Kuivaus ensin vesiräsyllä, pintakuivaus nukkamattomalla kankaalla. Ammattilaiset (osa) käyttää myös kosteahkoa säämiskää ja sitäkin vain karvapuolelta. Kerran vuodessa kaikki pinnat - myös puitteet - kannattaa pestä. Lika sitoo kosteutta joka ennen pitkää johtaa maalin/lakan hilseilyyn ja pinnan rikkoontumiseen.Ahahaa, tiesikös kukaan et lasi on juokseva aine ja mitä vanhempaa, sitä enemmän se valuu alaspäin, eli vanha lasi on paksumpaa alalaidastaan ja on suht sama millä sitä on raapattu, toki, naarmut näkyy kauan ;)
Ja ihan uteliasuudesta, kuka ihme pesee ikkunoita pakkasella, niin et tarttis sinolii?
On aikas epätoivoista puuhaa ja jättää ikkunoiden väliin kosteuden, joka ei ihan heti haihdu ;)))- Mewgrazy
anjaniina_ kirjoitti:
Ahahaa, tiesikös kukaan et lasi on juokseva aine ja mitä vanhempaa, sitä enemmän se valuu alaspäin, eli vanha lasi on paksumpaa alalaidastaan ja on suht sama millä sitä on raapattu, toki, naarmut näkyy kauan ;)
Ja ihan uteliasuudesta, kuka ihme pesee ikkunoita pakkasella, niin et tarttis sinolii?
On aikas epätoivoista puuhaa ja jättää ikkunoiden väliin kosteuden, joka ei ihan heti haihdu ;)))Tuota en allekirjoita. Vanha lasi on ns. puhallettua ja levitettynä leikattua lasia. Siinä on valu- ym. vääristäviä epäuhtaudesta johtuvia virheitä. Lasi myös karkaistuu ajan myötä suurien lämpötilan vaihteluiden vuoksi. Samasta vanha lasi voi joissakin tapauksissa rikkoontua itsestään, kuten esimerkiksi venäläisvalmisteisen ohuet jäljitelmälasit. Uusissakin laseissa tätä on havaittu. Yleisimmät syyt ovat kuitenkin puitteen jännityksissä ilmenevät syyt. No, oli miten oli, pesun jälkeen ikkunaan ilmentyvät kosteusongelmat johtuvat kondensiosta, jolloin sisäilma reagoi ulkoilmaan muodostaen kosteutta. Vuoto voi johtua rakenteellisesta virheestä tai väärin toteutetusta tiivistyksestä. Pesun kanssa ei tule ongelmia, jos kuivaa paikat asiallisesti. Lisäksi kovat sateet ja kertyvä lumi aiheuttaa kosteusongelmia, jos ikkuna ei tuuletu välistä. Ja miksi ei ikkunoita voi pestä talvella? Kyse on vain asiallisesta varustuksesta ja perehtyneisyydestä.
- rygseck
En parjaa sitä pihkapuuta tokikaan... enkä aio tehdä mitään sen eteen, ettei pihkaisi. Syy on selvä - se tuoksuu taivaalliselle =)
Eikä haittaa koko aikaa, kun on lasien välissä.
Mulla toimii toi etikkavesi, kun asun maalla - mikroliina sopii sen kanssa, nihkeänä - ei märkänä.
Sanomalehtipaperi pitää möyhiä ennen kuin sillä kuivaa, ei se kauheesti naarmuta. Mewgrazy kirjoitti:
Tuota en allekirjoita. Vanha lasi on ns. puhallettua ja levitettynä leikattua lasia. Siinä on valu- ym. vääristäviä epäuhtaudesta johtuvia virheitä. Lasi myös karkaistuu ajan myötä suurien lämpötilan vaihteluiden vuoksi. Samasta vanha lasi voi joissakin tapauksissa rikkoontua itsestään, kuten esimerkiksi venäläisvalmisteisen ohuet jäljitelmälasit. Uusissakin laseissa tätä on havaittu. Yleisimmät syyt ovat kuitenkin puitteen jännityksissä ilmenevät syyt. No, oli miten oli, pesun jälkeen ikkunaan ilmentyvät kosteusongelmat johtuvat kondensiosta, jolloin sisäilma reagoi ulkoilmaan muodostaen kosteutta. Vuoto voi johtua rakenteellisesta virheestä tai väärin toteutetusta tiivistyksestä. Pesun kanssa ei tule ongelmia, jos kuivaa paikat asiallisesti. Lisäksi kovat sateet ja kertyvä lumi aiheuttaa kosteusongelmia, jos ikkuna ei tuuletu välistä. Ja miksi ei ikkunoita voi pestä talvella? Kyse on vain asiallisesta varustuksesta ja perehtyneisyydestä.
Mut tosiasia on et lasi on kiinteää nestettä ;))
- rygseck
anjaniina_ kirjoitti:
Mut tosiasia on et lasi on kiinteää nestettä ;))
Tän tietää myös Ryggis =)
rygseck kirjoitti:
Tän tietää myös Ryggis =)
Ja se mitä on lasissa on kohta myös massussa.Niin nestemäist se on >;)))
- rygseck
anjaniina_ kirjoitti:
Ja se mitä on lasissa on kohta myös massussa.Niin nestemäist se on >;)))
Toisaalta, jos sitä lasia kovinkin kallistelee, voi olla ihan kaasussa :O
Lopulta taas voi olla nesteessä - kaulaansa myöten !!!
Mikään vimpainihminen en ole. Mutta. Tulinpa ostaneeksi Kärcherin ikkunanpesusetin ja laite antoi juuri sen mitä siltä odotinkin.
Se ei juuri ikkunanpesuani mullista, periaatteessa se käy samoin kuin ennenkin.
Mutta. Sanomalehtipaperikuivauksesta ei ole kokemusta, eikä tule kun ei ole sanomalehtiäkään. Ja kumilastalla kuivauksessa suurena ongelmana olen aina kokenut sen tahraavuuden ja lisäksi ikkunan puitteen alaosiin valuva vesi lyhentää ikkunoiden huoltoväliä.
Tuolla Kärcherin kuivaimella homma käy siististi ja helposti. Ei enää mustan valuvan ja roiskuvan veden jättämiä tahroja sinne sun tänne. Ei enää tarvitse levitellä pyyheliinoja ikkunan alle.
Onhan noita äkkiä laskien 47 ruutua, tosin muutamaa ullakon ja kellarin ikkunaa nyt ei alvariinsa tarvi olla pesemässä.
Jos pihka lähtee autosta, kai se lähtee kissan kupistakin.
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?action=printpage;topic=23546.0
http://www.metsalehti.fi/fi-fi/forum/Thread.aspx?threadId=86414567-c8c8-4446-8c75-17a20cceb1f5- rygseck
Joo, voita mä käytinkin. Käsistä lähti pihka kuin unelma =)
Mä oon ajatellu kylpyhuoneeseen sellaista höyrypesuria... eikös siinä oo vähän sama periaate kuin tossa ikkuna-aparaatissa ??
Eikä kai siinä konkurssiin joudu, vaikka joskus ostaiskin jonkun vempaimen, mikä osottautuiski turhakkeeks =) rygseck kirjoitti:
Joo, voita mä käytinkin. Käsistä lähti pihka kuin unelma =)
Mä oon ajatellu kylpyhuoneeseen sellaista höyrypesuria... eikös siinä oo vähän sama periaate kuin tossa ikkuna-aparaatissa ??
Eikä kai siinä konkurssiin joudu, vaikka joskus ostaiskin jonkun vempaimen, mikä osottautuiski turhakkeeks =)Ei, tuolla ikkuna-aparaattilla ei ole mitään tekemistä höyrypuhdistimen kanssa.
Ikkuna pestään käsin mutta kuivataan tuolla aparaatilla ihan kuten kumilastalla, erona vain se, että aparaatti imee veden sisäänsä.
Höyrypesuri saattaa olla tiettyihin kohteisiin ihan hyödyllinenkin värkki.- rygseck
mies-vm56 kirjoitti:
Ei, tuolla ikkuna-aparaattilla ei ole mitään tekemistä höyrypuhdistimen kanssa.
Ikkuna pestään käsin mutta kuivataan tuolla aparaatilla ihan kuten kumilastalla, erona vain se, että aparaatti imee veden sisäänsä.
Höyrypesuri saattaa olla tiettyihin kohteisiin ihan hyödyllinenkin värkki.Ahaa... mä luulin et oot hommannu sen ikkunapesurin :O
No joo - toi onkin järkipeli tommonen =)
Mä inhoon ku kylppäriin jää aina sitä saippuamöhnää kaakeleihin - ja sitä saa hingata vaikka ja millä... jos toi höyry olis kummiski hellempi vaihtoehto ??
Tiiä sit.. rygseck kirjoitti:
Ahaa... mä luulin et oot hommannu sen ikkunapesurin :O
No joo - toi onkin järkipeli tommonen =)
Mä inhoon ku kylppäriin jää aina sitä saippuamöhnää kaakeleihin - ja sitä saa hingata vaikka ja millä... jos toi höyry olis kummiski hellempi vaihtoehto ??
Tiiä sit..Varmaankin on höyry hellempi vaihtoehto laattasaumoille. Ne saumat ei välttämättä tykkää hyvää happamista pesuaineista, joita kylppärin laattojen puhdistukseen muuten joutuu käyttämään.
Pitää vaan muistaa, että se höyrypesuri ei yksin riitä, jotenkinhan höyrypesurin irrottama lika on kuitenkin poistettava. Mutta se kai on pieni ongelma, kunhan sen lian vaan saa helposti irti. Imuroiva höyrypesin onkin sitten jo vähän hintavampi.- rygseck
mies-vm56 kirjoitti:
Varmaankin on höyry hellempi vaihtoehto laattasaumoille. Ne saumat ei välttämättä tykkää hyvää happamista pesuaineista, joita kylppärin laattojen puhdistukseen muuten joutuu käyttämään.
Pitää vaan muistaa, että se höyrypesuri ei yksin riitä, jotenkinhan höyrypesurin irrottama lika on kuitenkin poistettava. Mutta se kai on pieni ongelma, kunhan sen lian vaan saa helposti irti. Imuroiva höyrypesin onkin sitten jo vähän hintavampi.Enempi mua hirvittää, mitä ne aineet tekee tuolla meidän likakaivossa... *hyyr*
Ja sitä kautta maaperässä...
Etikka ei oo kauheen paha - se haihtuu ja kun sitä ei liikoja lotraile sitäkään, siks mä siitä tykkään =)
Joku mikrokuitu vois tosiaan riittää sen lian poistoon, kun ensin on saanut sen irti seinistä ja lattioista... siis sen lian =)
*aloittelee listaa joulupukille*
- RIMMIR
Mieli teki tässä viikonlopun aikana ottaa verhot alas ja käydä läpi kaikki ikkunat. Onneksi maltoin mieleni, eihän ole enää kuin kuukausi adventtiin ja silloin jo saa laittaa jouluverhot ikkunoihin (ettei kummiskaan se tonttu tulisi kurkkimaan ) Ja nyt taas tuulee sekä vihmoo vettä jotta kaikki olisi ollut aivan turhaa.
- rygseck
Mun tarttis vielä kans vaihtaa verhot..
Tahtoisin jotain valoverhoa, tai muuten vaaleaa - ei mitään jouluista tai tummaa/pimentävää...
Pitää saada kaikki valo, mikä vaan saatavissa on tähän pimeään aikaan =)
Täällä ne tontut on kummiski sisällä jo valmiiksi ;D
Mulla oli taas sellainen matot ulos päivä tänään.
Ikkunat on jo aikaa sitten pesty paitsi sisältä, en viittinyt repii kaikkii liimanauhoja kesällä saavat olle ens kevääseen sitten vaihdan uudet paitsi tietty ne ikkunat jotka on kesällä auki.
Nyt olis mielessä että jotain pientä uutta kivaa tekis mieli hommata.
Mutta mut tietäen olen tosi huono shoppailija.
Huomenna lähden kuitenkin kattelemaan.- rygseck
Vieläkö sitä ikkunateippiä on ???
Meille tulee kyllä semmoset ikkunat tohon vanhaan taloon - niissä on jotain niin... en ees tiedä sanaa... romanttista ?
Mitä se jotain pieni uus kiva on ?
Verhoja - taluja - mattoja ?
Mun tekis mieli verhoilla sohvanpäälliset ja samalla tyylillä keittiön tuolit...
Tai jotain pientä kivaa kans =)Onhan ikkunateippiä vielä.
Ikkunoissa voi olla vaikka mitä romanttista, esim kaikenlaisia erkkereitä.
Mietin jotain viherkaasveja, ja niille kauniita ruukkuja.
Toisaalta vois käydä kurkkimassa tuolla parissa laatikossa missä on jotain vanhoja juttuja jos siellä olis jotain tän hetken käyttöön.
Noh myös noi pöytäliinat antaa usein ihan riittävän säväyksen, jotain kivan kimaltavaa.
Ja ainakin kukkia pöydälle, se on ainakin varma.
Ja nyt pitää ottaa yhestä maljasta hedelmä, nekin antaa hetkittäin mukavaa ilmettä. Ovat vaan syötäviä niin katoovatkin sitten aina..jonnekin.- rygseck
tulisilla kirjoitti:
Onhan ikkunateippiä vielä.
Ikkunoissa voi olla vaikka mitä romanttista, esim kaikenlaisia erkkereitä.
Mietin jotain viherkaasveja, ja niille kauniita ruukkuja.
Toisaalta vois käydä kurkkimassa tuolla parissa laatikossa missä on jotain vanhoja juttuja jos siellä olis jotain tän hetken käyttöön.
Noh myös noi pöytäliinat antaa usein ihan riittävän säväyksen, jotain kivan kimaltavaa.
Ja ainakin kukkia pöydälle, se on ainakin varma.
Ja nyt pitää ottaa yhestä maljasta hedelmä, nekin antaa hetkittäin mukavaa ilmettä. Ovat vaan syötäviä niin katoovatkin sitten aina..jonnekin.Mä oon keräilly kiviä... ihan joka paikasta =)
Tai siis sellaisista paikoista, mistä haluan jonkun muiston itselleni...
Niille tarttis ettiä kanssa jokin malja tai vaasi.
Oon ajatellu ostaa pienen akvaarion ja laittaa ne sinne - pari neontetraa uiskentelemaan sinne kanssa.
Nyt ne kivet on vaan tossa pöydällä :/
Ja nyt mun rupes tekeen mieli appelsiineja ;D
- Putkivalo
Ei ikkunoita saa pestä, linnut lentää päin! Tuhma.
- rygseck
Se on vaarana siinä... :/
Pönttöpäät siivekkäät kun eivät tajua !!!
Ne lentelee päin laseja silloinkin kun ikkunat ovat likaset... juur tuossa viimeviikolla hoivailin yhtä punatulkkua kun kopsahti siihen. Oli ihan pökerryksissä...
No hetken mun hellissä käsissä ja niin se lentotaito palasi =)
Oot loistavasti selvinny hommasta. Tyttäreni tässä yhtenä menneenä kesänä joutu viemään tätinsä ensiapuun moisen työn tiimoilta. Totes vaan et ei taida omistaa oikein hyviä sukugeenejä ,reissun jälkeen:)))
- rygseck
Autsh !!
Miten siinä kävi ?
Täti kaatui lasinläpi ?
Siitä voi tulla kauheeta jälkee - näin kerran töissä kun yks horjahti päin lasia ja käsi meni läpi - jessusmaaria sitä veren määrää :o
Niitä sukugeenejä on kaikenlaisia ;D
Vasara ei lmeisesti ollu hyvä idea yrittää saada ikkunaa takaisin paikalleen. Täti sai sit lahjaks sellasen ilmalla täytettävän varasan myöhempää käyttöä varten:D Oikeesti ei ollu kyllä naurun paikka silloin. Tapahtui mökillä ja ensiapuun pääsyssä omat mutkansa sieltä maaseudulta. Jänteet oli näkyny ranteessa kun lasi siitä viilsi, tuli siis käsille se ikkuna. Onneks osas apuri ensiaputaidot ja laitto siihen puristus siteen. Matkan aikana oli höpötelly potilaalle niitä näitä ja miettiny sokin ensioireita. Loppu hyvin kaikki hyvin siis tälläkin kertaa.
- rygseck
Kauheeta :O
Siinä olis kyllä voinu sattua vaikka mitä...
Onneks oli apu kuitenkin paikalla !!!
Saatan kuvitella sen ilmavasaran päätyneen helpottuneisiin käsiin..
On varmaan kunniapaikalla ;D
Ikkunoiden peseminen on yks mun heikkoimmista kohdista. Mulla on monenmoista lastaa, hanskaa ja liinaa, mutta ikkunoihin jää aina raitoja. Jos ikkuna on ollut pesemättä useita vuosia, niin ensin pitää vaahdottaa ja hangata perusteellisesti ja sitten huuhdella, jos haluaa puhdasta jälkeä. Meillä on ikkunoita on niin paljon, että pitäis olla varsinainen työnsankari, että sais pestyä kaikki joka vuosi.
Mä katselin yhtä olohuoneen ikkunaa, että siellä välissä oli tulitikkuaski (?). Minä en ole sellaista koskaan ikkunoiden väleihin laittanut. Eli rasia on ollut siellä jo silloin, kun muutimme tänne 10 vuotta sitten. Ulkoa ja sisältä muistelen pesseeni kyseisen ikkunan, mutta väliä ei ilmeisestikään ole pessyt kertaakaan. Ikkunat ovat kyllä tosi tiivit, eivätkä ne pahemmin likaannu välistä. No verhhot eivät haalistu niin nopeesti, kun on vähän himmeämmät ikkunat.- rygseck
Jokaisella on joku heikko kohta =)
Mulla se on pyykkien viikkaaminen - jestas että siitä ei kotityö vastenmielisemmäks muutu !!
Enpä tiedä onko toi ikkunoiden jynssäämminen aina niin tarpeellistakaan, sieltä väleistä meinaan...
Jos on tiiviit pokat, eikä sinne väleihin kärpäset pääse, nii eihän ne liioin likaannukka, tiemmä.
Mä pesen, perinteisesti pari kertaa vuodessa kaikki, lisäks kesällä pariin otteeseen pelkät sisäpuolet... kesäsin ovat noi kärpäset riesana kuitenkin :/
Heh - me ollaan asuttu täs kolme vuotta, mut vasta viimekesänä sain laitetuksi verhot =)
Täällä mettänkeskellä sillä ei niin kiirus ollu ! rygseck kirjoitti:
Jokaisella on joku heikko kohta =)
Mulla se on pyykkien viikkaaminen - jestas että siitä ei kotityö vastenmielisemmäks muutu !!
Enpä tiedä onko toi ikkunoiden jynssäämminen aina niin tarpeellistakaan, sieltä väleistä meinaan...
Jos on tiiviit pokat, eikä sinne väleihin kärpäset pääse, nii eihän ne liioin likaannukka, tiemmä.
Mä pesen, perinteisesti pari kertaa vuodessa kaikki, lisäks kesällä pariin otteeseen pelkät sisäpuolet... kesäsin ovat noi kärpäset riesana kuitenkin :/
Heh - me ollaan asuttu täs kolme vuotta, mut vasta viimekesänä sain laitetuksi verhot =)
Täällä mettänkeskellä sillä ei niin kiirus ollu !Minäkään en viikkaa pyykkejä. Mä vedän vaatteet kuivurista pyykkikoreihin mullin mallin, ja vien makkariin. Makkarin kirjahyllyssä on varattu tila kahdelle pyykkikorille. Sitten, kun huvittaa heittelen omat pyykkini vetolaatikoihin ja henkareihin. Joskus mä käytän vaatteet suoraan pyykkikorista. Mies taittelee omat vaatteensa nätisti ja laittaa ne paikoilleen, mut välillä silläkin lojuu vaatteita pyykkikoreissa. Tässä järjestelmässä tarvitaan useita puhtaanpyykinkoreja.
Lakanat mä niputan aina ennen kaappiin laittoa, ja pyyhekaappi on suotraan kuivurin edessä. Verhoille mä tein oman komeron, jossa on irrotettavia tankoja. Kun verhot kuivuvat pyykkinarulla tuulessa, ne ovat melko sileät. Verhokomeron tangolla ne saa varastoitua sileinä, ja ne voi laittaa ikkunaan jopa silittämättä. Erilaisia verhoja nimittäin sattuu olemaan. Meillä on joka ikkunasta näköyhteys jonkun pihalle.- rygseck
sedna2003 kirjoitti:
Minäkään en viikkaa pyykkejä. Mä vedän vaatteet kuivurista pyykkikoreihin mullin mallin, ja vien makkariin. Makkarin kirjahyllyssä on varattu tila kahdelle pyykkikorille. Sitten, kun huvittaa heittelen omat pyykkini vetolaatikoihin ja henkareihin. Joskus mä käytän vaatteet suoraan pyykkikorista. Mies taittelee omat vaatteensa nätisti ja laittaa ne paikoilleen, mut välillä silläkin lojuu vaatteita pyykkikoreissa. Tässä järjestelmässä tarvitaan useita puhtaanpyykinkoreja.
Lakanat mä niputan aina ennen kaappiin laittoa, ja pyyhekaappi on suotraan kuivurin edessä. Verhoille mä tein oman komeron, jossa on irrotettavia tankoja. Kun verhot kuivuvat pyykkinarulla tuulessa, ne ovat melko sileät. Verhokomeron tangolla ne saa varastoitua sileinä, ja ne voi laittaa ikkunaan jopa silittämättä. Erilaisia verhoja nimittäin sattuu olemaan. Meillä on joka ikkunasta näköyhteys jonkun pihalle.Toi on niin hiaanoo =)
Tämänkaltaiset ihmiset kirjoittelevat niksipirkkaan, just niitä luovia, ihania ja hulluja ideoita !!
Näitä pitäis olla enemmänkin ! rygseck kirjoitti:
Toi on niin hiaanoo =)
Tämänkaltaiset ihmiset kirjoittelevat niksipirkkaan, just niitä luovia, ihania ja hulluja ideoita !!
Näitä pitäis olla enemmänkin !Mä olen muuten aika leuhka tosta verhokaapistani!
- rygseck
sedna2003 kirjoitti:
Mä olen muuten aika leuhka tosta verhokaapistani!
Sietääkin olla ;D
Mä muuten aion just varastaa sen idean lakanoille !!!
Ajattelin sellaisia klipsuhenkareita, joihin laitetaan housuja... mitäs tuumit, onnistuisko ? rygseck kirjoitti:
Sietääkin olla ;D
Mä muuten aion just varastaa sen idean lakanoille !!!
Ajattelin sellaisia klipsuhenkareita, joihin laitetaan housuja... mitäs tuumit, onnistuisko ?Jo, harkitsin klipsuhenkareita verhoillekin, mutta tangoilla kaappitila tulee tehokkaammin käytettyä ja mulla sattui olemaan nippu noin 55 cm pitkiä alumiiniputkia. Ei tarvitse taitella verhoa kuin kolme kertaa pitkittäis suuntaisesti. Kun tanko on noin 130 cm korkeudessa, niin verho lepää puolesta välistä tangon päällä.
Sahasin komeron leveyden mittaisen laudan . Porasin laudan keskilinjaan läpireikiä noin 8 cm välein. Halkaisin laudan reikien keskeltä ja sain siitä kaappiin sekä etukannakkeen että takakannakkeen. Etukannakkeen eteen kiinnitin vielä topparilistan, etteivät tangot luista paikastaan eteen. Takatopparina toimii komeron takaseinä. Verho asetetaan alumiiniputkelle ja putki verhoineen viedään kannakeiden alapuolelta kaappiin ja nostetaan kannakkeiden uriin.- rygseck
sedna2003 kirjoitti:
Jo, harkitsin klipsuhenkareita verhoillekin, mutta tangoilla kaappitila tulee tehokkaammin käytettyä ja mulla sattui olemaan nippu noin 55 cm pitkiä alumiiniputkia. Ei tarvitse taitella verhoa kuin kolme kertaa pitkittäis suuntaisesti. Kun tanko on noin 130 cm korkeudessa, niin verho lepää puolesta välistä tangon päällä.
Sahasin komeron leveyden mittaisen laudan . Porasin laudan keskilinjaan läpireikiä noin 8 cm välein. Halkaisin laudan reikien keskeltä ja sain siitä kaappiin sekä etukannakkeen että takakannakkeen. Etukannakkeen eteen kiinnitin vielä topparilistan, etteivät tangot luista paikastaan eteen. Takatopparina toimii komeron takaseinä. Verho asetetaan alumiiniputkelle ja putki verhoineen viedään kannakeiden alapuolelta kaappiin ja nostetaan kannakkeiden uriin.Toihan on hyvä idis !!
Kun nuo tangot ovat vielä just noinpäin, niin näkee kaikki verhot kerralla - ja putkesta ei taida ees tulla semmoista taitosjälkeä ku viikkaamalla tulee (?)
Jätänkin tämän asian hautumaan vielä - ideasi on huomattavasti parempi kuin minun klipsuhenkarini =)
- Flegmis.
Turhuuden markkinat!
Vanhastaan on tiedossa paavin pallit ja nunnan nännit.
Minä liitän turhuuksien joukkoon ikkunoiden pesun.
Likaantuvat ne kuitenkin.- rygseck
Toisaalta... mitäs järkee niitä silloin oliskaan pestä, jos puhtaina pysyisivät :P
Mä tykkän kans pestä sellaista ikkunaa joka mulla on, siinä on vain kaksi pestävää pintaa joita ei ole käsitelty millään tavoin ja ovat siksi hyvin pestävissä
ihan vain vaikka fairyn voimin ja lipalla kuivaksi.
Sanomalehtiä en käytä koska mielestäni niistä lähtee väriä pokien saumoihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577360Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393634Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3742019Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861489
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631267Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164