Miksi lihavuudesta huomauttaminen koetaan törkeäksi vaikka sen tekisi asiallisesti, mutta esim runsaasta alkoholinkäytöstä (ei kuitenkaan ns juoppo ) on aivan sallittua sanoa suoraan. Itseäni suoraan sanoen ärsyttää, että jos vaikka viikonloppuna juhlin perjantaina ja lauantaina ni kyllä siitä monet kaverit heittävät "senki juoppo olit taas baarissa ryyppäämässä 2 päivää putkeen". Sitten kaveripiirissäni on myös muutama lihava naispuolinen henkilö, mutta heille en saa sanoa ylensyömisestä ja jatkuvasta lihoamisesta mitään. Minua ei henkilökohtaisesti haittaa jos joku on läski tai juo paljon, koska en puutu muiden tekemisiin. Liikalihavuus tai liika alkoholinkäyttö ovat kuitenkin siinä suhteessa samanlaisia yleensä, että aiheutetaan itselle terveyshaittoja. Jos ei tykätä ylenjuojista miksi pitäisi pitää ylensyöjistä ?
Lihavuudesta huomauttaminen ?
60
1973
Vastaukset
- j.s.
Ei tarvitse "pitää" ylensyöjistä, mutta mielestäni hyviin käytöstapoihin kuuluu olla huomauttelematta toisen ulkonäköön tai elintapoihin liittyviä asioita. Itse en esim. pidä tupakansavusta enkä käytä alkoholia, mutta ei tulisi mieleenkään kommentoida jonkun toisen tekemisiä. Jokainen kantaa vastuun omista asioistaan. "Elä ja anna toisten elää" on hyvä motto.
- Akseli33
Hyviin tapoihin kuuluisi kysyä mikä on vialla kun huomaa ystävän, kaverin, omaisen tai muuten läheisen ihmisen lihoneen.
Lapsen lihominen ja ylipaino johtuu huonoista vanhemmista ja esim. Englannissa lapsi voidaan ottaa huostaan sen vuoksi. - j.s.
Akseli33: käsi sydämelle, tykkäisitkö itse siitä, että joka ainoasta heikkoudestasi/viastasi/virheestäsi huomauteltaisiin/nalkutettaisiin? Sillä niitä riittää kyllä meillä kaikilla, lihava tai ei. Tuo Englannin tapaus on toinen juttu kokonaan, eikä lasten lihavuus ollut suinkaan ainoa huostaanoton syy, kuten selvisi jälkeenpäin. Toki vanhemmilla on vastuu mitä lapsilleen syöttää. Huonoja vanhempiakin on monenlaisia. Huonoa vanhemmuutta on sekin, jos esimerkillään opettaa lapselleen, että on lupa kritisoida toisten ulkonäköä yms.
- Akseli33
Minkä tahansa vakavan terveysongelman huomioiminen ystävällä, kaverilla, omaisella tai muulla läheisellä on suotavaa. Ylipaino on terveysongelma ja sairaus, siitä toivoisin itseänikin varoitettavan, mielestäni on osoitus siitä että välittää toisesta. Ei jokaisesta heikkoudesta, virheestä tai viasta huomautella, vaan asiasta jolle voi itse tehdä jotain. Tuttu henkilö ei mainitse asiasta kuin kerran, silloin kun huomaa lihomisen. Ennestään ja pitkään lihavana olleiden ylipaino-ongelma on jo varmasti kaikkien ja myös itsensä tiedossa.
Vieraiden eli tuntemattomien ihmisten lihavuutta, muuta terveysongelmaa tai uhkaa ei kannata tuoda esille. Esim. muiden ihmisten humalassa rattiin meno kuuluu poliisin valvottavaksi, naula tms. auton renkaan puhkaiseva esine on auton kuljettajan oma asia samoin kuin se käyttääkö turvavöitä. - 5+12
Akseli33 kirjoitti:
Minkä tahansa vakavan terveysongelman huomioiminen ystävällä, kaverilla, omaisella tai muulla läheisellä on suotavaa. Ylipaino on terveysongelma ja sairaus, siitä toivoisin itseänikin varoitettavan, mielestäni on osoitus siitä että välittää toisesta. Ei jokaisesta heikkoudesta, virheestä tai viasta huomautella, vaan asiasta jolle voi itse tehdä jotain. Tuttu henkilö ei mainitse asiasta kuin kerran, silloin kun huomaa lihomisen. Ennestään ja pitkään lihavana olleiden ylipaino-ongelma on jo varmasti kaikkien ja myös itsensä tiedossa.
Vieraiden eli tuntemattomien ihmisten lihavuutta, muuta terveysongelmaa tai uhkaa ei kannata tuoda esille. Esim. muiden ihmisten humalassa rattiin meno kuuluu poliisin valvottavaksi, naula tms. auton renkaan puhkaiseva esine on auton kuljettajan oma asia samoin kuin se käyttääkö turvavöitä.Muiden ihmisten humalassa rattiin menosta toki kuuluu ilmoittaa poliisille, oli tuttu tai tuntematon. Naula-vertaustasi en ymmärtänyt, turvavöiden käytöstä olen kanssasi samaa mieltä.
- Milla.
Akseli33 kirjoitti:
Vieraiden eli tuntemattomien ihmisten lihavuutta, muuta terveysongelmaa tai uhkaa ei kannata tuoda esille. Esim. muiden ihmisten humalassa rattiin meno kuuluu poliisin valvottavaksi, naula tms. auton renkaan puhkaiseva esine on auton kuljettajan oma asia samoin kuin se käyttääkö turvavöitä.Mun mielestä on ihan ok mainita lihomisesta, jos osaa sen sanoa sillä tavalla, että henkilö jolle sen sanoo ymmärtää että kysyt sellaisia koska olet huolestunut ihmisestä ja että toivot hänen parasta, että muuten sinua ei lihominen kiinnosta kuin vain terveyspuolin. Jos näin osaat sen ilmaista niin miksei?
Kuitenki aika monet voi silti loukkaantua tällaisesta, olipa hän tietoinen ongelmastaan tai ei. Toisen ihmisen ´´silmien avaaminen´´ ei luonnistu usein kovinkaan helposti, jos on herkkä asia tälle ihmiselle.
- 15+15
Kavereille ja ystäville pitäisi pystyä huomauttamaan, jos jokin elintavoissa tms. on vialla. Käyt baarissa kahdesti viikossa, entä sitten? Ystävilläsi ei pitäisi olla ongelmaa sen suhteen, koska olet kuitenkin aikuinen ihminen ja vastuussa teoistasi. Sinun ei kuitenkaan pidä suuttua, jos joku huomauttaa tai kysyy sinulta asiasta. Alkoholinkäyttö on ongelma vasta kun se hallitsee elämää.
Lihavuus sen sijaan on huomattavasti arempi aihe ihmisille, etenkin naisille. Kuten Akseli33 edellä mainitsi, huomattava ylipaino-ongelma on varmasti kaikille ilmiselvää, eikä siitä tarvitse puhua, mikäli tämä lihava henkilö itse ei sitä ota puheeksi. Jos huomaa jonkun alkavan lihoa, voi siitä YSTÄVÄLLEEN kertoa/kysyä kohteliaasti, siinä ei pitäisi olla mitään, ainakaan todellisilla ystävillä.- kjhkkjhkj
Jos juo itsensä humalaan kaksi kertaa viikossa, kyse on terveysongelmasta vaikka se ei elämänhallintaa haittaisikaan. Lihavuus on myös terveysongelma, mutta paljon monimutkaisempi. Jos ihminen on aina ollut lihava, on asiaan turha mennä kenenkään valistamaan. Jos taas painoa tulee vuodessa parikymmentä kiloa, on ehkä kyse jostain oikeasta ongelmasta. Minä olen aina ollut lihava ja se johtuu siitä, että pidän syömisestä.
Alkoholista huomauttaminen on sikäli tarpeelisempaa, että humaltumista pidetään hyväksyttävänä ja se liittyy sosiaalisuuteen. Humalahakuista juomista ei pidetä pahana, vaikka se sitä on. Lihomisen ihminen huomaa yleensä itsekin heti ja se on melkoinen kriisin paikka, varsinkin naisille.
- exxon valdez
Sitten voi kommentoida myös,tai kysyä:
Mitä maksaa varvi ,kun oot blondi?
Blondi kun oot,paljon maksaa ilta? - hyssssssssss!!
Ei saa! Ylipaino on nykyään tabu! Hys hys!! Ylettömät läskienkantajat ovat muutenkin nykyään "normaalipainoisia"!
- ??
Entäs kun ihminen on liian laiha? Siitä kyllä saa sanoa ja se on kohteliaisuus ja imartelua.
- Helberi
?? kirjoitti:
Entäs kun ihminen on liian laiha? Siitä kyllä saa sanoa ja se on kohteliaisuus ja imartelua.
Jos ihminen on laiha, niin siitä ei välttämättä sanota positiivisesti. Yleensä olen kuullut sanottavan tyyliin," kamala kun sä oot niin laiha" tai "miten sä olet laihtunut noin hirveesti". Eli negatiiviseen sävyyn. Eli yleensä laihoja moititaan ja kauhistellaan, mutta lihavat saavat olla rauhassa, eikä niiden syömiseen puututa!
- exxon valdez
Ylettömät läskienkantajat ovat muutenkin nykyään "normaalipainoisia"!
Kun sanot läskiksi blondia,et saa pildee.
Sano sitä blondii kauniiksi,vaikka olis kuinka läski,toosaa saat heti. - voi voi
Luuletko, ettei se ylipainoinen itse tiedä olevansa ylipainoinen, jos siitä ei jokainen huomauta erikseen? Syömishäiriö on yleensä henkisen puolen ongelma eikä sitä varsinaisesti auta toisten huomauttelu.
- justiinsa joo
Niinkö ? Tiedätkö, että minä tiedän olevani hoikka ja vaikka kuinka yritän painoa nostaa se ei nouse, vaan sinäkin koet oikeudeksesi tulla huomauttamaan minulle hoikkuudestani, eikö vain. Ja, kyllä minulla saa tuoda juhlissa jne. kakkua "syö sinä, kun tuli leikattua liikaa" ja kaikkea muuta huomauttamista saan osakseni. MIKSI MINÄ PITÄISIN SUUNI KIINNI SIITÄ ETTÄ JOKU YLIPAINOINEN HOTKII RASVAISTA RUOKAA ? Oottepa s**tanan herkkiä rasvap*rseitä, tee jotankin.
- kbjeg<AEPGKIN
justiinsa joo kirjoitti:
Niinkö ? Tiedätkö, että minä tiedän olevani hoikka ja vaikka kuinka yritän painoa nostaa se ei nouse, vaan sinäkin koet oikeudeksesi tulla huomauttamaan minulle hoikkuudestani, eikö vain. Ja, kyllä minulla saa tuoda juhlissa jne. kakkua "syö sinä, kun tuli leikattua liikaa" ja kaikkea muuta huomauttamista saan osakseni. MIKSI MINÄ PITÄISIN SUUNI KIINNI SIITÄ ETTÄ JOKU YLIPAINOINEN HOTKII RASVAISTA RUOKAA ? Oottepa s**tanan herkkiä rasvap*rseitä, tee jotankin.
Ihan kuin eräs ystäväni kirjoittaisi.. "liian"laiha, vaikka syö kuin hevonen ja kaikki kertovat tämän aina joka pippaloissa... Etenkin ne ryhävalaan kokoiset. Onko se sitten niin kivaa olla jumalattoman lihava, että sitä ruokaa tarvii tuputtaa muillekkin. Ensi kerralla teen valmiit annokset.. =D Kenellä sitten on nälkä ja kuka tuputtaa kelle sitä safkaa...
- juupa joo
justiinsa joo kirjoitti:
Rasvaisella ruoalla ei ole mitään tekemistä lihavuudenkanssa.
hiilarit siellä kummittelee taustalla. - Yualle
Luuletko, ettei se alkoholisti huomaa olevansa joka ilta kännissä...??? Alkoholismi on yleensä henkisen puolen ongelma eikä sitä varsinaisesti auta toisten huomauttelu.
- ......
Yualle kirjoitti:
Luuletko, ettei se alkoholisti huomaa olevansa joka ilta kännissä...??? Alkoholismi on yleensä henkisen puolen ongelma eikä sitä varsinaisesti auta toisten huomauttelu.
Itseasiassa moni nuori ei tajua käyttävänsä alkoholismin puolelle menevää määrää alkoholia.
Jos et ole huomannut, moni alkoholisti ei ole mielestään alkoholisti ja sanoo pystyvänsä lopettamaan milloin vaan haluaisi. - !!!!!
juupa joo kirjoitti:
Rasvaisella ruoalla ei ole mitään tekemistä lihavuudenkanssa.
hiilarit siellä kummittelee taustalla.Kyllä muuten on ! Kukaan ei leivällä ja vedellä itseään läskiksi saa, kyllä ne on ne leivän päälliset.
- senkin tyhmä!
Mä haluan huomauttaa kaikille tyhmille ihmisille että on vaarallista olla noin helvetin tyhmä!
- Isofaija
Liikalihavuudesta ja viinanjuonnista varsinkin yleisillä paikoilla olisi jokaisen kansalaisen huomautettava. Liikalihavuus maksaa yhteiskunnallemme samalla tavalla kuin viinan kanssa pläträäminenkin. Molempien maksumiehiksi joutuvat viattomat, itsestänsä huolehtivat kansalaiset.
- oiaikojaoitapoja..
Totta. Saamistasi miinuksista päätellen tännekin ovat pesiytyneet netin läskiperseet jotka tuijottavat vain ja ainoastaan omaa napaansa. Arvostella ei saisi mutta läskeistä johtuvat hoitokulut pitäisi kyllä heille kustantaa -.-
- milla.
oiaikojaoitapoja.. kirjoitti:
Totta. Saamistasi miinuksista päätellen tännekin ovat pesiytyneet netin läskiperseet jotka tuijottavat vain ja ainoastaan omaa napaansa. Arvostella ei saisi mutta läskeistä johtuvat hoitokulut pitäisi kyllä heille kustantaa -.-
Yhteiskunta ja media tuputtavat vääränlaisia elintapoja ihmisille, joten enpä nyt lähtisi ihmisiä itseään pelkästään syyttämään.
Kaikki hampurilaismainokset telkkarissa ja raitiovaunupysäkeillä. Ja autot, metrot ja linja-autot viestittävät sitä että ei itse tarvitse liikkua ollenkaan kun kaikkialle minne tarvitsee päästä, pääsee jollakin kulkuvälineellä.
Urheilu on niin taka-alalla nykyisessä yhteiskunnassa, ettei monet tajua sen tärkeyttä eikä ainakaan osaisi kuvitella aloittavansa urheilua koska kaikki muu elämä sujuu ihan hyvin ilmankin. - milla.
milla. kirjoitti:
Yhteiskunta ja media tuputtavat vääränlaisia elintapoja ihmisille, joten enpä nyt lähtisi ihmisiä itseään pelkästään syyttämään.
Kaikki hampurilaismainokset telkkarissa ja raitiovaunupysäkeillä. Ja autot, metrot ja linja-autot viestittävät sitä että ei itse tarvitse liikkua ollenkaan kun kaikkialle minne tarvitsee päästä, pääsee jollakin kulkuvälineellä.
Urheilu on niin taka-alalla nykyisessä yhteiskunnassa, ettei monet tajua sen tärkeyttä eikä ainakaan osaisi kuvitella aloittavansa urheilua koska kaikki muu elämä sujuu ihan hyvin ilmankin.Ja koska suuri osa ihmisistä eivät ole koskaan erityisemmin urheilua harrastaneet, eivät he myöskään tiedä kuinka paljon energiaa ja hyvää oloa urheilu antaa. Päinvastoin, ylipainoiset lapset kun laittaa liikuntatunnille, siitä tulee usein vain inhottava hikinen pakkokokemus, jossa jää muiden osaamisen varjoon ja syrjintääki saattaa esiintyä.
- ??????
milla. kirjoitti:
Urheilu on niin taka-alalla nykyisessä yhteiskunnassa, ettei monet tajua sen tärkeyttä eikä ainakaan osaisi kuvitella aloittavansa urheilua koska kaikki muu elämä sujuu ihan hyvin ilmankin.Aha, siis ylipainoisilla ei ole aivoja päässä, vaan ostavat kaiken mitä mainostetaan ?
- keitto maistuu
höpö höpö! Jokainen kunnon juoppo on hoitonsa maksanut moninkertaisesti, että siitä on aivan turha urputtaa. Samoin on laita tupakoitsijoiden. Perehdypäs huvikses alkoholiveroon!
- saa huomauttaa!
Sekä lihavuudesta että juomisesta saa huomauttaa, jos nämä menevät överiksi. Tietänet, että lihavuus ja alkoholismi ovat todella suuria ongelmia Suomessa. ME veronmaksajat olemme ne, jotka maksamme läskien juoppojen hoitokulut. Ja nuo hoitokulut on valtavia, koska suomalaiset nyt satttuu olemaan läskejä juoppoja. Eli huomauta ja reilusti!!! Jos ihmiset suuttuu, voit perustella asian tällä tavalla. Toisten ihmisten alkoholismi ja lihavuus on meidän itsekurinkin omistavien ihmisten ongelma, ja se on meille kuuluva asia!
- älkää viitsikö
naiset Suomessa pitävät läskejä kurveina ;-)
Jos sexyä haluat, juo sidukkaa ja syö pikaruokaa. - senkin natsit
Kyllä tän maan suurin ongelma olette TE kaikki haukkujat! Viesteistänne paistaa sivistymättömyys, järjetön suvaitsemattomuus, suoranainen umpihölmöys ja fanaattinen tuomitsevaisuus joka alkaa muistuttaa ääriliikettä. Ja kaikkihan me tiedämme mitä ääriainekset aiheuttavat; joukkutuhoja, väkivaltaa ja vihaa.
- HHH---
Kehtaatkin! Miten onnistuitkin kääntämään koko kuvion päässäsi noin vinksalleen? Mitä puolustelemista mielestäsi lihavuudessa ja juopottelussa on? Molemmat on tuomittavia asioita, eikä niitä pidä koskaan hyväksyä. Vain hyvin harvat ihmiset kärsivät lihavuudesta esim. lääkityksen takia. On kuvottavaa, että täällä ihmiset vaan mässäilee ja turpoaa kuin siat, kun samaan aikaan sadat miljoonat ihmiset ympäri maailmaa kärsivät nälästä. Minä en syö koskaan enempää kuin minun tarvitsee. Mitä läskien päässä oikein liikkuu?
- HHH---
HHH--- kirjoitti:
Kehtaatkin! Miten onnistuitkin kääntämään koko kuvion päässäsi noin vinksalleen? Mitä puolustelemista mielestäsi lihavuudessa ja juopottelussa on? Molemmat on tuomittavia asioita, eikä niitä pidä koskaan hyväksyä. Vain hyvin harvat ihmiset kärsivät lihavuudesta esim. lääkityksen takia. On kuvottavaa, että täällä ihmiset vaan mässäilee ja turpoaa kuin siat, kun samaan aikaan sadat miljoonat ihmiset ympäri maailmaa kärsivät nälästä. Minä en syö koskaan enempää kuin minun tarvitsee. Mitä läskien päässä oikein liikkuu?
Ja te jotka laitatte miinusta tekstilleni, perustelkaa miinuksenne!
- jep..
HHH--- kirjoitti:
Ja te jotka laitatte miinusta tekstilleni, perustelkaa miinuksenne!
Taitaa olla lihavia alkoholisteja ne jotka niitä miinuksia laittelee. :) Mikäpä muukaan heidän syynsä voisi olla..
- fdsfddg
jep.. kirjoitti:
Taitaa olla lihavia alkoholisteja ne jotka niitä miinuksia laittelee. :) Mikäpä muukaan heidän syynsä voisi olla..
Läskeillä nyt on tapana pesiytyä kaikkiin threadeihin jotka käsittelevät ylipainoa negatiivisessa mielessä. Mitään eivät kykene perustelemaan mutta miinuksia kyllä naputellaan, aivan kuin se muuttaisi mitään :D Muutama saattaa itkeskellä vielä perään "yhyy miks arvostelet ?!!1"..
- Hedonistibotti
jep.. kirjoitti:
Olen ihannepainoinen absolutisti nainen. Mitäs siihen sanot?
"Senkin natsit" on sata kertaa oikeammassa teihin verrattuna. Hävettää kuulua samaan eläinlajiin tuollaisten haukkujien ja toisten syyttelijöiden kanssa. Itsehän olette varmaan täydellisen terveet elämäntavat omaavia mielensairauksille immuuneja puolijumalia?
- mutustelija
Olen TOSI läski, enkä ole sairas, vetäkää siitä sitten :D
pässit! - .............
Lihavuuden jokainen näkee peilistäkin. Lihavuus on haitaksi vain itselle, ei esimerkiksi perheelle tai muille läheisille. Liiallista juomista ei välttämättä itse huomaa, eikä tajua miten paljon siitä voi olla haittaa ympäristölle, myös täysin ulkopuolisille.
- kurman1
katohan tyhmä peiliin ja kysy itseltäsi
- oikeasti isokokoinen
Yrittäkää te lihavien haukkujat pysyä nahoissanne sillä lihavia ihmisiä on nyt, aina ja ikuisesti olemassa tämän maan päällä ja jos te ette sitä asiaa kestä, niin ei voi sitten mitään, mutta antakaa lihavien ihmisten olla rauhassa. Jokaisella on oikeus olla sen painoinen kun on. Mä olen niin KURKKUA MYÖTEN TÄYNNÄ TEISTÄ LIHAVIEN HAUKKUJISTA.
- entinen ylipainoinen
Lihavuuden ihanuuden itse kokeneena sanon, että asiasta huomauttamien, ystävän tai läheisenkään taholta, satuttaa. Jokainen ylipainoinen kyllä tietää oman painonsa, eikä yksikään ole siitä ylpeä. Meillä jokaisella on ongelmamme, kenellä mikäkin, miksi siis osoittelemaan kenenkään toisen ongelmaa.
- tuumailija100
Elämässä olisi tärkeintä se, että elää sitä omaa elämää eikä toisten...
Kivittämällä omasta mielestä olevat epäkohdat, onkin arkea vuosien päästä itse kivityksen kohteena... - Kehotin
Aika hankala kysymys oikeastaan. Mistä sitä tietää mistä syystä kys. henkilön ylipaino on alkanut. Onko hän masentunut, onko häneltä juuri kuollut läheinen henkilö, onko hänellä syömishäiriö, tyhjyyden tunne jne...
Totta kai voi sanoa, että niin ylipaino kuin alkoholiongelma on itse aiheutettua. Tuskin kukaan on alkoholismin syntyvaihella väkipakolla jouttanut viinaa henkilön kurkusta alas tai tunkenut Sacher-kakkua ensin normaalipainoisen/alipainoisen (ja siten myöhemmin ylipainoisen) henkilön kurkusta alas, kuin henkilö itse. Se ei kuitenkaan ole ihan niin yksinkertaista.
Kuka meistä on kellekään sanomaan miten elää elämäänsä oikein, tai tuomitsemaan muita. Kyllä meissä kaikissa on varmasti se jokin, miksi emme jokainen loppupeleissä hyväksi satavarmasti toistemme tekemisiä. Tärkeintä on se, että oli "ongelman" takana syy mikä tahansa siihen saadaan apu. Kai sitä voisi ystävällisesti kysäistä tuttavansa kuulumisia ja koittaa suoraan päin naamaa läskiksi haukkumatta selvittää onko hänellä kaikki hyvin? Olisiko niin mahdoton ajatus, että kuuntelisimme toisemme kuulumiset ja edes aidosti kiinnostuisimme heidän olostaan ja hyvinvoinnistaan ennen kuin tuomitsemme heidän elämäntyylinsä tai olomuotonsa?
Joskus jo ihan kuunteleminen voi auttaa tätä toista henkilöä oivaltamaan, mitä hänen olisi hyvä esim. itsensä (ja tässä tapauksessa terveytensä) eteen. - 7 x 7
Kummastakaan ei ole mitään asiaa mennä ' sanomaan '.
Mitä se kenellekkään kuuluu onko joku luuranko ja anorektikko. HÄH ?
Pitäisi mennä ' sanomaan ' - vai?
Pitäkää ääliöt vain huolta omista viinaläskeistänne ja luurankoluistanne. - EL.a. K:IM
vlada
Ei niistä kannata huomauttaa.
Mutta kyllä asioista pitää saada puhua oikeilla termeillä.
Jos on läski, niin on läski.
Mä olen alkkis, ja melkein ylpeä siitä, koska osaan juoda oikein.
Siihen ei moni pysty. - vlada
Niin en tässä yrittänyt mitenkään haukkua lihavia ja sanoa että "juopot" saavat juoda vaan lähinnä kysyä niitä eroja miksi suurin osa kokee, että painosta ei saa sanoa ja juomisesta saa. Nimimerkin "oikeasti isokokoinen" vastaus oikeastaan kiteytti kysymykseni ja sen vastauksen. "Yrittäkää te lihavien haukkujat pysyä nahoissanne sillä lihavia ihmisiä on nyt, aina ja ikuisesti olemassa tämän maan päällä ja jos te ette sitä asiaa kestä, niin ei voi sitten mitään, mutta antakaa lihavien ihmisten olla rauhassa. Jokaisella on oikeus olla sen painoinen kun on."
Tuohon voisi vastata "Yrittäkää te juoppojen haukkujat pysyä nahoissanne sillä juoppoja ihmisiä on nyt, aina ja ikuisesti olemassa tämän maan päällä ja jos ette sitä asiaa kestä, niin ei voi sitten mitään, mutta antakaa juoppojen ihmisten olla rauhassa. Jokaisella on oikeus juoda sen verran kuin juo." Kyseessä on kaksipäinen miekka ja toinen kommentti missä todettiin, että ylipainosta ei ole perheelle ja läheisille haittaa toisin kuin juomisesta niin en usko että kukaan haluaa läheisen olevan kuoleman kielissä rappeutuneen terveyden takia joka johtuu ylensyömisestä. Ja kyllä, tiedostan itsekkin, että 25 vuoden iässä ei ole terveellistä juoda kunnon kännit 2 x viikossa, mutta jos joku siitä huomauttaa ni en todellakaan kiellä asiaa. Sekin on yksi asia joka ihmetyttää niin liikaa juojissa kuin liikaa syöjissä että miksi hyökätään aina asiasta huomauttajaa kohti? Jos perus nuorelle miehelle joka juo paljon sanoo "juot liikaa" alkaa heti puolustelu tai lihavalle sanoo että "oot läski" alkaa puolustelu. Voin myöntää kenelle huomauttajalle tahansa että asia olisi korjattava. Harmi vaan että en ole vielä tähän ikään mennessä tavannut henkilöä joka ei vetäisi asiasta hernettä nenään... Jos kerta itse tietää tilanteensa niin miksi pitää keksiä tekosyitä ?- srtory
On typerää ja sivistymätöntä huomautella kenellekään ylipainosta tai alipainosta. Ylipainoinen tietää olevansa ylipainoinen. Ylipainon taustalla voi olla monia ongelmia eikä ylipaino parane ennen kuin nämä ongelmat paranevat.
En todellakaan ymmärrä miksi jollekin tulisi huomauttaa, että hän on läski. Hän tietää sen varmasti itsekin ja se on oikeasti hänen oma asiansa tekeekö hän asialle mitään. Jos hänelle ei ole tärkeää elää vanhaksi, niin mitä väliä sillä on laihtuuko vai ei. Itsepä kilonsa kantaa ja kuoleepa myös nuorempana, joten tulee siitä läskistä säästöäkin. Puhumattakaan rahasummasta, jonka läski kantaa kauppaan ja verottajalle makeisverojen muodossa.
Ainoa syy miksi ihmiset vaativat itselleen oikeutta huomautella läskeille heidän kauheista läskeistään löytyy psykologian ja etenkin psykopatologian puolelta. Poikkeuksen tekevät lähiomaiset. Mutta muiden ihmisten puuttuminen on sairasta. (sama koskee anorektikkoja. Alkoholisteihinkaan ei tarvitse muiden puuttua elleivät tee lainvastaisuuksia, mutta tuolloin kyse ei olekaan enää alkoholismiin puuttumisesta, vaan lain rikkomisesta. Ylipaino ei ole lainvastaista, eikä alipaino, mutta humalatila on joissakin olosuhteissa (vaikka auton ajaminen) sitä)
Terveydenhoitohenkilökunnalle valistus kuuluu myöskin, mutta aivan pihalla ovat nykykäytäntöjensä kanssa, jossa aina sanotaan, että tsemppaa ja vain harva lääkäri ymmärtää lähteä miettimään SYYTÄ ylen/vääränlaiselle syönnille. - srtoryn tarina
srtory kirjoitti:
On typerää ja sivistymätöntä huomautella kenellekään ylipainosta tai alipainosta. Ylipainoinen tietää olevansa ylipainoinen. Ylipainon taustalla voi olla monia ongelmia eikä ylipaino parane ennen kuin nämä ongelmat paranevat.
En todellakaan ymmärrä miksi jollekin tulisi huomauttaa, että hän on läski. Hän tietää sen varmasti itsekin ja se on oikeasti hänen oma asiansa tekeekö hän asialle mitään. Jos hänelle ei ole tärkeää elää vanhaksi, niin mitä väliä sillä on laihtuuko vai ei. Itsepä kilonsa kantaa ja kuoleepa myös nuorempana, joten tulee siitä läskistä säästöäkin. Puhumattakaan rahasummasta, jonka läski kantaa kauppaan ja verottajalle makeisverojen muodossa.
Ainoa syy miksi ihmiset vaativat itselleen oikeutta huomautella läskeille heidän kauheista läskeistään löytyy psykologian ja etenkin psykopatologian puolelta. Poikkeuksen tekevät lähiomaiset. Mutta muiden ihmisten puuttuminen on sairasta. (sama koskee anorektikkoja. Alkoholisteihinkaan ei tarvitse muiden puuttua elleivät tee lainvastaisuuksia, mutta tuolloin kyse ei olekaan enää alkoholismiin puuttumisesta, vaan lain rikkomisesta. Ylipaino ei ole lainvastaista, eikä alipaino, mutta humalatila on joissakin olosuhteissa (vaikka auton ajaminen) sitä)
Terveydenhoitohenkilökunnalle valistus kuuluu myöskin, mutta aivan pihalla ovat nykykäytäntöjensä kanssa, jossa aina sanotaan, että tsemppaa ja vain harva lääkäri ymmärtää lähteä miettimään SYYTÄ ylen/vääränlaiselle syönnille.minä olen kuulunut tähän viimeiseen ryhmään ja erään kerran lääkäristä poistuttuani päätin viiltää ranteeni auki. Niin ala-arvoista kohteluni oli. Varuiksi päätin hakea vielä psykiatrilta sopivaa lääkettä, jotta suunnitelmani varmasti onnistuu. En toki tällä syyllä hakeutunut, vaan ihan rehellisesti myös puhumaan arjen ongelmistani. Siellä heräsi heti epäily neurokemiasta ja ennen kuin ehdin ajatellekaan olin neurologilla. Neurologi diagnosoi sairauden ja kun lääkitys aloitettiin, aloin myös laihtua. Kun tätä ihmettelin, neurologi selitti tekijät ja syy-yhteyden ja minä vapauduin ja saatoin antaa itselleni anteeksi sen, että olin antanut itseni jäädä joidenkin ammattitaidottomien lääkäreiden tai persoonallisuuhäiriöisten ihmisten tallonan alle.
Nyt olen normaalipainossa. Pääsin terapiaankin setvimään lääkäreiden minulle aiheuttamia traumoja ja itseinhoa, mutta se oli sekin hyvä juttu tuo terapia. Minulla on omalääkri, johon voin luottaa, sillä hän on ammatissaan valistunut ja häneen on siksi helpppo luottaa.
Sen verran olen lihavien kanssa keskustellut, että tiedän ettei ketään auta se, että huomautetaan läskeistä. Ei ketään. Ihmeellistä ettei länsimainen lääketiede kaikessa ylivoimaisuudessaan ole oivaltanut tätä. Hyvin harvalle lihavalle käy näin kuin minulle, tämä sairaus ei ole yleinen. Silti jokaisen lääkärin tulisi tietää siitä, kyllä sitäkin käsitellään lääkiksessä…Neurologini sanoi kerran, että tarinani on kovin tuttu ja harmillista on että lääkärit unohtavat niin usein objektiivisen lääkärintoimen harjoittamisen, vaan menevät sieltä mistä aita on matalin. Niin ei saisi käydä yhdenkään potilaan kohdalla. - 8888888888
Viinapäissä on paljon pahaa tässäkin maassa tehty. Ja jostain kumman syystä, henkilön humalatila katsotaan jonkinlaiseksi lievennykseksi teolle.
- Lihaville.
Pitää huomauttaa lihavuudesta. Lihavuus on henkilölle terveyshaitta ja ympäristölle esteettinen kauhistus.
- fdvbcbcv
Tuskin noiden alkoholikommenttien on tarkoitus arvostella, vaan enemmänkin se on "vitsikäs" heitto.
Oisin vaan sitä mieltä, että vaikka kuinka tiedostaa olevansa ylipainoinen, saattaa se toisen huomauttaminen olla lähtölaukaus laihduttamiselle. Voisi vaikka kysyä paljonko painoit 10 vuotta sitten ja eikö se ollutkin parempi paino sinun kokoiselle ihmiselle. Tätä eivät vaan edes lääkärit tule kysyneeksi.
- läskitäti25252525
laitanpa omankin kommenttini tähän keskusteluun...
itse olen ylipainoinen, olen aina ollut. toisinaan hieman enemmän ja toisinaan hieman vähemmän. mahtuupa nuoruuteen myös hetkiä, jolloin häilyin normaalipainon rajamailla.
tiedän sen sanomattakin, että itselläni on ylipainoa. en kaipaa ketään sanomaan sitä minulle. suoraan sanoen itseäni ärsyttää ihmiset, jotka jaksavat jatkuvasti paasata kiloista. minulle riittää vilkaisu peiliin ja tiedän kilojen olemassa olosta.
itselläni on omat syyni siihen miksi kiloja on itselleni alkujaan kertynyt. en niitä ala täällä erittelemään, sillä ovat aika henk.koht. asioita.
omasta puolestani jokainen saa olla sen kokoinen kuin haluaa. mielestäni siinä vaiheessa asiaan on syytä jonkun tahon puuttua, mikäli tilanne on hengenvaarallinen (esim. sairaalloinen lihavuus tai laihuus). tällä en tarkoita niitä kymmentä ekstrakiloa vyötäröllä vaan sitä kun massaa alkaa olemaan sen verran, että liikkeelle ei enää tahdo päästä. siinä vaiheessa on mielestäni kohtuullista jo puuttua asiaan. muutoin pitäköön jokainen omat läskinsä! - ilkeys vs. totuus
Kyllä minusta on ihan eri asia, että jos ihminen dokaa kaatokännit, örveltää, hankkiutuu toistuvasti vaikeuksiin sen takia (rahat varastetaan, kaatuilee kännissä, saa turpaansa, joutuu raiskatuksi), että vaan juo liikaa kuin että joku on ylipainoinen. Sehän on itsestään selvää. Minusta ongelmajuominen on sellaista, että sitten itketään jälkikäteen, kun on rahat loppu eikä rahat riitäkään enää vuokranmaksuun ja häätä uhkaa tai että heräsi aamulla takapuoli kipeänä ja tahmaisena eikä lompakkoakaan näy missään.
Jos joku katsoo aiheelliseksi huomauttaa, että jollain on tullut ylimääräisiä kiloja, niin mihin sitten vedetään raja? Saako huomauttaa päin naamaa, että miten sinulla on järkyttävä finniongelma, tukkaan kannattais käyttää laadukasta hoitoainetta jottei olis ihan kuin petolinnun persus tai kaljuuntumiseen kannattais nappailla jotain vitamiiniä? Entä jos olet ostanut uudet vaatteet, niin saako niitäkin kommentoida, että miten ne on lapselliset, pappamaiset, juntit tai jotakin muuta?
Minusta totuudenpuhujat ovat usein piilokiusaajia. He nauttivat, kun voivat pahoittaa toisen mielen. Monella on itsellään huono itsetunto, jolloin pönkittävät omaa asemaansa sillä, että voivat takertua toisten huonoihin puoliin.
P.S. Jos joku dokaa liikaa, käyköön ilman minua baarissa. En huomauta siitä, mutta en myöskään lähde sellaisen mukaan pilaamaan omaa juhlimistani. - rikasrakassairas
Huomauttaminen...kuuluu huonoihin tapiohin, aina. JOS kyseessä ns. hyvä ystävä, hän kuulee ja näkee kyllä miksi "kohde" lihava tai juo liikaa.
Mitä lihavuuteen tulee, lihava tietää olevansa lihava, juoppo tietää olevansa juoppo.
Mistä yhteiskuntaan on pesiytynyt käsitys, että toisen heikkouksista on lupa huomauttaa?
Käsittämätöntä näissä joissakin vastauksissa on, että lihavien pitää itse maksaa hoitonsa jne. Voi kunpa kaikessa itseaiheutetussa terveysongelmassa jokainen maksaisi kulunsa, niinkö? Myös ne vanhemmat, joilla on perinnölliset sairaudet ja tekevät lapsia, maksaisi jälkeläisesnä hoitokulut? Jos synnyttää vammaisen lapsen, maksaa lapsen hoitokulut? Jos satut olemaan syyllinen onnettomuuteen, tulee sinun itse maksaa hoitosi tai kuolla? Yhteiskunnalle tarpeettoman vanhuksen kuolema säästää yhteiskunnan rahoja? Säästö- ja syyllistämiskohteita riittää. Jokainen ihminen ja elämä on kuitenkin yhtä arvokas ja tarpeellinen sellaisena kuin on. (ok, kannatan kuolemantuomiota, murhaaja ei ole ansainnut elämää, eikä hän ole tarpeellinen yhteiskunnalle elävänä) - ...
Jos ette "hyväksy" lihavia, niin miten selitätte Kotleetin "palvonnan"? tirkistelyä?
URPOT!!! - 190cm/158kg
Olen ollut lihava syntymästäni asti. Nyt 51 v. painoindeksi on muistaakseni 44, mies. Ette usko miten olen yrittänyt laihduttaa vähentämällä ruoan määrää. Mutta ruoka kun on esillä joka päivä, kuten teillä laihoillakin. Jos joku on lihonut teini-iän jälkeen, olen sitä mieltä, että tällaisen henkilön on paljon helpompi laihtua kuin syntymästään lihavina eläneiden. Täältä olen lukenut, että ihmisten pitäis katsoa mitä suuhunsa lykkää. Mutta kuka on syntynyt tupakoitsijaksi, kuka juopoksi? Miksi näitä on jos ns. viisas ei niitä käytä, kuten joku asian ilmaisi. Miksi ns. viisas on lyhyt pinnainen jos hänelle asioista huomauttelee. Minullaei ole tietoinen halu kiusata tai huudella toisten vioista. Pystytkö kertomaan oman 'näkymättömän' tautisi kohdatessamme, jotta voin huudella siitä. Kestätkö tuskan? Minun tautini näkyy. Vain ympäristö ympäristö on sairas. Suurimmat huutelijat peittelevät omaa 'sairauttaan'. Olen kahdesti aikonut lähteä täältä 'aikaisemmin' osin juuri huutelioiden vuoksi. Rytmihäiriöt, korkea verenpaine , nivelvaurioitaja luultavasti alkava diab-2. Mutta en ole ollut päivääkään pois tautieni vuoksi ja kuluttamassa teidän rahojanne. Siis käyn töissä, joten enköhän minäkin anna rahojani yhteiseen kassaan. Edes nuhan takia en ole pois töistä, kuten ovat laihemmat työkaverini.
- oikeasti isokokoinen
Kyllä minä ainakin oikeasti isokokosena naisena välitän ylimääräsistä kiloista ja yritän niitä kovasti pudottaa. Mitä tuohon oikeasti isokokoisuuteeni tulee, niin mä olen silti isokokoinen vaikka mulla ei olisi yhtään grammaakaan ylimääräistä rasvaa kehossani kannettavana liekö sitten joku ihme geeni jonka olen perinyt ja tämä ihme geeni on kasvattanut minulle isot luut. Minulla on leveä lantio ja leveä hartia. Kun yrittää jotenkin lyhyesti sanoa, niin olen ruumiinrakenteeltani isoluinen, vahva ja roteva. Sille asialle en voi mitään mutta ylimääräisille kiloilleni voin. Jos olisin saanut valita, niin olisin halunnut olla yhtä solakka ja kaunis kuten vaikka ne naiset niissä missikisoissa, mutta niin vaan minusta tuli isoluinen, vahva ja roteva nainen. En tiedä onko muita minun kaltaisiani ihmisiä olemassa vai olenko ainoa tällainen luonnon oikku.
Minä olen noudattanut sitä asiaa että syö vähemmän ja liikkuu enemmän. Tiedän, että on tärkeää katsoa mitä suuhunsa laittaa. Leivän päälllä käytän voita ja joskus en laita sitä ollenkaan vaan laitan aamupalajuuston siivun ja siihen päälle jotain lihaleikkelettä, joskus kinkkuleikkeleen siivun tai sitten jonkun palkanin leikkeleen siivun. Lisäksi ruokavalioon kuuluu luomukevytmaito, rasvattomaan maitoon en koske tikullakaan, koska se on ihan kuravettä. Kuten lääkäri antti heikkilä on sanonut, että rasvaton maito on ruskean kuran näköistä litkua ja sitten se värjätään valkoiseksi, että sitä voi jotenkin juoda. Tästä ravintoasiasta saisi vaikka kuinka pitkän jutun kirjoitettua. Sanon sen vielä, että syön monipuolisesti, enkä ole mikään sellainen joka puputtaa vain kasviksia. Mitä tulee niihin pahuusruokiin, niin hyvin harvoin käyn hesburgerissa tai kotipizzassa. Makeisia en syö usein. Limuja en juo usein. Alkoholia en juo koskaan. Tupakkaa en polta koskaan. Tupakka ei kyllä liity ravintoon mitenkään mutta pahe se on sekin. Jäätelöä syön harvoin.
Minä hoidan terveyttäni omalla parhaallani tavalla. Terveydenhuollolta en tarvitse mitään neuvoja. Ne vaan tuputtaa niitä margariineja, rasvattomia maitoja ja laihdutusjauheita ja lääkkeitä ihan kun ne olisi ainoa ja oikea tapa pudottaa painoa.
Lihavuusleikkauksiin en lähde vatsalaukkuani silpomaan. Joten siitä ei tule minun kohdallani yhteiskunnalle mitään kuluja. Eikä minusta muutenkaan ole kuluja yhteiskunnalle terveyden hoitoon liittyen. Harvoin käyn lääkärissä, kun ei ole ollut vaivoja minkä takia mennä lääkäriin.
Ei lihavana siis ylimääräisten kilojen kanssa eläminen ole terveellistä ja sosiaalista elämääkin se haittaa. Mutta jos vertaa lihavuutta ja juopottelua, niin lihavista ei ole häiriöksi muille ihmisille, mutta entäs ne juopot, ne kun on kännissä ne tulee häiritseen muita ihmisiä, lyöttäytyy toisten seuraan, sössöttävät ihan ihmeitä ja kaikkein pahin on se, että sitten ne käy väkivaltaisiksi ja vaarallisiksi. Eli mun mielipide on, että alkoholisteista on enemmän haittaa yhteiskunnalla ja enemmän kuluja kuin lihavista jotka kantaa kropassaan ylimääräisiä kiloja.
Mitä tulee tuohon sosiaaliseen elämään, niin mä olin ihan varma, että en koskaan löydä itselleni kumppania joka tykkäisi minusta sellaisena kun olen, mutta kappas vain sellaisen kumppanin mä kuitenkin löysin ja se tykkää minusta kovasti. Onneksi edes tuollainen onni on mun elämässäni tapahtunut vaikka muuten mun elämäni on ollut todella rankkaa ja kovaa ja kaikki se on johtunut ulkonäköni takia. Koko elämäni tulee olemaan kovaa ja rankkaa edelleenkin jos miettii vaikka noita työllisyysasioita. Olen työelämästä ihan ulkona koska ei kukaan huoli isokokoista ihmistä töihin. Minkä sille sitten voi kun asenne on työelämässä tuollainen ja silti on pakko mennä jonnekin töihin, että saa elätettyä itsensä. Sitten vielä höpötetään niistä samperin työuran pidennyksistä. Millä minä pidennän työuraani, kun en edes ole päässyt siinä alkuun. Tuskin pääsen työuralle koskaan, koska niin kovat on nuo ulkonäkövaatimukset, menevät jopa osaamisen edelle. Mutta on se niinkin kyllä asiat, että en suostu tekemään myöskään ilmaista työtä.
Missä tahansa sitten kuljenkin, niin onneksi vielä ei ole kukaan tullut mua haukkuun päin naamaa eikä huomautellut painostani. Aika rauhassa olen saanut kulkea. Mutta väkisinhän jotkut tietysti pitkään toljottaa ulkonäköäni, mutta sillähän siitä selviää, kun ei välitä toisten toljottamisista yhtään mitään. Ja vaikka joku jostain kaukaa huutaisi minulle jotain niin yrittää vaan olla niin, että se huuto menee toisesta korvasta sisään ja toisesta korvasta ulos, eikä välitä yhtään mitään siitä huutajasta. Se huutajahan siinä itsensä nolaa. Tällä tavalla meidän lihavien ja oikeasti isokokoisten ihmisten on selvittävä, kun tuolla ihmismassassa kulkee ja yrittää hoitaa ne omat arkiset asiansa.
Enempää en halua kirjoittaa minun oikeasti isokokoisen ihmisen rankasta ja vaikeasta elämästä. - Akseli33
Ylipainosta huomautettaessa, terveyteen vetoaminen ei ole kovin tehokasta koska ylipainoiset, tai tupakoivat tai muilla tavoilla itseään hitaasti tappavat eivät välitä terveydentilastaan, tai ovat itsekseen päättäneet kuolla ylensyöden, tupakoiden, heroiinia käyttäen tai alkoholia juoden terveyden kustannuksella.
Kun lihavuudesta, tai tupakoinnista valistetaan niin on tehokkainta vedota niiden aiheuttamiin kosmeettisiin haittoihin, esim. siihen että ylipaino on rumaa jo ns. normaalipainon tai BMI ylärajoilla, tai että tupakointi vanhentaa ihoa, tekee hengityksen pahan hajuiseksi, mustuttaa hampaat, tai että ylipaino ja tupakointi heikentää potenssia ja laskee hedelmällisyyttä.
Tämäkin tapa on tehoton siinä vaiheessa kun terveys ja ulkonäkö on pysyvästi menetetty, kukaan ei ota töihin eikä sosiaalista elämää ole. - davla
Mutta jos jätät huomauttamatta, niin muuttaako se sinun arkeasi mitenkään?
- persikkaomena3
Tuotaniin itse olen ylipainoinen noin 7kiloa ja sen voi taata/sanoa että ne jotka on normi mitoissa tai "laihoja " voivat olla turpakiinni. Itse en hauku ketään ylipainoista. Ite harrastan liikuntaa 4 kertaa viikossa mutta ei kilot lähe. ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih517016Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7033101Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831310Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981291- 841285
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631187- 891170
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2361136Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2181086- 721022