Te jotka olette työkyvyttömyyseläkkeelä syövän takia

c37

Kauanko kesti kun teille tuli päätös?? Ja oliko hankala päästä työkyvyttömyyseläkkeelle?? Itse pitäisi pistää hakemus sisään. Lääkäri kyllä meinasi ettei pitäisi olla ongelma saada myönteistä päätöstä koska minulla on etenevä syöpä johon saan hoitoja toistaiseksi . ja kipujakin on jos jonkin laista.
Olen tässä miettinyt mitä sitten jos päätös ei kerkiä tulla ennen sairauslomani loppua. KELA:n sivuillahan lukee jotta sitten pitäisi ilmoittautua työttömyyskortistoon,mutta maksaako ne tosiaan sellasille immeisille työttömyyspv.rahaa joka ei enää pysty töihin. Jotenki hermostuttaa koko työkyvyttömyyseläkkeelle hakeminen kun ei mitään hajua edes paljonko sitä eläkettä edes saisin. Ei kylläkään sairauspv.rahakaan ole huima kun palkkani on ollu pieni, mutta pärjätty on vaikka tämä tautikin vie oman osansa tuloista.

16

3648

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pete-j

Minulla kävi ainakin hyvin näppärästi, täytin lomakkeet ja liitteeksi lääkärin lausunto. Päätös tuli kuudessa viikossa, minulla eläkkeen maksaa VARMA. Ei muuta kuin hakemus sisään.

• unohtuiko viel jotai

Kyllä maksetaan työttömyyspäivä rahaa, viitenä päivänä viikossa v.-09. ansiotulojen mukaan.

Muista mennä ilmoittautumaan työvoimatoimistoon viimeistään samana päivänä,kun sairaspäiväraha loppuu.

Sen jälkeen täytät päiväraha hakemuksen liittoon työttömyyskassaan ,saat tarvittavaa tietoa työvoimatoimistosta.

• Suomessa menee asia vielä tänäänkin näin :

Kun sairaslomaa on ollut tasan vuosi tauotta, ei siis saa olla yhtäkään pvää välissä, niin saat automaattisesti eläkkeen.
      Minun sairasloma alkoi 29.5.2001 ja loppui n.10.5.2002 , sain eläkepäätöksen jossa elääkkeeni alkoi 2.5.2002.

Jos sitten joskus menee töihin ja tulot vakiintuu, niin eläke loppuu. Nämä asiat kannattaa esim. Kelassa varmistaa aina tapauskohtaisesti.

Siunausta t. kari ps. www.koemuutos.fi

• toist.eläk.

Kun sairaslomaa on ollut tasan vuosi tauotta, ei siis saa olla yhtäkään pvää välissä, niin saat automaattisesti eläkkeen."

EI pidä paikkaansa, eläkettä ei tosiaankaan saa automaattisesti vuoden sairauspäivärahojen saannin jälkeen! Eläkepäätös tehdään aina, ihan aina tapauskohtaisesi. Ja jos sairausloma jatkuu ja on saanut kielteisen päätöksen, niin sitten mennään vajaakuntoiseksi työnhakijaksi!

Ja eläkkeen voi laittaa lepäämäänkin, sitä ei menetä jne.

• toist.eläk. kirjoitti:

Kun sairaslomaa on ollut tasan vuosi tauotta, ei siis saa olla yhtäkään pvää välissä, niin saat automaattisesti eläkkeen."

EI pidä paikkaansa, eläkettä ei tosiaankaan saa automaattisesti vuoden sairauspäivärahojen saannin jälkeen! Eläkepäätös tehdään aina, ihan aina tapauskohtaisesi. Ja jos sairausloma jatkuu ja on saanut kielteisen päätöksen, niin sitten mennään vajaakuntoiseksi työnhakijaksi!

Olet oikeassa siinä että eläkepäätös tehdään aina tapauskohtaisesti. Minun ei tarvinnut hakea eläkettä, se päätös tuli minulle postilaatikkoon vuoden sairasloman jälkeen ja niin olen ymmärtänyt että näin se menee jokaisella.

Jotta laitathan uudestaan tarkkailluun tämän asian.

• ex-kelalainen
        tkari1 kirjoitti:

Olet oikeassa siinä että eläkepäätös tehdään aina tapauskohtaisesti. Minun ei tarvinnut hakea eläkettä, se päätös tuli minulle postilaatikkoon vuoden sairasloman jälkeen ja niin olen ymmärtänyt että näin se menee jokaisella.

Jotta laitathan uudestaan tarkkailluun tämän asian.

Ei se mene jokaisella siten kuin se sinulla on mennyt. Eli olet ymmärtänyt asian aivan väärin.

• -ra
        toist.eläk. kirjoitti:

Samoin minulle annettiin puoli vuotta kerrallaan,monta kertaa ennenkuin pääsin sairaseläkkeelle.

• ups. sairaslomani siis alkoi 29.4.2001, eli ennen vappua.

• pete-j

Kyllä se taitaa vaan olla niin että työkyvyttömyyseläkettä pitää hakea erikseen kuten muitakin työeläkkeitä. Lomake ETK/Kela 7002.

• eläkeläinen vm-08

Elämme vuotta 2011, olet jäänyt eläkkeelle KYMMENEN vuotta sitten. Moni asia on muuttunut, eli "tietosi" ovat vanhentuneita..

• c37

Kyllähän se hakemus pitää KELA:lle toimittaa ja päätöstä odotella miten muijan käy. Työeläkke minulle tulisi Ilmariselta,mutta koska sitä ei juurikaan ole kertynyt matalapalkaisesta työstäni taitaa olla niin että KELA maksaisi suurimman osan siitä työkyvyttömyyseläkkeestä kansaneläkkeen muodossa . Ja tiedän että työeläkkeeseen kylläkin lasketaan niitä tulevan ajan eläkkeitä vuosilta jotka olisin voinu terveenä immeisenä olla vielä töissä, muta en oikein usko että sekään sitä Ilmariselta maksettavaa työeläkettä paljo nostas.Hakemusta olen jo täytellyt ,muutamaan kohtaan pitäneen KELA:lta käydä lisätietoja kyselemässä jotta osaan oikein täytellä sen lappusen

• Täysi työkyvyttömyyseläke

Voit saada työkyvyttömyyseläkkeen, jos työkykysi on alentunut sairauden, vian tai vamman vuoksi vähintään vuoden ajaksi. Jos tulet työkyvyttömäksi täytettyäsi 63 vuotta, sinulle myönnetään vanhuuseläke työkyvyttömyyseläkkeen asemasta.

Jos työkykysi on alentunut vähintään 60 prosentilla eikä kuntoutuksella ole saatu tuloksia, tulee kyseeseen täysi työkyvyttömyyseläke. Se myönnetään toistaiseksi, jos työkyvyn palautuminen on epätodennäköistä. Yleensä työkyvyttömyyseläkettä edeltää Kelan maksama sairauspäiväraha.

Työkyvyttömyyseläke jatkuu vanhuuseläkeikään saakka, ellei työkyvyssäsi tapahdu muutoksia. Eläkkeen maksaminen voidaan keskeyttää työhönmenon vuoksi

• Juttele asiasta sairaalan sosiaalityöntekijän kanssa, kun haet työttömyysetuutta siinä sanotaan että olet valmis työtä vastaanottaamaan ja haet töitä aktiivisesti eikä siihen ole estettä. Ja kun samalla haet työkyvyttömyyseläkettä, siinähän on ristiriita. Siinä hakemuksessa on se kohta, että on valmis vastaanottamaan heti työtä ja sinä et ole työkykyinen.

http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/02_oikeudet_velvollisuudet/index.jsp

Itse tein sen hakemuksen, ja minulle tehtiin myöntävä päätös työttömyysturvalle joka on 0 €, koska siinä katsottiin mieheni tulot.

• juu vai ei

-ra on mennyt duuniin,kantsikohan?Ja syövästä on kulunnut 5v ens vuoden alussa ,eli hyvä että on duuni valmiina.

• .

Juu vai ei;

vapaaehtoistyöstään ei saa palkkaa. Kertonut sen itse täällä useaan eri otteeseen, on ns. ruokapalkalla

• Veera!

53-vuotisena, ensimmäisen aivohalvauksen jälkeen minulla todettiin polysytemia-vera.
      Hb ei asettunu kuriin venesektioilla ja jatkon 3:n aivohalvauksen jälkeen puolessa vuodessa löytyi oikea tyyppi ja lääkitys.

Tuona aikana olin toistuvasti töissä muutaman päivän ja sairaana muutaman päivän.

Noin 8kk ensimmäisistä oireista, pari kk oikean lääkityksen löytymisestä, KELAn ihminen ehdotti sairaseläkehakemuksen jättämistä.
      Päätös tuli parissa kuukaudessa.

Nyt, 10-vuotta myöhemmin, käyn tarkistuksessa 4 - 6:n viikon välein.
      Muuten, helppoa hengästymistä lukuun ottamatta, en tunne itseäni sairaaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7320
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3594
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      371
      1978
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1816
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1459
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe