Sanotaan ,että AA on tehokkaimpia hoitomuotoja alkohosmissa ja yhteiskunnalle ilmainen. Onko kokemuksia ?
Hoitomuoto
34
166
Vastaukset
- ------>>
Täysin ilmainen kaikille.
Koska lopetin juomisen itse, ei ole kokemuksia AA:sta, mutta sellainen käsitys syntynyt, että AA:ssa käytännössä riippuvuus korvautuu toisella, eli alkoholiriippuvuus vertaistukiriippuvuudella. mikä on toki parempi, kuin juominen.
Samalla syntyy uusi sosiaalisia suhteita, kun vanhasta juopporemmistä on päästävä eroon.- Yorzi
" AA:ssa käytännössä riippuvuus korvautuu toisella, eli alkoholiriippuvuus vertaistukiriippuvuudella. mikä on toki parempi, kuin juominen.
Samalla syntyy uusi sosiaalisia suhteita, kun vanhasta juopporemmistä on päästävä eroon. "
Riippuvuuuksiahan on ihmisillä monenlaisia. Mulla on esimerkikksi riippuvus hengitysilmasta, vedestä, ravinnosta ja riittävästä lämpötilasta. Siinä sivussa riippuvuus AA.sta ei haittaa hevon vittua. Mutta päihderiippuvuutta en enää halua takaisin.
- aa veteraani
AA tovereiden kanssa on mukava mennä aina palaverin jälkeen ryyppäämään!
- Koukussa..
Mulle on 16 v tyttönä ukot juottanut kossua ja humalassa naineetkin. Nyt olen 21v ja vieläkin menen välillä ukkoporukkaan ryyppää vaikka tiedän että haluavat sekiä kun tarjoavat viinaa. Välillä en tiedä kumpaa haluan enemmän, munaa vai viinaa, sitä on vaan kivempi olla tuntemattomien miesten naitavana vaikka jälkeen joskus hävettää kun monta ukkoo panee.
- P´lapio
Alkoholismi on synnynnäinen ja parantumaton sairaus.
Siihen auttaa usko korkeimpaan voimaan, jumalaan. Sekä käynti kerholla, koko loppuikänsä, päivä kerrallaan.
Mikä parasta, kerholta onkin sitten erikiva lähteä kokouksen jälkeen virkistävälle ohrapirtelölle, esson paariin, samanhenkisessä kerholais-seurassa!
http://www.youtube.com/watch?v=RdEZLfueE5k - hohohoijaaaa.
Taas näitä piilomaonoksia. Hitto se mikään hoitomuoto ole, se on uskonto, eikä sillä ole yhtään mitään tekemistäyhteiskunnan kanssa.
- Kokemuksia on
Totta, se on riippumaton yhteiskunnan tuesta ja on omavarainen. Eikä ota vastaan lahjoituksia, jäsenet maksavat omat kahvinsa ja toimintatilansa.
- 3t 35t tge
Kokemuksia on kirjoitti:
Totta, se on riippumaton yhteiskunnan tuesta ja on omavarainen. Eikä ota vastaan lahjoituksia, jäsenet maksavat omat kahvinsa ja toimintatilansa.
Kirkkossakin kerätään kolehti.
3t 35t tge kirjoitti:
Kirkkossakin kerätään kolehti.
Kolehti on vapaaehtoinen, käy vaikka joskus katsomassa.
- Kokemuksia on
Ei se ole hoitomuoto, se on vain eräs keino pysyä raittiina. Pari miljoonaa alkoholistia ympäri maailman on käyttänyt sitä ja saanut pysyvän raittiuden.
Yhteiskunnalle se ei ole pelkästään ilmainen vaan erittäin tuottoisa. Suomessa tuhannet entiset juopot eivät ole ruuhkauttamassa katkoja, sairaaloita, A-klinikoita ym, vaan käyvät töissä ja maksavat veroja, joilla sitten osaltaan ylläpidetään terveydenhoitoa ja sossua. - rew g4 g
Idiootti, katkot, sairaalat ja A-klinikat on terveydenhuoltoa. Ja sen kanssa tuolla uskonlahkolla ei ole mitään tekemistä
- kiertoveiviä lisää
Alkoholistisairaaloita ja katkoja on aivan liian vähän tässä maassa. Jos niitä olisi riittävästi sadat lääkärit ja hoitajat ynnä terapeutit saisivat työtä ja työstä palkkaa. Palkasta he maksaisivat veroja, joilla voitaisiin ylläpitää hoitoja..
- alkoholisti
Minulla on oma kokemus. Olin Tammikuussa pari vuotta sitten juuri töistä varoituksen saanut, parisuhteen menettänyt kaveri ja vedin itseni viikon putkella todella pohjalle, näitä putkia oli silloin tällöin takana useampia edellisen vuoden aikana.
Olin kerrostaloyhtiön pesuhuoneessa ripustamassa itseäni kiikkuun kun työkaverin yllättävä työhön liittyvä puhelu aamulla viiden aikaan toiselta puolelta maailmaa katkaisi aikeeni hetkeksi. Puhelun aikana oli niin mukavaa hetken että unohdin aikeeni.
Paranin muutaman päivän kotona, otin puhelun AA:n auttavaan puhelimeen, olin niin kovassa krapulassa ettei luuri tuumannut pysyä kädessä. Auttava puhelin oli ihmeellinen, minulle sanottiin että -sinä olet helppo tapaus..???
Kun paranin krapulasta, hakeuduin ensimmäiseen lähellä olleeseen AA:n kokoukseen ja vaikka 2-4 ensimmäistä kertaa tuntui teenäisiltä, sitten siitä alkoi tykätä. Ei sinne AA:han ole pakko mennä mutta olen minä uskaltanut avata ravintoloidenkin ovia joten ajattelin uskaltautua myös AA:han.
Nyt olen pian saanut olla kaksi vuotta selvin päin, ilman viinan tilkkaa ja nöyränä toivon että voisin olla huomisenkin selvinpäin. Kestää aikansa oppia ajatus 'päivä kerrallaan' mutta kun sen oppii niin pienet kauniit asiat elämässä alkaa saada merkitystä.
Olkaa seikkailijoita, käykää kokeilemassa.. Jos tähän saakka olet lukenut, takaan että olet eksynyt pahempiinkin paikkoihin kun AA:han.
Tsemppiä! - aa rutto
AA suurin virhe on se, että siellä kukaan ei parane alkoholismista, vain toipuu. Näin saadaan kävijät koukutettua tuohon lahkoon.
- vapaa ehtoinen
Onneksi sinne ei oo kenenkään pakko mennä! Katko ja kunnon lääkkeet raitistavat myös.
- Pelastusrengas..
vapaa ehtoinen kirjoitti:
Onneksi sinne ei oo kenenkään pakko mennä! Katko ja kunnon lääkkeet raitistavat myös.
"Katko ja kunnon lääkkeet raitistavat myös."
Ymmärtänet sen, ettei katkolla ketään "raitisteta", vaan siellä hoidetaan monesti jopa hengenvaarallisessa tilassa olevia potilaita kuntoon. - Päivä kerrallaan
Pelastusrengas.. kirjoitti:
"Katko ja kunnon lääkkeet raitistavat myös."
Ymmärtänet sen, ettei katkolla ketään "raitisteta", vaan siellä hoidetaan monesti jopa hengenvaarallisessa tilassa olevia potilaita kuntoon.Entäs ymmärtänet sen, että aa ei edes anna parantua ja kieltää jäseniltään lääkkeidenkin käytön? Sitten on juttuja kun parantumattomasti sairas alkoholisti retkahtaa, vaikka ollut vuosikymmenen toipilaana ja vetää itsensä hirteen.
Aku Ankkalaiset keplottelevat valehtelemalla kahdella alueella, minkä tietenkin kiistävät, seuraamuksien pelossa. Ensimmäinen on se, että kyseessä uskonlahko ja toinen se, että se estää seurakuntalaisiaan parantumasta, kieltämällä niiltä lääkärin avun ja tunkeutumalla hypnoottiseen, vaarallista riippuvuutta aiheuttavaan toipumisprosessiin. Kaikki tämä vain uskonnon takia. - bbbbbbbbbbbbbbb
Päivä kerrallaan kirjoitti:
Entäs ymmärtänet sen, että aa ei edes anna parantua ja kieltää jäseniltään lääkkeidenkin käytön? Sitten on juttuja kun parantumattomasti sairas alkoholisti retkahtaa, vaikka ollut vuosikymmenen toipilaana ja vetää itsensä hirteen.
Aku Ankkalaiset keplottelevat valehtelemalla kahdella alueella, minkä tietenkin kiistävät, seuraamuksien pelossa. Ensimmäinen on se, että kyseessä uskonlahko ja toinen se, että se estää seurakuntalaisiaan parantumasta, kieltämällä niiltä lääkärin avun ja tunkeutumalla hypnoottiseen, vaarallista riippuvuutta aiheuttavaan toipumisprosessiin. Kaikki tämä vain uskonnon takia.Kuulehan ainstaini, ota ensin selvää asioista ja kirjoita vasta sitten. En ole kuullutkaan ettei aa-laiset saisi käyttää lääkärin palveluja.
- jäsenenä raitistunut
Päivä kerrallaan kirjoitti:
Entäs ymmärtänet sen, että aa ei edes anna parantua ja kieltää jäseniltään lääkkeidenkin käytön? Sitten on juttuja kun parantumattomasti sairas alkoholisti retkahtaa, vaikka ollut vuosikymmenen toipilaana ja vetää itsensä hirteen.
Aku Ankkalaiset keplottelevat valehtelemalla kahdella alueella, minkä tietenkin kiistävät, seuraamuksien pelossa. Ensimmäinen on se, että kyseessä uskonlahko ja toinen se, että se estää seurakuntalaisiaan parantumasta, kieltämällä niiltä lääkärin avun ja tunkeutumalla hypnoottiseen, vaarallista riippuvuutta aiheuttavaan toipumisprosessiin. Kaikki tämä vain uskonnon takia.Mistä kumpuaa moinen väärien tietojen antamisesi?
AA ei ota kantaa mihinkään ulkopuolisiin virtauksiin, ei terveydenhoitoon eikä edes kenenkään juomiseen. Jokainen saa juoda ja lääkitä itseään miten parhaaksi tai huonoimmaksi näkee.
Miten käy parantuneen alkoholistin, jos se rupeaa juomaan? - Selvähänseonjapysyy
jäsenenä raitistunut kirjoitti:
Mistä kumpuaa moinen väärien tietojen antamisesi?
AA ei ota kantaa mihinkään ulkopuolisiin virtauksiin, ei terveydenhoitoon eikä edes kenenkään juomiseen. Jokainen saa juoda ja lääkitä itseään miten parhaaksi tai huonoimmaksi näkee.
Miten käy parantuneen alkoholistin, jos se rupeaa juomaan?"Miten käy parantuneen alkoholistin, jos se rupeaa juomaan?"
Harrastetaanko AA:ssa noin mustavalkoista ajatuskuviota tyyliin, jos alkoholismista voi parantua, niin silloin voi myös huoletta alkaa uudestaan juomaan?
Eikö voisi ajatella asiaa täysin tervehtyneen ihmisen näkökulmasta ja ymmärtää se tosiasia ettei alkoholi ole kenellekkään vaaratonta, ei sen enempää ensikertalaiselle, kuin jo alkoholinkäytön haitoista kokemusta omaavalle ex-holistille. - kerta päivällään
Selvähänseonjapysyy kirjoitti:
"Miten käy parantuneen alkoholistin, jos se rupeaa juomaan?"
Harrastetaanko AA:ssa noin mustavalkoista ajatuskuviota tyyliin, jos alkoholismista voi parantua, niin silloin voi myös huoletta alkaa uudestaan juomaan?
Eikö voisi ajatella asiaa täysin tervehtyneen ihmisen näkökulmasta ja ymmärtää se tosiasia ettei alkoholi ole kenellekkään vaaratonta, ei sen enempää ensikertalaiselle, kuin jo alkoholinkäytön haitoista kokemusta omaavalle ex-holistille.Milloin ihminen on ex-holisti?
Jokainen täysipäinen suomalainen tietää, ettei alkoholi ole vaaratonta. - Eikö vaan
kerta päivällään kirjoitti:
Milloin ihminen on ex-holisti?
Jokainen täysipäinen suomalainen tietää, ettei alkoholi ole vaaratonta."Milloin ihminen on ex-holisti?"
No, se nyt on vaan sanonta raitistuneesta juoposta. Kysyit asiaan tarkennusta, koska olet AA kerhossa kuullut puhuttavan, ettei entisiä (ex) alkoholisteja ole muualla kuin hautausmaalla. ;) - Suivaitsevaisuus
No nyt puhuu alan asiantuntija ja paatoksella. Oletko itse pettynyt AA:n toimintaan ja jos, niin miksi? Koukutettua lahkoon? No johan oli sanonta, jos AA olisi lahko en itse siellä kävisi, siellä puhutaan korkeammasta voimasta, mikä se on kullekin sillä ei ole merkitystä. No onneksi kaikille suodaan omat mielipiteet ja tunteet. Oikein hyvää ja raitista, sekä mielenrauhaa täynnä olevaa talvenodotusta sinulle.
Olit muuten oikeassa, ei alkoholismista parane, mutta toipua voi ja alkaa elämään hyvää ja mielekästä elämää, kiitos siitä sinulle ja AA:lle.
- Kirmu
Käy itse katsomassa. Itse en ole AA:ssa raitistunut, mutta sain sieltä paljon
arvokasta tietoa raitistumiseeni. Suosittelen lämpimästi.
Ps. Näitä tämän palstan AA- kriitikoita ei ole uskominen.- Näin on!
Niin, AA.han perustuu uskoon, koska kyseessä uskonto. Terveydenhoidon tai terapian kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Pitää vain uskoa olevansa parantumattomasti sairas alkoholisti, joka voi vain toipua koko lopun ikänsä omassa aa-lahkossaan.
Kautta Ison Kirjan! - t. voipytty (oikea)
Näin on! kirjoitti:
Niin, AA.han perustuu uskoon, koska kyseessä uskonto. Terveydenhoidon tai terapian kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Pitää vain uskoa olevansa parantumattomasti sairas alkoholisti, joka voi vain toipua koko lopun ikänsä omassa aa-lahkossaan.
Kautta Ison Kirjan!Pitkään AA:n jäsenenä olleena minäkin uskon olevani lopun ikääni alkoholisti eli sairastan alkoholismi-nimistä sairautta. Uskon myös, että kun en ota ensimmäistä ryyppyä, en tule humalaan.
Kunhan lääketiede kehittää alkoholismista parantavan pillerin tai palleron, lääketeollisuudelle avautuvat hyvätuottoiset jättimarkkinat.
Terapiassa on monia suuntauksia ja se helpottaa ihmisiä lukuisissa ongelmissa, mutta alkoholismin parantamisessa tulokset ovat tähän asti olleet aika vähäisiä. Sopii kuitenkin hyvin esim. laitoshoidon jatkoksi. On kuitenkin vaikeaa saada ja kallista.
Mainitsemasi Iso Kirja on Nimettömät Alkoholistit. Se on AA:n perusteos ja sitä on saatavana useimmista kirjastoista ja AA-kokouksista. - Terveenä sairas?
t. voipytty (oikea) kirjoitti:
Pitkään AA:n jäsenenä olleena minäkin uskon olevani lopun ikääni alkoholisti eli sairastan alkoholismi-nimistä sairautta. Uskon myös, että kun en ota ensimmäistä ryyppyä, en tule humalaan.
Kunhan lääketiede kehittää alkoholismista parantavan pillerin tai palleron, lääketeollisuudelle avautuvat hyvätuottoiset jättimarkkinat.
Terapiassa on monia suuntauksia ja se helpottaa ihmisiä lukuisissa ongelmissa, mutta alkoholismin parantamisessa tulokset ovat tähän asti olleet aika vähäisiä. Sopii kuitenkin hyvin esim. laitoshoidon jatkoksi. On kuitenkin vaikeaa saada ja kallista.
Mainitsemasi Iso Kirja on Nimettömät Alkoholistit. Se on AA:n perusteos ja sitä on saatavana useimmista kirjastoista ja AA-kokouksista."Uskon myös, että kun en ota ensimmäistä ryyppyä, en tule humalaan."
Eli, olet terve ihminen jos noin ajattelet. Mikään eikä kukaan pakota sinua ottamaan sitä ensimmäistä ryyppyä ja ajautumaan taas mahdolliseen alkoholiriippuvuuteen, tiedät sen itsekkin varsin hyvin.
Jos taas haluat piehtaroida lopun elämää sairaudentuntoisena, niin AA:ssa sitä on kaiketi paras harrastaa.
- raitistu piimällä
Älkää sotkeko AAta ja Minnesota-hoitoa. Minnesota kieltää kaikki lääkkeet, mikäli mahdollista. Minnesota maksaa tuhansia euroja, eikä takaa raittiutta potilailleen.
Ei AAkaan takaa raittiutta, mutta se on ilmaista juttelu-terapiaa. Lääkkeitä ei tarvi AA ryhmässä kertoa.
Loppujenlopuksi mikään ei raitista ihmistä, jos hän ei itse halua raitistua!
Konstit on monet, valitse itse sopiva ja päätä itse mitä haluat! - ri puli ukko
Jestas et on kauhea ripuli, suolessa hirvittävä paine!
- Raitis ja kiitolline
Tervehdys!
AA on hyvä paikka, ei mikään lahko vaan vertaistukiryhmä, onhan vertaistukea olemassa muihinkin sairauksiin/ongelmiin. Kuka pitää AA:ta lahkona tai jonain mystisenä seurana, niin kannattaa mennä tutustumaan. Kun toipuu alkoholismista ja saa alkaa elämään hyvää ja täysipainoista omaa elämää, niin AA on tarvittaessa oikein hyvä paikka. Itse käyn AA:ssa noin kerran kuukaudessa ja se on tukena omalle raittiudelleni. Tänäänkin on hyvä ja raitis päivä, niitä on ollut jo yhdeksän vuoden ajan, päivä kerrallaa, siitä kiitos myös AA.lle.- kahvi-kalle
Mä käyn kerran tai pari viikossa. On mukava keittää kahvia porukalle ja avata ovet, että pääsevät sinne.
- ...
Suosittelen löylykauhaa perceeseen !
=DW=
- 12. askelta
1. Myönsimme olevamme voimattomia mitään-että voisimme hallita elämäämme täydellisesti ja niille kenelle tahansa, joka antaisi meille.
2. Aloimme uskoa ei ollut itseämme suurempi voima ja muualla maailmassa oli mieletön.
3. Tehtiin päätös on meidän rakkaitaan ja ystävät puolestaan tahtonsa ja elämänsä aikana meidän hoitoomme vaikka he eivät voineet ymmärtää meitä ollenkaan.
4. Teimme perusteellisen ja pelottoman moraalisen ja moraalittoman kartoitus kaikki tiesimme.
5. Otettu koko maailmalle tarkkaa luonnetta kaikkien muiden vääryyksiä.
6. Olimme täysin valmiit antamaan muille oikaista ja tehdä oikein.
7. Vaati toisia joko "ryhdistäytyä tai laiva ulos."
8. Teimme luettelon kaikista henkilöistä, jotka olivat vahingoittaneet meitä ja halusimme mennä kuinka pitkälle tahansa saadakseen edes ne kaikki.
9. Sai suoraa kostoa mahdollisuuksien mukaan. Paitsi jos siihen maksaisi meille omaa elämäämme tai ainakin jäykkä vankeustuomion.
10. Jatkoimme kartoitus muita ja kun he olivat väärässä, ja toistuvasti kertonut heille siitä.
11. Pyrimme bitching, valittaa ja nalkuttaa parantamaan suhteita muiden kuin emme voisi ymmärtää heitä ollenkaan, kysyy vain että he hiljaa, ja tehdä asioita tiemme.
12. Koettuamme täydellinen fyysinen, henkinen ja hengellinen jaottelua kuin näiden askelten tuloksena, yritimme syyttää muita ja saada sympatiaa ja sääliä kaikissa toimissamme.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496215Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6412562Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831199- 791100
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3121065Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.721046Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä551040- 64934
- 66897
- 228854