Nevadan parlamentti hyväksyi lain automaattisista autoista

Linkin antaja 2875

14

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hehehehehheheheh

      Peruu heti kun 1. kolari tapahtuu.

      • Varo vaan. Voi käydä niin, että kun huomataan, että onnettomuustiheys robottikuskeilla on esim 1/100 ihmiskuskien töppäilyistä, niin robottiohjaus tulee pakolliseksi uusiin autoihin vuoden 2020 alusta ja ihmisen ohjaus yleisellä tiellä sallitaan vai erityistapauksissa.


      • sexi vie ropotti tuo
        Yusa kirjoitti:

        Varo vaan. Voi käydä niin, että kun huomataan, että onnettomuustiheys robottikuskeilla on esim 1/100 ihmiskuskien töppäilyistä, niin robottiohjaus tulee pakolliseksi uusiin autoihin vuoden 2020 alusta ja ihmisen ohjaus yleisellä tiellä sallitaan vai erityistapauksissa.

        Entäs saako istua Nevadassa robottiautossa korkattu pullo kädessä, ja sössöttää pysäyttäville poliiseille, mää meeen katto kotiiii, ropotti viee muuut.


      • sexi vie ropotti tuo kirjoitti:

        Entäs saako istua Nevadassa robottiautossa korkattu pullo kädessä, ja sössöttää pysäyttäville poliiseille, mää meeen katto kotiiii, ropotti viee muuut.

        En nyt jaksa juuri Nevadan tielainsäädännöstä tarkastaa, mutta useimmissa Yhdysvaltojen osavaltioissa on avatun alkoholijuoma-astian pitäminen ajoneuvon matkustamossa kielletty.


    • KN$

      Miten voi olla mahdollista, että (täysin) automaattinen auto on sallittu, jos laki velvoittaa, etteivät jarrut saa olla samassa jarrupiirissä? Automaattiohjaus edellyttää, että jossain on kokonaiskuva ajamisesta, joten tarvitaan keskusyksikkö, jossa molemmat jarrupiirit yhdistyvät. Tavallisissa henkilöautoissa jarrut ovat kytköksissä vain kuljettajan osalta, ja luonnollisesti mekaanisen jarrupolkimen osalta. Silloin on pakollista erotella juridisesti jarrupiiri ja kuljettaja toisistaan. Molemmat ovat ns. automaattisessa autossa kuitenkin siis elektroniikkaa. Ei ole enää juridista käsitettä "ajokortin omistava biologinen olento".

      • onhan mahdollista

        sekin, että silloin kaikki autot (robotti) kulkevat sähköllä ja hydraulisia jarruja ei välttämättä tarvita. Kaikki jarruenergia siirtyy lataukseen ym.


      • onhan mahdollista kirjoitti:

        sekin, että silloin kaikki autot (robotti) kulkevat sähköllä ja hydraulisia jarruja ei välttämättä tarvita. Kaikki jarruenergia siirtyy lataukseen ym.

        Kuvittelisin, että "sähköinen aktiivijarrutus" (energia talteen) ei riitä, vaan turvallisuussyistä on myös oltava levy- tms jarrut, joita käytetään siinä tapauksessa, että muuten ei jarrutusteho syystä tai toisesta riitä. Samoin todennäköisesti jarrutustarpeen triggaus on generoitava usealla toisiaan täydentävällä tavalla. Esim. "älykäs ohjaus" on hätätilassa ohitettavissa "tyhmällä" peräänajon estolla. Lisäksi peräänajon eston anturointi on oltava moninkertaistettu: esim sekä laser että mikroaaltotutka. Lopputulos on luotettavuudeltaan n. 1000x parempi kuin ihminen.


      • So far away
        Yusa kirjoitti:

        Kuvittelisin, että "sähköinen aktiivijarrutus" (energia talteen) ei riitä, vaan turvallisuussyistä on myös oltava levy- tms jarrut, joita käytetään siinä tapauksessa, että muuten ei jarrutusteho syystä tai toisesta riitä. Samoin todennäköisesti jarrutustarpeen triggaus on generoitava usealla toisiaan täydentävällä tavalla. Esim. "älykäs ohjaus" on hätätilassa ohitettavissa "tyhmällä" peräänajon estolla. Lisäksi peräänajon eston anturointi on oltava moninkertaistettu: esim sekä laser että mikroaaltotutka. Lopputulos on luotettavuudeltaan n. 1000x parempi kuin ihminen.

        "Lopputulos on luotettavuudeltaan n. 1000x parempi kuin ihminen. "

        Samoin hinta. Tosin tämän edellytyksenä olisi että noita autoja joskus edes tulee. Kaukana ollaan, ja kallis hinta pitää sen yhä kauempana.


      • So far away kirjoitti:

        "Lopputulos on luotettavuudeltaan n. 1000x parempi kuin ihminen. "

        Samoin hinta. Tosin tämän edellytyksenä olisi että noita autoja joskus edes tulee. Kaukana ollaan, ja kallis hinta pitää sen yhä kauempana.

        Edustat sitä samaa kansanviisautta kuin ne, jotka 1980-luvulla totesivat, että auton hintaiset ja tiiliskivenkokoiset matkapuhelimet eivät koskaan voi kehittyä joka kansalaisen laitteksi. Jokainen joka osaa edes hieman katsella ympärilleen näkee, että elektroniikka jatkaa eksponentiaalista halpenemistaan. Eikä robottiauto ole mitään muuta kuin nykyauton ja elektroniikan sulautuma.


      • Yusa kirjoitti:

        Edustat sitä samaa kansanviisautta kuin ne, jotka 1980-luvulla totesivat, että auton hintaiset ja tiiliskivenkokoiset matkapuhelimet eivät koskaan voi kehittyä joka kansalaisen laitteksi. Jokainen joka osaa edes hieman katsella ympärilleen näkee, että elektroniikka jatkaa eksponentiaalista halpenemistaan. Eikä robottiauto ole mitään muuta kuin nykyauton ja elektroniikan sulautuma.

        OK. Minulla on vain vähän ymmärrystä hajautetusta ja sulautetusta tietotekniikasta, mutta näen kyllä ratkaisuna "tyhmä" teknologian, joka lisää luotettavuutta. Onhan hajautettu tietotekniikka perusteknologiaa jo. Esim. internet on atomipommin kestävä.

        Teknisesti siis varmaankin mahdollista, mutta epäilen ettei tuotekehittelijöillä ja poliitikoilla ole välttämättä osaamista ja tekniikka kehitetään vaikeimmalla mahdollisella tavalla.

        Verratuna esim. ydinvoimaloihin, Olkiluoto 3:n automaatiota ei olla onnistuttu tekemään tarpeeksi toisista riippumattomina osina:

        Helmut Hirsch 2009:
        "Digitaalinen automaatio mahdollistaa huomattavasti laajemman joustavuuden ja kompleksisuuden rautatason systeemeihin verrattuna. Ohjelmisto tarjoaa paljon enemmän mahdollisuuksia ymmärryksen, parametrisoinnin ja myös tulevaisuuden sovellusten suhteen. On vahva painostus - pääasiassa taloudellisilla intresseillä - yhdistää eri turvaluokkien järjestelmiä. Tämä johtaa monimutkaiseen vuorovaikutukseen. Kokemus osoittaa, että monimutkaiset verkostot, joissa ei ole turvallisuusongelmia, ovat täydellinen poikkeus."

        Voi olla että Hirsch näkee ongelman liian linkolaisittain. Ongelma voi olla päinvastainenkin. Jos auton osat saisivat lähettää viestejä toisilleen niin, peräänajon eston herkkyyttä voitaisiin säätää tilanteen mukaan. Mutta löytyykö tuotekehittelijöiltä ja poliitikoilta niin paljon yhteisymmärrystä?


      • kunhan kerroin
        knw kirjoitti:

        OK. Minulla on vain vähän ymmärrystä hajautetusta ja sulautetusta tietotekniikasta, mutta näen kyllä ratkaisuna "tyhmä" teknologian, joka lisää luotettavuutta. Onhan hajautettu tietotekniikka perusteknologiaa jo. Esim. internet on atomipommin kestävä.

        Teknisesti siis varmaankin mahdollista, mutta epäilen ettei tuotekehittelijöillä ja poliitikoilla ole välttämättä osaamista ja tekniikka kehitetään vaikeimmalla mahdollisella tavalla.

        Verratuna esim. ydinvoimaloihin, Olkiluoto 3:n automaatiota ei olla onnistuttu tekemään tarpeeksi toisista riippumattomina osina:

        Helmut Hirsch 2009:
        "Digitaalinen automaatio mahdollistaa huomattavasti laajemman joustavuuden ja kompleksisuuden rautatason systeemeihin verrattuna. Ohjelmisto tarjoaa paljon enemmän mahdollisuuksia ymmärryksen, parametrisoinnin ja myös tulevaisuuden sovellusten suhteen. On vahva painostus - pääasiassa taloudellisilla intresseillä - yhdistää eri turvaluokkien järjestelmiä. Tämä johtaa monimutkaiseen vuorovaikutukseen. Kokemus osoittaa, että monimutkaiset verkostot, joissa ei ole turvallisuusongelmia, ovat täydellinen poikkeus."

        Voi olla että Hirsch näkee ongelman liian linkolaisittain. Ongelma voi olla päinvastainenkin. Jos auton osat saisivat lähettää viestejä toisilleen niin, peräänajon eston herkkyyttä voitaisiin säätää tilanteen mukaan. Mutta löytyykö tuotekehittelijöiltä ja poliitikoilta niin paljon yhteisymmärrystä?

        "Esim. internet on atomipommin kestävä."

        Länsi-Suomessa tuli laaja tietoliikennekatko kun kaivurinkuljettaja katkaisi kaapelin.

        http://www.digitoday.fi/data/2011/10/07/kuidun-katkeaminen-kaatoi-dnan-verkon/201114436/66


    • ei ajokorttia !!!

      Sitten ei varmaan tarvi ajokorttiakaan robotti kun on kuskina.

      • Jossakin vaiheessa näin tulee olemaan. Ei taksissa matkustaminenkaan edellytä ajokorttia.


    • derdasdie

      EINI XD

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      56
      7207
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      719
      3370
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      148
      1650
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      278
      1530
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1351
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1240
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      233
      1173
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1134
    Aihe