Välivuosi ulkomailla + huono kielitaito, ideoita?

lnhgjhr

Pienestä asti mulla on ollut kauhea hinku päästä suomen rajojen ulkopuolelle elämään edes vuodeksi ja oppia puhumaan englantia. Ajattelin, että välivuosi olisi siihen otollinen aika, sillä kuitenkin aijon pitää tälläisen ylimääräisen vuoden tulevien opintojen ja lukion välissä.

Kielitaitoni on kuitenkin melkein auttamattoman huono. Ymmärrän kyllä suurimman osan mitä mulle puhutaan ja osaan itsekin puhua. Ongelma onkin ääntämisessän, sillä ääntää en osaa. Sanavarastokin on rajallinen :'D

Netissä surffaillessani törmäsin kaikenlaiseen. Oli vapaaehtoistyötä Afrikassa ja Working Holidayta Australiassa, mutta matkakohteet tuntuu turhan pelottavilta. Löysin myös EF:n, mutta valitettavasti näin pienituloisella ei ole varaa semmoisiin. Onhan näitä vaihto-oppilasjuttuja, mutta haluaisin toteittaa reissun lukion jälkeen :/

Ideoita kenelläkään?

3

750

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie

Lähde au pairiksi tai muihin töihin.

• kokeile!

Niin, lähde au pairiksi. Siinä kielitaito tarttuu. Itse kirjoitin pitkästä englannista lukiossa A:n, arvosanat todistuksessa ovat 5 ja 6, kielitaito on karttunut puolessa vuodessa kyllä, huomaan itse eron.

Au pairiksi voi lähteä ilman järjestöjäkin!

• Vhv

Itse kanssa olen aina ollut huono kielissä. Uskallauduin kuitenkin lähtemään vuodeksi au pairiksi heti lukion jälkeen, ja kielitaito kehittyi sinä aikana tosi paljon. Olin puoliksi suomalaisessa perheessä, missä äiti puhui kanssani Suomea. Lapset kävivät kansainvälistä koulua, ja heidän kanssaan pääsin kehittämään kielitaitoani. Vuoden aikana sain myös paljon uusia kavereita ympäri maailmaa.

Olen myös ollut vapaaehtoistyössä Afrikassa, ja sinä aikana kielitaitoni kehittyi entisestään. Paikalliset kaverini jopa luulivat, että Suomessa puhutaan englantia äidinkielenä, vaikka siellä englanti on virallinen kieli.

Kirjoitin kaksi vuotta sitten B:n englannista, ja tämän kevään yhteishaussa pääsin opiskelemaan fysioterapiaa englanniksi ammattikorkeakouluun. Kielitaitoni on siis parantunut huomattavasti ulkomailla asuessani, onneksi uskalsin lähteä!

Au pair worldissä on paljon suomalaisia ja puoliksi suomalaisia perheitä, jotka hakevat suomalaista au paria puhumaan Suomea lapsilleen. Samalla kuitenkin pääset kehittämään omaa kielitaitoani kielikursseilla, ulkomaisten kavereiden kanssa ja halutessasi myös perheen kanssa. Itselläni ainakin oli ikimuistoinen vuosi!

Perheet maksavat yleensä lennot, kielikurssin, taskurahaa ja mahdollisesti jonkin harrastuksen tai esim bussikortin paikallisliikenteeseen, joten paljon rahaa ei tarvitse olla lähtiessään au pairiksi. Vapaaehtoistöihin taas menee jopa useampi tonni, riippuen, minne päin maailmaa on lähdössä ja kuinka pitkäksi aikaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3013
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2655
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2265
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2168
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      34
      1749
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1556
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1507
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1340
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1329
    Aihe