Sitä ei ihminen tajuakaan miten onnellinen juttu se sauna on.
Tottakai jokainen hehkuttaa kesämökin saunaa, mut on se muulloinkin hieno asia.
Jos umpikylmissään, märkänä, likaisena, väsyneenä, kaikkensa antaneena, äärimmäisen fyysisen ponnistuksen suorittaneena pääsee saunaan, niin ei sitä tunnetta voi millään kuvailla ;))))
Mitkä olis sellaset parhaat muistot saunasta, jota ei olis millään muulla voinut korvata.
Itsellä parikin eri juttua, kerron niitä sit vimpana ;)))
Sauna, sauna....
57
188
Vastaukset
Yks tuli mielee, penskana naapurin Maija kaato saavillisen kaivosta just pumpattua vettä niskaan. Oisko muistot kullanneet tätäkin:)))
Yhffff...ikävä temppu.
Oliko sinun lapsuudessas isoja leivinuuneja joissa lämpö sit hiipui ja lapset sai uunia käyttää "saunana".
Pohjalle vain laitettiin jotain?olikohan lehviä, en muista oikein?
- ...
Rauha.
Kaikilla kai jotain saunamuistoja, lapsuudesta, nuoruudesta, firman pikkujouluista tai hikisestä ryhmäseksistä saunassa. Tai jotain.. Mutta mulla kyllä päällimmäisenä rauha ja hiljaisuus, sai olla itekseen. Kerrankin paikka, missä saa olla ihan rauhassa.
Se nyt loppui ajat sitten kun erehtyi akan ottamaan, mä en tajua, miksi sen aina pitää aina tunkea mukaan lauteille ja höpöttää typeryyksiä, kun pitäisi olla hiljaista ja rauhallista.
Nyttenmin saunominen kielletty lekurin toimesta. Käyn mä pari kertaa vuodessa kokeileen. Enpä nyt enää tiedä, tympeä paikka, ahdas, kovat lauteet ja siellä tulee hikiseksi.
=DW=Miten sellasen akan erehyit ottaa ,noinki viisas immeinen:D Jätä sauna lämmittämättä ei tuu hiki:)))
Hähähäääää...unohdin, juu, on sitä seksiäkin joku kerta harrastettu saunassa ;) vaan ei ryhmäsellasta...
Toki monenkin porukan kans alasti siellä ollaan oltu, mp-porukoilla.
Muistan kun kerran juttelin harrastefoorumilla chätissä yhden kaverin kaa ja mietin siinä, et mistä toi sun nikki on niin tuttu, ni kaveri vastas et hää on se uros, jonka kans juttelit linnunmettästyksestä Jyväskylän leirintäalueen saunassa...alasti.... ;))))
Infrapunasauna on muutes melkonen kokemus...
En muista sellaisia uuneja. Mut me kömmittiin isän kans uunin päälle lämmittelee. Sinne mahtu isä selälleen kun nosti jalat seinälle ja me penskat könyttiin sinne mukaan. Tai siis pienemmät kakarat:))
anjaniina_ kirjoitti:
Juh, uuninpankko oli suosittu paikka ;)
Siihen sai vedetyks verhon eteen. Vieraat kurkkas sinne jos isää ei näkyny kun tupaan tulivat:)
Onhan se sauna kuvailemassasi tilanteessa suorastaan taivas. Ihana paikkahan se on ihan normaaleissa olosuhteissakin, kolme kertaa viikossa tuo on tullut lämmitettyä.
Hyvät löylyt on niin normaali tilanne, että helpommin jää muistiin huonot saunamuistot. Vuosia sitten, työpaikan erään harrastekerhon saunasta sellainen muisto jäi. Saunan ilma oli niin kuivaa, että selkää ja korvia alkoi polttaa. Löylyistä ei pystynyt yhtään nauttimaan. En ymmärrä, mihin se kosteus katosi, edes hiki ei noussut pintaan, kuten normaalisti. Ei edes tuskan hiki.Oltko koskaan ollu väsyny ja kylmissäs ja menny saunaan joka on vaan lievästi lämmin.Ajattelet että noh, ei se haittaa, kyllä se sen verran lämmittää, mut löylyä ei ole, se loppuu vetiseen lorinaan ja kun pakenet suihkuun, ei sieltä tule kuin kylmää vettä....
anjaniina_ kirjoitti:
Oltko koskaan ollu väsyny ja kylmissäs ja menny saunaan joka on vaan lievästi lämmin.Ajattelet että noh, ei se haittaa, kyllä se sen verran lämmittää, mut löylyä ei ole, se loppuu vetiseen lorinaan ja kun pakenet suihkuun, ei sieltä tule kuin kylmää vettä....
Eipä ole niin päässyt käymään. Täysin kylmään saunaan kyllä olen joskus mennyt. Auta armias, jos vielä suihkustakin olisi tullut pelkkää kylmää vettä, olisi kirosanfiltterille ollut käyttöä.
Mutta on sitä jotain sattunut. Toiseen, siihen ensimmäiseen vanhaan omakotitalooni rakensin saunan. Viimesen päälle mietitty, ilmanvaihdot sun muut, hieno vuolukivinen tasokiuas. Neitsytlöylyt ei mennyt ihan putkeen, suihkusta tuli vain täysin kuumaa tai täysin kylmää vettä, välimuotoja ei ollut. Putkimies oli pannut suihkuhanan ylösalaisin, eli kylmä ja kuuma puoli väärin päin. Ei kun viuhahtamaan ulkovarastosta työkalut, hana ympäri ja saunaan.mies-vm56 kirjoitti:
Eipä ole niin päässyt käymään. Täysin kylmään saunaan kyllä olen joskus mennyt. Auta armias, jos vielä suihkustakin olisi tullut pelkkää kylmää vettä, olisi kirosanfiltterille ollut käyttöä.
Mutta on sitä jotain sattunut. Toiseen, siihen ensimmäiseen vanhaan omakotitalooni rakensin saunan. Viimesen päälle mietitty, ilmanvaihdot sun muut, hieno vuolukivinen tasokiuas. Neitsytlöylyt ei mennyt ihan putkeen, suihkusta tuli vain täysin kuumaa tai täysin kylmää vettä, välimuotoja ei ollut. Putkimies oli pannut suihkuhanan ylösalaisin, eli kylmä ja kuuma puoli väärin päin. Ei kun viuhahtamaan ulkovarastosta työkalut, hana ympäri ja saunaan.Heh, onneks ei ole tarvinnu viel koskaan saunaa korjata kesken saunomisen ;)
Mutta toi on no hätä, kun sen osaa.Ajatteleppa jollet olsi osannu, olisit pyyhe lanteilla ootellu seuraavaan päivään, märkä koivulehti otsas....
Meillä oli savusauna lapsuuteni omakotitalon pihalla, vaikka Helsingin laitakaupungilla asuttiinkin. Isoisäni sen oli rakentanut vuonna 1935. Hän ei tullimiehenä ollut rakentamisen ammattilainen, joten perustukset olivat mitä olivat.
Siispä talo alkoi olla muutaman kymmenen vuoden kuluttua hieman kenossa. Keno aiheitti sen, että nurkista veti ja vaikka isäni sitä koko lauantain ahkerasti lämmitti, sitä ei saatu enää lämpiämään kuin 50 - 60 asteeseen.
Kun sitten kerran olimme setäni uudessa saunassa, joka oli lämmitetty 110 asteeseen, sain paniikkikohtauksen, enkä suostunut enää palaamaan saunaan, vaikka minulle kuinka yritettiin selittää, että se menee ohi.:-))Luiksä ny kuule oikein ajatuksella tuon mun alotuksen.
Mees ny takas ja kato oikein kunnolla mitä siinä lukee!
*taluttaa kauluksesta Teon tavaamaan uusiks aihetta*anjaniina_ kirjoitti:
Luiksä ny kuule oikein ajatuksella tuon mun alotuksen.
Mees ny takas ja kato oikein kunnolla mitä siinä lukee!
*taluttaa kauluksesta Teon tavaamaan uusiks aihetta*Autsh, älä löi, en ole hurrit! :-) Kyllä mä luin aloituksen oikein ajatuksella, mutta toi oli mun ihana saunakokemus.:-DD
Teotwawki kirjoitti:
Autsh, älä löi, en ole hurrit! :-) Kyllä mä luin aloituksen oikein ajatuksella, mutta toi oli mun ihana saunakokemus.:-DD
Äläkä sinä HUUTA!
Just, nyt meni karvakorvalle ajatus perille.
Onks mitään muuta ihanaa sattunu sen jälkeen ;))))anjaniina_ kirjoitti:
Äläkä sinä HUUTA!
Just, nyt meni karvakorvalle ajatus perille.
Onks mitään muuta ihanaa sattunu sen jälkeen ;))))Ihanaa, jep juuri päivitän kirjaston tietokoneita.:-)) Täällä on kolme konetta, joita ei ole päivitetty about kolmeen vuoteen, että tässä tämä työpäivä menee. Kolmelta kotiin ja lenkille.
Teotwawki kirjoitti:
Ihanaa, jep juuri päivitän kirjaston tietokoneita.:-)) Täällä on kolme konetta, joita ei ole päivitetty about kolmeen vuoteen, että tässä tämä työpäivä menee. Kolmelta kotiin ja lenkille.
No tuossa sen näkee, että ihminen voi olla iloinen pikkusistakin asioista ;))))
Ja sillai harvinainen persoonallisuus et näkee suuren riemunaiheen jossain missä moni muu ei sitä näkis ;)))) hähä.anjaniina_ kirjoitti:
No tuossa sen näkee, että ihminen voi olla iloinen pikkusistakin asioista ;))))
Ja sillai harvinainen persoonallisuus et näkee suuren riemunaiheen jossain missä moni muu ei sitä näkis ;)))) hähä.Niin joo, tämä tietokonejutska on oikeastaan mun alaani, joten jos pääsen näiden kanssa puuhastelemaan, se aina lämmittää.:-)
Teotwawki kirjoitti:
Niin joo, tämä tietokonejutska on oikeastaan mun alaani, joten jos pääsen näiden kanssa puuhastelemaan, se aina lämmittää.:-)
Joo, ja saahan siinä tulosta aikaan.
Mikset lähe alalle.
Mul oli muutama tuttava töissä firmalla joka töikseen huoltaa koneita, putsaa niitä asiakkaille, päivittää, vaihtaa komponentteja.
Mikset paa omaa firmaa pystyyn.
a'20 kun käyt nakkoon jokaisen naapurin koneelta turhat tiedostot ja päivität ohjelmat?
Ja asiakkaita olis.
Just niitä jotka ei haluu viedä konetta mihinkään, mut toivoo, et joku joka tietää, fiksais vähän? Tulis kotiin.anjaniina_ kirjoitti:
Joo, ja saahan siinä tulosta aikaan.
Mikset lähe alalle.
Mul oli muutama tuttava töissä firmalla joka töikseen huoltaa koneita, putsaa niitä asiakkaille, päivittää, vaihtaa komponentteja.
Mikset paa omaa firmaa pystyyn.
a'20 kun käyt nakkoon jokaisen naapurin koneelta turhat tiedostot ja päivität ohjelmat?
Ja asiakkaita olis.
Just niitä jotka ei haluu viedä konetta mihinkään, mut toivoo, et joku joka tietää, fiksais vähän? Tulis kotiin.Mulla on ollut alan toiminimi joskus kymmenen vuotta sitten, mutta en ole päivittänyt omaa osaamistani niin paljon, että uskaltaisin enää ryhtyä siihen. Mä keskityin silloin aika paljon alkeisten opettamiseen aikuisille, joten en sitten seurannut alan kehitystä riittävän tiiviisti. Ei siis riitä ammattiataito enää näinä päivinä, pitäin opiskella vuosi ainakin, niin sitten.......en taida viitsiä:-)
Teotwawki kirjoitti:
Mulla on ollut alan toiminimi joskus kymmenen vuotta sitten, mutta en ole päivittänyt omaa osaamistani niin paljon, että uskaltaisin enää ryhtyä siihen. Mä keskityin silloin aika paljon alkeisten opettamiseen aikuisille, joten en sitten seurannut alan kehitystä riittävän tiiviisti. Ei siis riitä ammattiataito enää näinä päivinä, pitäin opiskella vuosi ainakin, niin sitten.......en taida viitsiä:-)
Mikset?
Jos kerran tykkäät?
Moni tekee tuota ammattikoulupohjalta.
Ei ne sen viisaampia ole.
Mut tietty se vaatis et selaisisit julkaisuja ja pysyssit ajantasalla.
Ei ne kotikoneet ole kummoisia, vanhoja ohjelmia ja ihmiset ei osaa poistella sieltä temppejä sun muuta joutoroskaa...anjaniina_ kirjoitti:
Mikset?
Jos kerran tykkäät?
Moni tekee tuota ammattikoulupohjalta.
Ei ne sen viisaampia ole.
Mut tietty se vaatis et selaisisit julkaisuja ja pysyssit ajantasalla.
Ei ne kotikoneet ole kummoisia, vanhoja ohjelmia ja ihmiset ei osaa poistella sieltä temppejä sun muuta joutoroskaa...No joo, kyllä mä tän normaalin jargonin hallitsen ihan hyvin ja olen sitä yksityisasiakkaiden hommaa aina silloin tällöin tehnytkin. Kaverit vaan tahtoo aina, että "tuu katto, ku mull on tällainen ongelma" jne...... Mulla on anstiotyö nyt täällä kirjastossa ja olen siihen ihan tyytyväinen. Lopetin lehtimieshommat, koska printtimedia vähentää koko ajan freelancereiden käyttöä. Meinas leipä loppua ja sitten oli pakko hakeutua oikeisiin töihin.
Teotwawki kirjoitti:
No joo, kyllä mä tän normaalin jargonin hallitsen ihan hyvin ja olen sitä yksityisasiakkaiden hommaa aina silloin tällöin tehnytkin. Kaverit vaan tahtoo aina, että "tuu katto, ku mull on tällainen ongelma" jne...... Mulla on anstiotyö nyt täällä kirjastossa ja olen siihen ihan tyytyväinen. Lopetin lehtimieshommat, koska printtimedia vähentää koko ajan freelancereiden käyttöä. Meinas leipä loppua ja sitten oli pakko hakeutua oikeisiin töihin.
Joo-oh.Mut kaveritkin tajuu aika hyvin että teet sitä rahasta.
Se pitää vaan sanoo,että voin mä tulla mut se maksaa, et kun tää on mun leipätyö ny..
Moni maksaa mielellään kun saa pikkusenkiusallisen homman pois päiväjärjestyksestä...
Juh, ei kirjasto hassumpi paikka ole..
Sähän voisit vaiks sivistyy siel?anjaniina_ kirjoitti:
Joo-oh.Mut kaveritkin tajuu aika hyvin että teet sitä rahasta.
Se pitää vaan sanoo,että voin mä tulla mut se maksaa, et kun tää on mun leipätyö ny..
Moni maksaa mielellään kun saa pikkusenkiusallisen homman pois päiväjärjestyksestä...
Juh, ei kirjasto hassumpi paikka ole..
Sähän voisit vaiks sivistyy siel?Sivistymisen vaara on aina olemassa, mutta yritän välttää sitä viimeiseen asti. Kerran meni sukset ristiin yhden kaverin kanssa, kun hän teetti mulla ison koodaushomman yhdistyksensä tietokoneelle ja lähetin laskun siitä. Tämä kimpaatui, että kai sä nyt kaverille ilmaiseksi teet. Sanoin, että et sinäkään rikospöytäkirjoja ilmaiseksi tee, tämä on mun ammatti.
Teotwawki kirjoitti:
Sivistymisen vaara on aina olemassa, mutta yritän välttää sitä viimeiseen asti. Kerran meni sukset ristiin yhden kaverin kanssa, kun hän teetti mulla ison koodaushomman yhdistyksensä tietokoneelle ja lähetin laskun siitä. Tämä kimpaatui, että kai sä nyt kaverille ilmaiseksi teet. Sanoin, että et sinäkään rikospöytäkirjoja ilmaiseksi tee, tämä on mun ammatti.
Aivan, kylläihmiset sen tajuu...
Mut nyt on aika mun luistaa taas musiikin maailmaan...
;))) otetaan viikonlopun lataus ja väännetään nupit kaakkoon ;)
Tää sukeltaa----puis...
- Putkivalo
Viime syksynä olin taivaissa. Isä ja hänen vaimonsa kutsui mut joskus syykuussa saunomaan meren rannalla, niin kauan kuin jaksoin. Eli kolme tuntia, lopetin todella vastahakoisesti, mutku muksut oli mukana ja pelkäsin että isä sais tarpeekseen :)
Saunoin, pulikoin, saunoin, jne varmaan kymmenen kertaa. Aivan ihanaa. Vain minä, meri ja sauna. Usein pelkistetyt asiat ovat niitä parhaimpia. Ja niistähän me naiset pidämme ;D
Ja nyt kerrot ne sun jutut :)))Huomenna kerron ;))
Juh, toissakesänä meil oli samanlainen saunominen.
Oltiin Roikan kokkareissa Pyhäjoella ja siel oli se kolmenistuttava ulkoolämpenevä sauna, uimaan, saunaan, uimaan, saunaan...ja tietty hiukan jotain kurkunkostukettakin mukana ;) Oli hieno päivä se- Putkivalo
anjaniina_ kirjoitti:
Huomenna kerron ;))
Juh, toissakesänä meil oli samanlainen saunominen.
Oltiin Roikan kokkareissa Pyhäjoella ja siel oli se kolmenistuttava ulkoolämpenevä sauna, uimaan, saunaan, uimaan, saunaan...ja tietty hiukan jotain kurkunkostukettakin mukana ;) Oli hieno päivä seSe on ihanaa tuollainen kiireettömyys. Tulee oikein ahneeksi :) Sulla tais olla vielä hyvää seuraa. Oli mullakin, lokkeja :))
Putkivalo kirjoitti:
Se on ihanaa tuollainen kiireettömyys. Tulee oikein ahneeksi :) Sulla tais olla vielä hyvää seuraa. Oli mullakin, lokkeja :))
Juh, me oltiin akkaporukalla.Sattu tuttuja naisia jotka nykäs mut pois sivuvaunusta kun oltiin lähdössä Rompepäiville.
Äkkiä kylille ostoksille ja sit saunomaan.
Mä unohdin siinä et olis pitäny käydä jutteleen muutaman ihmisen kans, joita en ollu ennen nähny...
Se oli sellanen ihka aito rantapäivä ;)))
Saunakin oli niin hauska kun se oli sellases rantapöheikössä.
Pyhäjoen leirintäalue on aika erikoinen, siel ei kauheesti nurmikoita ajella ja niinpä niistä kasvaa puskia ;)))
Yksi muisto useista; pikkumuksuna mummolan savusauna.
Oiskohan pientä lisäsävyä tuonu, että oli Jouluaatto.. :)Muistonkipinä ;) savusauna on oma lukunsa ;) monesti on likasempi kun sieltä tulee, kuin sisään mennessä.Tai mustempi siis ;))
Olen koko ajan viluinen, joten sauna tuntuu joka kerran yhtä hyvältä tähän aikaa vuodesta. Saunan jälkeen on myös paljon puhtaampi olo kuin pelkän suihkussa käymisen jälkeen.
Sunkin pitäs opetella viileeseen ;)
Mul on öisinkin ikkuna vielä auki, että saa raikasta ilmaa hengittää...peittoja vaan lisää ;)
- verditti
Typerä aloitus loppuun kalutusta aiheesta oli ensimmäinen ajatukseni.
Vaan eipäs, yksinomaan jo g_j todistaa kauniilla muistelollaan ajatukseni
vääräksi.
Päällimmäiseksi nousee muisto Finlandia-hiihdosta, ensimmäisestäni ja
Lahden hiihtostadionin saunasta. Osaottajia oli yli 13 000 ja matkana silloin
75 km. Olin maalissa ensimmäisen viidensadan joukossa ja näinollen myös saunassa heidä kanssaan. Sopu antoi tilaa. Istuin lauteitten nurkassa ja kuuntelin ja nautin valtavasta hälinästä mitä oman elämänsä sankarit saivat
aikaan. Se oli sitä tänä päivänä paljon puhuttu yhteisöllisyyttä. Hiljalleen lihaksiston kipukohdat sulivat lämmössä ja tunsin itseni autuaaksi!
Viikko ollut parissa kohtaa sen verran stressaava, että laitankin saunan
päälle nyt justiinsa!Kaikki aiheet tällä iällä alkaa oleen loppuunkalutuja ;) ja ainahan ajattelija voi tehdä paremman?
Odotan sitä innolla?
Niinpä, sauna ison fyysisen ponnistuksen jälkeen on taivaanlahja.
Yks niistä omista, ehdottomasti parhaista oli pari vuotta sitten kun läksin kylmiltään 100 km pyörälenkille.
Hellekeli, eka 40 km mäkimaastoa, seuraavat 60 km vastatuulta...
Käsittämättömän ihana tunne, kun pojat lämmitti saunan odottamaan perilletuloo.
Ei niinkään se löyly kun elimistö kävi kierroksilla, mutta se ihanan viileä vesi.....
Sellaista kokemusta ei rahalla saa ;)))
Minun pitää käväistä hammaslääkärillä ja ostamassamuutama olut, sit sauna lämpee taas ;)))- verditti
anjaniina_ kirjoitti:
Kaikki aiheet tällä iällä alkaa oleen loppuunkalutuja ;) ja ainahan ajattelija voi tehdä paremman?
Odotan sitä innolla?
Niinpä, sauna ison fyysisen ponnistuksen jälkeen on taivaanlahja.
Yks niistä omista, ehdottomasti parhaista oli pari vuotta sitten kun läksin kylmiltään 100 km pyörälenkille.
Hellekeli, eka 40 km mäkimaastoa, seuraavat 60 km vastatuulta...
Käsittämättömän ihana tunne, kun pojat lämmitti saunan odottamaan perilletuloo.
Ei niinkään se löyly kun elimistö kävi kierroksilla, mutta se ihanan viileä vesi.....
Sellaista kokemusta ei rahalla saa ;)))
Minun pitää käväistä hammaslääkärillä ja ostamassamuutama olut, sit sauna lämpee taas ;)))Odotatkohan minulta, ajattelijalta, sitä parempaa aloitusta..
Minähän olen sen jo tehnyt!
Olisin kovin mielelläni keskustellut aaseista tuossa loistavassa aloituksessani.
Oletan aloituksen olleen aivan ainutlaatuinen, kaluamaton.
Ei kelvannut sinulle, eikä monelle muullekkaan, vain Teolta herui
säälipisteet.
Ei, enhän väitä teitä (palstalaisia) subjektivisteiksi!
Lie turha etsiä sanakirjoista? verditti kirjoitti:
Odotatkohan minulta, ajattelijalta, sitä parempaa aloitusta..
Minähän olen sen jo tehnyt!
Olisin kovin mielelläni keskustellut aaseista tuossa loistavassa aloituksessani.
Oletan aloituksen olleen aivan ainutlaatuinen, kaluamaton.
Ei kelvannut sinulle, eikä monelle muullekkaan, vain Teolta herui
säälipisteet.
Ei, enhän väitä teitä (palstalaisia) subjektivisteiksi!
Lie turha etsiä sanakirjoista?Se on verdi sillai, että kaikki pitää ansaita.Objektiivisuuskin.
Alat keskusteleen aaseista, niin saat keskustella ihan keskenäs, porukan ei kannata olettaa olevan pöllömpää kuin se on.
Piilovihjailut ei ole oikein kivoja ja siksi kai sit aloitukses jäi tyngäksi.
Mutta jos haluut, olla vastaamatta minun aloituksessani siihen asiaan jota kysyn ja viedä kirjoittajat omaas, niin mikäpä se siinä.
Haetaan framille se sun hengentuottees?- verditti
anjaniina_ kirjoitti:
Se on verdi sillai, että kaikki pitää ansaita.Objektiivisuuskin.
Alat keskusteleen aaseista, niin saat keskustella ihan keskenäs, porukan ei kannata olettaa olevan pöllömpää kuin se on.
Piilovihjailut ei ole oikein kivoja ja siksi kai sit aloitukses jäi tyngäksi.
Mutta jos haluut, olla vastaamatta minun aloituksessani siihen asiaan jota kysyn ja viedä kirjoittajat omaas, niin mikäpä se siinä.
Haetaan framille se sun hengentuottees?Kun en heteromiehenä voi käyttää hymiötä enkä myöskään irviöitä tulen
usein väärinymmärretyksi taholtasi. Älä etsi piilomerkityksiä sieltä missä
niitä ei ole.
Muuten, noista pöllöistä, Juha Laaksosen mukaan ensi vuosi tulee olemaan
hyvä pöllövuosi. Ehkäpä siellä pohjoisten pajuviljelmieni yläpuolella tulee
yhden sijasta kaksi pöllöä liitelemään äänettömästi ensi kesän kirkkaassa päivän valossa, mikä todistanee sitä, että pöllön sisäinen kello käy aikaa.
"Mitkä olis parhaat sellaset muistot saunasta, joita ei olisi millään muulla voinut korvata?"
Mielestäni oikein muotoiltu kysymys, johon vastaukseni vastaa täydellisesti.
Vai mitä pirua tarkoitatkaan? Vai oliskos ne löylyt, ne löylyt... verditti kirjoitti:
Kun en heteromiehenä voi käyttää hymiötä enkä myöskään irviöitä tulen
usein väärinymmärretyksi taholtasi. Älä etsi piilomerkityksiä sieltä missä
niitä ei ole.
Muuten, noista pöllöistä, Juha Laaksosen mukaan ensi vuosi tulee olemaan
hyvä pöllövuosi. Ehkäpä siellä pohjoisten pajuviljelmieni yläpuolella tulee
yhden sijasta kaksi pöllöä liitelemään äänettömästi ensi kesän kirkkaassa päivän valossa, mikä todistanee sitä, että pöllön sisäinen kello käy aikaa.
"Mitkä olis parhaat sellaset muistot saunasta, joita ei olisi millään muulla voinut korvata?"
Mielestäni oikein muotoiltu kysymys, johon vastaukseni vastaa täydellisesti.
Vai mitä pirua tarkoitatkaan? Vai oliskos ne löylyt, ne löylyt...Heheee...ethän sä nyt ihan noin paljon usko hymiöiden voimaan?
Ne on joskus melko sarkastisia, jos tarkemmin lukee.
Mutta tässä tullaan samaan kehäpäätelmään kuin aina ennenkin.
Jokainen lukee mitä haluaa.
Sama viesti hymiöineen tai ilman, tarkoittaa meille kaikille jotain eriä.
Nääs se tulkinta, se tulkinta.....
Jää, pöllöjä...tällä menolla palstallasi istua jököttää 12 huuhkajaa.
Metsälintukanta on aikaslailla räjähtänyt.
Matkalla Kuusamoon laskimme soratien varrelta 30 50 metsäkanalintua...
Lapinpöllöni senkun suurenee ja kotkan näkee yhä useammin liitelevän taivaalla.
Siellä Ylläksellä meitä tuijotteli utelias hiiripöllö vai mikä se ny oli....
Keskisuomessa oli ihana sauna.
Ja parasta oli sen lämmittäminen. Se oli mun homma.
Töissä olin kouluavustajana ja kun tulin kotiin niin sai mennä rauhottumaan saunan lämmittämiseen.
Se puiden rätinä ja hiljalleen nouseva lämpö.
Istua siinä ihan hiljaa ja nollata se elämä korvien välistä.
Saunoja on monenlaisia mun mielessä, parhaita yleensäkin sellaiset vanhat. Yhessä oli maalattia ja muutenkin aika harvat seinät. Järven rannalla se oli.
Mutta ne löylyt oli ihanan hikiset, ei todellakaan mitään kuumaa tai kuivaa.Sähkösaunassa ei ole sitä iloa.Minustakin se tule virittely on osa rituaalia.
Jossain kerholla on näin syksyisin ollutkin minulla tapana, herätä ennen muita, tallustella saunalle, kuuraisen pihan poikki.Katsella tyyntä jokea, kuuran peittämiä puita, ja katsella luonnon rauhaa.
Vanha hirsisauna, hyvä kiuas ja samalla vesipasa lämpeneen...
Laittaa pumppu huriseen ja tarkastaa, että Poikaa on saavissa....
Traditio sekin.
Siellä sauna on keskeinen osa yhdessäoloa, se lämpenee viikonloppuisin ja kokkareiden aikaan aamusta iltaan ;)))
Kerhon voi rakentaa saunan ympärillekin ;)
- rygseck
Mä kyllä tajuun !!
Joo joo - olen saunahullu suomalainen =)
Jaa parasta ??
Joo, ootas... joku vuosi sitten, ku olin ollu yön töissä - tähän kohtaan on pakko vielä mainita, ettei se ollu mikään tavallinen yö... se oli perkeleellinen fiasko koko pimeän aika !! Satos vettä ja räntää ja oli nelkyt astetta pakkasta ja siellä, susien parissa, piti raapia jokapäiv... öistä leipäänsä, tappelemalla kaikenmaailman pösilöiten kanssa, jokka ei sanaa ymmärrä... !
Jumankaut et mä olin väsyny aamulla :O
Olo oli ku olis mankelin läpi vanutettu koko akka !
Siit ku aamulla pääsin kotii, metrisien hankien läpi kahlaten, ja pääsis saunaan... jokunen tölkkiki sanos siinä "koff", ku meikäakka istus nirvanassa =)
Väliin piti heittäytyä selälleen lauteille ja nostaa koivet seinälle, käydä vilvottelemas ja sama uusiks.
Se oli taivas !
Meinasin kyl tosin nukahtaa suihkuun =)
Siit ku pääsi punkanpohjalle ja nukkus semmosen 12 tuntii yhteen menoon, nii heräili siit ihan eri akkana kyl - kais honaat, nykysin mä oon tämmönen kiltti, hiljanen ja vaatimaton ;DJuh, saunakaan ei kyl kykene ihmeisiin...
Mutta...palataksemme kokemukseesi! Josta on jo vuosia?
Joo, väsynyt on just sopivaa saunakamaa...sellasen koettelemuksen jälkeen, kun tuntuu, ettei tää lopu ikinä ja sit se joskus loppuu ja helpotus on valtava, sauna ja olut....
Lähinnä tuota oli toinen iso kokemus omistani.
Olin jo päivän matkannut pitkin etelä-Suomee, kuunnellu J.k rallin ihmisiä yhden unettoman yön, seuraavan päivän seikkaillut hiuksianostattavassa Hesan liikentees,meinannu myöhästyy lautalta (väärä satama) seisonu muutaman tunnin nahkakamppeissa, kuuman moottorin kans satamajonossa (jotku hiton hesan kisat ja tulli p****le tarkasti maasta LÄHTIJÄT) väärällä laiturilla Tallinnassa, porukat hukassa. Lopulta löyty porukat mutta tiet oli hukassa.Väsyny, nälissään, hikinen, tympääntynyt you name it...
Perillä kymmentä vailla 24.
Väki sano, mee saunaan, ota olut, me pystytetään teltat sillävälin.
Vannoin, etten IKINÄ tule tähän maahan toiste.
Vaan sauna ja Taurus olut, sai olon niin pehmeeks, että rakastuin Viroon ja olen sillä matkalla vieläkin ;))))
Ei siihenpaljon tartte....
Juu sauna on upee juttu. Meillä oli sauna pois käytöstä 3 kk, kun kellarikerroksessa tehtiin perusteellinen remontti. Elämästä puuttui silloin jotakin.
Nyt meillä on pienempi kiuas kuin aiemmin. Ennen saunan sai yhdellä hyvin ladatulla pesällisellä lämpimäksi, nyt tarvitaan kaksi pesällistä. Täytyy oppia uudet rutiinit saunalämmitykseen, ja olla vähän suunnitelmallisempi kuin ennen. Ennen homma meni niin, että 'Mennäänkö saunaan? Joo, mennään.' ja sit vaan tulitikun raapaisu ja 20-30 minutin päästä saunaan. Mulla on tapana pitää kiuas aina valmiustilassa täyteen ladattuna sytykkeineen.
Minun mielestäni sopivat löylyt ovat 80-100 astetta. Alle 80 asteessa tuntuu jotenkin tukehduttavalta, mutta kun löyly hieman kirpasee, niin silloin jaksan istua löylyssä, ja tuntuu hyvältä hengittää.
Tuolla joku esitti väittämän, että sauna kuivattaa ihoa. Vähän ihmettelin. Olen kyllä kuullut ennenkin, että joidenkin iho ei pidä saunomisesta. Mulla itselläni on talvisin tapana nimenomaan aktivoida rasvaneritystä saunomisella. Mulla iho rasvoittuu saunomisesta niin paljon, että joskus on jopa tarpeen pyyhkiä ihoa alkoholipitoisella kasvovedellä.Sä kysyit saunamuistoja. Niin, onhan tähän ikään tullut saunottua tuhansia kertoja. Aina se tuntuu yhtä hyvältä, eikä mulla ole mitään erityistä muistoa, jota hehkuttaa.
Ystävät tykkäävät turvehipoista, mutta jälkisivious on turhan rankkaa. Turpeen kanssa leikkiminen näkyi vanhoissa lauteissakin. Enää meillä ei sotketa turpeen kanssa.Älä sä provoihin sorru...sitähän se oli.
Saunan lämpö on varmaan jokaiselle ihan erilainen.
Mul oli tapana ottaa nopeesti kovia löylyjä, mut nyt olen vaihtanut tyyliin *pidetään pienempää yllä pitempään*
Hyvä tapa. ladata valmiiksi, silläi on aina kuivat puut, siis tosi kuivat ;)
Mun piti mennä jo pois, mut mä onneton eksysin ebayhin ja nyt mulla on sielpaljon kaikenlaista kampetta valikoituna, pitäs vaan karsii...löysin upeita peruukkeja....voi mua....anjaniina_ kirjoitti:
Älä sä provoihin sorru...sitähän se oli.
Saunan lämpö on varmaan jokaiselle ihan erilainen.
Mul oli tapana ottaa nopeesti kovia löylyjä, mut nyt olen vaihtanut tyyliin *pidetään pienempää yllä pitempään*
Hyvä tapa. ladata valmiiksi, silläi on aina kuivat puut, siis tosi kuivat ;)
Mun piti mennä jo pois, mut mä onneton eksysin ebayhin ja nyt mulla on sielpaljon kaikenlaista kampetta valikoituna, pitäs vaan karsii...löysin upeita peruukkeja....voi mua....Mulla on puiden säilytykseenkin omat rutiinit. Saunan pukuhuoneessa on puita huoneenlämmössä aina noin 6 lämmityskertaa. Puut on ladottu varastohyllyyn. Mulla on vielä vaiheessa toinen saunan nurkkaan sijoittuva puuteline. Olen muuraamassa kahitiilestä säilytysmitoiltaan 120 cm korkeaa ja noin 30 cm leveää puiden säilytystelinettä. Mulla on ollut kyynärpää pitkään kipeenä ja homma joutuu nyt odottamaan.
Juh, ulkona puissa on kuitenkin aina jonkin verran kosteutta, varsinkin tällasena vuotena...vettä on ilmassa, maassa ja joka paikas ;)
Sikson hyvä jos sisälläkin on säilytystilaa.
Saunan lämmityskin on tiedettä, parhaimmillaan.
Oleks muuten sen koulukunnan kannattaja joka sanoo että puut pitää sytyttää yläpuolelta?Mulla on yleensä 2-3 sytytyspistettä, 2 alhaalla ja 1 keskellä. Kerralla kova roihu. En tiedä onko sytytyskohdalla niin paljon merkitystä, jos puu on hyvin kuivaa. Luin joskus yläsytytyksen perusteluja, ja siinä selitettiin mm. sitä, että liekkien ollessa yläpuolella alapuolella olevat puista haihtuu kosteutta, ja kun palo ehtii niihin, ne palavat puhtaammin.
Mä totuin lapsena siihen, että saunapuut ovat niin kuivia, että puut syttyvät jopa ilman erillisiä sytykkeitä, kunhan pitää tarpeeksi kauan palavaa tikkua reunassa, ja saunaan pääsi aina parinkymmenen minutin päästä. Meille tuli nimittäin huonekalutehtaan jätepuuta polttopuuksi, ja sen kosteus on 4-6% kuivapainosta laskettuna. Kaikki polttopuut säilytettiin aina sisätilassa, että ne pysyivät kuivana.
Nyt meillä on puun kierto sellainen, että varaston ulkoseinustalla kattolevikkeen alla on perusvarasto. Seinusta on aukean paikan reunassa, ja siihen puhaltaa itätuuli pellon yli. Siitä puita viedään 23 asteisen pukuhuoneen varastohyllyyn. Hyllyssä on siirrettävät merkkilaput, joista näkee, missä hyllyssä on viimeksi tuotua ja misä pisimpään sisällä ollutta. Kuivimmista otetaan puunkantotelinellinen saunomisen ajaksi extrakuivumaan seuraavaa lämmitystä varten. 'Standardi' vähän muuttuu, kun saan muurattua saunan puolelle puutelineen.sedna2003 kirjoitti:
Mulla on yleensä 2-3 sytytyspistettä, 2 alhaalla ja 1 keskellä. Kerralla kova roihu. En tiedä onko sytytyskohdalla niin paljon merkitystä, jos puu on hyvin kuivaa. Luin joskus yläsytytyksen perusteluja, ja siinä selitettiin mm. sitä, että liekkien ollessa yläpuolella alapuolella olevat puista haihtuu kosteutta, ja kun palo ehtii niihin, ne palavat puhtaammin.
Mä totuin lapsena siihen, että saunapuut ovat niin kuivia, että puut syttyvät jopa ilman erillisiä sytykkeitä, kunhan pitää tarpeeksi kauan palavaa tikkua reunassa, ja saunaan pääsi aina parinkymmenen minutin päästä. Meille tuli nimittäin huonekalutehtaan jätepuuta polttopuuksi, ja sen kosteus on 4-6% kuivapainosta laskettuna. Kaikki polttopuut säilytettiin aina sisätilassa, että ne pysyivät kuivana.
Nyt meillä on puun kierto sellainen, että varaston ulkoseinustalla kattolevikkeen alla on perusvarasto. Seinusta on aukean paikan reunassa, ja siihen puhaltaa itätuuli pellon yli. Siitä puita viedään 23 asteisen pukuhuoneen varastohyllyyn. Hyllyssä on siirrettävät merkkilaput, joista näkee, missä hyllyssä on viimeksi tuotua ja misä pisimpään sisällä ollutta. Kuivimmista otetaan puunkantotelinellinen saunomisen ajaksi extrakuivumaan seuraavaa lämmitystä varten. 'Standardi' vähän muuttuu, kun saan muurattua saunan puolelle puutelineen.Sulla se on kaikki organisoituna ;))
nimimerkillä "milteipä kateellinen"
Pitikin spurtata äkkiä kauppaan kun huomasin et huomenna on pyhä
- Kysymys saunasta????
Niin, kyllä se oli onnellinen juttu joskus viiskyt luvulla kun ei ollut suihkuja ja muuta häsää.
Mutta nykyään sitä ajattelee toisin. Siellä voi nauttia olostaan jos niin tykkää,mutta se ei ole ollenkaan tarpeellinen niinkuin ennenvanhaan. Oli silloin pakko olla lämmitetty paikka jossa pystyi alasti talvellakin peseytymään. Ei kait siinä sen kummempaa suomalaisen saunan keksinnöistä. Se syntyi olosuhteiden pakosta.Näille leveysasteille!!!
Miten terveellinen lienee kun aletaan oikein ajattelemaan? Voi olla hyvin epäterveellinenkin?
Onko kaikki saunasta uskomusta ja mielikuvia kun kaikki muutkin niin tekee?
Nykyään ei tarvitse talvipakkasella mennä pihan perälle peseytymään ja ei siis sen vuoksi tarvita "Saunaa"
Suihku riittää puhtauteen, mutta onko pakko hikoilla kuumassa. Ainakin töissä se on vaarallista!Olen kyllä kuullut, että hikoileminen on tarpeellista. Eräs luontaishoitaja kertoi hoitavansa tarpeellisen hikoilun ilman saunomista ja rehkimistä käymällä lenkillä pilkkihaalarissa.
Kylmässä, esim talvella hiussuonet kutistuvat, mikä voi aiheuttaa kainelaista pikkuhäukkää, esim ihon kuivumista ja lihaskireyttä. Saunan lämmössä hiussuonet laajenevat ja se helpottaa em. häikkää.
On myös sanottu, että iho on kolmas munuainen. No eihän iho munuaisen veroinen virtsahappojen ja muiden kuona-aineiden poistaja ole, mutta kyllä hikoilussa samoja asioita elimistöstä poistuu kuin pisuttelussakin.
- henrjii
Eiköhän se mökillä saunominen
kun sai vihtua, ja uidakin. Muistoja kuitenkin.
Ujona maalaispoikana olin ensimmäisiä viikkoja Sölvesborgissa ja kuulopuheen perusteella menin paikkakunnan turkkilaiseen saunaan.
Siinähän se höyrytellessä meni mutta pesuvaiheessa tahtoi paniikki iskeä päälle.
Vanha, ehkä 4-kymppinen mamma, komensi minut kivitasolle pitkäkseni ja ryhtyi vaahdottamaan.
Olihan se täysissä vaatteissa mutta neitsytpojalle tiukka paikka.
Samasta rakennuksesta löytyi myös "suomalainen" sauna. Oli halvempikin.
Olin ainoa saunoja. Mennessäni löylyhuoneeseen titesin sen käsittämättömän kuumaksi ja kuivaksi eikä lauteilla voinut lainkaan istua.
Kiuasta en havainnut.
Ajattelin ovelta suihkutella lauteita istumakelpoisiksi ja samalla saada hieman kosteutta.
Operaation jälkeen lähdin menemään löylyille.
Jo alalauteelta noustessani löin otsani silmin havaisemattomaan höyryseinämään.
Lauteiden alla oli tulistettua höyryä kierrättävät patterit joiden pintalämpötila riitti höyrystämään suihkuttamani veden ylikuumaksi, silmin havaitsemattomaksi ja polttavaksi.
Näistä kokemuksista ei johdu piittaamattomuuteni saunan suhteen.
Olemme nyt asuneet 8-vuotta nykyisessä kolmiossa.
En viitsinyt varata saunavuoroa koska kellon mukaan saunominen tubtui typerältä 26:n omakotitalossa asutun vuoden jälkeen.
Kesää muutaman kerran tuttavien huviloilla rantasaunassa. Miellyttävää!
Edes 5 - 7:n päivän kylpylälomilla en montaakaan kertaa piipahda saunassa.
Ei ole meille tärkeä.- profiili.nicki
TottaPaTotta !
Lapsuudesta se saunominen lähtee, ehkä ei enää nykyselle kasvulle.
Aikoinaan sauna kuului kuviohin, eikä siinä mitään ihmeellistä, mut se oli peseytymistä silloin.
Itselleni on sauna tullut tärkeäksi muutamia vuosia sitten, koska poissa olo tekee tarpeista "pakollisen" joten sauna on nyt se A ja O.
Ne sauna muistot: .. hikistä ja nautollista :D
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih547168Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7113314Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1421605Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2451424- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841341- 891220
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321165- 811124