Pakko kysyä että eikö täällä kenenkään lapsi ole maistanut alkoholia tai juonut 13.-17 vuoden iässä?? Ystäni lapsi 15v kokeili alkoholia, tuli kotiin humalassa ja nyt häntä haukutaan huonoksi vanhemmaksi koska hänen lapsensa on maistanut alkoholia! Pöyristyttävää, jokainen teini sitä kokeilee! Ei tarkoita että sitä pitäisi mitenkään hyväksyä ja kyllä siitä nyt aina jonkun rangaistuksen saa ja puhuttelun mutta ei se tee vanhemmasta huononpaa jos lapsi haluaa kokeilla.. Vai??
Eikö teidän lapset ole koskaan juoneet?
51
2935
Vastaukset
- -mtr-
no nyt on poika 14v ja tytär 15v. eivät ole ainakaan vielä törttöilleet viinan kanssa.
- 11+4
Hyvin yleinen vastaus...ei meidän poika/tyttö tee sitä taikka tätä. Ne on ne muiden penikat...
- Ei sala alkoholia
Meillä tehtiin niin että tyttö sai maistaa 16 vuotiaana hieman viiniä.
Suositus oli siihen aikaan että kotona hyvä ensimmäinen juoma.
Näkee miten vaikuttaa henkilöön. Ei maistanut koskaan muualla salaa.
Rehellisesti kotona vanhempien valvonnassa ensi koleilua suositan.
Tiedän että nykyään tarjotaan kaveripiirissä. Opetettava että voi tulla yllätys
kun nautii alkoholia. Seura on myös se joka houkuttaa, joten voi vähän
katsoa millaisessa seurassa tyttö tai poika kulkee ja viihtyy.
Täysi-ikäisyyteen on mahdollista vanhempien vaikuttaa asiaan! - puhut omias!
Ei sala alkoholia kirjoitti:
Meillä tehtiin niin että tyttö sai maistaa 16 vuotiaana hieman viiniä.
Suositus oli siihen aikaan että kotona hyvä ensimmäinen juoma.
Näkee miten vaikuttaa henkilöön. Ei maistanut koskaan muualla salaa.
Rehellisesti kotona vanhempien valvonnassa ensi koleilua suositan.
Tiedän että nykyään tarjotaan kaveripiirissä. Opetettava että voi tulla yllätys
kun nautii alkoholia. Seura on myös se joka houkuttaa, joten voi vähän
katsoa millaisessa seurassa tyttö tai poika kulkee ja viihtyy.
Täysi-ikäisyyteen on mahdollista vanhempien vaikuttaa asiaan!höpöphöpöhöpö! Ei koskaan ole suositeltu viinaa annettavaksi alle 18v, sen kieltää laki!
- ä-i-p-p-ä
Meidän poika oli 13 vuotiaana saanut kaveriltaan maistaa salmiakkikossua. Lapsi ei mieltänyt sitä sen kummemmin alkoholiksi hyvän maun vuoksi. Onneksi toinen kaveri toi pojan kotiin. Siinä meni se yö isiltä ja äidiltä oksentelevan pojan vieressä valvoessa. Ihan kunnon poika hänestä tuli ( nyt jo ikää 26). Ja ostin kyllä satunnaisesti oluttakin pojalle ennen 18 vuoden ikää. Mieluummin niin, kuin että olisi ostanut venäläistä votkaa. Että voisi jotkut vanhemmat ottaa ne vaaleanpunaiset rillit nenältään. Kyllä nuoret kokeilunsa hoitaa ja jos sen joutuu tekemään salaa, eikä uskalla mennä kotiin, niin se kokeilu voi olla kuolemaksi.
- En suosittele
Hyvää tuuria pojallasi kuin selvisi vain krapulalla joku toi vielä kotiin pojan.Pidät sopivana 13 v juoda salmiakkikossua ? ei ole ollenkaan selvä 13 v viinaa juova palaa kaverin kyydissä tai saatika ollenkaan kotiin.
- idioottiiiiii
Ääliö, kun ostat pennuilles yhtään mitään alkoholia, ne viinat mitä muksut saa vanhemmiltaan (jotka ajattelee "nyt ei meidän pirkkopetteri sitten juo muuta kuin pari sidukkaa) menee siinä alkulämmittelyissä ja niiden jälkeen vasta alkaa niiden toisilla haetettujen mäyräkoirien kittaaminen.
- t.erve
siinä se lainkuuliainen äiti!
- Cloetta...
Esikoinen otti ensimmäisen humalansa 18-vuotiaana, keskimmäinen tuli n. 15-vuotiaana lievästi humalassa kotiin, osittain itkien kun oli niin paha olo eikä tiennyt mitä oli juonut?! Siitä saatiin hyvä keskustelu ja varoittava esimerkki tuleviin mahdollisiin juopotteluihin, joita ei tosin tullut montaakaan ennen täysi-ikäisyyttä. Nuorimmaiselle on sanottu, että jos tahtoo kokeilla humalajuomista, istuu kotona valvovien silmien alla ja kokeilee. Kuopusta harmittaa kun ei saakaan juoda salassa mutta toisaalta ei ole kiinnostunut koko kännäämisestä kun tykkää skootterillaan kuljeskella (ei saa kuljettaa humalaista) ja harrastus on sen verran vaativa, ettei rokulipäiviä halua viettää.
Olen jutellut nyt jo aikuisten vanhimpien lasten kanssa ja keskimmäinen on myöntänyt ryypänneensä muutaman kerran meiltä vanhemmilta salassa.
Meillä alkoholin käyttö on aina ollut jotenkin luontevaa eli sitä ei juoda humalahakuisesti vaan se on yksi juoma muiden joukossa. - 15vuotias
No ei sitä todellakaan jokainen kokeile. Itse olen 15 vuotta, absotulisti enkä tupakoikkaan koskaan. Minulla ei ole mitään syytä vaarantaa terveyttäni, ja hauskaa voi olla ihan alkoholiakin.
- LEILAdd
Suurin osa kuitenkin kokeilee. Itsekin olin nuorempana alkoholia ja tupakkaa vastaan, enkä vieläkään ole tupakkaa maistanutkaan, enkä alkoholillakaan läträä, mutta kyllä sitä alkoholia tulee silloin tällöin juotua. Olen nyt siis 17, ja join itseni ensimmäisen kerran humalaan 15-vuotiaana. Olin joskus jopa aika pahassa kunnossa, mutta aina kavereitten kanssa ja huolehdimme toisistamme. 15-vuotiaana tosin tuntui, että olin suunnilleen viimeinen alkoholia maistanut, monet muut aloittivat "säännöllisen" ryyppäämisen jo 13-14 vuotiaina..
- LEILAdd
ainiin, lisäys! vanhemmat vieläkin hyväuskoisena selittelee että "hyvä kun te ette ton viinan kanssa läträä".... ehkä kerron niille sitten aikuisena ;)
- Mummo kepinvarresta
Nuorenahan sitä alkoholistin ura aloitetaan tilastot täyttyvät varmasti alkoholiveroa korotettava edes hoitokustannukset saataisi katettua.
Suomi palstalaiset kehuu tietenkin ryyppämisellään.Terveysviranomaiset ja politikot asiasta todella huolissaan. - mk
Mummo kepinvarresta kirjoitti:
Nuorenahan sitä alkoholistin ura aloitetaan tilastot täyttyvät varmasti alkoholiveroa korotettava edes hoitokustannukset saataisi katettua.
Suomi palstalaiset kehuu tietenkin ryyppämisellään.Terveysviranomaiset ja politikot asiasta todella huolissaan.Ei alkoholiveroa ole nostettava vaan muutettava lakia ettei veromarkoilla hoideta henkilöitä jotka tuhoavat terveytensä viinaa juomalla tai huumeita käyttämällä ja tämä on meidan lainsäädännön vika ja niin edelleen.
- Mamma Maine, USA
Asumme ulkomailla, ja täällä on täysin yleinen tapa että nuorisolla on "juhlia" milloin kenenkin kotona. Siellä on minunkin tyttöni (16-vuotias) maistanut alkoholia mutta koskaan ei ole ollut ns. räkä poskella. Hän kertoo minulle avoimesti näistä juhlissta, minne menee ja tiedän kenen kanssa hän liikkuu. Meillä on ovet avoinna hänen kavereilleen myös, mutta näitä juhlia ei meillä ole järjestetty koska en tykkää siitä. Meille saa tulla ja olla, mutta rauhallisemmissa merkeissä.
Heitä on isompi ystäväporukka, sekä tyttöjä että poikia. Mielestäni kaikki toimii hyvin näin, kun ollaan avoimia ja rehellisiä toinen toisiaan kohtaan. Kunnioitetaan rajoja ja siitä mitä on sovittu, esim. että minulle kerrotaan minne mennään ja missä ollaan.
Tyttäreni on sanonut itsekin, että on hienoa kun on äiti joka luottaa ja silloin ei edes halua sitä luottamusta pettää. Tiedän että hänellä on poikaystäviä, tiedän ettei juhlat aina ole pelkkää musiikin kuuntelua ja yhdesssä hengailua. Siellä on myös alkoholia jota jotkut juo, jotkut ei. Oman tyttären kanssa ei tästä ole ongelmaa ollut.
Täällä on myös erittäin suuri huumemiljöö, mutta ne jotka käyttävät kuuluvat omaan ryhmäänsä, he liikkuvat omissa porukoissaan johon nämä tavalliset nuoret ei edes halua seota. Siellä liikkuu sen verran raskaita kriminaaleja ym. että nuoriso pysyy erossa. En pidä pahana että nuori kokeilee rajojaan ja tutkii ja testaa missä rajat kulkee. Jos on hyvä turvallinen koti johon voi tulla, voi kertoa surunsa ja huolensa samoin kuin ilonsakin, tämäkin vaihe menee ohi ja tarvetta myöhemmin mihinkään sekoiluihin ei ole.- 16-vuotias tyttö.
Adoptoikaa minut?
- eräs äiti
16-vuotias tyttö. kirjoitti:
Adoptoikaa minut?
Miksi?
- nuori 1990
15-vuotiaana olin luokkaretkellä saksassa, ja siloin minulla tarjottiin ensimmäisen kerran alkoholia kun meidän tyttöjen huoneeseen ilmestyi pari saksalaista jätkää. arvatkaapa huviksenne kuka oli huoneen kahdeksasta tytöstä ainoa joka ei ottanut? Minä! Olen ylpeä siitä, että minulla oli kanttia kieltäytyä vaikka muut ottivatkin. Ja alkoholia join ensimäisen kerran vasta ollessani 18, enkä todellakaan lähtenyt baariin syntymäpäivänäni kun sattui olemaan sunnuntai. No, perjantaina sitten wanhojen tanssien jatkoilla ensimmäiset siiderit join.
Minulla on myös 3 nuorempaa sisarusta, eikä kukaan heistä ole tietääkseni juonut alaikäisenä. No, nuorin meistä onkin 10, joten se ei ole yllätys. Veljeni pelaa jääkiekkoa, ja hänellä on muutenkin fiksuja kavereita. Myöskään toinen siskoni ei ole juonut alaikäisenä, ja aika harvoin täysi-ikäisenäkään, kuten minäkin. Meillä on vanhemmilla ollut alkoholin juominen "luontevaa", tyylillä yksi kalja/siideri saunan jälkeen välillä. Isommissa perhejuhlissa, kuten jouluna ja juhannuksena, on ollut viiniä, jota mekin olemme saaneet täytettyämme 18. mutta nuoremmilla ei ole mitään mahiksia saada ruokaviiniä alaikäisinä. - Hemsikin
Sinulle "Mummo kepinvarresta": kyllä alkoholismiin on tosiaan muut syyt kun nuorena otetut viinat!
Alkoholin maistaminen minkäkin ikäisenä on kiinni kasvatuksesta, ympäristöstä ja kavereiden vaikutuksesta. On todettu että esim. maalla asuvat lapset kokeilevat myöhemmin kuin kaupungissa asuvat. Myös kotona nähty alkoholin käyttö malli antaa vaikutteita lapsen haluun kokeilla. Tämä ei tarkoita että ne olisivat huonoja vanhempia jos ovat kotona joskus jotai ottanut, mutta kun nuori näkee alkoholin käyttöä se antaa tiettyä hyväksyntää sen käyttöön, siksi on tärkeää miten vanhempi alkoholia käyttää ja kasvattaa lastansa sen käytön suhteen. Meillä kotona on joskus juotu viinilasillinen ruuan yhteydessä sekä mieheni joskus sauna kaljan. Lapsillemme olemme avoimesti puhuneet alkoholista ja kertonut että lain mukaan se on alaikäisiltä kielletty ja alkoholia kuuluu ottaa esim. viini tietyn ruuan kanssa.
Nuoren kuuluu kokeilla kaikenlaista, vanhempien sietokykyä sun muuta, se on normaalia. On tietysti nuoria jotka eivät ole kovin kokeilun hakuisia. Kaikki lapset ja nuoret ja perheet ovat yksilöitä ja se tulee ottaa huomioon.
Itse kokeilin nuorena alkoholia 14 vuotiaana ensimmäisen kerran ja tulihan sitä kokeiltua muutamankin kerran kunnes yhdissä bileissä yksi vanhempi poika joi itsensä todella huonoon kuntoon. Poika meinasi menettää siinä henkensä koska nuoret eivät osanneet tehdä mitään, mutta onneksi joku keksi soittaa ambulanssin ja poika pelastui, sen kokemuksen jälkeen ei muutamaan vuoteen maistunut mikään, eikä kovin isoja kännejä enää koskaan halunnut ottaa, se oli opettavaista.. - Reilusti raitis
Kuka haukkuu?
Aikuisten ihmisten ei ole tarpeen moittia toisia aikuisia heidän kasvatuskeinoistaan. Kyllä ns. parhaimmissakin perheissä lapset törttöilevät ihan samoin kuin vähemmälläkin kasvatuksella eläneet. Lapset ovat kypsymättömiä ja vasta elämänsä alussa.
On ihan turhaa syyttää vanhempia ja siirtää omat juomisensa heidän viakseen. Kyllä teini-ikäinenkin vastaa itse omista tyhmyyksistään.
Niin että kun seuraavan kerran kokeilet, muista, etteivät vanhempasi vastaa toilauksistasi. On muuten ihan turhaa vedota siihen, että jokainen muka sitä kokeilee. Ei tee asiaa yhtään sen hyväksyttävämmäksi, sillä alkoholi ihan oikeasti on myrkyllistä, ja vasta kasvavalle ihmiselle saattaa aiheuttaa vaurioita loppuelämäksi. - jo mummo
itse olen ottanut alkoholia alaikäisenä mutta lapsilleni opetin ettei se ole hyväksyttävää ja tottakai kerroin vaaroista,mutta samalla sanoin että jos aikovat kokeilla niin kotiin pitää aina tulla ,vaikka taksilla että maksamme sen ilolla kunhan kotiutuvat ,yhtään taksia emme joutuneet maksamaan ja fiksuja aikuisia ovat molemmat pojat
- älä lyö
aivan. ei varmaan ole montaa teiniä joak ei kokeile, johan se kuuluu kehitykseen.
kyll meidän tytär kans maisto miten paljon en tiedä mutta sen verran että huomattiin outoa käytöstä ja käskettiin puhaltaan kohti. ei me sen kummemmin rangaistu ,puhuttiin asia läpi ja se ties että tulemme pitämään silmillä vastaisuudessakin. kovassa humalassa en ole häntä koskaan nähnyt ja luotan 19 vuotiaaseeni nykyisin. - nolostunut0
nolo myöntää mutta ensimmäset kännit olen juonut 20 v mut tupakkaa olen polttanut 16 v saakka, nyt olen 25. Itse en katso hyvällä nuorten ja varsinkaan ala ikäisten juontia varsinkiin jos se menee yli kohtuudella otettuna se on ok
- Konjakki ja SikarI
"olo myöntää mutta ensimmäset kännit olen juonut 20 v mut tupakkaa olen polttanut 16 v saakka, nyt olen 25. Itse en katso hyvällä nuorten ja varsinkaan ala ikäisten juontia varsinkiin jos se menee yli kohtuudella otettuna se on ok"
Niin,tässä tulee hyvin yhteiskunnallinenasenne ilmi;On noloa erottua joukosta vaikka olisi normaaliimpaa nimenomaan erottua joukosta.Tällä tarkoitan juuri tätä että on "normaalia" että nuoren kuuluu kokeilla 14-16 vuotiaana alkoholia,tupakkaa ja paneskelua.Jolleiii,niin jopa vielä 25v nuorimies kokee olevansa outo kun ei joi "vasta" 20v:nä kännit.
Meidän tulisi itse miettiä minkälaisia asenteita ympärillämme on ja onko ne oikeasti hyväksyttäviä normeja.Ja siten lähteä muttamaan itsestään käsin ajatus malleja.Tälläinen nykyinen ajatus mallihan ei muuten eläisi ellei suurin osa ajattelisi näin.
Itse olen ostanut ensimäisen viinapullon itselleni 23v:nä ja juonut ensimäiset humalat 24v:nä eikä siinä ole mielestäni mitään outoa.On enemmän normaalia ettei ole ollut tarvetta lähteä teini-ikäisenä kiskomaan puistoon kaljaa ja sekoilemaan.
Tupakkaan en ole ikinä edes maistanut mutta kuubalaisia sikareita polttavana en edes haluaisi.
- Joopajoo
Ihme jeesustelua, kyllä normi nuoret 25 vuotta sitten siinä rippikoulu iässä ekat kännit veti. Tämä niin maaseudulla kuin kaupungissa. Varmaan joukossa oli muutama poikkeus, mutta ei ne enemmistöä olleet missään nimessä.
Tärkeää on et nuorella on luotettavat vanhemmat, jotka tukevat ja ymmärtävät nuoren kehitystä. Ja tietysti luotettavat ystävät. Tietysti rajatkin nuorelle pitää asettaa. Usein ne jotka ovat koko nuoruutensa viettäneet kieltojen ja kovan kurin alla repsahtavat kun nuorena aikuisena sitten pääsevät siitä ikeestä irti. Silloin on vanhempien enää turha yrittää asettaa rajoja. - Järkirakkausjärkirak
Mun äiti kantoi mulle ja kavereille kaljaa/viinaa aika useinkin, ekan kerran join 13 vuotiaana .Vistoistavuotiaana huumeet oli kuvioissa. Ja ei, äitini oli varmaan muiden mielestä ihan normaali työssäkäyvä ihminen.. En koskaan kertonut että äiti kantoi viinat tai että äiti antoi käyttää huumeita, sillä ehdolla sain tehdä mitä vaan.
Niin vietinhän siis neljätoistavuotiaasta täysikäseks koulukodissa ja nuorisokodissa.
Nyt on ikää jo 25 ja oon useaan otteeseen ihan itkuun saakka toivonut, etää olispa se edes joskus välittänyt sen verran, että olis sanonu "ei". Mutta ku aina sai tehdä mitä huvitti..Enhä mä mitään ammattiakaan saanu luettua, ei kiinnostanut. Osasyy varmana miks ei kiinnostanu oli se, ettei ketään kiinnostanu mitä mulle käy tai mitä musta tulee..
Huumeet lopetin parikymppisenä, alkoa juon harvoin. Nyt on sitten aloitettu merkonomi koulutus ja hyvin menee.
Että niin, älkää antako lasten juoda vaan sillä verukkeella, että muutkin juo. Tulevaisuudessa en varmasti anna lasteni juoda ennen kun ovat täysikäsiä. On liian helppoa ajatella, että "no juovathan ne kumminkin". Jos rangaistaan kunnolla, niin tuskin ainakaan montaa kertaa. - -87-
No tosta voi olla monia mielipiteitä, mutta ei minun mielestäni tee vanhemmista huonoja, jos on noin käynyt. Itse olen kokeillut alkoholia ensimmäisen kerran 12-vuotiaana, ei se ole millään tavalla ollut vanhempieni syytä tai eders johtunut heistä, joissain tapauksissa tietysti voi olla toisinkin, minulla kokeilunhalu ja kaveripiirissä pysyminen ehkä ajoivat kokeilemaan noinkin pentu iässä, enkä todellakaan hyväksyisi jos omilta lapsiltani samanlaista touhua mitä itse olen kokeillut, vaikee sanoo että miten sitä saa puhuttua järkeä sitten ja vielä nykymaailmassa, kun katsoo teinien touhuilua.. Nyt olen 25-vuotias ja en käytä kovinkaan usein alkoholia. Se on helppo syyttää muiden vanhempia ja justiin että ei meidän lapset, muiden kyllä ja plaaplaa. Ja kyllä, minua rangaistiin kun jäin kiinni nuoruuden törttöilyistä, jotkut oppii nopeemmin, jotkut myöhemmin ja jotkut ei ikinä.
- Aikuinen..
Lapset ovat lapsia vielä 15-vuotiaanakin. Lapset eivät aina osaa ajatella omaa parastaan pidemmän päälle ja siksi tarvitsevat vanhemmat, jotka auttaa näissä tilanteissa. Ei vanhemman tehtävä ole olla pelkästään mukava. Vanhemman tehtävä on turvata lapsen elämä parhaansa mukaan, opastaa, antaa vastuuta ja rangaista kun lapsi testaa liiakseen mikä on oikein ja mikä ei.
Rakasta lastasi sen verran, että jaksat huolehtia hänestä vielä silloinkin kun ulkonäkö alkaa muuttua aikuisen näköiseksi. Elämää vielä kovin vähän takana ja lapsi kuoren alla.
- Ei-aivopesty
Kokeilin ensi kertaa 20-vuotiaana alkoholia, sen jälkeen en ole käyttänyt enää. Olen aina ajatellut, että alkoholi on melkoisen samantekevä asia ja kokeilu todisti sen. Turhaa, lihottavaa ja kallista lirua.
- Melekein 18v
Huomenna tulee täyteen 18 ikävuosi enkä ole vielä ollut humalassa kertaakaan, tietysti olen alkoholia maistellut mutta en humalahakuisesti. Huomenna tietysti pitää juhlia :D
- En_silti_moralisoi
Mun lapset vielä alle 10v eikä ole kokeilleet. Itse kokeilin ekan kerran penkkareissa 18 vuotiaana. Sen jälkeen juonut varmaan aika tavallisen suomalaisen tavoin. Kavereista ehkä noin puolet kokeili alkoholia alaikäisenä.
Meillä vaimo kannattaa asian opettamista kotona alaikäiselle. Itselleni on hyvin vaikeaa se, että tarjoasin alaikäiselle alkoholia edes päivällispöydässä.- l.a.iton
Pidä pääsi ja kiellä se kokeilu alle 18v...koska se on laitonta, se riittänee vaimollesikin syyksi
- pullonsa korkannut
moi!
join itseni humalaan ollessani 7 luokalla alkusyksystä. sen jälkeen oli pitempi tauko ja aina silloin tällöin join 9 luokalla toki enemmän. nykyään kun olen amiksen toisella juon lähes joka viikonloppu itseasiassa nyttenkin. vanhempani on aina pitänyt tiukkaa linjaa ettei osta sitä minulle. ja nyt ollessani lähemmäs 18 v he eivät sano enää juuri mitään. osaan pitää itsestäni sen verran huolta että ainakin yleensä löydän itse kotiin joskus toki saattaa olla mutkimatkassa.sehän on selvä että halukkaat sitä ehkä helposti saavat ja voivat kokeilla. yleensä ihan jees jos ei joisi viinaa vaan mietoja. - myöhäinen
Itse aloitin 17-vuotiaana, aika myöhään muihin verrattuna, monet ystäväni ovat kokeilleet ensikertaa jopa 12-vuotiaina. Yhden tiedän joka menetti neitsyytensäkin 12-13 vuotiaana :/
- Juueiii
Itse olen kasvanut täyspäiväisessä alkoholistiperheessä nuoremman velipojan kanssa. Minut raiskattiin nuorena...Se muutti elämääni paljon. Tupakan poltto alkoi 10-vuotiaana kaveriporukan innoittamana, eipä ole tullut tarvetta lopettaa. Vierähti noin vuos kun alko miedot kiinnostaa. 12-vuotiaana tuli sitte ne väkevätkin kuvioihin. 13-vuotiaana kokeilin pilveä ja siitä lähti alamäki.Olen ollut 7-vuotta koulukiusattu. Kunnes minusta tuli se kiusaaja. Olin kasin ja ysi luokan tarkkiksella ja perhe-elämä oli helvetillinen. Vanhemmat kävi töissä mutta ei se dokaamista estänyt. Join suruuni ja pelkooni. Lama vei isän työpaikan jonka jälkeen on juonut kaksin käsin. Äidin syöpä alkoholismin ohella pelotti. Isä oli lasten ja naisten hakkaaja.. Meistä jokainen sai osakseen vuorollaan, eikä niistä puhuttu sen koommin. Veljeni oli alle kouluikää ja stressasi syömällä ennen lasten kotiin ja sijaisperheeseen sijoittumistaan. Olin lastenkodissa,kriisiosastolla mielisairaalassa ja nuorisokodissa perhetilanteen tulehtuessa ja riistäytyessä käsistä. Muutin heti pois kotoa laitoselämän jälkeen.. Söin mielialalääkkeitä vuoden ja paino jojoili rajusti. Rytmihäiriöt aiheuttivat unettomuutta monia vuosia jonka takia minä,koulun käynti ja muukin elämä kärsi. Kävin vähän yli vuoden ammattikoulua, mutta jätin senkin kesken. Nyt kun katson menneisyyttäni, en haluaisi omille lapsille samaa. Asiahan vain on niin, etten pysty nuorison kehitykseen vaikuttamaan tulevaisuudesta.. Ja niikön omaakin aikaa muistellen, oli kaverit tärkeimpiä maailmassa koska perhettähän minulla ei ollut käytännössä. Vain kaksi örisevää ihmistä vuodesta toiseen.. Olen edelleen se Alkoholistien vahinko äpärä tiettyjen ihmisten silmissä. Leima pysyy. Mutta teoillani ja sanoillani voin vaikuttaa siihen etten anna samaa leimaa omille lapsilleni ettei heidän tarvitse kokea ja hävetä omia vanhempiaan samalla tavalla.
- "aikuinen"nainen
Täytyy sanoa että kyllä häijyä tekee lukea kirjotuksia joissa sanotaan säännöllisen ryyppäämisen alkaneen 13-14 vuoden iässä.. Siis ihan hirveetä.
Ite olen nyt 27 vuotias joka tupakoi ja silloin tällöin nauttii alkoholia muttei koskaan humalan hakuisesti. Olin ensimmäistä kertaa humalassa 14-vuotiaana vanhempieni silmien alla, eikä sen jälkeen tehnyt mieli koittaa uudestaan. Ne kännit tuli kokeiltua viinillä. Ja jälkeenpäin ajatellen harmittaa kun itekkin piti niin nuorella iällä.
En voi ymmärtää tätä kännäämistä. Mitä sillä haetaan? Voiko nykyajan nuoret sitten niin huonosti että on pakko purkaa sitä pahaa oloaan pulloon?
13-14-vuotiaat on vielä ihan pentuja. Ei sille alkoholille turhaan oo pistetty ikärajaa. Miks mukulat ei voi käyttäytyä sen mukaan minkä ikäisiä ovat? Mikä kiire on kasvaa aikuiseksi? Ei tää aikuisena olo aina niin herkkua oo. No en minä ainakaan kokeillut tuossa iässä, kun se ei millään lailla kiehtonut. Joo, mutta 20 v. olin, kun olin armeijassa ja iltavapaalla, olinpa ravintolassa, join siis siellä jonkun verran, ihan vaan kun kaverit yllyttivät - ja auta armias, kyllä känniin tulin. Sitten vielä palatessani kasarmille yritin kuin merkillisen mielijohteen saattelemana tolkuttaa kavereille, että "enhän minä kännissä, teeskentelin vain..."
- Itsekin kokeillut
Jotenkin tuntuu olevan vieläkin suomalaisille tabu tämä alkoholi.Eikö olisi parempi vanhempien kertoa lapsilleen oikeasti mitä kaikkia voi aiheutua kun alkaa ottamaan.En myöskään suosi sitä,että vanhemmat ostaa alaikäsille lapsilleen alkoholia.
Itselläni on kaksi lasta jotka molemmat ovat kokeilleet alkoholin käyttöä enkä ole sitä heiltä kieltänyt.Molemmat ovat kokemuksiensa perusteella pysyneet kohtuus käytössä,eikä alkoholi ole heille pakkomielle.
Uskon siihen ettei pakottamalla saa aikaiseksi mitään hyvää.
On tietysti ihmisiä joille alkoholi on sairaus,joka saattaa hyvinkin olla perimää tai
kokemukset nuoruudesta.Nämä täytyy yhteiskunnan verkoston ja vanhempien yhdessä hoitaa.Koska jos nämä jättää on tiedossa enemmän ongelmia
- rwerwer
tulee vaan mieleen, että mistä te vanhemmat tiedätte 100% varmasti, ettei lapsenne ole kokeillut alkoholia? Vain jos itse aina tarkistatte kunnon (puhallutatte) joka kerta kun lapsi tulee kotiin, niin tiedätte, että hän ei ole juonut. Itse vedin 15-vuotiaana ensikännit ja sen jälkeen joinkin melkein joka pe tai la vuosia, vanhemmat eivät varmaan tienneet mitään koko asiasta...sama juttu monilla kavereillani ja miehelläni. Kenenkään vanhemmat eivät tienneet, miehenikin poltti tupakkaa 10 vuotta ilman että hänen vanhempansa tiesivät siitä mitään (ja ihan fiksuja, mukavia, työssäkäyviä vanhempia olivat), onneksi nyt ei enää polta (olemme jo 30 nyt). Vanhemmat ovat aivan naurettavan sinisilmäisiä ja uskovat aina nuorta. Itse aion olla tiukempi vanhempi omille lapsilleni, vaikka minulla sentään oli kotiintuloajat. Nuoren kanssa tulee viettää aikaa ja pitää kotiintuloajat tiukkoina eikä päästää joka pe tai la kartsalle! Jos jos JOSKUS menee, niin tarkistakaa se kunto kun nuori tulee kotiin! Monesti vain on niin, että ne vanhemmatkin ovat ottaneet kuppia, joten eivät edes haista nuoresta mitään pe tai la-iltana...
- Naurettava vanhempi
Jos lapsi petkuttaa vanhempiaan järjestelmällisesti, niin hän ottaa vastuun myös jatkosta.
Ei vanhempia pidä syyllstää, jos lapsi todella on salaisesti alkoholisti jo teini-iässä.
Jos vanhemmat epäilisivät lastaan pienestä pitäen joka käänteessä salailusta ja valehtelusta, niin ei heille ikinä tulisi luottamuksellisia välejä.
Vanhempien pitää voida luottaa lapsiinsa. Vastuunsa tunteva vanhempi luo hyvät suhteet lapseen jo ennen murrosikää. Murrosiässä se on jo myöhäistä.
- ilmastavettähanasta
EVVK. koskaan enkä nyt aikuisenakaan. en tee tekemisiä muiten perusteellakaan. hyvää oloa saa ilmankin.
- ..
90% varmuudella jokaisen lapset ovat kokeilleen alkoholia 16 vuotiaana. Omalla yläasteajoilla ainoastaan pari henkilöä kokeilivat alkoholia ensimmäisen kerran täysi-ikäisenä. Itseasiassa, parempi varmaan itse tarjota kersalle muutama kalja, että juo valvottuna kotona, sillä omasta kaveripiiristäni löytyy tapauksia, jotka ovat sitten lähteneet vatsahuuhteluun.
Itsellänikin oli hyvin lähellä sama kokemus, kun joskus 15- vuotiaana ostin pullon kossua ja kippasin kalloon ilman lantrinkeja.. Hyvä tuuri kävi sikäli.- reppanaa
Ei muuten saa juoda kotonakaan kaljaa, koska se on kiellettyä alle 18v! Sitten vasta. Opeta siinä lasta tavoille kun annat sen rikkoa lakia jo pienenä!
- senke
16 vuotta täytettyäni join ensi kertaa kunnolla, vaikka bileissä oli tullut käytyä aikaisemminkin. Ei siitä mitään ongelmia ole koitunut, vaikka sen jälkeen joinkin n. kerran kahdessa kuukaudessa. Muutaman kerran joi liikaa. Paikkojen tuhoaminen, huumeet, seksi tai muu vastaava ei käynyt mielessäkään. Omat vanhemmat tiesivät juomisesta. Jotkut eivät päässeet ollenkaan mukaan illanviettoihin, mielestäni sellainen on turhaa nipottamista, kyllähän nyt nuorena täytyy päästä hieman pitämään hauskaa ja kokemaan elämää (fiksussa seurassa). Nykyisin olen 19-vuotias eikä alkoholin kanssa läträäminen kiinnosta lähes ollenkaan, juon kohtuudella pari kertaa puolessa vuodessa, jos opiskelijabileissä päätän ottaa hieman. Tupakkaan en koske, muutaman kerran kokeilin kauan sitten.
- tässäpä tätä
Itse maaseudulta kotoisin ja ainakin mun teiniaikoina (10 v sitten) juotiin ja reilusti. Nykyään nuoremmat sisarukset samalla paikkakunnalla eivät juurikaan juo, itse join 12-17 -vuotiaana usein reilustikkin.
Tehtiin kiljua, sahtia, kotiviiniä plus kaupasta kaljaa, viiniä tai kossua. Omat vanhemmat ties vaan muutamasta kerrasta, sain juoda joitakin kertoja luvan kanssa 16 -vuotiaasta. Nykyään 25 -vuotiaana ei sitten tarvi joka viikonloppu rymytä ympäri baareja, vaikka satunnaisesti otankin. Humalat ei myös ole läheskään niin kovia, kuin aikanaan.
Kyllähän alkoholin tarjoaminen kotona riippuu aivan lapsesta ja hänen luonteestaan. Jos lapsi on kovapäinen, sallisin alkoholin jossain määrin, sillä totaalikielto aiheuttaisi varmasti uhman ja sitä kautta kontrolloimattomia kännejä. Tärkeintä on keskustella lapsen kanssa rehellisesti alkoholista ja kokeilunhalusta.- Janina
Voi herrajestas... Oikeen naurattaa joittenkin vanhempien "meidän jorma-hillevi ei ole ikinä edes maistanut mitään..!!!" asennetta. Itse olen pian 18, 15-16v ekat kännit vedin ja vanhemmat oli ihan tietosia asiasta. Nyt 17v lähinnä olen vaan huikkassut että menen sen ja sen bileisiin, ja that's it. En todellakaan sanois mun porukoita huonoiks vanhemmks, muhun vaan luotetaan et käyttäydyn niinkun teenki. En tiedä täältä päin ketään 17v joka ei saisi bileissä käydä,ja lähes kaikki kaupungin nuoret on toedossa ja olen bileissä nähnyt. Koittakaa tajuta, 17-vuotiaatkaan ei ole enää lapsia , suurin osa tosi fiksua ja kypsää porukkaa...
- Kiinanruusunkasvatta
Janina kirjoitti:
Voi herrajestas... Oikeen naurattaa joittenkin vanhempien "meidän jorma-hillevi ei ole ikinä edes maistanut mitään..!!!" asennetta. Itse olen pian 18, 15-16v ekat kännit vedin ja vanhemmat oli ihan tietosia asiasta. Nyt 17v lähinnä olen vaan huikkassut että menen sen ja sen bileisiin, ja that's it. En todellakaan sanois mun porukoita huonoiks vanhemmks, muhun vaan luotetaan et käyttäydyn niinkun teenki. En tiedä täältä päin ketään 17v joka ei saisi bileissä käydä,ja lähes kaikki kaupungin nuoret on toedossa ja olen bileissä nähnyt. Koittakaa tajuta, 17-vuotiaatkaan ei ole enää lapsia , suurin osa tosi fiksua ja kypsää porukkaa...
Minusta on melko kummallista, että nuoret voivat joko vanhemmiltaan salaa tai heidän suostumuksellaan kännäillä alaikäisinä. Kyllä meillä ainakin on aina tiedetty, missä lapset ovat, kenen kanssa ja mitä tekemässä. Väittäkää vaan, että meitä on huijattu, totuus on kuitenkin, että ei ole.
Kotona on myös aina keskusteltu kaikista asioista. Meidän muksut ovat myös useasti ilmaisseet, että vanhemmat, jotka sallivat lastensa alkoholinkäytön ja tupakoinnin, eivät ole hyviä vanhempia. He näkivät kyllä jo yläasteella, mitä siitä seuraa. He ovat aina halunneet olla "kunnon ihmisiä" ja ovat olleetkin. Siitä on luonnollisesti seurannut menestyminen elämässä ja kaikki asiat kunnossa.
18-vuotispäivänään he eivät suinkaan kiireesti vetäneet päätä täyteen kapakassa kavereiden kanssa, niin kuin yleisesti näyttää olevan tapana. He näkivät kotona järkevän alkoholinkäytön eikä heillä koskaan ollut mitään suurta tarvetta kännäillä.
Sunnuntailounailla meillä on usein viini ruokajuomana ja murkkuikäisenä he saivat halutessaan maistaa sitä vedellä laimennettuna, mutta todellakin vain maistaa.
En millään voi ymmärtää, miksi monet vanhemmat eivät halua suojella lapsiaan vaaroilta, vaan sallivat heidän lähteä tielle, joka saattaa johtaa siltojen alle, jopa ennenaikaiseen kuolemaan. Eivätkö he todellakaan tajua, että vaara on todellinen? Katsokaa ympärillenne kaupunkien keskustoissa viikonloppuiltaisin! Millaisia ovat näiden nuorten vanhemmat? Mitä on kotona opetettu näille lapsille? Onko tällainen todellakin heillä ainoa tapa saada hyväksyntää - edes kaveripiirissä?
Meidän lapsilla on aina ollut hyvät harrastukset, joissa he ovat myös menestyneet. Kaveripiiri on koostunut samankaltaisista nuorista, sellaisista, jotka haluavat elämäänsä monia hyviä asioita ja elelevät sen mukaisesti. Ainakin tällä hetkellä näyttää siltä, että nämä nuoret myös toteuttavat haaveitaan hyvästä elämästä. Entä pystyvätkö kännäävät lapset ja nuoret saavuttamaan sen, mistä haaveilevat ja mitä heidän vanhempansakin - luultavasti, omasta toiminnastaan huolimatta - kuitenkin heille toivovat? Eikö pidäkään paikkaansa se uskomus, että likimain kaikki eläinkunnan vanhemmat haluavat suojella lapsiaan ja opettaa niille taidot, joilla elämässä selvitään?
Minua myös harmittaa se tosiasia, että meidän lapset joutuvat tulevaisuudessa elättämään nämä, joilta vanhemmat pilaavat mahdollisuuden menestyä elämässä. - Juopon poika
Janina kirjoitti:
Salli mun nauraa, 17-vuotiasko muka kypsä, menee sultakin melkein kymmenen vuotta ennen kuin voit ruveta puhumaan kypsyydestä. Kypsä ihminen on silloin, kun se tohtii sanoa kavereilleen, mulle ei kiitos viinaa.
Itse olen rentun juopon poika ja parikymppisenä opiskeluaikana muutaman kerran kokeilin ottaa ja minulle oli hetkessä selvä, että jos tätä vähänkin aikaa jatkan niin koukussa ollaan. En ole itse juonut sen koommin, eikä juo lapsenikaan ja minulla on raitis vävykin. Itseasiassa meidän tuttavapiirissä ei kukaan harrasta viinaa, elämä on siinä suhteessa mukavaa.
Aikuinen ihminen tohtii olla juomatta vaikka muut olisivat ympäri päisssään. Lapsena tuntui, että meillä asui maailman ainoa juoppo ja elämä oli helvettiä. Nyt ihan rinnasta vihlaisee, kun näkee nuorten ihmisten kulkevan kaljojen kanssa rannelle, sinne menee nuoret naisetkin. Voi lapsi parkoja, minulla oli sentään raitis äiti, joka pelasti meidät lapset. - Janina
Juopon poika kirjoitti:
Salli mun nauraa, 17-vuotiasko muka kypsä, menee sultakin melkein kymmenen vuotta ennen kuin voit ruveta puhumaan kypsyydestä. Kypsä ihminen on silloin, kun se tohtii sanoa kavereilleen, mulle ei kiitos viinaa.
Itse olen rentun juopon poika ja parikymppisenä opiskeluaikana muutaman kerran kokeilin ottaa ja minulle oli hetkessä selvä, että jos tätä vähänkin aikaa jatkan niin koukussa ollaan. En ole itse juonut sen koommin, eikä juo lapsenikaan ja minulla on raitis vävykin. Itseasiassa meidän tuttavapiirissä ei kukaan harrasta viinaa, elämä on siinä suhteessa mukavaa.
Aikuinen ihminen tohtii olla juomatta vaikka muut olisivat ympäri päisssään. Lapsena tuntui, että meillä asui maailman ainoa juoppo ja elämä oli helvettiä. Nyt ihan rinnasta vihlaisee, kun näkee nuorten ihmisten kulkevan kaljojen kanssa rannelle, sinne menee nuoret naisetkin. Voi lapsi parkoja, minulla oli sentään raitis äiti, joka pelasti meidät lapset.Aijaa, ja 17v ei voi olla kypsä jos sillontällön ottaa? Se muutaman lonkeron juominenhan kertoo siitä kypsyydestä paljon.. Ja kypsyyttäkin voi olla monenlaista -.-
- Sydänvik.lasten Ry..
Kasvoimme veljeni kanssa alkoholistiperheessä,olemme molemmat lähes absolutisteja. Siis voin ottaa lasin viiniä ruuan kanssa jos tarjotaan mutta humalahakuisesti emme juo.
Itselläni on yksi lapsi,nuori vielä mutta ei jotenkin tykkää humalaisista ihmisistä yhtään(kumma :D ) ja enpä usko että uskaltaa juoda kun hänellä synnynnäinen sairaus lääkitys :(
En ole silti kokenut jääväni mistään paitsi. Minulla ja lapsellani myös astma joten tupakkaakaan ei tässä perheessä sauhutella. Mistäpä sitä tietää vaikka lapseni joskus haluaa kokeilla mutta tietää kuitenkin että oma terveys on tärkeämpi kuin se,"että kun ne muutkin". Ei odota kotona selkäsauna jos joskus erehtyy kännit ottamaan,mutta en hyväksy sitä alaikäiseltä enkä varsinkaan alle 16-17 vuotiaalta. Kyllä on niin säälittävän näköistä kun lapset on kännissä viikonloppuisin kaupungilla,missä vanhemmat? - ottaa-koko-ville
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/F80980BBCBE3D889C2257A0C0024BBC1?opendocument
"Poliisi muistuttaa, että alkoholilain mukaan alle 18-vuotias nuori ei saa pitää hallussaan mitään alkoholijuomaa. Jos alaikäinen tavataan pullo kädessä, seurauksena on 20 euron rikesakko ja juomien menetys. Asiasta ilmoitetaan myös nuoren vanhemmille sekä lastensuojeluviranomaisille. "
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527090Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7103228Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1251455Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831330- 841315
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2231259Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631197- 891190
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 791081