Viisastuminen iän myötä

yhw

Luulisi, että ihminen viisastuu ja tulee taitavammaksi iän myötä, kun karttuu elämänkokemusta ja tekee toistuvasti samoja asioita. Jokaisen on esim. pakko tehdä ruokaa, joten luulisi, että jokainen 50-60-vuotias on vuosikymmenien kokemuksella jo huippukokki.

Miksi näin ei kuitenkaan ainakaan omalla kohdallani ole? Miksi tuntuu, kuin vain tyhmentyisin vuosi vuodelta? Teen muutamaa samaa ruokaa, jotka maistuvat aina samalle. Minulla on ollut hirveä kynnys tehdä lasagnea enkä sitä ole koskaan tehnyt aiemmin. Ensinnäkin tiedän jo etukäteen, että siinä sotkeutuu monia astioita ja täytyy tehdä monia asioita ja ne vaativat pitkän ajan. Mieluummin sitä laittaisi valmiiksi pestyt perunat kattilaan ja unohtaisi ne sinne puoleksi tunniksi ja niinhän sitä on tehtykin. Kastike jätetään tekemättä, koska paistinpannu on maailman kyllästyttävin asia, kun sitä pitäisi puhdistaa, mutta sitä ei saisi pestä. Oli, miten oli, mutta olen pilannut sekä omat että muitten paistinpannut. Voita, sipulia, jauhoa ja veden sekoitus hulluna ettei tule paakkuja. Siihen lihaliemikuutio töröttämään keskelle. Kun kastike on syöty, pannu unohtuu pesemättömänä hellalle. Tai sitten siihen kaadetaan vettä ja unohdetaan pannu likoamaan muutamaksi päiväksi. Tai sitten se pestään oikeaoppisesti ilman pesuainetta ja laitetaan kuivumaan kuumalle levylle, kunnes se näyttää ruostuneelle ja unohdetaan siihen.

Lihapulliakin opin vasta nyt tekemään uunissa. Eivät ne tosin lihapullilta näytä, koska tiputan vain lihakökköjä vieri viereen. Kai tuossakin joku käyttää jotain tekniikkaa, mutta mitä? Täytyisikö kädet pestä jokaisen lihapullan jälkeen?

Onko tämä jokin aivotoiminnan häiriö vai mikä mättää?

11

97

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhw

Älkääkä sanoko, että katso tv:stä kokkiohjelmia, koska en pysty. Keskityn maneereihin enkä ruuan valmistukseen ja suutun, kun esim. sokkokokissa esitetään jotain tekotyhmiä.

Meillä tykätään riisipuurosta ja olen tuhlannut paljon rahaa risifrutteihin. Nyt keitin ison kattilallisen, mutta homehtuuko se ennen, kuin on syöty? Täytyisikö minun sittenkin seistä tunti hellan vieressä päivittäin tehden sekoitusliikettä, jotta sitä tuoretta puuroa olisi aina?
      Tein myös sekametelikiisseliä, mutta homehtuuko sekin vai lihotanko itseäni jatkamalla syömistä, vaikka vatsa on täysi? Olisiko minun pitänyt umpioida kiisseli lasitölkkeihin? Niinkö te teette? Minä sentään liotin hedelmiä lähes vuorokauden ja hyvä, kun en unohtanut sen pidemmäksi aikaa likoamaan.

• Rimmir tänään

:))) Sinulla taitaa olla muistissa se ongelma. Kuule laitappa kännykkään seuraavaksi päiväksi muistutus tekstin kanssa.

Ja voihan niitä valmiita ruokia aina pakastaa. Minuuttiriisistä saat kolmessa minuutissa valmista puuroa. Se maito tahtoo olla ongelma kun se kuohuu yli tai palaa pohjaan ellei sitä vahtaa silmätarkkana kauha kädessä.

Yksineläjänä suosin erittäin paljon puolivalmisteita. Hyvin harvoin innostun itselleni ähertämään yhtään mitään maittavaa ateriaa.

• Sun kannattaisi ehkä harkita pizzataksia.:o

• Teotwawki kirjoitti:

Sun kannattaisi ehkä harkita pizzataksia.:o

Tai muita valmisruokajutskia, pakaste-altaasta niitä löytyy ;)))

• yhw
        Teotwawki kirjoitti:

Sun kannattaisi ehkä harkita pizzataksia.:o

???

Olisinko kuski, kyyditettävä vai asiakas?

• yhw
        Rimmir tänään kirjoitti:

:))) Sinulla taitaa olla muistissa se ongelma. Kuule laitappa kännykkään seuraavaksi päiväksi muistutus tekstin kanssa.

Ja voihan niitä valmiita ruokia aina pakastaa. Minuuttiriisistä saat kolmessa minuutissa valmista puuroa. Se maito tahtoo olla ongelma kun se kuohuu yli tai palaa pohjaan ellei sitä vahtaa silmätarkkana kauha kädessä.

Yksineläjänä suosin erittäin paljon puolivalmisteita. Hyvin harvoin innostun itselleni ähertämään yhtään mitään maittavaa ateriaa.

Niin... olin peittänyt likoamiskattilan kannella, etteivät pöly ja kärpäset häiritse operaatiota. Siinä sitten kävelin monta kertaa kattilan ohi ja ajattelin, että siinä on kattila muuten vaan enkä muistanut, että siellä sisällä on jotain... kunnes sitten yht'äkkiä.

• yhw kirjoitti:

???

Olisinko kuski, kyyditettävä vai asiakas?

Voit toki tehdä kuskille tarjouksen, ehkä hänestä tulee asiakkaasi.

• Kaikille ei kait sit tuu sitä "paloa" ruuanlaittoa kohtaan:D
        Minunkaan taidoilla ei voinu nuoruudessa ylpeillä. Voi sitä onnetonta talouskoulu historiaanikin.Pahimpia muistoja sieltä yritän unohtaa:))))
        Ilmaisutaitosi kirjallisesti on kohdallaan:)) Sieluni silmin voin nähdä ne lihapulla kökkäreet ja pilalle menneeet paistinpannut. Luulisin ettet tee siitä kuitenkaan haudan vakavaa asiaa.

Nykyisin väännän itselleni pöperöitä , valmisruokia pyrin välttämään parhaani mukaan. Tänäänkin ruoka valmistuu ihan kotitekoisesti . Itsearvioin kuinka maistuu. Mukavaa sunnuntain jatkoa sinne patojen ääreen sinullekin!

• Kiinnostuksen taso vaikuttaa lopputulokseen ja taitojen kehitykseen. Kannattaa suhteuttaa tavoitteet oman viitseliäisyyden tasolle. Jos on tänään inspis, niin on syytä miettiä riittääkö inspiksen taso jatkossakin. Jos liotan jotain, niin laitan astian aina ihan nenän eteen jääkaapin viereen tai jääkaappiin kaikkien muiden tavaroiden eteen, niin eivät pääse unohtumaan, kun liotuksen aikana ehtii jos tulla mieleen valmistaa jotain muuta ruokaa.

Noi liotukset sopivat ihmisille, jotka ovat askareissaan suunnitelmallisia. Mulla kävi kerran niin , että liotin linssejä keittoa varten, mutta niitä tuli liikaa. Laitoin loput takaisin astiaan kuivumaan, mutta pelkäsin niiden homehtuvan, joten laitoin kanneksi kangaspalan ja käänsin astian ympäri astioiden valutuskaappiin. Kuinka ollakaan, ne alkoivat itää. En ollut tuolloin vielä koskaan idättänyt mitään, ja hoksasin, että sellaistakin vois tosiaan tehdä.

Mulla on sellainen konsti ruuanvalmistusastioille, että jätän liesikuvun valon palamaan aina siihen asti, kunnes kattilat on korjattu pois. Viimeistään nukkumaan mennessä huomaa, että jotain on jäänyt hellalle. Tiskipöytä on sen verran niukka, ettei siihen mahdu varastoimaan likaisia astioita, vaan ne tulee laitettua melko pian astianpesukoneeseen.

Kokeilin muuten kerran umpioida keittoa lasipurkkiin. Ihan kätevä konsti sekin. Laiskana päivänä löytyy nopeasti säilöttyä kotiruokaa. Marjat mä soseutan ja umpioin aina, koska pakastin on mulle unohtuneiden ruokien hautausmaa. Sesonkiherkkuja, kuten nektariineja olen myös ruvennut umpioiman soseena.

Miks lihapullan tai yleensä jonkun ruuan pitäisi olla tietyn muotoista ja muutenkin tarkoin säänneltyä. Lapsena ihailin erään koulukaverin neliskulmaisia evässämpylöitä, kun ne olivat niin ruovin näköisiä, kuin rekka-auton pyörän palasia. Mun äiti pyöritteli aina steriilin näköisiä suikuloita tai litistettyjä palloja. Vaihdoimme usein eväsleivät päikseen.

Sitten se lukeminen. Ihmiset tottuvat pikkuhiljaa kuvalliseen informaatioon ja kuvaton teksti jää kiinostavammaksi koetun värikkäämmän informaation jalkoihin. Kerran eräs teinipoika hoiti kissojamme lomamatkamme ajan. Hän oli katsellut kirjahyllyäni ja sanoi, että sulla on paljon mielenkiintoisia kirjoa, mutta niissä on aivan liian vähän kuvia. Ei nykynuori jaksa sellaisia lukea, hän sanoi. Niin, että mikä nyt on nuorekasta.

Ostin muuten kirppikseltä kolme Roope-Setää 20snt kappale. Kaupasta ostin Mustanaamio Speciaalin ja käsityölehden. Kaikki tuli luettua. Tän kuun Tiede-lehti on kai vielä ilmestymättä. Lasketaanko lukemiseksi mikä tahansa itseä kiinnostava materiaali, vai pitääkö kahlata tasokkaita teoksia. Jos pitää, niin sitten en ole tullut viimeaikoina luekeneeksi oikein mitään.

Ei kannata syyllistää ja osoitella itseään. Sellaisesta ihan turhaan surkeaksi muuttuu ja itsensä epäonnistneeksi kokee.

• No, viisautta olisi kai syödä ulkona tai valmisruokia jos ruoanlaitto itsekseen ei tunnu kiinnostavan tai onnistuvan.

• Minua inhottaa se raaka mössö, joko punainen tai keltainen, joko broilerin-tai sianlihasta.Naudanlihakin on punaista maustemössöä täynnä:( Nyt keksin uuden säästöruuan. Broilerin koipireisistä voi huuhdella ketsupin pois,sitten ne keitetään ja osaan liemestä kananliemikuutio ja paljon mietoa curryä, vähän cayennepippuria ja hyvää tulee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7340
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3604
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      372
      1988
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1826
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1479
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe