Hei! Olen 23-vuotias nuori nainen. Olemme mieheni kanssa yrittäneet vuoden verran lasta, mutta ei ole kuulunut :/ Kävin lääkärissä syystä että rinnastani tulee valkoista eritettä. Verikokeissa prolaktiini hormooniarvo oli reilusti koholla. Minut lähetettiin naistentautien klinikalle jossa tehtiin laajempi tutkimus mitään ei ollut vialla, mutta eteenpäin laitettiin rintojen kuvauksiin (aikaa vielä odotellen). Kerroin lääkärille että olemme yrittäneet lasta mutta eipä se oikein siihen reagoinut mitenkään. Suvussa on ollut tuota arvon kohoneisuuttaa. Voiko lapsettomuus johtua tästä?
yritystä
4
209
Vastaukset
Kiitos kysymyksestäsi.
Prolaktiinin määritys on yksi lapsettomuuden selvittelyyn kuuluvista perustutkimuksista, koska koholla oleva prolaktiini voi häiritä munasolun irtoamista. Oletko mahdollisesti kokeillut ovulaatiotestiä, löytyykö ovulaatio?
Munasolun irtoamattomuus näkyy usein kuukautiskierron epäsäännöllisyytenä tai pidentymisenä.
Rinnoista voi erittyä nestettä myös muista syistä ja sen vuoksi oletkin saanut lähetteen rintojen kuvauksiin.
Uskoisin, että olet tapaamassa rintatutkimuksen jälkeen vielä lääkärisi, joten ota silloin uudestaan puheeksi raskaustoiveenne.
Ystävällisin terveisin,
Anna-Kaisa/väestöliiton klinikat- mikä vialla
Kiitos vastauksesta! Kuukautiskiertoni on ollut hieman epäsäännöllinen ajoittain. Silloin kun aloitimme puheen lapsien hankinnasta tein ovulaatiotestin ja silloin ovulaatio löytyi, mutta ei siltikään raskautta kuulunut siitäkin on jo sitten se vajaa vuosi aikaa. Olen hieman peloissani asiasta, joten en enään ole tullut ajatelleeksi että testin voisi tehdä vaikkappa uudelleen.
- jk
voi johtua
- mikä vialla
Hei! Haluaisin kysyä että kannattaisiko minun siirtyä yksityiselle vai jatkaa kunnallisessa hoidossa? Juttelin puhelimitse lääkärin kanssa kun nuo kontrolli verikokeet olivat tulleet. Prolaktiini arvo oli noussut muutamassa viikossa taas huomattavasti ja joudunkin taas uudelleen kontrolliin. Kyselin myös tästä lapsettomuudesta ja lääkäri vain totesi että ei se tuosta nyt johdu. Mitenköhän tähän nyt kuuluisi suhtautua?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 951996
- 571929
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351