Onko 8,5 solmun nopeus liikaa kun on jolla perässä ?
matkaveneily
6
367
Vastaukset
Riippuu jollasta ja veneestä, etenkin jollasta.
Näkyyhän noita nopeidenkin perässä.
Tärkeintä on että hinaat "alamäkeen", siis laskevassa aallossa yleensä näkyvät olevan peräaallon nousevassa osassa. Moni on repinyt kummpparista etulenkin juuri tällä.- Hinaaja20
Riippuu tosiaankin paljon veneistä/jollista. Itse olen hinannut aika paljon 5-metrsitä kuidutettua moottoripuuvenettä joka siis painaa aika paljon eikä ole suoraan kulkemisessa mikään virtuoosi. Olen pitänyt sitä romuvenettä saarireissuilla peräkärrynä. Kun olen laittanut max. 3,5 metrin vetonarun, kippo on tullut aika nätisti perässä 6,5 solmun vauhdissa täynnä tavaraa. Toisaalta luulisin että mitä kevyempi vene, sitä holtittomammin se tulee perässä.
Jos on kova aallokko, niin ei voi vetääkään kovaa ja muutenkin jollan rajat aika äkkiä vastaan, esim. 1,5 metriset aallot tuppaavat menemään jo jollan keulan yli sisään ja kauhea vetää kun repii ja ryskyy. Sen takia aallokossa jos vedät, olisi hyviä ominaisuuksia jollalle korkea keula ja suoraan kulkeva runkomalli. Normimoottoriveneen keula ei tahdo riittää aallokkoon kun niissä ei ole yhtään ketkaa, vaan varalaidan sivuprofiili on kuin viivoittimella vedetty. Ei hyvä! - uistelija
Hinaaja20 kirjoitti:
Riippuu tosiaankin paljon veneistä/jollista. Itse olen hinannut aika paljon 5-metrsitä kuidutettua moottoripuuvenettä joka siis painaa aika paljon eikä ole suoraan kulkemisessa mikään virtuoosi. Olen pitänyt sitä romuvenettä saarireissuilla peräkärrynä. Kun olen laittanut max. 3,5 metrin vetonarun, kippo on tullut aika nätisti perässä 6,5 solmun vauhdissa täynnä tavaraa. Toisaalta luulisin että mitä kevyempi vene, sitä holtittomammin se tulee perässä.
Jos on kova aallokko, niin ei voi vetääkään kovaa ja muutenkin jollan rajat aika äkkiä vastaan, esim. 1,5 metriset aallot tuppaavat menemään jo jollan keulan yli sisään ja kauhea vetää kun repii ja ryskyy. Sen takia aallokossa jos vedät, olisi hyviä ominaisuuksia jollalle korkea keula ja suoraan kulkeva runkomalli. Normimoottoriveneen keula ei tahdo riittää aallokkoon kun niissä ei ole yhtään ketkaa, vaan varalaidan sivuprofiili on kuin viivoittimella vedetty. Ei hyvä!Vedettävä olisi joko kumivene tai lasikuitujolla n.270 pitkä.Oisko hyviä vinkkejä venemerkistä ?
- Jollan rakentaja
Jollan runkonopeus on noin 3,5 solmua, mutta paino ei ole kuitenkaan yleensä yli 50 kiloa, joten se tulee kyllä siellä perässä vaikka 12 solmua jos tarvis. Mikäli jollan runko on liukuvatyyppinen, esim kumivene tai vaikka terhi baby fun ja paino noin 50 kiloa niin vastusta tulee 10 solmun nopeudella noin 120 N eli suurin piiretin 1 hv verran. Jos nopeus on 20 solmua niin vastus on noin 420 N eli noin 6 hevosvoimaa. Tuolla vastuksella voi jo repiä jollan rikki varsinkin jos se viiraa. Silloin nykäykset voivat lähes kaksinkertaistaa nuo voimat.
- Jollan rakentaja
Lisäys edelliseen. Nuo hevosvoimat voi vähintään kaksinkertaistaa jos sen suhteuttaa vetoveneen potkurin hyötysuhteeseen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565680Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222477Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2691832- 1141727
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos261502Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121311Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa381286Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391281Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3471271