Alkuplörinät; ateisti tausta, en ole koskaan uskonut Raamattuun,erosin kirkosta heti kun voin eli 20 vuotta sitten.
Nyttemmin olen perehtynyt Raamattuun ja jollain tavalla uskon,sitä tapaa pidän VT tapana,Jeesukseen en usko,en pidä,kristityt evankelit ovat mulkkuja.
Joulua tykkään viettää vailla sen varsinaista merkitystä,mukava juhla perheen kesken ei mitään muuta.
Mutta mikä sitten olisin?
Israelin ja juutalaisten puolella olen yhtä vahvasti kuin Suomenkin, välillä jopa vahvemmin,siltä tuntuu että Suomikin on hyvin epäoikeudenmukainen Israelia kohtaan ollen terroristien puolella.
Olen opiskellut juutalaisuutta kohta kaksi vuotta mutta välillä tuntuu ettei minusta ole siihen, en usko tarpeeksi,usko koetuksella.
Rabbi tosin sanoi että jokainen epäilee ja viisas kyseenalaistaa, juutalaisuus on kuulemma vastoinkäymisiä uskonasioiden kanssa.
Hepreaakin olen yrittänyt opetella.
Onko minusta on juutalaiseksi suurin kysymys, kristityksi minusta EI ole.
Ja älkää antako joulunvieton hämätä,vietän sitä vailla merkitystä kuten 70% suomalaisista.
Ei musta taida juutalaista tullakkaan,,
16
153
Vastaukset
- Tuleva ex-jew.
Miten tuo liittyy mihinkään mistä kirjoitin?
- Innostunut sotimaan?
Pyritkö juutalaiseksi päästäksesi sotimaan Lähi-Itään?
- Tuleva ex-jew.
En, se ei ole aikomukseni.
Mutta jos tilanne sitä vaatisi, niin toki lähtisin sotimaan Israelin puolesta. - Arvokas vihje sulle
Tuleva ex-jew. kirjoitti:
En, se ei ole aikomukseni.
Mutta jos tilanne sitä vaatisi, niin toki lähtisin sotimaan Israelin puolesta.Sulla olisi mahdollisuus tulla aidoksi juutalaiseksi YHWH:n edessä ilman ortodoksien harjoittamaa käännyttämiskurssia ja farisealaista manipulointia, mutta valintahan on sinun...
- aloittaja.
Arvokas vihje sulle kirjoitti:
Sulla olisi mahdollisuus tulla aidoksi juutalaiseksi YHWH:n edessä ilman ortodoksien harjoittamaa käännyttämiskurssia ja farisealaista manipulointia, mutta valintahan on sinun...
Kerro lisää?
- Yakov ei-kirj.
aloittaja. kirjoitti:
Kerro lisää?
Lue ensin jae Jes. 53:10
"Mutta YHWH näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa."
- Jos vain uskot kyseessä olevan profeettojen kautta luvatun oikean Messiaan, jota myös Yeshua'ksi kutsutaan, niin "pane Hänen sielunsa vikauhriksesi, niin saat syntyä Juutalaisten Kuninkaan jälkeläiseksi!". Juuri sitä merkitsee jakeessa mainittu "hänen jälkeläisekseen tuleminen"!
- Saat siis uskosi kautta syntyä Juudan sukukuntaan, kuninkaallisen ja ikuisen pappeuden perilliseksi, ilman mitään käännytyskurssia ja ristikuulusteluja! Usko ainoastaan!
- Lue lisäksi asian varmistamiseksi Uuden Liiton Kirjoituksista seuraavat kolme kohtaa:
a) Joh. 1:9-13
9. Totinen valkeus, joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.
10. Maailmassa hän (Yeshua) oli, ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä tuntenut.
11. Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
12. Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla YHWH:n lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
13. jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan YHWH:sta.
(Vain lihan mukaan eli miehen ja/tai naisen tahdosta syntyneet ihmiset joutuvat kadotettaviksi, olivatpa sitten juutalaisia tai mitä tahansa pakanoita, elleivät maan päällä eläessään synny uudesti, ylhäältä, YHHW:n iäti säilyvän Sanan ja Pyhän Hengen Voiman kautta!)
b) Joh. 3:3-8
3. Yeshua vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä YHWH:n kuningaskuntaa".
4. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
5. Yeshua vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle YHWH:n kuningaskuntaan.
6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: >>>>>TEIDÄN TÄYTYY SYNTYÄ UUDESTI, YLHÄÄLTÄ. - Yakov ei-kirj.
Yakov ei-kirj. kirjoitti:
"Mutta YHWH näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa."
- Jos vain uskot kyseessä olevan profeettojen kautta luvatun oikean Messiaan, jota myös Yeshua'ksi kutsutaan, niin "pane Hänen sielunsa vikauhriksesi, niin saat syntyä Juutalaisten Kuninkaan jälkeläiseksi!". Juuri sitä merkitsee jakeessa mainittu "hänen jälkeläisekseen tuleminen"!
- Saat siis uskosi kautta syntyä Juudan sukukuntaan, kuninkaallisen ja ikuisen pappeuden perilliseksi, ilman mitään käännytyskurssia ja ristikuulusteluja! Usko ainoastaan!
- Lue lisäksi asian varmistamiseksi Uuden Liiton Kirjoituksista seuraavat kolme kohtaa:
10. Maailmassa hän (Yeshua) oli, ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä tuntenut.
12. Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla YHWH:n lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
13. jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan YHWH:sta.
(Vain lihan mukaan eli miehen ja/tai naisen tahdosta syntyneet ihmiset joutuvat kadotettaviksi, olivatpa sitten juutalaisia tai mitä tahansa pakanoita, elleivät maan päällä eläessään synny uudesti, ylhäältä, YHHW:n iäti säilyvän Sanan ja Pyhän Hengen Voiman kautta!)
3. Yeshua vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä YHWH:n kuningaskuntaa".
4. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
5. Yeshua vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle YHWH:n kuningaskuntaan.
7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: >>>>>TEIDÄN TÄYTYY SYNTYÄ UUDESTI, YLHÄÄLTÄ.Korjaus edelliseen:
(Vain lihan mukaan eli miehen ja/tai naisen tahdosta syntyneet ihmiset joutuvat kadotettaviksi, olivatpa sitten juutalaisia tai mitä tahansa pakanoita, elleivät maan päällä eläessään synny uudesti, ylhäältä, YHWH:n iäti säilyvän Sanan ja Pyhän Hengen Voiman kautta!) - Aloittaja.
7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: >>>>>TEIDÄN TÄYTYY SYNTYÄ UUDESTI, YLHÄÄLTÄ.",Jeesukseen en usko,en pidä,kristityt evankelit ovat mulkkuja"
- Yakov ei-kirj.
Aloittaja. kirjoitti:
",Jeesukseen en usko,en pidä,kristityt evankelit ovat mulkkuja"
Jäät siis mieluummin pakanuuden ja juutalaisuuden pimeyteen, vai?
Mielestäni erittäin huono valinta, mutta se on oma valintasi, jonka seuraukset kannat yksin.
Hmmmm... Toivottavasti valintasi ei ole lopullinen :) - ------------
Jäät siis mieluummin pakanuuden ja juutalaisuuden pimeyteen, vai?
Mielestäni erittäin huono valinta, mutta se on oma valintasi, jonka seuraukset kannat yksin.
Hmmmm... Toivottavasti valintasi ei ole lopullinen :)Katselin äsken ohjelmaa Phelpseitsä amerikan babtistikirkon hulluista, sovit niihin kuvioihin aika hyvin.
------------ kirjoitti:
Katselin äsken ohjelmaa Phelpseitsä amerikan babtistikirkon hulluista, sovit niihin kuvioihin aika hyvin.
En ota kantaa väitteeseesi, sillä en kuulu baptisteihin.
Sinä Luojan luoma: Ota Yeshua tänään uskossa vastaan sydämeesi, kun vielä on mahdollista! Ajan rajan tuolla puolen se ei enää onnistu...
Shabbat shalom!
- KTS (Ei kirj.)
Kristinuskon maine on nykyään pilalla, koska vanhaan hyvvään aikaanhan kristinusko perustui synnintuntoon ja itsekritiikkiin, jolla pidettiin pursi kaidalla tiellä.
Nykyään herätyskristillisyyden lössit kulkevat päinvastoin takki auki ja henkselit paukkuen fanitellen oman kulttuurin erinomaisuutta muihin nähden. Paha löytyykin nyt aina jostakin muualta ja kaukaa. Ei meistä. ME ollaan erinomaisia, ME ollaan Jumalan kansaa, ME ollaan parempia kuin muut ja fanitellaan länsimaista kulttuuria, kapitalistista talousjärjestelmää ja Israelin miehityspolitiikkaa... - shrink
Suhde nykyiseen Israelin valtioon ei määritä juutalaista. Juutalaisilla on hyvin erilaisia näkemyksiä Israelin valtiosta - ja monet samaa mieltä olevatkin voivat olla sitä hyvin eri lähtökohdista.
Kyse on joka tapauksessa maallisesta valtiosta; ei ole Messias saapunut eikä mitään muutakaan asiaan viittaavaa tapahtunut. Nyky-Israel on korkeintaan kiva paikka lomailla, kun saa kosheria helposti.
Suomessa on vain modernia ortodoksiaa (virallisesti) edustavaa juutalaisuutta ja heille tämä Israel-asian ylläpito on tärkeää. Käytännössä Suomen juutalaiset seka-avioliittoineen tuskin kovin ortodokseja ovat.
Juutalaisuus on uninversaali uskonto. Älä tee siitä itsellesi ahdistavaa häkkiä. Se on kristittyjen laji;-)
Elämä on tie ja tiellä opitaan. Juutalaiseksi kasvaminen ja juutalaisena eläminen on koko ajan tätä, ei tule mitään "valmista". Välillä saattaa väsyttää ja silloin sitä helposti kyseenalaistaa kaiken mitä on saanut aikaan. Kaksi vuotta ei ole ihan lyhyt aika; ihme, jos siinä ei ole ehtinyt välillä tuskastua.
Mutta: jos ei tätä, niin mitä sitten? Kaikki se mitä olet opiskellut on jo jättänyt sinuun jälkensä, paluuta lähtötilanteeseen ei ole. Haluaisitko edes siihen? Haluaisitko aloittaa alusta jotain ihan muuta? Oikeasti?
Vai voisiko olla niin, että sinua epäilystesi alla hiukan pelottaa? Juutalaisuudesta on tullut vaativa suoritus ja epäilet, että sinä et siihen kokonaisuudessaan kykene?
Seurakunta hoitaa opetuksensa ja kääntymisprosessinsa niin kuin hoitaa, mutta muista, että sinun elämästäsi - ja sinun juutalaisuudestasi tässä on kyse.- ? ex-jew
Kiitos vastauksestasi, olit aika oikeassa suhteeni joka asiassa, olen tuskastunut monia kertoja.
"Mutta: jos ei tätä, niin mitä sitten? Kaikki se mitä olet opiskellut on jo jättänyt sinuun jälkensä, paluuta lähtötilanteeseen ei ole. Haluaisitko edes siihen? Haluaisitko aloittaa alusta jotain ihan muuta? Oikeasti?"
-Jälki todellakin on jäänyt mieleenpainuvasti, sinulla on kyllä hyviä näkökohtia;)
Ja kyllä minua hieman arveluttaa jopa peloittaakin.
Saanen kysyä oletko itse juutalainen?
- juutal. kiinnostunut
Itse ajattelen, että jos uskot juutalaisuuteen, silloin olet ainakin mieleltäsi juutalainen.
Älä vielä masennu, usko rabbia.
Mene vaikka Israeliin joksikin aikaa, onko siellä vielä kibbutzeja?
Siellä juutalaisten keskellä kasvat vahvaksi juutalaiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496165Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6392521Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831199- 791090
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3121065Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.721036Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä551030- 64934
- 228854
- 57846