Miksen kantaisi vastuuta itse?

Miksi sälyttäisin vastuun teoistani ja ajatuksistani Jeesukselle?

31

74

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ??

Miten poistat syntisyytesi ?

• Mirka ..

Synti on keksitty ongelma, johon hihhulit tarjoavat keksittyä ratkaisua, uskontoa ja jeesustansa. HEH HEH HEH ...

• "Miten poistat syntisyytesi ?"

Jos tekee jumalansa tahtoa vastaan, niin on tietenkin kätevää, että voi ajatella jonkun muun kantavan siitä seuraavan häpeän.

Tulee mieleen sellainen mahdollisuus, että uskonnollinen itsesuggestio usein ilmenisi niiden mielissä, jotka eivät kykene itse kantamaan vastuuta häpeällisistä teoistaan.

• sdfghjkli

hesus who?

• Wa?

"Miten poistat syntisyytesi ?"

- Määrittele synti, mitä se tarkoittaa.

• "hönö"

Raamatussa sanotaan, että syntiä on kaikki, mikä ei ole sopusoinnussa Jumalan persoonallisuuden, normien, teiden ja tahdon kanssa eli on niiden vastaista.

Myös kaikki, mikä turmelee ihmisen suhteen Jumalaan. Se voi liittyä sanoihin:
        Ps 39:2 Minä ajattelin: "Olen varuillani, etten syyllisty puheissani syntiin… tekoihin (väärin toimimiseen):
        2.Ko 12:21 Kunpa Jumalani ei nöyryyttäisi minua teidän takianne, kun taas
        tulen luoksenne! Kunpa minun ei tarvitsisi surra monien sellaisten vuoksi,
        jotka ovat tehneet syntiä eivätkä vieläkään ole katuneet sitä saastaisuutta,
        siveettömyyttä ja hillittömyyttä, jossa ovat eläneet!
        Tai jonkin sellaisen tekemättä jättämiseen, mikä pitäisi tehdä:
        Ja 4:17 Joka tietää, mitä on tehtävä, mutta ei tee, se syyllistyy syntiin.
        Tai mielen tai sydämen asenteeseen:
        San 21:4 Ylpeät silmät, pöyhkeä sydän -- jumalattoman lyhdyt synnin tiellä.
        Myös uskon puute Jumalaa kohtaan on synti, koska se osoittaa, ettei luota häneen eikä hänen toimintakykyynsä:
        Hpr 3:12 Varokaa siis, veljet, ettei kukaan teistä ole sydämessään paha ja epäuskoinen ja näin luovu elävästä Jumalasta.
        13 Rohkaiskaa toinen toistanne joka päivä, niin kauan kuin tuo sana "tänä päivänä" on voimassa, ettei kukaan teistä lankeaisi synnin viettelyksiin ja paatuisi…
        18 Keille hän vannoi, etteivät he pääse hänen lepopaikkaansa? Niille, jotka eivät totelleet.
        19 Huomaamme näin, että perillepääsyn esti epäusko.

• "hönö"
        "hönö" kirjoitti:

Raamatussa sanotaan, että syntiä on kaikki, mikä ei ole sopusoinnussa Jumalan persoonallisuuden, normien, teiden ja tahdon kanssa eli on niiden vastaista.

Myös kaikki, mikä turmelee ihmisen suhteen Jumalaan. Se voi liittyä sanoihin:
        Ps 39:2 Minä ajattelin: "Olen varuillani, etten syyllisty puheissani syntiin… tekoihin (väärin toimimiseen):
        2.Ko 12:21 Kunpa Jumalani ei nöyryyttäisi minua teidän takianne, kun taas
        tulen luoksenne! Kunpa minun ei tarvitsisi surra monien sellaisten vuoksi,
        jotka ovat tehneet syntiä eivätkä vieläkään ole katuneet sitä saastaisuutta,
        siveettömyyttä ja hillittömyyttä, jossa ovat eläneet!
        Tai jonkin sellaisen tekemättä jättämiseen, mikä pitäisi tehdä:
        Ja 4:17 Joka tietää, mitä on tehtävä, mutta ei tee, se syyllistyy syntiin.
        Tai mielen tai sydämen asenteeseen:
        San 21:4 Ylpeät silmät, pöyhkeä sydän -- jumalattoman lyhdyt synnin tiellä.
        Myös uskon puute Jumalaa kohtaan on synti, koska se osoittaa, ettei luota häneen eikä hänen toimintakykyynsä:
        Hpr 3:12 Varokaa siis, veljet, ettei kukaan teistä ole sydämessään paha ja epäuskoinen ja näin luovu elävästä Jumalasta.
        13 Rohkaiskaa toinen toistanne joka päivä, niin kauan kuin tuo sana "tänä päivänä" on voimassa, ettei kukaan teistä lankeaisi synnin viettelyksiin ja paatuisi…
        18 Keille hän vannoi, etteivät he pääse hänen lepopaikkaansa? Niille, jotka eivät totelleet.
        19 Huomaamme näin, että perillepääsyn esti epäusko.

Jaahas joku tyrkkäs miinuksen, minkähän vuoksi.
        Noin se Raamattu asian ilmaisee.
        (siis joku joka ei ymmärrä lukemaansa hehehehee)

• "hönö"
        "hönö" kirjoitti:

Jaahas joku tyrkkäs miinuksen, minkähän vuoksi.
        Noin se Raamattu asian ilmaisee.
        (siis joku joka ei ymmärrä lukemaansa hehehehee)

Tämä palstahan on vitsi.

• ??

Ensimmäinen Johanneksen kirje 3
        1. Katsokaa, minkäkaltaisen rakkauden Isä on meille antanut, että meitä kutsutaan Jumalan lapsiksi, joita me olemmekin. Sentähden ei maailma tunne meitä, sillä se ei tunne häntä.
        2. Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on.
        3. Ja jokainen, joka panee häneen tämän toivon, puhdistaa itsensä, niinkuin hän on puhdas.

4. Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja synti on laittomuus.

5. Ja te tiedätte hänen ilmestyneen ottamaan pois synnit; ja hänessä ei ole syntiä.

6. Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut.

7. Lapsukaiset, älköön kukaan saako teitä eksyttää. Se, joka vanhurskauden tekee, on vanhurskas, niinkuin hän on vanhurskas.

8. Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti.

Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.

SYNTI on SE, mikä pitää sinut erossa Jumalasta !

Mm. Epäusko, haureus,varastaminen , tappaminen, epäjumalien palvominen (kuten raha ), kenellä mikäkin.

• "hönö"

Miksi sälyttäisin vastuun teoistani ja ajatuksistani Jeesukselle?

Raamattu sanoo näin Ps. 49:7, 8
      7 (49:8) Mutta henkeään ihminen ei voi lunastaa, ei hän voi käydä kauppaa Jumalan kanssa.
      8 (49:9) Elämän lunnaat ovat liian kalliit, ne jäävät iäksi maksamatta.

• Tästä syystä

Siksi, koska et itse pysty kantamaan sitä itse. Et pysty millään korjaamaan kaikkea sitä pahaa, mitä olet saanut ja saat aikaan. Kukaan ei pysty. Vaikka yrittäisit "selittää sen pois", tietoisuus siitä on silti ainakin alitajunnassasi, ja se saa sinut projisoimaan tuon pahan muihin ihmisiin. Näet viholliskuvia ja pahoja ihmisiä siellä, mille alueelle tuo syyllisyydentunteesi eniten liittyy.

Tuosta seuraa se, että alat sotia noita "pahoja" vastaan ja pyrit polkemaan ja syrjimään heitä. Äärimmäistapauksessa haluat tuhota heidät. Olet täynnä "pyhää vihaa", ja uskot olevasi oikealla asialla.

Tuollaiseksi Suomi on mennyt viime vuosina yhä enemmän. Kohta kaikki kuppikunnat ja yksittäiset ihmisetkin vihaavat toisiaan. Jokainen uskoo taistelevansa hyvän puolesta pahaa vastaan. Seurauksena on yleinen kylmyys ja vihamielisyys, missä ihmisten perusturvallisuus on uhattuna.

Tuo kaikki on seurausta siitä, että ihmisten päähän on taottu, että sinä itse olet vastuussa elämästäsi ja teoistasi. Eihän ihminen sitä suunnatonta vastuuta kestä, koska hän ei pysty sitä kantamaan. Hänen voimavaransa ja ymmärryksensä ovat siihen liian rajalliset. Ihminen pettyy itseensä, ja siitä syntyy viha. Sille täytyy löytää kohde ja syntipukki; pian kaikki jo onkin tuon ihmisen mielestä noiden "pahojen" syytä!

• Tästä syystä,

En ole koskaan havainnut ei-Jeesus-uskovaista ihmistä, joka olisi kuvaamallasi tavalla pimahtanut pahoista teoistaan.

Oman kielletyn pahuuden projisointia toisiin ihmisiin kyllä ainakin monilla uskovaisilla.

• Tästä syystä
        A10097 kirjoitti:

Tästä syystä,

En ole koskaan havainnut ei-Jeesus-uskovaista ihmistä, joka olisi kuvaamallasi tavalla pimahtanut pahoista teoistaan.

Oman kielletyn pahuuden projisointia toisiin ihmisiin kyllä ainakin monilla uskovaisilla.

"En ole koskaan havainnut ei-Jeesus-uskovaista ihmistä, joka olisi kuvaamallasi tavalla pimahtanut pahoista teoistaan."

Menepä katsomaan peilistä, niin eiköhän sieltä näy. Minun peilistäni ainakin näkyy, vaikka Jeesus-uskovainen olenkin. Luulisin sinunkin olevan lihaa ja verta eikä pelkkä henkipallo.

Kun tuosta oman syyllisyydentunteen projisoinnista vihana muihin tehdään ihanne, niinkuin nykyään on tehty, ollaan varallisilla vesillä. Siinä pahuus on nostettu hyveeksi.

• Tästä syystä
        Tästä syystä kirjoitti:

"En ole koskaan havainnut ei-Jeesus-uskovaista ihmistä, joka olisi kuvaamallasi tavalla pimahtanut pahoista teoistaan."

Menepä katsomaan peilistä, niin eiköhän sieltä näy. Minun peilistäni ainakin näkyy, vaikka Jeesus-uskovainen olenkin. Luulisin sinunkin olevan lihaa ja verta eikä pelkkä henkipallo.

Kun tuosta oman syyllisyydentunteen projisoinnista vihana muihin tehdään ihanne, niinkuin nykyään on tehty, ollaan varallisilla vesillä. Siinä pahuus on nostettu hyveeksi.

Korjaus
        po. "vaarallisilla vesillä"

• jokaitsensäkorottaa.

>Et pysty millään korjaamaan kaikkea sitä pahaa, mitä olet saanut ja saat aikaan.<

korotat itsesi aikas korkealle jos kuvittelet voivasi tietää mitä joku on tehnyt ja mitä ei.

• Tästä syystä
        jokaitsensäkorottaa. kirjoitti:

>Et pysty millään korjaamaan kaikkea sitä pahaa, mitä olet saanut ja saat aikaan.<

korotat itsesi aikas korkealle jos kuvittelet voivasi tietää mitä joku on tehnyt ja mitä ei.

Höps. En tiedä muiden tekemisistä ja tekemättä jättämisistä. Tiedän vain, että ihminen on sellainen.

• Tästä syystä kirjoitti:

"Minun peilistäni ainakin näkyy, vaikka Jeesus-uskovainen olenkin."

Tuo onkin mielenkiintoista, ettei pahuuden tunne poistu sillä lääkkeellä, jonka sanotaan olevan hyödyllinen kyseiseen ongelmaan.

"Menepä katsomaan peilistä, niin eiköhän sieltä näy."

Kohdalleni ei ole sattunut niin pahoja tekoja, etten olisi kyennyt kantamaan vastuuni niistä ja sovittamaan asiat vuokseni kärsineiden kanssa.

Mielestäni häpeää on hyvä tuntea. Se on terveellistä ja opettavaista.

• Tästä syystä
        A10097 kirjoitti:

"Minun peilistäni ainakin näkyy, vaikka Jeesus-uskovainen olenkin."

Tuo onkin mielenkiintoista, ettei pahuuden tunne poistu sillä lääkkeellä, jonka sanotaan olevan hyödyllinen kyseiseen ongelmaan.

"Menepä katsomaan peilistä, niin eiköhän sieltä näy."

Kohdalleni ei ole sattunut niin pahoja tekoja, etten olisi kyennyt kantamaan vastuuni niistä ja sovittamaan asiat vuokseni kärsineiden kanssa.

Mielestäni häpeää on hyvä tuntea. Se on terveellistä ja opettavaista.

Pahuuden tunteesta en tiedä, ehkä jotkut tuntevat niin. Itse tunnen tekeväni väärin, vastoin Jumalan tahtoa.

"Kohdalleni ei ole sattunut niin pahoja tekoja, etten olisi kyennyt kantamaan vastuuni niistä ja sovittamaan asiat vuokseni kärsineiden kanssa."

Ohoh! Minä kun olen luullut, ettei yksikään ihminen ole koskaan pystynyt eikä tule pystymään tuollaiseen. Vai oletkohan sittenkin vain sokea omien jälkiesi suhteen?

"Mielestäni häpeää on hyvä tuntea. Se on terveellistä ja opettavaista."

Häpeä on peitetarina syyllisyydelle.

• Tästä syystä kirjoitti:

Pahuuden tunteesta en tiedä, ehkä jotkut tuntevat niin. Itse tunnen tekeväni väärin, vastoin Jumalan tahtoa.

"Kohdalleni ei ole sattunut niin pahoja tekoja, etten olisi kyennyt kantamaan vastuuni niistä ja sovittamaan asiat vuokseni kärsineiden kanssa."

Ohoh! Minä kun olen luullut, ettei yksikään ihminen ole koskaan pystynyt eikä tule pystymään tuollaiseen. Vai oletkohan sittenkin vain sokea omien jälkiesi suhteen?

"Mielestäni häpeää on hyvä tuntea. Se on terveellistä ja opettavaista."

Häpeä on peitetarina syyllisyydelle.

"Pahuuden tunteesta en tiedä, ehkä jotkut tuntevat niin. Itse tunnen tekeväni väärin, vastoin Jumalan tahtoa."

No eikös se väärin tekeminen ole paha ja aiheuta asiaan kuuluvan pahuuden tunteen?

"Minä kun olen luullut, ettei yksikään ihminen ole koskaan pystynyt eikä tule pystymään tuollaiseen."

Olisiko ihminen muka kykenemätön tuntemaan häpeää ja katumusta rikkomuksistaan? Tai kykenemätön keskutelemaan teoistaan niiden kanssa, joita teot ovat loukanneet? Pyytämään nöyrästi anteeksi?

"Vai oletkohan sittenkin vain sokea omien jälkiesi suhteen?"

Olen voinut aiheuttaa mielipahaa toisille tietämättäni. Mutta pointtihan tässä on toinen, eli se, etten ole tietoinen mistään pahojen tekojen taakasta mielessäni. Siispä esimerkiksi minulla ei ole tarvetta sälyttää kenenkään toisen harteille pahoja tekojani.

"Häpeä on peitetarina syyllisyydelle."

Ehkä se on sitä sinulle. Minulle se on tunne, joka seuraa siitä kun mokaa. Syyllisyyteen olisi hyvä liittyä häpeää.

• just joo

"Et pysty millään korjaamaan kaikkea sitä pahaa, mitä olet saanut ja saat aikaan."

Jumalan harteilleko esimerkiksi uskoon tulleet "nilkit" tekojensa seuraukset jättävät kannettaviksi? Siltä se totta puhuen usein kyllä vaikuttaakin, vastuu "entisestä" elämästä ja teoista on pois pyyhitty ja ryhdytään opettamaan sitten moraalia toisille ihmisille. Hyi saatana.

• Tästä syystä

No mutta! Tuo viestisihän on malliesimerkki siitä, mistä puhuin.:D

• just joo
        Tästä syystä kirjoitti:

No mutta! Tuo viestisihän on malliesimerkki siitä, mistä puhuin.:D

Eli tekojen seuraukset, jotka siis koskettavat eniten UHREJA ovat sälytetty Jumalan harteille, eikä "nilkin" tarvitse niistä huolta kantaa?

• Tästä syystä
        just joo kirjoitti:

Eli tekojen seuraukset, jotka siis koskettavat eniten UHREJA ovat sälytetty Jumalan harteille, eikä "nilkin" tarvitse niistä huolta kantaa?

Missä olet tuollaisia "nilkkejä" tavannut? Ja miksi olet ottanut juuri heidät vihasi (projisointisi) kohteiksi?

Jos tuollaista on, on hyvä, että siitä puhutaan asiana, mutta sinä kohdistat vihasi ihmisiin.

• timo teus

Ihminen kapinoi maailmankaikkeuden Luojaa vastaan, joten ihmisen tulisi hyvittää tekonsa. Mutta koska Jumala on kaiken Luoja, ei ihminen voi tarjota Jumalalle mitään, mikä ei jo ennestään kuuluisi Jumalalle.

Aloitteen täytyy siis tulla Jumalalta. Jumala on kaikkihyvä ja rakastaa luotujaan, vaikka nämä rikkovatkin Jumalaa vastaan. Ansaitsemattomasta armosta Jumala rakkaudessaan pelastaa meidät Poikansa kautta. Ihmiselle Jumala on antanut vapaan tahdon, joten Jumala ei pakota ketään ottamaan vastaan pelastusta. Ihminen itse tuomitsee itsensä kadotukseen, kun ei usko Jeesusta Kristusta.

• kyl kantsis

Ei kannata. Se on niin paljon helpompaa, kun voi katsoa kirjasta kuinka pitäisi toimia, sen sijaan että joutuisi itse punnitsemaan moraaliaan. Ja sitten kun tekee koko hommasta vielä kehäpäätelmän, kyseenomaisen kirjan saa perusteltua hyväksi, ja näin kaikki mitä sinä edustat, on myös hyvää.

Siihen on enää kenenkään turha tulla väliin sotkemaan loogisuuksineen. Koska minä olen oikeassa, koska minä olen oikeassa. Mieti nyt miten helppoa!

• Eli kun kirja tarjoaa helpot moraalisäännöt ja oikeassa olemisen tunteen, niin sitten jotenkin luonnostaan on helppoa kirjan oppien varasssa myös ulkoistaa vastuu. (?)

Hmm...

• Minä olen ymmärtänyt asian niin että vastuu teoistasi on aina sinulla. En ole kuullut että kristinusko poistaisi henkilökohtaisen vastuun.

Pelastus on eri asia ja vastuu teoista toinen. Voi olla että olen ymmärtänyt väärin mutta näin olen tyhmyyksissäni ymmärtänyt.

Sinulla ei siis ole mitään keinoa jolla sälyttää vastuusi toisille. Äläkä nyt ajattele niin yksinkertaisesti että pelastuminen uskon kautta poistaisi vastuun. Ne eivät ole sama asia, pelastuminen ja vastuun välttäminen.

Mutta minä olen vain kiinnostunut pakana. Voin olla väärässäkin, joten viisaammat oikaiskoot virheeni.

• Minä näen pelastuksen ja vastuun olevan kiinteästi yhteydessä toisiinsa.

Kun uskova ihminen tekee Jumalan tahdon vastaisesti hänen kuvittelisi olevan teoistaan vastuussa Jumalalleen, ja vakavasti rangaistusuhan alla. Takaporttina kuitenkin tarjotaan sellaista ajatusta, että Jeesuksen ristinkuolema olisi kuitannut uskovien synnit.

Käytännössä uskovien on siis mahdollista mielessään ulkoistaa vastuu pahoista teoistaan Jeesukselle.

• Niin. Ymmärrän ajatuksen ja se on hankala ja kiinnostava jopa pakanan mielestä.

Pelastus tulee luterilaisessa kristinuskossa "yksin uskosta ja yksin armosta" tai siihen suuntaan? Silloinhan pahat teot on jo pelattu ulos pelatusskeemasta? Tällöin "vakavasti rangaistusuhan alla" ei päde.

Jeesuksen ristinkuolema ei sinällään kai kuittaa mitään yksityiskohtaista asiaa Kyseessä on uusi liitto vanhan liiton jälkeen? Eli sääntöjä muutettiin. Enää ei päde Vanhan Testamentin lait sellaisinaan, vaan aletaan arvioida pelastusasioita erilaisen armon näkökulmasta.

Maallista vastuuta pahoista teoista ei käsittääkseni kuitenkaan oteta ihmisen hartioilta pois, vaan puhutaan "pelastumisesta" iankaikkisuuden näkökulmasta?

Äh, en minä tiedä. Olen vain pakana eikä nää asiat kuulu mulle... :-)

• se o monikummallista

>Maallista vastuuta pahoista teoista ei käsittääkseni kuitenkaan oteta ihmisen hartioilta pois, vaan puhutaan "pelastumisesta" iankaikkisuuden näkökulmasta?<

jos kokee että kaikki pahat teot voi aina pyytää anteeksi, se aika tehokkaasti toimii ihmismielessä sovitteluna. se vaan on oikeassa elämässä niin, että anteeksipyynnöllä ja tosi kovalla uskomisella ei korjata kaikkea. kaikkein hulluin tilannehan on edessä silloin, kun henkilö A tekee pahaa henkilölle B ja pyytää anteeksi olennolta C.

ongelma on sekin, että kukaan ei tiedä kuinka loppujenlopuksi "pelastutaan". ja siitäkin näyttää vallitsevan vankka epäselvyys, että miltä sitä oikein pelastutaan.

mitä enemmän uskisten aivoituksia ajattelee, sitä enemmän ihmetyttää miten ne kaikki ei ole psykoosissa jossain nurkassa tärisemässä, läpsytellen kämmenellä lattiaa ja hokien "ga-ga-ga-ga...". ehkä jokin suojamekanismi aivoissa toimii, ja sulkee pois pahimmat ristiriidat, jotta totaalista oikosulkua ei tule.

• "Pelastus tulee luterilaisessa kristinuskossa "yksin uskosta ja yksin armosta" tai siihen suuntaan? Silloinhan pahat teot on jo pelattu ulos pelatusskeemasta? Tällöin "vakavasti rangaistusuhan alla" ei päde."

Pointtini onkin siinä, että lähtökohtaisesti oltaisiin vastuussa Jumalalle ja vakavasti rangaistusuhan alla, mutta kun otetaan se lupaus syntien kuittaamisesta uskon kautta mukaan kuvaan, niin vastuu ulkoistuu ja uhka poistuu.

"Maallista vastuuta pahoista teoista ei käsittääkseni kuitenkaan oteta ihmisen hartioilta pois, vaan puhutaan "pelastumisesta" iankaikkisuuden näkökulmasta?"

Rikosoikeudelliseen vastuuseen tuo ulkoistus ei onneksi vaikuta, mutta arvelen sen usein vaikuttavan henkiseen vastuuntuntoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3033
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2685
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2295
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2168
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      36
      1803
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1566
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1517
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1360
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1329
    Aihe