Mikä on elämän tarkoitus?

ei jaksa ei jaksa

Minulla on ollut vaikeaa viime parina vuonna..ensin läheinen ukkini kuoli, sitten erosin pitkäaikaisesti suhteesta, nyt vielä sitten samaan syssyyn menetin ns ikuisen terveyden kuvan kun sain tietää sairastavani parantumatonta sairautta. Jotkut päivät ovat hyviä, minulla on paljon ystäviä ja ihana perhe (äiti,isä jne siis). Mutta huomaan menettäneeni elämän ilon tai en osaa iloita tulevasta. En tiedä mikä tarkoitus elämällä on ja olen alkanut pelkäämään kaikkea, lähinnä että menetän minulle läheisiä ihmisiä. Pelkään jo nyt vanhempieni menetystä, vaikka he ovat 50 vuotiaita. Tai voihan sitä kuka tahansa kuolla oli minkä ikäinen tahansa, mutta ei sitä pitäisi miettiä niin paljoa. Ja jos vaikka sattuisin rakastumaan vielä, niin pelkään että sekin menisi pieleen ja olisin taas menettänyt yhden tärkeän ihmisen elämästäni. Ja jotenkin minulle on tullut sellainen ihmeellinen ajatusmaailma, että miksi ihmeessä tässä pitäisi mitään saavuttaa tmv, kuolen kuitenkin jossakin vaiheessa. Mitä järkeä elämässä ylipäänsä on. Haluaisin saada elämänilon takaisin, arvostan kyllä tiettyjä asioita enemmän nykyään, mutta minulla ei ole juurikaan enää unelmia. En esim usko enää koskaan rakastuvani..läheisteni vuoksi olen edelleen elossa ja ns järjissäni, mutta en vain löydä mitään syytä, miksi täällä pitäisi elää ja mikä tarkoitus tällä kaikella on? En jaksa tätä oloa enää. Toivon asiallisia ja neuvovia vastauksia..kiitos

3

85

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhempi ihminen

Ei elämällä ole mitään erityistä tarkoitusta, muuta kuin elämä itse.

Oletko osallistunut jonkun potilasjärjestön toimintaan?

Hakeudu ihmisten pariin.

Oletko saanut henkistä tukea sen vakavan sairautesi vuoksi?

Oletko töissä kuitenkin? Harrasta jotain mukavaa.

Elämä on.

• Meillä ihmisillä on hyviä ja huonoja päiviä. Mieliala vaihtelee
      useastakin syystä. Jokaisen elämässä on aallonpohjia, ne
      menevät ohi ja elämä taas hymyilee. Ihan täysin tervettä ihmistä
      ei taida olla. Ei taida olla parantumatonta sairauttakaan?
      Kuolemantapauksia sattuu kaikkien lähipiirissä silloin tällöin.
      Suru on vain käytävä läpi ja menetykseen on sopeuduttava.
      Ei se hetkessä tapahdu. Ihmissuhteen loppuminen on vaikea
      asia, pettymisen kokemus pimentää hetkeksi näkyvyyden eli
      tulevaisuus pelottaa, ahdistaa; löydänkö koskaan onnea.
      Tunteet ovat voimakkaita, niitä kokiessaan tajuaa elävänsä
      ja huomaa, mikä tässä maailmassa on tärkeätä ja hyvää.

Elämällä on tarkoitus. Ehkä sen huomaa vain elämällä, päivä
      kerrallaan. Mieti mistä kaikesta voit olla kiitollinen. Ystävät ja
      läheiset antavat voimia. Ilonaiheita voi etsiä, niitä on paljon.
      Harrastukset ja tekeminen, toimiminen auttaa unohtamaan
      raskaat asiat. Ajatusten vaihto kavereiden kanssa tasapainottaa
      omaa tilannetta. "Hei, muillakin on pelkoja, huolia ja murheita."
      Elämä kuitenkin kantaa. Uskalla elää. Olet nuori, elämä edessä.

• JK

ENNTIEDÄ

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      56
      7207
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      719
      3370
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      148
      1650
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      278
      1530
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1351
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1240
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      233
      1173
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1134
    Aihe