miksi naiset valitsevat hoitotyön?

mia-maria-

Miksi hoitoala on nin suosittu naisten keskuudessa?
ja miksi naiset valitsevat hoitotyön?

22

649

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • söldöa

Ei ole älyä opiskella mitään muuta alaa. Jokin ammatti täytyy olla ja hoitoalalla on töitä. Hyvin yksinkertainen yhtälö.

• PMMP MP

Ehkä koskee minua..Ei päässä ole tilaa kaikenmaailman kaavoille.Eli ei ole älyä.
        Olin ennen kemian alan tehtaassa töissä 7-vuotta.

Aivan älytön paikka:
        Kuumaa ja kylmää. Aivan hirveästi töitä kaikilla pinna kireellä kun oli kovat tuotanto paineet, vaaralliset aineet, myrkkyjä yms. yms. Palkka aivan naurettava ja vuodessa 2 krt 3 viikon lomautus vaikka oltiin alimiehityksillä kukaan ei oikein uskaltanut olla edes kipeenä sairaslomalla kun uhkailtiin kokoajan lopputileillä ja muut syyttivät kun työt kaatuivat sitten loppujen niskaan.
        Tuli aivan selväksi et hermot ja terveys menee jos tuolla jatkan..

Otin mietintä myssyn päähän ja mietin mikä ala kiinnosta missä olisi töitä ja mihin riittää oma kapasiteetti.

Nyt olen 32-v mies ja lähihoitaja.
        Enkä ole katunut. Tämä työpaikka ainaskin on tosi huippu.
        Ei ole tuotannon paineita kukaan ei auo päätään ja kiukkuile kuten aikaisemmin.Pidämme kahvi ja ruokataot ihan kuin kuuluu.Minulle on jopa annettu kiitosta ja kehuttu mikä on aivan uutta.Olen tottunut tekemään aina paljon töitä joten tämä työmäärä tuntuu ehkä hieman leppoisalta etenkin yöt on aika rauhallisia. Oikeastaan ihan kiva kun ei tarvitse juosta sinne tänne öisin.

Luulen ja tiedän että miesten osuus lisääntyy kokoajan hoitoalalla..
        3 miespuolista kavereriakin on valmistumassa lähihoitajaksi.
        Luulen että syy miksi ei miehet hae on. Alaa pidetään naisten alana ja luullaan että on matalapalkka ala.
        Mutta jos esim. vertaan entisen paikan vuosiansioita niin tienaan paremmin kuin entiset työkaverit jotka ovat olleet pitkään siinä työpaikassa ja minä uusi tällä alalla(3-vuotta).
        Kaverini on pari vuotta sitten valmistunut insinööriksi ja "voitan" vuosiansioissa hänet.En pitäisi alan palkkausta huonona.
        Täällä muutenki aivan eri kulttuuri entisessä työpaikassa oltiin katkeria jos joku sai tehdä joulun töitä nyt asia on päinvastoin ja oikein kysytään haluatko olla töissä.. Samoin ylityöt entisessä paikassa se oli melkein tappelun paikka jos niitä joskus oli.

• 22

Raakasti sanottu.

• 15+8

Eikö oleellisempi kysymys olisi, että miksi miehet eivät hakeudu alalle?

• Olisi hienoa, jos miehet olisivat motivoituneempia opiskelemaan hoitajaksi.

• sh-opiskelija

Itse vaihdoin yliopisto-opinnot hoitoalan amk-opintoihin. Halusin käytännönläheiseen työhön, jolla on merkitystä piste

• (N)sairaankuljettaja

Luullisin että naisilla on hoivavietti joka saattaa ajaa alalle. En sano että ei miehillä sellasita olisi. Kiinnostaisi kyllä itseänikin se että kuinka monta prosenttia hoitotyössä olevista on naisia ja miehiä.. Mutta itse olen sen huomannut että miehiäkin alkaa tulemaan tälle naisvoittoiselle alalle ja toisinpäin. :)

• luulen, että

monille pojille ei tule yksinkertaisesti mieleen, että minustahan voisi tulla hoitaja. mieshoitaja ei näy koululla eikä monen nuoren arjessa.

• EiJehova

Näyttää hoitoalalla olevan kiitettävästi homomiehiä ja se riittäköön naisille. Tulee ne työtkin tehtyä, kun ei tarvitse testata viehätysvoimaansa flirttailemalla.

• 77777777777

Ehe ehe. Löytyy ihan kiitettävässä määrin paikkoja missä ei naisia voi olla hoitajina johtuen hoidettavien käyttäytymisestä. Eipä siellä puppeli poika käytöskään kannata.

• 44445

Tässä vähän omaa kokemusta miehenä hoitoalan opinnoista! Opiskelin 08-09 Sairaanhoitajaksi eteläisessä Suomessa, senkummemmin paikkakuntaa määrittelemättä. Opiskelukaverini kaikki olivat naisia olivat todella ihania ihmisinä, muutamaan pidän edelleenkin yhteyttä. Harjoittelujaksolla sairaalassa näin kuitenkin niinpaljon epäkorrektia käytöstä ja työkielteisyyttä, että mietin olenko sittenkään oikealla alalla. Osastolla oli yksi työteliäs Sh ja yksi Ph, mutta jos toinen hoitajista oli vain paikalla opiskelijat saivat tehdä aivan kaikki työt. Nykyään kuullessani hoitoalan työn stressaavuudesta minulla nousee anteeksi nyt vaan hymy huulille. Missään en ole nähnyt yhtä laiskoja työntekijöitä kuin hoiva-alalla.

Lopetin itse opiskeluni, koska oma moraalini ei kestäisi sitä iänikuista valittamista joka asiasta, selkäänpuukottamista ja jatkuvaa pahan olon tuottamista avuttomille pitkäaikais-sairaille. Nykyään opiskelen työn ohessa assistant business controlleriksi.

• Kit Cat

Tuosta "jatkuvasta kiireestää" täytyy myös vähän kommentoida. Useitakin laitoksia pidemmän aikaa päivittäin nähneenä oli aikaa myös seurata "kiireellistä" työntekoa. Eikä merkkiäkään sellaisesta työstä. Vai onko kyse siitä että hoitajien täytyy markkinoida omaa tärkeyttään kiirettä mainostamalla ? Minä olen oikeasti tehnyt useampaakin eri duunia missä sanalla "kiire" on se merkitys että tehdään vauhdilla ja taukoamatta. Hoitoalalla myös työskennelleenä en silläkään puolella havainnut koskaan mitään kiirettä.

• kiireinen
        Kit Cat kirjoitti:

Tuosta "jatkuvasta kiireestää" täytyy myös vähän kommentoida. Useitakin laitoksia pidemmän aikaa päivittäin nähneenä oli aikaa myös seurata "kiireellistä" työntekoa. Eikä merkkiäkään sellaisesta työstä. Vai onko kyse siitä että hoitajien täytyy markkinoida omaa tärkeyttään kiirettä mainostamalla ? Minä olen oikeasti tehnyt useampaakin eri duunia missä sanalla "kiire" on se merkitys että tehdään vauhdilla ja taukoamatta. Hoitoalalla myös työskennelleenä en silläkään puolella havainnut koskaan mitään kiirettä.

kouluttamattomana sivustaseuraajana en kyllä viittis kommentoida toisten työn sisältöä, ajankäyttöä ja kiirettä.

• hoitajahoi
        Kit Cat kirjoitti:

Taidat olla sama hoitajien morkkaaja eri otsikoiden alla, ainakin tyylistä päätellen.
        Onko sinut lempattu hoitotyöstä työhön kykenemättömänä, vai mistä puristaa?

• Benaboy

Todellisuushan on se, että jokainen mielellään omaa tärkeyttään korostaakseen kertoo työnsä olevan erittäin kiireellistä ja väsyttävää, riippumatta siitä onko se sitä.

• ldfm

Olen työskennellyt samassa sairaalassa 80-luvun alusta lähtien. Alkuaikoina saattoi olla leppoisiakin työpäiviä, jolloin en kokenut erityistä kiirettä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana työtahti on kiristynyt, vaatimukset lisääntyneet ja henkilökuntamitoitus tullut tiukemmaksi. Sairastuneen tilalle ei saada sijaista, vaan tehdään vajaalla porukalla. Nykyisin on hyvin tavallista, että klo 7 alkaneessa aamuvuorossa tehdään työtä tauotta klo 12.30 asti ennenkuin ehtii istahtaa juomaan kahvit ja syömään eväät. Välillä on kiireen keskellä pakko käydä seisaaltaan juomassa lasillinen vettä. Ilmastointi on olematon vanhassa rakennuksessa, ja kesällä työskentely on todella tukalaa. Lämpötila kohoaa esim kylpyhuoneessa potilaita suihkuttaessa yli 25 asteen, mutta lain sallimia taukoja ei ehdi pitämään. Viime kesänä nuori sijainen pyörtyi kylpyhuoneeseen.
        Juhlapuheissa sairaalan johto kyllä muistaa korulausein kiitellä meitä joustavuudesta ja tehokkuudesta. Eipä täältä juuri kukaan terveenä eläkkeelle pääse.

• Dimbermann

On se hoitajilla hirmu rääkkiä. Onneksi remppaajilla on paljon helpompaa. Homeisen ja ilman tuuletusta/ilmanvaihtoa olevan kylppärin/kerrostalon saunan purku asbestin ja vanhan villanpölyn keskellä on pelkkää lepoa. Eikä se pois ja tilalle tuleva materiaali paina paljon mitään kun sitä raahaa viidenteen kerrokseen hisssittömässä talossa. Ja näitähän tehdään urakalla eli se tehdyn työn vauhti määrittelee palkan. Sitä vaan että kun olen tätäkin keskustelua seurannut niin kyky vertailla eri ammatteja ei olisi pahitteeksi keskusteluissa.

• ldfm

Joo, materiaali painaa hoitotyössäkin, lisäksi se usein raapii, takertelee, lyö, potkii ja lisäksi huorittelee niitä henkilöitä jotka yrittävät toimia hoidettavan omaksi parhaaksi. Remppaaja saa vaikka kiroilla ääneen työtä tehdessään, mutta hoitaja vain hyssyttelee ja yrittää toimia ammatillisesti vaikka hampaat irvessä. Ja asbestille on altistuttu vanhassa huonokuntoisessa rakennuksessa vuosia. Se on myönnetty olkia kohautellen, minkäs sille enää voi. Remonttia odotetaan parin vuoden kuluttua, silloin olen jo eläkkeellä, onneksi.

• 44445

Niinpä niin! Jos hoitajan työ on "mukamas", niin raskasta ja epämiellyttävää niin kertokaapa arvon sisaret, että miksi roikutte teille niin epämiellyttävässä työssä??? Eikö kannattaisi mieluummin uudelleen kouluttautua jollekin paremmalle alalle, kun kerran asiakkaat ovat niin kamalia, siis kynsivät, repivät ja huorittelevat..

• Odotellessa

Olen ollut kuljetusalalla, rakennusalalla, vartiointialalla jne..... Nyt olen hoitoalan koulutuksessa juuri senvuoksi että tiedän mitä moni muu ala pitää sisällään ja osaan hiukan tehdä vertailuja eri ammattien kesken. Ja uskokaa pois, vaikkei tämäkään mitään ruusuilla tanssimista ole, niin omat positiiviset puolensa tässä kuitenkin tuntuu olevan. Riippuu tietenkin siitä mihinkä suuntaudun mutta kuitenkin.

• Miss Pussy

Se on ihana työ. Saa hoivata söpöjä miehiä ja naisia ja saa rahaa. Sitten on hyvä ihminen kun auttaa muita.

• Ginger Baker

Paikoissa joissa hoidettavat ymmärtää missä mennään, hoitotyö voi olla ihan kivaa. Sitten on mielisairaalat ja niihin verrattavat paikat joissa ei aina välttämättä ole kivaa. No eipä se ole kivaa vesisateessakaan repiä lapiolla mutaa montusta ylös. Tai vaihtaa paskan tukkimia viemäriputkia. Tai tapella viikonloppu öisin joukkoliikenteessä kuskina/järjestyksen valvojana juopuneiden idioottien kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      214
      1819
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      150
      1550
    3. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      78
      1418
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      9
      1311
    5. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      57
      1256
    6. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      74
      1125
    7. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      109
      1049
    8. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      55
      1000
    9. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      62
      997
    10. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      890
    Aihe