Vaikuttaako oma älykkyystasonne siihen,

deIi

kuinka keskusteluseuranne valikoituu? Tietenkin kaikkien kanssa keskustellaan aika ajoin, mutta mikä vaikutus älykkyystasolla on pitempiaikaiseen keskustelukumppanuuteen?

Joskus olen joidenkin kohdalla miettinyt, eivätkö he tiedosta omaa älykkyyttään vai eivätkö he arvosta sitä.

160

1862

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tjha...tiedä siitä älykkyydestä, mut ainakin uuden standardin kaksnaamaisulle olen löytänyt ;)
      Mut joo, kyll toisiaan ymmärtävät ihmiset nopeasti toisensa löytävät...ja ne muut kans itselleen juttukaverit ;))) ihan pitkäaikaisetkin ;)

• deIi

Oletko siis sitä mieltä, että 130:n ja 90:n äo:n omaavat voivat olla tasaveroisia keskustelukumppaneita toistensa kanssa eikä tämä 130:n äo:n omaava muuta kaipaa? Lisätään vielä, että tämän äo 130:n omaavan keskustelukumppanit olisivat kaikki tyyliin alle sadan äo-pisteen omaavia.

Voiko tämä muita älykkäämpi tyydyttyä tässä seurassa älyllisesti ja emotionaalisesti?

• deIi

Olen miettinyt myös sitä, kadottaako ihminen osan älykkyydestään, mikäli hän ei yhtään valikoi pidempiaikaista keskusteluseuraansa.

Jos esim. minä huomaan jonkun henkilön potentiaalisen älykkyyden, niin minua surettaa, että se ei pääse oikeuksiinsa , koska hän ei jostain syystä välitä valikoida keskustelukumppaneitaan. Ehkä kysymys on tunne-elämän epätasapainosta, mutta joskus tekisi mieli sysätä joitain ihmisiä oikeaan suuntaan.

• deIi
        deIi kirjoitti:

Olen miettinyt myös sitä, kadottaako ihminen osan älykkyydestään, mikäli hän ei yhtään valikoi pidempiaikaista keskusteluseuraansa.

Jos esim. minä huomaan jonkun henkilön potentiaalisen älykkyyden, niin minua surettaa, että se ei pääse oikeuksiinsa , koska hän ei jostain syystä välitä valikoida keskustelukumppaneitaan. Ehkä kysymys on tunne-elämän epätasapainosta, mutta joskus tekisi mieli sysätä joitain ihmisiä oikeaan suuntaan.

Kerran olen eräältä henkilöltä asiaa kysynyt, mutta hän reagoi asiaan siten, että olen narsistinen ja mustasukkainen. :) Tämän vuoksi lienee parempi keskustella asiasta yleisellä tasolla.

• deIi kirjoitti:

Oletko siis sitä mieltä, että 130:n ja 90:n äo:n omaavat voivat olla tasaveroisia keskustelukumppaneita toistensa kanssa eikä tämä 130:n äo:n omaava muuta kaipaa? Lisätään vielä, että tämän äo 130:n omaavan keskustelukumppanit olisivat kaikki tyyliin alle sadan äo-pisteen omaavia.

Voiko tämä muita älykkäämpi tyydyttyä tässä seurassa älyllisesti ja emotionaalisesti?

Duoda, ei...ei tyydyty...mut pitkällä pinnalla sietää, ettei seura keskustele aiheista, joista itse haluaisi puhua ;)) Ettei vaan ole kykyä ;)

Tasaveroisuus-jos se näin suppeesti käsitetään, pelkäksi älykkyydeksi, vaikka oikeasti on laajempi käsite- ei totedu, se on selvä.
        Mut menetteleehän se, jollei ole 24/7.

Tiedäthän itsestäsikin että virkistyt kun pääset keskustelemaan jonkun mieluisan henkilön kans...

• deIi kirjoitti:

Ei se mihinkään katoa ;)
        Älykäämpi opii vain pitämään suunsa kiini ja jos haluaa olla sosiaalinen, myötäiee van;)
        Vähemmän sosialinen, lähtee kävelemään...
        Mut ei e onneks aivosoluja tuhoo ;)

• ölkjasdf
        deIi kirjoitti:

Kerran olen eräältä henkilöltä asiaa kysynyt, mutta hän reagoi asiaan siten, että olen narsistinen ja mustasukkainen. :) Tämän vuoksi lienee parempi keskustella asiasta yleisellä tasolla.

no kieltämättä tuli mieleen, että tykkäät ihailla itseäsi... yhtään tämän syvemmin ja älyllisemmin analysoimatta.

• voi jestas
        anjaniina_ kirjoitti:

Ei se mihinkään katoa ;)
        Älykäämpi opii vain pitämään suunsa kiini ja jos haluaa olla sosiaalinen, myötäiee van;)
        Vähemmän sosialinen, lähtee kävelemään...
        Mut ei e onneks aivosoluja tuhoo ;)

Tuota onko se enää keskustelua jos vain myötäilee ? Minusta ei, tai sitten voi olla että olen haluinen ja vaadin perusteluita väitteille, jotka sitten pääsen kumoamaan. Olen ns. mensatasoa, ja oikeasti naurattaa tyhmempien kommentit milloin mistäkin ja se "putkinäkö", asioilla kun tuppaa olemaan kaksi puolta.

• ilikeeköilkimyskö???

näin on...2naamaisuuden huippu on:olen sun ystäväs aina,eikä nyt meitä mikään koskaan eroita..mut kun miesystävä löytyy elämään ja sen uudet kamut sen mukana sai vanha kamu jäädä:/ jonka kanssa ennen jaettiin ilot ja surut ja tehtiin hauskoja reissuja.... varsinkin kun tää kamu on sinkkukinkku,eikä ole parisuhteessa..siis pariton (joutaa roskikseen).nooh..en tiedä sitten onko älykästä vai älytöntä jutella koiran kanssa...se ei jätä,eikä siihen tarvii pettyä..tuossa painaa päänsä syliini ja heiluttaa häntää ja rakastaa minnuu aidosti,enkä usko ett lähtee minnekkään ennenkuin kuolema meidät eroittaa

• voi jestas kirjoitti:

Tuota onko se enää keskustelua jos vain myötäilee ? Minusta ei, tai sitten voi olla että olen haluinen ja vaadin perusteluita väitteille, jotka sitten pääsen kumoamaan. Olen ns. mensatasoa, ja oikeasti naurattaa tyhmempien kommentit milloin mistäkin ja se "putkinäkö", asioilla kun tuppaa olemaan kaksi puolta.

Kyllä se keskustelua on ;)))
        Oletko koskaan huomannut, et monet ihmiset, halutessaan olla sosiaalisia, pukkaa tavaraa tulemaan.
        On ihan sama mitä siihen sanoo tai vastaa, ne vaan pukkaa omaa mantraansa ja lähtiessään ne saattaa jopa sanoo, et oli kiva keskustella kanssas ;)))

• Ei älykäs
        deIi kirjoitti:

Höpö, höpö, raha ja nommono elämässä ratkaisee. Älykkäät ovat myös laiskakoja kun ovat pärjänneet opiskelu aikoinna hyvin. Kuitenkin lopputulema kertoo elämän saavutukset. Jot sillai.

• 09e56y4098+0896ye+09
        deIi kirjoitti:

älykkääthän ne on "hakusanoina".muut ihmisarvot onkin täysin toisarvoinen asia...

• seos
        voi jestas kirjoitti:

Se ei varmaankaan ole keskustelua tarkoittamallasi tasolla. Mutta fiksu keskustelija osaa joskus jättää jotkut asiat sanomatta, jos vastapuoli ei osaisi niitä käsitellä. Eri ihmisten kanssa voi keskustella eri tasoilla, ja kaikista keskusteluista voi myös saada jotain irti. Jos vastapuolen viesti ei ole tarpeeksi "korkeatasoinen", voi älyllisen uteliaisuutensa tyydyttää jollain muulla tapaa. Ehkä oppiakin jotain. Siinä tilanteessa vähemmän sosiaalinen lähtee kyllä kävelemään. :)

• tyhmä
        ölkjasdf kirjoitti:

no kieltämättä tuli mieleen, että tykkäät ihailla itseäsi... yhtään tämän syvemmin ja älyllisemmin analysoimatta.

Niin kyllähän se on aika tyhmää kehua omaa älykkyyttään. Uskonkin että kyseessä on provo. Koska moinen aihe saattaa palstalla kirjoittelevia provosoida.

Jos taas vastaisin esitettyyn kysymykseen, niin on tyhmyyttä jos ei osaa tyhmempien kanssa jutella järkevästi. Silloin ei kyllä voi varmasti sanoa kumpi on tyhmempi.
        Itse ainakin pystyn juttelemaan esim lasten kanssa hyvin antoisasti, koska heillä on luova tapa ajatella, jolla paikata tietämättömyyttään.

Monilta kirjaoppineilta, taas puuttuu kaikki muu sivistys, jolloin heidän kanssa on vaikea puhua muusta kuin opitusta sivistyksestä.

Ennen kun talot piirrettiin tupakka-askin kanteen, ne talot ovat terveitä vieläkin ja niissä on terveellistä asua, ellei niitä ole pilattu, sivistyksellä tai kehityksellä.
        Nyt uusia halleja on luvattoman paljon jossa katot romahtaa sisään ja kosteusvauriot on enemän sääntö kuin poikkeus. Uusi arkkitehtuuri on hiton rumaa, jopa julkisissa rakennuksissa. Ennen jopa tehtaat tehtiin esteettisesti katsetta kestäviksi. Se kaikki osaaminen on kadonnut sinne kirjaviisauteen. On täysin käsittämätöntä, että terveesti hengittävää taloa ei saa enää edes rakentaa, kuin ainoastaan tietynpaksuisesta hirrestä.
        sitäkö se sivistys on?

• Talikynttilät
        deIi kirjoitti:

Tarvitaan ihan vähän älyä ymmärtämään se, ettei ÄO mittaa kuin pienen pientä osaa ihmisen älykkyydestä. Mm. sosiaalinen älykkyys, joka ei tottatosiaan ole sama asia kuin taukoamaton puheentuottaminen eli sanojen latelu mahdollisimman nopeasti peräkkäin, on jottain sellaista, mitä hyvin harva omistaa.

• neuro-euro
        09e56y4098+0896ye+09 kirjoitti:

älykkääthän ne on "hakusanoina".muut ihmisarvot onkin täysin toisarvoinen asia...

Ja millä perusteella joku on fiksumpi kuin toinen?
        Ei ihmisen älykkyydessä kaikkea suinkaan ratkaise esim. kielellinen tai matemaattinen osaaminen.

• Häh
        Ei älykäs kirjoitti:

Höpö, höpö, raha ja nommono elämässä ratkaisee. Älykkäät ovat myös laiskakoja kun ovat pärjänneet opiskelu aikoinna hyvin. Kuitenkin lopputulema kertoo elämän saavutukset. Jot sillai.

Niih,kyllä desibelit palvelevat.Hmm,vähän tyhmempiäkin

• ilikeeköilkimyskö??? kirjoitti:

näin on...2naamaisuuden huippu on:olen sun ystäväs aina,eikä nyt meitä mikään koskaan eroita..mut kun miesystävä löytyy elämään ja sen uudet kamut sen mukana sai vanha kamu jäädä:/ jonka kanssa ennen jaettiin ilot ja surut ja tehtiin hauskoja reissuja.... varsinkin kun tää kamu on sinkkukinkku,eikä ole parisuhteessa..siis pariton (joutaa roskikseen).nooh..en tiedä sitten onko älykästä vai älytöntä jutella koiran kanssa...se ei jätä,eikä siihen tarvii pettyä..tuossa painaa päänsä syliini ja heiluttaa häntää ja rakastaa minnuu aidosti,enkä usko ett lähtee minnekkään ennenkuin kuolema meidät eroittaa

No juu, mut parinmuodostus on vahvasti geeneissä ihmisillä.
        En ny oikein tiedä, jaksasinko tuosta suuttua.
        Mun mielest on ollut enemmän sääntö kuin poikkeus, et kun ihmiset alkaa seurustelemaan, ne menee sen uuden ihastuksen ja sen maailmaan tutustumisen kans uusille raiteille ja vanhoille jää vähemmän huomioo?
        Kaikki ihmiset katoo sillai pikkuhiljaa omiin elämiinsä...

• Putkivalo

Kuis tuon nyt ottaa... Tietty sellaiset joilta tulee uusia virikkeitä ja näkökulmia aiheeseen, tulee vaihdettua enemmän mielipiteitä. Vaatiko se sitten että on samalla älykkyystasolla? Voihan se olla niinkin.

Älykkyyttä ei mun mielestä voi katsoa kovin ylimalkaisesti, ihminen jonka ÄO on 160, voi silti olla sosiaalisesti lastenkengissä.

• Ja se innostavuus ;)
        Jos saat samankaltaisen kaverin, jolla on ideoita ja näkemyksiä, virkistää ja innostaa se...Eikä juttua haluis lopettaa.
        Mut, joidenkin kans vaan synkkaa ja joidenkin ei.
        Joo, mut yhteisymmärrys, en tiedä onko se älykkyydestä pelkästään kiinni?

• Putkivalo
        anjaniina_ kirjoitti:

Ja se innostavuus ;)
        Jos saat samankaltaisen kaverin, jolla on ideoita ja näkemyksiä, virkistää ja innostaa se...Eikä juttua haluis lopettaa.

Juu, joskus miettinyt miten se paljon puhuttu kemia täällä voikin tuntua. Koska on sitä, eikä sillä mun mielestä ole mitään tekemistä älykkyyden tai sivistyneisyyden kanssa. Ehkä olen silti väärässä ja aloittaja oikeassa? Jos se älykkyys näkyykin pieninä ripauksina sanojen seassa, eikä sitä edes suoraan huomaa?

Ja eiku rätti taas käteen... joulusiivous menossa :))

• ÄO125
        anjaniina_ kirjoitti:

Ja se innostavuus ;)

Samat ajatukset kuin sinulla mutta en usko että on pelkästään älykkyydestä kiinni. Keskustelun antoisuus riippuu myös henkilökemiasta.

• iqs
        ÄO125 kirjoitti:

Samat ajatukset kuin sinulla mutta en usko että on pelkästään älykkyydestä kiinni. Keskustelun antoisuus riippuu myös henkilökemiasta.

Eikö älykkyys sitten vaikuta henkilökemiaan. Mielestäni vaikuttaa, jos erot kovin suuret. Toista ei enää koe tasavertaisena. Silloin "kemiat" kyllä kärsivät, toinen joutuu jotenkin alakynteen, eikä vuorovaikutus tunnu luontevalta.

• Henkilökemia
        iqs kirjoitti:

Eikö älykkyys sitten vaikuta henkilökemiaan. Mielestäni vaikuttaa, jos erot kovin suuret. Toista ei enää koe tasavertaisena. Silloin "kemiat" kyllä kärsivät, toinen joutuu jotenkin alakynteen, eikä vuorovaikutus tunnu luontevalta.

Eiköhän henkilökemia johdu enemmänkin ennakkoluuloista ja asenteesta toista kohtaan. Ne muodostuu ihmiselle aikaisemman kokemuksen perusteella (eli jos on tuntenut aikaisemmin samanoloisen kaverin, kopioituu asenne helposti uuteen kaveriin). Minä saatan esim. vierastaa ihmisiä, jotka muistuttavat joltain osin koulukiusaajiani / ex-ystäviä.

• kolikon kääntöpuoli

Mitä mieltä olet omaan viitekehykseen pitäytyvän kommunikoinnin kehittävyydestä?

• Mul oli tähän pitkä juttu, se meni jotensakin näin...
        Et alkoikin kutkuttaan tän kysymyksen sisältö.Vaikka ajattelin et tää on kompa..

Omassa viitekehyksessä pysyminen katsotaan yleensä negatiiviseksi ilmiöksi? eikös vaan? jos pysyy siinä kehyksessä liian tiiviisti.
        Mut olisko ihminen sit älykäs, jos se ei osaisi käyttää sitä kehystään hyödykseen, vaan antautuis sen vangiksi?
        Ainakin hän toimis tultulta pohjalta, mutta jospa ajatukset olisi uusiutuvia.
        Think out of the box on suosittu sanonta, miksei se vois toimia tässäkin.

Kehittäiskö se kommunikointia, ei sekään ole yksselitteinen juttu, sillä kommunikointiin liittyy niin paljon muutakin, sosiaalisuus, noin esimerkiksi.
        Älykäskin voi olla vammainen kommunikointitaidoiltaan ;) niinkuin tuolla joku muukin tais sanoa...
        Ja joku viitekehys, kommunikoinnin kehittäjänä tai kutistajana on hiukkasen ufo ajatus? En osaa nyt sormee laittaa oikeaan kohtaan, mut mun mielest niillä ei ole paljon tekemistä keskenään?
        *odottaa suurella mielenkiinnolla vastinetta?*

• ölkjasdölfkj
        anjaniina_ kirjoitti:

Mul oli tähän pitkä juttu, se meni jotensakin näin...
        Et alkoikin kutkuttaan tän kysymyksen sisältö.Vaikka ajattelin et tää on kompa..

Omassa viitekehyksessä pysyminen katsotaan yleensä negatiiviseksi ilmiöksi? eikös vaan? jos pysyy siinä kehyksessä liian tiiviisti.
        Mut olisko ihminen sit älykäs, jos se ei osaisi käyttää sitä kehystään hyödykseen, vaan antautuis sen vangiksi?
        Ainakin hän toimis tultulta pohjalta, mutta jospa ajatukset olisi uusiutuvia.
        Think out of the box on suosittu sanonta, miksei se vois toimia tässäkin.

Kehittäiskö se kommunikointia, ei sekään ole yksselitteinen juttu, sillä kommunikointiin liittyy niin paljon muutakin, sosiaalisuus, noin esimerkiksi.
        Älykäskin voi olla vammainen kommunikointitaidoiltaan ;) niinkuin tuolla joku muukin tais sanoa...
        Ja joku viitekehys, kommunikoinnin kehittäjänä tai kutistajana on hiukkasen ufo ajatus? En osaa nyt sormee laittaa oikeaan kohtaan, mut mun mielest niillä ei ole paljon tekemistä keskenään?
        *odottaa suurella mielenkiinnolla vastinetta?*

äö nousee ainakin kolmella jos osaa käyttää samassa lauseessa yli neljää sivistyssanaa. Pointseja ropisee sitä enemmän mitä harvinaisempia sanoja. Jopa 30 pisteen älyboostilauseita on kuulemma rakennettu!

Uus yritys molemmat!

• ölkjasdölfkj kirjoitti:

äö nousee ainakin kolmella jos osaa käyttää samassa lauseessa yli neljää sivistyssanaa. Pointseja ropisee sitä enemmän mitä harvinaisempia sanoja. Jopa 30 pisteen älyboostilauseita on kuulemma rakennettu!

Uus yritys molemmat!

Ongelmia tavallisessa arkikielessä?

• ölkjasdölfkj kirjoitti:

Uus yritys molemmat!

Ahaa, yhdes lausees neljää sivistyssanaa, annas kun koitan,
        dehydraation voi luoda artifikaalisti rejektoimalla kaikenlaiset infuusionesteet.
        Ulkoiselle habitukselle tästä ei ole akuuttia haittaa, mutta bio-psyko-sosiaaliselle käyttäytymiselle sillä voi olla kriittinen merkitys?

• melamekko
        anjaniina_ kirjoitti:

Ahaa, yhdes lausees neljää sivistyssanaa, annas kun koitan,
        dehydraation voi luoda artifikaalisti rejektoimalla kaikenlaiset infuusionesteet.
        Ulkoiselle habitukselle tästä ei ole akuuttia haittaa, mutta bio-psyko-sosiaaliselle käyttäytymiselle sillä voi olla kriittinen merkitys?

Filharmoonikon flatus aiheutti vibran kesken session. Mononukleoosia jakelevan feministin futoni hajosi kesken aktin. Sekvensserin invertteri irtosi mutta elektronimuusikko sai raikuvat aplodit.

• melamekko
        melamekko kirjoitti:

Filharmoonikon flatus aiheutti vibran kesken session. Mononukleoosia jakelevan feministin futoni hajosi kesken aktin. Sekvensserin invertteri irtosi mutta elektronimuusikko sai raikuvat aplodit.

tais mennä ns. yli hilseen tyhmemmiltä kun noin paljon miinuksia tuli *grin*
        muutenkin tää yli 50v. palsta vaikuttaa itseään täynnä olevien palstalta, hahaha.

• melamekko kirjoitti:

Ahamm...ei sais piereskellä ;) vibra taas johtui edellisestä illasta ;) luulen?
        futonin voi korvata jouhipatjalla...vai tuliks coitus?
        Kuka sitä invertteriä tarttee kun sähkökin vaihtaa suuntaa 50 kertaa sek.Eihän se koskaan pääse ees seinästä ulos?
        Moogyyn asti ;)))

• melamekko kirjoitti:

tais mennä ns. yli hilseen tyhmemmiltä kun noin paljon miinuksia tuli *grin*
        muutenkin tää yli 50v. palsta vaikuttaa itseään täynnä olevien palstalta, hahaha.

Siksihän sinäkin olet täällä ;))

• melamekko
        anjaniina_ kirjoitti:

Siksihän sinäkin olet täällä ;))

No tietenkin :D, ei kai kukaan peräsuoli24:n roskispalstoilla oleva ole täällä keskustellakseen järkevästi :D vaan itsensäkaltaisten idioottien kanssa. Jos on jotain asiaa niin siihen löytyy sitten ihan oikeitakin foorumeita joissa keskustelu on järjellistä ja joillain on jopa jotain sanottavaa. Sunkin viestejä kun lukee niin ei niissä suurimmassa osassa ole päätä eikä häntää, joutavaa spämmäämistä vaan. No sitävartenhan tämä jätesankosaitti on olemassa, rahaa Allerille ja vitutusta käyttäjille :D

• melamekko kirjoitti:

No tietenkin :D, ei kai kukaan peräsuoli24:n roskispalstoilla oleva ole täällä keskustellakseen järkevästi :D vaan itsensäkaltaisten idioottien kanssa. Jos on jotain asiaa niin siihen löytyy sitten ihan oikeitakin foorumeita joissa keskustelu on järjellistä ja joillain on jopa jotain sanottavaa. Sunkin viestejä kun lukee niin ei niissä suurimmassa osassa ole päätä eikä häntää, joutavaa spämmäämistä vaan. No sitävartenhan tämä jätesankosaitti on olemassa, rahaa Allerille ja vitutusta käyttäjille :D

Älähän hermostu.Katsohan, sulla on näppis siinä edessäsi ja voi ihan hyvin ignoorata mun viestit.
        Mikä pakko niitä on lukee ;))
        Ja jos luet, niin ketä voit syyttää omasta ärtymisestäsi ;)) ja hölmöydestä ;)))
        On uskomatonta kuin monta kertaa täällä palstoilla pitää sanoo, jos et pidä jostakusta, jätä viestit lukematta ;))
        Ainakin mun viestit on helppo jättää lukematta, nekun on aina tän saman nimmarin alla.
        Puskat onkin hankalampi tapaus ;))

• ninja ana
        anjaniina_ kirjoitti:

Älähän hermostu.Katsohan, sulla on näppis siinä edessäsi ja voi ihan hyvin ignoorata mun viestit.
        Mikä pakko niitä on lukee ;))
        Ja jos luet, niin ketä voit syyttää omasta ärtymisestäsi ;)) ja hölmöydestä ;)))
        On uskomatonta kuin monta kertaa täällä palstoilla pitää sanoo, jos et pidä jostakusta, jätä viestit lukematta ;))
        Ainakin mun viestit on helppo jättää lukematta, nekun on aina tän saman nimmarin alla.
        Puskat onkin hankalampi tapaus ;))

Älä selitä, koppelo :D

• ihan suomea vaan
        ölkjasdölfkj kirjoitti:

Uus yritys molemmat!

Mielestäni päinvastoin: kuulostaa aika tyhmältä, jos käyttää vieraita sanoja.

• Mulla on eräs läheinen, joka on pitänyt itseään aina vähän tyhmänä. Hän kuitenkin kerran meni Mensan testiin ihan huvikseen. Tulos oli 143. Tässä näen, että ei ihminen välttämättä tiedosta omaa älykkyyttään, koska se mittaan erittäin kapea-alaisesti vain yhdenlaista kyvykkyyttä. Tämän pitäisi sitten olla jokin mittari.

Perinteistä älykkyysosamäärämittausta pidetään aikansa eläneenä, koska se kertoo ihmisestä vain yhden asian.

Itse arvostan valituneisuutta ja humanismia huomattavasti korkeammalle kuin varsinaista mitattavaa älykkyyttä.

• deIi

Jos ajatellaan sitä, että älykkyydessä on kysymys mallintamisesta, niin en pitäisi Mensan testiä kapea-alaisena. Tässä on joku keskustelunaloitukseni aiheesta:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/8349218

• deIi kirjoitti:

Jos ajatellaan sitä, että älykkyydessä on kysymys mallintamisesta, niin en pitäisi Mensan testiä kapea-alaisena. Tässä on joku keskustelunaloitukseni aiheesta:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/8349218

Tossa voi olla hiven tottakin, mutta ei ihan noin suoraviivaista kyllä ole. Ihmisen persoonallisuuteen, temperamenttiin ja kyvykkyyteen vaikuttavat puoliksi geneettinen ja puoliksi ympäristön vaikutus.

• Tuksu.

No, tyyppi oli sen verran fiksu että tajusi olevansa tyhmä, daa, tyhmä taas ei tiedosta olevansa tyhmä.

• 57

En tunne mensan testiä,mitä älykkyyttä se mittaa ja onko mukana myös esim.tunne-äly ?

• No enpä tiedä. Yleensä olisi hyvä jos ihminen tulisi toimeen kaikkien kanssa. Sellaisten ihmisten kanssa joilla älykkyys on noussut päähän keskustelu helposti eskaloituu väittelystä riitaan. Toisaalta sama tapahtuu myös niiden kanssa jotka ovat ylpeitä tyhmyydestään.

• Niin, ja ihan tuohon alkuasetelmaan palatakseni, G.W. Bush ei halunnut keskustella Halosen tai Tuomiojan kanssa, mutta kysymys tuskin oli siitä että hän olisi kokenut heidät itselleen liian älykkääksi seuraksi...

• deli
        yohuuhkaja kirjoitti:

Niin, ja ihan tuohon alkuasetelmaan palatakseni, G.W. Bush ei halunnut keskustella Halosen tai Tuomiojan kanssa, mutta kysymys tuskin oli siitä että hän olisi kokenut heidät itselleen liian älykkääksi seuraksi...

Jos G.W. Bush olisi halunnut keskustella Halosen tai Tuomiojan kanssa, niin uskotko, että heidän välilleen olisi syntynyt yhteisymmärrys...?

• deli kirjoitti:

Jos G.W. Bush olisi halunnut keskustella Halosen tai Tuomiojan kanssa, niin uskotko, että heidän välilleen olisi syntynyt yhteisymmärrys...?

Luulen että GWB veti riittävät johtopäätökset jo siitä innosta millä Tarja Halonen oikoi hänen solmiotaan milloin missäkin tilaisuudessa missä huomasi myös kameroiden olevan läsnä, ihan sillä älyllään mikä käytössä oli, häntähän nyt on moitittu tyhmimmäksi USAn presidentiksi aikoihin...

• yohuuhkaja kirjoitti:

Luulen että GWB veti riittävät johtopäätökset jo siitä innosta millä Tarja Halonen oikoi hänen solmiotaan milloin missäkin tilaisuudessa missä huomasi myös kameroiden olevan läsnä, ihan sillä älyllään mikä käytössä oli, häntähän nyt on moitittu tyhmimmäksi USAn presidentiksi aikoihin...

No mut olihan se tollo, siis ihan oikeesti ;)
        Ei se älynlahjoillaan pressaks päässy.
        Tai hmm....taispa sittenkin päästä ;))))))

• anjaniina_ kirjoitti:

No mut olihan se tollo, siis ihan oikeesti ;)
        Ei se älynlahjoillaan pressaks päässy.
        Tai hmm....taispa sittenkin päästä ;))))))

Mutta hänhän oli myös kova seuramies, ja siis tuli toimeen (lähes) kaikkien kanssa... tuleeko Halonen? Tai Tuomioja?

• deIi
        yohuuhkaja kirjoitti:

Pääasia, että Halonen onnistui kommunikaatiossaan Medvedevin kanssa.
        Viisas valtiomies etsii ystävät läheltä ja viholliset kaukaa.

• yohuuhkaja kirjoitti:

Mutta hänhän oli myös kova seuramies, ja siis tuli toimeen (lähes) kaikkien kanssa... tuleeko Halonen? Tai Tuomioja?

Tuomioja on nyt sit se älykkö, jota tässä aloituksessa kaivattin.
        Hajamielinen kaveri, jonka samettipöksyt lepattaa laihan varren päällä ja solmio on miltei kaulassa. Sen verran mielstä tavannut
        Persoonallinen professori.
        En osaa kuvitella et hällä olis mitään ohi valtioasioiden jakaa Bushin kans.
        Mut eihän valtiosuhteissa ole kyse pitämisestä.
        Halonen taas on poliitikko joka kyl on kärsivällinen ja asiallinen
        Asiat on hoidettava vaik vastassa olis idiootti ;)

• deIi kirjoitti:

Pääasia, että Halonen onnistui kommunikaatiossaan Medvedevin kanssa.
        Viisas valtiomies etsii ystävät läheltä ja viholliset kaukaa.

Nin, vai olikohan se siinä ettei hänestä ollut tarttumaan Putinin tai Medvedevin solmioon vaan oli mukana hieman nöyremmällä asenteella...

• deIi
        yohuuhkaja kirjoitti:

Nin, vai olikohan se siinä ettei hänestä ollut tarttumaan Putinin tai Medvedevin solmioon vaan oli mukana hieman nöyremmällä asenteella...

Täytyy ottaa huomioon mustan vyön omaavien henkinen kapasiteetti ja sitten suhteuttaa se omaansa. Ymmärrän täysin Halosen nöyryyden.

• deIi kirjoitti:

Täytyy ottaa huomioon mustan vyön omaavien henkinen kapasiteetti ja sitten suhteuttaa se omaansa. Ymmärrän täysin Halosen nöyryyden.

Niiiiii-in, itäisillä mailla taisteluharjoitukset ovat just mielenhallintaa ja meditaatiota. Mustan vyön kulttuurit ovat kehittyneet siellä missä isä Vanhasen mielestä ollaan meitä keskimäärin älykkäämpiä. Täällä ja lännempänä sitten niitä on sovellettu moottoripyöräkerhotason ajatteluun...

• deli
        yohuuhkaja kirjoitti:

Niiiiii-in, itäisillä mailla taisteluharjoitukset ovat just mielenhallintaa ja meditaatiota. Mustan vyön kulttuurit ovat kehittyneet siellä missä isä Vanhasen mielestä ollaan meitä keskimäärin älykkäämpiä. Täällä ja lännempänä sitten niitä on sovellettu moottoripyöräkerhotason ajatteluun...

Niinkö Vanhanen on sanonut? Muistan vain lehtijutut afrikkalaisten ominaisuuksista.
        Silti geenien kannalta suomalaisen olisi älykästä risteytyä afrikkalaisen kanssa?

• deli kirjoitti:

Niinkö Vanhanen on sanonut? Muistan vain lehtijutut afrikkalaisten ominaisuuksista.
        Silti geenien kannalta suomalaisen olisi älykästä risteytyä afrikkalaisen kanssa?

Niinhän ihmisen muisti pelaa. Aivan sama tutkimus listasi myös kaukoidän ihmiset, mutta me emme halua muistaa että he saivat korkeimmat pisteet, korkeammat kuin me...

• deIi
        yohuuhkaja kirjoitti:

Niinhän ihmisen muisti pelaa. Aivan sama tutkimus listasi myös kaukoidän ihmiset, mutta me emme halua muistaa että he saivat korkeimmat pisteet, korkeammat kuin me...

No, mutta oletko ajatellut asiaa jälkeläisten kannalta? :)

• yohuuhkaja kirjoitti:

Nyt puhut asiasta josta et tiedä mitään.
        Vai väitätkö, että United Brotherhood on älykkyydeltään apinatason kerho?

• anjaniina_ kirjoitti:

Nyt puhut asiasta josta et tiedä mitään.
        Vai väitätkö, että United Brotherhood on älykkyydeltään apinatason kerho?

En ole hakemassa yhdenkään niistä jäsenyyttä, en ainakaan sen hortonomikerhon joka tuolla Hangontien suunnalla puuhaili, tai näiden joiden kerhotiloista täälläpäin löytyy harva se päivä milloin mitäkin...

• yohuuhkaja kirjoitti:

En ole hakemassa yhdenkään niistä jäsenyyttä, en ainakaan sen hortonomikerhon joka tuolla Hangontien suunnalla puuhaili, tai näiden joiden kerhotiloista täälläpäin löytyy harva se päivä milloin mitäkin...

Juh, sillä mä vähän olen sitä mieltä, ne nääs ei ole mikään MC....on olemas, pelkkiä jengejä ja sitten MC kerhoja.
        Monikaan ei käsitä eroa ;)))

• deIi kirjoitti:

No, mutta oletko ajatellut asiaa jälkeläisten kannalta? :)

Jaa, Kiina on tähän mennessä ainut tuon tulotason maa joka on saanut väestönkasvunsa kuriin. Täällä sen sijaan väestönkasvu pysyy kurissa kun vanhemmat ovat niin lapsellisia etteivät halua sijoittaa senttiäkään tuloistaan jälkeläisiin.

Älyä siis kiinalaisilla on ja sitä käytetään myös...

• anjaniina_ kirjoitti:

Juh, sillä mä vähän olen sitä mieltä, ne nääs ei ole mikään MC....on olemas, pelkkiä jengejä ja sitten MC kerhoja.
        Monikaan ei käsitä eroa ;)))

Luulen kuitenkin että juuri nuo prosenttiporukat ovat niitä jotka tuntevat vetoa myös mustan vyön taitoihin ilman sitä meditatiivista ulottuvuutta.

• yohuuhkaja kirjoitti:

Luulen kuitenkin että juuri nuo prosenttiporukat ovat niitä jotka tuntevat vetoa myös mustan vyön taitoihin ilman sitä meditatiivista ulottuvuutta.

Totta, niin minäkin ja kuka muu tahansa, jos siihen on tarvetta.
        Tarttee kuiten sanoo, et sieltä löytyy monesti ne ihmiset, joilla on jonkinlaista moraalista selkärankaa ;))) Ihmisiä, joiden sana painaa
        Älä hiilloostu täst, sillä teidän että sulla on aikas eri näkemys...
        Mutta, se on sitä...elämää ;)))

• anjaniina_ kirjoitti:

Totta, niin minäkin ja kuka muu tahansa, jos siihen on tarvetta.
        Tarttee kuiten sanoo, et sieltä löytyy monesti ne ihmiset, joilla on jonkinlaista moraalista selkärankaa ;))) Ihmisiä, joiden sana painaa
        Älä hiilloostu täst, sillä teidän että sulla on aikas eri näkemys...
        Mutta, se on sitä...elämää ;)))

Heh, kuten kai olet huomannut, minä en tarvitse fyysistä voimaa itseäni puolustaakseni, sanan säilä katkaisee useimpien vastustajien henkselit...

• yohuuhkaja kirjoitti:

Heh, kuten kai olet huomannut, minä en tarvitse fyysistä voimaa itseäni puolustaakseni, sanan säilä katkaisee useimpien vastustajien henkselit...

Onhan se vähän näinkin.
        Sinne tuntuu menevän nippu hermoja kans ;)
        Ollaanks me?
        ....änkyröitä?

• deIi
        yohuuhkaja kirjoitti:

Jaa, Kiina on tähän mennessä ainut tuon tulotason maa joka on saanut väestönkasvunsa kuriin. Täällä sen sijaan väestönkasvu pysyy kurissa kun vanhemmat ovat niin lapsellisia etteivät halua sijoittaa senttiäkään tuloistaan jälkeläisiin.

Älyä siis kiinalaisilla on ja sitä käytetään myös...

Minusta tuntuu, että 陰 ja 陽 ovat nyt tasapainossa.
        Myöskin olen kantanut korteni kekoon lisääntymisessä...

• deIi
        yohuuhkaja kirjoitti:

Oletko tavannut paljon Psophus stridulusia? Voisin esitellä yhden esiintymän. :)

• deIi kirjoitti:

Minusta tuntuu, että 陰 ja 陽 ovat nyt tasapainossa.
        Myöskin olen kantanut korteni kekoon lisääntymisessä...

Olen tietysti kantanut huolta sekä maailman liikakansoittumisesta että henkilökohtaisesta sukupuutosta ja valinnut ratkaisun joka välttää molemmat.

• anjaniina_ kirjoitti:

Onhan se vähän näinkin.
        Sinne tuntuu menevän nippu hermoja kans ;)
        Ollaanks me?
        ....änkyröitä?

Änkyrä, miekö? Enhän toki, mitä nyt vähän toisten oikaisuja korjailen...

• yohuuhkaja kirjoitti:

Änkyrä, miekö? Enhän toki, mitä nyt vähän toisten oikaisuja korjailen...

Juh, melkoinen...khöh...elämäntehtävä ;)
        Kummallakin ;))))

• deIi kirjoitti:

Oletko tavannut paljon Psophus stridulusia? Voisin esitellä yhden esiintymän. :)

Miksi luulet että yleensä haluaisin tutustua... kiltti ja rauhaa rakastava...

• deIi
        yohuuhkaja kirjoitti:

Olen tietysti kantanut huolta sekä maailman liikakansoittumisesta että henkilökohtaisesta sukupuutosta ja valinnut ratkaisun joka välttää molemmat.

Minä en katso maailman liikakansoittumisen olevan minun harteillani.
        Miten olisi, jos vielä...

• deIi
        yohuuhkaja kirjoitti:

Koska ne ovat kauniita... lennossa, mutta rumia, kun pysyttelevät paikoillaan. Vai minuako tarkoitit? Tarjouduin esittelemään, koska siitä ei olisi suuri vaiva. Ilman mitään henkilökohtaista aspektia... täysin virallisesti. Ennenkuin kuolevat sukupuuttoon.

• deIi
        yohuuhkaja kirjoitti:

Kiltistä ja rauhaa rakastavasta muistui mieleen, että joululahjat ovat vielä ostamatta. Joko alennusmyynnit ovat alkaneet?

• deIi
        deIi kirjoitti:

Minä en katso maailman liikakansoittumisen olevan minun harteillani.
        Miten olisi, jos vielä...

Korjaan... liikakansoittumisen estämisen...

• deIi kirjoitti:

Koska ne ovat kauniita... lennossa, mutta rumia, kun pysyttelevät paikoillaan. Vai minuako tarkoitit? Tarjouduin esittelemään, koska siitä ei olisi suuri vaiva. Ilman mitään henkilökohtaista aspektia... täysin virallisesti. Ennenkuin kuolevat sukupuuttoon.

Alan kyllä olla siinä iässä että heinäsirkat taitavat kohta lopullisesti kuolla minulta sukupuuttoon jollen satu nenääni sellaiseen työntämään... Muita siivekkäitä seurailen kyllä senkin edestä, niitä jotka noitakin syövät... tosin hippiäisetkin harvinaistuneet viime aikoina huolestuttavasti...

• deIi kirjoitti:

Kiltistä ja rauhaa rakastavasta muistui mieleen, että joululahjat ovat vielä ostamatta. Joko alennusmyynnit ovat alkaneet?

Paniikkitarjouksia taisi olla jo jonkin verran kun viimeksi kauppoja kiersin.

Lahjoja en ostele ollenkaan, no, tyttärelle jonkun ihan pienen mutten muuten mitään, en edes itselle. Joulu on rauhan aikaa täällä, ei kauppojen juhla.

• deIi kirjoitti:

Korjaan... liikakansoittumisen estämisen...

No siitä vaan jos siltä tuntuu. mikä minä olen kenellekään moraalia saarnaamaan. Mutta itselleni kyllä riittää. Toivottavasti jälkipolvi malttaa siirtää omat lisääntymiskiireensä vielä vähän myöhemmäksi.

• deIi
        yohuuhkaja kirjoitti:

Paniikkitarjouksia taisi olla jo jonkin verran kun viimeksi kauppoja kiersin.

Lahjoja en ostele ollenkaan, no, tyttärelle jonkun ihan pienen mutten muuten mitään, en edes itselle. Joulu on rauhan aikaa täällä, ei kauppojen juhla.

Sinun antamanasi se pienikin tuntuu varmasti suurelta... luulen ma.

• deIi
        yohuuhkaja kirjoitti:

Alan kyllä olla siinä iässä että heinäsirkat taitavat kohta lopullisesti kuolla minulta sukupuuttoon jollen satu nenääni sellaiseen työntämään... Muita siivekkäitä seurailen kyllä senkin edestä, niitä jotka noitakin syövät... tosin hippiäisetkin harvinaistuneet viime aikoina huolestuttavasti...

Näytä sinä minulle hippiäinen... se näyttää söpölle.

• deIi
        yohuuhkaja kirjoitti:

No siitä vaan jos siltä tuntuu. mikä minä olen kenellekään moraalia saarnaamaan. Mutta itselleni kyllä riittää. Toivottavasti jälkipolvi malttaa siirtää omat lisääntymiskiireensä vielä vähän myöhemmäksi.

En nyt tosissani puhunut ja tiedäthän sinä sen, kun katsomme keskusteluryhmäämme.
        Tämä koko keskustelu räjähti käsiin, kun se laitettiin tuonne etusivulle. Minun resurssini eivät riitä paneutumaan asiaan kaikkien kanssa, joten keskityin sinuun... :)

• deIi kirjoitti:

En nyt tosissani puhunut ja tiedäthän sinä sen, kun katsomme keskusteluryhmäämme.
        Tämä koko keskustelu räjähti käsiin, kun se laitettiin tuonne etusivulle. Minun resurssini eivät riitä paneutumaan asiaan kaikkien kanssa, joten keskityin sinuun... :)

Aijaijai, tähän aikaanhan useimmat keskittyvät jouluun ja karppaamaan. Joten tässä tulee vähän samanlainen tunne kuin keskustelisi papualaisen konservatiivin kanssa, heidän keskimääräinen älykkyytensä on (tunnetusti?) selvästi meitä suomalaisia korkeampi ja korkea myös Kaukoidän kansojen joukossa, ja perinneruokansa huolestuttava (jos toki sikakin heille kelpaa)...

Mutta kun tuota alempaa vastausketjua silmäilin, sieltä löytyy monia jotka ilmoittavat ykskantaan että heidän älykkyytensä on niin kovaa tasoa ettei sitä edes tämän tason taviksille kalibroiduilla testeillä pysty luotettavasti mittaamaan. Eivätkös he olisi hienoja kumppaneita keskustelulle? Vai oletko sittenkin ehkä kanssani sitä mieltä että älykkyyttä enemmän kestävän keskustelun takaa kiinnostus samoihin teemoihin ja joku sellainen temperamenttien, tapojen ja elämänkatsomusten sekoitus jota voisi nimittää henkilökemiaksi?

• deIi
        yohuuhkaja kirjoitti:

Aijaijai, tähän aikaanhan useimmat keskittyvät jouluun ja karppaamaan. Joten tässä tulee vähän samanlainen tunne kuin keskustelisi papualaisen konservatiivin kanssa, heidän keskimääräinen älykkyytensä on (tunnetusti?) selvästi meitä suomalaisia korkeampi ja korkea myös Kaukoidän kansojen joukossa, ja perinneruokansa huolestuttava (jos toki sikakin heille kelpaa)...

Mutta kun tuota alempaa vastausketjua silmäilin, sieltä löytyy monia jotka ilmoittavat ykskantaan että heidän älykkyytensä on niin kovaa tasoa ettei sitä edes tämän tason taviksille kalibroiduilla testeillä pysty luotettavasti mittaamaan. Eivätkös he olisi hienoja kumppaneita keskustelulle? Vai oletko sittenkin ehkä kanssani sitä mieltä että älykkyyttä enemmän kestävän keskustelun takaa kiinnostus samoihin teemoihin ja joku sellainen temperamenttien, tapojen ja elämänkatsomusten sekoitus jota voisi nimittää henkilökemiaksi?

Haluaisitko sinä lähteä sinne suojelemaan sademetsiä? Kommunikointi hoituineisi(?) pitkälti elekielellä...

• deIi kirjoitti:

Haluaisitko sinä lähteä sinne suojelemaan sademetsiä? Kommunikointi hoituineisi(?) pitkälti elekielellä...

No muuten kyllä yhden kaverin kanssa on ollut puhetta siitä että joskus voisi lähteä sinne paratiisilintuja bongaamaan, jos saisi kolmannen tutun oppaaksi mukaan. On ollut aikoinaan lähetyssaarnaajana siellä...

Mutta se nyt vain on ollut sellaista puhetta, ei kovin vakavasti otettava suunnitelma...

• deIi
        yohuuhkaja kirjoitti:

No muuten kyllä yhden kaverin kanssa on ollut puhetta siitä että joskus voisi lähteä sinne paratiisilintuja bongaamaan, jos saisi kolmannen tutun oppaaksi mukaan. On ollut aikoinaan lähetyssaarnaajana siellä...

Mutta se nyt vain on ollut sellaista puhetta, ei kovin vakavasti otettava suunnitelma...

Miksei vakavasti otettava suunnitelma? Mihin sinä opasta tarvitset, kun sinulla lienee kielitaitoa ja elekielihän oli se tärkein. Sen kaverisikin saisit jättää kotiin, niin olisi paljon jännittävämpää.

• deIi kirjoitti:

Miksei vakavasti otettava suunnitelma? Mihin sinä opasta tarvitset, kun sinulla lienee kielitaitoa ja elekielihän oli se tärkein. Sen kaverisikin saisit jättää kotiin, niin olisi paljon jännittävämpää.

Opasta tarvitaan siihen että löytää ne linnut tuolta saarelta joka on sentään maailman suurimpia. Harvinaisia ovat, ei lainkaan helppo homma kun paikat ovat sellaisia että nuorempana kunto olisi paremmin kestänyt niiden etsimisen. Paikkakuntalaiset tietävät missä ovat, puun tarkkuudella kun pitäisi tietää, lisäksi ehkä muutama brittiläinen asiaan erikoistunut matkaopas...

Tutkimusretkeily sopii paremmin nuoremmille ja maailmakin pelastuu kun ei suihkua ympäriinsä elämysten perässä...

• deIi
        yohuuhkaja kirjoitti:

Opasta tarvitaan siihen että löytää ne linnut tuolta saarelta joka on sentään maailman suurimpia. Harvinaisia ovat, ei lainkaan helppo homma kun paikat ovat sellaisia että nuorempana kunto olisi paremmin kestänyt niiden etsimisen. Paikkakuntalaiset tietävät missä ovat, puun tarkkuudella kun pitäisi tietää, lisäksi ehkä muutama brittiläinen asiaan erikoistunut matkaopas...

Tutkimusretkeily sopii paremmin nuoremmille ja maailmakin pelastuu kun ei suihkua ympäriinsä elämysten perässä...

Ok, ajattelin lähinnä, että paikallinen opas olisi ollut parempi. Mikä ero on linnun näkemisellä ja kuulemisella sinulle?
        Anteeksi, etten huomioinut sinua eilen. Olisin kyllä halunnut...

• deIi kirjoitti:

Ok, ajattelin lähinnä, että paikallinen opas olisi ollut parempi. Mikä ero on linnun näkemisellä ja kuulemisella sinulle?
        Anteeksi, etten huomioinut sinua eilen. Olisin kyllä halunnut...

Muuten, palatakseni aloituksen aiheeseen, eikö sinua huoleta tuo etusivun maininta lainkaan: http://www.tohtori.fi/?page=1616302&id=9741703 ?

Minä kun luulen että vaikutus on sama sukupuolesta riipumatta...

Ja nythän on joulu ja muuta puuhaa, tässä minäkin odottelen että nuoriso saa kiskottua itsensä jalkeille ja alkaa taas tämä reaalisosiaalinen elämä...

• deIi
        yohuuhkaja kirjoitti:

Muuten, palatakseni aloituksen aiheeseen, eikö sinua huoleta tuo etusivun maininta lainkaan: http://www.tohtori.fi/?page=1616302&id=9741703 ?

Minä kun luulen että vaikutus on sama sukupuolesta riipumatta...

Ja nythän on joulu ja muuta puuhaa, tässä minäkin odottelen että nuoriso saa kiskottua itsensä jalkeille ja alkaa taas tämä reaalisosiaalinen elämä...

Olin kyllä siitä huolestunut, mutta hain lohdutusta tästä kommentistasi: "Täällä ei saa sellaista huomiota että julkkikseksi voisi laskea edes mikrotasolla."
        Toinen asia on sitten se, että minusta tuntuu, että näet lävitseni, joten minun on parempi olla suosiolla tyhmä eikä yrittää esittää mitään.

Täälläkin vielä nuoriso nukkuu.

• TavallinenTavis

Itsensä huomattavasti kanssakirjoittajiaan älykkäämmäksi tunteva keskustelee usein itseään tyhmempien kanssa kohottaakseen omaa itsetuntoaan. Älykkyys ja itsetunto eivät nääs kulje käsi kädessä.

Tällaisella taviksella ei onneksi ole kyseisiä ongelmia.

• '''''''''''

Ihminen on kyvytön arvioimaan omaa älykkyystasoaan.
      Itseriittoisuus ja sokeus omille virheille estää sen.
      Kuin myös harhakuvitelma omasta erinomaisuudesta.

• Ihmisen on hyvä olla tavalla tai toisella kiinnostava, jotta hänen kanssaan jaksaa keskustella. Esim. harrastukset vaikuttavat hyvin paljon siihen, onko ihminen kiinnostava. Mulla on yksi pelkästään netistä tuttu ihminen, jonka luona olen käynyt monta kertaa kylässä ja meitä yhdistää puutarha-asiat. Hän on asiantuntevampi, minä enepi noviisi. Paljon on taimia kulkenut bussin matkatavaraosastossa. Himo-ompelija olisi myös kiinnostava kamu, mielellään transvestiitti. Toisaalta jokin sellainen, mitä en itse harrasta, ja josta olen itse ihan pihalla saattaa herättää uteliaisuuden, ehkä myös kiinnostuksen omaksua jotain uutta.

Toinen on erittäin tärkeä vaikuttava tekijä seuran valintaan on ehdottomasti toi iloisuus/raskasmielisyys. Nuorempana oli armoton bilettäjä ja nykyäänkin ilottelu vetää puoleensa. Sukuvika on se kun sukset luistaa. Meillä on suvussa tota ylivilkkautta, ja se on jotenkin kotoisaa. Eihän ihminen tietenkään voi mitään luonteenlaadulleen, ja on toki oikeus olla matalalla mielelläkin, mutta pidempiaikainen ystävyys synkistelijän kanssa voisi käydä liian raskaaksi.

No, tämähän on vain keskustelupalsta, ja tuskin kenellekään elämää säätelvä ihmiskontaktien lähde. Ikäryhmäpalstalle on varmaankin hyvin erilaisia odotuksia. Älykkyyden esittely, mittaaminen ja sitä osoittavat suoritukset eivät ehkä ole tämän palstan oleellisin tai ainut pointti. Veikkaan, että monelle keskustelupalsta on reikä omasta maailmasta toiseen maailmaan.

• HiSwing

"Vaikuttaako oma älykkyystasonne siihen, kuinka keskusteluseuranne valikoituu?"

Kyllä, kyllä vaikuttaa. Jos ajatellaan vaikkapa, että samalla aaltopituudella olevat ovat jokseenkin samalla ääoolla varustettu. Noin karkeasti sanottuna.
      Asioitten Ymmärtäminen puolin ja toisin, ettei toisen puhe/ajatukset valu omasta päästä veks siksi, että ei ymmärrä puoliakaan, mitä toinen yrittää selittää:) Niin, tai toinen on Öönä, eikä ymmärrä, mitä itse selitän:)

Muutenhan sillä ei ole pahemmin väliä, kenen kanssa milloinkin juttelee, jos on sillä tuulella, että jutustututtaa. Mutta pysyvä, vaikkapa aviopuoliso tai seurustelukaveri tai hyvä ystävä, niin kaiketi valikoituu siten, että ääoot ovat lähellä toisiaan. Luulen näin.

• tiedä häntäää

Varsinkin aviopuolisoiden äo:n on varmaan hyvä olla samaa tasoa. Asian tekee tietysti monimutkaiseksi se, että älykkyyttä on niin monenlaiasta. Hyvä suorituskyky jollakin osa-alueella varmaan kompensoi alempaa tasoa toisaalla. Mutta sellainen hoksaamisnopeus on ainakin yksi, jossa ei saisi olla suuria eroja. Jos on, vuorovaikutus kärsii, keskustelu kärsii, huumori kärsii jne. Voi myös olla, että joku haluaa holhota toista ja tykkää olla se fiksumpi. Lopulta tuollainen kuitenkin johtaa alistussuhteeseen ja heikomman persoonan kutistumiseen. ...

• S.A.Muli

En ole koskaan seurustellut ihmisten älykkyysosamäärän kanssa. Ainoastaan ihmisten.
      Koulutus tai tausta ei tee minuun minkäänlaista vaikutusta.
      Liika älykkyys kulkee niin lähellä hulluuden rajaa, että mieluummin välttelen liian älykkäitä ihmisiä.
      Jokaisen älykkäänkin ihmisen sisältä löytyy ihminen, ja tämän ihmisen kanssa keskustelen.
      Pääasia että kemiat kohtaavat.

• Tsau.

hyvin paljon samoin ajattelen..Paitsi että, kyllä huomaan nykyisin arvostavani nuoruuden ystävieni myös koulutuksella saavutettua tietoa joka on kuintekin vaatinut aikamoista panostusta elämän aikana...ja sen olen huomanut että, ne jotka sitten oikeesti tietävät..ovat hyvin vaatimattomia tämän tiedon suhteen...eivät sillä leventele..päin vastoin..ymmärtävät ehkä sitten että, mitä enemmän tiedät sen vähemmän myös sitten sinulla on aikaa paneutua kaikkeen että, voisit sanoa todella tietäväsi asian ns. kunnolla. Tuolla Teo tuon humanistisen ja ihmisläheisen ajattelun myös mainitsin..mielelläni minäkin keskustelen ja myös ystävystyn tämänkaltaisen elämänarvon omaavien kanssa. Kuin ihmisten jotka ovat käyttäneet tuon kaiken älykkyyteensä palvelemaan vain omaa itseään yksistään...

Tsau:Friidu

• Kyllä se valikoituu ihan henk. kohtasen kemian perusteella, ainakin täällä elämässä.
      Eikä se taas tarkoita sitä että pitäisi olla asioissa aina samaa mieltä, usein eri mieltä ja erilaisin taustoin oleva ihminen on kiinnostava.

Taas täällä palstalla riippuu siitä onko aiheeseen mitään sanottavaa.
      Joidenkin kanssa on kirjoiteltu enemmän ja silloin ikäänkuin tietää tai tuntee.
      Vaikkei tunnekaan.
      Niin ja älykkyys, jäin miettimään, mitä se on...täällä? Ja vaikuttaako, kuka täällä sitten on älykäs??????
      Minen tiedä.

• :))

Aika korni ajatus, sanoisinko, kerrassaan.

Keskustelukumppanuus. :))

• doodiii

Satunnainen seura valikoituu satunnaisesti. Mutta jos ajattelen esim. seurustelusuhdetta, niin sitten kyllä haluan, että miehen kanssa olisi hyvä vuorovaikutus. Se taas onnistuu todennäköisesti paremmin, jos hän ja minä olemme älylliseltä suoritustasoltamme noin suurinpiirtein samanlaisia, mitä se samanlaisuus tässä nyt tarkoittaakaan. Joskus vain on tullut sellainen tunne, että ei oikein synkkaa tällaisten erojen takia.

• ÄO 153

Avainsanat on kuuntelemisen taito, ymmärrys ja kunnioitus.

Noissa puitteissa eriälyiset ihmiset saavat kommunikoitua ihan siinä missä Einstein vs Einstein. Ehkä paremminkin koska Einsteneilla se menisi kilvaksi se älyily ja keskustelu.

Eri ihmisillä on erilaisia käsityksiä historiansa ja ajattelutapansa perusteella ja se tuo kivasti kontrastia keskusteluun. Erilaisuus on rikkautta siis!

Täysin eriasia on jääräpäisyys, itsekkyys, kieroilu, ilkeily, pahansuopuus, katkeruus, kateus jne jotka ominaisuuksina tekevät kenestä vaan kelvottoman keskustelukumppaniksi älykkyydestä riippumatta.

Älykkyys ei myöskään korreloi menestyksen kanssa joten huomattavasti "tyhmempi" voi olla huomattavasti menestyneempi ja onnekkaampi elämässä.

Mensan testi mittaa päättelykykyä visuaalisen hahmottelun ja tehtävien kautta. Syy ja seuraus. Älykäs on oppimansa perusteella omaksunut työkalut.

Kenellä vaan on mahdollisuus olla älykäs jos haluaa. Paitsi Teuvo Hakkaraiselle tuo lienee mahdottomuus mutta ei nyt mennä ääripäihin.

• ACADEMIC

Ammattikorkeakoululaisten kanssa on todella ongelmallista keskustella. Heille on iskostettu se käsitys että he ovat parhaita, ja ihmisen tehtävä maapallolla on kuluttaa mahdollisimman paljon tavaraa elinaikanaan.

Useamman kerran olen mennyt sanattomaksi, koska ajatus jonka tuollainen ammattikorkeakoululainen on esittänyt, on ollut niin lamaannuttavan tyhmä.

• jatka samaan malliin

Aatella! On se hienoo, että pystyt suhtautumaan objektiivisesti asiaan, etkä anna tunteen viedä!

• N.O.P.E.A

Minulle älykkyyttä edustaa ihminen, joka on avoin ja utelias elämää ja sen ilmiöitä kohtaan, ja joka ennenkaikkea osaa suhteuttaa osat kokonaisuuteen.

• ACADEMIC
        jatka samaan malliin kirjoitti:

Aatella! On se hienoo, että pystyt suhtautumaan objektiivisesti asiaan, etkä anna tunteen viedä!

Mitä tunteellista tuossa oli? Suurin osa ammattikorkeakoulun käyneistä on tavattoman tyhmiä. Syynä on se, että ammattikorkeakoulujen opetusohjelmasta on karsittu pois kaikki sivistävä, ja ydinopetuskin on kehnoa ja perustuu usein myytteihin. Se vaan on fakta.

• 34t43
        ACADEMIC kirjoitti:

Mitä tunteellista tuossa oli? Suurin osa ammattikorkeakoulun käyneistä on tavattoman tyhmiä. Syynä on se, että ammattikorkeakoulujen opetusohjelmasta on karsittu pois kaikki sivistävä, ja ydinopetuskin on kehnoa ja perustuu usein myytteihin. Se vaan on fakta.

No sinäpäs suollat järkevää tekstiä.

Sinä siis luulet että ihmisen älykkyys määräytyy jotenkin yhden käydyn koulun perusteella? Eiköhän siinä pohjalla ole ihan nämä perinteiset alakoulut, lukiot jne. Koulun ohella ihmisellä on myös muuta elämää. Joku viihtyy koulukavereidensa kanssa ja toinen muissa porukoissa. Sitä "älyä" varmasti tarttuu yhdestä jos toisesta lähteestä.

Sä et tuossa onnistunut esittämään yhden yhtä faktaa ja se jos mikä on fakta. Oletko käynyt jonkun ammattikorkeakoulun? Miten perustelet että ydinopetus on kehnoa? Miten se perustuu myytteihin? Viimeisin on ehkä tyhmin juttu mitä olen aikoihin kuullut.. ja se tuli sinulta `viisaalta` ihmiseltä. Oman AMK:ni opetus perustui kyllä ihan tieteeseen ja matematiikkaan, eikä yhteenkään myyttiin. Jos tiede on sinusta myytti niin se on sitten sinun visiosi asiasta ja tekee sinusta kaiketi humanistin. Se vasta välkkyä sakkia onkin.

Tämä AMK:n käynyt pyörittelee omaa firmaa itselleen sopivilla työajoilla ja mukavilla tuloilla. En pidä itseäni tavallista älykkäämpänä, mutta en myöskään tyhmempänä. Helposti kyllä antaisin sinulle toisen noista leimoista juttujesi perusteella.

• tjadjkjgmbn
        34t43 kirjoitti:

No sinäpäs suollat järkevää tekstiä.

Sinä siis luulet että ihmisen älykkyys määräytyy jotenkin yhden käydyn koulun perusteella? Eiköhän siinä pohjalla ole ihan nämä perinteiset alakoulut, lukiot jne. Koulun ohella ihmisellä on myös muuta elämää. Joku viihtyy koulukavereidensa kanssa ja toinen muissa porukoissa. Sitä "älyä" varmasti tarttuu yhdestä jos toisesta lähteestä.

Sä et tuossa onnistunut esittämään yhden yhtä faktaa ja se jos mikä on fakta. Oletko käynyt jonkun ammattikorkeakoulun? Miten perustelet että ydinopetus on kehnoa? Miten se perustuu myytteihin? Viimeisin on ehkä tyhmin juttu mitä olen aikoihin kuullut.. ja se tuli sinulta `viisaalta` ihmiseltä. Oman AMK:ni opetus perustui kyllä ihan tieteeseen ja matematiikkaan, eikä yhteenkään myyttiin. Jos tiede on sinusta myytti niin se on sitten sinun visiosi asiasta ja tekee sinusta kaiketi humanistin. Se vasta välkkyä sakkia onkin.

Tämä AMK:n käynyt pyörittelee omaa firmaa itselleen sopivilla työajoilla ja mukavilla tuloilla. En pidä itseäni tavallista älykkäämpänä, mutta en myöskään tyhmempänä. Helposti kyllä antaisin sinulle toisen noista leimoista juttujesi perusteella.

Yks maailman älykkäimmistä nykypäivänä eläneistä ihmisitä rahtaa p-skaa maatillalla, että koulujakäyneet ihmiset on kyllä viisaita, mutta eivät välttis älykkäitä ja toisin päin.

• jatka samaan malliin
        ACADEMIC kirjoitti:

ACADEMICille. Hei kamoon, etkö osaa lukea? Kirjoitin, että on hienoo, kun osaat suhtautua objektiivisesti, etkä anna tunteen viedä. No yliopistossa opiskelevan on ihan oikeesti ymmärrettävä lukemaansa, eihän siitä opiskelusta muuten mitään tulisi.

Taisit nyt kusta omille sivistymättömille kintuillesi :)))) Se taitaa olla fakta!
        Jatka samaan malliin, niin saadaan nauraa.

• äly hoi

taitaapa olla niin ettet itse tiedosta oma älytasoasi (sen puutetta).

• ACADEMIC

Kaipa älytasosta antaa jotakin kuvaa mm. koulumenestys. Ei toki kerro kaikkea, mutta on vahvasti suuntaa antavaa.

Tosiasiahan on että ammattikorkeakouluihin hakeutuvat usein ne henkilöt jotka eivät yliopistoon pääse.

Tuollainen koulutus joka todellisuudessa heikentää ihmisen henkistä kapasiteettia pitäisi kriminalisoida.

• Voii eii
        ACADEMIC kirjoitti:

Kaipa älytasosta antaa jotakin kuvaa mm. koulumenestys. Ei toki kerro kaikkea, mutta on vahvasti suuntaa antavaa.

Tosiasiahan on että ammattikorkeakouluihin hakeutuvat usein ne henkilöt jotka eivät yliopistoon pääse.

Tuollainen koulutus joka todellisuudessa heikentää ihmisen henkistä kapasiteettia pitäisi kriminalisoida.

Hei. ne pilkut! Ne kuuluvat yleisivistykseen.Miten sä ne unohdit, vaikka olet muuten niin fiksu? Nassesetä on nyt hyvin pettynyt!!

• Toki.

Älykkäämpi ja viisaampi keskustelija on mukavampi. Yksinkertaisen tai tyhmän kanssa ei kovin kauan viitsi keskustella.

• nero mikä nero

Minä pystyn saamaan 140 kaikissa äö testeissä ja useimmissa yli 150 vaikka ne olisi vieraalla kielellä. Enpä tunne itseäni neroksi vaikka tuon 150 pitäis olla neron raja. Roskaa koko äö testaus.

• 1234321

Se että edes ajattelit asiaa tuolta kantilta todistaa että olet älykäs. Äly kun ei ole sama asia kuin tieto niin mitä väliä osaako jotain molekyylitähtielektronikaavoja.

• jukebox1

Jos on tarpeeksi älykäs voi keskustella kenen kanssa tahansa
      Aina voi puhua vaikka säästä ja sen ilmiöistä syventäen keskustelua aina eteenpäin vaikka historialllisiin tilastoihin säästä ja jne
      Onko nyt sitten tavallinen talvi vai poikkeustalvi joita sattuu silloin tällöin :)
      Onko ilmaston muutoksessa niin paljon perää kuin jotkut siitä aina puhuvat vai kuuluuko se vain tavanomaisiin vaihteluihin ?
      Tässä pieni esimerkki keskustelun aiheesta :)

• Äly hoi älä jätä!

kyllähän sitä pyrkii löytämään oman tasoistaan seuraa,en itsekään ole mikään älyn jättiläinen mutta välillä ärsyttää jos esim.kaveripiiriin on eksynyt oikeasti yksinkertaisia,tai kauhean pinnallisia ihmisiä,rajoittaa aika paljon keskustelunaiheita.

• joskus ärsyttää

Yks asia joka ärsyttää todella. Jos otan jonkun asian esim. joku usko niin ihmiset automaattisesti olettaa, että uskon siihen vaikka tarkoitus vain keskustella miten jotkut uskoo tai uskoi joskus. Hyvä väittely todella piristävää, jos molemmat ymmärtää, että se on väittely ei toisen usko siihen mitä nyt kukin uskoo.

• syntisiäkaikkityynni

Uskonasioita yritetään tuoda keskusteluun myös sammuteuin lyhdyin. Uskonnollisesta kodista tuleva usein esikorottaa kotitaustaansa, eikä keskustelu lähde hedelmällisesti puhtaalta pöydältä. Aika nopeesti tulee mileen Pohjanmaan pahimmilla alueilla syntisiksi koettujen asioden esiin ottaminen paheksuvalla asenteella, esim poistettu TV:n katselualoitus.

• Ei ongelmaa....

"kuinka keskusteluseuranne valikoituu? Tietenkin kaikkien kanssa keskustellaan aika ajoin, mutta mikä vaikutus älykkyystasolla on pitempiaikaiseen keskustelukumppanuuteen?

Joskus olen joidenkin kohdalla miettinyt, eivätkö he tiedosta omaa älykkyyttään vai eivätkö he arvosta sitä. "

älykästä seuraa on hankala löytää, että siis juttu luistaisi.

Älykäs henkilö on usein kouluttautunut.
      Hänellä on omat juttunsa ja tietotaitoa jossain asiassa.
      Jos toisella henkilöllä, vaikka minulla ei ole samalta alalta tietoa, on keskustelu aika hedelmätöntä.
      Jos taas on, niin mitä iloa on keskustella asiasta jota pähkäilee vaikka töissä työkseen?

Siksi itse pidän keskusteluista tavallisten ihmisten kanssa.
      Ja erityisesti pikkusen marginaalilla puolella ajatusmaailmaansa kyntävistä tapauksista.
      He ovat mielenkiintoisia.

Tavikset sit taas ei kiinnosta.

• 14+19

Jälleen mielenkiintoinen veto ylläpidolta nostaa tällainenkin aihe päivänvaloon. Riippuu aina aiheesta mistä keskustellaan. Jos molemmat osapuolet esim. harrastavat samaa lajia, niin todennäköisesti juttu luistaa jne.

• My existence

Oikeassa elämässä minulla ei ole kuin yksi henkilö, kenen kanssa voin keskustella itseäni kiinnostavista asioista, ja joka on kanssani täysin samalla aaltopituudella. Avopuolison kanssa taas jutellaan niitä näitä, perusasioita, mutta harvemmin mitään kovin syvällistä. Ei johdu mitenkään kumppanin älykkyydestä, vaan yksinkertaisesti sitiä, ettei meillä liiemmin ole sen kaltaisia yhteisiä kiinnostuksen kohteita.

Kavereita minulla ei liiemmin ole oman valintani takia. Koen suurimman osan ihmisistä tylsäksi ja pinnallisiksi, enkä sen vuoksi viihdy juuri lainkaan ihmisten seurassa. Ennemmin olen yksin, kuin näytän pitkästymiseni toiselle ja teeskentelen kiinnostunutta. Koen muutenkin puhumisen ja kuuntelemisen rasittavana. Pidän enemmän kirjoittamisesta ja lukemisesta.

Älykkyysosamääräni 132 ja olen naishenkilö.

• My existence

Oikealla elämällä tarkoitin siis nettielämän vastakohtaa. En nyt sentään missään mielikuvitusmaailmoissa elä, vaikka omissa oloissa viihdynkin.

• perusjätkä..........

128 ja sama ongelma. Omat synteesit hukkuu avaruuteen.........

• arvatkaa paljonko?

Mulla on kyl selkeesti enemmän. Ehkä just siks te, siis eksistenssi ja perusjätkä, ootte kyynisiä ja oppositioasenteen piinaamia. Iloista joulua vaan teillekin!!

• *<:-))
        arvatkaa paljonko? kirjoitti:

Mulla on kyl selkeesti enemmän. Ehkä just siks te, siis eksistenssi ja perusjätkä, ootte kyynisiä ja oppositioasenteen piinaamia. Iloista joulua vaan teillekin!!

Mitä todellistä tyydyttävyyttä on korkealla IQ:lla?
        Se useinmiten värittää kantajansa elämän takeltevevaksi paoksi elämää.
        Se eristää, saartaa ja rasittaa kantajaansa, koska mikään ei ole tarpeeksi.

Oikein Hyvää ja Tyydyttävää Joulua, meille kaikille, olkoon ÄO:mme korkea tai matala, samoja ihmisiä olemme, silti!

• ed. avomies
        perusjätkä.......... kirjoitti:

128 ja sama ongelma. Omat synteesit hukkuu avaruuteen.........

Niin, että vieläkö te murehditte siinä alemmudentunnossanne? Voiko mennä nukkuu, vai pitääkö jäädä lohduttelemaan teitä siitä teidän keskinkertaisuudestanne? Pärjäättekö ihan varmasti kaksin?

• se em. avomies
        ed. avomies kirjoitti:

Niin, että vieläkö te murehditte siinä alemmudentunnossanne? Voiko mennä nukkuu, vai pitääkö jäädä lohduttelemaan teitä siitä teidän keskinkertaisuudestanne? Pärjäättekö ihan varmasti kaksin?

Vähän meni väärään rakoon, mut kumminkin molemmille valittajille tasapuolisesti

• arvatkaa paljonko
        *<:-)) kirjoitti:

Mitä todellistä tyydyttävyyttä on korkealla IQ:lla?
        Se useinmiten värittää kantajansa elämän takeltevevaksi paoksi elämää.
        Se eristää, saartaa ja rasittaa kantajaansa, koska mikään ei ole tarpeeksi.

Oikein Hyvää ja Tyydyttävää Joulua, meille kaikille, olkoon ÄO:mme korkea tai matala, samoja ihmisiä olemme, silti!

Aivan, ei yhtään mitään. Noilla kahdella oli teatteriesitys meneillään, vaikkei se nyt kummoinen taidepläjäys ollutkaan. Älä kysy, että miks? Ei kiinnosta pohtia.

• rakkautta.vain.
        se em. avomies kirjoitti:

Vähän meni väärään rakoon, mut kumminkin molemmille valittajille tasapuolisesti

Joka itsensä yletää, hän alentaa.
        Ei sinulle, mutta joillekin edeltäjille.
        Aidointa, parasta, upeinta viisautta, on ihmisrakkaus.

Se ei alenna, tallaa, tallo ketään anturoidensa alle.
        Se nostaa, kantaa harteillaan muidenkin murheita.

• 21

Ei sillä älyllä niin väliä ole, kunhan löytyy asioita joista keskustella ja ihmiset mukavia, ymmärtää huumoria. Toki aina välillä kaipaa "ylemmäntason" keskusteluja, niin silloin kyllä valikoituu selvästi kenen kanssa puhun. Osa ei pysty niihin ollenkaan, ei joko kiinnosta heitä, tai eivät vain ymmärrä.

• NOKUN

Kaikki eivät ole keskustelijoita...vaikka tietämystä asioista olisikin.
      Tietysti ,jos on suurinpiirtein samoilla aaltopituuksilla ja kiinnostusta samaan asiaan. helpottaahan se ,ja keskustelut voivat olla hyvinkin antoisia
      HYVÄÄ JOULUA! http://mediaserver-2.vuodatus.net/g/40598/1810255.jpg

• YoungAtheist

Itselläni on muutama hieman yksinkertaista ystävää ja voimme jutella ihan samalla aaltopituudella, kuhan emme eksy aiheisiin: politiikka, tide tai uskonto

• HPJ

Älykkyys? Se kun voidaan mitata niin monella eri alueella....

Olen itse tekniikan alan moniosaaja, ja koen itseni tyhmäksi korkeasti koulutettujen keskustellessa keskenään omiaan?

Toisaalta omia käytännön ja joka päiväisiä juttuja kun koittaa heille puhua niin rakennus, kone, puu, auto, automaatio, ym.....Mistään käytännön asioista tai käden taidoista ei ole mitään hajua......Se on kai niin että arvostaa sitä suuntaa mistä päin katsoo?
      No, minä en pidä yhtään minään fysiikan tai matematiikan kaavojen taitamista, kielitaitoa arvostan sen verran että itsekkin yritän ylläpitää sitä...
      Arvostan todella kädentaitoja, soveltavaa mielikuvitusta, taitoa jolla voi tulla toimeen kaikenlaisen tekniikan, rakentamisen, korjauksen,remontin tai uusien keksintöjen kanssa....
      Nippeli tai kirja/netti tiedolla ei tuolloin ole juuri mitään virkaa.....

• HPJ

Ja sitä paitsi, hulluuden ja nerouden raja
        on erittäin häilyvä, samalla tavalla kuin rohkeuden ja tyhmyyden.....

• viisua voittaa

KYllä viisaus voittaa älykkyyden, ihminen voi olla vaikka kuinka älykäs ja tietävä mutta jos viisaus puuttuu niin mitä hyötyä on älykkyydestä. Ei sellaisen kanssa jaksa kauan keskustella. Älykäs ihminen voi tehdä vaikka kuinka typeriä virheitä joita viisas ei tee koskaan.

• Todelline moniosaaja

Niin, juuri tässä tapauksessa voisi kuvitella että liian opiskelun takia se väärän värinen neste on vallannut latvan ja todellisuus on hämärtynyt entisestään......

• Linuxx

Valitsisin niin älykkään keskustelukumppanin että voisin oppia häneltä jotain mitä kukaan muu kuin hän ei tiedä joltain alalta mikä koskettaa monia ihmisiä.

• tok tok

Mä en oo kaunis, enkä todistettavasti älykäskää, niin totta mooses mä vältän ystävyyttä suositumpien ja korkeempaa tasoo odottavien kaa. Se on tietenkin mun oma ongelma, eikä siitä voi syyttää muita.

• Rimmir tänään

No ei sitten varmasti, kaikki on tunnetilasta kiinni, ainakin kohdallani. Palstan ulkopuolella olen enempi kuuntelija kuin älykäs keskusteluja ylläpitävä henkilö.

En ole onnekseni niin rajoittunut, että kuvittelisin olevani jotain aatelia, ja vaatisin vastapuhujalta samaa arvoa.

Ja vaikka olisinkin, moni-ilmeisyys ihmisissä, ja heidän viesteissään on rikkautta, jota ilman olisi elämä kuivaa ja nuivaa.

• sofia 2

Älykkyys on aika hankala käsite, koska mitattavan - siis sen mensaälykkyyden - lisäksi ihminen tarvitsee myös sosiaalista älykkyyttä tullakseen toimeen ihmisten kanssa. Eikä sekään vielä riitä. Tarvitaan myös sivistystä, joka jalostaa älykkyyden. Sivistynyt ihminen osaa keskustelussa asettua keskustelukumppanin tasolle. Parisuhteessa kuitenkin on mielestäni tärkeää, että kumppaneiden sekä älykkyys- että sivistystaso olisi samankaltainen. On vaikeaa pidemmän päälle elää kovin erilaisen ajattelumaailman omaavan ihmisen kanssa.

• Ei ongelmaa.....

Älykkyydessä on myös toinen ongelma.
      Sitä kun ei välttämättä havaitse, mikäli seuralainen on huomattavasti fiksumpi, niin sitä voi pitää tyhmänä ihan vaan oman rajoittuneisuuden takia.

Se fiksumpi kyllä havaitsee tyhmyyden :-)

Jotta kumpi ja kampi tappeli, kumpi voitti?

• En mieti

hirveästi ihmisten älyllisiä rajoja keskustelun aikana, paitsi silloin se putkahtaa esiin, jos joku möläyttää jotain täysin epäloogista, taikauskoista, sairasta tai epäkohteliasta. Kieltämättä silloin välähtää päässä, että toisella ei ole kaikki sektorit kohdallaan, mutta viisaampi vaikenee ja nyökyttelee. Ei kannata sanoa mitä ajattelee, eikä lähteä väittelemään.

Itse tykkään etsiä uutta tietoa näin maallikkona, mutta en ole akateeminen jne. On hyvä, jos toisen kanssa voi puhua kaikista maailman aiheista ja että yleistietoa on olemassa, sekä omia mielipiteitä ja näkökulmia. Asiallinen keskustelu on aina jees.
      Tulen toimeen myös muidenlaisten ihmisten kanssa. Vaikka joku ei tietäisikään paljoa asioista eikä ole kiinnostunut, sellaisten ihmisten kanssa on mukavaa harrastaa vapaa-ajan toimintaa. Aina ei tarvitse puhua pälpättää.

Tärkeintä ihmisissä on tunneäly. Sellaiset ihmiset on miellyttäviä. Monilla sitä ei ikävä kyllä ole, tai jos on olevinaan, niin he käyttävät sitä muiden loukkaamiseen ja oman pahan olon purkamiseen.... joka ei ole fiksua ollenkaan.

• Öölkgdd

"kyllä viisaus voittaa älykkyyden" niin mitä eroa noilla on? Tarkoitit varmaan kyllä älykkyys voittaa tiedon.

• sofia 2

Käsitteellisesti viisaudella ja älykkyydellä on iso ero. Viisaudella yleensä viitataan ihmisen laajaan ymmärryskykyyn koskien maailmaa ja ihmisiä. Ehkä voisi kiteyttää asian niin, että viisaus kyllä voi sisältää aimo annoksen "mensaälykkyyttä" mutta sen varsinaiset osatekijät ovat sosiaalinen älykkyys, tunneäly ja ehkä ennen kaikkea kyky ymmärtää kokonaisuuksia - suomalaisittain sanoen kyky "nähdä metsä puilta". Viisas on tiedoiltaan laaja-alainen, mitattavaan älykkyyteen riittää hyvä looginen päättelykyky. Loogisen ajattelukyvyn taidot sinällään kyllä olisivat erinomaisen tärkeitä itse kullekin.

• keskustelija 88

Keskusteluseurani valikoituu sillä lailla, että ne ihmiset jotka esim. harrastavat kanssani samaa tai ovat muutoin kiinnostuneita samoista aiheista kanssani antaa hyvän ja antoisan keskustelun. Sellaisen ihmisen kanssa keskustelee mielellään uudelleen.
      Ei hyvä keskustelu muodostu siitä kuinka älykäs tai vähemmän älykäs keskusteluseura on. Hyvä keskustelija on aidosti kiinnostunut aiheesta josta keskustellaan ja osaa ilmaista mielipiteensä.

• suursukeltaja

Psykopaatti ja narsisti vastaa, älä mieti, valikoi ihan ite. olen mummoseurasta kiinnostunut, ehkä kesällä pohjoiseen matkailuautolla ? EX karavaanari.

• Tätä keskstelua on vaikea käydä alunperin koska emme ole antanut älykkyydelle definiota. Jokaisella meillä on oma käsitys siitä että mikä on älykkyys.
      Matemaattinen & Looginen pättelykyky tunnetusti (IQ) ------ >
      Empattinen & tunnetason älykkyys (EQ) ------->
      Ympäristön sopeutumis älykkyys --------> Älykkyys
      Kreatiivisuus --------->
      Pelit toimivat yleisesti periatteella: Jotta pitää pelaaja kinnostuneena on hänen koettava pelin haastavaksi ja tuottavaksi. Jos pelissä hetken päästä ei enään ole haastetta ei peli enään ole kiinnostava.
      Jokainen meistä voi oppia jotain toisiltamme, mutta on selvää että jos eivät kaksi keskustelukumppania kommunikoi samalla "aalto-tasolla" niin keskustelu pitkällä ajalla ei enään tuota "haastetta & tuottoa" toiselle. Uskon että se "älykkäämpi" osapuoli yleensä kyllä intuitiivisesti huomaa jos ei asiat tarkoita samaa toiselle.

Tosin uskon että monet "älykkäämmät" nauttivat siitä että voivat tuntea itsensä älykkäämmäksi kuin toinen osapuoli, mahdollistaen pidemmän elinkaaren "keskustelulle".

Vaikkakin Mensan IQ kyllä antaa viittauksen toisen älykkyydestä (korkea IQ korreloi positiivisesti korkean kreatiivisuuden kanssa) ei se sano mitään yksilön keskustelutaidoista. Ne jotka ovat katsonu Rillit huurussa sarjaa (eng. the big band theory) voivat muistello hahmoa Sheldon Cooperia.

Naurettavaa korottaa itsensä muiden ylle kuvitellulla ällillään.
      Kovin voi tulla mahalasku todellisuudessa, jos sitä mittauttaa.
      Vaikka, silti, tosin, älyllä ei ole määriteltyä laajuutta.
      Kukin voi kuvitella itsensä Einsteiniksi, ilman korrelaatiota todellisuuteen.

Naurattaa ajatus, *en puhu kanssasi, koska et ole älykkyystasollani*.
      Kuka tomppeli noin sanailisi?

• Tavis kans'

Oli tämä palsta niinkuin entisen Oulun mamssellin klänninki---Niin sangseerattu, ettei sitä enää merinteerannut renuveerata

• Älykkyys on yliarvostettua... :o)

Itse keskustelen luonnollisesti mielelläni kumppanin kanssa joka on tunneälyltään samalla tasolla, kuin itse olen. Toki yhteiset kiinnostuksen kohteet (ja usein vastakkaiset mielipiteet näistä kiinnostuksen kohteista) ovat hyvä pohja antoisille keskusteluille.

• Marja Puska

Miten voi tietää oman älykkyystasonsa? Sanotaan, että meitä fiksuja ihmisiä yleensä on yksi vähemmän kuin itsekukin luulemme. Ehkä on niin.

• Mun testattu äo on 142. Kyllä mä kykenen keskustelemaan ihan kaikenlaisten ihmisten kanssa ja mielelläni keskustelenkin. Juttelu loppuu lyhyeen lähinnä sellaisten kanssa, jotka yrittää päteä ja tunkea omaa älykkyyttään ja ylemmyyttään koko ajan keskusteluun. Usein nuo tuollaisilla pätijöillä ei ole todellistä älykkyyttä, ainakaan sosiaalistaälyä juuri ollenkaan.

• Läpinäkyvää

Xivran jutusta nyt paistaa läpi se, että

"Hei, minun ÄO on jotain käsittämättömän mahtavaa, mutta olen niin nöyrä, niin nöyrä, että pidän lamppuni vakan alla ja olen niin viisas kuuntelija, että hetimiten kyllä havaitsen, jos joku yrittää olla viisaampi kuin minä...tuollaisethan pyrkyrit ovat pätijöitä, siis minä en, minä olen sosiaalisesti älykäs olento."

• Missähän vika?

Ihan varmasti vaikuttaa. Kuka jaksaa kuunnella loppumatonta pälättämistä itsestään selvyyksistä. Siis lähes kaikki viisaat ajatukset on kyllä kuultu jo moneen kertaan, ei sitä jaksa kuunnella jatkuvaa toistoa.

En ole viimeisen vuoden aikana kuullut kenenkään suusta yhtäkään älykästä ajatusta, että olisin oikein havahtunut, että YES, vihdoinkin saa paistatella viisauden valossa.

• sofia 2

No, kuinka monta viisasta ajatusta sinun omasta päästäsi on lähtenyt?

• 8+3
        sofia 2 kirjoitti:

No, kuinka monta viisasta ajatusta sinun omasta päästäsi on lähtenyt?

Ehkäpä paistattelusta paitsi jääneellä ei ole ollut tarpeeksi älyä ymmärtääkseen niitä ajatuksia, joita hän on kuullut. Moni fiksumpi juttu menee ihan huomaamatta yli hilseen latteutena, jos ei itse ymmärrä aiheeseen liittyviä asioita. Siitä on olemassa ihan sananlaskukin, jossa puhutaan helmien tarjoilemisesta sioille.

Vika voi siis olla siinä, että kysyjä on liian tyhmä ymmärtääkseen olevansa tyhmä. Toinen vaihtoehto on toki se, että seura on kutsunut luokseen kaltaisiaan ja nyt seura ei enää tunnukaan kivalta.

• äo ?

"mikä vaikutus älykkyystasolla on pitempiaikaiseen keskustelukumppanuuteen?"

Itseään tyhmemmästä ei yleensä ole pidempiaikaiseen provoiluun. Valitettavasti lukijoiden joukossa on yleensä aina joku vieläkin tollompi, joka sitten tarttuu täkyyn ja jaksaa jatkaa vastailua.

• Hei kun keikuskelen

Tönks ja Pläts!

Luiskahdin tähän koneen äärelle, rättiväsähtäneessä olotilassa ja aikani kuluksi aloin ketjua lueskelemaan.

Jos suot, niin en suolla sormistani mielipidettä varsinaisesti aloitukseesi.

Tuli vaan mieleen ja oikeastaan aikaisemminkin vastaavissa ketjuissa, olen ollut huomaavinani semmosen seikan, että jos joku kirjoittaa vaikkapa korkeasta Äo:sta tai Mensan jäsenyydestä, niin kohta putkahtelee vastauksia, että "...niin niin, mutta kun se Sosiaalinen käyttäytyminen ei ole älykkäillä kohdillaan...." Tai muuta vastaavaa. Jotenkin pistetään raameihin, että Kaikki korkean Äo:n omaavat ovat jollakin tavalla Omituisia tai eivät kykene kunnolliseen keskusteluun vähäisemmän Äo:n omaavien kanssa.

Tuli mieleen kysyä, että VOIKO olla mahdollista, että on sekä älykäs, että hyvin sosiaalinen? Vai voiko olla niin, että älykäs Luulee olevansa symppis ja muut ajattelevat, että menis nyt muualle viisastelemaan?

Kuinka suuri merkitys on esim. kotikasvatuksella siihen, miten ihminen opettelee kommunikoimaan muiden kanssa.
      Eikö älykäs ihminen opi olemaan "ihimisiksi", jos muutkin oppivat. Luulisi, että älykäs oppisi.

Niin, että tämmöstä tuli mieleen väsyneen aivoissa. Tuota, kun aina pakkaan takertuilemaan Yleistyksiin.

• Ougadadougou

Näissä yleistyksissä iskee esiin ihmisten kateus. En väitä, että se toki aina niin menisi, että matemaattis-loogisesti älykäs olisi sosiaalisesti lahjaton. Ihmisistä on vain siedettävämpää ajatella, että älykkyyttä on monenlaista ja yhdellä osa-alueella on hyvä ja toisella vastaavasti huono. Itse tunnen pientä kateutta sellaisia henkilöitä kohtaan, jotka ovat monella osa-alueella älykkäitä.

Toisaalta tunnen älykkäitä kohtaan sääliä. Silläkin naurettavalla kapasiteetilla, joka minulla on maailmasta ja sen ymmärryksestä, tiedostan miten paljon tuskaa asioiden tiedostamiseen liittyy. Kun pohtii vaikka tämän maailman tilaa ja sekä ihmiskunnan että eläinkunnan tulevaisuutta, luonnonoloja ja maailman tilaa, miettii miten paljon aikaa sekä älykkäät, keskiverrot että tyhmät käyttävät jonninjoutaviin asioihin.

Älykkäällä kapasiteettia on eniten ja se pitäisi äkkiä käyttää hyväksi ennen kuin kuolo tulee. Lapsineron elämä tuskin on samanlaista kuin tavallisten lasten. Minulla on yksi ystävä, joka vaikuttaa päällepäin melko tyhmältä ja yksinkertaiselta. Moni on saanut hänestä tällaisen käsityksen.

Ystävä on kuitenkin lahjakas monissa yllättävissä asioissa. Hän on myös elämänasenteeltaan aina positiivinen. Hän selviää pahimmistakin vastoinkäymisistä lähes ilman kolhuja. En voi keskustella hänen kanssaan kaikista minua kiinnostavista asioista. Välillä se ärsyttää, mutta se on vain omaa rajoittuneisuuttani. Ei kaikkea aikaa tarvitse käyttää pohdiskeluun. Hänen kanssaan juttelen ja heitän typeriä vitsejä. Meillä on samanlainen huumorintaju ja hänen kanssaan voin heittää täysin yliampuvaa huumoria.

Vastaavasti on niitäkin, erittäin fiksuja, joiden kanssa minun on vaikea keskustella. He ovat selkeästi yläpuolellani älyllisesti ja vaikka jaamme samanlaisia mielenkiinnon kohteita (mm. politiikka), huomaan, että heillä on seurassani hieman tylsää. Yleensä pärjään heidän kanssaan myös huumorilla. En ota näitä kohtaamisia kovin vakavasti enkä lähde väittelemään asioista, joista en tiedä tai ole varma. Tiedollisesti voin päihittää heidät välillä, mutta vastaväittäjän retoriset kyvyt ovat silti yleensä paremmat.

Epäilen, että nämä matemaattis-loogisesti älykkäät ovat usein kyllästyneet ihmisten "tyhmyyteen". Heidän inhoamansa tyhmyys on sekoitus lahjattomuutta, kapeakatseisuutta ja laiskuutta. Tyhmät ovat näköalattomia ja heiltä puuttuu mielikuvitusta.

Minua on väitetty joskus älykkääksi. Se johtuu ehkä siitä, että minulla on vilkas mielikuvitus ja osaan saumattomasti yhdistää asioita ja luoda mielessäni uutta. En ole matemaattis-loogisesti mitenkään erityislahjakas. ÄO oli jonkin nettitestin mukaan 123:n luokkaa. Olen sosiaaliselta lahjakkuudelta keskitasoinen ja väittäisin, että ns. perinteiset myyntitykit loistavat tällä saralla. En ole erityisen tunneälykäs, mitä ikinä se tarkoittaakaan. Olen tunne-elämältäni korkeintaan teini-ikäisen tasolla. Riitelen naurettavista asioista ja olen keskinkertainen mitä tulee ihmissuhteiden ylläpitämiseen ja uusien suhteiden luomiseen.

Lähdin tässä pohtimaan asiaa sekä yleisesti että omasta näkökulmastani. Tarinan punainen lanka saattoi hukkua matkalla, mutta eiköhän Tarjoustalo myy lisää rullia, joista kutoa sukkia ensi jouluksi.

• tyhsas

Vaikea toisista sanoa tiedostavatko vai arvostavatko. Mahtavatko tietää itsekään.

Keskusteluseuraksi itselleni valikoituu usein suulaampi. Olen pikemminkin kuuntelija kuin puhuja.

Tyhmää (mielestäni tyhmää) on raskas kuunnella, samoin henkilöä, jonka mielipiteet poikkeavat täysin omistani. Silloin liukenen paikalta.

En taida osata keskustella tai olen kauhean viisas tai tyhmä. Valitkoon kukin haluamansa vaihtoehdon.

• Taitaa olla enemmän se aihe joka jakaa lukijoita. No se, mikä sitten kiinnostaa, liitynee toisaalta älyyn jonka eroa viisauteen on taas useinkin pohdittu. Olisihan se mukavaa kirjoitella älykkään kanssa, sillä sellainen osaisi avata mieltäni ja ammentaa ymmärrettävään muotoon uusia asioita ja tietoa.

Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7270
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      727
      3479
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      162
      1758
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      341
      1757
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1395
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1270
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1237
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      261
      1235
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe