Punktiosta ja munasoluista

Kesä2012

Heippa! Kolmen ja puolen vuoden lapsettomuuden sekä kahden inseminaation ja IVF:n jälkeen ICSI:llä vihdoin tärppäsi. Meille siirrettiin yksi alkoio mutta nyt kuitenkin tuplat tulossa. Lääkäri sanoi, että voisi olla mahdollista, että toinen alkio on saanut alkunsa punktoimatta jääneestä munasolusta? Olen nyt miettinyt kovasti, onko sellainen mahdollista todella? Eikö punktiossa imetä munarakkuloita tyhjiksi? Entä ehtisikö se tosiaan tämän toisen alkion vauhtiin, jos se irtoaa ja matkaa munasarjasta kohtuun useita päiviä? Siirretty alkiohan on valmiiksi jo kohdussa. Kooltaan tulokkaat ovat samankokoisia. Minua kovasti myös huolettavat monikkoraskauden riskit, tuntuu etten uskalla nauttia koko raskaudesta, kun kokoajan on vain riskillä. Minulla on ylipainoa, jota kyllä ennen raskaaksi tuloa pudotin pois hieman vajaa 40 kiloa pois mutta sitä jäi vielä n. 10 kiloa. Onko toivoa, että saan nämä lapset terveinä ulos? Tuntuu, että tämä lapsettomuus on opettanut vain pettymään, niin ei oikein uskalla nytkään luottaa, että hyvinkin asiat voi järjestyä.

1

157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei,

Haluan onnitella sinua kaikista huolestuneista mietteistäsi huolimatta.
      Kyllä joskus voi käydä niin, että yksi alkio jakautuu vielä kahdeksi ja syntyy identtiset kaksoset. Tällaiseen tilanteeseen liittyy jonkinverran enemmän riskejä kuin ei-identtiseen kaksosraskauteen. Riskien suuruus selviää ensimmäisessä ultraäänitutkimuksessa. Onko molemmilla oma sikiöpussi, onko yhteistä verenkiertoa jne? Joka tapauksessa suurin osa, 96%, kaksosraskauksista päättyy hyvin ja syntyy kaksi tervettä lasta.

Onnekasta 2012 toivottaen
      Anne-Maria / Väestöliiton klinikat

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1929
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe