Heippa! Opiskelen aineenopettajaksi, ja ensi vuonna minulla on opetusharjoitteluvuosi. Tuleva vuosi jännittää kamalasti jo nyt. Ajatus siitä, että luokassa on luokan oma ope ja mahdollisesti myös didaktikko ja muita opetusharjoittelijoita tarkkailemassa, tuntuu kauhistuttavalta. Olen kyllä ollut yläkoulussa sijaisena moneen otteeseen, ja tällöin olen ollut vapautunut, rento ja pidetty ope; myöskään koulunkäyntiavustajan läsnäolo luokassa ei jännittänyt. Mutta se opeharjoittelu... Yläkoulussa jännittää se, miten saan oppilaat kuriin ja lukiossa se, riittääkö oma aineenhallinta.
Muilla samantapaisia tuntemuksia? Tai tei jo opetusharjoittelun tehneet: miten selvisitte koitoksesta?
Opetusharjoittelu jännittää
2
277
Vastaukset
- yhdessä
Melkein kaikkiin opettajiin vaikuttaa se jos joku on tarkkailemassa opetustasi, kokeneisiinkin.
Psyykkaa itsesi kahteen asiaan:
1. Opetustilanteessa keskityt siihen mistä opettamisessa on kyse: antamisen iloon eli oppilaisiin. Opettamisen ydin kuitenkin auttamisen halu, ja se edellyttää kontaktin ottamista.
2. Ajattele kaikki tarkkailijat mahdollisuutena kehittyä. Heiltä saat hyviä lisävinkkejä palettiisi, lisänäkökulmia. Heiltä ei saa oikeita menetelmiä, sillä niitä ei ole olemassa, on vain vaihtoehtoja. - IHFJEIGRFYUIEGUIFEYR
HAKEKAA MANSETTIIN OPOKDI KUN SIELLÄ EITARVI NUUTA KU TILATA TALON LASKUUN OPETTAJALLE VENE JA KESÄ MÖKKI JA TEHÄ RAHAA OPISKELIJOLLA SIINÄ SE SITTEN ON KIN OPISKELIJAN PITÄÄ VAAN MALEKSIA PAIKALLA 8-15 OPETUSTA TURHA ODOTTAA TAI MITÄÄN OHJAUSTA
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih395120Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5131679Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771090Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53921- 59860
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50793Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738