Kyselisin painon vaikutuksesta raskautumiseen skaalan toisessa päässä. Elikkä kun on selkeästi alipainonen, onko selvästi vaikeaa tulla raskaaksi?
Oma biologinen normaalipainoni hakeutuu aina alle 50 kiloon, painoindeksi näyttää 17,2. Kadulla kuitenkin näkee hoikkia äitejä.... Mistä vastaus?
Kuukautiskierto on säännöllinen ja terveyskeskuksen alustavissa testeissä ei ilmennyt mitään vikaa... Kolme vuotta olen jo yrittänyt.
Liian laiha äidiksi?
1
205
Vastaukset
Hei ja kiitokset kysymyksestä.
Vaikka painoindeksiä (BMI) 18 pidetään normaalipainon alarajana, ei se tarkoita, että sitä alhaisempi BMI tarkoittaisi hedelmättömyyttä. Jos alipainooon liittyy syömishäiriö, on hormonitoiminnan häiriön mahdollisuus suurempi. Kerrot, että alustavissa tutkimuksissa ei ilmennyt mitään poikkeavaa, kuuluiko tutkimuksiin myös hormoniverikokeita?
Mutta jos olette yrittäneet ja jo kolme vuotta ja olet alle 35 vuotias, niin todennäköisesti jokin tai jotkin asiat kiikastavat. Se voi olla muutakin kuin alipainosi, joka on ehkä vain lisätekijä. Suosittelen, että hakeudutte perusteellisempiin jatkotutkimuksiin. Terveyskeskuslääkärisi voi kirjoittaa lähetteen keskussairaalasi hormoni/lapsettomuuspoliklinikalle. Tämä ei vielä tarkoita, että teidän pitää lähteä lapsettomuushoitoihin, mutta teillä on mahdollisuus saada vastauksia kysymyksiinne.
Kaikkea hyvää jatkossa toivottaen
Anne-Maria / Väestöliiton klinikat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873217
- 622917
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322435- 802273
- 742179
- 952026
- 121616
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan191593Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301440Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j321423