Tuli vaan tälläinen mieleen, kun ennen yhdistelmäehkäisypillereiden käytön aloittamista mulla oli useinmiten aivan sietämättömät kuukautiset. Hirvittävää mahakipua, todella runsas vuoto, oksentelua, huimausta. Koski niin kovasti ettei kävelemään pystynyt. En puhunut vaivastani kenellekään, koska ajattelin sen olevan normaalia. Buranalla sain lievitettyä kipuja.
Hankin sitten kuitenkin ehkäisyn vuoksi yhdistelmäehkäisypillerit, jonka ansiosta kipu väheni ja runsas vuoto loppui kuin seinään. Käytin näitä Yasmin-merkkisiä parisen vuotta.
Puolisen vuotta sitten lopetin kyseisten pillereiden syömisen, koska toiveissamme on raskaus. Kuukautiset ovat tulleet suhteellisen säännöllisesti, tosin kiertoni on entisestä pidentynyt. Eikä ole edes entisen kaltaisia luomumenkkojen oireita, joihin olin jopa varautunut...
Luin joku aika sitten jutun endometrioosista, jolloin rupesin miettimään olenkohan ennen kärsinyt tälläisestä taudista, jota sittemmin ehkäisypillerit ovat helpottaneet? Olenko yhtään oikeilla jäljillä? Olemme yrittäneet lasta tuloksetta nyt n. puolen vuoden ajan. Toki runsas ylipainoni vaikuttaa myös hedelmättömyyteen...
Onkohan mulla ollu endometrioosi?
2
147
Vastaukset
- Tietäjä
On.
Hei,
Kysyt kuukautiskipujesi ja niihen liittyvien oireiden yhteyttä endometrioositautiin. Kuvaamasi oireet todella sopivat endometrioosiin. Mutta on myös mahdollista, että oireesi ovat liittyneet nuoren naisen kehittyvään hormonitoimintaan ja ovulaatioihin. Jos nyt olet oireeton, on mahdollista, että endometrioosi on parantunut tai sitä ei ollutkaan.
Jos raskautta ei ala kuulua vuoden yrittämisen jälkeen, sinun kannattaa hakeutua perustutkimuksiin joko terveyskeskuksen tai gynekologisi kautta,
Muista, että muutamankin kilon painonpudotus voi auttaa hormonitoiminnan tasapainottamiseen.
Onnekasta jatkoa toivottaen
Anne-Maria / Väestöliiton klinikat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322325- 792178
- 951996
- 541896
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339