Olen 22 vuotias nainen. Raskaaksi olen yrittänyt tulla jo yli vuoden ajan. Nyt viime kierrolla mitattiin verestä loppukierron progesteroni, jonka tulos oli 1,4 nmol/l. Eikös tämä tarkoita ettei ovulaatiota ole tapahtunut? Kiertoni on suhteellisen säännöllinen (21-27 pv). Minulla on terveelliset elintavat ja olen nykyisin normaalipainoinen; anoreksiasta kärsin pari vuotta sitten. Mistä voi johtua ettei ovulaatiota tapahdu ja mitä asialle voi tehdä? Tarvitaanko aina jotain lääkitystä? Muita hormoniarvoja on aikaisemmin mitattu ja ne ovat olleet ok.
ovuloimattomuus
1
253
Vastaukset
Hei!
Loppukierron progesteroni on korkeimmillaan viikon kuluttua ovulaatiosta ja laskee taas sen jälkeen ennen vuodon alkua, joten riippuu aina siitä missä kierron vaiheessa näyte on otettu. Kiertosi vaikuttaa aika lyhyeltä, jos olet 22-vuotias ja sinulla esiintyy myös vain 21 päivän kiertoja.
Ovulaation puuttuminen on varsin tavallinen syy lapsettomuuteen. Syynä voi olla myös painon vaihtelut ja anoreksia. Hoito on useimmiten varsin helppoa ja palkitsevaa, joten suosittelen hakeutumaan sen vuoksi hoitoon. Kierrot toki vaihtelevat, eikä nyt mitattu progesteroniarvo kerro kuin juuri siitä kierrosta, jolloin näyte otettiin. Joissakin kierroissa ovulaatio varmasti tapahtuukin. Oletko kokeillut apteekista saatavia ovulaatiotestejä?
Ystävällisin terveisin,
Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322325- 792178
- 951996
- 541896
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339