Aja bensaa 40-50 % edullisemmalla polttoaineella

Pian vuoden verran kaasuautoilua takana. Enää ei tarvitse koukata sitä edullisinta bensaa myyvän huoltoaseman kautta.

Jätteistä valmistettu biokaasu maksaa Gasumin asemilla 92 senttiä per ekvivalenttilitra ja maakaasu 85 senttiä. Ekvivalenttilitra on siis bensalitraa vastaava kaasumäärä. Polttoainekulu pienenee samassa suhteessa kuin hinta on bensaa edullisempi.

Suurimmat rajoitteet ovat harva tankkausverkosto ja auton pienehkö toimintasäde. Autossani on kuitenkin myös normaali bensatankki, joten kaasun loppuessa jatketaan bensalla. Tankkausasemia on 17, joista 5 on kehä-3:n sisäpuolella.

Monenlaista lisäjuttua aiheesta löytyy sivuilta
www.liikennebiokaasu.fi ja www.kaasuauto.fi

17

577

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laaaaadasti

      Ja merkki oli?

    • suo sille, vetelä...

      Tuo harva jakeluverkko on se, mikä hommaa rajoittaa. Ei ole kovin mielekästä käydä tankkamassa lähimmällä asemalla 50 km:n päässä.

    • ranskanpulla

      Mielenkiintoinen ajatus mutta intoa laskee kaksi polttoainejärjestelmää joista toinen toimii 200 barin paineella. Ei ehkä ihan ideaali tee-se-itse miehelle joka ostaa muutaman satasen autoja. Säästää voi niinkin.

    • 106E85

      unohdit mainita vuoden päästä voimaan tulevan kaasuautojen käyttövoimaveron.

      Mutta sinällään kehitys on oikea. Ajetaan kotimaisella ekopolttoaineella kun se vaan on mahdollista.

      Todennäköisesti seuraava autoni on kuitenkin flexifuel jossa polttoaineena toimii kotimainen ABC/ST1 E85 bensiini.

      • Get Your Facts Right

        Unohdit sinäkin mainita, että eihän tuo kaasuautojen käyttövoimaveron voimaantulo mitenkään varmaa vielä ole....

        Kaasukäyttöisille henkilöautoille on ESITETTY voimassa olevan energiaverotuksen mukaisesti käyttövoimaveroa AIKAISINTAAN vuoden 2013 alusta. Käyttövoimavero tulee voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana. Voimaan tullessaan käyttövoimavero tulee olemaan 0,031 €/ päivä/ alkava 100 kg ajoneuvon kokonaismassasta eli ylemmän keskiluokan henkilöautolla veron suuruus olisi n. 250 €/ vuosi. Vertailun vuoksi samanpainoista dieselkäyttöistä autoa verotetaan tällä hetkellä 0,055 €/ päivä eli n. 450 €/vuodessa. Joten mahdollisesta käyttövoimaverosta huolimatta tulisi kaasuautoilu säilyttämään kilpailukykynsä.

        Lisäksi ennen käyttövoimaveron voimaantuloa laki käy hyväksyttävänä EU-komissiossa. EU:n komission kanta on, ettei fossiilisten polttoaineiden käyttöä tueta. Nyt jos bensa-autoille, jotka voivat käyttää myös maa-, biokaasua mätkäistään käyttövoimavero, mutta pelkkää bensaa polttaville autoille mitään vastaavaa veroa ei tule niin sehän on bensiinin käytön tukemista jos mikä! Meidän ikioma hallituskin on vaihtunut tuon käyttövoimaveroesityksen jälkeen ja itse asiassa tämän hetkisen hallituksen viimekesäisiin neuvottelutuloksiin on kirjattu "biokaasun liikennekäyttöä edistetään".


      • 12+11
        Get Your Facts Right kirjoitti:

        Unohdit sinäkin mainita, että eihän tuo kaasuautojen käyttövoimaveron voimaantulo mitenkään varmaa vielä ole....

        Kaasukäyttöisille henkilöautoille on ESITETTY voimassa olevan energiaverotuksen mukaisesti käyttövoimaveroa AIKAISINTAAN vuoden 2013 alusta. Käyttövoimavero tulee voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana. Voimaan tullessaan käyttövoimavero tulee olemaan 0,031 €/ päivä/ alkava 100 kg ajoneuvon kokonaismassasta eli ylemmän keskiluokan henkilöautolla veron suuruus olisi n. 250 €/ vuosi. Vertailun vuoksi samanpainoista dieselkäyttöistä autoa verotetaan tällä hetkellä 0,055 €/ päivä eli n. 450 €/vuodessa. Joten mahdollisesta käyttövoimaverosta huolimatta tulisi kaasuautoilu säilyttämään kilpailukykynsä.

        Lisäksi ennen käyttövoimaveron voimaantuloa laki käy hyväksyttävänä EU-komissiossa. EU:n komission kanta on, ettei fossiilisten polttoaineiden käyttöä tueta. Nyt jos bensa-autoille, jotka voivat käyttää myös maa-, biokaasua mätkäistään käyttövoimavero, mutta pelkkää bensaa polttaville autoille mitään vastaavaa veroa ei tule niin sehän on bensiinin käytön tukemista jos mikä! Meidän ikioma hallituskin on vaihtunut tuon käyttövoimaveroesityksen jälkeen ja itse asiassa tämän hetkisen hallituksen viimekesäisiin neuvottelutuloksiin on kirjattu "biokaasun liikennekäyttöä edistetään".

        Ajoneuvoverolaki 30.12.2003/1281
        11 §
        Käyttövoimavero

        Ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä, määrätään käyttövoimaveroa. Käyttövoimaveron määrä päivää kohden on:

        1) henkilöautosta (M1- ja M1G-luokka), kaksikäyttöautosta (N1-luokka) sekä ajoneuvosta, joka siihen tehtyjen katsastamattomien muutosten johdosta vastaa käyttötarkoitukseltaan lähinnä henkilöautoa, 5,5 senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta;

        2) poiketen siitä, mitä 1 kohdassa säädetään, käyttövoimaveron määrä päivää kohden on jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta:

        a) 1,5 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö;

        b) 0,5 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö ja moottoribensiini;

        c) 4,9 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö ja dieselöljy;

        d) 3,1 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on metaanista koostuva polttoaine;

        2 kohta tulee voimaan 1.1.2012.


      • Get Your Facts Right
        12+11 kirjoitti:

        Ajoneuvoverolaki 30.12.2003/1281
        11 §
        Käyttövoimavero

        Ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä, määrätään käyttövoimaveroa. Käyttövoimaveron määrä päivää kohden on:

        1) henkilöautosta (M1- ja M1G-luokka), kaksikäyttöautosta (N1-luokka) sekä ajoneuvosta, joka siihen tehtyjen katsastamattomien muutosten johdosta vastaa käyttötarkoitukseltaan lähinnä henkilöautoa, 5,5 senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta;

        2) poiketen siitä, mitä 1 kohdassa säädetään, käyttövoimaveron määrä päivää kohden on jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta:

        a) 1,5 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö;

        b) 0,5 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö ja moottoribensiini;

        c) 4,9 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö ja dieselöljy;

        d) 3,1 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on metaanista koostuva polttoaine;

        2 kohta tulee voimaan 1.1.2012.

        30.12.2010/1401:

        Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2011, kuitenkin siten, että 11 §:n 1 momentin 2 kohta tulee voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana.

        Päivää kohden kannettava veron määrä lasketaan lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten mukaisesti 31 päivään joulukuuta 2011.

        Lain 11 §:n 1 momentin 2 kohtaa sovelletaan ensimmäisen kerran laskettaessa veron päivää kohden kannettavaa määrää ajalta, joka alkaa vuoden kuluttua säännöksen voimaantulosta.

        Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimiin.

        HE 147/2010, VaVM 51/2010, LiVL 12/2010, TaVL 24/2010, YmVL 18/2010, MmVL 20/2010, EV 256/2010


      • bio 123
        Get Your Facts Right kirjoitti:

        Unohdit sinäkin mainita, että eihän tuo kaasuautojen käyttövoimaveron voimaantulo mitenkään varmaa vielä ole....

        Kaasukäyttöisille henkilöautoille on ESITETTY voimassa olevan energiaverotuksen mukaisesti käyttövoimaveroa AIKAISINTAAN vuoden 2013 alusta. Käyttövoimavero tulee voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana. Voimaan tullessaan käyttövoimavero tulee olemaan 0,031 €/ päivä/ alkava 100 kg ajoneuvon kokonaismassasta eli ylemmän keskiluokan henkilöautolla veron suuruus olisi n. 250 €/ vuosi. Vertailun vuoksi samanpainoista dieselkäyttöistä autoa verotetaan tällä hetkellä 0,055 €/ päivä eli n. 450 €/vuodessa. Joten mahdollisesta käyttövoimaverosta huolimatta tulisi kaasuautoilu säilyttämään kilpailukykynsä.

        Lisäksi ennen käyttövoimaveron voimaantuloa laki käy hyväksyttävänä EU-komissiossa. EU:n komission kanta on, ettei fossiilisten polttoaineiden käyttöä tueta. Nyt jos bensa-autoille, jotka voivat käyttää myös maa-, biokaasua mätkäistään käyttövoimavero, mutta pelkkää bensaa polttaville autoille mitään vastaavaa veroa ei tule niin sehän on bensiinin käytön tukemista jos mikä! Meidän ikioma hallituskin on vaihtunut tuon käyttövoimaveroesityksen jälkeen ja itse asiassa tämän hetkisen hallituksen viimekesäisiin neuvottelutuloksiin on kirjattu "biokaasun liikennekäyttöä edistetään".

        http://www.autobild.fi/artikkeli/17571/bensiini-ja-dieselhybridit-joutuvat-lisaverolle-1-1-2013/


    • Russian Petrol

      Mä ajan jo, nimittäin käyn Venäjällä tankkamassa ;)

      Ps. Se vaan on tyhmää maksaa liikaa näille Nesteen kapitalisteille LOL:)

      • ihme sankari

        se venäjällä tankkaaminen hyödyttää varmasti 0.000001% suomalaisista
        -> turha asia leuhkia / varsinkaan ottaa sitä asiapointiksi.


      • rus
        ihme sankari kirjoitti:

        se venäjällä tankkaaminen hyödyttää varmasti 0.000001% suomalaisista
        -> turha asia leuhkia / varsinkaan ottaa sitä asiapointiksi.

        No eipä kiinnosta niiden muiden 9,99999% asiat oma suu tai tankki lähinnä :D


    • Kokonaispotti

      Entäs ne auton hankintakulujen/välirahan huomioiminen niissä ajokustannuksissa?

    • paskaaks täs

      Se on ihan sama mikä nyt on halvin, kaikki kun ostaa sen halvimman mahdollisimman polttoaine tavan, niin sen polttoaine hintoja kumminkin aletaan nostaa niin saadaan taas pois rahaa meiltä...!!!!

      • -32*

        Aivan sama millä polttoaineella ajat kun alkaa olla menekkiä niin nostetaan hintoja
        eli veroa ja sähköautot taitaa jäädä haaveiksi ainakin Suomen talvessa.


    • KaasuKalle

      Ehkä ei sittenkään kannata jäädä murehtimaan tuleeko joskus joku vero, joka tekee kaasuautoilusta kannattamatonta. Todennäköisesti puhtaimmalle mahdolliselle liikennepolttoaineelle on vaikea laittaa merkittäviä haittaveroja.

      Ja etenkin biokaasun osalta yhteiskunnallisia etuja on roppakaupalla: Jätteiden hyötykäyttö, kotimaisen työllisyyden edistäminen, ravinteiden kierrätys ja huoltovarmuuden lisääminen. Ei ihme, että Ruotsi, Saksa, Sveitsi, Itävalta ja muutamat muut maat satsaavat biokaasuun tosissaan. Saksassa maakaasuverkkoon syötetään jo nyt noin miljoonan henkilöauton kulutusta vastaava määrä biokaasua.

      Liity edelläkävijöiden joukkoon ja ryhdy ajamaan 100%:sti kotimaisella liikennepolttoaineella!

      Lisätietoa aiheesta:
      www.gasum.fi
      www.liikennebiokaasu.fi
      www.kaasuauto.fi
      www.gasbilen.se
      www.gibgas.de

      • Rautahans

        Kaasussa on se hyvä puoli, että moottoriin ei kerry karstaa. Oljy on ölynvaihdossa yhtä kirkasta kuin uutena. Pakokaasu ei haise, se on hiilidioksidia ja vesihöyryä. Kaasun oktaaniluku on korkeampi, joten auton moottori käy kaasulla nätisti.

        Itse olen hankkinut kaasulaitteet, mutta en ole vielä saanut katsastukseen vaadittavaa pakokaasupäästötodistusta Tüv:ltä. Hiilidioksidin määrä pitää tietää ja todistaa EU:n säädöten mukaan.

        Pohdin, miksi ajelemme edelleen autolla, jonka perustekniikka perustuu 1885 ottomoottoriin, jonka hyötysuhde on 20-25%? Autossa, jossa lisälaitteet ja voimansiirto vie tehosta osansa, menee kahdeksasta tankatusta litrasta vain yksi litra kilometreiksi.

        Miksi laajenevan kaasun energiaa ei voida hyödyntää vieläkään pyöriväksi liikkeeksi, vaikka materiaalit, tieto ja taito ovat jonkun verran kehittyneet 127 vuodessa? Ymmärrän kyllä puristussuhteen ja palamiseen tarvittavan hapen tarpeen, mutta en ole nähnyt Wankelia ja kaasuturbiinia lukuunottamatta ideoita pölttomoottorin kehittämiseksi. Auton hyötysuhde on 13%.

        "Henkilöauton polttoaineen energiasta jopa 87 % häviää moottorin alhaiseen hyötysuhteeseen, tyhjäkäyntiin, tai voimansiirtoon. "
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Auto

        Ideaali moottori toimisi kaasulla, olisi tehokas, mutta pienikokoinen (vetoakselin ympärille rakentuva) ei tarvitsisi vaihteistoa, eikä välttämättä pakoputkea. Koko paketti mahtuisi auton alustaan, auton kori olisi käytössä hyötytarkoituksiin. Polttoaineena voisi käyttää metaanin ja vedyn seosta. Pakokaasu olisi lähinnä vesihöyryä. Hyötysuhteen ansiosta kaasusäiliö olisi pieni, noin 50litraa, mutta toimintasäde esim 1500km.

        Jotenkin hymyilen sarkastisesti, kun katselen automainoksia, joissa ylistetään auton tekniikkaa....


    • Älä aja ollenkaan.

      On aivan sama, millä polttoaineella täällä sarvikuonojen maassa ajaa, kalliiksi se tulee kuitenkin. Ja veroa täällä voidaan määrätä vaikka polkupyörälle, jos niin halutaan. Esim. Venäjällä, Kiinassa ym. ajetaan miten, ja millä vaan, mutta tämä viisimiljoonainen hikipingokansa se on, joka pelastaa ilmakehän.

      Eiköhän se ole niin, että verot määrätään rahankeruuta varten, ilmastoon sillä asialla on aika pieni merkitys. Jonkun on tietysti oltava se mallioppilas, ja tarvottava kymmenen vuotta esim. Ruotsin jäljessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3033
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2675
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2285
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2168
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      35
      1785
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1566
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1517
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1350
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1329
    Aihe