Hei!
Olen 34v. ja raskaustoiveita ja yritystä takana n. vuoden. Tutkimuksissa todettiin PCO, mistä oireina epäsäännölliset kuukautiset, akne sekä lievä hirsutismi. Kuukautiskierto ollut n. 39-50 vrk. Hormonimääritykset vasta otettu. Sain Terolut Clomifen. Lisäksi tarkoitus käynnistää metformiinilääkitys. Olen alipainoinen,
BMI 18,6. Lääkärini suositteli "lihotuskuuria". Olen aina ollut hoikka (kulkee suvussa) ja syön paljon. Luin jostain, että pco-potilaille suositeltiin vähähiilihydraattista ruokavaliota ja sokereiden välttämistä. Osalle kierto ilm. korjaantunut merkittävästi ruokavaliolla. Nyt kysymykseni kuuluu, onko karppauksesta ja sokerin välttämisestä todettu olevan hyötyä hoikilla, joilla pcos ja raskaustoive? Pelkään, että jos jätän hiilihydraatit ja sokerin vähemmälle, laihdun vaan entisestään.
PCOS ja ruokavalio
1
206
Vastaukset
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi. Kaikille on hyötyä ylimääräisen sokerin välttämisestä ja tarpeettomien hiilihydraattien vähentämisestä (karkit, limsat, pullat ja valkoinen leipä). Sinänsä ei ole tutkittu, hyödyttääkö "karppaaminen" PCO naisten hedelmällisyyttä. Ilman muuta on niin, että jos nainen on ylipainoinen, laihduttaminen hyödyttää. Ja ruokavalion tulee olla monipuolinen, ns. lautasmalli on hyvä. Energiaa saannin ja energian kulutuksen tulee kohdata oikealla tavalla. Eli ylipainoinen ei saa saada energiaa enempää kuin kuluttaa jne..
Eli normaali terveellinen ruoka on myös hedelmällisyyden suhteen hyvästä. Todennäköisesti on niin, että kun olet laihduttamatta hoikka ja se kulkee suvussasi, niin sen vaikutus hedelmällisyyteen ei ole niin paljon huonontava kuin silloin jos BMI on alipainoisuuden rajoilla kovan laihduttamisen ja treenamisen tuloksena. Mutta on kuitenkin tärkeää, ettet laihdu entisestään.
Metformiinista voi olla sinulle hyötyä. Tuo lihotuskuuri ok, mutta terveellisellä ruokavaliolla. Terolut Clomifen yhdistelmä on paljon käytetty hoito. On kuitenkin tärkeää, että tarkistetaan, että sinulla munasolu irtoaa Clomifenin kanssa. Kun käytät Clomifenia yhdessä Terolutin kanssa, vuodot tulevat säännöllisesti, mutta se voi joskus johtua terolutin säännöllistävästä vaikutuksesta ja munasolu ei olekaan irronnut. Mikäli Clomifen toimii oikein (= munasolu irtoaa), vuoto alkaa 2 viikon kuluttua ovulaatiosta (paitsi jos toivottavasti olet raskaana) ilman Terolutiakin.
Onnea matkaan !!
Riitta Väestöliitosta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873207
- 622907
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322435- 802256
- 742169
- 952026
- 121616
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan191593Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301440Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?361416