Paleleeko teitä?

Lorena*

Ihme ja kumma minua on alkanut palelemaan huoneistossa jossa mittari näyttää
22 astetta. Aiemmin kävelin kesät talvet sisällä paljain jaloin ja nyt pidettavä sukkiksia ja tohveleita jaloissa. Naapurit potevat samaa tautia, selittävät parkettilattiat ovat kylmiä, siitä sen pitäisi johtua. Ei niin kovat pakkasetkaan ole olleet mutta untuva toppatakki oli hankittava ettei vilu ulkona yllätä ja tietty pipo päähän. Huopatossuja näkyy olevan kaupoissa tarjolla niihin en vielä sorru.

Mikä tähän paleluun auttaa kun kuumettakaan ei ole. Flunssakauden odotetaan maahan rantautuvan helmikuun puolessa välissä. Onko rokotukset hankittu,
samoin käsidesit ja pakka nenäliinoja, vähän niinkuin ennakkoon..

27

192

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Makriina ek

Minulla on päinvastainen kokemus. Nuorena olin kamala vilukissa, mutta ikävuosien myötä olen vähentänyt vaatekerroksia huomattavasti. En tarvitse koskaan mitään villatakkia. Ulkona käytän pomppaa, joka on niin lämmin, että en tarvitse ylimääräistä nuttua sen sisälle kylmälläkään säällä .Mutta yöllä pitää olla puuvillasukat jalassa!

isäntä sen sijaan kulkee paljon lämpimämmin puettuna kuin nuoruutensa päivinä. Ilmeisesti hänen verenkiertonsa on hidastunut enemmän kuin minun.

• Jos viluttaa, niin liikettä kinttuihin, eli siis kuntoilemaan.
      Jookaamaan, uimaan, jumppaamaan jne, niin että verenkierto paranee.

• tump, tump!

Kuules Jopel!
        Kaikki kun eivät harrasta tuota tumputusta!

• Ramoona*

En ole minäkään vilukissa, ja suoraa sähkölämmitystä on helppo säätää juuri sopivaksi, kylmään aikaan varaava takka hoitaa oman osansa. Makkari on suorastaan viileä, ja sisälämpötila muissa huoneissa on 20:n hujakoilla. Kyllä siinä tarkenee sukkasillaan tepsutella ilman reinoja tai villatakkia, ja puulattiahan on nimenomaan lämmin ! Olisiko Lorenalla vetoa lattian tasalla tai ikkunoista, mittarikin voi näyttää ihan eri lukemia korkeammalle asetettuna.

Palelun tunne liittyy minulla usein väsymykseen tai enteilee flunssan tuloa. Siksipä tekee mieli kuumaa juomaa ja käpertyä lämpimän peiton alle. Kovin hoikat ihmiset yleensä palelevat enemmän tai ehkä laihdutuskuurilla olevat. Pidän kylmällä myötäilevämpiä vaatteita, ohut tyköistuva villapusero lämmittää enemmän kuin paksu väljä kaapu. Entisajan laamapaita oli ihanan pehmeä ja lämpöä sitova alusvaate, vastaavia kyllä löytää vähän nätimpinä. Varmasti jotkut lääkityksetkin saavat vilua aikaan, niistähän Lorena onkin perillä. Liikun niin paljon ulkona tuon koirankin takia, että kaipa olen karaistunutkin, kovin paksuja toppatakkeja ei koiran vauhdissa voi pitää.

Onneksi palelu on hoidettavissa yleensä vaatetuksella ja liikkeellä ololla. Mausteiset ruuatkin saavat veren kiertämään ja nyt kuumien keittojen ja maitokaakaon kulta-aikaa !

• kylmänkukka

Ovatko kilpirauhasarvot kohdallaan?Vajaatoiminta nimittäin voi aiheuttaa viluntunnetta

• texsanell ek

Kyllä 22° on ihan tarpeeksi sisälämpötilaksi,itselläni on 20° mutta istuskellessa aamuisin pelkällä yöpaitulilla voi viileys alkaa tuntumaan. Ulkona liikkuessa en ole palellut , mutta päälle 10° alkaa hieman ahdistaa hengittäessä.
      Kaulaliina suun eteen auttaa siinä:D

Yleensä liikkuminen kotiaskareissakin saa lämmöntunteen , joskus *hiki hatussa* asti. Rivitalomme lattiat eivät ole kovin lämpimät, joten olen jo käyttänyt villasukkia jonkin aikaa TV iltaisin.
      Vasta nyt on lämpö kytketty makkariini, mutta väsyneenä olen minäkin viluisempi.

Serkkuni toi juuri kyläillessään niin kauniit kudotut villasukat tuliaisiksi, en ole vielä raaskinut kokeillakkaan:D Niin tasaisen nätti kuviointikin on taitavan kutojan käsialaa.

• katleija

Tohdinpa minäkin kommentoida Lorenan* palelemisasiaan, kun jotain aloituksesta mieleen juolahti. Jos huonelämpö on pudonnut aiemmasta johon on tottunut, niin sen toki aistii. Sanovat että alhaisempaankin lämpötilaan tottuu, mutta kai rajansa silläkin.
      Minä en yleensä koskaan palele ja jalat sekä kädet ovat aina lämpimät, pikemminkin potkin peiton pois jaloiltani.
      Mutta silloin muinoin kun laihdutin ja laihduin, silloin muistan palelleeni helposti ja jalkoja sekä käsiä paleli. Kroppa reagoi ja alkoi säästellä energiaa vähentämällä lämmön tuotantoa.

• tupakoimaton,

Et kai tupakoi, sehän supistaa verisuonia ja saa aikaan palelun. Kun tarpeeksi kauan tupakoi, tuhoutuu koko ääreisverenkierto.
      Varmaan ihan tavallinen vanhuuden oirekkin tuo viluisuus, vanhathan pukee kesälläkin paksusti vaatetta.

• nevoi aiheuttaa..

Onks sinulla s:llä tai m:llä alkavaa lääkettä käytössä?

• nevoi aih!

ONKO?

• vaatteet?

22 on aivan liikaa 20 on sopiva ja jos otan "-" niin siitäkin voi laskea, yöllä 18 on sopiva.

• Kyllähän viluisuus on lisääntynyt. Onneksi palee vain 6kk vuodessa. Viluisuuden lisääntymisellä on hyvä kääntöpuolensa. Hirmuhelteelläkin pärjää.
      Niitä hellepäiviä voi olla enintään parikymmentä vuodessa, joten tase on huono. Mut onhan niitä sopivan viileitäkin päiviä vuodessa.

Tottakai minä ylipukeudun koska palelee. - Tuolla se vaatevuorella varustettu tamppusäkki taas menee, sanovat pilkkakirveet.

• Lorena*

Olen saanut olla melko terve, mitä nyt flunssaan käyn hakemassa antibiootti kuurin jos eivät kotikonstit auta. Ikuinen laihduttaja kylläkin. Taidan hankkiutua kilpirauhas kokeisiin jos vaikka se ei toimisi mallikkaasti.

Nuorempana taloyhtiön kokouksissa ihmettelin kun "vanhat" ihmiset valittivat huoneistojen viileyttä. Nyt poden itse samaa, kait ikä vaikuttaa asiaan. Kun on vilukissa, ei auta kun olla päivisin paljon liikkeellä.

Taloon vaihdettiin muutama vuosi sitten Pihla-ikkunat joissa ylhäällä on ilmastointi aukot, ja minulla tietty ovat täysin auki. Pitääkö ne olla kokonaan auki vai riittääkö jos vain on "puoliauki"? Kuten huomaatte tekniikka ei ole minulla hallinnassa!

• texsanell ek
        Lorena* kirjoitti:

Olen saanut olla melko terve, mitä nyt flunssaan käyn hakemassa antibiootti kuurin jos eivät kotikonstit auta. Ikuinen laihduttaja kylläkin. Taidan hankkiutua kilpirauhas kokeisiin jos vaikka se ei toimisi mallikkaasti.

Nuorempana taloyhtiön kokouksissa ihmettelin kun "vanhat" ihmiset valittivat huoneistojen viileyttä. Nyt poden itse samaa, kait ikä vaikuttaa asiaan. Kun on vilukissa, ei auta kun olla päivisin paljon liikkeellä.

Taloon vaihdettiin muutama vuosi sitten Pihla-ikkunat joissa ylhäällä on ilmastointi aukot, ja minulla tietty ovat täysin auki. Pitääkö ne olla kokonaan auki vai riittääkö jos vain on "puoliauki"? Kuten huomaatte tekniikka ei ole minulla hallinnassa!

Mikä estää laittamasta niitä pienemmälle?

Siinä ei tekniikkaa tarvita,..

• uupunu paleleva

kulkija.

aina palelee, on monta villatakkia päällekkäin, siten ainaki kolme unipeittoa, kaksi jaloille ja yksi harioille, huoneen lämpö 21 astetta, uimistaharrastan päivittäin uimahallissa,
      sepelvaltimo tauti, ja kilpirauhasen vajaa toiminta,
      alakulo jokapäiväinen vieras,
      vanhuus on työlästä elää, jopa kiusallista, kauankohan tätä maanpäällistä elämää vielä pitää kestää, mitä luulette.
      puoliso laitoksessa vuode potilaana ollu vuosia , ei ole tässä maailmassa, vaikeaa on hänelläkin on levottomuutta ym. aiheuttaa minulleki surua kuolemanpelkoa hänen puolestaan, olen hyvin väsyny, sydän reistailee ei tahdo jaksaa.

• Huoneilma tuntuu kylmältä koska se on lämmitetty vain n. 0-asteisesta 22-asteiseksi.

Huoneilma on siis nyt kosteämpaa kuin vaikkapa viime talvena kun lämmitettiin -20-asteista ilmaa huoneenlämpoiseksi.

Jäähdyttävän "kosteuden", itse veden, vaikutuksen kokee vaikkapa kesähelteellä. Jos
      26-asteisella helteellä pulahtaa 26-asteiseen veteen, on jäähdyttävä vaikutus suuri.

• Kokemus: Asun samassa asunnossa kuin viime talvena ja viikeältä on tuntunut. Kokemuksenne mietityttivät!

• ullamirjami****

Minä olen ollut koko ikäni sellainen lämpimästä tykkäävä ja onneksi voin säätää itse huoneilman mieleisekseni. Ja koska en pidä sisällä ollesani paljon vaateita , on minulla jopa 24 astetta .
      Tuuletan joka kerta kun ulkoiluta Jerryä, siis 4 kertaa päivässä parvekkeen kautta .
      Ihmettelen, että voiko teillä hakea Antipiotti lääkkeet ilman lääkärin reseptiä .
      En ole koko antipiottilääkkeiden kannalla ollenkaan ,koska
      Usein niitä otetaan jo pikuvaivoihin , pidetään ihmelääkkeenä ,ja sitten ihminen tulee immuuniks koko lääkkeelle ja sairaudet pahenee , ..ei lääkkeillä ole tehoa ennalta ehkäisyyn .-- Syökää kunnon ruokaa ja vitamiinia .
      Liikuntaa voi harjoittaa kotioloissakin , se auttaa verenkiertoa.

• huoh §

Luehan aloitus,,,,....niin tiedät,

• huoh §
        huoh § kirjoitti:

Luehan aloitus,,,,....niin tiedät,

anteeksi, aloittajan kirjoituksista selviää,..

• vanhaa ihmistä

viluttaa, vituttaa, ramasee ja masentaa, turha siihen on mitään muita syitä keksiä.
      Enemmän vaan ketuttaa kun lukee näitä reippailijoita, pitää kai piski hommata joka pakottaa ulos.

• ei palele enää

Palelevan on hyvä mennä terveyskeskukseen vaivansa kanssa, on monta 'tautia' joista vilun tunne on yksi oire.

• huono verenkierto

ihan yleistä tässä iässä, mitä sitä ihmettelemään sen enempää.
      Lämmintä päälle vaan, vaikka monta kerrosta.

• Kun viileässä asunnossa pukeutuu niin, että tarkenee, niin ei tarvitse ulos lähtiessä niin paljon vaatteitten kanssa rempata.

• Lorena*

Kiitos kirjoittajille, hyviä ohjeita kaikki tyyni.Nyt se tuli selväksi kilpirauhanen remppailee, nyt tuli Thyroxinit päivälääkkeeksi. Vaatetustakin pitää trimmata, ei keinokuidut paljon lämmitä, villaa sen olla pitää. Itsekseni hymyilin kun muistelin lapsuusaikaa, pitääköhän vielä hankkia pässin pökkimät jos niitä jostakin löytyisi!

• Lorena* kirjoitti:

Kiitos kirjoittajille, hyviä ohjeita kaikki tyyni.Nyt se tuli selväksi kilpirauhanen remppailee, nyt tuli Thyroxinit päivälääkkeeksi. Vaatetustakin pitää trimmata, ei keinokuidut paljon lämmitä, villaa sen olla pitää. Itsekseni hymyilin kun muistelin lapsuusaikaa, pitääköhän vielä hankkia pässin pökkimät jos niitä jostakin löytyisi!

Hyvä että löytyi .olen itse syönyt Thyroxinia jo 31 vuoden ajan...mut toi uimaveten meno hirvittää... 26 asteinen vesi tuntuu 18-20 asteiselta Hrrrrrr.... ja kuumempi vesi aina vaan kuumemmalta...lienee verenkierto-ongelma

• kuolema lähestyy

kyllä palelee, koska on kilpirauhasen vajaatoimintaa,, yölläki villatakki on päällä eikä välttämättä edes auta,,,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3217
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2917
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2435
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2273
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2179
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1616
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      19
      1593
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1440
    10. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      32
      1423
    Aihe