Sydän. Syke. verenpaine. Rytmihäiriöt

ikilikkuja

Ihminen on aina luotu liikkumaan, kun sen elimistö vaan pystyy liikkumaan, ja elimistön elimet ja lihakset toimii sen mukaisesti.

Fyysinen rasitus tekee terää niin fysiikalle kuin henkiselle puolelle. Urheilu on ollut jo pitkään terveyttä edistävää aktiviteettiä. Ei silläkään olla aina pystytty ennalta ehkäisemään tiettyjä sairauksia. Paljon terveys on kiinni geneettisistä, perinnöllisistä tekijöistä.

Suomalaisessa on perimää paljon idästä, venäjältä sekä lännestä, ruotsista. Venäjän perimä osoittaa eniten sydän, ja verisuoni tauteihin osallistumisilta.

Nyt olen keskusteluissa ottanut kantaa, niin oman fysiikan kokemuksia, myös muiden kokemuksia ja vertailuja.

Olen itse kohdannut useita 100 kertoja rytmihäiriötä. Olen kärsinyt korkeasta verenpaineesta (yläpaine) jo pienestä asti. Korkea verenpaine vaihtelee, mutta yleensä sitä en hyviin arvoihin saa, vaikka kuinka liikkusin. Ruokavaliolla on oma merkityksensä, mutta ei sekään arvoja paranna täysin.

Lisäksi sykkeeni vaihtelee, joka on hyvässä tapauksessa jopa normaalia. Sykkeen vaihteluun tietysti riippuu mieliala, stressi, sairaudet ja verenpaine. Tasaisen liikuntasuorituksen aikana yleensä syke pysyy samana, mutta levossa se monesti vaihtelee. Leposykkeen vaihtelu on terve terveestä sydämmestä, jos oikein ymmärsin =)

Useissa kovemmissa, nopeimmissa kestävyysurheilulajeissa sekä kehonrakennus tyyppisessä lihastreeni harjoituksissa olen saanut ärsyttäviä sydämen lisälyöntejä, jotka ovat ilkeitä. Sydän on kuvattu, eikä poikkeavaa rakennetta ole löytynyt. Nyt rytmihäiriötä on ollut vähemmän. Alkoholilla varmaan osa asiaan, osittain.

Sydämen rytmihäiriöt alkoivat minulla, kun jokunen vuosi taaksepäin tein nopean 400m juoksulenkin. Silloin sain lievän kohtauksen, sydänperäisen. Meinasi taju mennä, rintaa purista ja hengitys ei kulkenut kunnolla. Se meni ohi hetkessä. Siitä alkoi ilkeät rytmihäiriöt.

Useasti liikunnan aikana on tullut heikko olo, ja sydän lyö joskus epätasaisesti, eri aikoina. Kaikki tämä tietysti johtui alunperin liiallisen liikuntasuorituksen takia, jolloin kuntoni kokonaisuus ei ollut sitä luokkaa, jotta olisin voinut suoriutua juoksusta normaalisti. Kiitos typeryyden :D

Liikun päivittäin. Ylipainoa ei ole.

Onko tellä ollut vastaavia tilanteita, kuten minulla?

Olen nuori 24v

7

822

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ukko30v

Itsellä rankka liikkuminen auttaa verenpaineeseen. Paremmin kuin lääkkeet.
      Ennen lenkkiä verenpaine voi olla 180/90 ja lenkin jälkeen siinä noin 165/70.
      Toki lääkkeetkin auttavat jossain määrin, mutta niillä laskee yleensä vain johonkin 176/80 tienoille.

• miäs 35

Lopeta alkoholin käyttö kokonaan. Aloita kalaöljyn päivittäinen käyttö. Osta sellaista kalaöljytuotetta jossa on sekä DHA -että EPA-rasvahappoja. Ne ehkäisevät rytmihäiriöitä, ohentavat jonkinverran verta ja ehkäisevät tulehduksia.

Jos syöt paljon eläinperäisiä rasvoja, puhdasta sokeria tai vehnäjauhosta valmistettuja ruokia niin vähennä niitä. Lisää täysviljatuotteiden ja kalan syöntiä. Syö paljon ja monipuolisesti vihanneksia ja hedelmiä.

Juo kahvia kohtuudella tai lopeta kokonaan sen käyttö. Kofeiini lisää rytmihäiriöiden mahdollisuutta.

Nuku säännölliset yöunet 7-9 tuntia. Verenpaine nousee jos uni on vajavaista tai epäsäännöllistä.

Jos stressaa niin löysää mutteria. Ota sairaslomaa töistä ja kieltäydy ylimääräisistä menoista. Itsekkyyttä tarvii tänä päivänä jos haluaa liialta stressiltä säästyä.

Älyttömän väsyneenä ei pidä urheilla eikä koskaan sairaana. Rytmihäiriöitä tulee helpommin jos olet väsynyt tai kipeä.

Tsemppiä elämään!!

• fvxcgg

kiitos neuvoista. Nuo oli hyviä neuvoja. Ruokavalion kevennystä, just tuota mallia olen yrittänyt useita kertoja, mutta se raskas suolainen, rasvainen ruoka vaan houkuttaa. Yrityksiä on vielä jäljellä, ja toivottavasti ne ei ole pelkästään yrityksiä vaan onnistumisia.

Kyllähän tuo suola nostaa verenpainetta, rasittaa pitemmän päälle sydäntä, ja verisuonistoa. Riski saada ennenaikainen sydän infarkti, tai aivohalvaus, jopa aika nuorena.

Itse syön aivan liikaa eläinperäisiä rasvoja, suoloja, ja venhäjauhopitoista ruokaa.
      Kahviakin tulee killitettyä jokin verran, joka nostaa verenpainetta. Eli mulla on kaikki toisinpäin, eli ei niinkuin pitäisi :D
      Kiitos tiedoista =)

• Anonyymi

Mulla rankka liikuntasuoritus aiheuttaa infarkti- ja rytmihäiriötuntemuksia. Pitää vaan malttaa liikkua rauhallisesti.

• Anonyymi

Laita kinkku uuniin !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Laita kinkku uuniin !

En ahnehdi epäterveellistä kinkkua jouluna, syön vain kalkkunaa, lanttulaatikkoa ja rosollia.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1264
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1108
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      834
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      830
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      770
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      705
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      682
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60