Haluaisin kysellä pidempään yhdessä olleilta että tuliko teille tämä klassinen alkuhuuman hiipuminen? Miten yhdessä olo jatkui sen jälkeen, oliko vaikeaa, tuliko epäröintiä? Miten pääsitte yli ja millaisia tunteita on nyt?
Meillä on ilmeisesti meneillään tällainen tilanne, ja sitä pahentaa se, että opiskelut ovat loppumassa ja pitäisi alkaa suunnitella elämää eteenpäin. En koe enää olevani rakastunut, mutta lämpimiä tunteita on edelleen ja pidän häntä hyvänä tyyppinä. Huuman loppumisen jälkeen kuitenkin eroavaisuudet välillämme ovat nousseet esiin, ja itseäni mietityttää voinko jatkaa näin erilaisen ihmisen kanssa. Riittääkö se että viihdymme yhdessä, vai pitäisikö etsiä joku joka sopisi kaikin puolin? Tätäkö tämä nyt sitten on? Vai kannattaisiko vain erota?
Minkä koette olevan suhteenne kantava voima, miksi olet juuri hänen kanssaan?
Ensimmäisen vuoden kriisi
15
6295
Vastaukset
- realitylife
Eiköhän jokaisella pariskunnalla alkuhuuma hälvene aikanaan. Toisilla huuma kestää pidempään ja toisilla lyhyemmän aikaa.
Työkaverini sanoi hyvin: ole sellaisen kanssa, jonka kanssa on kivaa. Jos teillä on kivaa yhdessä, hyvä niin. Jos etsit jotain tyyliin elokuvarakkautta ja ikuista huumaa, niin tuskin löydät sellaista kumppania. Ei elämä ole pelkkää huumaa, ei pidäkään olla. Pitää kohdata myös todellisuus. Jos sinusta tuntuu, että olette kovin erilaisia etkä oikeasti viihdy hänen kanssaan etkä rakasta häntä, niin siinä tapauksessa eroa. Älä luule, että kenenkään ihmisen kanssa on alkuhuumaa elämän loppuun asti. - keep moving
Meillä noita huumia tulee sykleinä, ei ne mihinkään häviä.
- ap.
Meilläkin on ollut jo pienempää ailahtelua aiemminkin, mutta nyt tämä epävarma tunne on jäänyt päälle jo pidemmäksi aikaa. Minua kiinnostaisikin että miten te yleensä ajattelette kun on tällainen "tunteettomampi" kausi. Millaisilla ajatuksilla jaksatte eteenpäin? Koitatteko keksiä piristystä vai otatteko omaa aikaa?
- keep moving
ap. kirjoitti:
Meilläkin on ollut jo pienempää ailahtelua aiemminkin, mutta nyt tämä epävarma tunne on jäänyt päälle jo pidemmäksi aikaa. Minua kiinnostaisikin että miten te yleensä ajattelette kun on tällainen "tunteettomampi" kausi. Millaisilla ajatuksilla jaksatte eteenpäin? Koitatteko keksiä piristystä vai otatteko omaa aikaa?
Ei meillä ole mitään "tunteettomampia" kausia, vois oikeastaan sanoa että mielenkiinto on tuolloin joittenkin muiden asioiden ympärillä. Joskus on niin että pörrätään toistemme ympärillä viikko, ja seuraavalla viikolla kiukutellaan enempi, ja sitten se pörrääminen taas jatkuu :)
- susimies78
jos tulee hiljaisempi kausi, mutta kivaa on yhdessä ja toiseen luotat sokeasti
niin tunnista että nyt sun pitää tehdä töitä sen suhteen eteen.
vaikkei tekisi mieli, pukeudu seksikkäästi. vaikkei tekisi mieli, tehkää jotain romanttista
ottakaa aika takaisin itsellenne
Nimimerkillä ex jätti kun alkuhuuma loppui, ei jaksanut tehdä töitä. nyt kaipailee ilmiselvästi takaisin muttei suostu vielä myöntämään sitä - 14
Tiijä häntä, 34 vuotta vasta naimisissa ja vieläkin potuttaa, mutta ehkä se siitä ajan kanssa.
- Joulutonttu 1972
Itse olen huomannut että kun on tuollainen vähän viileämpi kausi menossa, siihen auttaa se että keskittyy muihin asioihin elämässä...
Silloin hakeudun kavereiden seuraan esim. lenkkeilyn muodossa, lueskelen yms ns. 'omaa aikaa'.... kun tuota kautta saa itselleen hyvää oloa, sitä jaksaa kummasti jälleen sitä omaa parisuhdettansa...
Jos mietit sitä, mitä parisuhteesi ja kumppanisi sinulle antaa, ota kynä ja paperia ja listaa kumppanisi ja suhteenne plussat ja miinukset. Jos alkaa tuntua siltä että lista menee miinusmerkkiseksi, mieti onko kyse todellakin itse parisuhteesta vai onko elämässäsi jokin muu ns. taitekohta, esim. ikä, elämäntilanne yms...
Muista ettei täydellistä ihmistä ole olemassakaan... ja heti ei saa antaa periksi ! Toisaalta, jos tuntuu ettei kumppani ja parisuhde enää anna mitään, on turha jäädä suhteeseen roikkumaan vaan tavan ja tottumuksen vuoksi.
Tsemppiä ! Joulutonttu 1972 kirjoitti:
Itse olen huomannut että kun on tuollainen vähän viileämpi kausi menossa, siihen auttaa se että keskittyy muihin asioihin elämässä...
Silloin hakeudun kavereiden seuraan esim. lenkkeilyn muodossa, lueskelen yms ns. 'omaa aikaa'.... kun tuota kautta saa itselleen hyvää oloa, sitä jaksaa kummasti jälleen sitä omaa parisuhdettansa...
Jos mietit sitä, mitä parisuhteesi ja kumppanisi sinulle antaa, ota kynä ja paperia ja listaa kumppanisi ja suhteenne plussat ja miinukset. Jos alkaa tuntua siltä että lista menee miinusmerkkiseksi, mieti onko kyse todellakin itse parisuhteesta vai onko elämässäsi jokin muu ns. taitekohta, esim. ikä, elämäntilanne yms...
Muista ettei täydellistä ihmistä ole olemassakaan... ja heti ei saa antaa periksi ! Toisaalta, jos tuntuu ettei kumppani ja parisuhde enää anna mitään, on turha jäädä suhteeseen roikkumaan vaan tavan ja tottumuksen vuoksi.
Tsemppiä !Joulutontun viestissä on järkeä! Juuri noin pitää ajatella ja menetellä - arki on osattava ja uskallettava kohdata, sekä tietysti ELÄÄ!!
- puhtaaltapöydältäavo
Riippuu aika paljon myös siitä, miten siedät ylipääten arkea ja ns. tavanomaisuutta, miten löydät arjestakin mukavia, nautinnollisia asioita.
- ap.
Tuossa on ajatusta jota sopii pohtia. Pidän "omasta arjestani", mutta minulla on tosiaan ollut vaikeuksia sopeutua hänen arkeen. Meillä on erilaisia tapoja, ja koska vietämme paljon aikaa hänen luonaan, arkikin menee enemmän hänen tapojensa mukaan. Olen joustanut, enkä pahemmin edes tuonut esiin miten minä haluaisin asioiden menevän. Molemmat meistä on todennut että pelkäämme kadottavamme itsemme. Taidamme olla liian miellyttämishaluisia, vaikka ainahan pitää vähän joustaa. Ehkä tämän asian pohtimisesta löytyy ratkaisu. Emme edes ole mitenkään loukkaantuvaista sorttia, joten ehkä molempien pitäisi tuoda omia haluja enemmän esiin. Luulisi sen tuovan tyytyväisyyttä. Pitääpä keskustella tuon toisen puoliskon kanssa.
Kiitos vastauksista, sain kaivattua uutta näkökulmaa!
- Daddy Cool
Tuohan on ihan normaali kuvio. Ensin ollaan rakastuneena tiiviisti yhdessä. Sitten on eriytymisvaihe ja karun totuuden tajuaminen - tommonen se nyt on. Vasta sen jälkeen aletaan pikkuhiljaa rakentamaan kumppanuutta realistiselta pohjalta. Tuohon eriytymisvaiheeseen monet suhteet kaatuvatkin tai jäävät sitten etäisiksi. Kriisejä tulee, mutta niiden voittamine lujittaa kumppanuutta.
- erehdyksistä oppii
Olet ihanan realisti :)))
- mies kertoo
Yleisesti ottaen naisilla tuntuu olevan ensimmäisen, toisen ja jos jonkin aikavälin kriisejä. Koko alkuhuuma tuntuu vaikuttavan vain naisiin.
- Kriisinhallitsija
On tärkeää, että parisuhteessa voi olla omana itsenään ja että kumppanisi hyväksyy sunut sellaisena kuin olet. Hommahan lähtee liikkeille itsestäsi - sinun pitää tuntea kuka olet ja mitä haluat. Kun olet tämä asian selvittänyt itsellesi, saat parisuhteeseesi ihan toisen näkökulman. Tämä toimii niin arjessa kuin sänkykamarissa - on hienoa kun sen pystyy jakamaan ihmisenkassa johon todella luottaa.
- eryu
Meillä on nyt vajaat 5 vuotta suhdetta takana, ja kahden kuukauden päästä on häät. Olemme eläneet nyt 2 vuotta saman katon alla, ja siinä jos missä alkaa toisen "miinukset" tulla näkyviin. Mielestäni alkuhuuman aika on sitä, ettei olla täysin omia itsejä toisen edessä. Toisin sanoen silloin jaksetaan vielä antaa itsestä parempi kuva, kuin mitä oikeasti olemme, eikä toisen huonoista tavoista yms. jakseta ottaa nokkiinsa, jos niitä edes nähdään.
Myös meillä on tietynlaisia syklejä läheisyydessä, ja olen huomannut, että ne ovat pitkälti kiinni siitä, kuinka kiireisiä olemme. Stressaantuneina ärisemme toisillemme milloin mistäkin, olemme valmiita syyttämään toista lähestulkoon maailmanlopusta jne. Onneksi syyllistymme siihen kumpikin, joten ymmärrämme toista, kun joudumme toisen hermonpurkauksen kohteeksi. :)
Kuten edellä jo sanottiin, kannattaa silloin muistaa oma elämä, kun oma puolisko tuntuu etäisemmältä. Oman hyvän olon kautta jaksaa taas parisuhteen huonompia päiviä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565680Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222477Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2691832- 1141727
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos261502Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121311Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa381286Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391281Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3471271