ei töihin alle 2500 euron palkalla

LomailijaMies

Mun ei kannata mennä töihin alle 2500 euron bruttopalkalla.Enkä haluakaan.
Kyllä mä töihin meen jos palkka on yli 3000 euroa.

Kolmen tonnin ja 2500 välissä on kiikun kaakun.Jos työ on mieluisaa ja siinä on etenemismahdollisuudet ja on siis it-alaa mihin olen kouluttautunut,niin voisin ehkä suostuakin työelämään.

Nyt on kamalan kylmä ja ei kyllä tee mieli mennä töihin.Autoakaan en osta - syön ne rahat ravintolassa mieluummin =).

Hyvinhän sitä elelee jos on viisinumeroinen summa rahaa tilillä ja tuet pyörii...

Sitäpaitsi jos menisin nyt töihin, joutusin maksamaan lähes 300 euroa kuussa elatusmaksujakin kahdesta lapsesta.Olis kyllä aika ikävää.

Kaunis toi lumihanki on kyllä kun ulos katselee...

295

9108

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -------------------

Mitä kauemmin loisit kotona huolimatta realistisista mahdollisuuksia saada töitä, sitä kauemmas karkaavat mahdollisuudet. Jos ihan vuoden tai sen kuuluisan 500 pv aiot torkkupeiton alla olla, niin voipi olla ettei it-alan ammattilaisen osaamisen ole enää kovin ajantasaista.
      Sitten kun ansiosidonnainen loppuu, on ihan hyvä että on viisinumeroinen tilinsaldo, parempi vielä jos ensimmäinen numero on 9.
      Käsittääkseni jos menet vielä joskus töihin, Kela myös muistaa onnitella sinua työpaikan johdosta takautuvilla elatusmaksuilla. Siinä on myös isosta tilinsaldosta isosti iloa.

• työtön aikuinen

Itselläni on myös IT-alan korkeakoulututkinto, muttei työkokemusta. Työhakemuksia on lähetetty satoja, mutta ei oteta töihin edes vahtimestariksi. Mistä sitä työkokemusta saa jos en kelpaa edes kirjastoon neuvomaan mummoja it-asioissa?

• Naurattaa.
        työtön aikuinen kirjoitti:

Itselläni on myös IT-alan korkeakoulututkinto, muttei työkokemusta. Työhakemuksia on lähetetty satoja, mutta ei oteta töihin edes vahtimestariksi. Mistä sitä työkokemusta saa jos en kelpaa edes kirjastoon neuvomaan mummoja it-asioissa?

Siis toi aloittaja on kyllä kotona loisija, totta. Mutta hänen ainoat arvonsa ovat pankkitili nollilla, haaveet työstä joita ei kiinnosta tehdä ja saa kelan ja sossun perustuet. Täysi luuseri siis. Ammatti: peruskoulun tarkkailuluokan käynyt.

• LomailijaMies
        Naurattaa. kirjoitti:

Siis toi aloittaja on kyllä kotona loisija, totta. Mutta hänen ainoat arvonsa ovat pankkitili nollilla, haaveet työstä joita ei kiinnosta tehdä ja saa kelan ja sossun perustuet. Täysi luuseri siis. Ammatti: peruskoulun tarkkailuluokan käynyt.

HAH HAH HAA!!!! MENITTE VIPUUN KEKSIN KOKO JUTUN PÄÄSTÄNI!!!!!

• Työvoimapula HAH!

Täällä myös korkeakoulutettu ja työtön. 400 hakemusta pitkin Eurooppaa vuoden aikana, ei edes yhtä haastattelua, jos ei Varamiespaskaa lasketa. Ja ei töitä sieltäkään.

Kelpaisi melkein mikä vaan duuni, josta saa kohtuullisen toimeentulon. Tarkoitan nyt edes tonnia käteen kuussa. Postinjaossa ja puhelinmyynnissä ei tätä saa edes bruttona.

Pitää vaan antaa moraalin joustaa rikollisuuden suuntaan, niin hyvin pärjää, ei oikein ole vaihtoehtoa. Naisena varmaan myisin jotakin tiettyä.

• harvassa on joka pys

mikä on tilanteesi pystyisitkäö neuvomaan niitä mummoja siellä kirjastossa.
        Kun aika moni it alan ammattilainen ei miellään kerro mitään todella tärkeää vaan neuvoo vain päälisin puolin juuri ehkä sen verran ettää mummo oppii koneeen käynnistämään.
        Ku todelisuudessa pitäöisi kertoa huomattavasti enemmän ja oikein kädestä pitäen näyttää useamman kerran asiat.
        Siten että mummo pystyisi sitten itsenäisesti hoitamaan tietokoneella myös sähköpostin, kirjoitmella tulostuksen , pankki asiat ja ehkä vielä muutaman keskustelupalstankin .

• kaamoskaappi
        LomailijaMies kirjoitti:

Ei menty. Koska tuet jotka tänä päivänä saa pitää ihmisen hädin tuskin hengissä.
        Totuus on, että työtön joutuu hakemaan ruokaa kirkosta ja Hyvästä Arjesta. Rahaa saa n. 300 e josta pitää maksaa: sähkö, puhelin mahdollinen bussikortti ja muut menot. Esim. lääkkeet.,vaatteet ja RUOKA. Että tällainen on suomemme maa. ÖYHIÄ OLLAAN JA PYSYTÄÄN.
        Suomen todellinen ulkomaanvelka on n. 350 miljardia ja EU sitoumukset 52 miljardia. Repikää siitä URPOT

• onneksi on työtä
        kaamoskaappi kirjoitti:

Ei menty. Koska tuet jotka tänä päivänä saa pitää ihmisen hädin tuskin hengissä.
        Totuus on, että työtön joutuu hakemaan ruokaa kirkosta ja Hyvästä Arjesta. Rahaa saa n. 300 e josta pitää maksaa: sähkö, puhelin mahdollinen bussikortti ja muut menot. Esim. lääkkeet.,vaatteet ja RUOKA. Että tällainen on suomemme maa. ÖYHIÄ OLLAAN JA PYSYTÄÄN.
        Suomen todellinen ulkomaanvelka on n. 350 miljardia ja EU sitoumukset 52 miljardia. Repikää siitä URPOT

Varmaan hyvin harva työttömistä tai työelämästä pudonneista pystyy elämään mitenkään leppoisasti ja loisteliaasti, kyllä ne Kelan ja muut tuet ovat todella pieniä - työttömien tilanteessa ei ole mitään kadehtimista. En ymmärrä, miksi heitä aina mollataan, ettei työt muka kelpaa. Kyllä se on vain niin, että mitä kauemmin kestää työn saaminen pudottuaan työelämästä, sitä vaikeampaa työn saanti on. Jos työtä ei löydy vähintään vuodessa, työttömyys tulee usein vain pitkittymään, kun monet työnantajat ajattelevat, että jokin on vialla kun on ollut niin pitkään ilman työtä. Jotkut työttömät voi olla onnellisessa asemassa, jos on alhainen vuokra, tai kämppä maksettu tai on saanut vanhemmiltaan lahjaksi omistusasunnot (mulla oli tällainen kaveri). Vuokralla asuvat joka tapauksessa ovat useimmiten aika kusessa, varsinkin yksin asuvat, ei ne tuet kummosia ole.
        Käyn itse töissä, ja olen siitä onnellinen, mun talous ainakin romahtaisi, jos joutuisin työttömäksi, eikä säästöjä juuri pääse kertymään vaikka yrittäisi, koska Suomi on kallis maa - asuminen ja ruoka on täällä suhteettoman kallista verrattuna palkkatasoon, ainakin pk-seudulla.
        Kohta ollaan ehkä kaikki kusessa, kun suuret ikäluokat siirtyy eläkkeelle, ja valtion velka todella vain kasvaa, ja EU syö meikäläisten verorahat. Tämä tekemällä tehty ns hyvinvointivaltio (nyk. pahoinvointivaltio) vielä romahtaa EU:n myötä, jos EU ei tajua heittää ulos Kreikkaa ja muita maksukyvyttömiä maita ulos EU:sta, julistaa maksukyvyttömäksi ja palauttaa näihin maihin heidän vanha valuutta. Jos EU uppoaa, Suomikaan ei ole turvassa...

• vanhavaksi

Työttömälle aikuiselle voisin kertoa että vahtimestareiksi otetaan nykyisin enimmäkseen työttömiä rampoja ja muita kovia kokeneita kuntoutettavia,
        jotka muuten putoaisivat työelämän pulkasta kokonaan lumihankeen
        tai joutuisivat veneen alle. Sinullakin on tuossa yhdessä lauseessasi tuo "ei oteta töihin EDES vahtimestariksi". Parikymmentä vuotta sitten vahtimestarit olivat vielä oikeita vahtimestareita, mutta nykyisin työnkuva on muuttunut paljon ja näyttää siltä että alalla on paljon vain pelkkiä "suojatyöpaikkoja", vaikka yhteiskunnan yleinen turvattomuus on lisääntynyt ja vahtimestareiden pitäisi olla turvamiehiä muille.

• sani41
        kaamoskaappi kirjoitti:

Aivan totta, tosin tuo toimeentulotuen perusosa on nyt 461,05 e/kk. Mutta kannattaisko tehdä jotain oman tilanteensa edistämiseksi sen sijaan kun valittaa? Kouluta itseäsi ja aseta tavoitteita. Työttömyysajan voi myös hyödyntää ja joka tapauksessa aika kuluu..

• 9+7
        onneksi on työtä kirjoitti:

Varmaan hyvin harva työttömistä tai työelämästä pudonneista pystyy elämään mitenkään leppoisasti ja loisteliaasti, kyllä ne Kelan ja muut tuet ovat todella pieniä - työttömien tilanteessa ei ole mitään kadehtimista. En ymmärrä, miksi heitä aina mollataan, ettei työt muka kelpaa. Kyllä se on vain niin, että mitä kauemmin kestää työn saaminen pudottuaan työelämästä, sitä vaikeampaa työn saanti on. Jos työtä ei löydy vähintään vuodessa, työttömyys tulee usein vain pitkittymään, kun monet työnantajat ajattelevat, että jokin on vialla kun on ollut niin pitkään ilman työtä. Jotkut työttömät voi olla onnellisessa asemassa, jos on alhainen vuokra, tai kämppä maksettu tai on saanut vanhemmiltaan lahjaksi omistusasunnot (mulla oli tällainen kaveri). Vuokralla asuvat joka tapauksessa ovat useimmiten aika kusessa, varsinkin yksin asuvat, ei ne tuet kummosia ole.
        Käyn itse töissä, ja olen siitä onnellinen, mun talous ainakin romahtaisi, jos joutuisin työttömäksi, eikä säästöjä juuri pääse kertymään vaikka yrittäisi, koska Suomi on kallis maa - asuminen ja ruoka on täällä suhteettoman kallista verrattuna palkkatasoon, ainakin pk-seudulla.
        Kohta ollaan ehkä kaikki kusessa, kun suuret ikäluokat siirtyy eläkkeelle, ja valtion velka todella vain kasvaa, ja EU syö meikäläisten verorahat. Tämä tekemällä tehty ns hyvinvointivaltio (nyk. pahoinvointivaltio) vielä romahtaa EU:n myötä, jos EU ei tajua heittää ulos Kreikkaa ja muita maksukyvyttömiä maita ulos EU:sta, julistaa maksukyvyttömäksi ja palauttaa näihin maihin heidän vanha valuutta. Jos EU uppoaa, Suomikaan ei ole turvassa...

Samaa aihetta käsitellään myös tässä ketjussa:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10241963

Eli pääasiassa tukijärjestelmän vaikutusta työllistymismahdollisuuksiin ja sen sellaiseen..

Lukekaa ihmeessä!!

• dgkjkg
        LomailijaMies kirjoitti:

yllättävää

• täystyöllisetty

työtön aikuinen: Olen mummo, jolla monta lastenlastakin, mutta neuvon nuorempaa sukupolvea it-asioissa. Olen täystyöllistetty, enkä ole päivääkään ollut työttömänä. Päinvastoin, minut haettu kotoanikin töihin. On osaamisesta kiinni työpaikka. Vaikka kuinka olisi korkeakoulututkinto, se ei takaa että osaat myös tehdä töitä.

• Sulla mitään päätä
        LomailijaMies kirjoitti:

edes ole, luuseripummi.

• Nimimerkki13+5=18
        sani41 kirjoitti:

Aivan totta, tosin tuo toimeentulotuen perusosa on nyt 461,05 e/kk. Mutta kannattaisko tehdä jotain oman tilanteensa edistämiseksi sen sijaan kun valittaa? Kouluta itseäsi ja aseta tavoitteita. Työttömyysajan voi myös hyödyntää ja joka tapauksessa aika kuluu..

Kouluttautuminenkaan ei ole ihan noin musta valkoista.

Sanotaan nyt esimerkiksi, että työttömän paras kouluttautumis vaihtoehto taloudellisesti on päästä työvoimapoliittiseen koulutukseen jolloin saa korotettua työttömyyspäivärahaa. Näihin paikkoihin yleensä otetaan keskimäärin se /-20 opiskelijaa ja halijoita saattaa olla hyvinkin lähemmäs 2000 jos koulutus on vähänkään sellainen jonka jälkeen voisi työllistyä tai saada paremmat mahdollisuudet siihen. Näin on itsellä ainakin ollut kun olen hakenut kursseille. Oma työvoimavirkalija on käynyt katsomassa, että paljonko oli hakijoita kurssille jolle olen hakenut ja välillä on ollut ihan järkyttäviä määriä.

Jos joutuu opiskelemaan opintotuen turvin voi opiskelu olla hyvinkin liian kallista, varsinkin jos on perheellinen ja toinenkin aviopuoliso työtön.

Jos taas menee opiskelemaan monimuoto-opiskeluna jolloin on mahdollisuus työttömyyspäivärahaan, mutta ei saa sitä korotettua osaa, joutuu hakemaan koko aika myös töitä sillä opiskelu ei saa olla este työn haulle tai rahan tulo katkeaa. Tämä tarkoittaa myös sitä että olet velvoitettu hakemaan niihin koulutuksiin ja paikkoihin johin Työ- ja Elinkeinotoimisto lähettää sinulle osoituksen. Jos pääset sitten tähän hakemaasi "koulutukseen" se vie aikaa sinulle mahdollisesti tärkeämmästä koulutuksesta etkä voi keskittyä siihen täydellä teholla.

Itselläni on kokemusta näistä kaikista kolmesta vaihtoehdosta ja olen joutunut jättämään kesken juuri nuo opintotuki ja monimuoto-opiskelut joka taloudellisista syistä tai siitä ettei aika riittänyt opiskeluun sen vuoksi kun jatkuvasti joutui turhille "työkkärin" kursseille.

Se että jankutetaan koulutuksen tärkeyttä, niin miksi tukia saa "kotona istumalla" enemmän? Minusta kouluttautumista pitäisi tukea enemmään oli koulutuksen "muoto" sitten millainen tahansa.

Sitten päästään siihen, että miten ihmeessä "ennen muinoin" monet ihmiset siirtyivät työelämään suoraan kansakoulusta ja pärjäsivät/pärjäävät siellä vähäisestä koulutuksestaan huolimatta? Tarvitaanko välttämättä joka ikiseen työhön jumalöattoman korkeata koulutusta?

Ennen työvoimatoimistot lähettivät työttömille työnhaku osoituksia, nyt Työ- ja Elinkeinotoimistot lähettävät ainoastaan (ainakin Raision toimisto) Koulutustarjouksia. Eikös heidän pitäisi ensisijaiseti koittaa työllistää eikä kouluttaa? Nekin koulutus tarjoukset joita minulle lähetetään on joitain työelämään valmentavia kursseja joissa opetetaan kuinka saadaan isot ja pienet kirjaimet tietokoneella. Itse pitää aktiivisesti hakea koulutustarjonnasta ne oikeasti hyödylliset, työpaikoista puhumattakaan. Jotkut ihan yksinkertaiset simppelit työtkin on nimetty työpaikkailmoituksiin niin hienosti ettei varmaan työnantaja itsekään tietäisi mikä paikka on kyseessä ellei itse sitä olisi laittanut.

Kaikki haluavat hakijoiltaan hienoja, pitkälle vietyjä koulutuksia ja vielä sen päälle mielellään 1-5 vuoden työkökemusta. YTässä tulee vain se ongelma että sitten se hakija onkin jo niiden koulutusten jälkeen liian vanha, eli pitäisi tehdä harjoittelijan oman tulean alansa töitä samalla kun siihen kouluttautuu ja vain harva onneas saattaa päästä tälläiseen tilanteeseen ja jaksaa keskittyä vielä molempaan hommaan 110%:sti.

• AAABBB
        Työvoimapula HAH! kirjoitti:

Täällä myös korkeakoulutettu ja työtön. 400 hakemusta pitkin Eurooppaa vuoden aikana, ei edes yhtä haastattelua, jos ei Varamiespaskaa lasketa. Ja ei töitä sieltäkään.

Kelpaisi melkein mikä vaan duuni, josta saa kohtuullisen toimeentulon. Tarkoitan nyt edes tonnia käteen kuussa. Postinjaossa ja puhelinmyynnissä ei tätä saa edes bruttona.

Pitää vaan antaa moraalin joustaa rikollisuuden suuntaan, niin hyvin pärjää, ei oikein ole vaihtoehtoa. Naisena varmaan myisin jotakin tiettyä.

Postinjakaja saa 1700 euroa kuussa . Älä nyt viitsi väittää tuhannesta bruttona

• Viisas ei tajua
        AAABBB kirjoitti:

Postinjakaja saa 1700 euroa kuussa . Älä nyt viitsi väittää tuhannesta bruttona

Tyhmemmät meistä tajusivat kyllä selittämättäkin, että tarkoitti varmaan ilmaislehdenjakajaa.

• toiset pääse helpomm
        täystyöllisetty kirjoitti:

työtön aikuinen: Olen mummo, jolla monta lastenlastakin, mutta neuvon nuorempaa sukupolvea it-asioissa. Olen täystyöllistetty, enkä ole päivääkään ollut työttömänä. Päinvastoin, minut haettu kotoanikin töihin. On osaamisesta kiinni työpaikka. Vaikka kuinka olisi korkeakoulututkinto, se ei takaa että osaat myös tehdä töitä.

Mutta sä olet sitä sukupolvea, joka pääsi töihin kävelemällä vaan jonnekin ja sulle ehti siinä vaiheessa kertyä työkokemusta. Mä ehdin vähän aikaa kokea sen helpon työn saamisen, mutta sitten tuli lama ja vei 17 vuotta saada kunnon työpaikka, viimeisimpään sitten pyydettiin jo.

• ei vielä mummo

Täystyöllistetty on sitä sukupolvea, jolloin töitä vielä riitti - ilman koulutusta tai koulutuksen kanssa. Tarvii olla tavallaisen torvi, ettei tajua, että ajat ovat muuttuneet. Nyt työt karkaa Intiaan, Kiinaan, Brasiliaankin ja muihin halvan työvoiman maihin - täällä on ajettu ja ollaan ajamassa niin monta teollisuuden alaa alas, että turha tulla viisastelemaan, ettei koskaan ole ollut työtön, jos on eri sukupolvea. Nykyään firmat ulkoistaa kaiken mitä vain ulkoistettavissa on, varsinkin isommat kv-yritykset, ja osa hommista, jopa finanssipuolen töistä, siirretään esim. Intiaan. Työskentelen sellaisessa yrityksessä, ja viimeisen 10 vuoden aikana kaikki mahdollinen on ulkoistettu ja vain murto-osa porukasta saa jäädä, muut maksetaan ulos tai muuten vain potkitaan ulos, koska sijoittajat haluavat saada voittoa, paskat ne mitään työntekijöistä välittää, tärkeintä on oman edun tavoittelu ja raha, raha ja raha - työntekijöillä ei ole nykyään mitään turvaa, ennen ammattiliitoillakin oli jotain vaikutusvaltaa, mutta onpa ajat muuttuneet sitten 70-luvun, mummoseni.

• apigina
        Nimimerkki13+5=18 kirjoitti:

Sanotaan nyt esimerkiksi, että työttömän paras kouluttautumis vaihtoehto taloudellisesti on päästä työvoimapoliittiseen koulutukseen jolloin saa korotettua työttömyyspäivärahaa. Näihin paikkoihin yleensä otetaan keskimäärin se /-20 opiskelijaa ja halijoita saattaa olla hyvinkin lähemmäs 2000 jos koulutus on vähänkään sellainen jonka jälkeen voisi työllistyä tai saada paremmat mahdollisuudet siihen. Näin on itsellä ainakin ollut kun olen hakenut kursseille. Oma työvoimavirkalija on käynyt katsomassa, että paljonko oli hakijoita kurssille jolle olen hakenut ja välillä on ollut ihan järkyttäviä määriä.

Jos joutuu opiskelemaan opintotuen turvin voi opiskelu olla hyvinkin liian kallista, varsinkin jos on perheellinen ja toinenkin aviopuoliso työtön.

Jos taas menee opiskelemaan monimuoto-opiskeluna jolloin on mahdollisuus työttömyyspäivärahaan, mutta ei saa sitä korotettua osaa, joutuu hakemaan koko aika myös töitä sillä opiskelu ei saa olla este työn haulle tai rahan tulo katkeaa. Tämä tarkoittaa myös sitä että olet velvoitettu hakemaan niihin koulutuksiin ja paikkoihin johin Työ- ja Elinkeinotoimisto lähettää sinulle osoituksen. Jos pääset sitten tähän hakemaasi "koulutukseen" se vie aikaa sinulle mahdollisesti tärkeämmästä koulutuksesta etkä voi keskittyä siihen täydellä teholla.

Itselläni on kokemusta näistä kaikista kolmesta vaihtoehdosta ja olen joutunut jättämään kesken juuri nuo opintotuki ja monimuoto-opiskelut joka taloudellisista syistä tai siitä ettei aika riittänyt opiskeluun sen vuoksi kun jatkuvasti joutui turhille "työkkärin" kursseille.

Se että jankutetaan koulutuksen tärkeyttä, niin miksi tukia saa "kotona istumalla" enemmän? Minusta kouluttautumista pitäisi tukea enemmään oli koulutuksen "muoto" sitten millainen tahansa.

Sitten päästään siihen, että miten ihmeessä "ennen muinoin" monet ihmiset siirtyivät työelämään suoraan kansakoulusta ja pärjäsivät/pärjäävät siellä vähäisestä koulutuksestaan huolimatta? Tarvitaanko välttämättä joka ikiseen työhön jumalöattoman korkeata koulutusta?

Ennen työvoimatoimistot lähettivät työttömille työnhaku osoituksia, nyt Työ- ja Elinkeinotoimistot lähettävät ainoastaan (ainakin Raision toimisto) Koulutustarjouksia. Eikös heidän pitäisi ensisijaiseti koittaa työllistää eikä kouluttaa? Nekin koulutus tarjoukset joita minulle lähetetään on joitain työelämään valmentavia kursseja joissa opetetaan kuinka saadaan isot ja pienet kirjaimet tietokoneella. Itse pitää aktiivisesti hakea koulutustarjonnasta ne oikeasti hyödylliset, työpaikoista puhumattakaan. Jotkut ihan yksinkertaiset simppelit työtkin on nimetty työpaikkailmoituksiin niin hienosti ettei varmaan työnantaja itsekään tietäisi mikä paikka on kyseessä ellei itse sitä olisi laittanut.

Kaikki haluavat hakijoiltaan hienoja, pitkälle vietyjä koulutuksia ja vielä sen päälle mielellään 1-5 vuoden työkökemusta. YTässä tulee vain se ongelma että sitten se hakija onkin jo niiden koulutusten jälkeen liian vanha, eli pitäisi tehdä harjoittelijan oman tulean alansa töitä samalla kun siihen kouluttautuu ja vain harva onneas saattaa päästä tälläiseen tilanteeseen ja jaksaa keskittyä vielä molempaan hommaan 110%:sti.

Se tosiaan, että työpaikan saadakseen ihmisen täytyy olla jumalattoman korkeasti koulutettu, on yksi huonoon taloustilanteeseen.

• apigina
        apigina kirjoitti:

Se tosiaan, että työpaikan saadakseen ihmisen täytyy olla jumalattoman korkeasti koulutettu, on yksi huonoon taloustilanteeseen.

syy siis...

• Harjoittelijaksi

Mikset pyydä työvoimatoimistoa järjestämään sinulle harjoittelupaikkaa jonnekin itsellesi hyödylliseen paikkaan?

Palkka ei ole kuin päivärahan suurinen siltä 3 kk harjoitteluajalta ja työnantajalle olisit ilmaista työvoimaa, mutta jos asoittautuisit hyväksi työnmtekijäksi, saattaisi siitä aueta sinulle kunnon palkkatyö.
        Moni nuori on päässyt töihin juuri harjoittelupaikan kautta. Jotkut ovat niin ylimielisiä etteivät halua tehdä töitä päivärahan suuruisella palkalla paria, kolmea kuukautta, ja menettävät näin mahdollisuutensa päästä töihin.

• nhgfgbnfvgbf123

Lähdet jollekin muulle alalle! Plain and simple. Se ei ole mikään syy jäädä kotiin loisimaan pummiksi veronmaksajien kustannuksella koska sitä "oman alan" työtä ei löydy. VAIHDAT ALAA ETKÄ JURNUTA!

• hömhöm

Pakko kyllä kommentoida tähän, että eihän se ihan näinkään ole... Esimerkiksi omassa tapauksessani pitää miettiä hyvin tarkkaan kun aika koittaa, palatako työelämään vai ei. On siis vakituinen työsuhde kyllä, tällä hetkellä vanhempainvapaalla. Tällä hetkellä siis kuitenkin noiden vanhempainpäivärahojen lisäksi pienituloisena saa muitakin tukia, mutta työelämään palatessa niitä ei enää tule, ja sitten taas maksettavaksi tulee lasten hoitomaksut bensakulut, eli kyllä todella tarkkaan täällä lasketaan mitä tehdään... Eikä ole kyse mistään työnvieroksumisesta, itse en vaan puhtaasti näe mitään järkeä siinä, että lykkään lapseni hoitoon ja olen itse 8 tuntia päivässä jossain muualla kuin kotona, vaikken rahallisesti voita siinä yhtään mitään, itse asiassa häviän. Eli ei tämäkään niin yksiselitteinen asia ole...

• pieruko pääsi...
        kaamoskaappi kirjoitti:

Elämiseen PITÄÄ jäädä n.450e / kk. Sossu maksaa sähköt- ja kotivakuutuslaskut sekä vuokran loppuosan Kelan asumistuen jälkeen.

• Rip Curl Orbit

"Kyllä mä töihin meen jos palkka on yli 3000 euroa"

Ja silti elät peruspäivärahalla?! Miks musta tuntuu et jokin meni väärin.

• TyötönKemistiFM77
        nhgfgbnfvgbf123 kirjoitti:

Lähdet jollekin muulle alalle! Plain and simple. Se ei ole mikään syy jäädä kotiin loisimaan pummiksi veronmaksajien kustannuksella koska sitä "oman alan" työtä ei löydy. VAIHDAT ALAA ETKÄ JURNUTA!

Alanvaihto ei ole helppoa. Pitäisi olla uusi koulutus ja uuden koulutuksen hankkiminen maksaa liikaa pelkkien tukien varassa opiskeltuna. Joten ei se olekaan niin helppoa ja yksinkertaista. Ottaisit asioista selvää ennen kuin alat jakelemaannäitä "neuvojasi"!

• AlfMelmac

Pastillinmarjat: haettu kotoa töihin. Emävale, kukaan ei ole korvaamaton. Siis pelkkä provo. Bugi koko kirjoituksessa.

• AlfMelmac
        Harjoittelijaksi kirjoitti:

Mikset pyydä työvoimatoimistoa järjestämään sinulle harjoittelupaikkaa jonnekin itsellesi hyödylliseen paikkaan?

Palkka ei ole kuin päivärahan suurinen siltä 3 kk harjoitteluajalta ja työnantajalle olisit ilmaista työvoimaa, mutta jos asoittautuisit hyväksi työnmtekijäksi, saattaisi siitä aueta sinulle kunnon palkkatyö.
        Moni nuori on päässyt töihin juuri harjoittelupaikan kautta. Jotkut ovat niin ylimielisiä etteivät halua tehdä töitä päivärahan suuruisella palkalla paria, kolmea kuukautta, ja menettävät näin mahdollisuutensa päästä töihin.

Selästä nahka irti ja sen jälkeen nahkurinorsille. Se on nyt viidakon laki. Pelkkää kierrätystä, joka muuta puhuu on höynätettävä sinisilmäisyys....Päiväraha = 31 €, siis työttömyyspäiväraha (maksetaan 4:n viikon välein) huima ylläpitokorvaus = 9 euroa per päivä (5 kertaa viikossa). No Paikka kaupungin toisella laidalla: A. Menet pummilla (ainoastaan metro/skuru) B. Maksat matkan. Syötkö työpaikalla: Jos syöt raha ei riitä matkustamiseen jne. Omistusasunto ja velkaa = toimeentulotukea ei tipu. Asuntolainan korko ja yhtiövastike miinus omavastuuosa ja jää alle 250 €/kk = ei tipu. Miten kannattaa, jos A. Ei ole säästöjä, B. Varakkaat vanhemmat, C. Koplaat mummoja, wesrendiläisiä, työstätulijoita jne.

• Työvoimapula HAH!
        Viisas ei tajua kirjoitti:

Tyhmemmät meistä tajusivat kyllä selittämättäkin, että tarkoitti varmaan ilmaislehdenjakajaa.

Ja me kaikkein tolloimmat tajusimme, että tarkoitin sanomalehtien yöjakoa.

• prööööööööt

Takautuvista eläkemaksuista en ole vielä kuullutkaan.

• Työtön Äiti
        Nimimerkki13+5=18 kirjoitti:

Mulle ei työkkä lähetä ees noita..Johtuen siitä et niitte tulee halvemmaks pitää mut kotona kasvattamassa lapsia kun laittaa kursseille ja laitattaa lapset päivä hoitoon.
        Sitä odotellessa et saan sen työpaikan, kun ei niitä työpaikkoja ole..
        En oo ees siivoojaks enkä kaupan kassalle kelvannu ja oman alan töitä ei oo jos ei yrittäjäks rupea ja siihen en kyl nyt ole viel valmis lähtemään..
        Ja suoraan koulun penkiltä mentii kortistoon ja siitä valmistumisestaki tulee keväällä jo 5 vuotta.....

• myyjä
        Työvoimapula HAH! kirjoitti:

Itse puhelin myyjänä ja bruttotulot 7 ja 10 tuhannen euron välissä/kk, että kyllä siitä puhelinmyynnistä toimeentulon saa.

• äyyyyyyyyy

ite saan 2500 kuussa ja rahat ei riitä mihinkään. työmatkakin 60 kilsaa. auton pitää olla hyvä siihen menee rahaa. jos lopettaisin työt voisin myydä auton. en tiedä onko tässä mitään järkeä.

• johtaja.K

Niin ei kannata koko elämää opiskella en minäkään palkkaisi 30 vuotiasta joka hakee ensimäistä työtää.

olisit jättänyt makoilut opiskelu aikana ja hakeutunut töihin.

ylensä vielää korkeasti koulutettut luulevat itsestään liikaa

• tuulihuminoi
        LomailijaMies kirjoitti:

Sun kannattais mennä psykiatrille...

• per/nuppi
        pieruko pääsi... kirjoitti:

Elämiseen PITÄÄ jäädä n.450e / kk. Sossu maksaa sähköt- ja kotivakuutuslaskut sekä vuokran loppuosan Kelan asumistuen jälkeen.

Niin pitäisi. Käytännössä tuo ei pidä paikkaansa joka puolella Suomea. Tyttäreni perhe jossa molemmat opiskelee ja on yksi lapsi joutuu koko perhe elämään suunnilleen tuolla summalla. Sossu ei maksa mitään vuokrasta eikä sähköstä. Ei mistään muustakaan. Harkinnanvaraisena ovat joskus saaneet esim. hammaslääkärirahaa.

• Tämä selvä
        myyjä kirjoitti:

Itse puhelin myyjänä ja bruttotulot 7 ja 10 tuhannen euron välissä/kk, että kyllä siitä puhelinmyynnistä toimeentulon saa.

Niin 7 € ja 10000 € välissä

• asentaja

Kyllä on surkeat palkat it-alalla jos ei meinaa edes 3 tonttuun päästä. pitäiskö sun luumusukka lähtee raksalle tienaamaan.

• MIlitantti Antti

Eikös suomalaisten keskiansiot pyöri siinä 3.000 kieppeissä / kk?
        Ja-ei tuo viisinumeroinen luku tilillä ole nykyisin paljoakaan! Vaikka sitten olisi 99.000. Veikkaan, että joka toisella on tuo summa vähintään muodossa tai toisessa. Ja lisäksi vielä useimmat töissä. Itse olen lähtenyt aina siitä, että ei ole mikään PAKKO olla töissä. Silloin ei tule mitään paineita. Nytkin olen työelämässä ihan huvikseni, kun on mielekäs, vapaa työ, hyvä palkka ja mukavat työkaverit.
        Ja, omaisuuttakin tarpeeksi ja tililläkin vähintään se viisinumeroinen luku.
        Menihän minulla siihen tilanteeseen päästä parikymmentä vuotta, mutta, kun siihen koko ajan pyrkii, niin pääsee kuka hyvänsä. En näillä kehu retostele, vaan edes minun elintasooni pääsee kuka vaan haluaa! Eri asiat ovat nuo surkuttelijat- niitä aina on, surkutella osataan ja kadehtia muttei ole sitä rahantekotaitoa eikä työhaluja! Lomailijamiehelle täydet pinnat!!! Oli sittten provo tai ei. Sitä paitsi, ei tuosta kirjoituksest apitäisi kenenkään provosoitua. Ainakaan negatiivisessa mielessä!

• 8 numeroinen ok!
        MIlitantti Antti kirjoitti:

Ja-ei tuo viisinumeroinen luku tilillä ole nykyisin paljoakaan! Vaikka sitten olisi 99.000. Veikkaan, että joka toisella on tuo summa vähintään muodossa tai toisessa. Ja lisäksi vielä useimmat töissä. Itse olen lähtenyt aina siitä, että ei ole mikään PAKKO olla töissä. Silloin ei tule mitään paineita. Nytkin olen työelämässä ihan huvikseni, kun on mielekäs, vapaa työ, hyvä palkka ja mukavat työkaverit.
        Menihän minulla siihen tilanteeseen päästä parikymmentä vuotta, mutta, kun siihen koko ajan pyrkii, niin pääsee kuka hyvänsä. En näillä kehu retostele, vaan edes minun elintasooni pääsee kuka vaan haluaa! Eri asiat ovat nuo surkuttelijat- niitä aina on, surkutella osataan ja kadehtia muttei ole sitä rahantekotaitoa eikä työhaluja! Lomailijamiehelle täydet pinnat!!! Oli sittten provo tai ei. Sitä paitsi, ei tuosta kirjoituksest apitäisi kenenkään provosoitua. Ainakaan negatiivisessa mielessä!

Kyllä toi 5 numeroinen luku tilillä on ihan mukava!
        100,00 Euroa !

• ei yhteiskunnan elät
        MIlitantti Antti kirjoitti:

Eipä oo millitantti antti oikein realisti. Vai on joka toisella melkein sata tuhatta muodossa taikka toisessa. Ja suomalaisten keskiansiot 3000, huh hei. Enpä oo itsekään saanut peruspalkkaa tuohon summaan vaikka tietotaitoa löytyy ja työelämää koluttu yli 30 vuotta. Jos uskotte siihen, että joka toisella vastaatulevalla on keskiansio 3000 euroa, niin kyllä elätte aikamoisessa fantasiamaailmassa. Suurin osa suomalaisista on tavallisia työtätekeviä, siivojia, kassoja, bussikuskeja, sairaanhoitajia yms. joiden palkka ei yllä lähellekään tuota summaa. Itsekin kyllä saan vuosiansioista laskettuna tuon summan, mutta se vaatiikiin normaalin työajan lisäksi 400-500 h ylitöitä. Yhteiskunnan järjestelmän vikahan se on että tuollaiset luuserit onnistuvat nostamaan yhteiskunnan tukia, vaikka töitä olis tarjolla ja rahaa tilillä. Ja sitten syytetään maahanmuuttajia, kun on omissakin tälläisiä härskejä tyyppejä. Mutta kuinkahan todenperäistä lomailijamiehen teksti mahtaa olla? Tulee väistämättä mieleen, että on vaan haluttu retostella. Kyllähän se kostautuu viimeistään siinä vaiheessa, kun ei tule kuin kansaneläkettä muutama satanen-miinus verot. Kannattaa pistää korkeakorkoiselle kasvamaan, että on sittekin mistä ottaa.

• 7878888

Missä niin lukee että ansiopäivärahan nauttijan ei tarvitse maksaa elatusmaksuja ? Kyllä vouti ne kuule hakee vaiika sun tililtäsi, ja kovan koron kera. Siksi toisekseen säästöistä ei ole paljon iloa siinä vaiheessa kun sossu haluaa tietää taloustilanteesi. Ja ne rahat katsotaan takautuvasti toimeentulotukea hakiessa. Siksi toisekseen aika surkea provo koko kirjoitelma.

• örinääää

Toivottavasti sinulle ei käy hyvin. Lintzari ja paskahousu olet.

• nuku hyvin

Joo, jos sä olisit olemassa, en sua ottaisi palkkalistoilleni. En ottaisi ketään, joka on makoillut laiskana nirsoillen. Ottaisin nokkelan virolaisen tai venäläisen. Ne on terävää ja ahkeraa sakkia eivätkä ekaksi pyydä huippupalkkoja vaan näyttävät mihin pystyvät. Sinä peräkammarin poju olet se, jota kukaan ei halua eli olet virtuaaliammattilainen.

• I loinen

Olet loinen!!!

• ei loinen
        I loinen kirjoitti:

Olet loinen!!!

Yhdyn nimim. nuku hyvin sanoihin.

• tyhmiä olette

Myykää myös maanne näille nokkelille kavereille.

• lore77

Moi. Töihin ei aina kannata lähteä. Valtio on hoitanut asiat niin, ettei ainakaan syrjäseudulla asuvan kannata tehdä mitään, jos palkka on huono. Joku siivooja tms saa ehkä noin 1200e kuussa käteen. Työmarkkinatuki lapsikorotuksineen on noin 600e käteen. Työpaikalle on 50km matkaa. Nyt kun taas dieselin hintaa nostettiin, niin päivässä menee työmatkoihin n. 12e päivässä. Sen kun kertoo 20 päivällä tulee 240e. Lapsi pitää viedä tarhaan. Pienillä tuloilla noin 60e/kk. Tästä kun laskee, niin työnteon kannattavuus on n.300e/kk. Tähän ei ole laskettu auton muita kuluja, kuten lisääntyneet huoolot, ja rengaskulut. Julkista liikennettä meilläpäin ei ole. Kohta saadaan maksaa vielä varmaan ruuhkamaksujakin, kun työmatkalla tulee 1-2 autoa vastaan päivässä. Kiitti vatusti katainen.
      Mutta onhan se mukavampi kotona köllötellä, ja harrastaa/liikkua luonnossa.

• suht tyytyväinen

Riippuu tapauksesta. Nettopalkka laitoshuoltajana eli "siivoojana" on n. 1800 euroa viikonloppulisien kanssa. Elän yksin, lapset jo maailmalla. Autoa ei ole , työpaikka lähellä. Edulliset asumiskulut. Asumistukea en varmaankaan saisi vaikka olisin päivärahalla.
        Itse teen mieluummin tätä työtä kun lasken ja stressaan koko ajan mikä tuki on taas loppumassa jne.
        Ps. rahaa riittää joskun matkusteluunkin.

• Urmakas 09
        suht tyytyväinen kirjoitti:

Riippuu tapauksesta. Nettopalkka laitoshuoltajana eli "siivoojana" on n. 1800 euroa viikonloppulisien kanssa. Elän yksin, lapset jo maailmalla. Autoa ei ole , työpaikka lähellä. Edulliset asumiskulut. Asumistukea en varmaankaan saisi vaikka olisin päivärahalla.
        Itse teen mieluummin tätä työtä kun lasken ja stressaan koko ajan mikä tuki on taas loppumassa jne.

Hyvä nimimerkki suht tyytyväinen (11.2.2012 klo 11.06).Juuri tällaisia kirjoituksia tarvitsemme ja tällaisia ihmisiä. Onnea sinulle !

• mitä se painaa
        Urmakas 09 kirjoitti:

Hyvä nimimerkki suht tyytyväinen (11.2.2012 klo 11.06).Juuri tällaisia kirjoituksia tarvitsemme ja tällaisia ihmisiä. Onnea sinulle !

Hän on kuitenkin muiden armoilla päivittäin ylempien ihmisten jotka tekevät suunnitelmia tuotannon tai palvelurakenteiden tehostamiseksi- (tunnollinen työntekijä, ahkera aikaan sava)

• idänihmeet

Minun eläkkeeni on noin 1300 euroa puhtaana kuukaudessa. Syyskuussa lennän kauko-itään. Toukokuussa takaisin. Minulla on suomessa vanha mökki. Siinä pärjään hyvin kesällä. Kulut aasiassa ovat minimaaliset verrattuna kotimaahan. Edestakainen lento maksaa noin 800 euroa. Tekee noin 100 euroa kuukautta kohden. Asuminen maksaa noin 200 euroa kuukaudessa. Ruuan hinta on tosi halpaa. Vaatekulut pienet. Suomessa en pärjäisi eläkkeelläni. Sitten kun en enää pysty matkustamaan, tulen yhteiskunnan hoidettavaksi kotikuntani vanhustentalolle. Tähän tilanteeseen olen nyt tyytyväinen.

• Nimimerkki 3+15=18

Olin 13kk torimyyjän ja sain bruttona tuon 1200 €/kk ja voin sanoa että siitä lähti talous huonompaan suuntaan kuin sitä ennen työttömänä. Kertyipähän eläke edes vähän (kirjaimellisesti).

1400 kk on aluksi ihan hyvät tulot veroprosentin ollessa vielä pieni, mutta pidempään työsuhteeseen ei kannata lähteä alle 1500 euron kk palkalla. Isompi olisi vielä parempi.

jos lähtee alle 1400 euron kk palkalla töihin kannattaa nostaa veroprosenttia ainakin 2%-yksikköä niin saapahan edes jouluna sitten jouluruoka- ja joululahjarahaa verottajalta.

• m

Miten ihmeessä sä saat 600€ käteen työmarkkinatukea? Meidän isäntä sai 257€/kk ja siinä oli jo kahden lapsen lapsikorotus.

• Nimimerkki20+18=38
        m kirjoitti:

Miten ihmeessä sä saat 600€ käteen työmarkkinatukea? Meidän isäntä sai 257€/kk ja siinä oli jo kahden lapsen lapsikorotus.

Vaimo saa (Kelalta) työttömyyspäivärahaa käteen 582,72 ja minä (PAM:sta) ansiosidonnaista 651,08 euroa ja molempiin sisältyy lapsikorotus yhdestä lapsesta. Meillä ei ole omaisuutta, eikä minkäänlaisia sivutuloja.

Asumistukea saamme 135,84 €/kk ja vuokra meillä on 610 euroa.

• suht tyytyväinen
        mitä se painaa kirjoitti:

Hän on kuitenkin muiden armoilla päivittäin ylempien ihmisten jotka tekevät suunnitelmia tuotannon tai palvelurakenteiden tehostamiseksi- (tunnollinen työntekijä, ahkera aikaan sava)

Niinhän kaikki palkkatyössä olevat on. Minä myyn työpanokseni työnantajalle ja elätän siitä saaduilla rahoilla itseni. Eläkekin karttuu tasaista tahtia. En halua olla työnantajan asemassa. Heilläkin on velvoitteensa. Helpompi olla palkkalaisena.

• AlfMelmac

Laitossiivoojaksi ei enää pääse, jos ei ole tutkintoa. Ennen oli toisin, mutta nyt. Pääkaupunkiseudulla pääsee siivoomaan, mutta kerralla pari tuntia eikä edes joka arkipäivä - revi siitä.

• jk

vai iin

• LomailijaMies

• kmk16

Haiskahtaa ja vähän pahasti provosoivalta SUOMI 24 toimittajan kirjoittelulta jotta kyniin saataisiin vipinää...

• ...

Kyllä täällä kynät varmaan vipeltää ilman ylläpitäjän provojakin. Turhaa luuloa..

• hölökynkölökyn..

LomailijaMiehen kirjoituksessa ei mitään todellisuus pohjaa.. huomaahan tuon kun tarkkaan lukee. Haluaa kait herättää vain keskustelun. JO se että hyvä ansiosidonnainen ei oikeuta tukiin kun siihen ei edellytyksiä huonommallakaan..

• Ärsyt...tää

nuku hyvin, ei sitten varmaan palkkaa niitä virolaisia ahkeruudesta huolimatta sitten "koeajan" jälkeen ;)
      Reilu peli rosvojen kesken.

Totuus on, että Suomessa vaan laiskat pärjää ja tyhmät maksaa, pitäisi tukiin tulla loppu niin johan löytyisi työntekijöitä!

• "wakaa wanha wäin.."

Hö, vanha kansan viisaus sanoo "laiskuus on suuri lahja kun sen vaan osaa käyttää hyväksi".. kaikki ei osaa ja tuonkin voi tulkita monella tavalla.

• lt

totta. mitä moisille laiskureille tukia maksamaan kun eivät mitään teekkään. ei moinen oikein ole että moni laiskottelee tukien turvien kun "pärjäävät niillä paremmin".
        mutta pohjoisessa on sitten taas se että on matkaa sen verran enempi, niin saa miettiä että mikä kulloinkin on kannattavaa ja mikä taas ei.

• h64g53f

Ilmeisesti olet sitten sen mukavan, vähintään 3 k€ palkan ja hyvät etenemismahdollisuudet omaavan työn arvoinen?

Oletko jo peruskoulun oppimäärän saanut loppuun suoritettua?

• LomailijaMies

• Tälläisiä viestejä ei pitäisi edes julkaista!
      Provosoivia ja tässä näkee nykysuuntauksen....onko tässä tulevaisuus?.
      Työn teko on nykyisin työpaikalla oleskelua.

• sepiv25

ääliö mikä ääliö loinen...

• LomailijaMies

• 44 vuotta alle 2500,

Lomailijamiehelle: Ootko ajatellut miten tuut toimeen sitten eläkeiässä, eipä taida olla hääppöistä elämänmeno sitten.
      Itse olen ollut 44 vuotta työelämässä ja eläköitynyt vuosi sitten. Eipä tuo eläke nyttenkään kovin kummoinen ole mutta itsetunto on hyvä.
      En voi ymmärtää ihmisiä jotka loisivat yhteikunnan varoilla ja maksattavat muilla elämisensä. Itsekunnioitus täytyy olla pahasti kateissa.

Häpeä ajatuksiasi.

• Joo, makaile vain.
      Kun jäät eläkkeelle,ei taida montaa sataa tulla eläkettä.

• Ei hätää

Kuka elää siihen saakka? Eläkeikä on kohta 75 vuotta. Ainakaan miehillä ei ole hätää eläkkeen suuruudesta.

• työtön-74

Niin ja nykyisin tarjolla on vain typeriä työkokeiluja ja -harjoitteluja, joista ei edes saa palkkaa....ei juuri kiinnosta. Saahan 9 ekeä päivä muka ylläpitokorvausta, joka ei riitä edes kuluihin (kulku työmaalle autolla ja syömiset). V.....ta koko touhu ja tällainen ihmisten hyväksikäyttö..ihan se ja sama, antaa olla.

• sani41

On se kuule paljon parempi vaihtoehto olla jossain työllistymistä edistävässä toimenpiteessä kuin antaa periksi ja olla tekemättä mitään. Esim. ohjaavia koulutuksia arvostellaan usein hömppä koulutuksiksi. Ne on tarkoitettu ihmisille jotka eivät tiedä mitä tekisivät, omat tavoitteet eivät ole selvät ja onhan se aivan järjenmukaista että jos ei tiedä mitä haluaa ei taatusti saavutakaan mitään! Täytyy ensin tietää mitä haluaa tehdä ja jos ei tiedä , selvittää sitä yhdessä muiden kanssa. Sen jälkeen laatia konkreettinen suunnitelma tavoitteeseen pääsemiseksi ja sitten sitoutua tavoitteeseensa. Aika yksinkertaista.

• Saathan sinä sen

työttömyyskorvauksen sen 9€ päälle. Oletko sitä mieltä ettei työttömällä ole mitään velvollisuutta tehdä yhtään mitään korvauksensa eteen. Tällä nykytyylilläsi sinulla ei ole edes mitään mahdollisuutta saada työn syrjästä kiinni. Miltä tuntuu tuleva mahdollisesti vuosikymmenten mittainen elämä luuserina?

• Nimimerkki18+16=34
        Saathan sinä sen kirjoitti:

työttömyyskorvauksen sen 9€ päälle. Oletko sitä mieltä ettei työttömällä ole mitään velvollisuutta tehdä yhtään mitään korvauksensa eteen. Tällä nykytyylilläsi sinulla ei ole edes mitään mahdollisuutta saada työn syrjästä kiinni. Miltä tuntuu tuleva mahdollisesti vuosikymmenten mittainen elämä luuserina?

Kuka idiootti palkaisi työntekijän kun sen saa joko:
        A) Harjoitelijan ilmaiseksi Työ- ja Elinkeinotoimistosta.
        - Näillä työttömyys luvuilla saa helposti vielä hommaan koulutetun ja jopa työkokemuksen omaavan henkilön. Tämä henkilö ei saa työstään kuitenkaan TES:n mukaista korvausta Työ- ja Elinkeinotoimistosta.

B) Palkkatuella jolloin 99.9% näistä työntekijöistä saa korvaukseksi vain sen summan jonka työnantaja saa korvausta Työ- ja Elinkeinotoimistosta.
        -Ensinnäkään palkkatuki EI OLE TARKOITETTU OLEMAAN KOKO PALKKA VAAN OSA SITÄ JA NÄIN TUKEA TYÖNANTAJAA MAKSAMAAN OIKEAA PALKKAA. Näillä työttömyys luvuilla saa helposti vielä hommaan koulutetun ja jopa työkokemuksen omaavan henkilön. Tämä henkilö ei saa työstään kuitenkaan TES:n mukaista korvausta Työ- ja Elinkeinotoimistosta.

Näiltä työntekijöiltä odotetaan kuitenkin täyttä työpanosta, mutta oletetaan että he tekevät sen pienemmällä korvauksella kuin "normaalissa" työsuhteessa olevat työntekijät. Mistä työstä kohtuu korvaus on 1009,40 €/kk (Max työttömyys päiväraha yhden lapsen lapsikorotuksella 829,40 180 euron korotusosa yhteensä kuukaudessa)? Pitää vielä muistaa että tuosta 829,40 eurosta menee veroja 20% eli siitä jää käteen vain 651,08 euroa eli kuukausipalkka onkin näin ollen vain 831,08 euroa. Ei oikein kuulosta kohtuuliselta korvaukselta juurikaan mistään työstä. Sitten vielä kun monessa paikassa tämä maksetaan kahdessa osaasa, kuun 15. päivä ja kuun viimeinen päivä. Siinä sitten koita selvitä laskuista kun mahdollisesti jo vuokra on enemmän kuin puolet tuosta määrästä. siinä sitten koitat säästää osan jotta voit maksaa vuokran kun saat toisen puoliskon "palkasta".

Ainoastaan ulkomailta tulleet työntekijät saattavat tulla (laittomasti) halvemmaksi kuin nämä kotimaiset hyväksikäytetyt työvoimavaihtoehdot.

Sitten vielä ihmetellään miksi yhteiskunnassa menee huonosti.

• It-alalla

Aloittajan tilanne on juuri tällä hetkellä, että töihin ei kannata mennä. Lapset kuitenkin kasvavat ja uutta naista ei löydy, kukapa huolisi tyhjäntoimittajan. It-alalla kehitys kulkee aimo harppauksin. Koita ainakin lisäkouluttautua työttömänä ollessasi. Ehkä et saakaan edes niitä huonompipalkkaisia töitä sitten, kun olosuhteet muuttuvat. Yksinäisen aikuisen miehen sossu unohtaa ensimmäisenä.

• 3200 kk hankkiva =)

Kylläpä joku hölmö taas yritti sohaista muurahaispesää tyhmällä provolla heh heh hee.
      Jos tuo olis totta .. NIIN..

- olet paska isä, tuollaisella ei lapsia sais olla !
      - hanki uusi ammatti jos noin tiukkaa tekis heh !!
      - tuollaista paskiaista ei kukaan edes työporukkaansa huolis, jolle se työ olis noin vastenmielistä !!!
      - millä ihmeellä menet sinne ravintolaan syömään, kävellen, bussilla vai herroina taxilla ????
      - ei ne sinunkaan viisinumeroiset siellä tilillä kauan kestä jos ravintolassa käyt syömässä ja esim taxilla ajat =)
      - minullakin viisinumeroinen tililläni, vaikken ole it alalla heh !!!!!
      - niin kuinka sinne ravintolaan pääsee jos on lumuhanki ulkona ?
      - taidatkin olla joku sellainen kebab mies joka asuu kebab baarin takahuoneessa heh heh heee..

Keksippäs uusi mukava provo taas ensi viikonlopulle, minun lähdettävä nyt töihin =)
      -

• -----erseitä

Minulla tulot muistaaksen 3250 tai 3350 eur/kk. Siitä ei kyllä mitään 99000 euroa pysty säästämään. Olen ollut vakituisessa työssä 30 v ja olen 55 vuotias, IT-alalla. Palkat ovat jääneet hyvin jälkeen ainakin meidän firmassamme. Työnantaja on huono maksaja, menee toimialan mukaan. 2 lasta minullakin, nuorempi täyttää pian 18 v. Säästöni ovat peräisin perinnöistä. Kallein auto, jonka ostin vajaa 10 v sitten, maksoi melkein 9 v vanhana muistaakseni 10500 euroa ja senkin ostin ekalla perintörahallani jonkun verran lisää rahaa laitoin.
        Nyt ei jääm mittään säästöön, koska muija ei rahoita (tahallaan) oikein mitään.
        Se laittaa omaan säästöönsä rahoja ilmeisesti eroa varten. Oman asunnon osti jo pikkukaupungista. Omassa asunnossa sentään asumme, Helsingissä.
        Itselläni on juuri tuon verran lähinnä perinnöistä kertyneitä rahoja kiinteää maaomaisuutta jakamattomasta kuolinpesästä.
        Ei ole häävit palkat eikä enää juuri pysty vaihtamaan työpaikkaa. Työttömyys saattaa uhata 3 v päästä.
        Aloittajan tapaus on mahdollinen: Saanut jostain jo nuorempana perinnöksi omaisuutta. Ainakaan sossusta ei tule yhtään rahaa, jos on pankissa rahaa muutama tonni. Taitaa olla, etä eipä juuri satasia enempää saa pankkitilillä olla.

• Kun ruvetaan kerran

kehumaan numeroilla niin kehutaan sitten. En ole töissä, kun ei tarvitse sellaisia miettiä. Omistamissani 8 asunnossa hyvät vuokralaiset ja asunnot maksettu aikoja sitten. Pörssiosakkeiden arvo tällä hetkellä vielä kuusinumeroinen luku mutta kun Suomi alkaa nousta, on siinä luvussa 7 numeroa ja kaikki ennen desimaalipilkkua. Ja jos tuntuu vielä vaatimattomalta niin vaimolla on vieläkin suurempi salkku. Tämä kaikki on vieläpä totta. Täytyis vaan muuttaa johonkin vähän lämpimämpään maahan tästä luuseriparatiisista.

• p
        Kun ruvetaan kerran kirjoitti:

kehumaan numeroilla niin kehutaan sitten. En ole töissä, kun ei tarvitse sellaisia miettiä. Omistamissani 8 asunnossa hyvät vuokralaiset ja asunnot maksettu aikoja sitten. Pörssiosakkeiden arvo tällä hetkellä vielä kuusinumeroinen luku mutta kun Suomi alkaa nousta, on siinä luvussa 7 numeroa ja kaikki ennen desimaalipilkkua. Ja jos tuntuu vielä vaatimattomalta niin vaimolla on vieläkin suurempi salkku. Tämä kaikki on vieläpä totta. Täytyis vaan muuttaa johonkin vähän lämpimämpään maahan tästä luuseriparatiisista.

Jokainen tyylillään. :D

• Ei kai tuo
        p kirjoitti:

Jokainen tyylillään. :D

nyt aivan toivottomalta vaihtoehdoltakaan kuulosta. Vaihtaisin osani milloin vain enkä varmaan jäisi Suomeen jäätymään ja kateellisten v ittuilua kuuntelemaan.

• p
        Ei kai tuo kirjoitti:

nyt aivan toivottomalta vaihtoehdoltakaan kuulosta. Vaihtaisin osani milloin vain enkä varmaan jäisi Suomeen jäätymään ja kateellisten v ittuilua kuuntelemaan.

Ei kuulosta.. kenellä sellainen vaihtoehto on. Ihan oikeasti kenellä on tuo vaihtoehto niin se on heille arkea eikä sitä TÄÄLLÄ kuuluteta. Se kuuluu luonnollisesti elämään ilman kehumista.
        Ihmisiä luullaan jostain syystä aina kateelliseksi jos satutaan sanomaan asiasta poikkeava mielipide.

• mulkuin

saatanan lusmu!! sun kaltasten paskiaisten takia me rehelliset työn tekijät joudutaan maksamaan helvetisti veroja että joku saatanan hipinretku voi lorkoilla kotona ja neppailla kiveksiään. Hirtä ittes neukku lippuun vitun leväperse. Tulis nyt vaan iso sota ja tappais tollaset kusipäät. Jumala kirotkoon sossun ja kelan paapomisen. Helvetti että pistää vihaks. Tukehdu paskaas. joku provo viesti toi kyllä on mutta VITUTTAA silti kaikki helvetin lusmuhipit.

• ölyfhgöledn

Voi miten sööttiä sanailua. Itsekään en viitsi käydä töissä, kun sijoitukset poikivat ihan riittävän toimeentulon. Menemällä töihin veisin joltakulta 300 000 työttömältä mahdollisuuden työllistyä, ja heille kysymys on toimeentulon turvaamisesta. En vastaanota mitään työttömyystukia, sitä varten pitäisi ilmottautua kortistoon, jolloin työpaikka kilahtaisi ammattialaltani heti saman tien. Minun mielestäni oikea ja moraalinen ratkaisu on jättää hommat niille, jotka tarvitsevat työtä elääkseen. Itse tyydyn sitten aikanaan vähän pienempään eläkkeeseen ja muhkeaan sijoitussalkkuuni.

• LomailijaMies

• Pääsi viiraa??
        LomailijaMies kirjoitti:

Lopeta tuollainen joka peräkkäin kirjoituksesi!Et kai tajua mitä elämää oikeastaan tienaa mukavasti..Joo työttömänä kiva laiskaa kotona ja viettää paljon mut ei se aina auta vaikka voisin korkeintaan maksimi 2v työtön kyllä..Tarvitsen silti rahaa jos haluaisin todella enempää varaa.Elän yksin edelleen ja ei ole lapsia joten minulle pärjäisi hyvin työmarkkinatuella koska opiskelen..Perheellinen tarvitsee tietysti rahaa töissäkäyvä sitä saa,että riittävästi kulut kuukaudessa.En voisi sanoa,että töitä saa "helppo nakki" helposti vaikka onhan yritetty vaikka 10 kerta hakemuksia tuloksetta.Näin on tämmöisen elämää.Jos valmistumiseni jälkeen en saisi töitä tai työtilanne huonosti niin pakkohan hakea toiseen alaa opiskelemaan.

• veroprosentti 27

Hei lomailijaMies

Oletko koskaan ajatellut mistä ne sinun tukesi rahat tulevat..tuskin taivaalta. Yhteistä Suomea tässä pusketaan eteenpäin ja vastuu tulevista (sinunkin) tukipäivistäsi on meillä jokaisella veronmaksajalla. Minua ihmetyttää sinun(kin) ajattelutapasi, että "yhteiskunnalla on velvollisuus elättää kaikki joille työ ei ole mieluisaa/ei saa tarpeeksi liksaa ym". Katsos valinta ja erityisesti vastuu on sinun etsiä ne mieluisat työt ja jos ei löydy hakeutua muun alan töihin tai kouluttautua lisää - niitä mahdollisuuksia on pilvin pimein. Ennen aikaa tukien avulla eläminen koettiin häpeänä ja alentavana - nyt niitä jopa sanotaan "eduiksi". Muista, että me työssä kävijät maksamme sinunkin etusi joka ainoa kuukausi omasta tilipussistamme.
      Työniloa sinullekin ja tervetuloa tasavertaiseksi yhteiskunnan jäseneksi ja veronmaksajaksi.

• sellasii..

Äitinpojat hakevat äitin lompsalta. Säälittää tollaset 20-25 nuoret.
        Äitikään kun ei voi muutakun auttaa..

• mustamaria

Mitähän tukia hlö tarkoittaa, jos ansiosidonnaista työttömyys pv.rahaa niin sillä luultavasti aika moni voikin elää ihan hyvin, muussa tapauksessa ei taida oikein onnistua, peruspv.raha on sen 500e kk, useilla yksinasuvilla koko summa menee asumiskuluihin, vuokra vesi sähkö, ei jää siis mitään. Tähän sitten tulee asumistuki, joka asunnosta riippuen pyörii siellä 200-300e hujakoilla. Silläkös sitten elelee samoin kuin 2000- 3000 palkalla.. Jos aloittajalla on rahaa tilillä ja hän koettaa anoa lisä tuloa sos.toimesta niin eipä onnistu kun ne rahat katsotaan omaisuudeksi minkä voi kuluttaa, tietoja ei voi salata koska tiliotteet on pakko esittää. Niin ja jos hän nyt saisikin toim.tulotuen jotenkin niin hänen kokonaistulonsa asumiskulujen jälkeen jäisi pyörimään siinä 400-450e luvuissa, ei sillä ihan kovin leveästi elele. Ihan hyvin eläisi jo jos jäisi asumisen jälkeen n.800-1000e. Vaan ei ainakaan minimitukien varassa voi jäädä.

• Palkkatyötä haluava

Tuollaiset provosoivat puheet aiheuttavat sen, että oikeasti työttömät saavat syyttä laiskan työtävieroksuvan maineen. Työttömiä ja syrjäytettyjä syyllistetään muutenkin aivan liikaa!

• työtön-74

Hyvä kommentti. 10 pistettä ja papukaija merkki. Olen kanssasi samaa mieltä.

• nohh...,,..,.

Ne on yksinkertaisesti _tyhmien ihmisten_ puheita...Olisikin erittäin hellyttävää, jos itsekin olisi niin tyhmä, että voisi ajatella tuollaisen aloituksen kaltaisen
        anonyymikirjoittelun olevan merkki vaikka siitä, että jollakin tyhmällä teinillä ei ole muuta tekemistä äitinsä tekemään ruokaa odotellessaan ja siinä vailla mitään huolia, mutta kun se ei näytä olevan sitä se systemaattinen vihakirjoittelu, vaan todellisuudessa varmaankin systemaattisten umpikahjojen kateellista herjaamista tässä anonyymissa netissä, mikä kohdistuu milloin työssä käyviin, milloin työttömiin ja milloin mihinkin, mutta aina jokatapauksessa täysin viattomiin ja aina väitteillä jotka eivät pidä paikkaansa...

Tää sairas foorumi Suomi24 sallii esimerkiksi toiminnon "viestin jakaminen": Minä esimerkiksi kysyisin, että jos kirjoitan kommentin tälle julkiselle anonyymifoorumille, niin miksi minun pitää sietää kirjoittajia, jotka levittävät valhetietoa, jotka roikkuvat ilmeisimmin kaiken aikansa tällaissa nettipaikoissa ja joilla ei ole mitään sisäsyntyistä kritiikki- ja suodatuskykyä älyllisesti sellaista kohtaan, että mitä näkevät?

Itse en ole työttömien ongelmista mouhannut. kun itselläni ei ole sellaisesta erityistä kokemusta, mutta ainakin näemmä tän foorumin etusivulle ylläpidosta joku jatkuvasti nostattaa vihakirjoituksia työttömiä kohtaan. Hyvä sauma varmaan herjaajille, että kun vaikka mä tulen kirjoittamaan... Hyvä sauma valehdella japuhua paskaa. Itse en ikinä ole etiikaltani ollut sitä tasoa tai issään määrin sellainen, että katsoisin olevani oikeutettu häiriökäyttäytymiseen missään.

• Haistakaa percc

Matalapalkka-alat on oikea ongelma. Jos bruttopalkka on 1500€/kk tai alle niin surkeaa elämää on. 1500-2000€ bruttokin on aivan liian vähän. Palkkaeroja pitäisi saada kurottua, ei se voi mennä niin , että toiset tienaa 4000-6000€/kk aivan tyhjän toimittamisesta kun taas raskaasta työstä voi saada pahimmillaan 1200€/kk korvauksen.

Itsekin olen sitä mieltä, että alle 1300€/kk palkalla ei kannata töitä tehdä, jos vielä elatusmaksuja niin sitten ei alle 1500-1700€/kk palkallakaan.

Itse tienaan kk-työntekijänä huimat 1500-2000€/kk ja kyllä nihkeää on näillä tuloilla perheellisellä miehellä. Onneksi duuni on sentään kevyt ja helppo.

• ----- erseitä

Mielestäni 1500 euroa palkkaa / kk voisi olla raja, josta vähemmän ansaitsevat laskettaisiin työttömiksi. Näin saataisiin totuus esiin työttömyydestä!
        Nykyään on pätkä- ja osa-aikatöitä aivan liian paljon, sekä hyvin pientä palkkaa saavia.
        TYÖTTÖMYYStilastoille vaadin siis oikeaa laskutapaa!

• ajatuksia....,,.

Jaa? Mä taas en usko yhtään siihen, että kukaan tienaisi 4000-6000 euroa "aivan tyhjän toimittamisesta" jos kyseessä on palkkatyö, vaan kyllä siinä täytyy jo olla kyseessä työ, jossa on suuri vastuu ja usein myös sellainen koulutuspohjavaade, että hommiin ei mikään laiskantallianen voisi edes sikäli päästä, että jos ei ole kouluja käynyt, mikäli jos joku sellaista palkkaa saa. On totta, että monista ns. duunarihommista saa työn raskauteen nähden aivan liian alhaista palkkaa, mutta jostakin syystä duunareita ei vaan usein kiinnosta miettiä sitä, että kun he työpaikkansa oven päivän jälkeen sulkevat, ovat he vapaita kuin taivaanlinnut käyttämään lopun päivänsä miten käyttävät, eikä kukaan soittele perään, mutta toisin taas on monilla vaikka akateemisilla, joille saatetaan soitella vaikka keskellä yötä, että onkos se ja se juttu jo valmiina ja joiden työ ei ole sidottu tiettyyn työaikaan, vaan palkattomiin ylitöihin pitää jäädä aina, kun tilanne sitä vaatii.

Mitä elatusmaksujen maksamiseen tulee, niin aina olen ihmetellyt että mitäs sitä sellaisiin tilanteisiin joutuvat edes lapsia siittävät, jos kakaroidensa hyvinvoinnista vastuun ottaminenkin kerran inisyttää kyseisenlaisia elatusavuista uikuttavia semimiehiä - Miehet kantaa vastuun lapsistaan, eikä ulise elatusmaksuista, eikä edes tee lapsia, jos ei vastuu niistä kiinnosta - ei yhteiskunta ole mikään varaäiti ihmisille, eikä sillä ole mitään velvollisuutta olla sellainen!

Ps. Minä olen tehnyt mm. 1300:n euron palkkatyötä ja muistaakseni nautin siitä todella paljon, koska vaikka tein n. 20 tuntia viikossa lähes säännönmukaisesti ylitöitä, oli työ mielekästä. En myöskään kärsinyt talousvaikeuksista siinä tai kärsinyt mitään puutetta mistään, koska minulle on itsestään selvää, että köyhä asuu vuokralla ja joku tonni palkkaa riittää ihan hyvin, jos on pienet menot, eikä autoa ja jos ei erityisiä statusjuttuja kaipaa... Eri asia tietysti sitten, että jos on perhettä tai muuta, mutta ne perustetaan minun mielestäni omaa tilannetta silmällä pitäen vakaan harkinnan jälkeen - jos edes perustetaan, eikä sillä tavalla että "väännänpä tässä esim. viisi muksua ja uikutan sitten, että milläs mä nyt pärjään, kun oho kävi vahingot...".

Itse en ymmärrä, että miten minkään ihmisen mielestä 2000:n euron palkka voisi olla pieni... Jos ajatellaan, että menot on suhteutettu siinä tuloihin ja asumiskulut korkeintaan 700 kuussa, mistä palkasta lisäksi sitten verottaja veis esim. nyt vaikka 25 prosenttia, niin jäähän siinä tonni rahaa: ruokaan 500 euroa kuukaudessa riittää vaikka kymmenpäiselle perheelle ( lapsietuuksien lisäksi..) ja jäljellä jäävällä 500:lla eurolla ostaa perheen vaatteet, harrastaa ja kaiken muun, mitä perhe tarvitsee.

Tietysti jokainen toivoo, että jossakin vaiheessa tienaisi töillä mukavasti ja jäisi vähän edes ylimäääräistäkin, mutta siinä on sitten kyse siitä, että millainen osaaminen on ja siten, että mitä palkkaa voi vaatia. Esimerkiks minä en kehtaisi ottaa vaikka 4000:n euron palkkaa mistään työstä, koska vaikka olen akateeminen, kuuluu ne hommat ylemmän tutkinnon suorittaneille ja meritoituneille, mutta kyllä uskon, että 5000 ainakin tienaan siinä vaiheessa, kun olen 50- vuotias. Ihan normia, koska on se kouluttautuminen uhrauksiakin vaatinut.

Ja kun paljon on köyhänäkin joutunut elelemään,ilman mitään luxuksia ja siis siten köyhänä ja ilman yhteiskunnan tukia, niin on järkyttävää, jos joku väittää, että 2000 euroa kuukausipalkkaa työstä olisi erityisen vähän: liian vähän se olisi korkeintaan työstä, missä vaadittaisiin ihmistä tekemään työkkärituilla ammattilaisten hommia puoli- ilmaiseksi ja missä työntekijä tietäisi, että oikea palkka kokkemukseen ja koulutukseen nähden olisi puolet enemmän ja liian vähän se olisi työstä, joka olisi fyysisesti todella kuormittavaa, kuten monien duunareiden hommat...

• Eyiööhfdwtioöhfetuoo
        ajatuksia....,,. kirjoitti:

Jaa? Mä taas en usko yhtään siihen, että kukaan tienaisi 4000-6000 euroa "aivan tyhjän toimittamisesta" jos kyseessä on palkkatyö, vaan kyllä siinä täytyy jo olla kyseessä työ, jossa on suuri vastuu ja usein myös sellainen koulutuspohjavaade, että hommiin ei mikään laiskantallianen voisi edes sikäli päästä, että jos ei ole kouluja käynyt, mikäli jos joku sellaista palkkaa saa. On totta, että monista ns. duunarihommista saa työn raskauteen nähden aivan liian alhaista palkkaa, mutta jostakin syystä duunareita ei vaan usein kiinnosta miettiä sitä, että kun he työpaikkansa oven päivän jälkeen sulkevat, ovat he vapaita kuin taivaanlinnut käyttämään lopun päivänsä miten käyttävät, eikä kukaan soittele perään, mutta toisin taas on monilla vaikka akateemisilla, joille saatetaan soitella vaikka keskellä yötä, että onkos se ja se juttu jo valmiina ja joiden työ ei ole sidottu tiettyyn työaikaan, vaan palkattomiin ylitöihin pitää jäädä aina, kun tilanne sitä vaatii.

Mitä elatusmaksujen maksamiseen tulee, niin aina olen ihmetellyt että mitäs sitä sellaisiin tilanteisiin joutuvat edes lapsia siittävät, jos kakaroidensa hyvinvoinnista vastuun ottaminenkin kerran inisyttää kyseisenlaisia elatusavuista uikuttavia semimiehiä - Miehet kantaa vastuun lapsistaan, eikä ulise elatusmaksuista, eikä edes tee lapsia, jos ei vastuu niistä kiinnosta - ei yhteiskunta ole mikään varaäiti ihmisille, eikä sillä ole mitään velvollisuutta olla sellainen!

Ps. Minä olen tehnyt mm. 1300:n euron palkkatyötä ja muistaakseni nautin siitä todella paljon, koska vaikka tein n. 20 tuntia viikossa lähes säännönmukaisesti ylitöitä, oli työ mielekästä. En myöskään kärsinyt talousvaikeuksista siinä tai kärsinyt mitään puutetta mistään, koska minulle on itsestään selvää, että köyhä asuu vuokralla ja joku tonni palkkaa riittää ihan hyvin, jos on pienet menot, eikä autoa ja jos ei erityisiä statusjuttuja kaipaa... Eri asia tietysti sitten, että jos on perhettä tai muuta, mutta ne perustetaan minun mielestäni omaa tilannetta silmällä pitäen vakaan harkinnan jälkeen - jos edes perustetaan, eikä sillä tavalla että "väännänpä tässä esim. viisi muksua ja uikutan sitten, että milläs mä nyt pärjään, kun oho kävi vahingot...".

Itse en ymmärrä, että miten minkään ihmisen mielestä 2000:n euron palkka voisi olla pieni... Jos ajatellaan, että menot on suhteutettu siinä tuloihin ja asumiskulut korkeintaan 700 kuussa, mistä palkasta lisäksi sitten verottaja veis esim. nyt vaikka 25 prosenttia, niin jäähän siinä tonni rahaa: ruokaan 500 euroa kuukaudessa riittää vaikka kymmenpäiselle perheelle ( lapsietuuksien lisäksi..) ja jäljellä jäävällä 500:lla eurolla ostaa perheen vaatteet, harrastaa ja kaiken muun, mitä perhe tarvitsee.

Tietysti jokainen toivoo, että jossakin vaiheessa tienaisi töillä mukavasti ja jäisi vähän edes ylimäääräistäkin, mutta siinä on sitten kyse siitä, että millainen osaaminen on ja siten, että mitä palkkaa voi vaatia. Esimerkiks minä en kehtaisi ottaa vaikka 4000:n euron palkkaa mistään työstä, koska vaikka olen akateeminen, kuuluu ne hommat ylemmän tutkinnon suorittaneille ja meritoituneille, mutta kyllä uskon, että 5000 ainakin tienaan siinä vaiheessa, kun olen 50- vuotias. Ihan normia, koska on se kouluttautuminen uhrauksiakin vaatinut.

Ja kun paljon on köyhänäkin joutunut elelemään,ilman mitään luxuksia ja siis siten köyhänä ja ilman yhteiskunnan tukia, niin on järkyttävää, jos joku väittää, että 2000 euroa kuukausipalkkaa työstä olisi erityisen vähän: liian vähän se olisi korkeintaan työstä, missä vaadittaisiin ihmistä tekemään työkkärituilla ammattilaisten hommia puoli- ilmaiseksi ja missä työntekijä tietäisi, että oikea palkka kokkemukseen ja koulutukseen nähden olisi puolet enemmän ja liian vähän se olisi työstä, joka olisi fyysisesti todella kuormittavaa, kuten monien duunareiden hommat...

on totta, että korkeapalkkahommiin vaaditaan usein pitkää koulutusta, mutta ei se pitkä koulutus voi olla peruste järjettömille palkoille. Useissa hommissa vastuu ym. ovat selityksiä ja lapsuksia sille, että voidaan nostaa isoa palkkaa. Esimerkkinä terveyskeskuksen yleislääkäri. Homma ei käytännössä vaadi sen erikoisempaa tietotaitoa kuin esimerkiksi sairaanhoitajilta löytyy, silti palkka tupla verrattuna s-hoitajiin.

Samaa vikaa on isojen kauppojen päälliköillä, joiden hommissa kyllä pärjää monin konstein ja hommat esim.ketjukaupoissa rullaa melkoisen omalla painollaan.

• Lissu78
        Eyiööhfdwtioöhfetuoo kirjoitti:

on totta, että korkeapalkkahommiin vaaditaan usein pitkää koulutusta, mutta ei se pitkä koulutus voi olla peruste järjettömille palkoille. Useissa hommissa vastuu ym. ovat selityksiä ja lapsuksia sille, että voidaan nostaa isoa palkkaa. Esimerkkinä terveyskeskuksen yleislääkäri. Homma ei käytännössä vaadi sen erikoisempaa tietotaitoa kuin esimerkiksi sairaanhoitajilta löytyy, silti palkka tupla verrattuna s-hoitajiin.

Samaa vikaa on isojen kauppojen päälliköillä, joiden hommissa kyllä pärjää monin konstein ja hommat esim.ketjukaupoissa rullaa melkoisen omalla painollaan.

tähän vois lisätä esimerkiks kansanedustajat, ei ihan palkka vastaa työnkuvaa..

• palakkaa polokkaa
        Lissu78 kirjoitti:

tähän vois lisätä esimerkiks kansanedustajat, ei ihan palkka vastaa työnkuvaa..

Oletko sinä toiminut sitten kansanedustajana, kun tiedät sen työnkuvan? Minä en ainakaan alkaisi olemaan kovin halvalla kansakunnan sylkykuppina.

• Eikä pienipalkkaisen

pitäisi muutenkaan pentuja tehdä kun ei kuitenkaan pysty niistä kunnolla huolehtimaan.

• zxz.
        ----- erseitä kirjoitti:

Mielestäni 1500 euroa palkkaa / kk voisi olla raja, josta vähemmän ansaitsevat laskettaisiin työttömiksi. Näin saataisiin totuus esiin työttömyydestä!
        Nykyään on pätkä- ja osa-aikatöitä aivan liian paljon, sekä hyvin pientä palkkaa saavia.
        TYÖTTÖMYYStilastoille vaadin siis oikeaa laskutapaa!

Mikä on nettopalkka....se ratkaisee..Bruttopalkoista on turha puhua.

• zxz.
        ajatuksia....,,. kirjoitti:

Ei 2000 eur. ole vähän, mutta 5000 on jo liikaa..ei semmoista summaa pitäisi maksaa kenellekään, eikä ainakaan millekään akateemiselle tyhjäntoimittajalle..

Ilmaisen koulutuksen ovat saaneet, ja on ruokittu ilmaiseksi aikuisikään asti, nykyisessä koulujärjestelmässä.. Kunnon palkka kuuluisi niille jotka tuolla pakkasessa ovat tekemässä hommia.

• Kjfstokdtokgdrikgri
        palakkaa polokkaa kirjoitti:

Oletko sinä toiminut sitten kansanedustajana, kun tiedät sen työnkuvan? Minä en ainakaan alkaisi olemaan kovin halvalla kansakunnan sylkykuppina.

Sylkykuppina siellä on lähinnä sellaiset, jotka eivät osaa käyttäytyä tehtävän edellyttämällä tavalla mm.vapaa-aikanaan. Itseaiheutettua siis ja kyllä ne 4000-5000€ kk-palkat mielestäni korvaa ylimitoitetusti näiden omien mokien aiheuttamat ns.julkisuuskuvaongelmat. Ja otetaanpa huomioon vieltä aivan valtavat viimevuosien palkankorotukset kansanedustajille, ei niitä pysty ihan oikeasti perustelemaan millään muulla kuin selittelemällä jonninjoutavia.

• todella hämmästynyt

Idiootti. Tuonko verran välität omista siittämistäsi lapsista, että tunnet rasittavaksi huolehtia niistä! Varmasti olit m.... ojossa valmis tekemään niitä tuskin sua raiskattukaan on! Kaikkia se Herra ruokkii, kun sinunlaisia!

• Se on ihan eri asia, että kannattaako mennä töihin alle 2500 euron kuukausipalkalla, kuin se, että onko rahkeita odottaa kenenkään tarjoavan sitä yli 3000 euron kuukausipalkkaa.

Kovin monet ovat kateellisia tyypeille, jotka nettoavat ihan mukavasti IT-alan töillä. Olen itse todennut, että kukaan ei estä tulemasta alalle. Aika usein vaan pitää olla näyttöä edes jostain osaamisesta.

• iloinen duunari

ei munkaan kannattaisi mutta kun on pakko! Hoitajan palkat kun on pieniä:( Mistä sä arvelisit saavan hyvää palkaa ilman koulutusta?..Mitkään tuet ei anna 3000e kk kohden..

• tämmösii..

Mitä mieltä olet jos verottomana jää n 800e. käteen 2viikossa? Plus 3 vuoro ja
      lyhyet viikonloppu vapaat ainoastaan. Tietysti "kesälomat" 4vko talvilomat pekkaset.
      Mutta palkka on aika pieni? Kannattaako mielestäsi?

• ......

Nythän kuljemme "väinämöisen jalanjäljillä" ja tuuletetaan! Näin ainakin uuden presidentin onnittelulaulussa.
      Mitähän se "mainos TV:ssä mahtaa tarkoittaa, jossa lihava ukko tulee kaupasta ja sanoo: "ostin kuukauden maksalaatikot kerralla ja rahaa on"

• Sitähän se ..

Ei kerkee syödä muuta kuin lämmitettävää ei se laiskakaan voi olla kun rahaa on.

• köyhenpi

voipi 500pv jälkeen työ 1500kk maistuu sullekin kun toinen vaihtoehto on peruspäivä raha ja tuet 500-900kk mutta lepäile vaan jos väsytää ei se multa oo pois

• Entinen työtön!

Mielestäni kannattaa mennä duuniin, sillä laitanpa tähän oman palkkakehitykseni noin suunnilleen. Asia on nimittäin niin että jos makoilet kotona, tuet tulee korkeintaan vain pienenemään tai inflaatio syö ne, mutta jos lähdet duuniin ammattitaito kasvaa ja kouluttautumalla samalla pääset jo taas vähän paremmille palkoille.. Eli kuten yritystoiminnassa, saattaa ensimmäinen ja toinen vuosi olla tappiollinen, mutta pitemmän päälle alkaa sitä massiakin tulemaan. Eikä ne tässä tapauksessa käytännössä tappiollisia ole, enemmänkin fifty-sixty joten mitään et ainakaan menetä menemällä töihin. Samalla elätät itse itsesi, joten et ole niin riippuvainen meistä muista. Jos olet onnistunut säästämään tilillesi viisinumeroisen summan rahaa, luulisi että olisit kaukonäköinen ja tajuaisit että elämää ei kannata ajatella vain kuukauden päähän. Toki jos se on se, mitä isäsi perinnöstä on jäljellä, niin sitten ymmärrän näkökantasi, mutta se on taas samalla tuhon tie.

2005 1100/kk
      2006 1600/kk
      2007 1650/kk
      2008 1950/kk
      2009 2100/kk
      2010 2600/kk
      2011 3100/kk
      2012 ????

• GGESKOO

Tulee Keskoon töihin tietokonealalle johonkin tytäryhtiöön IT-osastolle niin palkkakehitys on kuin kuolleem aivosähkökäyrä. Näin yli 20 v talossa olleen vakaa kokemusperäinen tieto. Ehkä 5 ekan vuoden aikana tuli käytännössä kaikki korotukset ja sen jälkeen vain jotain 2-4% vuosittaisia yleiskorotukset.

• AlfMelmac

Millä alalla vuodessa 500 euron palkankorotus? Provoilua ja kusetusta. Aikoinaan 80-luvun alussa elektroniikka-alalla korotus tuntipalkkaan oli 75 penniä ja lliiton osuus 25 penniä, mutta ei näitäkorotuksia tullut edes joka vuosi. Nokian kaapelikonetehtaalla oli 45 mk/h ja vakiporukka sanoi, että on huonot liksat.

• itse pidän rajana 1400€ jos tulot jää alla sen verojen jälkeen. Niin työnteko ei kannata. Näin se vaan on.

• Mietipä myös sitä

No entäs se koulutus? Onko sitä, kun esität vaatimuksiasi?

Ja joutenolostasi ei kerry työeläkettä.

• zxz.

Älä höpise koulutuksista.. On kyse työstä. 1400 € netto on aika kohtuullinen raja mikä pitäisi työstä maksaa, 8 tunnin työpäivästä.

• solsken19

ite olin 8kk lomautettuna omasta pyynnöstä, koska mittari tuli täyteen tekemäni alan töistä joita olin 15 vuotta tehnyt. en edes kussut firmaani päin tuona aikana. liitosta sain sen tonnin käteen kerran kuussa ja kakkien laskujen yms jälkeen eihän siitä mitään käteen jäänyt, mutta akut latautu varsin hyvin.

• man from street

No ei varmaan kannata! Itse ole 55v sälli.Olen vapaaehtoisesti työtön,vaikka tuskin kukaan enää tämän ikäiselle,kouluttamattomalle mitää duunia tarjoaa..Käräjäoikeus päätti rangaista minua aikoinaan verottajan pyynnöstä,tuli korvausmaksuja valtiolle aika reippaasti.Noh,työnteon lopetin tietty siihen,kuka hullu lähtee töihin siitä "riemusta" että saat itsellesi käteen ehkä 10-20e/kk??? Mutta minullahan pyyhkii periaatteeessa hyvin.Ajelen autolla,maksan merinäköala-asunnostani lähellä rantaa noin 30e/kk,ilmaiset lääkkeet/lääkärikulut,kaikki sairauskulut 0e.En ryypiskele,joten pienestä tulosta jää vielä säästöönkin kuukausittain.Etelässä käyn joka vuosi 2-3 kertaa.Olen yrittänyt kysellä u-ottomieheltä,josko voisi poistaa tuon loppusumman,niin voisin vaikkapa osallistua yhteiskunnan talkoisiiin omalta osaltani.Mutta se ei kuulemma käy! Ei sellaista "voi tehdä"!! No se taas sopii minulle hyvin,voin treenailla ja pitää itseni hyvässä kuosissa,herään kun huvittaa,katselen joskus aamulla kun rahvas laahustaa pakkasessa bussipysälille värjöttelemään..Minua ei moiset huolet paina,kiitos tinkimättömän yhteiskuntajärjestelmämme! Välillä ostelen antiikkia/taidetta,designia,ja myyn hyvällä voitolla,ja sitten eikun Karibialle risteilemään!Ainut mitä pitää muistaa on,että pitää pankkitilinsä aika matalalla,muuten sieltä viedään rahat..Kun oikein katselen tätä tilannettani,niin minullahan on kaikki mitä tarvitsen,enkä käy leipäjonoissa,vaikka monet jopa ravintolanpitäjät käyvät sieltä hakemassa raaka-aineita yrityksensä keittiöön..Ja tilanteeni jatkuu,koska verottaja antaa vuosittain minulle jostain syystä noin 200e veronpautusta,minkä Vouti vie,saadakseen jatkaa ulosottoa.Toisinsanoen he "varmistavat" sen että elelen loisena loppuikäni..So What,I like it! (tuomioistuimen määräämät korvaukset ovat "elinkautiset",niistä ei selviä 5:sä vuodessa)

• Hengen Jätti?

Olipa mauton provo.
      Tosin aloittajan kaltaisia sosiaalipummeja on yhteiskunnassamme kohta sen verran, ettei Kreikan tarvitse pitkään enää olla yksin konkurssin tehneiden joukossa.
      Aika monta "tavista" saa töissä käydä, että tuon aloittajaluuserin kaltainen saadaan verovaroin kotonaan hengissä pidettyä. Tuossa suhteessa voisi ajatella, ettei Suomi ole köyhä eikä kipeä, vielä.
      Ihan älyissäänhän tuo aloittaja ei prvonsa kanssa muutenkaan ole. Kotona notkuvaa ns. atk-ammattilaista ei tarvitse kukaan, tarjontaa on ja jos tuo luuseri jotain osaisi niin töissähän se olisi ja tili kohdallaan.
      Reppana luulee, ettei elaritkaan tavoita kun kotona pleikan kanssa vääntää:). Ei sillä viisinumeroisella 127,35,- euroa ihan ällöttävän hyvää autoa kaupasta saa joten parempi kokata puuroa ja syödä riisiä kotona.

• töihin päin

Juu en mäkään haluaisi kreikan tyyliä ja elää polttopullojen seassa.
        Harja käteen vaikka jos ei muuten natsaa töissä.

• jpe jpe
        töihin päin kirjoitti:

Juu en mäkään haluaisi kreikan tyyliä ja elää polttopullojen seassa.
        Harja käteen vaikka jos ei muuten natsaa töissä.

Ja kuka maksaa tuosta harjatyöstä? Siivoojalle pitäisi maksaa 1600-1800€/kk.

Jos kaikki työttömät yli 250 000 menisi siivoamaan tarvittaisiin 250 000 * 1 800€ = 450 000 000€ joka kuukausi, mistä tuollaiset rahat otettaisiin?

Olisi se tietenkin hienoa ja siistiä, jos jokaisessa rappukäyttävässä olisi oma siivoja pyyhkimässä pölyt 24h, mutta oletko valmis maksamaan 200-300€/kk enemmän vuokraa, jotta niille voittaisin maksaa palkka?

Vai pitäisikö työttömien mennä ilmaiseksi siivoamaan? Vai sillä 418€/kk päivärahalla? Niinkö?

Miksi yrityksemme sitten maksaa siivousfirmalle, kun työttömät voivat siivota meillä ilmaiseksi? Annetaan potkut kaikille siivoojille ja otetaan ilmaisia työttömiä tilalle. Tai voisivat samat siivoojat, jotka nyt tekevät työtä 1800€/kk palkalla, jatkaa tekemään samaa työtä ilmaiseksi. Eikö se olisi hienoa?

Miksi tämä pitäisi rajoittaa vain siivoushommiin? Tarvitsemme ihmisiä kassaan ja kuljettajiksi, jne.. Joten annetaan potkut kaikille myyjille, kuljettajille jne.. ja pakotetaan tekemän työttömät tekemän samat hommat ilmaiseksi!!!

Ai niin, niinhän jo tehdään nytkin. Työvoimatoimisto pakottaa työttömiä ilmaisiin työharjoitteluihin ja jotkut yritykset vuositolkulla toimivat pelkästään ilmaisella harjoittelijatyövoimalla.

Miksi ihmisiä palkata vakituiseksi, kun on ilmaista orjatyövoima tarjolla ???

• LomailijaMies

• Eläketilistäsi

näet sitten ahkeruutesi, nauti siitä. Vai alatko ahkeraksi 70-vuotiaana? Saattaa olla tuo it-osaamisesi hieman kyseenalaista markkinoiden tarpeisiin nähden tuolloin.
      Kaikenmoissii tyhmiä.

• hyvä hyvä

Meillähän elää tällätavoin kokonaisia väestöryhmiä mitä tässä on ihmeellistä.
      Suomen suvaitsevaisuus on hieno asia, harmaata taloutta yritetään kitkeä.
      Miksiköhän jotkut yrittävät välttää veroja kaikkihan on meillä yhteistä eikös.
      Haavistokin kertoi miten Afrikan köyhä on etusijalla suomen köyhään verraten.
      Talouskasvua ei tarvita teollisuus voi muuttaa Kiinaan täältä saastuttamasta.
      Ehdotankin verojen rajua nostoa vähintään puolet palkasta veroon, muuten emme
      voi harjoittaa tätä kokomaailman auttamista ja suvaistevaisuutemme pitää turvata.
      Aletaan vaan vaatia kaikkia me olemme sen ansainneet syntymällä suomeen.
      Vallataan taloja suojellaan hiiriä ja syödään heiniä kaikilla on hyvä olla.
      Ihanne yhteiskuntamme on kohta valmis

• Että näin..

Kokonaisesti mitä Suomalaista työntekijää verotetaan kaikkien elintarpeiden kautta
        niin on eri mitä ilmoitat veroprosentiksi työnantajalle. Kohta ollaan kaikkinensa kokonaisesti siellä missä bensan ja dieselin vero-ototkin kulkee..? Eli pääsääntöisesti veroa.? Käteen jää minulle poikamiehellä vuodessa aika lähelle 0 euroa vaikken matkaile ja asun pienesti ja ei ole ketään elätettäviä. Auto on dieseli
        joka on pieni paha ja käyn töissä kuitenkin kolmessakin vuorossa. Että hyvin ne rahat menee 50-50. hyvin laskettu minun kohdalla? Muita elätettäviä vielä niin
        miinukselle mentäiisiin komiasti..

• ttt...

Olen huomannut saman, että loisimalla pääsee paremmille ansioille kuin matalapalkka alalla, jos on elatusvelvollinen. Itse olen samassa tilanteessa, mutta kuitenkin aloitin Tev harjoittelun kautta kolmannen sektorin työt. Kuusi kuukautta harjoittelua ja sitten palkallisena. Tilit eivät ole päätähuimaavia, mutta ei ole oikein menojakaan ja elatusmaksut minimaaliset, kela maksaa osan. Tämä on oikeistaan sellaista lorvailua, iso ero johonkin kolmevuorotyöhon. Itse olen sitä mieltä että jotain on tehtävä, eikä heittäytyä lorviksi. Voi olla että jonain paivänä uurastus
      palkitaan.

Ymmärrän kyllä ihmisiä jotka laskevat työn kannattavuutta erotilanteissa, ei se kannata iskälle eikä äiskällekkään, persnettoa.

• ie

Taidat olla sossun elätti. Elä missään tapauksessa maksa elatusmaksuja, sillä tuskin lapset on sulle.

• miukumaukumiu

No kaikkea sitä kuulee!!!!! Itselläni on alempi korkeakoulututkinto ja 2013 ylempi korkeakoulututkinto taskussa. Olen koulutustani vastaavassa työssä, mutta palkka silti vain n. 2500 bruttona. Olen palkallani ihan hyvin pärjännyt, säästöönkin jäänyt. Jos jäisin kotiin nautiskelemaan, niin sitten ottaisi ohraleipä. Varsinkin silloin, jos peruspäivärahalle putoaisin. Jos sitten vielä haluaisin töihin, olisi aika vaikea päästä, kun vaadittaisiin tilille siitä, miksi minua ei ole huolittu töihin. Nykyisin minulla on vakinainen toimi, mutta hakiessani aikanani vakinaista tointa minulta vaadittiin selitystä jopa sille, miksi minua ei oltu vakinaistettu aikaisemmin. Millä sen perustelen. No hitsi vieköön kotikaupungissani pääsi vasta työhaastatteluun toimia varten oltuaan ensin viisi vuotta määräaikaisena. Että sellaista.

Onneksi meillä on kuitenkin molemmat töissä, niin perheen elättäminenkin sujuu. Vaikka taitaa mieheni työpaikallakin lähiaikoina YT-neuvottelut alkaa. Mutta jos hän työttömäksi jää, toivoisin ainakin kovasti, ettei jäisi kotiin lumihankia ihastelemaan.

Mutta jokainen elää, kuten haluaa.....

• Viittuuntunut varakas

Mitä te marisette paskahousut opiskelkaa lisää ni tarvi palkoista kitistä!

• kaikki kouluun joo..

opiskelkaa opiskelkaa joo tää se ongelma suomessa on.. opiskellaan saatana kaikki insinööreiks ja sit mietitään kuka tekee normaalit työt että tää maa pyöris ei helvetti teitä helsingin herroja kun ei mikään riitä!!!

• neiti27

noniin!!
      Itse olen tällä hetkellä työttömänä ja joka vuosi sama juttu että olen työttömänä marraskuusta helmikuun loppuun, kiitos kausiluontoisen työn. aina ennen olen saanut töitä tähän työttömyysaikaan, mutta jostain syystä tämä on nyt ollut ankeaa aikaa.
      Palkkani on pieni työssäni, vaikka olen sitä jo kuus vuotta tehnyt. Saan verojen jälkeen kuukaudessa käteen about 1200e.
      Nyt sinnittelen työttömyyskorvauksille joita saan liitosta. Alle 900e jää kuukaudessa käteen. Asumistukea saan huimat 49e... johtuen siitä että asun liian isossa asunnossa yksin, vaikka vuokra on samaa luokkaa kun 35neliöinen yksiö Turussa. Itselläni on siis 53neliöinen kaksio.
      Ihmettelen että saatko sä tosiaan 3000e/kk käteen siitä että makoilet kotona. Mä alan jo nyt ite hyppiä kohta seinille koska pienestä palkastani huolimatta haluan jo töihin. En jaksa tätä jouten oloa. Tahdon aamulla taas herätä kukonlaulun aikaan, tehdä täyden työpäivän jonka jälkeen on ihana tulla kotiin.
      Omalla työlläni haluan rahani ansaita, enkä muitten veromaksuista. Tää on inhottavaa. Kun teen töitä, tunnen eläväni. Ja miesvaltaisella alalla kun työskentelen, on työ välillä hyvinkin likaista ja ruumiillista mutta se ei mua haittaa pätkän vertaa.
      Nyt luojan kiitos mulla on ens talveks varma työpaikka niinkuin myös kevät/kesä/syyskaudeksi. Olen 27-vuotias yksin elävä nainen. Mitä mä turhaan lomailisin kun voin tehdä työtä jota rakastan.
      Palkka on sellainen millä pärjään ja se riittää.

• Vaihda työtä

Oletko Neiti jossain suojatyössä kun noin huonoa palkkaa maksetaan. Miksi naiset useinkin tekevät töitä pienellä palkalla ja vaikka ilmaiseksi. Sehän on hyväksikäyttöä.

Vaihda työpaikkaa jos sulla on koulutusta johonkin ammattiin.

• lusmu,,

Mä oon ollu työttämänä v 1993,nyt saan kelalta n 500e/kk

ikää on 50v ja asuntotukea tai sossua en saa,onneksi on oma kämppä ja muutama sioitus asunto, porssi osakkeet tuottaa osinkoa joka vuosi.

Joskus käyn paska töissä ettei putoo harkinnanvaraiselle kelan päivätahalle.

• Millaisen eläkkeen saat kun siihen ikään tulet.
      Itse olen tenyt 45vuotta töitä,viimeinen työsuhde 29 vuotta.
      Nyt eläkkeellä 3450€,jotenkin pärjäilen.

• riccee

suoraan työttömyydestä harvoin pääsee hyväpalkkasiin hommiin.. siksi kannattaa mennä ensin töihin ja sitten alkaa suuntautua niihin hommiin johon haluaa -tai on mahdollisuuksia.

Hyvin lyhytnäköistä -vaikkakin yleistä on miettiä, mikä on raha määrän ero ensi kussa jos nyt aloitan työt...

-sitäpaitsi, kuka tietää millasia tukia tulevaisuudessa saa..

• moraalittomia

tää kaikki lähtee työ moraalista ja siitä kuinka pitää ylikouluttautua johonkin ammattiin johon ei ole edes työpaikkoja. ja se että ei tämmösen kela systeemin avulla kannata tehdä perus duuneja kun siitä ei todella jää montaa roposta kulujen jälkeen käteen..suomalaisia opetetaan tähän kelan paapomiseen ja tukia saa kun ei ole motivaatiota tehdä töitä. sitten lihotaan kotona ja maksatetaan terveyden hoito kulut vielä valtion piikkiin. nyky ihmiset ei osaa ajatella omaa napaansa pidemmälle eletään kun ei tarvis huomisesta huolehtia.

mikä järki: perus duunissa painetaan säälittävällä palkalla monta kertaa raskaampaa hommaa kun niin sanotut vastuun ottajat keräävät mansikat kakun päältä tekemällä työtä jolla ei ole edes tarkoitusta.. monta yritystä suomessa pärjäisi ilman ylempiä toimihenkilöitä ym hienoilla nimikkeillä koristeltuja herroja jos vain olisi työ moraali kohdallaan ja annettaisiin omalle työlle arvoa ja osattaisiin ajatella että jos en tee työtäni kunnolla niin yritys ei pärjää ja ehkä minulla ei olekkaan huomenna töitä.. mutta nykyään ei tarvitse pelätä sen työn puolesta kun on hienot liitot ja tuki systeemit keksitty. Sama systeemi suomeen kuin on ruotsissakin ensimmäinen sairaspäivä palkattomaksi. Nykyään kun ei tarvitse kantaa vastuuta mistään..

• kokoomuus rulettaa

Loppuu sunkin lomailut kun Kataisen lahtari porukka pääsee vauhtiin.
      Tuollaaset loisijat kuolee kylmään ja nälkään ensimmäisenä.
      Olet varmaan vielä äänestänyt kokoomusta, onnittelen

• Toivoisin että

kokoomuksella / hallituksella ja presidentillä olisi tosiaankin sen verran m u n a a että pistäisivät laiskat luuserit töihin tai kaikki edut pois. Nähtäis äkkiä maan todellisuus.

• pröööööööööt
        Toivoisin että kirjoitti:

kokoomuksella / hallituksella ja presidentillä olisi tosiaankin sen verran m u n a a että pistäisivät laiskat luuserit töihin tai kaikki edut pois. Nähtäis äkkiä maan todellisuus.

Myös töissäkäyvä voi olla laiska. Pitäisikö laittaa sellaiset eläkkeelle? Melko yksioikoisia olette. Ja mitä sitä töitä tekee, kun osinkoja tulee pari miljoonaa vuodessa.

• Konditoriatar

Huhhuh.. Minkä ikäinen mahtaa aloittaja olla? Itse oon ollut töissä 16-vuotiaasta ja nyt 23-vuotiaana tienaan hyvinä kk 2000 käteen ja rahat riittävät enemmän kuin hyvin, vaikka on kaksi autoa vakuutusmaksuineen, melko kallis vuokrarivari, 2 koiraa ja tällä hetkellä työtön mies. Sain juuri maksettua kaiken velan pois roikkumasta nuoruudesta ja kyse oli 8000€ mikä on mun mittapuulla ihan järjettömän paljon!
      Työ on paljon muutakin kuin itse työntekoa, elämässä pysyy tietynlainen rytmi ja järjestys, hyvät työpaikat palkitsevat myös henkistä "minää" ja pitävät liikkeessä.
      Älä ole tyhmä ja voivottele sitten eläkeiässä tai sitten kun löydät itellesi naisen, joka ei huolikaan sossupummia. Sen takia naisesi varmaan otti lapset ja jätti, kun susta ei ollut miestä lokoilus lomassa edes auttaa kotitöissä ilman viikkorahaa. Säälittävää, olen varmasti sinua nuorempi ja saanut enemmän elämässäni aikaan kuin sinä koskaan!

• AlfMelmac

Yli viisikymppinen, lomautettuna 6:tta kuukautta ja hoitoalalta ei töitä, koska ei ole alapäässä pelkkää viivaa. Entiset muut alat ei ota töihin - kokemuksesta liian kauan aikaa jne. Tyhmään alaan kouluttauduin kaksi vuotta. Kondomitoriatar, provo, miehesi ei saa korvauksia, koska olet töissä. Kaksi autoa vuokra-asunto koirat. Taidatte sitten elää paakelseilla, heh, höö....

• No niimpä. Tässä on todellakin yksi suuri yhteiskunnan epäkohta. Loisimalla tienaa enemmän kuin työtä tekemällä. -30% työttömyyskorvauksiin, Katainen! ja ulkomaalaisten hyysääminen stoppiin. Kieltämättä aivan samaa itsekkin olen laskeskellut, että on kannattavampaa olla kela.n palkkalisoilla jos ansiotyöstä ei saa 2500 euroa kuukaudessa. 30.000 euron vuosiansio on sellainen vedenjakaja, eli töihin vai kela.n töihin?

• ASIAA !

NYT keskustellaan kyllä juuri siitä aiheesta joka pitäisi saada mediaan ja kaikkien korville... ei tarvitsisi säästää vero rahoja sieltä missä niitä tarvitaan vaan saataisiin laiskimukset töihin ja kelan rahat parempaan käyttöön mutta ne tuki rahat joita jaetaan pitkin poikin menee pellejen elättämiseen siinä olisi paljon tehtävää hallituksella josta siihen ei varmasti ole..

• jep jpe

Idiootti, ongelma ei ole se, että 418€/kk tuella elää herraksi. Vaan se, että lisätienaaminen on tehty kannattomaksi.

Jos otan osa-aikatöitä, ja tienaan vaikka 300€, niin se automaattisesti vähennetään toimeentulotuesta, eli saan käteen kuitenkin 418€/kk. Pahimmassa tapauksessa minulta aletaan periä takaisin asumistuet ja jne.. ja kun rahat on jo syöty, niin seuraavassa kuussa en saa maksettua edes vuokraa.

Jos jokainen saisi tuon minimin käteen, ja jokainen tehty työtunti olisi plussa tuohon 418€/kk tukeen, niin työnteko kiinnostaisi. Käyn viikonloppuna siivoamassa, ja saan siitä 200€, niin tulot ei olisi enää 418€ vaan 618€ !! Mitä enemmän teen töitä sitä enemmän tienaan. Mutta nyt jos palkalla ei saa maksettua vuokraa eikä käteen sen jälkeen jää yli 418€ ei töihin kannata mennä.

Ja kun nyky-yhteiskunnassa ei enää ole vakituisia työsuhteita, vaan ainoastaan noita osa-aika ja pätkätöitä, niin tuollainen lakimuutos olisi erittäin tärkeätä, eikä tukien pienentäminen.

• LomailijaMies

• Entinen työtön
        jep jpe kirjoitti:

Idiootti, ongelma ei ole se, että 418€/kk tuella elää herraksi. Vaan se, että lisätienaaminen on tehty kannattomaksi.

Jos otan osa-aikatöitä, ja tienaan vaikka 300€, niin se automaattisesti vähennetään toimeentulotuesta, eli saan käteen kuitenkin 418€/kk. Pahimmassa tapauksessa minulta aletaan periä takaisin asumistuet ja jne.. ja kun rahat on jo syöty, niin seuraavassa kuussa en saa maksettua edes vuokraa.

Jos jokainen saisi tuon minimin käteen, ja jokainen tehty työtunti olisi plussa tuohon 418€/kk tukeen, niin työnteko kiinnostaisi. Käyn viikonloppuna siivoamassa, ja saan siitä 200€, niin tulot ei olisi enää 418€ vaan 618€ !! Mitä enemmän teen töitä sitä enemmän tienaan. Mutta nyt jos palkalla ei saa maksettua vuokraa eikä käteen sen jälkeen jää yli 418€ ei töihin kannata mennä.

Ja kun nyky-yhteiskunnassa ei enää ole vakituisia työsuhteita, vaan ainoastaan noita osa-aika ja pätkätöitä, niin tuollainen lakimuutos olisi erittäin tärkeätä, eikä tukien pienentäminen.

Olen itsekkin aika samoilla linjoilla, mutta myös täytyy ottaa huomioon että kun nykyinen tukijärjestelmä tukee kotiinjääntiä, tukisi uusi järjestelmä pätkätöitä. Nyt yrityksien on hankalampi löytää pätkätyöläisiä, koska pätkätyöläiset pyrkii kokoajan uusiin tehtäviin, jotka eivät olisi pätkätyötä. Niinpä nykyään yritykset joutuvat miettimään järjestelyjä joilla pätkätyöläisiä olisi mahdollisimman vähän, koska työvoiman vaihtuvuus on vähänkin taitoa vaativissa hommissa huono asia. Jonkun täytyy aina opettaa ja se on tuottavasta työstä pois.

Jos järjestelmä muuttuisi niin, että saisi kaiken rahan mitä tienaa työttömyystuen päälle, olisi varmaan paljon ihmisiä jotka tyytyisivät helposti "mini"pätkätyöläisen osaan.

No ehkä se voisi olla yrityksille parempi, mutta en tiedä onko yhteiskunnalle kumpi parempi, se että pieni osa loisii kotona tekemättä mitään, vai se että vähän isompi osa istuksii kotona, ja käy silloin tällöin heittämässä keikkaa.

En oikein tiedä tuosta sanoa kumpi sitten järkevämpää, mutta ajattelin vain ilmaista että lantilla on aina kaksi puolta.

• 2343
        Entinen työtön kirjoitti:

Olen itsekkin aika samoilla linjoilla, mutta myös täytyy ottaa huomioon että kun nykyinen tukijärjestelmä tukee kotiinjääntiä, tukisi uusi järjestelmä pätkätöitä. Nyt yrityksien on hankalampi löytää pätkätyöläisiä, koska pätkätyöläiset pyrkii kokoajan uusiin tehtäviin, jotka eivät olisi pätkätyötä. Niinpä nykyään yritykset joutuvat miettimään järjestelyjä joilla pätkätyöläisiä olisi mahdollisimman vähän, koska työvoiman vaihtuvuus on vähänkin taitoa vaativissa hommissa huono asia. Jonkun täytyy aina opettaa ja se on tuottavasta työstä pois.

Jos järjestelmä muuttuisi niin, että saisi kaiken rahan mitä tienaa työttömyystuen päälle, olisi varmaan paljon ihmisiä jotka tyytyisivät helposti "mini"pätkätyöläisen osaan.

No ehkä se voisi olla yrityksille parempi, mutta en tiedä onko yhteiskunnalle kumpi parempi, se että pieni osa loisii kotona tekemättä mitään, vai se että vähän isompi osa istuksii kotona, ja käy silloin tällöin heittämässä keikkaa.

En oikein tiedä tuosta sanoa kumpi sitten järkevämpää, mutta ajattelin vain ilmaista että lantilla on aina kaksi puolta.

Kyllä se on niin, että palkkoja pitäisi nostaa. niin johan alkaisi työintoa löytyä. Yrittäjät ja johtajat kahmivat kaikki itselleen kun saavat ilmaisia harjoittelijoita tekemään työt ilmaiseksi.

• pers...ki..

mites kannattaa ja on pakko olla eläkkeellä 800€ kk repäse siitä huumoria poika haatana!

• Töissä viihtyvä

Olen samaa mieltä kanssasi, ei sinun kannata mennä töihin. Ei sen takia, että palkka olisi pieni, vaan työnantajaa ajatellen sinun asenne työntekoon on väärä. Löhö sohvalla, katso elokuvia, syö paljon rasvaa ja juo päälle tölkillisiä olutta. Kuolet pois nopeammin etkä ole kenenkään vaivana ja kustannettavana sen jälkeen!

• Iivarin kehveli

Erittäin hyvä provosointi Suomi24:ltä. Ketjun aloittaneen parasiitin kaltaisia eläjiä on maassamme hyvin paljon eikä heitä saa töihin pakottamalla. Motivaatiota lisäisi ainakin näin talviaikaan kadulle ajaminen eli jokaiselle ihmiselle on varattu 3 kuukauden ylläpito ja sillä aikaa valtio hankkii ihmiselle työpaikan/koulupaikan. Ellei valittu ura miellytä, suunta on kadulle oman onnen varaan.

• noh...,,.

Kertoo kyllä paljon tämän Suomi24:n moraalista, että tuollaisia aloituksia edes julkaistaan... Minä taas pitäisin itseäni häiriintyneenä, jos ajattelisin "hyviksi" tyhmien ihmisten päästään keksimiä tarinoita nettipalstoilla - mutta minä en olekaan häiriintynyt. Ja itse tulin tähän ketjuun etsimään enää yhtä sukupuolisiveellisyyttä loukkaavaa laitonta viestiä, jonka kun valitettavasti satuin eilen näkemään, josta näin painajaisia koko yön... En tiedä millaiset eläimet näille palstoille pääosin kirjoittavat, mutta tehdäänpäs nyt sellainen asia ensinnäkin selväksi ( ja kohdistan viestini nyt kaikille rikollisille näillä palstoilla roikkuville häiriköille), että ihmisellä on oikeus tällaisella julisella nettipalstalla olla näkemättä sisältöjä, joka esimerkiksi 1.) loukkaa sukupuolisiveellisyyttä, 2.) väittää perättömiä herjoja, 3.) jotka voivat järkyttää herkempiä lukijoita syvästi tai 4.) joissa esitetään uhkaa tahi laittomia uhkauksia. Jollei joku niitä asioita ymmärrä, voi ilmoittautua poliisille, sulkea itsensä koppiin ja olla kirjoittamatta nettipalstoille koskaan mitään.

Ja kai tällaisten palstojen kirjoittajia pitäisi sääliä...Ei ole itsetunto niillä kunnossa, jotka kirjoittaa tuollaisia... Minä taas en ajattele, että missään määrin työttömät olisivat huonoja ihmisiä tai "parasiitteja", kuten sinä sanot tuosta aloittaneesta, mutta parasiitteja tollasten aloitusten laatijat ovat kieltämättä siinä mielessä, että istuvat tällä Suomi24- foorumilla tiukassa kuin tatit, vaikkei kukaan kaipaa keskustelua kirjoittajien kanssa, joilla on pakkomielle laatia sairaita "provoja".

Mitähän mieltä psykiatrit olisivat vaikkapa sellaisten ihmisten häiriintyneisyyden asteesta ja mahdollisesta diagnoosista, joilla on pakkomielle laatia tällaisille keskustelupalstoille esimerkiksi henkisesti väkivaltaisia provokatiivisia aloituksia ja herättää inhoa aloituksilla? Siinähän kun täytyy olla kyse paitsi jo sairauteen menevästä huomionhakuisuudesta sellaisilla ihmisillä, myös täydellisestä narsistisesta piittaamattomuudesta yleisestä netiketistä ja alkeellisestikaan muiden kirjoittajien viihtyvyydestä keskustelupalstoilla? Ja mitähän metodia psykiatrit suosittaisivat ihmiselle, joka järkyttyy näitä Suomi24- keskustelupalstoja lukiessaan? Tai ihmiselle, joka kokee " provosoijien" taholta keskusteluissa suoraa ahdistelua usein? Mitähän mieltä psykiatrit olisivat tämän Suomi24- foorumin moraalista ja suhtautumisesta palstoille kirjoittavien viihtyvyyteen, noin yleisesti?

Olisko tohon aloitukseen nyt sitten jotakin tsemppiä vai pitänyt toivottaa? Miten siihen olisi pitänyt kirjoittaa? Todella surullista, jos nimimerkki "Iivarin kehveli" todella on työtön...

• Töhin mars mars!

Lomailijamies! Sä oot looooseriiiii! Töhin mars mars!! Muut maksaa tällä hetkellä sun elämisen. Suomessa pitäisi olla työn teko pakko. Sotien jälkeen oli. saisi vähän tähän velttoon kansakuntaan ryhtiä! Pitäisit edes jälkikasvuistasi huolta!! Ärsyttää tollaset pellet! Itseäni hävettäisi olla työttömänä..menisin mieluummin lapioimaan vaikkaa paskaa huonolla palkalla kuin lonnisin muiden rahoilla.

• en saa työtä

Mutta miten mennä PALLKA töihin jos mihinkään ei oteta. helppo teidän 1970 luvulla töihin meneillä sanoa, että menkää töihin. Nykyään ei töihin noin vaan mennä jos kunnon palkkatyöstä kyse. Nykyään pitäisi mennä jollain naurettavalla 9e päivä palkalla muut tuet töihin. Menisitkö itse sinä1970 luvulla työhön päässyt tuolla palkalla?? Minä olen mennyt, koska PALKKATYÖHÖN EN VAAN PÄÄSE!, KOSKA NYKYÄÄN OTETAAN NOITA HEMMETIN HARJOITTELIJOITA JOKA PAIKKAAN TEKEMÄÄN TYÖT ILMAISEKSI.

• Töitä on
        en saa työtä kirjoitti:

Mutta miten mennä PALLKA töihin jos mihinkään ei oteta. helppo teidän 1970 luvulla töihin meneillä sanoa, että menkää töihin. Nykyään ei töihin noin vaan mennä jos kunnon palkkatyöstä kyse. Nykyään pitäisi mennä jollain naurettavalla 9e päivä palkalla muut tuet töihin. Menisitkö itse sinä1970 luvulla työhön päässyt tuolla palkalla?? Minä olen mennyt, koska PALKKATYÖHÖN EN VAAN PÄÄSE!, KOSKA NYKYÄÄN OTETAAN NOITA HEMMETIN HARJOITTELIJOITA JOKA PAIKKAAN TEKEMÄÄN TYÖT ILMAISEKSI.

7,5 euroo taitaa olla minipalkka mitä laillisesti voidaan maksaa. Ei ammattitaidottomalle tarvitse maksaa 10 euron tuntipalkkaa heti?
        9 e kohtuu hyvä aloittelijan palkka jos vain viitsii töitä tehdä. Tai sitten on se opiskelu mahdollisuus ja hakeutua rahakkaampaan tyyöhön.

• Sen jälkeen
        en saa työtä kirjoitti:

kun näytät että sinusta on oikeasti johonkin, todennäköisesti saat myös oikeita töitä. Mutta siihen pitää olla niin vahva näyttö että työnantajat uskovat sinusta olevan palkkasi edestä hyötyä yrityksilleen. Kunnolliselle tekijälle töitä löytyy. Ongelmahan on ettei luuseripaskoja saa heitettyä firmoista pellolle kuin käräjien kautta ja isolla rahalla.

• gewag
        Töitä on kirjoitti:

7,5 euroo taitaa olla minipalkka mitä laillisesti voidaan maksaa. Ei ammattitaidottomalle tarvitse maksaa 10 euron tuntipalkkaa heti?
        9 e kohtuu hyvä aloittelijan palkka jos vain viitsii töitä tehdä. Tai sitten on se opiskelu mahdollisuus ja hakeutua rahakkaampaan tyyöhön.

Ei ole töitä. Tai onhan niitä jos menet "harjoittelijaksi" tekemään töitä ilmaiseksi.

• mirkku

itse kyllä menisin. tukia ei pitäis saada jos on tilillä säästöjä. kun olet eläke iässä saat kaikista pienimmän eläkkeen koska ei ole karttunut eläkettä. ei ole hyvä juttu.
      töihin vaan jos ihminen on terve. ei kotiin makaamaan.

• 16+5

Ällöttää tuollainen vastuuntunnoton isä joka ei halua huolehtia omista lapsista. Sama se elätkö tuilla vai palkalla, mutta vastuu lapsistasi on sinun!!!

• LomailijaMies

• Rikassohvaperuna

Tyhmä töitä tekee jos tekemättäkin pärjää:D

• elämä on.....

on täälläki tonttuja yrittäkääs joskus jäätte oikee työttömäks ja saatte karenssin, sit kuluu aikaa ja oot pitkäaikais työtön ja sulla on karenssi niin mulle kävi olen vaikeasti työllistettävä pitkällä karenssilla ja ainoo tulo neljän vuoden aikana ollut toimeentulo tuki joka vaihtelee 90e-1200e/kk josta vuokran maksuun menee 515e muut laskut elämiseen jää se n.100e/kk ni kokeilkaa selviytyy mä oon selviytynyt jo neljä vuotta ja ikääkin on vasta 26. ja te rutisette on ankeeta jos ei saa 3000e kuussa palkkaa ni ette mene töihin voihan v***u mä vaan sanon ja töitä kun ei vaan löydy laivanrakentajalle porista...

• Keppiä luuserille!

Ompa aihe millä mies elvistelee! Kyllä sinulta elatus maksut otetaan, etkö halua edes ottaa vastuuta lapsistasi? Taidat olla täysverinen luuseri! Jos miehellä on tällaiset tulevaisuuden visiot , on kyllä korvien väli pahasti vialla. On nimittäin aivan varmaa että tällä asenteella kaivat omaa hautaasi! Ota hyvä mies nöyrä asenne ja järki kätee ja kiiruhda pian töihin , huolehdi edes oma osuutesi lapsistasi! Ehdottasin sinulle pakkotyölaitosta!!

• LomailijaMIes

• hahh haaa

niin ja kyllähän me muistetaan että eläke ei kerry tuillla!!!
      että kyllä sitä huomaa sitten vanhempana olleensa himassa katsomassa sitä hankea..

• prööööööööööt

Vanhaa tietoa.

• Etsivä kyllä löytää

Tottakai kannattaa ! Mitenkäs muuten eläkkeesi kertyy ?
      Työn teko kannattaa aina !

• harjoittelut pois

Kaikenlainen "harjoittelu" pitäisi lopettaa. Kyllä säenjälkeen alkaisi löytyä palkallisia työpaikkoja ja intoa ihmisten mennä töihin. Kyllä työttömyyden syy on myös työnantajissa, koska ottavat vaan harjoittelijoita tai sitten eivät maksa kunnon palkkaa. Jos työstä maksetaan jotain niin sinne sitten kyllä kiinnostaa myös mennä, mutta ei ihme kun tarjolla on lukuisia määriä "harjoittelijan" paikkoja niin ei ihme että ketään kiinnosta mennä tekemään töitä ilmaiskeksi ja jää mieluummin kotiin..

• sani41
        harjoittelut pois kirjoitti:

Kaikenlainen "harjoittelu" pitäisi lopettaa. Kyllä säenjälkeen alkaisi löytyä palkallisia työpaikkoja ja intoa ihmisten mennä töihin. Kyllä työttömyyden syy on myös työnantajissa, koska ottavat vaan harjoittelijoita tai sitten eivät maksa kunnon palkkaa. Jos työstä maksetaan jotain niin sinne sitten kyllä kiinnostaa myös mennä, mutta ei ihme kun tarjolla on lukuisia määriä "harjoittelijan" paikkoja niin ei ihme että ketään kiinnosta mennä tekemään töitä ilmaiskeksi ja jää mieluummin kotiin..

Siinä kirjoittaa taas ihminen joka ei tiedä yhtään missä mennään! Pitkäaikaistyöttömät ja vaikeasti työllistyvät eivät saa kovin helposti työpaikkaa ja esim. nuoret joilla ei ole työelämäsä kokemuksia, vaativat erityistä perehdyttämistä työn lisäksi työelämän pelisääntöihin ja valmiuksia työelämään, koska ongelmat ovat usein aika suuria. Työharjoitelun ja muiden toimenpiteiden avulla voi ensin harjoitella miten työssä ollaan, käyttäydytään jne. Suurin osa työpaikoista aukeaa työharjoittelujen kautta kun työnantaja saa ensin kokeilla ihmistä. On todella lyhytnäköistä osoittaa vaikeasti työllistettävälle haasteelliselle asiakkaalle suoraan työpaikka. Se ei ole asiakkaan eikä työnantajan edun mukaista. Asiakkaan täytyisi saada myönteisiä kokemuksia, jotka kohentaisivat valmiuksia tyelämään ja työnantajan pitäisi voida jollain tavoin luottaa työntekijäänsä. Et selväsi tiedä mistä puhut. Ehkä kannattaisi ensin perehtyä asiaan ennen kuin muodostaa mielipiteitä.

• Nimimerkki5+15=20
        sani41 kirjoitti:

Siinä kirjoittaa taas ihminen joka ei tiedä yhtään missä mennään! Pitkäaikaistyöttömät ja vaikeasti työllistyvät eivät saa kovin helposti työpaikkaa ja esim. nuoret joilla ei ole työelämäsä kokemuksia, vaativat erityistä perehdyttämistä työn lisäksi työelämän pelisääntöihin ja valmiuksia työelämään, koska ongelmat ovat usein aika suuria. Työharjoitelun ja muiden toimenpiteiden avulla voi ensin harjoitella miten työssä ollaan, käyttäydytään jne. Suurin osa työpaikoista aukeaa työharjoittelujen kautta kun työnantaja saa ensin kokeilla ihmistä. On todella lyhytnäköistä osoittaa vaikeasti työllistettävälle haasteelliselle asiakkaalle suoraan työpaikka. Se ei ole asiakkaan eikä työnantajan edun mukaista. Asiakkaan täytyisi saada myönteisiä kokemuksia, jotka kohentaisivat valmiuksia tyelämään ja työnantajan pitäisi voida jollain tavoin luottaa työntekijäänsä. Et selväsi tiedä mistä puhut. Ehkä kannattaisi ensin perehtyä asiaan ennen kuin muodostaa mielipiteitä.

"työnantaja saa ensin kokeilla ihmistä"

Oletkos koskaan kuullut koeajasta?

"Koeajan tarkoitus on molemminpuolisen soveltuvuuden selvittäminen. Soveltuuko työntekijä aiottuun tehtävään? Soveltuuko työnantajan tarjoama työ työntekijän koulutukseen ja muihin kykyihin? Koeaika on voimassa molempien hyväksi. "

http://www.laki24.fi/tyvi-tyosuhde-tyosopimuksenkoeaika.html

(Olisin laittamut linkin FINLEX sivustolle, mutta jostain syystä ei toimi tällä hetkellä.)

• liipparit on liippar

Mitä Suomi tekee semmoisilla miehillä jotka ei suostu elättään edes omia lapsiaan ? Itse olen aikanaan eronnut,mutta yhtään elätusmaksua ei jäänyt maksamatta.Nyt tytöt on aikuisia, kunnioitus minua kohtaan on säilynyt.
      Ehkä osaltaan juuri siitä syystä ,että halusin osaltani huolehtia kahdesta tytöstäni.
      Pidin sitä kunnia asiana.

• kelpais mulle

Sossun rahat on väliaikainen tuki, ei koko elämäksi. Voin kokemuksesta sanoa (olen siis täysin työkykyinen nainen) että perusosaa aletaan tiputtamaan jos ei mene opiskelemaan tai löydä töitä. Ei ne sossussa katso työkykyisen lorvailua. Jos ei löydy töitä, voi itse alkaa verkostoitumaan tai perustaa sen oman yrityksen, silloin on itsensä oma pomo ja saa tehdä sitä työtä mistä tykkää. Toisaalta työstä tykkäävä tekee töitä töiden takia, ei välttämättä ole ensimmäisenä se raha mielessä. Sitten ihmetyttää että miksi kokemattomat työntekijät vaativat kovaa palkkaa, vaikka se tilipussi kasvaa tietotaidon mukaan. Minäkin tekisin kovin mielelläni töitä, kyllä 1200 (puutarhaharjoittelija oppisopimuksella) euron palkka aina voittaa 501 euron työmarkkinatuen ja alle kolmensadan asumistuen. En lisäksi tajua että miksi joku ei mene töihin jos sillä on tutkinto.

• Alfmelmac

Minä ja puolisko tullaan toimeen kaksi kertaa 501 euroa /kk. Pelastusarmeijan ja Hurstin jonosta ruokaa. Tällä hetkellä asuntolainasta maksan korkoa (2,75 %) ja vaikka lyhennykset alkavat taas niin toisen korvaus riittää lyhennykseen ja korkoon yhtiövastikkeeseen. Asumistukea ei saa, sillä hyväksytyt asumismenot jää alle omavastuun (250 €). Sosiaalitoimistosta sain silmälasirahat ja se siitä. Olisinpa liittynyt liittoon, no turha murehtia. 50 litraa kotiviiniä tulossa taas. Sota-arkistossa voi tutkia menneisyyttä ja onhan museoihinkin vapaapääsypäiviä. Ammatteja on kolmelta alalta, mutta ikärasismi yms. Ei duunia.

• näitäpiisaa

Paljon on sellaista työtä jossa työaika alkaa 07.30-Loppuu 16.00.Kuukausipalkka 1200_1400e.

• ville viis

Kaikki yhteiskunnan tuet pois -jos mikä tahansa työ ei kelpaa niin junaan ja rajojen taakse! Selkäranka puuttuu.

• Nimimerkki8+16=24

Ei ole mitään järkeä laittaa ihmistä sellaiseen työhön johan hän ei yksinkertaisesti sovellu. Terveydenhoitoalalta saa varmasti töitä, mutta voin lyödä vetoa että kun tarvitset kyseisiä palveluja et todellakaan tahdo minun olevan se joka hoitaa ongelmasi.

• jaaa??!!

Melkein yhtä surkea provo toi ( ja jälleen etusivulla - Onko Suomi24:n imagosta vastaavat kenties hulluja?), kuin mitä oli eräällä toisella palstalla jonkun ilmeisesti kotiäidiksi itseään ainakin väittäneen kommentti, että hänestä hänen pitäisi saada lasten kotona hoitamisesta 23 euroa tukia per päivä, kun kertoi saavansa 3 euroa per lapsi.

Laskeskelin siinä pikaisesti, että se kyseinen kirjoittanut anonyymi siis ihan todella pokalla vaatisi _omien lastensa_ hoitamisesta kotona pelkkinä kotihoidontukina n. lähemmäs seitsemänsataa per lapsi nettona käteen, eli jos kersoja olisi vaikka kaksi, pitäisi pelkissä kotihoidontuissa kuukausittain kyseisen mielestä maksaa vastikkeetonta tukea kuukausittain n. 1400 nettona - siis varmaan muiden perheelllisten etuuksien lisäksi vielä, joista lapsilisisätkin paukastaan per kersa varmaan satanen per kuukausi, jos vaikka perhe olisi millainen miljonääriperhe siihen asti, kunnes kakarat olisivat 18-vuotiaita. Kysyn vaan, että millaisenhan valtion kansantalous kestäisi sen sortin avustamisen? Jo on röyhkeää, jos perheelliset vaativat, että muka 4000:n euron tulot pitäisi tippua pelkkinä valtion tukina... Eihän siinä kohta kukaan enää kävisi töissä, jos kaikki saisi pelkästä omien lastensa hoitamisesta sellaisen "palkkion" yhteiskunnalta!

Kun siis ajatellaan, että taitaa se kuitenkin aika leppoisaa elämää olla kotona lapsiaan viettävillä naisillakin monasti, että vähän laitellaan ruokaa ja istutaan hiekkalaatikoilla ja juorutaan - ainakaan mikäli eivät yritä edes opiskella tai mitään muuta siinä omien lasten kotona hoitamisen ohessa... Sama vuorotteluvapaiden kanssa, mikä on ihan käsittämätön yhteiskunnan ilmaisetuus, jollaiseen ei edeltävillä sukupolvilla edes ole mahdollisuutta tai pokkaa varmasti ollut.

Huono ja surkee provo toi aloitus.

• ainok.

Nyt on järjen vähyyttä.

• örveltäjäpaska

Matalat on pojilla palkat. Buhhahahahahaaa

• muutos yhteiskuntaan

Totta puhuu viestiketjun aloittaja, ei kannata mennä töihin huonolla palkalla!

Minäkin pystyisin työllistämään heti kaikki suomalaiset, jos tarvitsisi maksaa palkkaa vaikka 1€/kk...saisin teetettyä kaikenlaisia töitä muille ja ite rikastuisin vaan. Kiinakin ja intiakin jäisivät jälkeen palkkaminimissä niin kaikki tuotanto olisi kohta suomessa...eläköön pakkotyöllisyys!

Mutta, kun tuo ei ole mahdollista niin ei ole maksajia työntekijöille, kun suomessa on määrätyt minimipalkat ja jos ammattihenkilö joutuu tinkimään esim. edellisestä palkasta niin vaikuttaahan se tottakai työn tekemisen moraaliin, kun ennen sai hyvää palkkaa ja kokemus/koulutus on kasvanut niin nyt sitä ei enää arvostetakkaan rahallisesti entisen veroiseksi.

Ja yksi peruste on just tuo minkälaisen elintason itselle haluaa ja millä vaihtoehdoilla sen saavuttaa. Joku makaamalla kotona ja joku lapioimalla sitä kuuluisaa ******.
      Kuitenkin suomessa jokaisella ihmisellä on oltava lain mukaan tietyntasoinen elintaso, siitä ei pääse mihinkään tai köyhimmät rupeaa näkemään nälkää ja olemaan asunnottomia ja siitä seuraa se, että ihmiset alkavat ottamaan sen ruoan ja asunnon jostakin väkisin ja silloin anarkia saa vallan tässä maassa.
      Niin kauan kansa pysyy jotenkin ruodussa, kun on lämmin majapaikka ja tarpeeksi ruokaa.
      Näkeehän miten tuolla maailmalla on käynyt, kun ihmiset ajetaan totaaliseen köyhyyteen ja kurjuuteen.

LOPPUJEN LOPUKSI OLISI KAIKKEIN PARAS, JOS SUOMESSAKIN OLISI KANSALAISPALKKA JA KAIKKI SOSIAALITOIMINTA LAKKAUTETTAISIIN....JOKAINEN SAISI SAMAN RAHAN JA SAISI KÄYTTÄÄ SEN HALUAMALLAAN TAVALLA JA LISÄÄ EI TIPU MISTÄÄN....kasvattas omaa vastuuta.
      Raja pitäisi olla tietyn suuruinen ja jos olet töissä niin, et saa sitä....minimipalkan olisi siten oltava kansalaispalkkaa suurempi, muuten ei olisi rahallisesti järkevää käydä töissä.

Saataisiin asutettua/elvytettyä taas maaseutuakin, missä vuokrat ym olisi halvempia ja sinne sitten näille kotona löhöäjille palvelut mitä tarvitsevat.....köyhällistö kommuuneja niille, jotka valitsevat tai joutuvat pakosta valitsemaan vaatimattomamman elämäntavan.

• statek 000

On e-unioni maita jossa ei saa mitaan paivarahoja, vaan on opiskeltava tai hantti hommia otettava tai ulkomaille mentava , kuten itse olen nyt suomessa, ja saan 15 euro tunti ja teen lauantaina tyot myos, ja olen hyvin onnellinen et saan vieda raha omalle perheelle, ja palata 2 viikon loma jalkkeen takasi tyohon, suomessa 50 th nuori ei tyo ei opiskelu, koska sosiaali on ok ja riittava aiti ja isa antaa lisa taskuraha, ja voi olla hyvala mielin taes, meilla tyopaikalla nuori poika ,oli vain 3 paivaa ja lahti pois, sanoi tyo likainen ja liian pitka paiva. ei maistu.
      huom,maksan vero suomen

• Alle 2000€ kk mulla.

Mun Palkka on alle 2000€ kuussa, mutta parempi se kun työttömyys tulo. Mä oon säästelijäs. Kerään tyhjillä pulloilla ja tölkeillä ylimääräistä tuloo. En oo koskaan polttanut, joten rahaa ei mee senttiikää tupakkii. Kun oon vakituisessa työpaikassa, mulla on lomalla varaa mennä nauttii lomasta ulkomaille, kun sillä tavalla säästelen, kun elelen köyhämäisesti ja ostan halvempii tuotteita mitä löytyy. Työttömillä ei oo varaa minnee ulkomaille, ellei voita lotossa.

• keinottelija ?!

Hullu paljon töitä tekee. Viisas pääsee vähemmällä.

Keinottelu on mielestäni ihan ok jos se on sallittua ettei riko lakia.

• niinpä...

Hulluhan toi ketjun aloittaja on...ei ole korvien välissä mitään...

• mrs wallstreet

kyseinen on provo, tukia ei saa jos tililläs on rahaa sen pitää sossu huolen ja elatusmaksut on ulosottokelpoisia. joten paskaa puhut !!!

• sossu ei tiedä kuin yhdestä tilistäni tileistäni, mihin heidän rahat ohjautuvat, Muut, määräaikaistalletukset ja käyttötilini ovat toisissa pankeissa.

• Älä nyt viitsi
        jalonenjeros kirjoitti:

sossu ei tiedä kuin yhdestä tilistäni tileistäni, mihin heidän rahat ohjautuvat, Muut, määräaikaistalletukset ja käyttötilini ovat toisissa pankeissa.

nulli enempää naurattaa. Luuletko että viranomainen sanomaasi uskoo. Niiden on helppo käydä vaikka kaikki Suomen tilit läpi sinun tiliäsi etsiessään joten lopeta typerä selittelysi.

• Korvaus vain työstä!

Kaverilla on Kreikantauti!
      Mitään korvauksia ei tule maksaa ilman työpanosta, loisimisen oppii muuten varmasti!
      Kuntien on osoitettava kaikille työttömille työtä mitä varmasti löytyy niin metsistä kuin puhtaanapidosta ja puistojen se hautausmaiden hoidoista! Jos kunta ei pysty työttömyyskorvausta vastaan osoittamaan mitään muuta kuin kotonaoloa, ei kunnalle pidä valtiolta antaa latiakaan!
      Ainakin puolet työttömyys korvauksesta on maksettava vain työpanosta vastaan.
      Sama koskee noita armejankin pois potkittavia työpaikkoja, mutta ne voidaan vähentää sitämukaan kuin henkilökunta eläköityy! Hullua maksaa samasta pussista siitä, ettei tee mitään. Eikö valtionvarain ministerillä ole järkeä lainkaan?

• Veromuurahainen

"Mun ei kannata mennä töihin alle 2500 euron bruttopalkalla.Enkä haluakaan.
      Kyllä mä töihin meen jos palkka on yli 3000 euroa"

Olet aivan oikeassa.

Olen itse tuossa tuloluokassa.
      Olen monesti miettinyt, että kun tuosta maksaa verot, vuokran yms peruskulut, niin reaalinen tuntipalkka ei kovin suureksi kasva.
      Siis se mitä se työn teko oikeasti tuottaa, kun pois lasketaan se, mitä saisi tukina ja avustuksina jos olisi työtön.

• Kädenpuristukset

Totuushan on se, että töihin ei mennä tänä päivänä niin kuin luulet. Sinne pitää hakea, neuvottelet palkastasi ja sen jälkeen valitaan jos valitaan. Hakijat alkaa olla aika koulutettuja tänä päivänä. Palkkaus on oltava myös kunnollinen, jotta sillä pärjää.

Jokainen tekee oman päätöksen meneekö työhön vai ei. Mielestäni se on hyvä valinta.Palkkaa ja itseään kannattaa arvostaa jos on osaamista, koulutusta, kokemusta jne. Sillä monella alalla kokeneitakin työntekijöitä ns. viilataan linssiin tai yritetään tyrkyttää jotain harjoittelupaikkaa puolella palkalla jne.

Kyllä ne firmat ja johtajat käärivät kuitenkin voitot, optiot, edut, eläke-edut ja kultaisilla kädenpuristuksilla saavat lähes kaiken, josta tavallinen duunari voi vain haaveilla.On auto, asunto, matka yms etuja vielä lisäksi ja koulutuksissa ja messuilla tuon tuosta.

Sitten kehdataan tarjota mitätöntä palkkaa. Itse ahnehditaan kaikki ja maksetaan osaajillekkin mitätötntä palkkaa tai edut on sitä mitä on. Tiesitkö, että henkilökohtaisissa palkoissakin voi olla samasta työstä usean tonnin ero.

Pitää siis olla tarkka ja ei kakkiin paikkoihin oikeasti kannata mennä ja tietysti kannattaa katsoa hiukan organisaation imagoakin milllainen se on.

Kyllä se on vaan ihan todellista, että Suomi ja sen työntekijät jakautuvat vain vauraisiin pintaliitäjiin ja köyhiin räpeltäjiin.

• menijöitä on

Meillä työnantaja on kehunut että tulijoita on jonoksi. 8 euron tuntipalkalla.
        Toki tunti palkastahan kaikki ei siis voi tässä vaiheessa tietää eikä työn teosta
        ja työhönsopetumisesta muutenkaan.

• Ja hölmöjä.....
        menijöitä on kirjoitti:

Meillä työnantaja on kehunut että tulijoita on jonoksi. 8 euron tuntipalkalla.
        Toki tunti palkastahan kaikki ei siis voi tässä vaiheessa tietää eikä työn teosta
        ja työhönsopetumisesta muutenkaan.

Niin mutta mitä on laatu ja osaaminen. Voi olla apukoulunkäyneitä tai mamuja, jotka tekevät . 8 € ja jos siitä verot pois mitä siitä jää käteen. Eli ei kannata käydä työssä. Ilmeisemmin kyseessä on siivous tai keittiö alan aputyöt.

Työnantajasi puhuu puuta heinää, jotta saisi työntekijöitä.

Laskin, että kk palkka n. 1300 € eihän se ole edes minipalkka.

Minusta yksinkertaisesti kaikkien pitäisi kieltäytyä. Niin eiköhän palkat nouse. Mutta kun on näitä "hölmöjä", jotka menevät vaikka kohta ilmaiseksi työhön ja johtajat käärii omaan liiviin kaiken. Kyllä Suomi-poika ja tyttö on todella hölmö kun suostuu itsensä alennusmyyntiin.

• resdtfjhukl

Kovat on palkkatoiveet. Tingi elintasostasi ja mene töihin ennenkuin rahasi ennenpitkää loppuvat.

• ...............

Voi lapsiraukkoja, olisit sinäkin vaan jättänyt lapset puskematta tähän maailmaan!

Toivottavasti et kuitenkaan ala opettamaan että "pienellä palkalla ei kannata töissä käydä" kun lapset kysyy, että miksi sinä olet kotona ja toiset vanhemmat töissä?

• Gip

Täysin älytön asenne!

• joosef Mooses

Asuin Hoasin asunnossa ja olin erilaisissa koulutuksissa 9 vuotta putkeen ja Tikkurilan työvoimatoimisto lähetti 8300 euron laskun, ja kerran 2750 euron laskun Korson Kelan kautta, ja pari tuttua sain samaan aikaan 2 viikon atk-kurssin. Siis velttoilkaa niin paljon kuin pystytte. Koska tässä maassa ei ole minkäänlaista työllistämisvelvollisuutta, sanoi Tikkurilan työvoimatoimiston Marja Jaakkola syyskuussa 2006. Piste. Suomen valtion velasta on 60 miljrdia työllisyyspolitiikan ansiota.3 miljardia vuosi, sanoi Mauri Pekkarinen. Muutan Usaan

• Tekstisi kertoi

sinusta enemmän kuin arvaatkaan. Kuulut sakkiin "Laiskat luuserit" vai sanotaanko hienommin että "Tiedostavat työläiset". Yhtä kaikki, sama asia.

• joo rovaniemen työ
      karenssilla 420 sossu maksaa sähkön veden vuokran 100€ vuodessa harrastuksiin
      töitä
      Romotke 180
      työharjoittelu 180

täällä joka 3 nuori työtön

• pröööööööööööt

Monelle olisi lottovoitto saada 2500 kuukaudessa. Sitähän olisi jo varakas muutamassa vuodessa.

• =D

hö hö ....

• klajdfi

Provo eli ei, aloittajan tilanne on valitettavasti osittain totta. Matalapalkkaisilla aloilla toimivat/pätkätyöläiset joutuvat usein laskemaan kannattako tarjottua työtä ottaa vastaan. Ihannetilannehan olisi jos kaikki työ olisi kannattavaa ja parantaisi taloudellista toimeentuloa, mutta näin ei vaan aina asia ole.

Ja sitten taas valitettavan usean postaajan erheellinen kuvitelma siitä että kuka tahansa voisi hankkia toimeentulonsa siivoojana... Työ on raskasta ja vaativaa, pysyäksesi mukana alan kehityksessä on sinun jatkuvasti kehitettävä osaamistasi, laitoshuoltajan koulutus ei takaa vielä muuta kuin karkeat perustiedot alalta. Eli kuka tahansa pystymetsästä revitty ex-ATK-inssi ei välttämättä asiallisille siivousalan firmoille edes kelpaa työntekijäksi.

• kalervo kullanuppu

Työttömän peruspäiväraha on käytännössä perustoimeentuloa työhakuun ja siitä jotuviin menoihin!.

Myös salon nokian tehtaalla tuotannollisista ja taloudellisista syistä johtuen nokian insinööreillä on oikeus peruspäivärahaan!.

• dieseliä tankkiin

meillä on jo vuosia,otettu kotiin dieseliä säiliöön kun on traktori ja disel henkilö auto.voi tankata molemmat samasta tankista.verotukseen kaikki samaan piikkiin vähennyksiin.

• sljflsjfljsölpöds

Tämähän se on just yhteiskunnan vitsaus :))))))))))))))))))))))))

Monet ihmiset jäävät vain tuki juttuihin ja laamantuvat

ja masentuvat kokonaan

ihmetyttää miten ihminen voi olla vaan jouten tekemättä mitään .
      Monet tukien varassa olijat selittävät sitä sun tätä että käyvät auttamassa siellä sun täällä jne lä'ssy lässyn ei se ole työntekoa!!:)))))))))))))))))))))
      Tähän yhteiskunta on juuri laittanut ihmiset kahtia miksi ei kolmi jakoon . Ihmiset jaotellaan ja tehdään uusia ryhmiä !!

• toivomme sinullekin

Miten voi olla? Ehkä on pakko?

• say no rasism-------

shaaaatana kyllä se vähintään pitää olla 9999euroa päivässä ei täälä hevonvitunperseessä näillä hinnoilla muuten pärjää ja työttömille 1000euroa päivässä ja opiskelijoille 2500euroa päivässä ja kataiselle ja niinistölle laittaa kolmeksi tunniksi joka päivä apinanperse päähän

• sani41

Olet lyhytnäköinen, vastuuton lusmuilija! Itse teen vaikeasti työllistyvien aktivointityötä sekä virkavastuisia päätöksiä korkeakoulutettuna suhteellisen pienellä palkalla koulutukseen ja työn vastuusen nähden. Korkeakoulutusta vaativat, vastuulliset naisvaltaisen työtehtävät mm. sosiaali- ja terveysalalla ovat aivan alipalkattuja työn vaativuuteen ja vastuuseen nähden.

Työ tuo muutakin kuin rahaa ja se kannattaa muistaa: työ liittää ihmisen osaksi työyhteisöä joka tuo sosiaalista pääomaa ja tarpeellisia sosiaalisia suhteita. Työssä voi toteuttaa itseään ja tavoitteitaan jos on valinnut työnsä ja alansa oikein. Ihminen muodostaa käsitystä omasta itsestään aina vuorovaikutussuhteessa muihin ihmisiin ja ympäristöönsä ja oma identiteetti kehittyy tätä kautta ja siten myös ammattitaito ja osaaminen kasvavat kehityksen myötä.

Kun on jo työssä on helpompi etsiä uutta työpaikkaa. Pitkään jatkunut työttömyys on syrjäyttävä tekijä. Se syrjäyttää kulutuksesta, ihmissuhteista, työstä, omasta osaamisesta ja kehittymisestä sekä monista unelmista. On todella lyhytnäköistä ajatella noin kun ajattelet. Tuolla asenteella luvassa on varma alamäki. On parempi valita jopa samanpalkkainen työ kuin sosiaalietuus, koska se on kannattavampi valinta pitkällä tähtäimellä. Sitä paitsi, jos kaikki ajattelisivat noin, hyvinvointiyhteiskuntaamme ei olisi olemassakaan. Mieti mitkä ovat sellaisia syitä joilla voi kieltäytyän työstä tai toimenpiteistä tai koulutuksesta jotka edistävät työllistymistä? Näitä syitä ovat vain nämä: olet sairas tai työkyvytön, lapsi tai eläkkeellä. Olisi varmaan sinun aika alkaa pohdiskella asioita myös eettiseltä kannalta.

• markantulo
      • huhhuijaaaaaa

Siis yhdelle ihmiselle 461 euroa kuukaudessa, jonka hän saa käyttää mihin vaan, ja se on teistä vähän???? Kyllä kuulkaa kahden duunarin palkoista kun maksetaan asumiskulut, ruokakulut, lasten menot jne, niin ei puhettakaan että tollaisia summia kuussa jäis käteen, huh... Meitä on 5 henkeä, ja jos pakollisten asumiskustannusten jälkeen jää 600 euroa käteen, niin hyvä on... Taidanpa minäkin jäädä työttömäksi lusmuumaan kotiin.

• Säästöjä
        huhhuijaaaaaa kirjoitti:

Siis yhdelle ihmiselle 461 euroa kuukaudessa, jonka hän saa käyttää mihin vaan, ja se on teistä vähän???? Kyllä kuulkaa kahden duunarin palkoista kun maksetaan asumiskulut, ruokakulut, lasten menot jne, niin ei puhettakaan että tollaisia summia kuussa jäis käteen, huh... Meitä on 5 henkeä, ja jos pakollisten asumiskustannusten jälkeen jää 600 euroa käteen, niin hyvä on... Taidanpa minäkin jäädä työttömäksi lusmuumaan kotiin.

Se on just sitä ns. surkeimmassa tilassa ovat juuri kaksi pienituloista kokopäivätyöläistä kaikesta maksat kaiken täyden eikä mitään jää enempää kuin työtttömillä ja monella tosiaan jää paljon alle ...

No tähän on pakko säästöissä puuttua jos et tee töitä et voi asua verovaroin talossa vaan teltta kutsuu !!

• hu,huh

Olet lyhytnäköinen, vastuuton lusmuilija!
      Eettinen kannanotto vai ?

Tämä lause kertookin enemmän kuin tuhat sanaa sinusta
      Pistä kaulapanta työttömän kaulaan ja taluta töihin
      tai kaatopaikalle.

Tähänkö koulutus johtaa ?

• .....

ei kaikki työttömät ole vapaaehtoisesti työttömiä. itte oon hakenu varmaan sataan paikkaan töihin, eikä mistään ole tullu mitään vastauksia. ei töihin niin vaan mennä. ihan turha täällä huutaa, että menkää töihin. Tuet on mulle ainoa tapa elää tällä hetkellä. Ja jos neki lopetettais, eikä töitä sais, niin kai se pitäis ittensä tappaa.

• Woi !

Aivan ,minulla ei ole mitään kouluttautumista vastaan .
      Nuoret tarvitsevat tukea omalle elämälleen, työn kautta.
      Samaten työttömät töitä.
      HIOSTAMISESTA en pidä jota täällä erään henikön toimesta
      harrastetaan sumeilematta.

• Mikähän se

sinunkin koulutuksesi oikein lienee? Joku tietokoneen ajokortti paikallisessa ammattikurssikeskuksessa. Olet näköjään sellainen luuseri jolle tulee nousemaan lähivuosina seinä eteen. Siinähän sitten vingut tuskaasi, köyhä elatusvelvollinen. Mietti tilannettasi kuinka puolin vaan, sinulla ei ole edessäsi kuin huonoja vaihtoehtoja.

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Hyvä se on näiden herrojen vähätellä toisilla ei tosiaan välttämättä ole kuin nuita jatkuvia aktivointi "töitä" joista ei pääse edes töihin! Niin kauan kuin on porvarit vallassa ei monillakaan ole kuin noit huonoja vaihtoehtoja ja aika moni jo nyt vinkuu tuskaansa. Oletko kokoomuslainen? Aika hyvin tekstisi kuvastaa kaikkea sitä valheita ynnämuita pajunköysi juttuja tässä esimerkki::::::: Sauli niinistö presidentin vaalimainoksessa sanoi tähän tyyliin nuorten syrjäytyminen estettävä ja nyt täällä kokkarit puhuu tähän tyyliin SIINÄPÄHÄN VINGUT TUSKAASI!!!! Kyllä nämä kapitalistien valheet jo tunnetaan! En ole lukenut ni en osaa kirjoittaa niin sivistyneesti ku kaltaisesi järjestelmäpellet mutta pointti lienee selvä.

• WOI,WOI,WOI

Ihan OIKEASTI olen valmistunut teollisuuslaborantiksi.
        Nautin jo eläkepäivistä ,mutten silti työttömien kyykyttämisestä
        kuten eräs palstaRIIVIÖ.

• Teollisuuslaborantti
        WOI,WOI,WOI kirjoitti:

Ihan OIKEASTI olen valmistunut teollisuuslaborantiksi.
        kuten eräs palstaRIIVIÖ.

Eli et ole saanut elämässäsi yhtään mitään aikaan jos olet jo eläkkeellä. Kyllähän kaikki vuosikymmenien työuran aikana nousevat parempiin asemiin kun näkemys ja taito karttuvat mutta että yhä teollisuuslaborantti. Ei stana, sähän olet täys nolla jota täällä voikin kyykyttää. Vielä puolustelet ketjun aloittanutta luuseria.

• Tyhmä?

Ei ole ihme, että muijasi jätti sinut.
      Olet täysi nolla, joka ei halua turvata lastesi tulevaisutta.

• mummeli 50v

Tosi nastaa, hei!
      Hyvä idea, hei!
      Mitä täs paineita ja vastuuta mistään kantaa, hei!
      Hankitaan persujen, vasemmiston tai sdp puoluekirjat, hei!
      Tyhmät paljon töit tekee, hei!
      Viisas pääsee vähemmällä, hei!
      Eikun kapina pystyyn jos päättäjät ei tajuu vähintään 3000 eken palkkaa KAIKESTA MITÄ MÄ TEENKIN, hei!
      Eiks tää pidä mennä juuri näin? Hei!

Ajatellaan kaikki näin hei! Suomi pysyy pitkään pystys? HEI????

• jhbiuhyughy

Sulla ei taida olla isoäitiä, kun nimitys sellaiselle sinun arvomaailmassasi on "mummeli"?

• hgfdsdfghj
        jhbiuhyughy kirjoitti:

Sulla ei taida olla isoäitiä, kun nimitys sellaiselle sinun arvomaailmassasi on "mummeli"?

Jotkut kutsuvat naista kunnioittavasti akaksi, eikä siinä ole kysymys arvomaailmasta, vaan kulttuuriympäristöstä jossa ihminen elää. Lue Kalevalaa ja viisastu.

• idioottikokkarimummo

"Hankitaan persujen, vasemmiston tai sdp puoluekirjat, hei! "

Persut nyt tuntuu ainoilta jotka oikeasti haluaa työllisyyttä suomeen, muut puolueet ovat luoneet kahden työmarkkinat tuomalla halpatyövoimaa suomeen niin ettei kotimaista työmiestä kannata palkata kun saa ilmaiseksi polakkeja jotka maksaa veronsakin eri maahan kuin tänne.Jos vedät pääsi ulos perseestäsi, mummo, niin huomaat tämän.

"Tyhmät paljon töit tekee, hei!" Joo ei paljon kiinnosta minuakaan enää, rikoin polvet ja selkäni repiessäni itseäni orjana työmaalla pikkupalkalla.Palkkaa ei nosteta koska saa ilmaistyövoimaa ja kaikenlaisia vitun harjoittelijoita teidän kokkareiden lainsäätämisten takia niin helposti.

"Viisas pääsee vähemmällä, hei!" Todellakin, kaltaisesi kokkaripellet joilla on firma, hyväksikäyttävät ilmaistyövoimaa surutta ja uutta orjaa tulee etuovesta kun takaovesta potkitaan edellinen ilmaisduunari ulos.Palkkaa ei maksettaisi että riittää elämiseen, miksi maksettaisikaan jos kerran saa ilmaistyövoimaa tai polakkeja.

"Eikun kapina pystyyn jos päättäjät ei tajuu vähintään 3000 eken palkkaa KAIKESTA MITÄ MÄ TEENKIN, hei!"
        Ei, pas k a mummo, ei. Minulle piisaisi edes tuo 1300€ johon olen työvuosieni aikana tottunut, mutta kun ei maksettaisi edes sitäkään ammattimiehelle jolla on laaja kokemus alastaan ja työvuosia takana.Laskeppa kokkaripa s ka paljonko tuo tekee tuntipalkkana. tuosta vielä veroa pois päältä..

"Eiks tää pidä mennä juuri näin? Hei!" Hei, näemmä pitää hei. Ottakaa polakkeja töihin, minä en enää lähde.Saitte kokkarit haluamanne, halpatyövoimaa ja sekasortoa.

"Ajatellaan kaikki näin hei! Suomi pysyy pitkään pystys? HEI????"
        Ihan v i t u n sama se minulle on enää. Eihän tämä edes ole enää suomi kun itsenäisyys menetettiin päivänä jona liityimme eu:hun.Rahamme painaa joku muu, lakimme säätää joku muu kuin me, ja kohta olemme natossakin piikana kun oma sotilasvalmiutemme ajetaan teidän v i t u n kokkarien takia alas.

Muutan suomesta mielihyvin pois ja jätän uppoavan laivan.Saatte sitten kokkarit nautiskella ihan itse monikulttuurista lenkkipoluilla harppoessanne kun sitä saa joka paikkaan ja pyytämättä :D

Ps. HEI.

• Nimimerkki12+11=23

"Mun ei kannata mennä töihin alle 2500 euron bruttopalkalla.Enkä haluakaan.
      Kyllä mä töihin meen jos palkka on yli 3000 euroa."

Minä ottaisin mielelläni lähestulkoon työn kuin työn jo 1500 euron kuukakusi palkalla (Brutto).
      Joitain aloja on joihin en vain valitettavasti sovellu, kuten esim. terveydenhoitoala.
      Tällä hetkellä minun kk tuloni on 965,24 €/kk (ansiosidonnainen €829,40 ja asumistuki 135,84€) ja vaimon tulot 876,36 €/kk (Työmarkkinatuki 728,40 ja elatustuki 147,96€) sekä lisäksi lapsilisä 104,19 €/kk. Yhteensä meidän kolmihenkisen perheen brutto kuukausitulot ovat siis 1945,79 €/kk.
      Voin sanoa että jos edes toinen päsisi töihin josta saisi edes 1500€/kk nousisi elintaso huomattavasti, puhumattakaan jos molemmat päsisivät.
      Valitettavasti monista hakemuksista huolimatta emme ole päässeet edes haastattelu vaiheeseen.
      Tuosta meidän "kuusinumeroisella" kuukausi tulosta ei hirmuisesti jää elämiseen ylimäräistä. 1500 €:sta jäisi käteen enemmän, eläke kertyisi ja mahdollisuudet päästä parempipalkkaisiinöihin kasvaa kun voi näyttää, että on ollut työelämässä eikä "sohvalla makaamassa" sekä mieli ja fyysinen kunto pysyy parempana ja virkeempänä.

"Kolmen tonnin ja 2500 välissä on kiikun kaakun.Jos työ on mieluisaa ja siinä on etenemismahdollisuudet ja on siis it-alaa mihin olen kouluttautunut,niin voisin ehkä suostuakin työelämään...
      ...Nyt on kamalan kylmä ja ei kyllä tee mieli mennä töihin."

IT-allallahan on melkoiset freelancer mahdollisuudet.
      http://www.freelancer.com/info/lookingforwork.php
      Voit tehdä hommat kotona. Muistan joskus nähneeni jonkin muunkin sivuston jossa ilmoitettiin erillaisista töistä esim. kotisivujen ja koodamisen suhteen. Kuka vain sai tehdä homman ja parhan tuotoksen tehnyt sai korvauksen työstään. Nyt en muista enää valitettavasti sivustoa, mutta noilla hommilla pärjäät varmasti mikäli olet muutenkin varma, että olet arvokkaampi tekemään töitä paremmalla palkalla. Muista että jostain ne on kuitenkin aloitettava ja suoraan koulun penkiltä ei johtotehtäviin ja huippupalkkoihin pääse kuin suhteilla.

"Hyvinhän sitä elelee jos on viisinumeroinen summa rahaa tilillä ja tuet pyörii..."
      Pelkillä tuilla sinunkin viisinumeroinen tilisi kuivuu pikkuhiljaa ilman muita tuloja, varsinkin jos käyt päivittäin ravintolassa syömässä. Jos käy ravintolassa syömässä voi kuukausi menot siltä osin tulla hyvin äkkiä isommaksi kuin auton kuukausittainen lyhennys erä. Meillä on autolainaa autosta joka ostettiin molempien vielä olessa töissä ja lyhennämme sitä 246,54€/kk (sisältää korot ja hoitokulut). Jos lasketaan matemaattisen kk mukaan jossa 30 päivää niin päiille lainan lyhennys on 8,218 euroa per päivä jolla ei saa paljoa muuta kuin hampurilaisaterian tai jotain kebab-ravintolasta.

"Sitäpaitsi jos menisin nyt töihin, joutusin maksamaan lähes 300 euroa kuussa elatusmaksujakin kahdesta lapsesta.Olis kyllä aika ikävää."
      Se että 300 euroa on sinulle tärkeämpi kuin omat lapsesi kertoo sinusta aika paljon ihmisenä, enkä tarkoita hyvässä mielessä. Olisiko kannattanut miettiä ehkäisyä tai katumuspillereitä? Sanon vain että olet ihminen joka ei ilmeisesti pysty tai halua ottaa vastuuta tekemisistään. Mitä isomman palkan haluat sitä todennäköisemmin palkka tuo myös enemmän vastuuta ja tämä asia ei ainakaan ole siinä sinun eduksesi.

"Kaunis toi lumihanki on kyllä kun ulos katselee... "
      Onhan se. Ilmakin on mukavan raikas kun käy kävelyllä. ;)

• aihealue

Provo tai ei, mutta itse olen ansiosidonnaisen loukussa. Jos joku asiaa ymmärtämätön haluaa kuittailla tähän jotain ympäripyöreää, niin siitä vaan. Samalla voi sitten kertoa, että montako sataa (tai tuhatta) euroa pienemmällä kuukausiansiolla vaihtoi vapaa-aikansa työviikkoon matka-aikoineen päivineen, ja miltä moinen tuntui ja miten siihen suhtauduttiin pankissa jne. Ansiosidonnaisen loukku on sellainen, että sen kanssa olisi hyvä saada asiallisia viisaita neuvoja saman kokeneilta.

• ajgeioqg

että semmoinen provo.....

• eixOoKivaKuOnLystiä
    • 50%=0,5x100

Sama homma,kävin jossain mis ois ollut 5 euroa istumisesta ja 36 euroa onnistuneesta B to B-kaupasta.Ihan tosi.Sanoin, et ei mun ammattitaidolla.
      Nyt menen tiedeprojekteihin jos saan puhtaana käteen 2500 euroa/kk.Muuten nostan kelan tukea.

Jännitän kovasti uusia asioita elämässä ja jätän taakseni suunnitelmat mennä kauppiksen preppauskurssille...Matikkaa en osaa!

• tietotaito

Mutta kyllä sen verran itsekunnioitusta pitää olla ettei mihin tahansa pas-ka hommiin tai aktivointi hommiin lähe säälittävän korvauksen takia! Ennemmin löhöän sohvalla ja juon kaljaa =)))))))))))))))))))))))

• WOI,WOI,WOI

Koulutukseltani olen teollisuuslaborantti
        kuten eräs palstaRIIVIÖ.

sinunkin koulutuksesi oikein lienee? Joku tietokoneen ajokortti paikallisessa ammattikurssikeskuksessa. Olet näköjään sellainen luuseri jolle tulee nousemaan lähivuosina seinä eteen. Siinähän sitten vingut tuskaasi, köyhä elatusvelvollinen. Mietti tilannettasi kuinka puolin vaan, sinulla ei ole edessäsi kuin huonoja vaihtoehtoja

Mieluimmin luuseri kuin kaltaisesi tyhjäntoimittaja,))
        .

• duunari

töissä käynti on todella kallista pitäi olla työ paikka kilometrin päässä että vois kävellä,vähintäänkin oltava 2500euroo kuussa että jäis jotain kirstun pohjallekkin,vaan eikös se ollu keski ansio 2600€ millä alalla saa sen 2600€ ????

• kannattaisko

ostaa bussikortti jolla saa ajella kiinteän hintaan niin paljon kuin lystää? Säästää aika paljon bensassa, vakuutusmaksuissa, katsastuksessa jne...

• 8+2
        kannattaisko kirjoitti:

ostaa bussikortti jolla saa ajella kiinteän hintaan niin paljon kuin lystää? Säästää aika paljon bensassa, vakuutusmaksuissa, katsastuksessa jne...

Ihan joka paikkaan ei bussikortillakaan pääse. Meiltä on bussivuoroja vähennetty niin, etten ehtisi yleisillä töihin vaikka haluaisin. Toisaalta, ei paljon kiinnosta kuluttaa vuorokaudesta 14-15 tuntia töissä käymiseen siihen, että kulkisin julkisilla kulkuvälineillä töihin. Omalla autolla kulkemiseen menee "vain" 12 tuntia... ;D

• DUUNARI
        kannattaisko kirjoitti:

VALITETTAVASTI EI KULJE BUSSIT,

• Lusti evertti huitti

Siinä sitä taas avaajana jokin piloille lellitty yrittäjän poika, mille mikään ei tunnu riittävän. Kaiken tämä tietää ja on itsekäs kuin mikä. ITSEKÄS ISOLLA IILLÄ!!

Kuvittelee isin helmoista tietävän myös sen, että työnteko ei olisi välttämätön paha normaalille pulliaiselle.
      Herää unestasi piloille lellitty kaiken tietävä umpiIitsekäs umpinarsisti! Ei täällä kukaan tavallisen perheen elätti ilman työtä pärjää. Se on fakta homma, mutta normaalielämähän on sinulle täysin vieras käsite. Sitähän sinä kysyit?

• Kuono Väismä

Se oli erittäin hienosti sanottu.

• juupa juu...

Työnantajat arvostavat työkokemusta. Laiskottelijan cv ei näytä kivalta.

Mutta jokainen tekee itse omat valintansa. Itse en alkaisi veronmaksajien elätettäväksi jos ei olisi pakko.

• leiju enemmä

e oikee ymmärrä miksi tämä on laitettu tänne. ei mitään kysymyksiä tai ongelmia.

• ghufdtgyhj39

Paitsi, että on joku Sekoomusnuori vähän sekaisin, mutta se on aivan normaalia.

• vk

Vastuuton snobiluuseri, tukehdu ravintola ruokaasi.

• Hihhhih huu

Blärrrrr trolli.

• 10+6

No onnex olkoon, ap. Sun lapset varmaan sua kiittää, kun oot lusmuillu niitten elatusmaksuista.
      Kaikille h***etin idiooteille niitä lapsia siunaantuukin.
      Toivottavasti sun lapset laittaa sut johonkin kunnallliseen laitokseen,kun tulet siihen ikään, eivätkä muista tulla sua ees tervehtimään. Siellä saat ansioittesi mukaan, kun hyvin pienipalkkaiset ja ylityöllistetyt hoitajat antaa sun hautua koko päivän samoissa vaipoissa koko päivän.
      Hyvää loppu elämää vaan sulle.

• Tuntematon sotilas

Minä olen hieman eri alalla ja nyt jäin myös työttömäksi. Minulla on myös rahaa kivasti tileillä ja elatusvelvollisuus, jolla nyt sai pyyhkiä persettä eli en maksa maaliskuusta eteenpäin. Minulla on kaiken lisäksi auto ja sillä nyt tulee tuossa pörräiltyä ja kyllä siihenkin uppoaa mielettömästi rahaa. Palkka oikeasti pitää olla 3000-4000 eur välillä, että on mitään järkeä hommiin mennä.
      Myyntihommiin EN suosittele kyllä kenenkään menevän. Oikeasti minun pitäisi mennä johonkin liittoon hommiin ja alkaa konsultoida työtä hakevia. Työnantajat nimittäin kusettaa sen kuin kerkeää ja saavat puoli-ilmaiseksi työntekijöitä. Minä kuitenkin tunnen arvoni ja osaan monen alan hommia.

• markantulo

Tileilläsi jos on rahaa niin elatusmaksuihinhan ne menee. On nimittä'in ulosmitata ne mmaksamattomat .
        Ainakin multa ottivat vajaa kymmenen vuotta sitten. Ulosottomies ottaa sun koko tilin /säästön ja palauttaa loput jos jää palautettavaa. Jos sosun täti katsoo että sulta hankala periä ottavat kaiken ja jättävät vaan sen pakollisen osan päivääkohti

• Sammon Nasse Setä

Katsokaapa kuinka paljon Nasse setä taas sai Sampo-pankilta bonuksia ja optioita. Yli 14 miljoonaa Euroa. Nämä meidän alhaiset palkat varmaan johtuvat juuri siitä, että nämä iso herrat vievät kaiken ja meille tavallisille duunareille jää vain luu käteen.

Taitaa kohta Sampo-pankkikin ja sen henkilöstä ajaa alas.Muutkin pankit. Pankeista nyt jo vaikea saada lainaa ilman vakuuksia tavallisen ihmisen. Mutta selvisihän se syy mihin ne rahat katoavat.

Kyllä tuolla menolla työt loppuvat ja rahanvirrat loppuvat pankeista. Johdolle maksetaan mutta mihin unhohtuu ne tavalliset arjen puurtajat. Ilmankos pankeista ei kohta saa rahaa ja virkailijat ovat hävinneet. laitos on kohta itsepalvelulaitos mutta palvelumaksut kelpaavat.

Onko tässä maailmassa enää mitään järkeä käydä tavallisen ihmisen työssä!?

Kyllä ihminen voi olla röyhkeä, ahne ja oman edun tavoittelu vain lisääntyy. Joten vetäkää siitä leipänne päälle muutakin kuin ylähuulta.

• Sijoittaja&Duunari

Nasse-setä saa OSINKOJA, kun ne irtoavat. Lainaisitko sinä rahaa ilman vakuuksia, pelkällä lupauksella, että maksan jos jaksan? Tavallinen puurtaja voi itsekin perustaa arvo-osuustilin ja ostaa osakkeita viihde-elektroniikan ja päheiden autojen sijasta. Kun jättää nuorena kaikenlaisen pörräämisen väliin ja keskittyy tulevaisuuteensa niin säästää paljon.

• palkka ylös
        Sijoittaja&Duunari kirjoitti:

Nasse-setä saa OSINKOJA, kun ne irtoavat. Lainaisitko sinä rahaa ilman vakuuksia, pelkällä lupauksella, että maksan jos jaksan? Tavallinen puurtaja voi itsekin perustaa arvo-osuustilin ja ostaa osakkeita viihde-elektroniikan ja päheiden autojen sijasta. Kun jättää nuorena kaikenlaisen pörräämisen väliin ja keskittyy tulevaisuuteensa niin säästää paljon.

työttötömyys ja laiskoilu johtuu täysin yrittäjistä, koska eivät maksa kunnon palkkoja ja kahmivat kaikki yrityksen voitot itselleen.. härsekimmät yrittäjät kierrättävät vain pelkkiä harjoittelijoita joille ei tarvitse maksaa mitään palkkaa.

Lakkoon vaan kaikki haroittelijat ja alhaisella palkalla olevat työntekijät.

• KT
        palkka ylös kirjoitti:

työttötömyys ja laiskoilu johtuu täysin yrittäjistä, koska eivät maksa kunnon palkkoja ja kahmivat kaikki yrityksen voitot itselleen.. härsekimmät yrittäjät kierrättävät vain pelkkiä harjoittelijoita joille ei tarvitse maksaa mitään palkkaa.

Lakkoon vaan kaikki haroittelijat ja alhaisella palkalla olevat työntekijät.

Ei vaan ennemminkin valtiosta joka ylläpitää laiskuutta ja rankaisee työntekoa. Ratkaisu: yritysverot alas ja lellit ja tellit kuriin, vastapainoksi yritykset maksavat lisää palkkaa työntekijöille. Sitäpaitsi pienyrittäjiä on turha syyttää, tässä maassa ei yrittäjyyttä kannusteta.

• KT

Miksi verot ovat tässä ''hyvinvaltiossa'' niin korkealla? No esim. siksi että pidetään yllä sosiaalitukia josta hyötyvät niin omat kuin ulkomaalaiset ihmiset, monet väärin käyttämällä. Jos veroja laskettaisiin, yritysveroja myös ( työnantajan lellit ja tellit), niin luulisi palkkatason nousevan ja työn taas kannattavan. Mutta eihän ne verot alas mene, vaan ylös ja vielä taantuman aikana. Naurettavaa taloudenedistämistä päättäjiltämme! Kannattaisi jo heidänkin tajuta että valtiososialismin aika on ohi.

• KT

Niin ja Kreikan ja vastaavien talouksia ei saa tukea, myös kehitysapu pannaan.

• voi per.

Mee hei sitten VITTUUN. SAATANA.PERKELE.

• onpa ovelaa...

Joo, ja olet myös Kokoomuksen jäsen.

• töihin pummi!

Eli mieluummin loisit sossupummina meidän työssäkäyvien kustannuksella? Säälittävä velliperse olet.

• 3gf43g

Kaksi ongelmaa työttömyydestä.

1. Töitä on vaika saadaa. Samoihin paikkoihin on satoja hakijoita.
        2. Kaikki helpot työt teetetään harjoittelijoilla johon työttömän olisi mahdollista päästä, mutta näihin otetaan harjoitteloijta tekemöään työt ilmaiseksi tai maksetaan huonoa palkkaa ja jos saa palkkaa niin kaksi tekee yhden ihmisen työt.

Eli työttömyydestä päästäisiin jos maksettaisiin enemmän palkkaa varasto yms. siivojan töistä. Niin, että siiihen kannattaisi lähteä.

. Yrittäjät kahmivat liikaa itselleen firmojan voitoista. Ovat liian ahneita. Joka tuo sitten työttömyyttä.

• Nimimerkki13+19=32
        3gf43g kirjoitti:

Kaksi ongelmaa työttömyydestä.

1. Töitä on vaika saadaa. Samoihin paikkoihin on satoja hakijoita.
        2. Kaikki helpot työt teetetään harjoittelijoilla johon työttömän olisi mahdollista päästä, mutta näihin otetaan harjoitteloijta tekemöään työt ilmaiseksi tai maksetaan huonoa palkkaa ja jos saa palkkaa niin kaksi tekee yhden ihmisen työt.

Eli työttömyydestä päästäisiin jos maksettaisiin enemmän palkkaa varasto yms. siivojan töistä. Niin, että siiihen kannattaisi lähteä.

. Yrittäjät kahmivat liikaa itselleen firmojan voitoista. Ovat liian ahneita. Joka tuo sitten työttömyyttä.

Hain Turun länsikeskuksen avattavaan prismaan töihin. Sain kuulla että sinne oli yli 1700 hakemusta.

• jostainlisätienestiä

netto on tällä hetkellä noin hieman reilu 10ke /kk ja se on suunnilleen riittävä liksa amiksen sähkölinjan suoritettuani.

• Enpä menisi

Siellä sitten kyttäät minuutteja, leimailet kellokorttia ja täytät työajanseurantalistaa. Joku pikkupomonkuikelo on kaula pitkällä ja rillit huurussa keksimässä koko ajan jotain uutta mittaria jolla työtäs mitataan, tietäen että suurin tuottavuuden lisäys olis oikeasti se että nämä toisten töiden mittailijat pöllytettäis laskutettavaan työhön tai maantielle.

• ilariolari!

Juuri näin. Kokemusta on tästä.

• aapo.k.t.

Kyl sää sen yli 3000 saat, jos oot hyvin kouluttautunut ja esimiesasemassa. Mutta vaikka oisit hyvinkin kouluttautunut (poislukien lääkärit), et saa mistään työstä yli 3000 näppiisi. Tai muutoin sinun pitäisi olla esimiesasemassa jo heti kun alotat työn. Se on kyllä vaikeata ponnahtaa työttömän roolistasi tuollaiseen asemaan, veikkaan 99,99% varmuudella ettei onnistu. ;) tosin tämä aloittamasi provo on ihan keskustelua herättävä ei siinä mitään ;D

• surkasmisarkasmi

Työhön saa kuukaudessa 501€ päivärahaa. Onko pakkanen kutistuttanut aivosi?

• fvdsggbgbfs

miks somaliapinat saa saatana min. 3000€ kuussa kouraan sopeutumis ynnä muita tukia??

ONX reiluu??

Vitun yöntimot saatana!

• 11111111111122222222

Todella hyvä kysymys!!! Ja sitte kun ottaa huomioon että kaikki pitäis olla tasa arvoista niinkuin joka paikassa toitotetaan ni eikö suomalaistenki pitäs saada kolme tonttua sopeutumis rahaa ku tänne tulee ulkomaalaisia että osaa olla täällä niiden keskellä.

• sunday morning

Tarinasi oli uskomaton!Toivottavasti ei totta,mutta jos se on totta ,toivon että kun seuraavan kerran menet ulos, olet ottanut hyvän henkivakuutuksen jossa edun saajina lapsesi.Niin jäät esimerkiksi junan alle.Menestyksellistä loppuelämää!!!

• Löylykauha...

Kyllä se tarina on totta monen kohdalla. Monet alkaa ns. Down shiftaamaan, kun se näennäisesti näyttää siltä, että tuilla pärjää paremmin. Siinä vain käy silleen, että kun on pitkä aukko, vuosia CV:ssä, niin kukaan ei palkkaa sellaista lorvia edes minimipalkoilla, kolmestatonnista puhumattakaan.

Siinäpä ollaan syrjäytymisen ansassa, josta on vaikea nousta ylös ja joutuu elämään sossun tuilla, halusipa tai ei. Ei se mitenkään kadehdittavaa ole tuollainen syrjäytyneen elämä, lähinnä säälittävää.

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
        Löylykauha... kirjoitti:

Kyllä se tarina on totta monen kohdalla. Monet alkaa ns. Down shiftaamaan, kun se näennäisesti näyttää siltä, että tuilla pärjää paremmin. Siinä vain käy silleen, että kun on pitkä aukko, vuosia CV:ssä, niin kukaan ei palkkaa sellaista lorvia edes minimipalkoilla, kolmestatonnista puhumattakaan.

Siinäpä ollaan syrjäytymisen ansassa, josta on vaikea nousta ylös ja joutuu elämään sossun tuilla, halusipa tai ei. Ei se mitenkään kadehdittavaa ole tuollainen syrjäytyneen elämä, lähinnä säälittävää.

Kiitos taas loistava kokkari vastaus! Täältä tulee nopeasti kokkareiden oikea olemus esiin.

• On siinä pokkaa

Laitoit sitten ihan oman kuvan tv kapula kourassa tuonne linkkiin. Ettäs kehtaatkin.

• Byrokraattitarpeeton

Kysymys oliskin aika helppo jos työstäsaatava palkka vastaisi jotakin realistista tuotantoa eikä olisi huu-haa feikki kulueränä osakeenomistaajien arvo-sosiaalitilien
      saldoissa?

• tuulihuminoi

Työtävieroksuva luuseri...Nyt nousi karvat pystyyn. Olen matalapalkkainen laitoshuoltaja. Kyllä välillä mietin, miksi menen töihin pienellä palkalla ja maksan veroja ihan sen takia, että kaltaisillesi työtävieroksuville voidaan maksaa työttömyyskorvauksia tai toimeentulotukia. Kyllä olis kirveellä töitä!!

• ilariolari!

Elä mee töihin. Loisi sinäkin kotona.

• ilariolari!

Ei kannata. Ei pidä myydä itseään liian halvalla. Eikä ylipäätään suostua kaikkeen.

• fasdasddas

Eise tilanne nyt ole niin surkea mitä joka paikasta toitotetaan. Kaikki firmat rekrytoivat jatkuvasti, parastaaikaa nytkin. Syntyy uusia pieniä firmoja jotka palkkaavat lisää. Tuossa palveluiden ulkoistamisessa on työttömälle mahdollisuus. Jos esimerkiksi yritys A ulkoistaa huollon yritykselle B niin yritys B palkkaa uusia työntekijöitä.

• tri.kapseli auttaa

Osatiin sitä ennenkin kalervo kullanuppu täytellä palstaa kunnon viesteillä

• kalervo kullanuppu

Elävää elämää täältä pastalle kalervo kullanupulle

• saimaan kippari

"kapteeni jack sparrow"

• ex harjoittelija

Itse olin vuoden työharjoittelussa ilman palkkaa. Sitte kun se loppui niin mun pomo soitti työkkäriin ja väitti et joku oli tarjonnut mulle töitä jota en ollut ottanut vastaan. no työkkäri antoi karenssin joka on vieläkin voimassa. suutuin sille mun pomolle ja hakkasin sen kunnolla. syyte odottaa mut pas..kat väliä. Työkkäri vielä pakotti mut sinne harjoitteluun ja minä tyhmä suostuin vaikka tiesin pomon maailman vit.tumaisemmaksi ihmiseksi.

• joyride this time

Viisinumeroioisen säästön turvin ja onnellinen työtön :) HYvä että olet tyytyväinen.

Ihmettelen kyllä suuresti sitä, että miten minä olen onneton ilman työtä (kelpaa mikä vaan) ja minulla on kuusinumeroiset summat (vaan).

Olet jostain jänkhältä jos tuollaiset säästöt sinut tuudittavat. Minä pk-seudulta ja pitkäaikaistyötön. Liian vanha kai kun ikääkin jo 46 :( Kukaan ei palkkaa.

Nokka kohti uusia tuulia ja katsotaan miten käy.

• Hei,

Olen toimittaja Veera Honkanen ja teen juttua nuorista työttömistä Huili-lehteen. Huomasin tämän keskustelun, teillä voisi olla mielenkiintoisia tarinoita ja kommentteja aiheeseen!

Olen kiinnostunut siitä, miksi palkkatyö tai opiskelu ei kelpaa ja millaisia vaihtoehtoja niille on? Minua kiinnostavat tarinat, omat kokemukset ja mielipiteet. Kerro kokemuksesi: http://huuhkaja.fi/?p=496. Seuraan keskustelua myös täällä, ja voit toki laittaa vaikka sähköpostia huuhkaja.media@gmail.com.

Tervetuloa keskustelemaan!

t. Veera

• Työ- ja Elinkeino to

Jos lomailijamies saisi sen työpaikkaosoituksen työnantajaa tapaamaan

• Rakkautta ja rauhaa

Veera. Vaihtoehdot on kansalaispalkka, siitä ne omat ideat lähtee kehittymään kun rupee olemaan aikaa liikaa ja kukaan ei ahdistele niskan takana tekemään mitään.
      Sitten kaupoista viinat , tupakit, karkit, kakkahiilarit veks ja joka nurkkaan luomukaupat, niin alkaa elämä hymyilee jokaiselle. Mut eiii eihän sen nyt tähän aikakauteen käy. Katotaan vasta 3 maailmansodan jälkeen. Rauhaa teille

• aktivisti intolerans

luonton on kaunista kun sitä teeveestä katselee vaikka olisi -30 celsius asteen pakkanen. ja mitä välii vaikka oli 30 selsius asteen lämpö ku on ilmastoidus toimistos.

näin se menee.

• mätämunpirunpelto

http://annaleena.puheenvuoro.uusisuomi.fi/48741-hyvantekevaisyysjarjestojen-johtajilla-jattipalkat

joo tuolla olisi palkan mallia tuottavista töistä.

Tuottava työ tarkoittaa tuottavaa palkan muodossa työ ei tuota työlle vaan lähinnä jakaa yhteiskunnan varoja = verotuloja ja keräystuloja Hyvä tekeväisyys lahjoituksia..

Mielestäni kukaan ei saisi saada ELÄKETTÄ yli 24000€/vuodessa
      Palkka työstä pitäisi jäädä alle 60 000 €/vuosi ja varsinkin kun Suomessa koulut maksaa valtio ja kunnat opiskelija käyttää vain aikaansa opiskeluun. U.S.A opiskelija maksaa kolutustaan henkilökohtaisena menona koko elämänsä.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5690
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1727
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1518
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      38
      1336
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1311
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      348
      1277
    Aihe