Hei te, jotka valitatte vipeistä, perintäfirmoista, luottotiedoista yms. Olisiko ollut järkevämpää jättää se pikavippi alunperinkin ottamatta? Tai vinguttamatta sitä visaa miten sattuu?
Mihin ovat kadonneet ne alkeellisimmat elämän ohjenuorat, ettei ilmaista lainaa olekaan, ja että velat on maksettava aina takaisin? Ovatko nämä kaksi jotain utopiaa siinä vaiheessa, kun edes pitää alkaa miettimään korkeakorkoista pikavippiä/kulutusluottoa tilanteessa, jossa on melkein varma siitä, ettei niistä kuitenkaan selviydy kunnialla?
Lopettakaa
11
546
Vastaukset
- oletpa viisas
Kiva kun jakelet neuvoja, ei näitä kirjoituksia ole pakko lukea.
Tämä palsta toimii lähinnä vertaistukena, ainakin itselleni
Takuu-säätiön sivuilta poimittua: "Aikuisista suomalaisista 7,7 prosentilla on vähintään yksi voimassaoleva maksuhäiriömerkintä"
(12.1.2012 )
Maksuhäiriöön on monia syitä. Tietysti usein velat voi olla omaa tyhmyyttään hankittu, täysin turhaan, sitä en kiellä. Toisilla voi olla työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, avioeroja.. Syitä on monia, mutta hätä on sama. Ei aina kannata tuomita muita, tiedä vaikka olet joskus samassa tilanteessa. Elämä voi yllättää. Tämä yhteiskunta ei auta, jos apua tarvitaan.Höpöhöpö. Tämä ei ole mikään vertaistukipalsta, vaan palsta lainasta ja velasta keskustelulle. Näkemyksiä voi olla siis monia.
Avaaja kirjoitti ihan asiaa. Noihin mainitsemiisi elämäntilanteen muutoksiin voi pitkälti varautua vararahastoa keräämällä.,
- ei käy
En ymmärrä sitä, että rahattomana otetaan kiskurikorkoinen pikavippi tietäen ettei sitä pysty maksamaan ja varsinkin tietäen mitä siitä seuraa.
Mutta näköjään näitä vippaajia riittää loputtomiin.
Päivänselvää että perintätoimisto perii ja ulosotto vie jollei lainoja maksa.
Niin sen kuuluu mennäkin. - Pooopooopooo
Jos on työtön ja sairas, niin sitä varten on tyovoimatoimisto ja sossu, sekä terveyskeskus. Ei kukaan ota sairauden vuoksi pikavippejä, täyttä potaskaa.
Itse asiassa noihin lyhytaikaisiin korkeakorkoisiin lainoihin, kulutusluottoihin ja pikavippeihin ei oikeasti olisi varaa kuin suht hyvätuloisilla. Sen verran niistä aina joutuu maksamaan ylimääräistä. Heikossa taloudellisessa jamassa olevalle se on se viimeinen vaihtoehto, johon ei pitäisi turvautua. Muuten tulee lirit housuun pakkasella. Pitäisi oivaltaa että käteissatanen on arvoltaan 110 ja lainasatanen vain 80.
- 235
joku silloin päähän meni kun niitä piti ottaa kymmenittäin, nyt paskat housussa. Mutta opittu on. Liian helppoa rahaa se oli
- voin vippaaa
Pari kertaa olen ottanut vipin toimii hyvin molemmin puolin, mutta jossain on korko aika iso. esim olen ottanut sellaisia missä on ensimmäinen lainaus ilmainen ja sen jälkeen maksanut takasin ajallaan niinku pitää. ei kannata lainaa jos ei pysty maksaa takaisin. laskut ja muut pystyy selvä järkinen ihminen soittamalla kyseisiin paikkoihin sopimaan miten tästä eteen päin, kun ei ole rahaa, mutta ei kannata ainakaa lisää hallaa tehdä itselle ottamalla kalliita lainoja mitä ei pysty maksamaan pois, kun ottamalla lisää lainaa.
- Velkavelho
Arvoisa aloittaja,
kaikille meistä ei anneta kotona elämänohjeita, kaikilla lapsilla ei ole edes kotia vaan nuoruus kuluu lastensuojelun laitoksissa. Toisaalla taas 'hyvän' perheen kasvatti tottuu leveämpään elämänmenoon kuin opintotuki antaisi myöten, eikä osaa eikä ymmärrä rajoittaa rahankäyttöään - eihän sellaista tarvinut kotonakaan tehdä.
Nämä vippikierteestä valittajat tuppaavat olemaan näitä aikuisuuteen tuupattuja nuoria, joilla ei ole Sinun elämänkokemustasi ja tietotasoasi. En lähtisi heti kättelyssä tuomitsemaan, syyt velkaantumiseen kun ovat lukemattomia. Neuvoja yritän parhaani mukaan antaa, ei ne ehkä aina kohdalleen osu mutta tarkoitus on vilpitön.
Toinen vippaajien ryhmä ovat työttömät ja yksinhuoltajat, joilla vippaamisen syy on riittämätön sosiaaliturva. Suomalaista sosiaaliturvaa kun ei ole mitoitettu vuosikausien työttömyyteen, vaan lyhytaikaiseen toimeentulon tukemiseen työpaikkojen välillä. Lapsiköyhyys on kauhisteltu tabu, kaikenlaista käppyrää tulee tutkijoilta, mutta poliittisia johtopäätöksiä ei niiden pohjalta tehdä - eihän tätä voi Suomessa olla, eihän? Sossu jakaa rahaa kitsaasti, harkinnanvaraisesti ja jäykästi normeihinsa nojautuen. Rahaa ei ole heidän budjetissaan edes välttämättömiin lakisääteisiin menoihin nähden riittävästi. Kun tarve on oikea ja todellinen, se vippi otetaan - seurauksista piittaamatta.
Bailaajat, peliriippuvaiset, narkomaanit ja muut mielenterveysongelmaiset ovat vielä oma lukunsa. Kun päihteet tai sairaus vievät harkintakyvyn, kenessä on syy? Mitä hyötyä on syyllisten etsinnästä ylipäätään? Jospa keskityttäisiin korjaamaan tilanne ja auttamaan niitä, joilta se ei omin voimin onnistu.
Pikavipit pitää muuten kieltää lailla. - tyhmyydestäsakotetaa
Kun jättää ottamatta sitä suurta lainaa niin selviää paremmin kun tulee työpaikan menetys, sairaus ym. Ihmiset aivottomia nykyisin, ei mitään järkeä. Sitten ovat toisten rahapussilla kun hätä. Ennaakkoon on ajateltava eikä vasta sitten kun on ahdinko. Itselläni ei ole yhtään merkintää luottotiedoissa vaikka olen pienituloinen, elän tulojeni mukaan. Viisas elää vähemmällä.
- just just
Tuota, en ole koskaan ottanut pikavippiä, pankille olen aikoinaan velkani maksanut sovitussa ajassa takaisin. Mutta silti on luottotiedot menneet, ai niin sairastuin ja ei ollutkaan rahaa maksaa jo laskuja. JA KYLLÄ SIIRTELIN ERÄPÄIVIÄ, MUTTA RAJA SE VELKOJILLEKIN TULEE, ELI EIVÄT HAMAAN TULEVAISUUTEEN ERÄPÄIVIÄ SIIRRÄ, KUN EI ITSE TIEDÄ MILLOIN OSAA EDES RAHAA ODOTELLA.
- 2v voutin kanssa
ja aina vain tulee..
näinhän se on jos on useampia vippejä ja sairastuu tai työt loppuu niin kuses oot.. jotta älkää ainakaan useita ottako jos otatta..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496275Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6422594Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831209- 821113
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3121065Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.751064Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä591064- 65942
- 69923
- 228854