"Luulo lisäaineiden terveysriskistä on järjetön"

Antti Meikkilä

"VTT:n akatemiaprofessorin Kaisa Poutasen mukaan luonnollisuus liitetään menneisyyteen. Luonnollinen on jotakin, mitä on tehty hyvin kauan sitten.

"Missä muussa teknologiassa haikaillaan sellaista?" hän kysyy.

VTT:n Poutanen huomauttaa, että "luonnollisuushysteriassa" on unohdettu, että ihminen elää nyt toisenlaisessa yhteiskunnassa kuin muinoin. Elintavat ovat muuttuneet.

"Tiedämme, että luonnonvarat ovat rajalliset, tiedämme energia- ja ympäristöuhkat. On mietittävä, mikä on meille luonnollinen syömisen tapa nyt. Eihän se voi olla sama kuin kivikaudella", hän sanoo.

Poutanen epäilee, sopeutuisiko kuluttaja tilanteeseen, jossa lisäaineista luovuttaisiin. Kaikkia lempituotteita ei enää välttämättä olisikaan kaupoissa, kun esimerkiksi tuotteiden säilyvyys kärsisi.

Poutasen mukaan suurin ongelma suomalaisten ruokavaliossa on ylensyönti sekä liiallinen puhtaan sokerin ja liian vähäinen ravintokuidun saanti.

"On helpompi syyttää kaikesta lisäaineita kuin miettiä omaa vastuuta.""

http://www.hs.fi/kotimaa/Professori Luulo lisäaineiden terveysriskistä on järjetön/a1305555490978

148

5361

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liana

Kuluttajan on todella vaikea ottaa selvää mikä lisäaineista aiheuttaa juuri hänelle oireita, siksi helpointa on vältellä kaikkia. On vastuutonta väittää, että eineksissä olisi parempi ravintoarvo kuin kotiruuassa! Onhan aivan selvää, että mm. vitamiinit kärsivät useammista kuumennuksista. Myös eineksissä käytettävä LAATU on vähemmän tarkkailussa kuin kotona, missä heti näkee, jos joku pala on pilaantunut tai huono. Totta kai einekset tehdään mahdollisimman halvasta!

Itse tiedän syöneeni lisäaineita siitä, että vatsa menee kuralle. Tämän voi tulla ihan kuka tahansa tukimaan minun kotivessaani! Lupaan näyttää ripulini. Saman on todennut suuri määrä suolistosairaita ja ärtyneen suolen oireyhtymästä kärsiviä. Voi olla, että ei ole osoitettu tieteellisesti, mutta ei kyllä ole tutkittukaan!! JOS tutkittaisiin, niin saataisiin helposti selville tämäkin. Täysin terveillä tehdään nämäkin lisäainetutkimukset. He eivät huomaa eroa, mutta annas olla, jos on pienikin ärtymys tai tulehdus suolessa, niin kyllä huomaat eron!

Jos ei siis ole ongelmaa syödä lisäaineita, niin syökää ihmeessä! Mutta antakaa meidän olla syömättä, meidän, jotka kärsimme niistä fyysisesti vatsakipuja ja ripulia. Ripuli ei ole hauska asia, ei ainakaan aamuruuhkassa bussissa...

• Olet mitä syöt. Ja juot.

Ja lopulta olet itsekin pelkkä lisäaine...

• lisäaineilla kasvanu

Jaa, eipä ole lisäaineista tullut mitään. Mutta ruokia on sellaisia joihin minä saatan kuolla. Ja ihan oikeasti lisäaineissa tuskin on vikaa, jos jotain tulee, kyllä se on joku muu. Vatsakivut ja ripulikin, kertonee enemmän kyllä ärtyneestä suolesta tai stressivatsasta kuin lisäaineallergiasta. Mutta toki saat syödä niin kuin tykkäät, ihan niin kuin minäkin.

Minulle on henkilökohtaisesti ihan se ja sama, mitä itse kukin syö, ja onko se lisäaineilla vai ilman. MUTTA ... älkää tuputtako sitä uskontoanne muille.

• 5454545

Samaa mieltä ja oireita on muitakin, itselläni oli iho-ongelmia jotka lähtivät sitä mukaa kun vähensin tiettyjen lisäaineiden saantia, viime aikoina olen taas palannut osittain vanhoihin tottumuksiin ja iho-ongelmat palasivat.

Tuon proffan teksti nyt oli taas yksi toisen laidan esimerkki, ei olla ihan loppuunasti pohdittu miten nämä hommat menee..

• Höh höh!
        5454545 kirjoitti:

Samaa mieltä ja oireita on muitakin, itselläni oli iho-ongelmia jotka lähtivät sitä mukaa kun vähensin tiettyjen lisäaineiden saantia, viime aikoina olen taas palannut osittain vanhoihin tottumuksiin ja iho-ongelmat palasivat.

Tuon proffan teksti nyt oli taas yksi toisen laidan esimerkki, ei olla ihan loppuunasti pohdittu miten nämä hommat menee..

ROOOOSKAA! Joku luontaistuotekauppias siinä taas vastustaa kemiaa ja koululääketiedettä!

• TÄSTÄ NÄET, MITÄ
        miettiläs kirjoitti:

Olet mitä syöt. Ja juot.

LISÄAINEET SISÄLTÄVÄT:
        http://www.ekoodi.com/

Sivun reunassa ne on lueteltu aine kerrallaan, sieltä klikkaamalla saat lisätietoa!

• toinen stadilainen
        miettiläs kirjoitti:

Olet mitä syöt. Ja juot.

tuo mitä stadin kundi kirjoitti on totta.kelan ja varman päättäjät on syönyt lisäaineita niin paljon että,eivät osaa luke lääkärien lausuntoja joissa lukee että on työkyvytön ja ei työhön kuntoutettavissa.olisko niiden syytä siiryä muualle kun eivät ymmärrä suomeksi kirjoitettua tekstiä.minäkin aivovammaisen osaaan luke vielä.

• odottava ihmettelijä
        toinen stadilainen kirjoitti:

tuo mitä stadin kundi kirjoitti on totta.kelan ja varman päättäjät on syönyt lisäaineita niin paljon että,eivät osaa luke lääkärien lausuntoja joissa lukee että on työkyvytön ja ei työhön kuntoutettavissa.olisko niiden syytä siiryä muualle kun eivät ymmärrä suomeksi kirjoitettua tekstiä.minäkin aivovammaisen osaaan luke vielä.

jees.kyllä lisä aineet on tuhonnut niiden aivot,olen jo vuosia ollut sitä mieltä etteivät osaa lukea.kelan ja varman oma henkilökunta ihmettelee millaisia päätöksiä tekevät.olisi ja minunkin pitänyt olla vuosia eläkkeellä,henkilökunta ihmettelee mitä lukutaidottomia on päättämässä meidän asioista.

• odotus palkitaan
        odottava ihmettelijä kirjoitti:

jees.kyllä lisä aineet on tuhonnut niiden aivot,olen jo vuosia ollut sitä mieltä etteivät osaa lukea.kelan ja varman oma henkilökunta ihmettelee millaisia päätöksiä tekevät.olisi ja minunkin pitänyt olla vuosia eläkkeellä,henkilökunta ihmettelee mitä lukutaidottomia on päättämässä meidän asioista.

niin se on.kyllä varman ja kelan päättäjien aivot on mennyt jo vuosia sitten lisäaineilla piloille.eivät raukat osaa lukea.olen jo vuosia ihmetellyt miksi eivät osaa suomeksi kirjoitettuja lääkärien lausuntoja lukea.kyllä ymmärtäisin jos ne olisi kirjoitettu latinaksi että eivät osaa kieltä.minäkin osaan latinaa.mutta on melkoisia tolloja kun ei osaa suomea.missä on meidän tulevaisuus kun lukutaidottomat tollikat.ei osaa luke lääkärien lausuntoja.samoin on varman tollot lukutaidottomia.kannattas mennä opettelemaan lukemista,tai vaihtaa alaa kun on epäpäteviä.tehkää hyvät siskot ja veljet valviraan kantelu epäpätevistä päättäjistä,ne on valelääkäreitä ja valepäättäjiä,lukutaidottomia tolloja.

• Hhgjkkkhfrhjkk
        Höh höh! kirjoitti:

ROOOOSKAA! Joku luontaistuotekauppias siinä taas vastustaa kemiaa ja koululääketiedettä!

vai, että koululääketiedettä.. Heh.. Ei tällä ole mitään tekemistä sen kanssa.

• ihmettelijä.
        toinen stadilainen kirjoitti:

kyllä ddt tuhonnut päättäjien aivot,kun eivät ymmärrä tekstiä mitä lääkärit kirjoittaa.mutta niillä on suojatyöpaikat jossa istuvat ymmärtämättöminä.koska saadaan laki että tuollaiset ymmärtämättömät saatetaan kotia,kun eivät ymmärrä mitään.

• ihan hävettää.
        odottava ihmettelijä kirjoitti:

ne on jo saattohoidossa.kohta saadaan oikein sellaset työhön,jotka osaa lukea hoitavan lääkärin lausuntoja.saadaan tollot pois kun eivät ymmärrä mitään asioita.voi millasia tolloja on kelan ja varman päättäjät ihan hävettää suomalaisten puolesta.

• et näin.

Joo aspartaami ei todellakaan ole terveellistä, mutta juomajätit mainostavat sugar free, mutta makeutusaineena on pentagoninkin hermostomyrkyksi luokittelemaa aspartaamia joka maistaa aivan kauhealle!

• ....................
        et näin. kirjoitti:

Joo aspartaami ei todellakaan ole terveellistä, mutta juomajätit mainostavat sugar free, mutta makeutusaineena on pentagoninkin hermostomyrkyksi luokittelemaa aspartaamia joka maistaa aivan kauhealle!

Juo terveellisesti sokeritonta, mutta samalla juot myrkkyä jonka haittavaikutuksia ei voida enään kiistää!

• joku vaan

Suurin osa lisäaineista on harmittomia liki kaikille ja osa taas on haitallisia . Esimerkkeinä vaikkapa askorbiinihappo (josta puolet on C-vitamiinia) ja nitriitti. Ilman jälkimmäistä ei vaan voida tehdä turvallisesti makkaraa. Ei ei kannata laittaa kaikkia lisäaineita samaan ryhmään.

Yleisestä luulosta huolimatta vitamiinit kestävät käsittelyä oikein hyvin. C-vitamiini tosin tukoutuu helposti.

Nisäkkäistä vain marsu ja ihminen tarvitsevat C-vitamiinia. Ainakin hevosille sitä syötetään lisäravinteena.

• AlfMelmac

Entisinä aikoina kotimakkara. Sian suolet pestiin ja keitettiin. Lihat lihamyllyn kautta. Makkara ei ollut terveellistä ja lisäaineetonta eli olen siis kävelevä zombie...

• HJ

On se omituista, että proffessorin tasoinen ihminen väittää lisäaineiden olevan vaarattomia. Täällä rapakonkin takana varoitetaan kokoajan lisäaineiden vaarallisuudesta ja kehoittavat lukemaan mitä purkin kyljessä lukee. Me olemme välttäneet niitä ja olemmekin pysyneet terveenä. Ei edes kausi flunssa ole vaivannut vuosiin.
      Tällä hetkellä olemme Meksikossa ja täällä ruoka on usein vielä puhdasta. Maito ei ole niin pahasta pastoroitu kuin suomessa ja maistuu taivaalliselta.
      Jokainen saa uskoa ja syödä aivan vapaasti miten haluaa.
      70V

• kansalainen

se voi olla kaupallisen tahon palkkalistoilla

• ... ..

Lisäaineet ei ole mikään homogeeninen ryhmä, josta voitaisiin sanoa, että kaikki ovat turvallisia tai kaikki haitallisia. Itse olen joutunut välttämään tiettyjä säilöntäaineita jo vuosikymmeniä, osaa se oma nahkakin jotain kertoa.

• VHH-pelkokerroin

VHH-papit kuitenkin ovat ottaneet asiakseen siinäkin pelotella ihmisiä, joko tieten tai tietämättään, uskoakseni he eivät viitsi juurikaan ottaa asioista selvää. Mutta pelottelu onnistuu kyllä ikäänkuin VHH:n luonnottomuus voisi niistä lisäaineista enää lisääntyä

Lisäaineethan ovat mitä useimmin täysin luonontuotteita, lisäaine-statuksensa ne saavat pelkästään siitä että niitä lisätään tuotteeseen jossa sitä ei luonnostaan ole. Näin saadaan usein korvattua joku haitallisempi aine (esim. rasva) ja silti maku tai joku muu ominaisuus tuotteessa säilyy.

• rasvan korvikkeena

miksi ihmeessä tälläistä tarvitaan??

"Maltodekstriini on hyvin nopeaa tärkkelystä, joka valmistetaan tärkkelyspitoisista kasviksista esimerkiksi perunasta tai maissista suolahappokäsittelyssä hydrolyysin avulla. Sitä käytetään hiilihydraattien lähteenä etenkin urheilijoiden suosimissa ns. palautusjuomissa.[1] Maltodekstriini sisältää pitkäketjuisia hiilihydraatteja; lähinnä glukoosin polymeerejä, mutta myös monomeerejä, dimeerejä ja oligomeerejä. Se on maultaan neutraalia eikä makeaa.[2]

Maltodekstriinia käytetään elintarvikkeissa yleisesti lisäaineen tapaan, esimerkiksi luonnollisen rasvan korvikkeena, mutta se luokitellaan kuitenkin raaka-aineeks.."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Maltodekstriini

• joku vaan

Maltodekstriini on ns. bulkkia, sillä lisätään tilavuutta. Esimerkiksi salaatinkastikkeissa sillä voidaan korvata osa rasvasta. Se tuo rakenteeseen paksuutta ja makuun täyteläisyyttä eikä maksa juuri mitään. Luulisin, että tuon käyttäminen on vähenemässä ja korvautumassa paksuntimilla. Tai ainakin sellainen tuntu minulla on.

Tuon tunnetuin käyttökohde on urheilujuomissa. Siitä saa hyvin nopeasti energiaa. Itsellä tuo on ainut hyväksyttävä käyttökohde. Tyhjää energiaa puhtaimmillaan.

• halava

Juu, olen huomannut ja melko varma, että tuo maltodekstriini aiheuttaa minulle vatsavaivoja. Kouristuksia ja nopasti tulevaa huonoa oloa. Maltodekstriini on ainakin niissä D-vitamiinitableteissa, joita olen käyttänyt ja eräässä rautavalmisteessa.

• Liana

Kaikkia lisäaineita ei todellakaan tulisi niputtaa kuten ei yleensäkään asioita tulisi niputtaa eli yleistää liikaa.

Esimerkiksi bentsoehappo on luonnossa esiintyvä aine, jota olemme tottuneet syömään vaikkapa puolukassa. Siihen ei tarvita muita lisäaineita, tämä luonnon oma toimii niin hyvin.

Mutta sitten on ihmisiä, jotka voivat todella huonosti syötyään bentsoehappoa! On helppo olla vain syömättä puolukkaa, eihän puolukkaa niin vaikea ole välttää! Mutta stop, stop! Kuka arvaisi, että tavallisessa eineksessä, mikä ei lainkaan sisällä puolukkaa, voi silti olla puolukan bentsoehappoa?! Tällaiset asiat tekevät monen ihmiset elämästä hankalaa, siksi pitää lukea ne pienelläkin kirjoitetut. Vaaraton sinänsä, mutta entä yliherkkyydet ja allergiat? Kuolemanvakava juttu.

Samanlaisia lisäaineita on muitakin. Allergiat lisääntyvät ja yllättäviä aineita löytyy yllättävistä paikoista! Kuten tiedämme suklaissa lukevan varoituksen: saattaa sisältää pähkinää.

On myös lisäaineita, joista edelleen kiistellään, ne saattavat olla vaarallisia terveydelle. Aromivahvenne on täysin turha: jos ruoka on hyvää, siihen ei tarvita enää makuja vahvistavaa ainetta. Voimme käyttää oikeita mausteita, jotka ovat itsessään usein terveyttä edistäviä. Einekset maistuvat pahalta, niissä maistuu aromivahvenne. Sen oppii maistamaan, jos on vähän aikaa ilman. Itselläni se aiheuttaa röyhtäisyjä, kotiruoka ei sitä ikinä tee. Ystävälleni siitä tulee astmaoireita ja nivelkipuja. Testattu useasti.

Jotkut säilöntäaineet ovat siis tuiki tarpeellisia, mutta eivät kaikki lisäaineet ole! Vai ehkä kolmasosa on jotenkin perusteltavissa muuten kuin hinnan takia. Kauppa vian haluaa pitkän myyntiajan.

Minä ainakin mieluummin otan oikeasti savustetun kinkun kuin muka savun makua sisältävän lisäaineen!

Ei kukaan ole tutkinut kaikkien lisäaineiden yhteisvaikutuksia eikä sitä määrää tiedetä, mitä ihminen kestää! Sairas ihminen ei ehkä kestä yhtään!

Mutta kenellä voisi olla mitään sitä vastaan, että luovumme eineksistä ja teemme ruuan itse??! Ainoastaan elintarviketeollisuutta edustavalla olisi tällainen intressi!

• joku vaan

Se savuaromi on itse asiassa nestemäistä savua. Sapupiipun pesuvettä siis. Varsin kuvottavan makuista eikä ollenkaan välttämätöntä.

Sitä bentsoehappoa on muuten hyvin monessa hedelmässä ja marjassa. Esimerkiksi hillassa.

Onneksi suurin osa lisäaineallergioista ei ole hengenvaarallisia kun esimerkiksi pähkinäallergia voi olla.

Suurin osa eineksistä voitaisiin ihan hyvin tehdä joko ilman lisäaineita tai ainakin käyttämällä niistä niitä parempia. Itsellä ei esimerkiksi ole mitään modifioitua tärkkelystä vastaan (sitä on kevytmajoneeseissa ym.). Esimerkiksi suuri osa saksalaisista eineksistä on lisäainevapaita.

Jotkut lisäaineet ovat aika ikäviä mutta välttämättömiä. Nitriitti ja nitraatti nyt ensimmäisinä, ilman niitä makkara on aika turvaton tuote. Ilman nitriittiä tullaan toimeen kun hygienia on ehdoton ja kylmäketju ei katkea koskaan, kylläkin.

• hiukan johdonmukaisu

Valinta on sen joka sitä ruokaa ostaa. On vain niin että tuotanto vastaa kysyntää. On toki melkoisen vaikeaa löytää täysin luomuruokaa koska sen kysyntä on kovin pientä ja ainakin se on kalliimpaa kuin ei-luomu.

Myös ruokavalio on sisänsä valintakysymys. Kun ostaa kaupasta voita, siinä on lisäaineita tai vaikkapa smetanaa johon siihenkin tehdas lisää lisäaineitaan, niin silloin on aivan turha paasata muille lisäaineettomudesta jos itse ei kykene tai viitsi hakea täysin luomuruokaa.

Sen lisäksi pelkästään luomutuotannolla ei elätettäisi Suomen runsasta viisimiljooniasta kansaa. VHH:laiset varmaankin olisivat valmiina uhraamaan itsensä siinä vaiheessa kun ruoka loppuu vai odottavatko he että juuri he ovat niitä joille se jauheliha tuodaan eteen kun muut kuolevat nälkään. Ja kaiken lisäksi, Todettakoon kuitenkin, että eläinlihan tuottaminen veisi niin paljon viljelysmaata että rehuviljan tuotanto loppuisi tyystin ja kaikki maa tarvittaisiin ruokaviljan tuotantoon. Ja siinä samassa eläinlihan tuotanto vähenisi minimaalliseksi.

Jos lisäaineistettu ruoka ei kelpaa, senkun vaan tuottamaan itse luomua ja luopumaan lisäaineista. Jos sitten sillä ei elä niin sittenhän kuolee hyvän asian puolesta kun on ollut valmis uhraamaan itsensä puhtaan ruoan puolesta. Kukaan ei pakota Suomessa syömään mitään mitä ei halua.

Joka tapauksessa nykypäivänä ihmisten elinikä on noussut kuten myös terveydentilam, joten on aivan turha leimata näitä lisäaineita kovinkaan haitallisiksi, se on pelkkää pelottelupropagandaa. On lukuisia muita keinoja tehdä elämästään turvallista kuin syynätä kaikki pienellä kirjoitettu teksti ruokapakkauksen kyljestä, mutta pelottelutarkoituksessa siitä voi tietysti saivarrella vaikka kuinka.

Liikunnan lisääminen vaikkapa kahdella tunnilla viikossa kuittaa moninkertaisesti kaikki lisäaineiden haitat ja kuka ei stiä tee, niin lisäaineiden vaaroilla pelottelu on hänen osaltaan pelkkää tekopyhää hurskastelua.

• joku vaan

Yleensä jos lisäaineet tuottavat ongelmia niin kyseessä on allergia. Tuota ei liikunta kompensoi millään.

Tuttavalla on bentsoehappoallergia. Se aiheuttaa väkivaltaisen ripulin ja pahan ihottuman.

Suurin osa lisäaineista ei vaikuta ruokaturvallisuuteen lainkaan. Niitä käytetään helpottamaan teollisuustuotantoa tai tekemään ruuasta houkuttelevampaa.

• Liana

Mitä johdonmukaisuutta siinä on, että pitää valita joko tai? Joko käyttää kaikkia lisäaineita tai ei ollenkaan? Eikö voisi valita käyttävänsä mahdollisimman vähän lisäaineita, vain "pakollisia", mutta valita jättää pois sellaiset, jotka ovat ruuassa esimerkiksi siksi, että se on halvempaa kuin aito? Kuten tuo mainitsemani savuaromi? Harvoin se kopio missään muussakaan on alkuperäistä parempi. Minusta tuossa tapauksessa on kyse huijauksesta. Kinkku ei ole savua nähnytkään.

Eipä minulla mitään sitä vastaan ole, että käyttäisi vain luomua, mutta itse käytän toistaiseksi melko vähän. Siirryn kyllä koko ajan enemmän ja enemmän luomuun.

Kuten edellä olen kertonut, on paljon sairaita ihmisiä, jotka saavat oireita lisäaineista. Hekö ovat nimimerkin 'Hiukan johdonmukaisu' mielestä tekopyhiä ja hurskastelevia? Pitäisikö heidän vain kärsiä hiljaa, eikä ainakaan levittää sanaa netissä?

• ana

Voissa ei ole lisäaineita.

• Nimimerkki12+7=19
        joku vaan kirjoitti:

Yleensä jos lisäaineet tuottavat ongelmia niin kyseessä on allergia. Tuota ei liikunta kompensoi millään.

Tuttavalla on bentsoehappoallergia. Se aiheuttaa väkivaltaisen ripulin ja pahan ihottuman.

Suurin osa lisäaineista ei vaikuta ruokaturvallisuuteen lainkaan. Niitä käytetään helpottamaan teollisuustuotantoa tai tekemään ruuasta houkuttelevampaa.

Eli tuttavasi ei voi syödä esim. puolukkaa, lakkaa tai karpaloa, sillä se sisältää luontaisesti bentsoehappoa.

"Bentsoehappo on luonnollinen, marjojen sisältämä happo. Bentsoehappo estää tehokkaasti homeiden ja bakteerien kasvua ja suojaa siten marjaa taudeilta ja parantaa sen säilyvyyttä. Luonnonmarjoistamme bentsoehappoa on runsaimmin puolukassa, lakassa ja karpalossa, mikä parantaa näiden marjojen säilyvyyttä. Varsinkin puolukkaa voidaan säilöä survoksena viileässä kevääseen bentsoehapon ansiosta."

Terve 80kg painava ihminen, joka ei ole allerginen tälle lisäaineelle voi nauttia tätä lisäainetta 400mg (0,4g) joka ikinen päivä elämänsä loppuun asti saamatta mitään oireita.

http://www.arktisetaromit.fi/fi/arktiset aromit/marjat/marjasanasto/

• hiukan johdonmukaisu

Eikö sinulla ole siis mahdolisuus valita muuta kuin täysin luomua tai sitten kaikkia lisäainieta? Kuka sinut pakottaa tekemään tällaisen valinnan? Kerro nyt ihmeessä.

Johdonmukaisuus kyllä piilee siinä että jos vaatii että lisäaineet opoistetaan niin on valittava sen myötä myös sen että Suomalaisia kuolee nälkään. Johdonmukaisuuden vuoksi nämä vaatijat luonnollisesti hyväksyvät sen että ovat itse ensimmäisenä kuolemassa nälkään, on kai aika kohtuutonta vaatia sitä muilta jos ei itse ole valmis siihen.

Johdonmukaisuutta on myös siinä, että ihminen joka ihan oikeasti on huolissaan lisäaineista hoitaa terveyttään myös muilla tavoin, mm. liikunnalla. Se on varmin, kattavin ja varsin helposti toteutettavissa kohtuullisissa määrin.

Mutta ehkä vika onkin siinä että sinulla ei ole johdonmukaisuuden tajua. Monilta kiihkoilijalta, jolta sinäkin jossain määrin vaikutat, menee tämä ymmärrys kun tarpeeksi omaksuu sitä propagandaa mille on altis ja jota haluaa kuulla.

Myös tupakasta ja alkoholista pitäytyminen edistää terveyttä enemmän kuin lisäaineiden kyttääminen, ja jopa niinkin vähäisillä asioilla kuin palovaroittimen pariston säännölisellä vaihtamisella, kumisen ähkäisyvälineen käyttö satunnaisissa suhteissa ja pelastusliivien käyttö vesillä ovat kaikki tilastollisesti parempia turvia terveydelle kuin lisäaineettoman ruoan syönti.

Niin kauan kuin tällaiset (ja vast.) asiat eivät ole omassa elämässä hoidettu kuntoon on pasaaminen lisäaineiden vaaroista tekopyhää hurskastelua. Ne jotka saavat oireita niistä ovat oma ryhmänsä mutta kun niitä jotkut saavat myös täysin luomuruoasta. Pitääkö nekin kieltää pienen marginaaliryhmän takia? Eiköhän ne ongelmat pidä hoitaa yksilöllisellä tasolla siinä missä muutkin yksilölliset erot.

Todettakoon että nuo asiat minulla on kunnossa ja ainoa mieleen tuleva asia joka minun olisi syytä korjata oman terveyteni kohdalla olisi hyvät talvirenkaat autoon. Yritän kuitenkin pärjätä näiden nykyisten kanssa ja ostan myös tuotteeni täysin tuoteselostetta lukematta. Ensinmainittu on useammin mielessä, jäkimmäinen tuskin koskaan.

• joku vaan

Eivät lisäaineet lisää ruuan määrää lainkaan. Eivätkä edes säilyvyyttä oleellisesti kun ruokaa ei säilytetä. Ainakaan säilöntäaineiden poisto ei tapa ketään nälkään.

Lisäaineiden suurin merkitys on siinä, että ruoka on houkuttelevampaa kuluttajalle ja helpompaa valmistaa teollisesti.

• Liana

Et kyllä nyt tajunnut kirjoituksestani hökkäsen pöläystä! Haluat nähdä minut valkoisena tai mustana.

Minusta taas sinä olet kiihkoilija etkä näe, että ruuan lisäaineista suurin osa ei vaikuta säilyvyyteen mitenkään! eikä ruuan määrään. Ruoka ei siitä lopu, että makuaineet, emulgointiaineet ja saketuttamisaineet katoavat! Tuo on jo liian paksua puppua!

Lisäaineita tarvitaan mm. siksi, että ruoka-aine yritetään korvata jollain toisella kuten tämän päivän lehdessä joku kirjoittaa: laskiaispullan kermavaahto olikin kertaalleen pakastettua kasvisrasvasta, maitojauheesta ja pastöroidusta kananmunasta tehtyä "ainetta", jonka koostumuksen ja maun saamiseksi kermavaahtoa muistuttavaksi tarvitaan erilaisia lisäaineita. Vaihtoehtona olisi oikea kermavaahto. Jos kerran syö "epäterveellisen" pullan, niin mitä järkeä on korvata kermavaahto jollain "mukaterveellisellä", mikä ei maistu kermalle, vaan pahalle?

Kuluttaja osti pullan tietämättä, että osti korvikkeen. Karvas totuus paljastui vasta ensipuraisulla.

Kasvisten nitraatti voi muuttua vaaralliseksi nitriitiksi. Miksi sitten kasvisten syöminen on terveellistä suurinakin määrinä, mutta lihan ei? Koska luultavasti kasvisten MUUT ainesosat suojaavat ja kumoavat nitraattien vaikutuksen! Eli aine ei ole sama lihassa ja kasviksessa, turha muuta väittää. Kaikella on yhteisvaikutukset, synergiat.

Luepa tästä http://www.ts.fi/teemat/ymparisto/89005.html

• hiukan johdonmukaisu
        Liana kirjoitti:

Et kyllä nyt tajunnut kirjoituksestani hökkäsen pöläystä! Haluat nähdä minut valkoisena tai mustana.

Minusta taas sinä olet kiihkoilija etkä näe, että ruuan lisäaineista suurin osa ei vaikuta säilyvyyteen mitenkään! eikä ruuan määrään. Ruoka ei siitä lopu, että makuaineet, emulgointiaineet ja saketuttamisaineet katoavat! Tuo on jo liian paksua puppua!

Lisäaineita tarvitaan mm. siksi, että ruoka-aine yritetään korvata jollain toisella kuten tämän päivän lehdessä joku kirjoittaa: laskiaispullan kermavaahto olikin kertaalleen pakastettua kasvisrasvasta, maitojauheesta ja pastöroidusta kananmunasta tehtyä "ainetta", jonka koostumuksen ja maun saamiseksi kermavaahtoa muistuttavaksi tarvitaan erilaisia lisäaineita. Vaihtoehtona olisi oikea kermavaahto. Jos kerran syö "epäterveellisen" pullan, niin mitä järkeä on korvata kermavaahto jollain "mukaterveellisellä", mikä ei maistu kermalle, vaan pahalle?

Kuluttaja osti pullan tietämättä, että osti korvikkeen. Karvas totuus paljastui vasta ensipuraisulla.

Kasvisten nitraatti voi muuttua vaaralliseksi nitriitiksi. Miksi sitten kasvisten syöminen on terveellistä suurinakin määrinä, mutta lihan ei? Koska luultavasti kasvisten MUUT ainesosat suojaavat ja kumoavat nitraattien vaikutuksen! Eli aine ei ole sama lihassa ja kasviksessa, turha muuta väittää. Kaikella on yhteisvaikutukset, synergiat.

Luepa tästä http://www.ts.fi/teemat/ymparisto/89005.html

Kyllä lisäaineilla kuitenkin on säilyvyyttä lisäävä vaikutus vaikkei se sitä viikkokaupalla lisääkään. Mutta kuitenkin sen verran että se ehtii logistiikkaketjun kuljettuaan olemaan hyllyssä niin pitkän että se ostetaan ja ehditään syömään kotitalouksissa ennen pilaantumista.

Jos et liiku muutamaa tuntia viikossa ja elät muutenkin kuin pellossa, niin ehkä sitten on syytä kiinnittää huomiota myös noihin lisäaine-nitraatti-lillukanvarsiin. Kun terveys sohvaperuna-syndrooman takia on aivan veitsen terällä niin ehkä lisäaineet todellakin voivat syöstä sinut sairauskierteeseen. Se kyllä osoittaa että et ole lainkaan kiinnostunut itse terveysasioista vaan itseisarvona ovat lisäaineet ja niiden avulla elintarviketeollisuuden leimaaminen terveyden tuhoajaksi, vaikka se todellisuudessa tuhoutuu oman vetelyytesi takia. Yrität vain sälyttää heikon terveydentilasi syyt muualle, moinen omavastuuun kieltäminen on nykyihmiselle niin tavanomaista.

• Rosmariini7
        joku vaan kirjoitti:

Eivät lisäaineet lisää ruuan määrää lainkaan. Eivätkä edes säilyvyyttä oleellisesti kun ruokaa ei säilytetä. Ainakaan säilöntäaineiden poisto ei tapa ketään nälkään.

Lisäaineiden suurin merkitys on siinä, että ruoka on houkuttelevampaa kuluttajalle ja helpompaa valmistaa teollisesti.

"Helpompaa valmistaa teollisesti" ??? Lue HALVEMPAA.

• Rosmariini7
        hiukan johdonmukaisu kirjoitti:

Kyllä lisäaineilla kuitenkin on säilyvyyttä lisäävä vaikutus vaikkei se sitä viikkokaupalla lisääkään. Mutta kuitenkin sen verran että se ehtii logistiikkaketjun kuljettuaan olemaan hyllyssä niin pitkän että se ostetaan ja ehditään syömään kotitalouksissa ennen pilaantumista.

Jos et liiku muutamaa tuntia viikossa ja elät muutenkin kuin pellossa, niin ehkä sitten on syytä kiinnittää huomiota myös noihin lisäaine-nitraatti-lillukanvarsiin. Kun terveys sohvaperuna-syndrooman takia on aivan veitsen terällä niin ehkä lisäaineet todellakin voivat syöstä sinut sairauskierteeseen. Se kyllä osoittaa että et ole lainkaan kiinnostunut itse terveysasioista vaan itseisarvona ovat lisäaineet ja niiden avulla elintarviketeollisuuden leimaaminen terveyden tuhoajaksi, vaikka se todellisuudessa tuhoutuu oman vetelyytesi takia. Yrität vain sälyttää heikon terveydentilasi syyt muualle, moinen omavastuuun kieltäminen on nykyihmiselle niin tavanomaista.

Itse sain terveyteni takaisin kun en karpannut enkä kokeillut muutakaan älytöntä laihdutuskikkaa. Olin kiireisen työn ja muun elämänkuvioiden vuoksi syönyt valmisruokia ja syöttänyt vielä lapsellenikin niitä. Poistin ruokalistalta kaikki E-koodit, max 2 E-koodia sallin olevan tuotteessa. Painoni putosi liikuntaa lisäämättä 8 kg/vuoden aikana. Käsittämätön asia!!!
        Asiaan perehtyen päädyin siihen johtopäätökseen, että säännöllistä liikuntaa harrastamattoman aineenvaihdunta tukkiutuu kun lisäaineet eivät liiku lymfajärjestelmässä. Seurauksena ovat erilaiset lihaskivut kun mikään ei pelitä.

• Liana
        hiukan johdonmukaisu kirjoitti:

hiukan johdonmukaisu kirjoitti: "Jos et liiku muutamaa tuntia viikossa ja elät muutenkin kuin pellossa, niin ehkä sitten on syytä kiinnittää huomiota myös noihin lisäaine-nitraatti-lillukanvarsiin. Kun terveys sohvaperuna-syndrooman takia on aivan veitsen terällä niin ehkä lisäaineet todellakin voivat syöstä sinut sairauskierteeseen. Se kyllä osoittaa että et ole lainkaan kiinnostunut itse terveysasioista vaan itseisarvona ovat lisäaineet ja niiden avulla elintarviketeollisuuden leimaaminen terveyden tuhoajaksi, vaikka se todellisuudessa tuhoutuu oman vetelyytesi takia. Yrität vain sälyttää heikon terveydentilasi syyt muualle, moinen omavastuuun kieltäminen on nykyihmiselle niin tavanomaista. "
        --

Miten ihmeessä voit kirjoittaa, että en liiku tai elän kuin pellossa? Tai etten ole kiinnostunut terveysasioista? Olen itseltäni parantanut ärtyneen suolen ja olen kulkenut pitkän tien vuodesta 2002 tähän päivään kokeillen ruokavalioita ja ottanut selvää asioista.

Ihan vain ripauksen johdonmukaisuutta peräänkuuluttaisin sinulta, joka OLETAT enemmän kuin tiedät!

Terveydentilani ei ole mielestäni heikko. Minulla ei ole ikinä ollut korkeaa kolesterolia, ylipainoa, verenpainetta, puhumattakaan varsinaisista sairauksista. En ole koskaan sairastanut influenssaa enkä edes flunssaa enää viiteen vuoteen. En käy lääkärissä juurikaan. Minulta ei ole ikinä punkteerattu poskionteloita enkä ole syönyt antibiootteja kuin kerran aikuiselämäni aikana. Jäseneni eivät ole murtuneet enkä käytä särkylääkkeitä puhumattakaan masennuslääkkeistä. Ja olen 46-vuotias.

Sälytän heikon terveydentilani syyt muualle?! Voisitko vähän selventää?

• hiukan johdonmukaisu
        Liana kirjoitti:

hiukan johdonmukaisu kirjoitti: "Jos et liiku muutamaa tuntia viikossa ja elät muutenkin kuin pellossa, niin ehkä sitten on syytä kiinnittää huomiota myös noihin lisäaine-nitraatti-lillukanvarsiin. Kun terveys sohvaperuna-syndrooman takia on aivan veitsen terällä niin ehkä lisäaineet todellakin voivat syöstä sinut sairauskierteeseen. Se kyllä osoittaa että et ole lainkaan kiinnostunut itse terveysasioista vaan itseisarvona ovat lisäaineet ja niiden avulla elintarviketeollisuuden leimaaminen terveyden tuhoajaksi, vaikka se todellisuudessa tuhoutuu oman vetelyytesi takia. Yrität vain sälyttää heikon terveydentilasi syyt muualle, moinen omavastuuun kieltäminen on nykyihmiselle niin tavanomaista. "
        --

Miten ihmeessä voit kirjoittaa, että en liiku tai elän kuin pellossa? Tai etten ole kiinnostunut terveysasioista? Olen itseltäni parantanut ärtyneen suolen ja olen kulkenut pitkän tien vuodesta 2002 tähän päivään kokeillen ruokavalioita ja ottanut selvää asioista.

Ihan vain ripauksen johdonmukaisuutta peräänkuuluttaisin sinulta, joka OLETAT enemmän kuin tiedät!

Terveydentilani ei ole mielestäni heikko. Minulla ei ole ikinä ollut korkeaa kolesterolia, ylipainoa, verenpainetta, puhumattakaan varsinaisista sairauksista. En ole koskaan sairastanut influenssaa enkä edes flunssaa enää viiteen vuoteen. En käy lääkärissä juurikaan. Minulta ei ole ikinä punkteerattu poskionteloita enkä ole syönyt antibiootteja kuin kerran aikuiselämäni aikana. Jäseneni eivät ole murtuneet enkä käytä särkylääkkeitä puhumattakaan masennuslääkkeistä. Ja olen 46-vuotias.

Sälytän heikon terveydentilani syyt muualle?! Voisitko vähän selventää?

Niinpä. Ja sitten valitat jostain lisäaineista vaikka olet varmasti saanut niitä jo vaikka kuinka paljon. Ja kokonaisuudessakin, näitä samoja lisäaineita syöneiden ihmisten elinikä senkun nousee, viime vuosikymmenellä keskimääräinen elinikä nousi noin kahdella vuodella.

Enpä usko että juuri huolehdit tervyedestäsi ja että terveydentilasi on kuvatun lainen jos lisäaineet tuottavat sinulle noin suurta huolta. Tai sitten mielenterveytesi alkaa horjua sen ruokavalioiden yhteydessä tulleen lisäainepelottelun myötä. Kauhuskenaarioilla pelotteluhan on tavanomainen heikkomielisten manipulointikeino ja etenkin VHH-sektorilla se on erittäin käytetty keino.

• ___________________-

suurin osa lisäaineista on lisäämässä tuotteen hyllyaikaa.

vtt.n tutkijaprofessori voi oikein hyvin syödä vaikka pelkkiä lisäaineita, minä vältän mahdollisimman paljon kuitenkin niitä.

prosessoimaton ruoka on varmasti terveellisintä, tosin pitää erottaa toisistaan lisäaineet ja varsinaiset säilöntäaineet. tuotteita voidaan käyttää tuoreina, mikä on paras vaihtoehto. toiseksi paras on pakastaminen. perinteiset,suolaus, kuivaus, hapattaminen auttavat pitkälle. joissakin prosessoiduissa tuotteissa tarvitaan säilöntäaineta sanotaanko niitä lisäaineiksi on hienosäätöä.

viisi E-kirjainta tuotteessa hyllyyn takaisin.

• kansalainen

näin kaupan hyllyssä banaanikerma munkin jossa oli 19 eri e-koodia piti ihan laskea.

hyllyyn jäi.

uusin hölmöys monissa tuotteissa ovat kemialliset Aromit jotka ovat varmasti täysin tarpeettomia ja lisäävät kemikaalialtistusta.

• Nimimerkki4+2=6
        kansalainen kirjoitti:

näin kaupan hyllyssä banaanikerma munkin jossa oli 19 eri e-koodia piti ihan laskea.

hyllyyn jäi.

uusin hölmöys monissa tuotteissa ovat kemialliset Aromit jotka ovat varmasti täysin tarpeettomia ja lisäävät kemikaalialtistusta.

Sen onkin näissä lisäaineissa huono juttu kun ne merkitään pelkästään E-koodeilla. Asiakas ei tiedä mitä ne ovat niin eivät uskolla ostakaan. E-koodeissa kun on niitä terveellisiäkin lisäaineita.

Puolukkassa: E160a, E163, E200, E210 ja E440 "lisäaineita". Niitä vain ei tässä tapauksessa luokitella lisäaineiksi sillä ne ovat puolukassa luonnostaan.

Mutta jos pakastepuolukkapusseihin pitäisi nämäkin merkitä E-koodeilla, niin ilmeisesti aika moni jättäisi ostamatta pakaste puolukoita.

E160a muuntuu elimistössä A-vitamiiniksi ja parhaimpia karoteenin lähteitä ovat porkkana, tomaatti, paprika, mansikka ja pinaatti.

E163 antosyaani (väriaine). Antosyaanit ovat flavonoideja, joten ne ovat lisäaineina vaarattomia ja jopa terveellisiä.

E200 sorbiinihappo. Synteettisen hyväksyttävä päiväsaantiannos: ADI (25.0 mg/kg/vrk) eli 80 kiloinen voi syödä 2000mg vuorokaudessa koko elämänsä ajan.

E210 bentsoehappo on luontaista säilöntäainetta, jota löytyy hedelmistä ja marjoista (mm. puolukasta.). Suurina annoksina tai herkillä ihmisillä voi aiheuttaa yliherkkyysoireita, sillä bentsoehappo voi vapauttaa histamiinia, joka aiheuttaa pseudoallergisia oireita. Voi aiheuttaa yliherkkyysoireita asetyylisalisyylihapolle allergisille ja migreenistä kärsiville.

E440 pektiini, amidoitu pektiini on luonnonmukainen lisäaine, jota käytetään hillojen ja hyytelöiden rakenteen muodostamiseen. Lisäainetta saadaan mm. omenoiden ja sitrushedelmien kuorista ja sitä esiintyy luonnostaan kaikissa kasveissa. Lisäaineena vaaraton.

Lisäksi huomaamme edellisestä, että vaikka pulokassa ei ole lisäaineita, niin se sisältää ainesosia kuten bentsoehappoa, jotka saattavat olla haitallisia joillekin.

• Nimimerkki9+3=12
        kansalainen kirjoitti:

hyllyyn jäi.

Asuttiin Nurmeksessa 4 vuotta ja jäätiin kaipaamaan Pielispakarin Banaanimunkkeja. Ne olivat taivaallisia eikä niitä saa täältä Naantalista.

Otetaanpa tämä herkku esimerkiksi jossa myös 18 E-koodia:
        E472e: Enimmäismäärärajoituksia vain lastenruoissa. (ADI): Ei ole määritelty
        E471: Enimmäismäärärajoituksia rasvoissa ja öljyissä. (ADI): Ei ole määritelty
        E481: (ADI): 20 mg/kg/vrk (80 kiloinen saa syödä 1,6g/vrk/elinikä)
        E435: (ADI): 10 mg/kg/vrk (80 kiloinen saa syödä 0,8g/vrk/elinikä)
        E492: (ADI): 25 mg/kg/vrk (80 kiloinen saa syödä 2g/vrk/elinikä)
        E332: (ADI): Ei ole tarpeen
        E407: Enimmäismäärärajoitus hilloissa, hyytelöissä ja marmeladeissa.(ADI): Ei ole määritelty
        E440: (ADI): Ei ole määritelty
        E1442: voidaan ilmoittaa pelkästään ryhmänimellä, E-numeroa ei tarvitse ilmoittaa. (ADI): Ei ole määritelty
        E404: Enimmäismäärärajoitus hilloissa, hyytelöissä ja marmeladeissa.(ADI): Ei ole määritelty
        E330: Enimmäismäärärajoituksia kaakao- ja suklaatuotteissa, nektareissa ja hedelmämehuissa, (ADI): Ei ole tarpeen
        E431: (ADI): 25 mg/kg/vrk, (80 kiloinen saa syödä 2g/vrk/elinikä)
        E333: Enimmäismäärärajoituksia kaakao- ja suklaatuotteissa, nektareissa ja hedelmämehuissa. (ADI): Ei ole tarpeen
        E202: (ADI): 25 mg/kg/vrk, (80 kiloinen saa syödä 2g/vrk/elinikä)
        E450: (ADI): 70 mg fosforia/kg/vrk (80 kiloinen saa syödä 5,6g/vrk/elinikä)
        E500: (ADI): Ei ole määritelty
        E160a: (ADI): 5 mg/kg/vrk (80 kiloinen saa syödä 0,4g/vrk/elinikä)
        E160b: (ADI): 0,065 mg/kg/vrk (80 kiloinen saa syödä 5,2mg/vrk/elinikä)

Söisin ihan huoletta ja nauttisin siitä. Ovat erittäin hyviä!

Lisäaineiden turvallisuusarviointi ADI (Acceptable Daily Intake) tarkoittaa hyväksyttävää päivittäistä enimmäissaantia, jolle ihminen voi altistua periaatteessa joka päivä koko elämänsä ajan ilman terveydellisiä haittavaikutuksia. Lisäaineelle ei anneta ADI-arvoa (ADI ns = not specified). Jos kielteisiä vaikutuksia havaitaan suurissa käyttömäärissä. ADI-arvot ylittyvät harvoin, koska ADI-arvolle annetaan suuri turvamarginaali. Lapsilla ADI-arvo voi kuitenkin helpommin ylittyä lasten pienemmän painon takia. Käytännössä ADI-arvo ylittyy vain silloin, jos yksittäistä lisäainepitoista elintarviketta nautitaan suuria määriä kerralla, tai jos lisäainepitoisten elintarvikkeiden osuus kokonaisruokavaliosta on suuri.

Harmi että E-koodin pelkosi vuoksi menetit mahdollisesti taivaallisen makuelämyksen.

Lähteet:
        http://www.pielispakari.fi/tuotteet/munkit/banaanimunkki-irto-110g
        http://m.evira.fi/portal/fi/e-koodit/?itemsPerPage=5000
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Wikipedia
        http://www.evira.fi/portal/fi/evira/julkaisut/?a=view&productId=53 (sivulla avatta pdf tiedosto)

• joku vaan
        Nimimerkki9+3=12 kirjoitti:

Asuttiin Nurmeksessa 4 vuotta ja jäätiin kaipaamaan Pielispakarin Banaanimunkkeja. Ne olivat taivaallisia eikä niitä saa täältä Naantalista.

Otetaanpa tämä herkku esimerkiksi jossa myös 18 E-koodia:
        E472e: Enimmäismäärärajoituksia vain lastenruoissa. (ADI): Ei ole määritelty
        E471: Enimmäismäärärajoituksia rasvoissa ja öljyissä. (ADI): Ei ole määritelty
        E481: (ADI): 20 mg/kg/vrk (80 kiloinen saa syödä 1,6g/vrk/elinikä)
        E435: (ADI): 10 mg/kg/vrk (80 kiloinen saa syödä 0,8g/vrk/elinikä)
        E492: (ADI): 25 mg/kg/vrk (80 kiloinen saa syödä 2g/vrk/elinikä)
        E332: (ADI): Ei ole tarpeen
        E407: Enimmäismäärärajoitus hilloissa, hyytelöissä ja marmeladeissa.(ADI): Ei ole määritelty
        E440: (ADI): Ei ole määritelty
        E1442: voidaan ilmoittaa pelkästään ryhmänimellä, E-numeroa ei tarvitse ilmoittaa. (ADI): Ei ole määritelty
        E404: Enimmäismäärärajoitus hilloissa, hyytelöissä ja marmeladeissa.(ADI): Ei ole määritelty
        E330: Enimmäismäärärajoituksia kaakao- ja suklaatuotteissa, nektareissa ja hedelmämehuissa, (ADI): Ei ole tarpeen
        E431: (ADI): 25 mg/kg/vrk, (80 kiloinen saa syödä 2g/vrk/elinikä)
        E333: Enimmäismäärärajoituksia kaakao- ja suklaatuotteissa, nektareissa ja hedelmämehuissa. (ADI): Ei ole tarpeen
        E202: (ADI): 25 mg/kg/vrk, (80 kiloinen saa syödä 2g/vrk/elinikä)
        E450: (ADI): 70 mg fosforia/kg/vrk (80 kiloinen saa syödä 5,6g/vrk/elinikä)
        E500: (ADI): Ei ole määritelty
        E160a: (ADI): 5 mg/kg/vrk (80 kiloinen saa syödä 0,4g/vrk/elinikä)
        E160b: (ADI): 0,065 mg/kg/vrk (80 kiloinen saa syödä 5,2mg/vrk/elinikä)

Söisin ihan huoletta ja nauttisin siitä. Ovat erittäin hyviä!

Lisäaineiden turvallisuusarviointi ADI (Acceptable Daily Intake) tarkoittaa hyväksyttävää päivittäistä enimmäissaantia, jolle ihminen voi altistua periaatteessa joka päivä koko elämänsä ajan ilman terveydellisiä haittavaikutuksia. Lisäaineelle ei anneta ADI-arvoa (ADI ns = not specified). Jos kielteisiä vaikutuksia havaitaan suurissa käyttömäärissä. ADI-arvot ylittyvät harvoin, koska ADI-arvolle annetaan suuri turvamarginaali. Lapsilla ADI-arvo voi kuitenkin helpommin ylittyä lasten pienemmän painon takia. Käytännössä ADI-arvo ylittyy vain silloin, jos yksittäistä lisäainepitoista elintarviketta nautitaan suuria määriä kerralla, tai jos lisäainepitoisten elintarvikkeiden osuus kokonaisruokavaliosta on suuri.

Harmi että E-koodin pelkosi vuoksi menetit mahdollisesti taivaallisen makuelämyksen.

Lähteet:
        http://www.pielispakari.fi/tuotteet/munkit/banaanimunkki-irto-110g
        http://m.evira.fi/portal/fi/e-koodit/?itemsPerPage=5000
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Wikipedia
        http://www.evira.fi/portal/fi/evira/julkaisut/?a=view&productId=53 (sivulla avatta pdf tiedosto)

Itse en kyllä tuollaista söisi. Mieluummin ottaa banaanin ja munkkirinkilän jos tuollaiset maut pitäisi yhdistää. En kyllä pitäisi muitakaan vastaavia tuotteita mitenkään makuelämyksinä. Saati taivaallisina.

• Nimimerkki18+8=26
        joku vaan kirjoitti:

Itse en kyllä tuollaista söisi. Mieluummin ottaa banaanin ja munkkirinkilän jos tuollaiset maut pitäisi yhdistää. En kyllä pitäisi muitakaan vastaavia tuotteita mitenkään makuelämyksinä. Saati taivaallisina.

Katsoitkos kaikki E-koodit läpi sivustolla jonka linkitin http://m.evira.fi/portal/fi/e-koodit/?itemsPerPage=5000 ?

Otetaan nyt esimerkiksi tuon linkin hakukoneella E160a ja katsotaanpa mitä saadaan:
        "E160a
        Nimi: Karotenoidit
        Lisäaineryhmä: Elintarvikevärit
        Väri: Keltainen-oranssi
        Alkuperä ja käyttö: Esiintyy luontaisesti useissa elintarvikkeissa, esim. porkkanoissa, vihreissä lehtivihanneksissa, tomaateissa, aprikooseissa ja ruusunmarjoissa. Karotenoideja uutetaan kasveista, mutta väriä valmistetaan usein keinotekoisesti. Karoteenit ovat A-vitamiinin esiasteita, ja ne voivat muuttua kehossa A-vitamiiniksi. Saa käyttää mm. juomiin, jälkiruokiin, jäätelöön, hilloihin, makeisiin, kahvileipiin, margariiniin, sinappiin, keittoihin ja kastikkeisiin. Ei enimmäismäärärajoituksia. Hyväksyttävä päivittäinen enimmäissaanti (ADI): 5 mg/kg/vrk"

Mitä kaikentietävä wiki sanoo tuosta karotenoidista:

"Kaikki luonnossa esiintyvät karotenoidit ovat lähtöisin kasveista tai muista yhteyttävistä eliöistä, kuten levistä tai bakteereista. Ihminen voi saada niitä ravinnossaan kuitenkin myös eläinkunnan tuotteista. Karotenoideista beta-, alfa-, ja gamma-karoteeni sekä beta-kryptoksantiini muuttuvat ihmisten ja eläinten elimistössä A-vitamiiniksi. Nämä sekä monet muut karotenoidit toimivat antioksidantteina. Runsaasti karotenoideja sisältävän ruokavalion on havaittu nostavan immuniteettia.lähde? Tunnetuin karotenoidien lähde on porkkana (beta-karoteeni). Hyviä lähteitä ovat myös tomaatti (lykopeeni), paprika, persikka, mansikat sekä pinaatti (luteiini). Karotenoideihin kuuluvaa beta-karoteenia käytetään elintarvikkeiden lisäaineena E-koodilla E 160a"

Tuossa listassa on monta ihan luonnollista lisäainetta jotka ovat lisäaineita vain siksi koska ne ovat vain lisätty siihen jostain muualta ja siksi se on merkittävä. Toki listassa on "synteettisiäkin" lisäaineita mutta listassa on myös yksi E-koodi jota ei tarvitsisi merkitä tuotteeseen eli E1442.

"E1442:
        Nimi: Hydroksipropyyliditärkkelysfosfaatti
        Lisäaineryhmä: Muunnetut tärkkelykset
        Alkuperä ja käyttö: Monet kasvit varastoivat energiaa tärkkelyksenä. Tärkkelys on glukoosista rakentunut polysakkaridi, joka koostuu kahdesta rakenneosasta, amyloosista ja amylopektiinistä. Elintarvikkeissa käytettävä tärkkelys saadaan lähinnä perunasta, vehnästä, maissista ja riisistä, joissa sitä esiintyy erityisen paljon. Tärkkelys sellaisenaan on valmistusaine, mutta kun sitä muunnetaan kemiallisesti, se luokitellaan lisäaineeksi. Eri menetelmillä saadaan teknisiltä ominaisuuksiltaan erilaisia lisäaineita. Muunnettuja tärkkelyksiä käytetään stabilointi- ja sakeuttamisaineina tavallisen tärkkelyksen asemesta, koska ne kestävät sekä kuumennusta että pakastusta paremmin. Muunnetutkin tärkkelykset hajoavat ja imeytyvät ruoansulatuksessa. Saa käyttää lähes kaikkiin elintarvikkeisiin, joihin saa käyttää lisäaineita. Enimmäismäärärajoituksia vain lastenruoissa. Elintarvikkeiden pakkausmerkinnöissä nämä aineet voidaan ilmoittaa pelkästään ryhmänimellä "muunnettu tärkkelys" eli aineen omaa nimeä tai E-numeroa ei tarvitse ilmoittaa. Tärkkelyksen alkuperä on ilmoitettava ainesluettelossa, jos se on peräisin seuraavista viljoista tai niiden hybridikannoista: vehnä, ruis, ohra, kaura, speltti, kamut-vilja. Hyväksyttävä päivittäinen enimmäissaanti (ADI): Ei ole määritelty "

Tätä käytetään esim. kiisseleissä. Maizena esim. sopii gluteenittomille (keliakiasta kärsivät) ja laktoosittomille (Laktoosi-intoleranssista kärsivät) ruoille.

Pitääkö käydä kaikki yksitellen läpi? Ei. Ei ole minulta pois jos joku ei osta jotain tuotetta sen takia kun pelkää E-hirviöitä eikä viitsi otta mielummin niistä selvää.

Suosittelen lopettamaan myös kiinteän ruoan syömisen sillä siihen voi tukehtua, pähkinä on erittäin vaarallinen jos on pähkinälle allerginen eli laitetaan pähkinät myyntikieltoon. Kasvikiunnasta ja eläinperäisistä tuotteista saa runsaasti jopa suurimman osan E-koodeista joten kannattaa lopettaa niidenkin syöminen. Ne tosin vin ei ole siihen lisäätty, mutta ihan yhtä "vaarallisia". Tukehtumisriski on sama.

Mitäs sitten noi munkkirinkilät mahtaa pitää sisällään jos ei leivo itse?
        E471, E322, E481, E472e, E450, E500, E341, E160a

Entäs sitten jos leivotaan itse?
        Käytätkö leivonnassa hiivaa? No suolaa ei enää lasketa lisäaineeksi, mutta sitäkin on pidetty ja jos haluaa pysyä "terveellisissä" ruokaineksissa voidaan suolaa pitää lisäaineena.

• joku vaan
        Nimimerkki18+8=26 kirjoitti:

Katsoitkos kaikki E-koodit läpi sivustolla jonka linkitin http://m.evira.fi/portal/fi/e-koodit/?itemsPerPage=5000 ?

Otetaan nyt esimerkiksi tuon linkin hakukoneella E160a ja katsotaanpa mitä saadaan:
        "E160a
        Nimi: Karotenoidit
        Lisäaineryhmä: Elintarvikevärit
        Väri: Keltainen-oranssi
        Alkuperä ja käyttö: Esiintyy luontaisesti useissa elintarvikkeissa, esim. porkkanoissa, vihreissä lehtivihanneksissa, tomaateissa, aprikooseissa ja ruusunmarjoissa. Karotenoideja uutetaan kasveista, mutta väriä valmistetaan usein keinotekoisesti. Karoteenit ovat A-vitamiinin esiasteita, ja ne voivat muuttua kehossa A-vitamiiniksi. Saa käyttää mm. juomiin, jälkiruokiin, jäätelöön, hilloihin, makeisiin, kahvileipiin, margariiniin, sinappiin, keittoihin ja kastikkeisiin. Ei enimmäismäärärajoituksia. Hyväksyttävä päivittäinen enimmäissaanti (ADI): 5 mg/kg/vrk"

Mitä kaikentietävä wiki sanoo tuosta karotenoidista:

"Kaikki luonnossa esiintyvät karotenoidit ovat lähtöisin kasveista tai muista yhteyttävistä eliöistä, kuten levistä tai bakteereista. Ihminen voi saada niitä ravinnossaan kuitenkin myös eläinkunnan tuotteista. Karotenoideista beta-, alfa-, ja gamma-karoteeni sekä beta-kryptoksantiini muuttuvat ihmisten ja eläinten elimistössä A-vitamiiniksi. Nämä sekä monet muut karotenoidit toimivat antioksidantteina. Runsaasti karotenoideja sisältävän ruokavalion on havaittu nostavan immuniteettia.lähde? Tunnetuin karotenoidien lähde on porkkana (beta-karoteeni). Hyviä lähteitä ovat myös tomaatti (lykopeeni), paprika, persikka, mansikat sekä pinaatti (luteiini). Karotenoideihin kuuluvaa beta-karoteenia käytetään elintarvikkeiden lisäaineena E-koodilla E 160a"

Tuossa listassa on monta ihan luonnollista lisäainetta jotka ovat lisäaineita vain siksi koska ne ovat vain lisätty siihen jostain muualta ja siksi se on merkittävä. Toki listassa on "synteettisiäkin" lisäaineita mutta listassa on myös yksi E-koodi jota ei tarvitsisi merkitä tuotteeseen eli E1442.

"E1442:
        Nimi: Hydroksipropyyliditärkkelysfosfaatti
        Lisäaineryhmä: Muunnetut tärkkelykset
        Alkuperä ja käyttö: Monet kasvit varastoivat energiaa tärkkelyksenä. Tärkkelys on glukoosista rakentunut polysakkaridi, joka koostuu kahdesta rakenneosasta, amyloosista ja amylopektiinistä. Elintarvikkeissa käytettävä tärkkelys saadaan lähinnä perunasta, vehnästä, maissista ja riisistä, joissa sitä esiintyy erityisen paljon. Tärkkelys sellaisenaan on valmistusaine, mutta kun sitä muunnetaan kemiallisesti, se luokitellaan lisäaineeksi. Eri menetelmillä saadaan teknisiltä ominaisuuksiltaan erilaisia lisäaineita. Muunnettuja tärkkelyksiä käytetään stabilointi- ja sakeuttamisaineina tavallisen tärkkelyksen asemesta, koska ne kestävät sekä kuumennusta että pakastusta paremmin. Muunnetutkin tärkkelykset hajoavat ja imeytyvät ruoansulatuksessa. Saa käyttää lähes kaikkiin elintarvikkeisiin, joihin saa käyttää lisäaineita. Enimmäismäärärajoituksia vain lastenruoissa. Elintarvikkeiden pakkausmerkinnöissä nämä aineet voidaan ilmoittaa pelkästään ryhmänimellä "muunnettu tärkkelys" eli aineen omaa nimeä tai E-numeroa ei tarvitse ilmoittaa. Tärkkelyksen alkuperä on ilmoitettava ainesluettelossa, jos se on peräisin seuraavista viljoista tai niiden hybridikannoista: vehnä, ruis, ohra, kaura, speltti, kamut-vilja. Hyväksyttävä päivittäinen enimmäissaanti (ADI): Ei ole määritelty "

Tätä käytetään esim. kiisseleissä. Maizena esim. sopii gluteenittomille (keliakiasta kärsivät) ja laktoosittomille (Laktoosi-intoleranssista kärsivät) ruoille.

Pitääkö käydä kaikki yksitellen läpi? Ei. Ei ole minulta pois jos joku ei osta jotain tuotetta sen takia kun pelkää E-hirviöitä eikä viitsi otta mielummin niistä selvää.

Suosittelen lopettamaan myös kiinteän ruoan syömisen sillä siihen voi tukehtua, pähkinä on erittäin vaarallinen jos on pähkinälle allerginen eli laitetaan pähkinät myyntikieltoon. Kasvikiunnasta ja eläinperäisistä tuotteista saa runsaasti jopa suurimman osan E-koodeista joten kannattaa lopettaa niidenkin syöminen. Ne tosin vin ei ole siihen lisäätty, mutta ihan yhtä "vaarallisia". Tukehtumisriski on sama.

Mitäs sitten noi munkkirinkilät mahtaa pitää sisällään jos ei leivo itse?
        E471, E322, E481, E472e, E450, E500, E341, E160a

Entäs sitten jos leivotaan itse?
        Käytätkö leivonnassa hiivaa? No suolaa ei enää lasketa lisäaineeksi, mutta sitäkin on pidetty ja jos haluaa pysyä "terveellisissä" ruokaineksissa voidaan suolaa pitää lisäaineena.

Siis ei minulla ole mitään suurinta osaa lisäaineita vastaan mutta tuollainen "esanssimunkki" ei vaan makunsa puolesta iske.

Munkkien suhteen olen tarkka, vain paikan päällä leivottu kelpaa. Esansseja ja glutamaattia inhoan.

• jgfj

Turha pelätä mitään. Mistä tahansa löytyy e-koodeja, joten niistä ei tarvitse hämääntyä. Pensaissa olevista marjoistakin löytyy koodeja jne jne.

Riittäisi, että ihminen tiedostaisi, mikä olisi sille itselleen hyväksi ja miten kroppa reagoi mihinkin syömiseen ja juomiseen.

Jos yksi ihminen syö tai juo yhtä tuotetta, se ei välttämättä käy toiselle ihmiselle. Jollekin voi tulla oireita ja toiselle ei.

Esim. Jollekin ei tule karrageenistä mitään ja voi syödä huoletta. Minulle taas tulee siitä tulehdus ja sitä myöten kuumetta. Sitä voi olla yliherkkä joillekin lisäreille.

• :)

On se ihmeellistä mitä tuo professori väittää!! Olen itse esim. kokeillut olla syömättä lisäaineita sisältäviä ruokia ja täytyy myöntää, että eron huomasi. Ensimmäisellä viikolla oli pahoinvointia, pääkipua sekä väsymystä ja toisella viikolla keho olikin jo tottunut olemaan ilman lisäaineita. Olimme muutamia viikkoja todella tarkkoja lisäaineiden kanssa ettei niitä tupsahda "testin aikana" suuhun. Olo oli muuten aivan mahtava!!
      Kun taas aloitimme syömään lisäaine pitoisia evästyksiä, niin ensimmäiset päivät olivat karseat..oli epämääräistä levottomuutta, paha olo ryöpsähteli välillä, nukkuminen oli levotonta ja kyllä väsytti.
      Tänä päivänä tarkkaan kyllä mitä syödään ja kyllähän sen järkikin sanoo jo lisäaine nimestä, ettei se voi olla terveellinen!!
      Kannattaa kokeilla tuollaista testiä, niin siinä huomaa mitä tapahtuu, kun elimistä puhdistuu kaikesta ylimääräisestä ja kun puhdistuksen jälkeen kokeilet elimistön reaktiota uudelleen lisäaineiden kera, niin uskon että sen eron huomaa.
      Tietenkin jokainen on yksilö ja oireetkin ovat yksilöllisiä.
      Sairauteni vuoksi olen joutunut käyttämään aspartaamia sisältäviä tuotteita ja olen kärsinyt mitä ihmeellisimmistä jutuista. Aspartaamin syömisen jätin kokonaan pois, niin multa hävismm. astmaattiset oireet.

• aspartaami pahimpia

Aspartaami on yksi pahimmista ja vaikuttaa mm. silmiin.

Aspartaamin lanseerasi aikoinaan markkinoille monikansallinen kemikalijätti Monsanto Oy, joka nyt "kunnostautuu" levittämällä monopolisoimaansa gm-viljelyä koko maailmaan! Mm. maailman kaikesta rehusoijasta on jo 95 prosenttia gm-viljeltyä eli sitä gm-soijanpaskaa on mitä todennäköisimmin syönyt myös se possu, josta tehtyä makkaraa mussutat!

Tutkimuksissa mm. sikiövaurioita ja syöpää aiheuttava aspartaami ei alussa ollut saada markkinointilupaa, mutta lukuisten kieroilujen, mm. tutkijoita ostettiin omalle puolelle, kautta se viimein sai markkinointiluvan 1970-luvulla.

Itse saan aspartaamista päänsärkyä ja huitteran olon. En enää koske koko paskaan tikullakaan. Viimeksi ostin pari pvää sitten vahingossa aspartaamiglögiä. Heti eka kulauksista maistoin pahan maun ja kaadoin viemäriin!

• joku vaan
        aspartaami pahimpia kirjoitti:

Aspartaami on yksi pahimmista ja vaikuttaa mm. silmiin.

Aspartaamin lanseerasi aikoinaan markkinoille monikansallinen kemikalijätti Monsanto Oy, joka nyt "kunnostautuu" levittämällä monopolisoimaansa gm-viljelyä koko maailmaan! Mm. maailman kaikesta rehusoijasta on jo 95 prosenttia gm-viljeltyä eli sitä gm-soijanpaskaa on mitä todennäköisimmin syönyt myös se possu, josta tehtyä makkaraa mussutat!

Tutkimuksissa mm. sikiövaurioita ja syöpää aiheuttava aspartaami ei alussa ollut saada markkinointilupaa, mutta lukuisten kieroilujen, mm. tutkijoita ostettiin omalle puolelle, kautta se viimein sai markkinointiluvan 1970-luvulla.

Itse saan aspartaamista päänsärkyä ja huitteran olon. En enää koske koko paskaan tikullakaan. Viimeksi ostin pari pvää sitten vahingossa aspartaamiglögiä. Heti eka kulauksista maistoin pahan maun ja kaadoin viemäriin!

Aspartaami ei vaikuta silmiin. Aspartaamissa on metyyliryhmä, josta syntyy formaldehydiä eli samaa ainetta mitä netanolista. Sitä on niin vähän että siitä ei ole haittaa.

Jos pelkäät metyyliryhmää noin paljon niin sinun täytyy lopettaa kaikkinainen alkoholin käyttö. Etyylialkoholissa on epäpuhtautena metanolia ja parissa paukussa on jo huomattavasti enemmän metyylialkoholia kuin isossa määrässä aspartaamia metyylityhmää.

• 02k44

Minusta tässäkin asiassa varmastikin kultainen keskitie on paras. Jos joku syö vain ja ainoastaan runsaassa rasvassa palaneeksi asti käristettyä makkaraa joka päivä, niin ei tarvitse olla Einstein voidakseen todeta, että sellainen on epäterveellistä E-koodien määrästä huolimatta. Jos kuitenkin esimerkiksi kiireinen perheenäiti tarjoaa silloin tällöin lapsilleen pinaattilettuja, valmissalaatteja, jugurtteja yms. niin monipuolisella ruokavaliolla yksittäisten einesten nauttiminen tuskin vaarantaa terveyttä.

Omalla kohdallani noudatan vanhanaikaista ruokakolmiota. Pääosa ravinnosta on siis vihanneksia, marjoja ja hedelmiä, jotka syön pääsääntöisesti raakana tai esim. höyrytettynä, jotta vitamiinit eivät tuhoudu turhaan. Myös täysjyväviljatuotteita syön päivittäin (esim. puuro) kuten myös maitotuotteita (viili, juusto). Kalaa, kanaa ja lihaa syön viikoittain.

Myös lapsilleni pyrin tekemään itse ruoan, mutta koska käyn työssä, niin monimutkaisiin ruokiin ei arkena ole aikaa. Siksi joskus turvaudun myös eineksiin. Kannattaa välillä tehdä pistokokeita ruokavaliostaan ja tarkistaa, että voisiko esimerkiksi valmislihapiirakat vaihtaa itse uunissa paistettuun levylihapiirakkaan, joka on hyvää ja terveellisempää tai että jos perheessä juodaan mehua, niin jos itse puristettu mehu on liian työlästä, niin voisiko sokerimehut vaihtaa sellaiseen, jossa on hedelmälihaa ja vitamiineja?

• Luontoäidin myrkyt.

Monet lisäaineitten kammoajat ovat niin terveydestään välinpitämättömiä että uskaltavat syödä kaikenlaisia munuaisia ja maksaa vahingoittavia luontaistuotekauppojen yrttiteejuomia ja jopa kiinalaisia perinteisiä lääkesekoituksiakin joissa saattaa olla mitä tahansa kasvien luonnollisia myrkkyjä.
      kasvikunta kun on suurin ihmisille myrkyllisten aineiden tuottaja. Evoluution kilpavarustelussa kun kasviparoilla ei ole paljon muita keinoja piikkien lisäksi puolustautua kasvinsyöjiä vastaan kuin myrkyt.

• Pasi Penttilä

Minä syön ruokaa, jossa on lisäaineita. Shokkivaroitus: syön myös ruokaa, jossa on geenejä (kaikki eliöt, niin eläimet kuin kasvit sun muut sisältävät geenejä).

• Mutta ethän

nanoteknologian tuottamia nanoja, ethän?

• kansalainen

Muistan lukeneeni joskus artikkelin tai tiivistelmän tutkimuksesta jossa todettiin että kemiallisesti tuotettu beetta caroteeni on luonnollista beetta caroteenia turvattomampi vaihtoehto.

Nykyaikainen tiede on osin yliarvostettu sillä jatkuvasti tulee tilanteita joissa jokin vanha tutkimus kumotaan uudemmalla. Laaja-alaisuus tai enemmänkin sen harvinaisuus tutkimuksissa on ongelma. toivoisin itse beetta caroteenin luonnollisesta ja kemiallisesta versiosta tutkimusta johon osallistuu 50 000 ihmistä 35 vuoden ajan. Kaikki ihmisen terveyteen liittyvä tulisi tutkia edes samoin kuin lääkevalmisteet nykyään. Edes lääkkeiden sekavaikutuksista keskenään tai ruoasta tulevien ja luonnollisten lähteiden yhteisvaikutuksista ei ole mitään kunnollista näkemystä ja vaikutukset ovat jokaisen kohdalla erilaiset.

Järkevintä olisi kieltää kaikki tarpeettomat lisäaineet ja turvallisinta syödä vain tuoretta Luomuruokaa jossa on vähemmän torjunta-aine jäämiä.

alussa viitattu Professori väitti että kemiallinen on varmasti turvallista koska se on puhtaampaa kuin luonnollinen. tämä voikin olla oleellinen ero jos luonnossa beetta caroteeni ei olekkaan yhtä puhtaana. Eli kun laitat kätesi levylle joka on lämmin se voi olla jopa mukavaa mutta jos levy hohkaa punaisena niin saat palovammoja.

Tutkimuksessa on ainakin todettu että beetta caroteenin vahva yli annostus lisää syövän todennäköisyyttä tupakoijien ja asbestille altistuneiden keskuudessa. tässä ei ollut otettu kantaa luonnollisiin tai kemiallisiin beettacaroteeni lähteisiin mutta kemiallista alkuperää oleva on helpommin saatavissa ja puhtaampana mieluisampi valinta tutkimuksiin.

• 11 + 11

"Nykyaikainen tiede on osin yliarvostettu sillä jatkuvasti tulee tilanteita joissa jokin vanha tutkimus kumotaan uudemmalla."

Aivan. Sen sijaan vanhat uskomukset ja huuhaaopit ovat jumittuneet vanhoihin käsityksiinsä. Joissakin niissä saattaa olla perää. Jotkut ovat silkkaa huuhaata, parhaimmillaan harmitonta, joskus vaarallista taikauskoa.

• Liana

Tämä onkin yksi lisäaineiden haitta: turvallistakin ainetta saattaa saada liikaa, koska sitä on yllättävissä "väärissä" paikoissa, missä sitä ei olettaisi olevan. Vaikka porkkana on turvallinen tuote, niin harva syö sitä puoli kiloa päivässä joka päivä. Lisäaineena voi jotain ainesosasta saada tietämättään liikaa, koska lisäaineita on ihan joka paikassa. Lapset saattavat esimerkiksi syödä kerralla donitsipaketin, jossa on kahdeksan donitsia. Heille on ihan sama, että se on muutenkin epäterveellinen.

Donitsista http://www.ekoodi.com/?p=4522

Tässä tavallinen ruokakerma http://www.ekoodi.com/?p=8929

ja piirakkapohja Myllyn Paras Pyöreä Piirakkataikina Suolainen http://www.ekoodi.com/?p=9922

Aika nopeasti tulee melkoinen määrä lisäaineita. Purkin kyljessähän ei kerrota paljonko ainetta on lisätty, vähän vai paljon?

• näio
        Liana kirjoitti:

Tämä onkin yksi lisäaineiden haitta: turvallistakin ainetta saattaa saada liikaa, koska sitä on yllättävissä "väärissä" paikoissa, missä sitä ei olettaisi olevan. Vaikka porkkana on turvallinen tuote, niin harva syö sitä puoli kiloa päivässä joka päivä. Lisäaineena voi jotain ainesosasta saada tietämättään liikaa, koska lisäaineita on ihan joka paikassa. Lapset saattavat esimerkiksi syödä kerralla donitsipaketin, jossa on kahdeksan donitsia. Heille on ihan sama, että se on muutenkin epäterveellinen.

Donitsista http://www.ekoodi.com/?p=4522

Tässä tavallinen ruokakerma http://www.ekoodi.com/?p=8929

ja piirakkapohja Myllyn Paras Pyöreä Piirakkataikina Suolainen http://www.ekoodi.com/?p=9922

Aika nopeasti tulee melkoinen määrä lisäaineita. Purkin kyljessähän ei kerrota paljonko ainetta on lisätty, vähän vai paljon?

Esitä nyt yksikin terveydellisesti vakava haitta joka lisäaineista on Suomessa saatu.

Eikö löydy vai?

Niinpä, kiihkoilusti menee yli överiksi. Vaikka ymmärrän kyllä VHH:laisen huolen sinänsä, siinä kun terveys on muutenkin kovilla, mutta syytä on turha sälyttää muille.

• asioista tietävä
        näio kirjoitti:

Esitä nyt yksikin terveydellisesti vakava haitta joka lisäaineista on Suomessa saatu.

Eikö löydy vai?

Niinpä, kiihkoilusti menee yli överiksi. Vaikka ymmärrän kyllä VHH:laisen huolen sinänsä, siinä kun terveys on muutenkin kovilla, mutta syytä on turha sälyttää muille.

astma,nokkosrokko,vatsakivut,hyperaktiivisuus,heinänuha,migreeni,huimaus,päänsärky,pahoinvointi,oksentaminen,vatsansisäinen verenvuoto,atooppinen ihottuma,iho ja silmä-ärsytykset,ripuli,keuhkokouristukset,näön sumeneminen,masennus,sikiön epämuodostumat,väsymys,limakalvoärsytys,kihti,kromosomivauriot,munuaisvauriot,vaikutukset lisääntymiskykyyn ja kyllä, myös syöpä... tuossa muutama esimerkki!

• sssssasassssasasas
        asioista tietävä kirjoitti:

astma,nokkosrokko,vatsakivut,hyperaktiivisuus,heinänuha,migreeni,huimaus,päänsärky,pahoinvointi,oksentaminen,vatsansisäinen verenvuoto,atooppinen ihottuma,iho ja silmä-ärsytykset,ripuli,keuhkokouristukset,näön sumeneminen,masennus,sikiön epämuodostumat,väsymys,limakalvoärsytys,kihti,kromosomivauriot,munuaisvauriot,vaikutukset lisääntymiskykyyn ja kyllä, myös syöpä... tuossa muutama esimerkki!

Tuo on kyllä Suomessa tai ulkomailla havaittuja terveysvaikutuksia eri lisäaineista. MUTTA Pahimmilla niistä on lähes nuo kaikki...

• näio
        asioista tietävä kirjoitti:

Ei mikään niistä. Niitä on esiintynyt aina ja useimmat ovat jopa vähentyneet viime aikoina.
        Eikö se, että joudut keksimään tuollaisen listan kerro itsellesi jo sitä että olet täysin pihalla asioista.

• PelätäänKaikkea!
        sssssasassssasasas kirjoitti:

Tuo on kyllä Suomessa tai ulkomailla havaittuja terveysvaikutuksia eri lisäaineista. MUTTA Pahimmilla niistä on lähes nuo kaikki...

Suurimmaksi osaksi jää auton alle suojatiellä tai autotiellä, mutta pysy kotona sillä voit jäädä auton alle jo kotiovella.

• Va hälweette?

Pitäs keretä syömäänkin ja sillon ei jouda purkkien kylkiä lueskeleen. Toistaiseksi kaikki on sisään menny ja osa uloskin tullu, joten aivan turha aloitus.

Syömättäkään ei olla voi ja henki loppuu kuitenkin ajan myötä. Ja itse minä silavani kannan, siitä tuon proffan ei tarvitse huolestua.

• saasasasasasasyyy

Ole vaan ihan vapaasti sairas ja lihava, mutta kaikki muut ei sitä halua olla.

• Rauhotus ny
        saasasasasasasyyy kirjoitti:

"pupujussi". Painoindeksi on ilman purkkien kyttäämistäkin hoikan puolella, liikun työn puolesta enemmän kuin sinä ehkä harrastat. Cooperin testissä ei tosin mennyt pikku nuhassa kuin 3180 metriä viikko sitten, joten sairaaksi ja lihavaksi nimittely lienee hieman pehmopuhetta tapausta tuntematta. Saat sairastella ja olla lihavakin ihan keskenäsi, ei se minua häiritse:).
        Tuo ihmisten hyvinvoinnin arviointi pelkän silhuetin perusteella on sekin hieman vaarallista. Olen kuullut jopa tapauksista, missä hyvinkin hoikka ihminen on ollut henkisesti sairaampi kuin se vieressään olut tuhdimpi tapaus. Mutta kuten sanoit, ole ihan vapaasti, kunhan annat muidenkin olla.

• sasasasasasasayyyy
        Rauhotus ny kirjoitti:

"pupujussi". Painoindeksi on ilman purkkien kyttäämistäkin hoikan puolella, liikun työn puolesta enemmän kuin sinä ehkä harrastat. Cooperin testissä ei tosin mennyt pikku nuhassa kuin 3180 metriä viikko sitten, joten sairaaksi ja lihavaksi nimittely lienee hieman pehmopuhetta tapausta tuntematta. Saat sairastella ja olla lihavakin ihan keskenäsi, ei se minua häiritse:).
        Tuo ihmisten hyvinvoinnin arviointi pelkän silhuetin perusteella on sekin hieman vaarallista. Olen kuullut jopa tapauksista, missä hyvinkin hoikka ihminen on ollut henkisesti sairaampi kuin se vieressään olut tuhdimpi tapaus. Mutta kuten sanoit, ole ihan vapaasti, kunhan annat muidenkin olla.

En lähde kilpailemaan kunnossa kanssasi vaikka todennäköisti olenkin monipuolisemmin paremmassa kunnossa. Jos puhelee, että itse silavani kannan niin kyllä siitä silloin kuvan saa, että ylimääräistä nahanalta löytyy oikein huolella..

Kuten sanottu, jokainen saa olla aivan vapaasti sairas ja lihava jos siitä olotilasta pitää.

• NautintoElämä
        saasasasasasasyyy kirjoitti:

Minä olen 190cm ja painan 80kg enkä vierasta E-koodeja.
        Syön sitä mikä mielestäni maistuu hyvälle.

• Lisäaineet ei OK

Maria Heinonen ei ole lääkäri, Helsingin yliopiston elintarvike- ja ympäristötieteiden laitos. Kuulostaa maksetulta. Kenen leipää syöt sen lauluja laulat :))

Yliopistot saavat rahaa yritykseltä, kenen leipää syöt sen lauluja laulat

Hän ei ole lääkäri.

Lisä-aineet voivat olla epäterveellistä. Itse en osta valmisruokia kaupasta, luomu on paras.

• EI muuntogeeniselle

Woi tuota Pasi-Pölvästiä joka syö geenejä!!! Hah hah,ei ymmärrä Pasirukka jotta geenimanipuloitu ruoka on ihan jotain muuta ja aiheuttaa varmasti syöjissään mutaatioita ja dnan muutoksia jotka ei varmasti edistä terveyttä.Syöpää ym muita oireita pitemmän päälle takuulla luvassa.

• 26

Syököön Poutanen itse myrkkynsä. Kehtaa lausua ihan päättömiä. RAHA RAHA !!

• kantelu valviraan.

Kelan lääkäreistä,tehtävä kantelu valviraan,kun eivät kykene enää lukemaan,hoitavan lääkärien lausuntoja.jos on täysin työkyvytön tekemään työtä.ja ei ole kuntoutettavissa työhön.potilas sairastuu henkisesti kun eivät osaa lukea,vaarantuu ,potilas turvallisuus vaarantuu ja joutuu syömään masennuksen takia lääkkeitä päätöksiä odotellessa.sairastuu entisestään.suosittelen että lukutaidottomat hömelöt pois töistä,ja lukutaitoiset tilalle.

• valviraan kantelu

niin se valitettavasti on että varman lääkärit myös,kantelu valviraan kun ovat lukutaidottomia,eivät pysty lukemaan hoitavien lääkärien lausuntoja.jos lausunnoissa lukee sairas työkyvytön.ei kuntoutettavissa työhön,miksi varmassa on lukutaidottomat päättämässä tallaisista asioista.uudet lukutaitoiset entisten tilalle.johan tässä potilas turvallisuus vaarantuu.sairastuu henkisesti myllytyksestä,sitten syödään unilääkkeitä ja mielenterveys lääkkeitä.

• Mitä tehdä nyt?

onko se professorilta jotain pois jos ihmiset välttelevät lisäaineita?

Pitääkö tässä ottaa päivittäinen eines/lisäaine annos jotta pysyy terveenä vai?

• Neuvosto-propagandaa

Huuhaa-proffa... Kenen palkkalistoilla vai muuten vähän höppänä...

☢☢☢☢☢☢☢☢☢☢☢☢☢☢☢
      ☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣
      ☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭

• Jteclgwhkdsfj

☢☢☢☢☢☢☢☢☢☢☢☢☢☢☢
        ☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣
        ☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭

• kooho

Eikö se ole joka tutkimuksessa että " sen lauluja laulat kenen leipää syöt"

• Urhoska

Aika törkeää väittää, että käsitellyssä ruuassa ei olisi mitään vikaa. Itse koen saaneeni uuden kropan alettuani todella miettimään, mitä syön. Harrastan juuri tätä "kivikautisen luonnollista" syömistä, ja niin ovat kaikonneet suolisto-ongelmat ensimmäisenä, hyvänä kakkosena reumaoireet ovat olennaisesti helpottuneet, enkä ole sairastellut muutenkaan. Kaupan päällisiksi olen saanut mm. hyvän ihon ja mielen. Ja mitä tuohon tulee, että ilman lisäaineita kaupasta ei saisi enää niitä herkkuja, joita on tottunut syömään, sanoisin, että itse tekemällä niistä herkuista tulee vielä parempia!

• 12121212121212

Kyllä on hassua miten osa näistä viranomaisista pitää ihmisiä ihan tyhminä. Moni huomaa muutokset fyysisessä olemuksessaan ja terveydessään ihan kirjaimellisen konkreettisesti.

Itse olen sitä mieltä, että makeiset ym.herkut voivat sisältää lisäaineita, niitähän ei ole tarkoitettu edes ns.jokapäiväiseen käyttöön (vaikka sitä monelle ovatkin), mutta ruoat, mm.valmisruoat ym. pitäisi ehdottomasti puhdistaa TURHISTA lisäaineista ja ne pahimmat mm.aspartaamit ym.keinomakeutushässäkät ja natriumglutamaatit hiton kuuseen. Niistä on jo ihan selviä näyttöjä olemassa, että ovat epäterveellisiä.

• dsdsdsdsdsdsds

"Poutasen mukaan suurin ongelma suomalaisten ruokavaliossa on ylensyönti sekä liiallinen puhtaan sokerin ja liian vähäinen ravintokuidun saanti."

On helpompaa syyttää sokeria joka asiasta kuin miettiä missä muualla vikaa saattaa olla!

Ihan varmasti suomalaisetkin syö liikaa lihottavia rasvaisia,sokerisia ja vähäkuituisia elintarvikkeita, mutta maailma ei ole mustavalkoinen. Suo siellä, vetelä täällä.

Sehän tiedetään jo maailmalla yleisesti ja toisaalla hyväksyttykin se asia, että osa hyvin yleisistä lisäaineista on erittäin epäterveellisiä.

Näistä päällimmäisenä natriumglutamaatti, aspartaami jne..

• luonnon tuotteita

Joo, kun niitä pelottavia lisäaineita on luonnostaan sellaisissakin ruoka-aineissa mitä syötte menemään, niin miksi pelätä. Jopa niissä mauttomissa luomutuotteissa:
      "Natriumglutamaattia on joissakin ruoka-aineissa luonnostaan, ja lisäaineena sitä on käytetty yli sata vuotta[2]. Luontaisesti natriumglutamaattia esiintyy esimerkiksi maitovalmisteissa, lihassa, sienissä, tomaateissa sekä monissa runsasproteiinisissa elintarvikkeissa.[3]"
      Tuossa on tosta älyttömän kamalan pelottavasta lisäaineesta natriumglutamaatista.

• 322323232323

Miksi ihmeessä sitä siis pitäisi vielä lisätä joihinkin elintarvikkeisiin. Hippasen on isommat ne määrät mitä sitä mm.valmisruokiin laitetaan. Natriumglutamaatti ylläpitää esim.tulehduksia, että ei sen syöminen todellakaan terveellistä ole.

• Teollinen ei sama!

Teollisesti ruokaan lisätty natriumglutamaatti EI OLE SAMA yhdiste kuin esim. tomaatissa on luonnostaan!

Vaikka sitä kuinka yritetään uskotella Samaan tapaan kuin Atrium nyt mainostaa "pihvilihan ulkoilevan vapaana laitumella". Ja suuri osa lihanaudoista on kytkyessä koko elämänsä!!!!

• ___________________.

en yhtään ihmettelisi vaikka professorin takaa löytyisi logistiikka yhtiö esim inex partners, jonka omistajat k- ja s-ryhmä vastaavat 80% suomen vähittäiskaupasta ja saman osuuden myös lisäaineita sisältävistä elintarvikkeista. jos ihmiset karttavat lisäaineita se vaikuttaa heti emoyhtiöiden katteisiin.

iskihän voipula muutaman karppaajan takia, samoin leipäteollisuus kouristeli menekin laskettua. kuulema meitä karppaajia on korkeintaan 6% kuluttajista mutta vaikutukset olivat dramaattiset.

samaa voisi kokeilla myös lisäaineiden suhteen, hyllyyn jäävä tavara on kauppiaan paras konsultti, muutama päivä ilman E-koodeja ei kuluttajaa hetkauta mutta vaikuttaa valmistajiin joiden, samoin kuin kaupan ahneudella ei ole ylärajaa.

• varmasta kant valvir

eipä tartte syödä lisäaineita,kun kela maksaa 52 euroa kuukaudessa,sairaskorvausta työkyvyttömälle sairaalle,olen vammautunut työssä ja työkyvytön pysyvästi.varma ja kela vain myllyttää.siellä on lukutaidottomat päättämässä tavallisen työkyvyttömän asioita,eivät ole nähneet minua koskaan,kelan henkilökunta ihmettelee miten on mahdollista että heillä on lukutaidottomat töissä kun eivät osaa lukea lääkärien lausuntoja,jossa lukee suomen kielellä työkyvytön,ja ei ole kuntoutettavissa työhön.itsekkin aivovammaisen osaan lukea mitä lausunnoissa lukee.

• Lukutaitoinenope

Olen iloinen puolestasi, että olet lukutaitoinen ja nyt voisit opetella myös kirjoittamaan!

• mjöö mjöö

On päivän selvää että kaikista lisäaineista ei voida luopua jotta ruoka säilyisi syömäkelpoisena asiakkaan suuhun asti. Ruokaa roudataan ympäri maailmaa Suomeen.

Silti ei myöskään ole järkeä vähätellä kaikki lisäaineiden olevan turvallisia. Siksi meillä on laitoksia jotka jatkuvasti tutkivat ruokien syötävyyttä. Tietenkään tämä turvaverkko ei ole aukoton ja itseasiassa ruokien pakkausmateriaaleja pitäisi mielestenä tutkia enemmän. Mikään bisfenoli-A ei ole harmiton aine jota vain vähän liekenee pakkauksista.

• Tosinainen2012

En pelkkää vielä, mutta olen pohtinut, mistä nää kaikki Suomenmaan ihmiset- sekä lapset, sekä aikuiset lihoo. On toki paljon sairaan laihoja ihmisiä. Aika vähän on nähty hyvännäköisen kropan omaava mies tai nainen.

• lixlax

kaikki kemialliset aineet ovat vaaraksi, kai se nyt on ihan selvää. Ei ihmisen elimiä ole tarkoitettu ottamaan niitä vastaan, kyllä se on ihan normaali ilman myrkkyjä valmistettu ruoka mitä pitää jokaisen vaatia. Pelloiltakin pois ne pahat myrkyt ja tuotannosta. Siinä se elämän viisaus, eikä missään lisäaineissa.

• stadin kundi

suomi pystyy tuottamaan lisäaineettomia ruokia jos on tahtoa ostaa,perinat juurekset viljat maidot jukurtit mutta eihän suomalaiset nynnyt ja nahjukset niitä puhtaita halua,ostetaan ulkolaista ee ja dd ruokia ja rakumin mortea.suomalainen ruoka on melkein 99 prosenttisesti kaikki luomua maidot lihat ym.pystyisimme ruokkimaan satakertaisen ihmismäärän aivan helposti.minä itse kasvatan vuoden perunat marjat mansikat pienellä omakotitalon tontilla.jos mulla olis hehtaari peltoa ruokkisin sillä,itselleni lihat ym tuotteet ja olis vielä 10 taloudelle myydä.turhaa bropakanta juttuja että emme pysty tuottamaan ruokaa joka on 100 prosenttisesti suomalaista ja ee lisäaineettomia.

• - - - - -
        stadin kundi kirjoitti:

suomi pystyy tuottamaan lisäaineettomia ruokia jos on tahtoa ostaa,perinat juurekset viljat maidot jukurtit mutta eihän suomalaiset nynnyt ja nahjukset niitä puhtaita halua,ostetaan ulkolaista ee ja dd ruokia ja rakumin mortea.suomalainen ruoka on melkein 99 prosenttisesti kaikki luomua maidot lihat ym.pystyisimme ruokkimaan satakertaisen ihmismäärän aivan helposti.minä itse kasvatan vuoden perunat marjat mansikat pienellä omakotitalon tontilla.jos mulla olis hehtaari peltoa ruokkisin sillä,itselleni lihat ym tuotteet ja olis vielä 10 taloudelle myydä.turhaa bropakanta juttuja että emme pysty tuottamaan ruokaa joka on 100 prosenttisesti suomalaista ja ee lisäaineettomia.

Ei pysty. Ei riitä että vuodessa tuotetaan laskennallisesti riittävä määrä vaan elintarvikkeet on saatava vielä kuljetetuksi kuluttajille ja niiden on kestettävä varastointiakin ja talven yli. Eikä kuluttajina ole pelkästään kotitaloudet vaan myös erilaiset ravintola-alan yritykset joten on aivan selvää että ruokaa menee hukkaan koko "ravintoketjun" joka portaassa.
        Lihan ja maidon tuotanto laskisi huomattavasti koska rehuviljapellot pitäisi muuttaa ruokaviljapelloiksi.
        Kaikki eivät pysty kasvattamaan omia ruokiaan ja aivan varmaa on että sinäkin joutuisit haulikon kanssa vahtimaan omia viljelystilkkujasi.

• Lisäaineet_on

Ensinnäkin, Suomessa ATSO-värit kiellettiin -81 koska ne aiheuttivat mm. ylivilkkautta ja oppimisvaikeuksia lapsilla. EU_hun liittymisen jälkeen ne sallittiin taas, koska ne ovat sallittuja joissain euroopan maissa. Tässä hieman listaa koodeista ja siitä mitä ne yksinään kokeissa ovat vaikuttaneet. Yhdisteinä muiden koodien kanssa tutkiminen on hankalampaa, joten siitä ei ole kokeellista näyttöä:

Atsovärit: E102, E104, E110, E122, E124, E127, E128, E129, E131, E132, E142, E143, E151, E154, E155

Seurauksia aiheuttavat lisäaineet:

E120 hengenvaarallisia allergisia reaktioita
      E127 kilpirauhassyöpä
      E131, E132 hengitysvaikeuksia

E154, E407, E954 syöpä aiheuttava lisäaine tai yhdiste
      E161g verkkokalvomuutoksia
      E173 myrkytysoireet, parkinsonintauti, seniili dementia

E210 - E219 päänsärkyä, migreeniä, ylivilkkautta ja sen pahenemista
      E220 - E228 hengitysoireita, keuhkoputken supistmista, limakalvo-oireita, mahanärsytystä
      E230, E231, E232 pahoinvointia, oksentelua, silmä- ja nenä-ärsytystä

E239 syöpä, virtsatie- ja ruuansulatuskanava oireet
      E280 - E283 mahan limakalvovaurioita ja mahakasvaimia
      E310 - E312 ihottuma, hengitysoireita, maksa-ainenvaihdunta, alentunut hedelmällisyys, lisääntynyt vastasyntyneiden kuolleisuus

E320 pahentaa astmaa, allergiaa ja nokkosihottumaa, vatsakasvaimet, vaikuttaa veren hyytymiseen, K-vitamiinin vastavaikuttaja.
      E321pahentaa astmaa, allergiaa ja nokkosihottumaa, vaikuttaa veren hyytymiseen, kehkovaurioita, maksasolujen jakaantuminsta liikakasvua ja kasvaimia, nopeuttaa maksan aineenvaihduntaa.
      E338 - E341 estää kalsiumin imeytymistä => osteoporoosi

E363 - E385 vaikuttaa raudan, sinkin ja kuparin imeytymiseen
      E431, E450 ruuansulatus- ja virtsatie oireet, munuaiskivat
      E541 vaikuttaa hermokudokseen, vrt E173

E620 - E623 sydämen tykytys, päänsärky, huimaus, kasvojen punotus, lihassäryt,migreeni, ihotulehdusten ja nokkosihottuman lisäoireet.
      E951 allergisia reaktioita, päänsärkyä, pahentaa epileptikoiden oireita
      E952 valon aiheuttama ihottuma, rakkosyöpä

• ei E621

Olemme lopettaneet syömästä tuotteita joissa glutamaattia(E621),jolla ei ole muuta merkitystä lihatuotteissa kuin korostaa makua,mutta aiheuttaa lapsille todistettavasti ylivilkkautta ja muita sairauksia kaiken ikäisille. Astmaatikon ei pitäisi syödä missään tapauksessa.Onneksi moni lihan tuottaja on lopettanut käytön,( Snelman) E120,väriaine useimmiten tehty Kokenelli kilpakirvoista,murskattu,kuivatettu ja sekoitettu alumiini-kalsiumsuolaan.En todellakaan syö mitään kirvoja vaikka olisi kuin hieno punainen väri tuotteessa.Jo se että maailmassa on n.5000 kemiallista lisäainetta,mutta vain 240sallittua,voi kuvitella miten paljon syömme kaikkea myrkkyä,varsinkin tuotteissa mitkä tulevat ulkomailta.Siksi on tärkeää terveyden kannalta rajoittaa tuotteita joissa on paljon E-koodeja.Osa on säilyvyyden kannalta vaarattomia ja luonnonmukaisia.Ei ihme että syöpää esiintyy aina vain enemmän.Nitraatit aiheuttaa syöpää ja lasten diabetesta.Esim.nakkeja ei pitäisi syödä alle 15v.tai ainakin jos syö vain harvoin.Purkki tuotteet värjätty,että näyttävät paremmilta,esim.herneet jne.Nyt huomattu,että metallipurkeita irtoaa myrkkyä ruokaan.Jos vähän karttaa lisäaineita,huomaa pian terveyden parantuneen.Minulla hävisi migreeni,kun lopetin glutamaattisen lihan käytön.Kun tekee kotiruokaa,saa edullisempaa ja puhtaampaa ravintoa.pienellä tutkimisella,löytää tuotteita missä vähän lisäaineita tai ei ollenkaan.

• Nimimerkki6+11=17
        ei E621 kirjoitti:

Olemme lopettaneet syömästä tuotteita joissa glutamaattia(E621),jolla ei ole muuta merkitystä lihatuotteissa kuin korostaa makua,mutta aiheuttaa lapsille todistettavasti ylivilkkautta ja muita sairauksia kaiken ikäisille. Astmaatikon ei pitäisi syödä missään tapauksessa.Onneksi moni lihan tuottaja on lopettanut käytön,( Snelman) E120,väriaine useimmiten tehty Kokenelli kilpakirvoista,murskattu,kuivatettu ja sekoitettu alumiini-kalsiumsuolaan.En todellakaan syö mitään kirvoja vaikka olisi kuin hieno punainen väri tuotteessa.Jo se että maailmassa on n.5000 kemiallista lisäainetta,mutta vain 240sallittua,voi kuvitella miten paljon syömme kaikkea myrkkyä,varsinkin tuotteissa mitkä tulevat ulkomailta.Siksi on tärkeää terveyden kannalta rajoittaa tuotteita joissa on paljon E-koodeja.Osa on säilyvyyden kannalta vaarattomia ja luonnonmukaisia.Ei ihme että syöpää esiintyy aina vain enemmän.Nitraatit aiheuttaa syöpää ja lasten diabetesta.Esim.nakkeja ei pitäisi syödä alle 15v.tai ainakin jos syö vain harvoin.Purkki tuotteet värjätty,että näyttävät paremmilta,esim.herneet jne.Nyt huomattu,että metallipurkeita irtoaa myrkkyä ruokaan.Jos vähän karttaa lisäaineita,huomaa pian terveyden parantuneen.Minulla hävisi migreeni,kun lopetin glutamaattisen lihan käytön.Kun tekee kotiruokaa,saa edullisempaa ja puhtaampaa ravintoa.pienellä tutkimisella,löytää tuotteita missä vähän lisäaineita tai ei ollenkaan.

Glutamiinihappo (C5H9NO4) eli 2-aminopentaanidihappo on yksi luonnon 20 yleisimmästä aminohaposta. Se tunnetaan myös anioni-nimellään glutamaatti. Glutamiinihappo on aspartaamihapon ohella toinen kahdesta happamasta aminohaposta ja se esiintyy fysiologisessa pH:ssa aina negatiivisena ionina. Se on glutamiinin karboksyylihappomuoto. Glutamiinihapporadikaali on nimeltään glutamyyli (Glu). Glutamiinihapon CAS-numero on 56-86-0 ja elintarvikkeissa käytettävä E-koodi E 620.

Glutamiinhapon isomeeri L-glutamaatti toimii aivokudoksessa proteiinien ja pienten peptidien rakennusaineena, hermovälittäjäaineena, solujen välisen ionisen ja osmoottisen toiminnan säätelijänä, välivaiheena energia-aineenvaihdunta-ketjussa, gamma-aminovoihapon GABA:n esiasteena, ammoniakin detoksifikaatiossa sekä liiallisissa määrin hermomyrkkynä.

Se toimii lisäksi mm. rasvahappojen, foolihapon, glutationi-tripeptidin rakennusaineena ja sillä on merkittävä rooli kipuviestien välittämisessä sekä hermosolujen vaurioihin liittyen.

Aivoissa L-glutamaatti voi syntetisoitua seitsemällä eri tavalla, myös vastakkaiseen suuntaan takaisin l-glutamaatiksi. Aspartaattiaminotransferaasientsyymin avulla aspartaatista ja alfa-ketoglutaraatista, glutamaatti-dehydrogenaasin avulla vedestä ja glutamaatista, sekä GABA-, alaniini- tai ornitiini-aminotransferaasientsyymin avulla, asparagiini-syntetaasilla, tai vain yhteen suuntaan ornitiinista l-glutamaatiksi pyrrolideoni-dehydrogenaasilla. Muualla elimistössä se johtuu glutamiinistä.

L-glutamaatti ei pysty läpäisemään veri-aivoestettä. Aivojen verisuonten seinämissä, kapillaarisessa endoteelissä on kuitenkin ainakin yhdeksän erilaista aminohappojen siirtoon erikoistunutta kalvoproteiinijärjestelmää. Järjestelmien avulla elimistö säätää aivojen L-glutamaattitasoja, ja monet niistä voivat siirtää useita muitakin aminohappoja veri-aivoesteen yli.

Glutamiinihappo on aivojen pääasiallinen kiihottava eli eksitoiva hermovälittäjäaine. Glutamaatti vaikuttaa mm.oppimiseen ja muistiin.

Glutamaatti on voimakkaasti glutamaattireseptoreita aktivoiva. L-Glutamaatilla on suurina pitoisuuksina hermo- ja gliasolujen kuolemaa aiheuttava neurotoksinen luonne. Aivojen normaalien glutamaattitasojen pienestäkin häiritsemisestä voi seurata voimallinen vaikutus käytökseen ja muihin aivojen toimintaan liittyviin ominaisuuksiin. On kuitenkin huomattava, että glutamaatin nauttiminen suun kautta lisäaineena ei juurikaan vaikuta sen pitoisuuksiin keskushermostossa mainitusta kolmesta syystä: Ainetta on elimistössä runsaimmin luonnostaankin juuri hermostossa, se ei läpäise veriaivokynnystä ja elimistö osaa syntetisoida sitä itse.

Glutamaatti ruoassa ei sinänsä ole turvallisuusriski, vaikka siitä on herännyt paljon keskustelua ja se on jopa kielletty joissain Suomen kouluissa. Yliherkkyysreaktioita se voi joillekin aiheuttaa.

Glutamiinihapon natriumsuolaa, natriumglutamaattia, käytetään arominvahventeena (lisäaine E 621). Makuaistin viides perusmaku, umami, tunnistaa nimenomaan natriumglutamaatin.

Glutamiinihappoa on runsaasti hiivauutteessa, jota sitäkin käytetään arominvahventeena.

• Nimimerkki14+11=25

Osa lisäaineista on ihan luonnon tuotteita.

Jos tulee joskus uusintana Lisäaineet lautasellamme dokkari niin kannattaa katsoa. Siinä selitettiin aikamonesta lisäaineesta, että mitä se on ja mistä se on peräisin.

• YÄK EN SYÖ!

Johan tuon sanoo nimikin; LISÄaine. Lisäainetta ei tarvita kuin tapauksissa missä elimistön tarvitsemia ainesosia ei normaalista ruuasta saada.
      Eli ihan perusmuonalla ihminen toimii. Jos ei toimisi, niin pistää hieman kyseenalaistaen tuota homo sapiensin historiaa, miten se tänne on seljennyt ilman lisäeineitä? Ei kai vaan luomulla?

• Mahavikainen

No, minulta on lähtenyt puolet suolistosta patologin roskakoriin, syy on tietysti vähän epäselvä mutta ruokaan j aympäristöön se liittyy. Rajan takana Venäjällä tautia ei juuri ilmene. Suurin ja välittömin ero on ruuassa, siellä ei syödä eineksiä tai muuta preparoitua ruokaa.

• stadin kundi

suomi pystyy ruokkimaan ja tuottamaan ruokaa.kymmen kertaiselle ihmismäärälle,eikä siinä lisäaineita tarvita.suola ja sokeri riittää lisäaineiksi.sokeri pystytään tuottamaan itse viljat perunat juurekset lihat maidot piimät jukurtit,jos suomalaiset kuluttajat on niitä valmiit ostamaan,puhdasta kotimaista olis viedä junasotalla esimerkiksi venäjälle ruotsiin saksaan ja minne vain jos on tahtoa.turhhaa bropakantaa koko suomen touhu.kun ei ole tahtoa muuta kuin ruikuttaa ja valittaa.

• Huh huh!

Kaupan sokeri on ihan keinotekoisesti valmistettu ja prosessoitu myrkky, joka aiheuttaa sokeritautia ja lihavuutta ja vie hampaat suusta, ei se ole ollenkaan sama aine, jota on intiaanien sokeriruo´oissa! Suola nostaa verenpainetta ja tappaa!

• Nimimerkki11+14=25
        Huh huh! kirjoitti:

Kaupan sokeri on ihan keinotekoisesti valmistettu ja prosessoitu myrkky, joka aiheuttaa sokeritautia ja lihavuutta ja vie hampaat suusta, ei se ole ollenkaan sama aine, jota on intiaanien sokeriruo´oissa! Suola nostaa verenpainetta ja tappaa!

Kaupan sokeri on kyllä ihan sitä itseään eli sokeria. Ei välttämättä valmistettu juuri sokeriruo'osta vaan sokerijuurikkaasta josta saadaan ihan luonnon tuotetta.

Sokeri syntyy luonnossa, ja se erotetaan sokerijuurikkaasta ja -ruo'osta kiteyttämällä.

• V01TA PATAAN

Onkohan aloittajalla kenties einesteollisuuden osakkeita, kun vittää että lisäaineet ei olisi vaarallisia. Esimerkiksi margariinin valmistuksessa käytetään bensiiniä ja vetyperoksidia vain pari mainitakseni ja valmistusprosessi on edelleenkin tarkasti varjeltu salaisuus. Näihin "tutkimuksiin" on syytä suhtautua suurella varauksella ne kun yleensä rahoittaa tuotteen valmistaja.

• E415 HUIJAUSTA!

Ksantaanikumia E415 on nykyisin jopa valmiissa ulkofilepihveissä. se on vettä sitova hyytelöintiaine. Ovelaa, meille saadaan myydyksi fileen hinnalla vettä. kyllä se totuus paljastuu sitten paistinpannulla!

• Riippuu.

Ei ole kyse siitä että kaikista lisäaineista tarvisi eroon. Mutta monissa tuotteissa on järjetön määrä niitä, niin ettei itse tuotteesta ole mitään jäljellä. Toinen ongelma tuotteissa on, että käytetään raaka-aineeksi mahdollisimman halpaa ja myydään kalliilla. Tulos on pashaa..
      Osa lisäaineista on haitallisia, eikä siitä pääse mihinkään. Osa on ehkä turvallisempia. Riippuu myös mille on allergisoitunut. Minulle ei sovi natriumglutamaatti saati muut vastaavat, kofeiini ei sovi elimistööni, tai liika suola/rasva jne. Makeutusaineissa voi olla ongelmia.

• Riippuu.

Lisäksi on olemassa täysin tarpeettomia lisäaineita, jotka palvelevat vaan rahastajaa tai myynnin edistämistä.. eikä ruuan syöjää. Tarvitseeko esim. lihaa värjätä tai sidosaineilla tehdä temppuja.. Yms.

• läkare

Luonnollinen on jotakin, mitä on tehty hyvin kauan sitten.
      "Missä muussa teknologiassa haikaillaan sellaista?" hän kysyy.

Siis häh.. teknologiassa? Ruokateollisuus ehkä sitä on, mutta ihminen ei koskaan ole ollut teknologiaa, vaan ihmisen, kuten eläintenkin, ideaalisen ruoan määrittää se, mikä on tälle lajille luonnollista ravintoa! Suurta osaa nykyajan lisäaineista emme tulisi mistään elintarvikkeesta saamaan, jos sitä ei teollisuuden toimesta siihen lisättäisi. Poikkeuksena useat e-koodin saaneet aineet, joita esiintyy myös luontaisesti ruoassa.

Eli ns. luonnollisuusajattelu perustuu sille, että ruoka on parhaimmillaan niin, ettei siitä kasvatuksen tai jalostuksen yhteydessä poistu suurin osa ravintoaineista eivätkä kaikki hyödylliset bakteerit kuole.

Valitettavasti 2 kertaa voimakkaasti kuumennettu vauvanruoka/eines on ravintoarvoiltaan verrattavissa karkkeihin (parempi olisi valmistaa ruoka itse). Ihmetelkää sitten vaan kun läjä allergioita yms. tauteja ilmaantuu teidän höpönassulle. Ihminen toimii ruoalla ja auto toimii bensalla.. jos toimii.

• tuoreus-

Onko meillä suomessa tuoreen ruuan puute, kun kaikkeen tungetaan lisäaineita?

• Kokemuksia

Englanninkielentaitoisille australialaiset sivut Food Intolerance Network

http://fedup.com.au/

Lisäaineista kertomuksia, kokemuksia ja tietoa enemmän kuin Suomessa saatavilla.

Mm. ADHD on lisääntynyt ja heille lisäaineeton ruoka olisi parasta!
      Herkemmät meistä on koekaniineina, mutta kaikki ei saa koko elinaikanaan mitään oireita. Mutta toiset saavat, tietämättään. Jos osaisi vältellä jotain tiettyä, niin siitä olisi valtavasti apua.

• dfhgdfs

Syökää perunaa ja leipää. Ei löydy lisäaineita. Lihatuotteissa noita lisäaineita on paljon. Kun niihin kaavitaan ainekset työvuoron jälkeen moppaamalla teurastamon lattia niin eihän siitä saa syötävän näköistä ilman 5-10 Eemeliä.

• jk

vai nniin

• Vedätetäänkömeitä

Muistakaahan sitten jättää syömättä porkkanat, paprikat, omenat ja parsakaalit E-koodien takia! Ja lähes kaikki muutkin ruoat. Ai niin, mutta eihän niiden kylkeen olekaan kirjoitettu niitä E-koodeja, sehän tarkoittaa siis sitä, ettei niissä ole mitään E-aineita, eikös niin? Vain niissä on, joissa lukee niin. E-koodithan ovat siis sitä varten, jotta kuluttajat jättäisivät ostamatta ne tuotteet joissa on E-koodeja paketissa, niinhän? ;)

• Kuka vedättää?

Mitä oikein tarkoitat sanoa? Porkkanassa tai parikassa ei ole lisäaineita. Lisäaineet ovat lisättyjä aineita, vaikka ne olisivatkin luonnollisia aineita. Jos porkkanaan lisätään sen omia aineita niin, että sitä yhtä on lunnottoman paljon, se ei enää ole luonnollinen porkkana, eihän? Silloin porkkanan kylkeen pitäisi kirjata ne E-koodit. Sen sijaan porkkanassa voi olla vaikka mitä kasvatuksen aikana tai sitä ennen lisättyjä aineita, kuten Rounduppia, mutta se on jo eri asia.

• Hmm.

Katsokaapa nykynuorisoa,siinä on ryhmä joka päivät pitkät mussuttaa roskaruokia ja juovat limsoja,energiajuomia(lisäainepommeja) litratolkulla kuukaudessa. Yhä nuoremmilla on diabettes,yhä nuorempi on ylipainoinen ja yhä nuorempi kärsii masennuksesta ja muista mielenterveysongelmista...Ja sitten sanotaan,lisäaineet ovat terveellisiä. Lisäaineiden tarkoitus on se,että tuote pysyisi mahdollimman pitkään myynnissä ja huokeista raaka-aineista saataisiin tehtyä maittavia. On useissakin tutkimuksissa todettu,että jotkut lisäaineet lisäävät esim.syöpään sairastumis riskiä ja jotkut lisäaineet aiheuttavat hermostuneisuutta ja sitä kautta mielen häiriötiloja,allergioista nyt puhumattakaan. Voi liäaineilla höystetyn tuotteen syödä,mutta jos syöt päivittäin ja vuodesta toiseen,alkaa ongelmia tulla.

• Nimimerkki20+2=22

Määrittele "roskaruoka"

RUOKAYMPYRÄ ("roska"ruokaympyrä): http://www.tohtori.fi/?page=5034255&id=6551269
        (1) Peruna (ranskalaiset)
        (2) Kasvikset, marjat, hedelmät (hampurilaisessa salaatti, pitsassa salattipäytä, kebabissa salaatti)
        (3) Liha ja Kala (löytyy kaikista jos ei ota kasvisvaihtoehtoa)
        (4) Maitovalmisteet (Hampurilaisessa juusto viipale, pitsassa juustoraaste, kebab fetajuuston kanssa)
        (5) Rasvat (Lihasta, kalasta, kanasta, lisäksi ranskalaiset ja pihvit paistetaan rasvassa, mahdolliset kastikkeet)
        (6) Leipä ja viljavalmisteet (Hampurilaisessa sämpylä, pitsassa pohja, kebabissa pita leipä)

Mikä "roska"ruoka ei täytä ruokaympyrän suosituksia?

Virvoitusjuomien käyttöön vanhemmat voisivat puuttua, energiajuomien myyminen mielestäni tulisi kieltää lapsille (niissä lukeekin, että ei suositella lapsille).

En tiedä missä sinä asut, mutta enimmäkseen minä näen laihoista sopusuhtaisiin lapsiin ja vähemmän niitä "hyvän elintason" omaavia lapsia. Mitä olen seurannut tyttäremmekin facebook seinän kirjoituksia niin huomaan miten nykypäivän nuoret kehuvat toisiaan, "olet kaunis ja laiha".

Diabetes ja varsinkin mielenterveysongelmat johtuvat melkovarmasti jostain aivan muusta kuin "roska"ruuasta tai edes lisäaineista. Varsinkin tuossa nuorten mielenterveys ongelmassa voi vanhemmat katsoa vain peiliin.

"Monet lisäaineet ovat tuttuja jo keittotaidon historian varhaisista vaiheista."
        - Anu Hopia, Elintarvikekehityksen tutkimusprofessori
        "Lisäaineet parantavat esimerkiksi tuotteiden säilyvyyttä tai koostumusta."
        (Mutta ei ole niiden ainoa tehtävä.)

"Nisiiniä (E234) esiintyy luontaisesti maidossa, mutta sitä saa käyttää vain juuston valmistukseen." Jätätkö siis maidonkin juomatta koska siinä on E234:ää vaikka siinä se ei olekaan lisäaineena vai jätätkö juuston syämättä vain sen vuoksi, että siihen se on mahdollisesti lisätty?

"oiset lisäaineet täytyy listata valmistusaineluetteloon erityisen tarkasti, sillä ne voivat olla allergeenisiä" Tästä syystähän tuoteselosteeseen pitää myös merkitä, että tuote saattaa sisältää pähkinää. Aivan normaalia eikä kukaan vaadi pähkinän käytön lopettamista.

"fenylketonuriaa sairastavan täytyy rajoittaa aspartaamin saantia...Suomessa tauti on hyvin harvinainen." Asian voi varmistaa lääkärikäynnillä jotta tietää pitääkö tätä pelätä vai ei.

"Ei ole järkevää jakaa ruokia hyviin ja pahoihin sen mukaan, sisältävätkö ne lisäaineita vai ei." - Anu Hopia

”Myös kotona käytämme hyvien raaka-aineiden kanssa yhdessä vaikkapa pektiiniä, agaria tai karrageenia hyytelöintiaineena, karamellivärejä kakun kuorrutuksen värjääjänä tai johanneksenleipäpuujauhetta tai ksantaania kastikkeiden saostajana.”

Luontaisia lisäaineita esiintyy luonnossa, ja ne eristetään käytettäviksi lisäaineina. Lesitiinin (E322) lähde on usein soijapapu, ja guarkumi (E412) valmistetaan guar-kasvin siemenistä. Karrageeni (E407), algiinihappo (E400) ja agar (E406) valmistetaan tietyistä levistä.

Luontaisen kaltaiset lisäaineet valmistetaan kemiallisesti, mutta ne ovat samankaltaisia kuin luonnossa esiintyvät.

Askorbiinihappoa eli C-vitamiinia (E300) käytetään esimerkiksi hapettumisenestoaineena, ja sitä on lukuisissa hedelmissä ja vihanneksissa. Meripihkahappoa (E363) esiintyy luontaisesti mm. parsakaalissa ja raparperissa.

Keinotekoiset lisäaineet valmistetaan kemiallisesti, eikä samaa yhdistettä esiinny luonnossa. Tällaisia ovat esimerkiksi atsovärit amarantti (E123) tai propyyligallaatti (E3
        10).

Lähde lainauksille: http://www.yhteishyva.fi/yhteishyva/vastuullinen_kuluttaminen/ostoksilla/mita_lisaaineet_ovat/fi_FI/mita_lisaaineet_ovat/

• - - - - -

Oletko oikeasti noin tyhmä vai provosoitko?

Jos "päivät pitkät mussuttaa roskaruokia ja juovat limsoja,energiajuomia(lisäainepommeja) litratolkulla kuukaudessa" niin ongelmien syynä on ihan muu kuin lisäaineet. Jos vaikka noudattaisivat virallisia ravitsemussuosituksia niin ne ongelmat poistuisivat.

"On useissakin tutkimuksissa todettu,että jotkut lisäaineet lisäävät esim.syöpään sairastumis riskiä..."
        Ne aineet jotka eivät syöpää aiheuta ovat hyvin vähissä. Pelkastään ilman hengittäminen etenkin kaupungissa lisää syövän riskiä mutta kaikki ymmärtävät, varmaan sinäkin, että riski on äärimmäisen pieni. Tai kivitalossa asuminen, koska niissä on aina radon-kaasua joka on karsinogeeninen aine. Lisäaineet eivät sen vaaralisempia ole. Jos elää 250 vuotta niin silloin on lisäainetta kerääntynyt elimistöön ehkä niin paljon että riski saada syöpä siitä on parin prosentin luokkaa, edellyttäen että sitä lisäainetta on saatu elämän joka päivä hyväksytty maksimiannos.

Mutta laisesi typerykset eivät tällaistä asiaa pysty itse selvittämään ja siksipä laisesi vähäpäiset ovatkin oivaa saalista erilailsille pelottelutaktiikoita käyttäville laihdutushuijareille.

• vähän pelkään

Aaltoyliopistosta tullee kohta professori joka kertoo kotiruoan vaaroista ja mielipiteensä olevan että kotiruoan valmistus tulisi kieltää.

• E

Kuulin, että jotkut lisäaineet ovat jopa terveellisiä. Välttäisin kyllä E-koodeja. Syön tuotteita, joissa on vähemmän E-koodeja.

• jikke...

Pelkäätkö suolaa ja hapetonta ilmaa... E-koodeja nekin!

• nuoleskelua

Ninpäs säilyy hyvä virka sikahyvällä palkalla kun laulaa uskollisesti elintarviketeollisuuden virttä!

Kansalaisilla on kokemus tyystin toinen!

• Syöpäläisjoukko

On täysin luonnotonta että ruoka-aineet säilyvät - kiitos lisäaineiden - lähes ikuisesti!

Miksi kansa voi pahoin, on täynnä diabetestä, syöpää ja mahavaivoja? Entisen puhtaan ruoan kaipaus on tyhjää nostalgiaa vain?

• Nimimerkki19+16=35
        Syöpäläisjoukko kirjoitti:

On täysin luonnotonta että ruoka-aineet säilyvät - kiitos lisäaineiden - lähes ikuisesti!

Miksi kansa voi pahoin, on täynnä diabetestä, syöpää ja mahavaivoja? Entisen puhtaan ruoan kaipaus on tyhjää nostalgiaa vain?

Monia nykyään E-koodin saanutta lisäainetta on käytetty ennen E-koodi aikakautta.

Olikos sitten varmasti ennen "E-vallankumousta" kaikki niin tervellistä?
        1800-luvulla käytettiin karamellien värjäykseen kupariarsenaattia.

• Putipuhdas 1960-luku
        Nimimerkki19+16=35 kirjoitti:

Monia nykyään E-koodin saanutta lisäainetta on käytetty ennen E-koodi aikakautta.

Olikos sitten varmasti ennen "E-vallankumousta" kaikki niin tervellistä?
        1800-luvulla käytettiin karamellien värjäykseen kupariarsenaattia.

Olen koko lapsuuteni elänyt lisäaineettoilla ruuilla maalaistalossa. Leivät leivottiin alusta lähtien, voi tuli meijeristä, maito tonkasta, vihannekset pellolta ja liha kotiteurastettuna - mihinkään ei ollut lisätty yhtään mitään!

Ainut lisäaine, jonka voin muistaa silloin tällöin säästäväisyyssyistä käytetyn oli sakariini.

Kaupunkioloissa lienee jonkun verran enempi ollut, koska 1960-luvullakin kaupungeissa syötiin enemmän säilykkeitä ja karkkeja ja tehdastekoisia ruokia, mutta saanti oli vain murto-osa nykyisestä, koska ihmiset pääsääntöisesti teki ruuan kotona alusta alkaen perusraaka-aineista!

• Nimimerkki8+17=25
        Putipuhdas 1960-luku kirjoitti:

Olen koko lapsuuteni elänyt lisäaineettoilla ruuilla maalaistalossa. Leivät leivottiin alusta lähtien, voi tuli meijeristä, maito tonkasta, vihannekset pellolta ja liha kotiteurastettuna - mihinkään ei ollut lisätty yhtään mitään!

Ainut lisäaine, jonka voin muistaa silloin tällöin säästäväisyyssyistä käytetyn oli sakariini.

Kaupunkioloissa lienee jonkun verran enempi ollut, koska 1960-luvullakin kaupungeissa syötiin enemmän säilykkeitä ja karkkeja ja tehdastekoisia ruokia, mutta saanti oli vain murto-osa nykyisestä, koska ihmiset pääsääntöisesti teki ruuan kotona alusta alkaen perusraaka-aineista!

Putipuhdas 1960-luku?
        "Kiinnostus ruokien lisäaineiden aiheuttamia yliherkkyysreaktioita kohtaan heräsi 1960-luvulla." (1)

Miksi näin jos 1960-luku oli putipuhdas?

Minkäslaista suolaa käytitte?
        Teittekö juustotkin aina itse?
        Söittekö nakkeja? Teittekö itse nekin vai ostitteko? Ainakin Snelman käytti niihin lisäaineena suolaa ja nitriittiä. (2)
        "Nykylainsäädännössä suolaa ei enää lasketa lisäaineeksi vaan valmistusaineeksi. Jos kuitenkin lisäaineita halutaan välttää niiden epäedullisten terveysvaikutusten vuoksi, suolan voi hyvin edelleen laskea lisäaineeksi. " (3)

Jollain tapaa en usko, että 60-luvulla olisi voinut täysin välttyä lisäaineilta, se on eriasia ovatko ne välttämättä enää lisäaineiden listalla, ati mahdollisesti jonkin lisäaineen olemassaoloon ei vain yksinkertaisesti silloin kiinnitetty huomiota.

(1) http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo97907&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero
        (2)http://www.snellman.fi/fi/yritys/snellman-kertomus/1960-luku
        (3) http://www.ruokatieto.fi/Suomeksi/Liha/Makkara/Lisaaineet

• 13+19=32

Mikä vain ruoka-aineista voi aiheuttaa lievistä, vakaviin allergia oireisiin.
      Hyvänä esimerkkinä pähkinä voi aihettaa sille allergisen ihmisen kuoleman.

Samoin lisäaineissa, sallituista lisäaineista ei ole varaa jos ei niille ole allerginen.

• nuorten rintasyöpä

Lisäaineiden haitallisuutta tutkiessa on unohtunut kokonaan niiden yhteisvaikutus Päivän mittaan tavallinen normikuluttaja eri tuotteita syödessään popsii vähintään 30:tä eri lisäainetta!!!

MItä tekee ihmiselle että hän syö vuosittain ämpärillisen erilaisia lisäaineita, jotka voivat kemiallisina yhdisteinä voivat prosessoida keskenään.

Miksi jo 18-kesäiset saavat nykyään rintasyöpää tai eturauhassyöpää? Tämä on aivan totta. Eläinmaailmasta tuttu asia on että myrkyt iskevät ensinnä lisääntymiselimiin!!!

• allergiat

Ruoka-allergiat ovat lisääntyneet merkittävästi elintarvikkeiden lisäaineiden seurauksena. Aikaisemmin oli esillä tässä keskustelussa Monsanto, gmo-maatalouden suurjättiyritys. Monet gmo-kasvit ovat aiheuttaneet allergiaa, esim. vilja-allergia on lisääntynyt gmo-aineksen seurauksena.

Ajantasaiset elintarvikkeiden lisäaineet löytyvät Eviran sivuilta:

http://www.evira.fi/portal/fi/evira/julkaisut/?a=view&productId=134

Osa lisäaineista on tehty gmo- ja nanotekniikalla, osa perinteisesti. Kuluttaja ei saa tietää sitä, koska EU-direktiivi 1329/2003 hyväksyy 0,9 %:n osuuden gmo-ainesta elintarvikkeissa. Direktiivi 1330/2003 sallii aspartaamin käytön.
        Esim. lisätyt vitamiinit, säilöntäaineet, väri- ja makeutusaineet sekä valkuaisaineet voivat olla sekä gmo-ainesta että tavanomaista.

Gmo- ja nanolisäaineiden tavoitteena on maailmanlaajuinen medikalisaatio Monsanton ja Glaxo Smith Kleinen yhteistyönä. Lääketeollisuus ja lääketieteelliset tutkimukset ovat puhuneet geenitekniikan puolesta, mutta gmo-maatalous ei Amerikassa.

Kuluttajan ei silti tarvitse ostaa luomutuotteita, sillä ainakin ruisleipiä löytyy myös "E-koodeja nolla"-merkinnällä.

• Nimimerkki16+12=28
        nuorten rintasyöpä kirjoitti:

Lisäaineiden haitallisuutta tutkiessa on unohtunut kokonaan niiden yhteisvaikutus Päivän mittaan tavallinen normikuluttaja eri tuotteita syödessään popsii vähintään 30:tä eri lisäainetta!!!

MItä tekee ihmiselle että hän syö vuosittain ämpärillisen erilaisia lisäaineita, jotka voivat kemiallisina yhdisteinä voivat prosessoida keskenään.

Miksi jo 18-kesäiset saavat nykyään rintasyöpää tai eturauhassyöpää? Tämä on aivan totta. Eläinmaailmasta tuttu asia on että myrkyt iskevät ensinnä lisääntymiselimiin!!!

2012 - 18 = 1994, Alettiinko lisäaineita käyttämään vasta 1990-luvulla? Ei

"Rintasyövän syitä ei suurelta osin tunneta. Rintasyövän yleistyminen viime vuosina liittyy paljolti väestön ikääntymiseen. Tilastollisesti sairastumisriskiä lisäävät hormonitasapainoon liittyvät seikat, kuten varhainen kuukautisten alkamisikä ja toisaalta myöhään alkavat vaihdevuodet. Synnytysten vähäisyys ja korkeahko ensisynnytysikä sekä pitkään jatkuva vaihdevuosioireiden hormonihoito lisäävät myös jonkin verran sairastumisriskiä. Ylipaino vaihdevuosi-iän jälkeen sekä runsas alkoholinkäyttö ovat myös rintasyövän riskitekijöitä. Pienehkö osa rintasyövistä johtuu perinnöllisestä syöpäalttiudesta. Koska taudin syyt ovat moninaiset ja paljolti tuntemattomat, yksittäisen potilaan kohdalla on kuitenkin yleensä mahdotonta arvioida sairastumiseen johtaneita tekijöitä."
        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00618

Kertaakaan ei mainittu sanaa lisäaine(et), mutta siellä mainittiin jotain mikä on lisääntynyt nuorten keskuudessa eli "runsas alkoholinkäyttö". Voisiko tällä olla jotain tekemistä?

Moniko eläin syö lisäaineita? Ne kyllä syövät ja juovat saastuneita kasveja, vettä ja näitä syöneitä eläimiä, mutta ne saasteet ovat jostain muualta, eikä näin voida kuitenkaan verrata väittämääsi lisäaineiden ja rintasyövän syy-yhteyteen.

• Nimimerkki20+16=36
        allergiat kirjoitti:

Ruoka-allergiat ovat lisääntyneet merkittävästi elintarvikkeiden lisäaineiden seurauksena. Aikaisemmin oli esillä tässä keskustelussa Monsanto, gmo-maatalouden suurjättiyritys. Monet gmo-kasvit ovat aiheuttaneet allergiaa, esim. vilja-allergia on lisääntynyt gmo-aineksen seurauksena.

Ajantasaiset elintarvikkeiden lisäaineet löytyvät Eviran sivuilta:

http://www.evira.fi/portal/fi/evira/julkaisut/?a=view&productId=134

Osa lisäaineista on tehty gmo- ja nanotekniikalla, osa perinteisesti. Kuluttaja ei saa tietää sitä, koska EU-direktiivi 1329/2003 hyväksyy 0,9 %:n osuuden gmo-ainesta elintarvikkeissa. Direktiivi 1330/2003 sallii aspartaamin käytön.
        Esim. lisätyt vitamiinit, säilöntäaineet, väri- ja makeutusaineet sekä valkuaisaineet voivat olla sekä gmo-ainesta että tavanomaista.

Gmo- ja nanolisäaineiden tavoitteena on maailmanlaajuinen medikalisaatio Monsanton ja Glaxo Smith Kleinen yhteistyönä. Lääketeollisuus ja lääketieteelliset tutkimukset ovat puhuneet geenitekniikan puolesta, mutta gmo-maatalous ei Amerikassa.

Kuluttajan ei silti tarvitse ostaa luomutuotteita, sillä ainakin ruisleipiä löytyy myös "E-koodeja nolla"-merkinnällä.

http://www.evira.fi/portal/fi/evira/julkaisut/?a=view&productId=53

"Lisäaineet lisätään tarkoituksella elintarvikkeeseen. Niiden käytöllä pyritään esimerkiksi parantamaan elintarvikkeen säilyvyyttä (esim. säilöntäaineet) tai antamaan elintarvikkeelle haluttu rakenne (esim. hyytelöimisaineet).
        Lisäaineita käytetään etenkin elintarviketeollisuudessa, jossa ne ovat tärkeä osa tuotteen valmistusreseptiä, mutta niitä käytetään myös ruoanvalmistuksessa kotona ja suurtalouksissa."

"Elintarvikelisäaineet palvelevat sekä kuluttajan että elintarvikkeiden valmistajan
        etuja. Osana monipuolista ja vaihtelevaa ruokavaliota lisäaineita sisältävien
        elintarvikkeiden käyttö on turvallista."

"Lisäaineiden turvallisuusarviointi ADI (Acceptable Daily Intake) tarkoittaa hyväksyttävää päivittäistä enimmäissaantia, jolle ihminen voi altistua periaatteessa joka päivä koko elämänsä ajan ilman terveydellisiä haittavaikutuksia.ADI ilmoitetaan milligrammoina henkilön painokiloa ja vuorokautta kohden. ADI-arvot pätevät niin lapsiin kuin aikuisiin.
        ADI-arvot ylittyvät harvoin, koska ADI-arvolle annetaan suuri turvamarginaali. Lapsilla ADI-arvo voi kuitenkin helpommin ylittyä lasten pienemmän painon takia. Käytännössä ADI-arvo ylittyy vain silloin, jos yksittäistä lisäainepitoista elintarviketta nautitaan suuria määriä kerralla, tai jos lisäainepitoisten elintarvikkeiden osuus kokonaisruokavaliosta on suuri."

"Esimerkki:
        Bentsoehapon (E 210) ADI-arvo on 5 mg/kg/vrk. 60 kg painava aikuinen voi syödä koko elämänsä ajan joka päivä 300 mg tätä lisäainetta (Eli: 60 kg x 5 mg/kg/vrk = 300mg/vrk) Mikäli bentsoehappoa on lisätty mehuun suurin sallittu määrä (200 mg/l), voi 60 kg painava aikuinen juoda mehua 1,5 l (Eli: 300 mg/vrk ÷ 200 mg/l = 1,5 l/vrk) ja 20 kg painava lapsi 0,5 l (Eli: 20 x 5 mg = 100 mg -> 100 mg/vrk ÷ 200 mg/l = 0,5 l/vrk) joka päivä ilman että ADI-arvo ylittyy.
        Esimerkki:
        Aspartaami ja asesulfaami K ovat tavallisimpia kevytjuomien makeutusaineita. Nämä ovat 100–200 kertaa makeampia kuin tavallinen sokeri. Aspartaamin (E 951) ADI-arvo on 40 mg/kg ja Asesulfaami K:n (E 950) 9 mg/kg.
        ADI-arvon perusteella laskien ja olettaen, että vähäenergiaiseen juomaan on käytetty suurin sallittu määrä makeutusaineita (aspartaami 600 mg/l, asesulfaami K 350 mg/l), voi 60-kiloinen henkilö juoda joka päivä 4 litraa aspartaamilla tai 1,5 litraa asesulfaami K:lla makeutettua juomaa. Tavallisesti juomien makeuttamiseen käytetään näiden yhdistelmää ja suhteellisesti pienempiä makeutusainemääriä."

(JATKUU.....)

• Nimimerkki18+1=19
        Nimimerkki20+16=36 kirjoitti:

http://www.evira.fi/portal/fi/evira/julkaisut/?a=view&productId=53

"Lisäaineet lisätään tarkoituksella elintarvikkeeseen. Niiden käytöllä pyritään esimerkiksi parantamaan elintarvikkeen säilyvyyttä (esim. säilöntäaineet) tai antamaan elintarvikkeelle haluttu rakenne (esim. hyytelöimisaineet).
        Lisäaineita käytetään etenkin elintarviketeollisuudessa, jossa ne ovat tärkeä osa tuotteen valmistusreseptiä, mutta niitä käytetään myös ruoanvalmistuksessa kotona ja suurtalouksissa."

"Elintarvikelisäaineet palvelevat sekä kuluttajan että elintarvikkeiden valmistajan
        etuja. Osana monipuolista ja vaihtelevaa ruokavaliota lisäaineita sisältävien
        elintarvikkeiden käyttö on turvallista."

"Lisäaineiden turvallisuusarviointi ADI (Acceptable Daily Intake) tarkoittaa hyväksyttävää päivittäistä enimmäissaantia, jolle ihminen voi altistua periaatteessa joka päivä koko elämänsä ajan ilman terveydellisiä haittavaikutuksia.ADI ilmoitetaan milligrammoina henkilön painokiloa ja vuorokautta kohden. ADI-arvot pätevät niin lapsiin kuin aikuisiin.
        ADI-arvot ylittyvät harvoin, koska ADI-arvolle annetaan suuri turvamarginaali. Lapsilla ADI-arvo voi kuitenkin helpommin ylittyä lasten pienemmän painon takia. Käytännössä ADI-arvo ylittyy vain silloin, jos yksittäistä lisäainepitoista elintarviketta nautitaan suuria määriä kerralla, tai jos lisäainepitoisten elintarvikkeiden osuus kokonaisruokavaliosta on suuri."

"Esimerkki:
        Bentsoehapon (E 210) ADI-arvo on 5 mg/kg/vrk. 60 kg painava aikuinen voi syödä koko elämänsä ajan joka päivä 300 mg tätä lisäainetta (Eli: 60 kg x 5 mg/kg/vrk = 300mg/vrk) Mikäli bentsoehappoa on lisätty mehuun suurin sallittu määrä (200 mg/l), voi 60 kg painava aikuinen juoda mehua 1,5 l (Eli: 300 mg/vrk ÷ 200 mg/l = 1,5 l/vrk) ja 20 kg painava lapsi 0,5 l (Eli: 20 x 5 mg = 100 mg -> 100 mg/vrk ÷ 200 mg/l = 0,5 l/vrk) joka päivä ilman että ADI-arvo ylittyy.
        Esimerkki:
        Aspartaami ja asesulfaami K ovat tavallisimpia kevytjuomien makeutusaineita. Nämä ovat 100–200 kertaa makeampia kuin tavallinen sokeri. Aspartaamin (E 951) ADI-arvo on 40 mg/kg ja Asesulfaami K:n (E 950) 9 mg/kg.
        ADI-arvon perusteella laskien ja olettaen, että vähäenergiaiseen juomaan on käytetty suurin sallittu määrä makeutusaineita (aspartaami 600 mg/l, asesulfaami K 350 mg/l), voi 60-kiloinen henkilö juoda joka päivä 4 litraa aspartaamilla tai 1,5 litraa asesulfaami K:lla makeutettua juomaa. Tavallisesti juomien makeuttamiseen käytetään näiden yhdistelmää ja suhteellisesti pienempiä makeutusainemääriä."

(JATKUU.....)

(.....JATKOA)
        "Lisäaineen on läpikäytävä perusteellinen turvallisuusarviointi, ennen kuin se hyväksytään käyttöön. EU:ssa elintarvikkeiden lisäaineiden turvallisuutta arvioi Euroopan Elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA (European Food Safety Authority). Arviointiprosessin yhteydessä läpikäydään laaja tieteellinen tutkimusmateriaali, jossa kartoitetaan aineen mahdolliset haitalliset vaikutukset. Turvallisuusarvioinnin perusteella määritetään aineen hyväksyttävä päiväsaanti. Jos turvallisuustutkimuksissa ei havaita kielteisiä vaikutuksia ihmisen terveydelle suurissakaan käyttömäärissä, lisäaineelle ei anneta ADI-arvoa (ADI ns = not specified). Jos kielteisiä vaikutuksia havaitaan suurissa käyttömäärissä, lisäaineelle määritellään ADI-arvo. Kansainvälisesti lisäaineiden käyttöturvallisuutta arvioi Maailman elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO:n (Food and Agriculture Organisation) ja Maailman terveysjärjestö WHO:n (World Health Organisation) alainen asiantuntijakomitea JECFA (Joint FAO/WHO Expert Committee on Food Additives)."

"Sekä aikuisten että lasten lisäaineiden saanti on Suomessa viimeisten tutkimusten mukaan turvallisella tasolla. Lasten pienemmän painon takia on kuitenkin otettava huomioon, että esimerkiksi bentsoehappoa (E 210–E 219) sisältävät juomat ja nitriittiä (E 249–E 250) sisältävät makkarat voivat nostaa lasten lisäainesaantia yli suositellun saantitason, jos niitä nautitaan runsaasti."

"Eräät lisäaineet saattavat aiheuttaa joillekin ihmisille yliherkkyysoireita.
        Lisäaineyliherkkyys on kuitenkin hyvin yksilöllistä sekä myös harvinaista verrattuna yleisimpiin ruoka-aineallergioihin, kuten kala-, pähkinä-, maito- tai vilja-allergioihin.

Henkilöt, jotka ovat yliherkkiä aspiriinille (asetyylisalisyylihappo) ja sen sukuisille särkylääkkeille, voivat reagoida myös säilöntäaineina teollisuudessa ja kotitalouksissa käytetyille bentsoehapolle (E 210–E 219) ja sorbiinihapolle (E 200–E 203). Astmaatikolle hankalia säilöntäaineita ovat rikkidioksidi ja sulfiitit (E 220–E 228). Myös jotkin atsovärit sekä glutamiinihappo tai glutamaatit saattavat aiheuttaa yliherkkyysoireita.

Jos tietää olevansa yliherkkä jollekin lisäaineelle, kannattaa välttää elintarvikkeita, joissa sitä on käytetty. Elintarvikkeen valmistuksessa käytetyt lisäaineet ilmoitetaan pakkauksen ainesosaluettelossa."

"Väittämä: Lisäaine on kemiallinen yhdiste.
        Vastaus: Kyllä on. Kaikki elintarvikkeet koostuvat erilaisista kemiallisista aineista (yhdisteistä). Lisäaineet ovat vain pieni osa ruokavaliomme kokonaisuutta."

"Väittämä: Lisäaineet aiheuttavat lapsissa ylivilkkautta ja rauhattomuutta.
        Vastaus: Lisäaineiden vaikutusta lapsien käyttäytymiseen on tieteellisesti tutkittu, mutta tutkimuksissa ei ole pystytty todistamaan, että lisäaineiden saannilla olisi vaikutusta lasten käyttäytymiseen."

Mutta ainahan on niitä, jotka haluavat lietsoa paniikkia ja hysteriaa.

• - - - - -
        Nimimerkki16+12=28 kirjoitti:

2012 - 18 = 1994, Alettiinko lisäaineita käyttämään vasta 1990-luvulla? Ei

"Rintasyövän syitä ei suurelta osin tunneta. Rintasyövän yleistyminen viime vuosina liittyy paljolti väestön ikääntymiseen. Tilastollisesti sairastumisriskiä lisäävät hormonitasapainoon liittyvät seikat, kuten varhainen kuukautisten alkamisikä ja toisaalta myöhään alkavat vaihdevuodet. Synnytysten vähäisyys ja korkeahko ensisynnytysikä sekä pitkään jatkuva vaihdevuosioireiden hormonihoito lisäävät myös jonkin verran sairastumisriskiä. Ylipaino vaihdevuosi-iän jälkeen sekä runsas alkoholinkäyttö ovat myös rintasyövän riskitekijöitä. Pienehkö osa rintasyövistä johtuu perinnöllisestä syöpäalttiudesta. Koska taudin syyt ovat moninaiset ja paljolti tuntemattomat, yksittäisen potilaan kohdalla on kuitenkin yleensä mahdotonta arvioida sairastumiseen johtaneita tekijöitä."
        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00618

Kertaakaan ei mainittu sanaa lisäaine(et), mutta siellä mainittiin jotain mikä on lisääntynyt nuorten keskuudessa eli "runsas alkoholinkäyttö". Voisiko tällä olla jotain tekemistä?

Moniko eläin syö lisäaineita? Ne kyllä syövät ja juovat saastuneita kasveja, vettä ja näitä syöneitä eläimiä, mutta ne saasteet ovat jostain muualta, eikä näin voida kuitenkaan verrata väittämääsi lisäaineiden ja rintasyövän syy-yhteyteen.

Ainakin syöpäjarjestöjenmukaan runsaan rasvan syönti on yksi rintasyövälle riskeeraava tekijä. Tosin runsas rasva riskeeraa monelle muullekin syövän lajille.

• vai niin??

No se on elitismiä. Kuinkahan moni hyypiö elättää itsensä sillä, että meuhkaa ruokavalioista? Tavis ei paljoa pistä painoarvoa sille, mitä syömisistään narsistit julkisuudessa jankuttaa, kun on muutakin mietittävää elämässä, kuin syöminen.

• Mietittävää

Vanhat tutkimukset. Koska skepo luopuu elitismistä ja miettiiiiiii?

• tätä en osta

Olen huomannut että mulle tulee paha ja levoton olo jos syön liikaan kemiallisesti tuotettua ruokaa. En toki sitä hysteerisesti välttele mutta kyllä mahdollisimman lisäaineeton ruoka on parasta. Nythän suositellaan välimeren ruokavaliota. Jos ostan valmis ruokaa ostan pakasteita mieluummin. Ne ovat jotekin tuoreemman makuisia. Joskus tuntuu että jos jollain luonnonmukaisella ja ympäristöystävällisellä asialla alkaa olla kysyntää, löytyy aina asiantuntija mitätöimään sen. Itse siirryin kemiallisesta kosmetiikasta melkein kokonaan luomuun ja ihoni parani aknesta ja atooppisesta ihottumasta. Mutta kaipa se terve maalaisjärki on paras.

• Oma vika

Näinhän se menee. Omaa vika!

• luolanaistenmies

" Luonnollinen on jotakin, mitä on tehty hyvin kauan sitten"

Hyvä kaisa! Kemikaalifirmojen rahat taskussa polttaen uskallat väitttää paskaa kirkkain silmin ihmisille!
      Jeah baby!

Aine nimeltä E110 olikin esimerkiksi luonnollisinta luonnontuotetta mitä ajatellla saattaa kun luolamies örk meni ja pani mammutin ruuaksi eikös vaan, ja E298928928928982989289289298928 oli aivan ihanata levitttää leivälle kun siinä oli pikkasen mammutin persnahkaa nam nam?!!

"Poutasen mukaan suurin ongelma suomalaisten ruokavaliossa on ylensyönti sekä liiallinen puhtaan sokerin ja liian vähäinen ravintokuidun saanti.

"On helpompi syyttää kaikesta lisäaineita kuin miettiä omaa vastuuta."""

Tällaiset vitun poutaset voivat esim. imaista paskaa minun mielestäni ja pitää tietonsa omana tietonaan, on helpompi syyttää normikansaa kuin kantaa vastuu lisäaineiden todellisista vaaroista!

Voi luoja minkälaisia idiootteja sitä onkaan tätä asiaa kommentoimassa...
      Ajatelkaa nyt ihmiset tarvitsiko joku luolamies LISÄAINEITA ruokavaliossaan vai pärjäsikö hän ilmankin...
      Ihanan luonnollista kaikki asiat jotka alkaa E110 jotakin eikö vaan? Suorastaan otttaa eteen kun ajatteleekin miten terveellistä on imeä itseensä kaikenlaisia lisäaineita ja pas k a aa mitä luolamiehet ei aikanaan saaneet, on varmaan TARKOITETTU että ihminen niitä syö....

Okei, sarkasmi sikseen ja pas k a huuleen.
      Tyhmät professorit voivat haistaa kukkasen sössötyksineen.Ei ihmistä ole tarkoitettu syömään jotain saatanan nitriittiä ja kaikenlaisia lisäpaskoja lihassa yms tuottteissa.Meidät tapetaan teollisuuden lisäainepaskalla ja sen näkee jo koululaisen menyystä minkälaisen tulevaisuuden hän saa.
      Luoja meitä auttakoon rahanahneiden mulkkujen takoessa lisää rahaa kun "luonnollisen kaltaiset aromit" taas työnnetään johonkin suosikkilastenruokaan..

Ei vittu, nyt loppu.Rajaa ruokiin saatana.Tutkikaa mitä paskaa ne oikeasti ovat ja lopettakaa niiden pakkosyöttö jokaisen nuoren suuhun!

• - - - - -

"Ajatelkaa nyt ihmiset tarvitsiko joku luolamies LISÄAINEITA ruokavaliossaan vai pärjäsikö hän ilmankin..."

Todellakin, ja luolamieshän eli alle 30 vuotta, yleensä alle 20.

"Voi luoja minkälaisia idiootteja sitä onkaan tätä asiaa kommentoimassa..."

Puhu vaan itsestäsi.

Suomessa ei tunneta ainuttakaan tapausta että lisäaineista olisi saatu jotain oireita. Mitä nuoriin tulee, he kasvata nopeammin kuin ennen ja ovat terveempiä kuin vaikkapa 50 vuotta sitten.

Mutta todella, tuollaista laittamaasi pelottelupropagandaa typerääkin typerämpien perusteluiden kanssa paasataan, ja kyllä aina joku vähä-älyinen sen uskookin. Siinä sitten on oiva saalis terveystuotehuijareille.

• siinäpä riehutte :)

Idiootit saa taas meuhkata :)

Katja Poutiainen on täsmälleen oikeassa. Teollinen ruoka on todellisuudessa parempaa kuin vanhan ajan läskisoosit, ja myös parempaa kuin kutikutoiset ruuat.

Omassakin tuttavapiirissä on näitä eekoodien välttelijöitä, niistä tulee kuulema huono olo. Silti pystyvät tupakoimaan ja juopottelemaan, vetävät pakkelia naamaan ja ties mitä voiteta ympäri kerhoa ja tukkaan tursotetaan kaiken maailman tökötit.

• xxXXxxXXxxxXXXXxxxXX

Eh, millä perusteella sanot valmisruokaa PAREMMAKSI kuin tuoretta kotiruokaa? Tuosta olen toki samaa mieltä että on vähän huvittavaa vauhkota E-koodeista jos samalla vetää tervaa ja nikotiinia kymmentä muuta keuhkoihin ja dokaa. Tai ei dokaamisessa mitään, mutta jos verrataan jotain valmisruuan E-koodia ja alkoholia... Nå jåå mutta näin.

• ...

Olen sitten melkoinen idiootti kun meuhkaan siitä pikkuseikasta että joutuu öisin heräämään vatsanväänteisiin, kun on vahingossa erehtynyt syömään e621:sta ynnä muita...

• nou point

JOO PELKÄÄN KUOLLAKSENI E-KOODEJA AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA APUAAAAAAAA, E-KOODIT HYÖKKÄÄÄÄÄÄ!!!

D: Joo siis kyllä kotiruoka voittaa valmissafkuliinit mennen tullen TOTTA KAI :O Mutta taidan kyllä lasagneni ostaa silti valmiina jatkossakin koska kerran kun yritin tehdä tätä ah ihanaa läskiherkkuruokaa niin siitä tuli ihan paskaa SAATANA!!!!!!!!!! D: Joo morjens.

• Yleistä on

Ihan kuka tahansa voi tulla tarkistamaan tuhansien ihmisten vaivoja vaikkapa kuusihenkiseen perheeseeni! Kaikilla lapsilla lisäaineet näkyvät ihossa, on helppo tarkistaa.

Myös decolteen ja kaulan alueelle tulevat perhosmaiset punaiset läntit tulevat lisäaineista... ja myös alkoholin lisäaineista! Luomuviinistä ei tule eikä puhtaasta kossusta.

Ei ole kovin vaikeaa todeta, vaikka kuinka joku väittäisi vastaan. Ihan silmällä näkee.

Tottahan lisäaineet vaikuttavat myös oloon, lapset ovat hyperaktiivisia jne., mutta se on suhteellista ja vaikeampi mitata.

Iho kutiaa, siihen tulee näppylöitä ja rupia. Kestää monta viikkoa parantua. Luomu- tai kotiruualla olo helpottaa.

Ja kaiken lisäksi tämä on yleistä.

Astmaatikot yleisesti välttelevät aromivahvennetta 621, sillä se muuraa henkitorven kiinni. Lääkäritkin tietävät tästä.

• luomuako?

Miksi luomujauhoissa on e300 jauhonparannetta?

• ...

"E300 askorbiinihappo tunnetaan paremmin nimellä C-vitamiini."

• Missä kysyt?

Kysyt tätä VHH-palstalla, jossa vältellään viljoja.

• luomuako?

ai, no ei sit mittää hättää..

• *_Juha

Olen täysin samaa mieltä professorin kanssa. Lisäaineiden haittavaikutuksia liioitellaan. Lisäaineista luopuminen lisäisi mm. ruokamyrkytyksiä. Suuri osa lisäaineista on täysin samoja, joita on mm. marjoissa ja vihanneksissa.

Enemmän pitäisi olla huolissaan viinan/tupakan/rasvan haittavaikutuksista.
      On se kumma, kun nämä ei herätä ihmisissä niin suuria intohimoja. Ehkä sana "lisäaine" ja E-koodin käyttö luo mielikuvan keinotekoisesta/vieraasta aineesta. Pitäisi palata käyttämään perinteisiä nimityksiä, kuten C-vitamiini jne.

• näin se sitten on

Lisäaineet herättävät intohomoja VHH:laisissa siksi että niiden avulla päästää taas lyömään virallista tahoa vastaan ja samalla voidaan pelotella vähä-älysiiä ihmisiä yrittäen käännyttää heitä VHH-uskontoon.
        Osa VHH:laisista toki on sellaisia jotka on aivopesty niin täysin pelkäämään näitä lisäaineita että pystyvät tuskin nukkumaan kun kuvittelevat lisäaineiden ryömivän jääkaapista yöllä kimppuun.
        Liikunnasta sen sijaan ei VHH:laiset puhu lainkaan vaikka sen terveyshyöty on moninkertainen verrattiin sitä mihin tahansa dieettiin ja sillä pystytään kuittaamaan monet "väärät" syömisetkin. Mutta kun liikuntaan kehoittamalla ei pysty käännyttämään ketään VHH-hihhulismiin ja kaiken lisäksi VHH-piiri tuntuu olevan kaiken kaikkiaan liikuntavihamielinen klikki, nähnevätkö niin että liikunta itse saatanasta.
        Joka tapauksessa pseudotieteelliseen tapaan VHH-uskovaiset tarttuvat lisäaineissaankin lillukanvarsiin ja huiskuttelevat niillä peittäen samalla ne asiat joilla todella on vaikutusta. Ja mikäpä muukaan on tarkoitus kuin manipuloida niitä joilta ei omilla aivoilla ajattelu onnistu.

• Liana
        näin se sitten on kirjoitti:

Lisäaineet herättävät intohomoja VHH:laisissa siksi että niiden avulla päästää taas lyömään virallista tahoa vastaan ja samalla voidaan pelotella vähä-älysiiä ihmisiä yrittäen käännyttää heitä VHH-uskontoon.
        Osa VHH:laisista toki on sellaisia jotka on aivopesty niin täysin pelkäämään näitä lisäaineita että pystyvät tuskin nukkumaan kun kuvittelevat lisäaineiden ryömivän jääkaapista yöllä kimppuun.
        Liikunnasta sen sijaan ei VHH:laiset puhu lainkaan vaikka sen terveyshyöty on moninkertainen verrattiin sitä mihin tahansa dieettiin ja sillä pystytään kuittaamaan monet "väärät" syömisetkin. Mutta kun liikuntaan kehoittamalla ei pysty käännyttämään ketään VHH-hihhulismiin ja kaiken lisäksi VHH-piiri tuntuu olevan kaiken kaikkiaan liikuntavihamielinen klikki, nähnevätkö niin että liikunta itse saatanasta.
        Joka tapauksessa pseudotieteelliseen tapaan VHH-uskovaiset tarttuvat lisäaineissaankin lillukanvarsiin ja huiskuttelevat niillä peittäen samalla ne asiat joilla todella on vaikutusta. Ja mikäpä muukaan on tarkoitus kuin manipuloida niitä joilta ei omilla aivoilla ajattelu onnistu.

Minä en ymmärrä mistä lillukanvarsista eräs nimimerkkiä ilmeisesti vaihteleva kirjoittaja aina puhuu, kuten edellä.

Liikunnasta en viitsi erikseen puhua, sillä se on selvä osa ihmisen hyvinvointia.
        Mutta jos puhutaan VHH-ruokavaliosta VHH-palstalla, niin turha sotkea siihen kaikkia muita elämänhallintaan liittyviä asioita. Olen myös sitä mieltä, että ksylitol olisi hampaille hyväksi ja että päivittäinen hygienia on tärkeää. En kirjottele niistäkään. Liikunnan voi jättää niille palstoille, joilla käsitellään sitä. Jokainen laihduttaja tietää, että PITÄISI liikkua.

Liikunta tulee ihan itsestään mukaan useinkin, kun vähän saa painoa pois ja kun energiat nousevat! Ja ne nousevat oikealla ravinnolla. Puhtaalla ravinnolla ilman TURHIA lisäaineita. Varsinkin lihavilla tämä on ongelma, sen sijaan niillä, jotka ovat aina pysyneetkin laihoina, ei lisäaineet luultavasti tuota tätä ongelmaa. Olemme erilaisia. Toiset ovat herkempiä tietyille aineille kuin toiset eikä siitä saa syyllistää niitä, jotka tästä kärsivät. Sairaita ei muutenkaan kannata yrittää syyllistää, harvoin he tahallaan ovat itselleen sairauksia haalineet. Vaikka olisi ylipainoakin. Muuten voisi syyllistää jokaista auto-onnettomuudessa ollutta, että tiesithän sinä liikenteen riskit?! Että maksa itse hoitosi.

Lisäaineet ruuassa on sikäli eri asia kuin vaikkapa alkoholi, että alkoholia ei voi ostaa vahingossa eikä tupakkaakaan. Siis tietämättä mitä ostaa. Se on tietoinen valinta ja jokainen ostaja jo tietää kuinka vaarallista se on. Itse en polta eikä alkoholiakaan kovin paljon kulu enää nykyään, nuorena tietysti tuli otettua silloin tällöin. En ala saarnata niiden vaaroista, siitä kyllä on puhuttu aivan tarpeeksi. Jos jollekin on jäänyt epäselväksi tupakan vaarat, niin täytyy sanoa, että on erikoinen ihminen!

Kun tavallinen perheenäiti tai -isä ostaa kaupasta makaronilaatikkoa ja vispipuuroa, niin todellisuudessa hän ei tiedä mitä ostaa tai mitä saa. Vispipuuron värikin on toisinaan punajuuren mehua eikä puolukkaa. Lisäaineiden määrä on yhteensä melkoinen. Niistä voisi kolmasosan ottaa pois eikä kukaan kärsisi, vain elintarviketeollisuuden ja/tai kaupan liikevoitto vähenisi hieman. Ja katsokaapa mitä voittoja kaupat tahkoavat! Aikamoisia. Kuluttajat sen sijaan saattaisivat voida "kolmasosan paremmin".

En kyllä ymmärrä mitä väärää ja epäterveellistä on siinä, että kehottaa ihmisiä tekemään itse ruokansa? Tuoreista aineista saa ihan varmasti parempaa ja omien mieltymysten mukaan voi maustaa. Minä ainakin maistan eineksistä sipulin ja aromivahventeen enkä muuta. Aromivahvenne aihuettaa röyhtäilyjä ruuan jälkeen, se ilmeisesti toimii vielä mahassakin. Kyllä voitte kysyä keneltä tahansa kokilta tästä, yksimielisyys on varmasti vahva! Tai keneltä tahansa gourmee -harrastajalta. Jos kuluttaja on toista mieltä, niin saa olla! Kukin tekee kuten tahtoo, mutta valinnanvaraa pitäisi olla!

Minä en pidä ihmisiä vähä-älyisinä. Heillä on kyky ajatella ihan itse, ei paranna sanoman tehoa se, että vähättelee ja pilkkaa lukijoita.

Usein omat kirjoitukseni ovat liian pitkiä ja minun täytyy lyhentää. Siksi oleellista ja tärkeää juttua pitää typistää ja sitä jää yksinkertaisesti pois. Samoja asioita ei myöskään enää jaksa jauhaa, vaikkapa rasvoista on puhuttu jo niin monta kertaa. Kunnes taas tulee jotain uutta tietoa, sitten taas on mielekästä keskustella niistä.

Minä nyt tässä kehotan edellistä kirjoittajaa menemään ulos, vaikkapa lenkille! Liikkumaan hieman. Vähenisi tuo agressiivisuus ja viha. Mikään ei tehoa agressioihin yhtä hyvin kuin kunnon hikiliikunta.

• kenen asialla

Ei luulisi professorin väittävän moista soopaa.Lisäaineet ovat vaarallisia meille muutamalle.Kannataisi ottaa selkoa ennenkuin alkaa väittää jotain. Tutkittu ja todettu yliopistollisessa sairaalassa, joten ei mitään mutu tietoa.

• kohdusta hautaan,,,

Äidinmaidon korvikkeesta myrkkyjen syöttäminen aloitetaan,,,,
      tästähän tuli joku aika sitten tv-ohjelma, kun proffa kauhisteli vauvanruokien
      lisäaineita, ei ne tunnu pahaltakaan, kun koodeilla on merkitty,,

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7260
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3446
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      160
      1741
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      335
      1723
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1385
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1260
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1237
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      257
      1228
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe