Hyperstimulaatio

Joutsen

Hei,

Haluaisin kysellä hyperstimulaatiosta.. Olemme mieheni kanssa pian aloittamassa lapsettomuushoidot ensin ovulaatioinduktiolla, sitten inssillä, jne. Luin, että hyperstimulaatio on todennäköisempää jos on nuori nainen, hoikka nainen tai on PCO. Itse olen nuori (24 vuotias), hoikka ja minulla on monirakkulaiset munasarjat. Kuinka todennäköistä on prosentuaalisesti, että hoitojen kanssa kärsisin hyperstimulaatiosta? Ilmeisesti hyvin vakavana hyperstimulaatio ilmenee alle 1 prosentilla lapsettomuushoidoista, mutta entäpä vähemmän vakavana? Onko muita asioita jotka altistavat hyperstimulaatioon?

Kiitos paljon jo etukäteen!

1

486

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei,
      Kiitos hyvästä kysymyksestäsi. Hyperstimulaatio (OHSS) on hedelmöityshoitojen hankalin haittavaikutus jos ei oteta huomioon monisikiöraskauksia. Onneksi paha OHSS on kuitenkin harvinainen kuten tiedätkin. Hyperstimulaatio on siitä hankala, että vaikka tiedämme, että monirakkulaiset munasarjat, nuori ikä ja hoikkuus ovat riskitekijöitä niin OHSS ei suinkaan aina tule sellaisessa odotetussa tilanteessa vaan voi ilmetä myös yllättäen. Me lapsettomuuslääkärit olemme sen vuoksi aina valppaina mahdollisen OHSS mahdollisuuden varalta.

Vaikka sinulla on suurempi riski saada hyperstimulaatio ikäsi ja hoikkuutesi vuoksi, niin meillä on hyviä keinoja estää se. Voimme käyttää hyvin maltillista hormonilääkitystä, tehdä huolellisen seurannan ultraäänen avulla ja muuttaa hoitosuunnitelmaaa jos OHSS näyttää uhkaavan.

Nykyaikaisessa ovulaatioinduktio hoidossa OHSS riski on hyvin pieni. Suurin riski on koeputkihedelmöityshoidossa (IVF) ja siinä meillä on hyvät keinot puuttua tilanteeseen tarvittaessa.

Onnea matkaan
      Anne-Maria / Väestöliton klinikat

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3207
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2907
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2435
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2256
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2169
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1616
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      19
      1593
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1440
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      36
      1416
    Aihe