Markan arvo

MolliOlli

Jos vuonna 1965 tavara on maksanut 850 markkaa, paljoako se voisi vastata tänään ja suhteutettuna sen ajan tuloihin? Tuo summa on varmasti ollut huikea tuohon aikaan? Ymmärsiköhän kukaan kysymystäni?

5

351

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Molliolli

Kiitos laskurilinkistä. Siitä ei kuitenkaan minulle aukene kovinkaan paljoa kun ei ole mitään käsitystä mitä mikäkin on tuohon aikaan maksanut ja mitä on voinut joku talonmies tai bussinkuljettaja saanut palkkaa...

• Laskurin vasemmassa alareunassa on oletusarvona kyseisen vuoden keskimääräinen tuntipalkka, tämän oikealta puolelta löytyy nuolinäppäimet joiden takana on hintoja voille, kahville, viinalle ym. Infonäppäimestä löytyy lisätietoa.

• Haappo

Riippuu tavarasta,mutta jos aatellaan että se ois muuten samanlaista ja käyttökelpoista vielä tänäkin päivänä,niin arvo voisi olla 400-500e. Ihan puhdas arvio.

• Lehtinipusta tietoa

Tuo oli suunnilleen duunarin kuukausipalkka. Tässä muutamia ohjehintoja vuoden 1966 alkupuolelta:

Ford Taunus 17M 11460 mk
      Toyota Corona 8590 mk
      Blaupunktin 26 tuuman mustavalko-tv 1280 mk
      menolippu junalla Helsingistä Tampereelle 8,50 mk
      Katso-lehden irtonumero 80 penniä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      50
      6733
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      675
      2915
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1270
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      97
      1249
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1235
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1144
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1130
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1100
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1012
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      241