Olisikohan meillä, edes kuvitelmissa, mahdollista tehdä samoin kuin Tallinnalla aikomuksissa ensi vuoden alusta lähtien, paikalliset voivat käyttää julkista liikennettä ilmaiseksi. Tähän saakka on julkinen liikenne ollut ilmaista yli 65-vuotiaille Tallinnassa, myös ulkomaalaisille.
Suomessa on Maarianhaminassa kyllä voinut ajella ilmaiseksi tähän saakka kuka vain.
Mites olis Helsingissä tällainen kokeilu ...no, mielellään myös täällä Tampereellakin.
Ilmaiset bussi- ja ratikkamatkat Helsinkiin?
33
153
Vastaukset
- *Kukkahame*
Budapestissä oli jo n 10 v sitten vapaa matkustaa 65v turistienkin kaupunkilinjoilla, helpot reittikartat pysäkeillä, siinä sitten tutkittiin sekä Budaa että Pestiä kun muuta ohjelmaa ei ollut.
Olisi Suomessakin aika ajatella omia asukkaita edes, me ikäihmiset tumpuloimme omilla autoilla ja pakko ajaa samalla vauhdilla kuin kaikki muutkin, joskus ihan huimaa itseäkin!
Tallinnassa onkin sitten mukavampi ratikoilla ja busseilla taittaa matkaa kun tuo ilmainen liikkuminen on sitten ensi vuonna mahdollista. - Ilmaiset julkisen
liikenteen matkat toisivat Helsinkiin turisteja sen helppouden takia, minkä se matkustamiseen aiheuttaisi.
Guggenheim niitä ei toisi, se olisi sivussa oleva tunkkainen museo.
Ja maksaisi kuitenkin miljoonia, jopa noin 200 miljoonaa
sekä myöskin ylläpitokulut.
Kaupunginvaltuutettu Juho Romakkaniemi on sanonut, että vaikka Guggenheim ei toteutuisi, niin senttiäkään enempää ei muihin kohteisiin rahaa laitettaisi.
Outoa, eikö niitä 200 miljoonaa voida käyttää lastensairaalan uusimiseen, homekoulujen korjaamiseen, syömishäiriöisille, päivähoitoon, mielenterveystyöhön, vanhuksien hoidon parantamiseen...?
Joku taiteilija esitti HS:ssa tänään, että voitaisiin laittaa julkisia taideteoksia, veistoksia ja patsaita Helsinkiin.
. - hieman ajatusta
Mitä Guggenheimillä on tekemistä aloituksen aiheen kanssa ?Tai patsaiden sijoituksilla?
He, jotka rahoittavat G.museota, eivät mainitsemiisi kohteisiin sijoita!
Ne kuuluvat valtion toimenkuvaan.- HELSINKI on niille
yhteistä, ja rahat.
Luuletko valtion rahoittavan Helsingin raitiovaunu- ja bussiliikennettä?
Olet tietämätön. - Niiiiiin,
HELSINKI on niille kirjoitti:
yhteistä, ja rahat.
Luuletko valtion rahoittavan Helsingin raitiovaunu- ja bussiliikennettä?
Olet tietämätön.Jotkut näyttävät luulevan, että valtiolla olisi jotain tekoa Helsingin julkisen liikenteen maksamisessa.
Kuuluisi sarjaan hyvät uutiset. Nimittäin. Liikennetunneli Virosta Suomeen Suomenlahden alla toisi meikäläisillekin halpareissuja.
Ai niin. Eihän se kävisikään. Tunnelin rakennuskustannuksia perittäisiin 30v ylihintaisina. Anteeks, että ehottelinkaa moista.- Sirje G.
Koittakaas ihmiset uskoa, että meille ope-
tetaan uutta porvarillista maailmankuvaa,
eikä siihin kuulu mitään ilmaista!
Maksamalla kaikesta, tunnemme olevam-
me kiinteä osa tätä yhteiskuntaa.
Olkaamme siis kiitollisia! - Makriina ek
Verot ovat nytkin jo kipurajoilla.
Ei enempää yhteiskunnan kustantamia palveluja. - Atolfia
Niinpä, sitä minäkin tässä ihmettelen, että mistähän kaikki rahat kaivetaan,
kun terveyskeskuspalvelut pitäisi olla tyystin ilmaisia ja vielä bussi- ja ratikkamatkatkin.
Kuka tuon kaiken maksaisi, jos nuo toteutuisi? Lisää velkaa vaan, sillä ei veroja voi loputtomasti nostaa tai meiltä lähtee veronmaksajat parempiin maihin.
Joku sanoi tuolla edellä, että Unkarissa on ollut jo kauan ilmaiset matkat. Unkarin taloustilanne onkin ihan kuralla. Mitähän kaikkea muuta siellä on ilmaista. Samoin Espanjassa on terveyspalvelut ja eläkeläisten matkat ilmaisia. Espanjankin talous on kuralla, puhumattakaan Kreikasta, missä taisi olla etuja vähän kaikilla aloilla, niin että talous on mitä on. - susmorsian ek.
Juupa juu, unohetaan vaan koko homma, liian mutkikasta ja rasittavaa oliskin ruveta etuja ja haittoja miettimään. Mulla vaan näitä väläyksiä sen enempää miettimättä etukäteen...ei niillä älyn kanssa oo mittään tekemistä.
Mutta otsikko oli ainakin mielestäni OK, kysymysmerkkikin lopussa, joten enpä ottanut omaa kantaani asiaan, jota nyt jälkeenpäin aatellessain ei ookaan, siis kantaa....oisinko puolesta vai vastaan.
Atolfiakin sano napakasti, että kaik asiat on ihan kuralla. No kurakeliä meilläkin voipi olla tiedossa sääennusteitten mukkaan.- Lorena*
Olen susmorsiamen kanssa samoilla linjoilla. Sain esimakua ilmaisista linja-auto matkoista Tallinnassa käydessä. Monta euroa säästyi keskustassa piipahtaessa päivisin, asuimme 10 km päässä keskustasta. Ei siellä kukaan näkynyt maksavan jokainen hypäsi autoon milloin mistäkin.
Kävimmepä hupiajelulla Lasnamäessä kun hyppäsimme väärään autoon ja ei latin latia maksanut yli tunnin huviajelu - tulipahan sekin nähdyksi.
Suomessa saa olla joka mutkassa vilauttamassa seteliä yleiseen kulkuneuvoon hypätessä. Ilmaiset lähimatkat koululaisille, eläkeläisille olivatpa he minkä ikäluokan kansaa hyvänsä. Valitettavasti toive ei toteudu!!!!!
- *Kukkahame*
Kuten aloituksessa on mainittu vain 65-vuotiaille kansalaisille, ei nyt voida sentään edes ajatuksella kuljettaa ilmaiseksi kaikkia, työikäisiäkin.
- Kuskin tuumia
Ajankuluksi laitan jotain tietoa nämä haettu Wikipediasta.
BrKT Espanja 14 sija, Viro 113 sija, Unkari 55 sija ja Suomi 34.
Onhan sitä ajattelutapaa ja arvostusta milloin millekin asialle, nyt tämä kura pisti silmään.
Ketju on aivan hyvä aloitukseltaa, aina on niitäkin jotka ovat vastaan ja siitähän sitä keskustelua syntyykin.
Jo yksi tehty lentomatka esimerkkinä, Finnairin koneella vaikka se olisi presidentti, lento on tietysti edestakainen henkilökuntineen, asiat ovat miten ne tehdään.
on todella monen vuoden vanhusten matkailun osuus.
-
Helsinkiin kohdistuvana siksi että täällä on niin vilkas liikenne ja vain kaupunkilinjat kohteena. - Lorena*
Kuskin tuumia kirjoitti:
Ajankuluksi laitan jotain tietoa nämä haettu Wikipediasta.
BrKT Espanja 14 sija, Viro 113 sija, Unkari 55 sija ja Suomi 34.
Onhan sitä ajattelutapaa ja arvostusta milloin millekin asialle, nyt tämä kura pisti silmään.
Ketju on aivan hyvä aloitukseltaa, aina on niitäkin jotka ovat vastaan ja siitähän sitä keskustelua syntyykin.
Jo yksi tehty lentomatka esimerkkinä, Finnairin koneella vaikka se olisi presidentti, lento on tietysti edestakainen henkilökuntineen, asiat ovat miten ne tehdään.
on todella monen vuoden vanhusten matkailun osuus.
-
Helsinkiin kohdistuvana siksi että täällä on niin vilkas liikenne ja vain kaupunkilinjat kohteena.Tuumaa vaan tuuminkejas, mutta olen eri mieltä asiasta.
Ei enää mitään lisäetuja pääkaupunkilaisille, siellähän ne eurot liikkuvat. Päinvastoin Kehä 3. ulkopuolisille alueille eritoten syrjäseuduille. Alkuahan nämä linjabussit ovat palveluiden tarjoana, hyvä näin.
Jokainenhaluaa tehdä ainakin päivittäistavara ostoksensa itse, linjabussi kulkee miltei kotinurkilta marketteihin ja keskustoihin. Pääsee myös apuvälineillä liikkuvat mukaan. Linjabussissa näyttää alin astinlauta napista painettaessa laskeutuvan miltei maan tasolle ja se on merkittävä parannus bussiin mennessä ja pois tullessa.
Haja-asutus alueille lisää palveluita joko ilmaisia tai puoli ilmaisia esim liikenne palveluita. Ehkä haja-asutus alueilla olisi taxisetelit myös linjabussit merkittäviä keskustan palveluihin mennessä.Sillä asiahan on näin, kuten Juice viisussaan viisaasti tuo palveluiden uudistuksen takapajuisuuden esille:
http://www.youtube.com/watch?v=7PKwul4JfZE
- pöli-li---li
Kaupunkiliikenne on kaupunkilaisten omasta verotuksesta.
- Jotkut näyttävät luu
levan, että valtiolla olisi jotain tekoa Helsingin julkisen liikenteen maksamisessa.
- Lorena*
Jotkut näyttävät luu kirjoitti:
levan, että valtiolla olisi jotain tekoa Helsingin julkisen liikenteen maksamisessa.
Toivottavasti et polta hihojasi! Kuka maksaa mitäkin on se suloisen sekamelskan moninaisuus.
kaupungit, kunnat yksityisliikenne, valtio, mitä kaikkea vielä lisää. Totta on kuitenkin:
valtion teillä ja raiteilla kuitenkin kumi-, ja rautapyörät liikkuvat. Teiden kunnossapitoon osallistuvat myös tieosuuskunnat joten kaikki me samoilla airoilla soudamme tässä maassa.
Valtio jakaa myös avustuksia eri kohteille -tämä tästä.
- ???
??????
- *Kukkahame*
Näihin 'tiedottomiin' usein tyrehtyy ihan järkevätkin keskustelut.
Useampi sentään on selvillä menoista ja maksuista, miten ne jakautuvat kuntien, valtion ja yksityisten välillä.
Toiset uskovat että valtio maksaa kaiken kaikkialla, toki siinä sentään on rajoja sanotaan että onneksi, vaikka molemmathan meitä verottaa sekä kunta että valtio, lisäksi kirkkoon kuuluvilla on kirkollisvero ja kaikki firmat maksamat aina kirkollisveroa.
Taisi tulla asian vierestäkin osa vaan haittaako?- Makriina ek
Ainahan joku maksaa! Ilmaisia lounaita ei ole, sanotaan.
Kreikassa on nyt suuret ongelmat, koska valtion kassasta maksettiin niin paljon "ilmaisia" palveluja, ja verotuloja ei saatuu tilalle. Sitä ei pidä tänne toivoa.
Mitä enemmän yhteiskunta maksaa eduistamme, sitä enemmän me maksamme veroja. Niitä on ainakin tavallisen kansan vaikea kiertää.
Ehkä se olisikin ihan tasapuolista? - EI YHTEISKUNTA
Makriina ek kirjoitti:
Ainahan joku maksaa! Ilmaisia lounaita ei ole, sanotaan.
Kreikassa on nyt suuret ongelmat, koska valtion kassasta maksettiin niin paljon "ilmaisia" palveluja, ja verotuloja ei saatuu tilalle. Sitä ei pidä tänne toivoa.
Mitä enemmän yhteiskunta maksaa eduistamme, sitä enemmän me maksamme veroja. Niitä on ainakin tavallisen kansan vaikea kiertää.
Ehkä se olisikin ihan tasapuolista?MAKSA HELSINGIN JOUKKOLIIKENNETTÄ!
Auttaakohan huutaminenkaan kovakalloille? - Makriina ek
EI YHTEISKUNTA kirjoitti:
MAKSA HELSINGIN JOUKKOLIIKENNETTÄ!
Auttaakohan huutaminenkaan kovakalloille?Ei niin, miksi sinä minulle huudat, silä en ole kannattanut mitään uutta ja "ilmaista" palvelua.
Mitä tulee Tallinnan ilmaisliikenteeseen, niin aika hurjaa on, että Viron verovaroilla muunmaalaiset turisit ajelevat korvauksetta julkisilla.
Kuulemma muissakin maissa on sama palvelu myös turisteille, ja se on kyllä maan kansalaisten taskusta pois, vaikka kuinka ajateltaisiin turismin tuomaa hyötyä. - Atolfia
EI YHTEISKUNTA kirjoitti:
MAKSA HELSINGIN JOUKKOLIIKENNETTÄ!
Auttaakohan huutaminenkaan kovakalloille?Ainahan kuitenkin loppupelissä joku maksaa. Autoyhtiön on pidettävä yllä bussit, kuljettajat ja toimistot. Jos ei ole maksajia liikenteessä, millä näitä yllä pidetään. Eiköhän kaupunki ota osaa joukkoliikenteen ylläpitämiseen. Raitiotieliikenne ja metroliikenne lienee kaupungin ja yhteiskunnan vastuulla.
Maantiet pidetään yllä valtion toimesta.
Jos vain eläkeläisille annettaisiin vapaamatkustajan oikeus, siitähän nousisi
vastalausemyrsky. Silloin pitäisi antaa myös opiskelijoille ja koululaisille ym:lle.
Mikään liikenne ei kulje ilman rahaa. Kyllä Makriina on tuossa oikeassa.
Kovakalloja on monen sorttisia.
- Jorrrgos
Mitä Kreikka tarjosi kansalleen, ei mitään,
Kaikki on menneet varakkaille ja menee aina vaan!- Makriina ek
Koko viime kesä lueteltiin mitä kaikkea kreikkalaisille annettiin valtion varoista - tai mitä kassasta tahansa - esim. erikoiskorvauksia työssä käymisestä. Kuka niitä kaikkia muistaa, olivat aivan uskomattomia.
Hallitus toisensa jälkeen vain lisäsi "hyvinvointia" lainarahalla, kunnes seinä tuli vastaan.
Veronkierto koko maan tapa.
Kyllä koko kansa siinä hurlumheissä oli mukana.
Me eläkeläiset, vaikkapa yli 70v, voitaisiin olla sopiva kokeiluryhmä ajelemaan ilmaiseksi noilla mainioilla julkisilla.
Kustannuksia se ei lisäisi juuri ollenkaan, koska julkinen liikenne kulkee joka tapauksessa ja tuollainen vilautuskortti ei paljoakaan maksa.
Liikennelaitosten tulotkaan eivät paljon pienenisi, sillä ei meitä noissa yleisissä tungokseen asti ole ollut ajelemassa ja tuskin me ilmaiseksi niissä huviksemme alkaisimme ajelemaan.- Aikarajoitus vielä
olisi silloin paikallaan ruuhka-aikojen väliin, jolloin liikenteessä on väljää, ja jolloin eläkeläisillä on aikaa.
Sekin saattaisi aktiviteetteja lisätessään vähentää lääkärissä käyntejä, ja sitä kautta vähentää yhteiskunnan maksuja.
Sanoit, ettei näyttöläpyskä maksa. Et ole sitten HKL:n vuosilippuja työaikanasi lompakostasi maksellut, jos niin luulet.
Näyttölippu oli oltava, vaikka välillä miehen työsuhdeautoakin käytin, sillä omilla palkoillani en autoa pystynyt pitämään.Ei se lippu itsessään paljoa maksa, sillä ajettu matka se maksaa.
Näyttölipun sirun voi ohjelmoida niin, että maksettu on.
Jos halutaan, niin siihen on ihan helppo laittaa aikarajatkin.- Vantaalaisbussi
Jopel kirjoitti:
Ei se lippu itsessään paljoa maksa, sillä ajettu matka se maksaa.
Näyttölipun sirun voi ohjelmoida niin, että maksettu on.
Jos halutaan, niin siihen on ihan helppo laittaa aikarajatkin.Vantaalla oli aikanaan alennuslippu ikäihmisille, jos oikein muistan. Se oli mielestäni 10-14.
Ei tuntunut kannattavan, koska en ole ainakaan kuulut, että se vielä olisi käytössä.
Onko muualla Suomessa samoja etuja? - Tiedoton*
Jopel kirjoitti:
Ei se lippu itsessään paljoa maksa, sillä ajettu matka se maksaa.
Näyttölipun sirun voi ohjelmoida niin, että maksettu on.
Jos halutaan, niin siihen on ihan helppo laittaa aikarajatkin.Nyt en, Jopel rakas, ymmärtänyt yhtään tuota lausettasi:
" Näyttölipun sirun voi ohjelmoida niin, että maksettu on. "
Tarkoitatko tällaista ladattavaa korttia, johon arvoa laitatetaan aina R-kipsoilla tai S-markettien asiakaspalvelutiskeillä?
Voisitko selvittää ? - Jopelkuneiviittiny
Tiedoton* kirjoitti:
Nyt en, Jopel rakas, ymmärtänyt yhtään tuota lausettasi:
" Näyttölipun sirun voi ohjelmoida niin, että maksettu on. "
Tarkoitatko tällaista ladattavaa korttia, johon arvoa laitatetaan aina R-kipsoilla tai S-markettien asiakaspalvelutiskeillä?
Voisitko selvittää ?Silloin, kun sinä maksat jossakin joko aikaa (kuukausi tai vuosi) tai matkaa (matkakohtainen kustannus) tuolle kortille, niin sinne ohjelmoidaan se raha summa, jota sinä vilautellessasi sitten kulutat.
Tuo "aikaohjelma" olisi varmaan juuri sopiva sopiva senioreiden käyttöön. Kerran vuodessa vain päivitys ja sillä siisti.
Meidän uimahalleissa on muuten tuollainen systeemi. Kun seniorikorttia vilauttaa portin lukijassa, niin näytössä lukee "Auki, kortti voimassa 31.12.2012 asti."
- edulliset matkat
Kun kulkee matkakortilla, jossa aikaa 30 päivää tai enemmän ja jos melkein päivittäin yleisillä liikennevälineillä liikkuu, kertamatkat ovat jo nyt niin halpoja, ettei eläkeläisenkään päätä pitäisi kiristää. Turhaa verojen nostattamista, jos yleinen liikenne säädettäisiin ilmaiseksi.
- 15 ja 10
Linja-autot kulkee aikataulujen mukaan on sitten matkustajia tai ei, ei se paljosta Hgissä ole kiinni, vaan keskipäivän aikaan olisi muutama tunti edes vanhuksille vapaa kyyti.
Turhaa veroa on tuon takia nostaa, saman maksaa km on matkustajia 2 tao 30 bussissa,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792178
- 951996
- 541906
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291349